eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
443 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اهداف و تبعات حمله به یمن چیست؟ 🔹سرانجام حمله مشترک دشمن غربی با هدف قرار دادن ۱۲ نقطه (که چندتایشان فرودگاه‌ بودند و غالب فرودگاه‌های یمن هم غیرفعال است) به پایان رسید. برای فهم دقیق سیر حوادث، تلفات،به چند نکته مهم باید توجه شود: 🔹۱. مشخصاً آمریکا و انگلیس با شروع یک کمپین خبری پیش از عملیات، قصد ارسال پالس تخلیه و فاصله‌گیری نیروهای انصارالله را داشتند تا تلفات انسانی و مادی آنها نیز کمتر شود و بدتر از این خود را وارد باتلاق نکنند. اصل برای صنعا اما تجاوز است. 🔹۲. در حالی که نقاطی از یمن با پراکندگی زیر آتش بود و مثلا آمریکا می‌خواست توان موشکی یمن را بزند، اما رگبارهای موشک بالستیک به سمت کشتی‌های جنگی آمریکا و انگلیس با موفقیت انجام شد که این؛ اولاً نشانه سطح آمادگی و اختیار بالای یگان‌های تهاجمی ارتش یمن هنگام حمله دشمن و ثانیاً نشانه اراده فعال شلیک در هر لحظه در صنعا است. برای مثال سه‌شنبه شب شاهد بودیم که ناوهای متعدد آمریکایی و انگلیسی فقط درگیر دفاع شده بودند و توان حمله متقابل را نداشتند. 🔹۳. به نظر جنبه حیثیتی این حمله برای واشنگتن مهم‌تر از هر چیز است. انجام حمله ساعاتی پس از صدور قطعنامه ضدیمنی ۲۲۷۲ و اعلام اینکه استرالیا، بحرین، کانادا و هلند در این حمله همراهی کرده‌اند، نشانه‌ای است بر اینکه آمریکا می‌خواهد ابزارهای ظالمانه خود در سازمان ملل را فعال و موثر نشان داده و مثلا "توان اجماع‌ساز" خود را به رخ بکشد؛ این بازی بایدن حتی نمایشی از سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ هم نیست. 🔹۴. در حالی آمریکا و انگلیس به یمن حمله کردند که محبوبیت یمن در میان کشورهای بی‌عرضه عربی به شدت افزایش یافته است. تبعات این تقابل آمریکا با یمنی‌ها دامن آمریکا را در سراسر منطقه و حتی جهان در بلند مدت و حتی کوتاه مدت خواهد گرفت؛ تا پیش از این تصویر آمریکا به دلیل حمایت از جنایتکار در غزه نابود شده بود که قرار بود با عقب‌نشینی رژیم از غزه و بازگشایی یک گذرگاه، این تصویر بهبود یابد و حالا با بن‌بست در غزه، تهاجم به یمن هم به کارنامه سیاه بایدن افزوده شده و آتش خشم ملت‌های منطقه و جهان دامن آمریکا و انگلیس را خواهد گرفت. 🔹۵. این آتش باید به برخی کشورها و جریانات خائن عربی نیز برسد. کشورهای عربی که با دلالی میان طرف‌های مختلف، در حال سودبری و نان به نرخ روزخوری خود بوده و همزمان علاقه دارند مقاومت را با تحریکاتی به مسلخ بکشانند، خود باید هزینه دهند. 🔹۶. روندهای این ساعات به هر چه بیشتر نظامی شدن منطقه علی‌الخصوص باب‌المندب و دریای سرخ منجر شده است. در این میان اتخاذ یک آرایش و گارد تقابلی و آماده در جمهوری اسلامی ایران لازم است که با بازپس‌گیری و آزادی نفتکش سوئز راجان و رزمایش در سکوت پیامبر اعظم(ص) بخشی از این گارد تهاجمی منتقل شد. @HOWZAVIAN
جدول مراقبه رجب‌المعظم 1445.pdf
772.3K
🌀 جدول مراقبه‌ی رجبیه 📝 اعمال و اذکار ماه رجب 📿 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسانی انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام اعمال و اذکار هر روز، خانه‌ی مربوط را علامت بزنید. ♨️ مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کنید و لازم نیست همه‌ی اعمال را انجام دهید. ✅ به جهت تأکید اساتید اخلاق، دعاهای روزانه ماه رجب نیز به جدول مراقبه اضافه شده‌اند. 📚 منابع: 1️⃣ اقبال الاعمال 2️⃣ مفاتیح الجنان @HOWZAVIAN @Manahejj
💢 دوره بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی ✅ با دعوت از اساتید تراز اول حکمت و معرفت اسلامی 💠 مزایای شرکت در دوره: 1. برگزاری آنلاین و رایگان؛ 2. صدور گواهی پایان دوره؛ 3. راهیابی به دوره های پیشرفتۀ بعدی؛ 4. امکان طرح پرسش در فضای مجازی از اساتید. 🗓 مهلت ثبت نام تا 18 بهمن ✏️ ثبت نام از طریق: 🆔 @Imam_110 (أدمین) 📱 ۰۹۹۱۹۵۳۸۹۴۹ 🌐@Imam_Ali_11 ⏱ زمان برگزاری: از 19 بهمن تا 25 اسفند (پنج شنبه ها و جمعه ها، هر روز 60 دقیقه) 👈 جهت دریافت اطلاعات بیشتر به کانال موسّسه مراجعه فرمایید: @Imam_Ali_11 @HOWZAVIAN
💠 عشق عفیف! ✍ محمدصدرا مازنی ۱. سال‌های دور، آن زمان که تازه به قم آمده بودم و سطوح عالی را نزد اساتید ارجمندی شاگردی می‌کردم، با جوانی هم سن و سال خودم که در دانشگاه قم درس می‌خواند و به درس و بحث و فلسفه و عرفان علاقمند بود رفیق شدم. هر از گاهی فرصت صحبت و هم‌نشینی دست می‌داد. دریکی از گعده‌های دوستانه بحث به عشق و اشارات ابن سینا کشانده شد و از نمط نهم؛ آنجا که با مقامات العارفین اوج فهم عرفانی این فیلسوف نابغه به‌رخ کشیده می‌شود. به دل نشسته بود. در آن روزهای جوانی بارها کلام شیخ الرئیس را مرور کردم و آن را از بر شدم. چند شرح بر اشارات و نمط نهم را ملاحظه کردم. امشب با آن عزیز معاشرتی تلفنی نصیب شد. از آن دست معاشرت‌هایی که با تعداد کمی از دوستانم دارم. باب گفت‌وگوهای دلی که باز می‌شود متوجه زمان نمی‌شوی. او از «پاورقی» گفت و من از عیش مدامی که از آن روز نخستین به یادگار دارم یاد کردم. به او گفتم درباره عشق عفیف بوعلی می‌نویسم.... ۲. بوعلی در نمط هشتم از لذت و سعادت می‌گوید و دربرابر آن از لذت‌های نیرومندتری می‌نویسد. این لذت‌های متعالی زمانی حاصل می‌شود که موجود به کمالات خویش برسد. که اگر بدان‌ها برسد و در آنها سیر نماید عالی‌ترین لذت‌ها و سعادت‌ها نصیبش می‌شود. آنگاه در نمط نهم از مراتب و مقامات «عارفین» می‌گوید. یعنی از همان کمالات و مراتب و مقامات گفته می‌شود. اما آیا می‌توان در همین دنیا به آن کمالات رسید؟ به‌نگاه بوعلی افرادی در همین دنیا آن مقامات را طی می‌کنند! شیخ‌الرئیس سپس از داستان سلامان و ابسال می‌گوید و «سلامان» را مثلی برای ذات انسان و «ابسال» را مثلی برای درجات آدمی در عرفان معرفی می کند و آنگاه می‌گوید: «ثم انه ليحتاج الى الرياضة;؛ و الرياضة متوجهة الى ثلثة اغراض: الاول تنحية مادون الحق عن مستن الايثار، و الثانى تطويع النفس الامارة للنفس المطمئنة... و الثالث تلطيف السر للتنبه.» «پس از اين نوبت عمل و تمرين و رياضت می‌رسد. رياضت متوجه سه هدف است: اول دور كردن ماسوی از سر راه، دوم رام ساختن نفس اماره براى نفس مطمئنه، سوم نرم و لطيف ساختن باطن براى آگاهى.» شهید مطهری در شرحش می‌نویسد: «زهد به هدف اول از سه هدف رياضت كمك می‌کند (يعنى زهد سبب می‌شود كه موانع و شواغل و موجبات غفلت از سر راه برداشته شود) و اما هدف دوم (يعنى رام شدن نفس اماره براى نفس مطمئنه و پيدايش انتظام در درون و برطرف شدن آشفتگی‌هاى روانى) چند چيز است كه به آن كمك می‌کند. يكى عبادت، به شرط آنكه با حضور قلب و تفكر توام باشد. ديگر آواز خوش آهنگ مناسب با معانى روحانى كه تمركز ذهن ايجاد كند و سخنى را كه با آن ادا می‌شود (مثلا آيه قرآن كه تلاوت مى‏شود و يا دعا و مناجاتى كه قرائت می‌شود و يا شعر عرفانى كه خوانده می‌شود) در قلب نفوذ دهد. سوم سخنى پندآموز كه از گوينده‏اى پاكدل با بيانى فصيح و بليغ و لحنى نرم و نافذ و هيئتى راهنمايانه شنيده شود. نگاه من به هدف سوم معطوف بود؛ (يعنى نرم و لطيف و رقيق ساختن روح و بيرون كردن غلظت‌ها و خشونت‌ها از درون) آنچه به آن كمك می‌كند: اولی فکر و انديشه‏ لطيف و ظريف است (تصور معانى دقيق و انديشه‏هاى نازك و رقيق موجب ظرافت و رقت و لطافت روح می‌گردد ديگری عشق عفیف...». شارحان اشارات عشق عفیف را معنی کرده‌اند. آنها عشق توأم با عفت را عشق به شمائل و نه عشق به صورت شرح می‌کنند. عشق به صورت، عشق جزئی است و عشق به شمائل یعنی عشق به همه هستی و فهم عاشقانه نظم جهانی که تحت سرپرستی و تدبیر خالق جهان قرار دارند. عشق به هستی همه چیز را پرتوی از فروغ روی محبوب دانستن است. نوری که از ذات بر‌می‌تابد و کران تا کران را دربر می‌گیرد. در این حال چشم دل بینا می‌شود. «زیبایی» می‌بیند، اما نه لزوما در ساحلی دور دست یا دشت‌هایی فراخ و یا پنت‌هاوسی با چشم‌اندازی نامحدود و رؤیایی رو به دریا. چشمی که از دل ببیند، برای دیدن زیبایی دور و نزدیک نمی‌شناسد. زیبایی را می‌توان در نزدیکی‌ها دید، در زاغه‌ها جست. در دست‌های پینه‌بسته کارگر ساختمان یا پیشانی چروکیده پیرمردی سردوگرم روزگار چشیده و یا راننده تاکسی‌ای که زمستان و تابستان برای رزق حلال کار می‌کند و راضی است. می‌توان به جست‌وجوی زیبایی به دوردست‌ها خیره شد. عشق عفیف زیبا دیدن همه چیزهایی است که ازسوی خدا به ما روزی شد. با چنین عشقی همه رنج‌ها و مصائب زیبا دیده می‌شود و رضایتی از درون به قضای الهی دست می‌دهد‌: «و من جز زیبایی ندیدم». @HOWZAVIAN
غنیمتِ فرصت در اندیشه امام باقر(ع) ✍️ طاهر قلی‌زاده محمدی، استاد حوزه علمیه قم در طول زندگی تمامی انسان‌ها فرصت‌ها و لحظات نابی را می‌توان پیدا کرد که افراد بسته به توانایی‌هایی که دارند می‌توانند از آن فرصت‌ها کمال استفاده را ببرند و از طریق آنها به آنچه می‌خواهند برسند؛ فرصت‌هایی که ممکن است تکرار نشدنی باشد و دیگر پیش نیاید؛ فرصت‌هایی که از دست رفتنشان ضرر عظیمی را می‌تواند متوجّه انسان کند. بسیارند افرادی که در کهنسالی حسرت سنین جوانی را داشته و یا بیمارانی که با حسرت، وضعیت دوران سلامتی خود را بازگو می‌کنند و یا بسیار شنیده‌ایم کسانی که فرصت‌های خوبی را در امر ازدواج، انتخاب کار و یا رشته تحصیلی‌ای که می‌توانستند در آن موفق باشند از دست داده‌اند و امروز تنها با اندوه از آنها یاد می‌کنند. اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که بسیاری از حسرت‌های ذکر شده دیگر فایده‌ای نداشته و امکان جبران نخواهند داشت، لذا لزوم دقت و محافظت از فرصت‌های پیش‌رو و گرفتن تصمیم درست در زمان مواجهه با آنها از نکات ضروری‌ای است که نباید از آن غافل شد؛ البته باید به این نکته نیز توجه داشت که افراد در زمان مواجهه با بسیاری از فرصت‌ها مجال و وقت زیادی برای انتخاب نخواهند داشت و چه‌بسا در زمانی کوتاه که بعضاً توأم با فشارهای روحی، روانی و محیطی نیز ممکن است باشد، باید واکنش و تصمیم سریعی بگیرند که آن تصمیم تأثیرش می‌تواند تمام زندگی آنها را دستخوش تغییراتی اساسی قرار دهد. کم نیست موقعیت‌هایی که به انسان پیشنهاد داده می‌شود و او باید در کمترین زمان ممکن، عکس‌العمل و تصمیم مناسبی را نسبت به آن بگیرد و اعلام کند؛ در اینجا چه‌بسا حتی یک بله و یا خیر می‌تواند داشته‌های انسان را بر باد دهد و یا اسباب ترقّی و پیشرفت قابل توجهی را به وجود آورد. در این موقعیت بی‌شک فردی که از تجارب و اندوخته‌های فکری جامع‌تر و بی‌نقص‌تری برخوردار باشد می‌تواند تصمیمی بهتر را بگیرد و به مطلوبی صحیح و استوارتر دست یابد که لازمه تحقّق این تصمیم صحیح، استفاده درست و بهینه از زمان‌ها و اوقاتی است که تا به آن لحظه پشت‌ سر گذاشته است؛ لذا در احادیث بسیاری دستور به قدرشناسی نسبت به فرصت‌ها داده شده است. در همین راستا، امام باقر علیه‌السلام در حدیثی زیبا می‌فرماید: «إِیَّاکَ وَ التَّفْرِیطَ عِنْدَ إِمْکَانِ الْفُرْصَةِ فَإِنَّهُ مَیْدَانٌ یَجْرِی لِأَهْلِهِ بِالْخُسْرَان[1] مبادا فرصت‌هاى به دست آمده را از دست بدهى که در این میدان، آن که وقت را ضایع کند، زیان مى‌بیند.» بی‌شک کسی که دانش خود را افزایش داده و از تجارب گذشته خود و دیگران بهره‌مند شده و از زمان‌های زندگی‌اش درست استفاده کرده باشد در لحظات تصمیم‌گیری، تصمیمات بهتری را گرفته و از فرصت‌هایی که داشته است بهترین بهره را خواهد برد و از زیانی که در روایت به آن اشاره شده رهایی خواهد یافت. پس پیروزی برای کسی خواهد بود که از تک تک لحظاتی که در آن هست استفاده صحیح برده و در جهت افزایش دانسته‌ها و تجارب خود در تمام موقعیت‌هایی که در آن حضور دارد و زمان‌هایی که از عمرش می‌گذرد قدم برداشته باشد، چنان‌که در روایتی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام چنین تأکید می‌فرماید: «إنَّ عُمرَکَ وقتُکَ الّذی أنتَ فیهِ[2] عمر تو، همین وقت و زمانی است که هم‌اکنون در آن به سر می‌بری (آن را غنیمت بشمار)». لحظاتی که هرچند خود شاید موقعیت مستقلی نباشند اما استفاده صحیح از آنها به منزله دروازه‌ای خواهد بود که از طریق آن بتوان به منافع زیادی دست یافت و از هرگونه خسران و زیانی نجات پیدا کرد. [1] ـ بحارالأنوار ج ‏75 ص 165 [2] ـ غررالحکم حدیث 3023 @HOWZAVIAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 در استقبال از ماه رجب 🎙استاد جواد محدثی ▶️ قسمت اول: مروری بر مناسبت‌های ماه رجب (ع) @HOWZAVIAN
🔴 یمن کابوس جبهه کفر و کلید فتوحات آینده ✍️ میراحمدرضا حاجتی 1️⃣ آمریکا و انگلیس به تعبیر واضح تر جبهه انگلوساکسون های صهیونیست نه از سر اختیار، بلکه از سر استیصال با حملاتبی حاصل و کور هوایی و موشکی نقاطی را در یمن مورد هدف قرار دادند. 2️⃣ سریعترین واکنش نرم اما "کوبنده و ویرانگر" یمنی ها، "مواضع راسخ" مسئولین یمنی بود که از آن بوی کوچکترین تردید و عقب نشینی به مشام نمیرسید؛ 3️⃣ و از این واکنش مهمتر؛ حضور جسورانه و شجاعانه ملت یمن در تجمع میلیونی بعد از بمباران، در صنعا و دیگر شهرهای مهم یمن در حمایت از مواضع رهبری و قوای مسلح یمن بود که آمریکایی ها را کیش مات نمود! ویدئو منتشر شده (شبکه الجزیره) از تجمع دیروز صنعا با شعار دشمن شکن (لا نبالی لا نبالی) تنها در شش ساعت بیش از "سه میلیون" بازدیدکننده (عمدتا از کشورهای عربی) در بستر یکی از پیام رسانهای فضای مجازی داشته است!!! ؛ 4️⃣ یمن و جوش و خروش مردم مقاومش آن هم بعد از هفت سال مقابله با حملات بی رحمانه ائتلاف سعودی؛ برای جبهه متحد کفر یک "معادله چند مجهولی" است و برای جبهه مستضعفین "کلید فهم" سیر تاریخی فتوحات بزرگی است که در پیش میباشد؛ 5️⃣ بشر به تعبیر امام خامنه ای به "پیج بزرگ تاریخی" رسیده است و ما "نزدیک قله ایم" و کفر و الحاد در آستانه سقوط؛ ظاهرا همانگونه که شواهد عینی حاکی اند و در منابع معتبر ما آمده یمنی ها در این میان رسالت مهمی بر عهده دارند [ ۱ ] 6️⃣ بر خلاف میل استکبار و علی رغم توطئه های مستمر آنها در جهت تحقق سراب شکست محور مقاومت؛ اراده الهی بر نصرت جبهه حق تعلق گرفته است؛ ""وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ [ ۲ ] 7️⃣ تحولات و دگرگونی های مهمی در پیش است، فراموش ننماییم تعبیر آیت الله العظمی بهجت ره را (که نگارنده خود از ایشان استماع نمود): "حوادث یمن بسیار مهم است، اخبار یمن را پیگیری نمائید". [ ۱ ] قوم رقیقه قلوبُهم راسخٌ ایمانُهم ومنهم المنصورُ یخرُجُ فی سبعین الفاً ینصُرُ خَلَفی وخلف وصیّی. مردم سرزمین یمن قلب‌هایی رقیق و ایمان‌هایی استوار دارند. منصور که با هفتاد هزار نفر قیام می‌کند و جانشین من و جانشین وصی مرا یاری می‌دهد، از آن‌هاست. ( نعمانی، محمد بن ابراهیم، الغیبه للنعمانی، ص۳۹ ) [ ۲ ] آل عمران / ۵۴ @HOWZAVIAN
🔰 کفش تنگ در زمین وسیع! ✍️ محمد چراغی ✳️تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که چرا در سرتاسر دنیا -و به تبع در داخل کشور نیز- عموم مردم از زندگی خود لذت نمی‌برند و اگر از وضعیتی که در آن قرار دارند سوال شود، عمده آنان ناله نارضایتی سر می‌دهند؟ به علاوه چرا شاخص امیدواری آنان به آینده در وضعیت نامطلوبی بوده و هیچ افق روشنی برای خود و جامعه نمی‌بینند؟ انباشت نارضایتی و ناامیدی در انسان قرن۲۱، نتیجه چه عواملی است؟ به زعم نگارنده این سوالات، سوالاتی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد بلکه پاسخ صحیح به آن می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل جاری کشور قرار بگیرد؛ به طور کلی تاکنون دو دیدگاه مختلف در پاسخ به این سنخ از سوالات شکل گرفته است؛ در ادامه به اختصار این دو دیدگاه را بررسی می‌کنیم؛ بخوانید! 1️⃣به باور دیدگاه اول، محیط پیرامونیِ یک شخص است که لذت از زندگی و امیدواری نسبت به آینده را رقم می‌زند؛ این دسته تنگناهای اقتصادی و محدودیت‌های اجتماعی را -البته با تفسیری که خود از محدودیت دارند- قاتل انحصاری امید در یک جامعه پنداشته و مباحثی نظیر تزریق امید را به تمسخر می‌گیرند! صاحبان این دیدگاه -که اغلب سابقه مسئولیت‌های کلان را در کشور داشته و هم‌اکنون دست عمده آنان از قدرت کوتاه است- تنها علت ناامیدی عمومی را عملکرد رقبای سیاسی خود معرفی کرده و هرگونه تأثیر سوء رسانه‌ها بر آرامش مردم را انکار می‌کنند؛ این رسانه‌ها در برابر اعتراض عمومی به سیاه‌نمایی‌های گسترده‌ای که انجام می‌دهند مدعی هستند "ما نمی‌توانیم برای لذت بردن از زندگی، همانند شما سر خود را در برف فرو کرده و بی‌خبر از حوادث پیرامون خود باشیم!" 2️⃣ در نقطه مقابل دیدگاهی وجود دارد که معتقد است منحصر نمودن عوامل لذت و امیدواری در شاخص‌های اقتصادی، همخوانی چندانی با واقعیت‌های صحنه ندارد؛ چه بسیار افرادی که در عین برخورداری از بهترین و بیش‌ترین امکانات رفاهی از پوچی و ناامیدی مفرط، در رنج و عذاب‌ هستند؛ این دسته در تبیین دیدگاه خود، فردی را مثال می‌زنند که در یک زمین وسیع و پهناور، کفش تنگی به پای خود کرده و علیرغم برخورداری از شرایط مطلوب محیطی، زحمت و عذاب بیهوده‌ای را به جان خریده است؛ در نظر این گروه، رسانه‌هایی که نان آنان در تلخکامی و ناامیدسازی ملت نهفته است، به منزله کفش تنگی هستند که به پای افکار عمومی شده و با گرفتار نمودن جامعه در زندان تنگ شایعات و سیاه‌نمایی‌ها، آنان را از یک زندگی معمولی محروم کرده‌اند؛ این دیدگاه معتقد است که هرچند این رسانه‌ها تزریق امید را به استهزا گرفته و غیرممکن تلقی می‌کنند ولی زالوصفتانی هستند که با رسانه‌های زنجیره‌ای خود، خون امید را از رگ‌های جامعه می‌مکند! به اعتقاد این دسته برای برخورداری از یک زندگی مطلوب و باطراوت، هیچ لزومی ندارد که سر خود را در برف فرو کرد؛ بلکه باید در کنار بهبود وضعیت اقتصادی، خود را از زندان تنگ مجازی که توسط رسانه‌های معلوم‌الحال ساخته شده است رهایی بخشید. @HOWZAVIAN
🟢 امام باقر(ع) به زبان عطار 🍃 حجت اهل معاملت و برهان ارباب مشاهدت ✍️ احمدحسین شریفی عطار نیشابوری در کتاب تذکره الاولیاء در مجموع تذکره‌ای مختصر از ۹۷ نفر از اولیاء الهی را ذکر می‌کند. وی تبرکاً کتاب خود را با توصیف امام صادق علیه السلام آغاز می‌کند و آن را با توصیف امام باقر علیه السلام پایان می‌دهد. خود وی می‌گوید: «به حكم آن كه ابتداء اين طايفه از جعفر صادق كرده شد كه از فرزندان مصطفى است- عليه الصّلاة و السّلام- ختم اين طايفه هم بر ايشان كرده مى‏آيد. ...و به جهت تبرّك ختم كتاب را ذكر او (امام باقر علیه السلام) كرديم.» در توصیف امام باقر علیه السلام می‌نویسد:‏ «آن حجت اهل معاملت، آن برهان ارباب مشاهدت، آن امام اولاد نبى، آن گزيده احفاد على، آن صاحب باطن و ظاهر، ابو جعفر محمد باقر ... مخصوص بود به دقايق علوم و لطايف اشارت، و او را كرامات مشهور است به آيات باهر و براهين زاهر. و مى‌‏آرند در تفسير اين آيت كه فمن يكفر بالطّاغوت و يؤمن بالله فرموده است كه: «بازدارنده تو از مطالعه حق طاغوت است، بنگر تا [به‏] چه محجوبى؟ بدان حجاب از وى بازمانده‏اى. به ترك آن حجاب بگوى كه به كشف ابدى برسى؛ و محجوب ممنوع باشد، و ممنوعى نبايد كه دعوت قربت كند». (ع) @HOWZAVIAN
💠 امام باقر(ع) به مردم نسبت به فهم صحیح آیات الهی یاری می‌رساند ✍️گفتگوی خبرگزاری مهر با حجت الاسلام و المسلمین سید محمد باقر علم الهدی را از اینجا می‌توانید مطالعه کنید. لینک خبر : B2n.ir/g45631 (ع) @HOWZAVIAN
🌕 ا 📣 رسانه فکرت برگزار می‌کند؛ 📍مناظره علمی با موضوع: ☑️ نسبت استراتژی سیاسی انبیاء با سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی با حضور: 👤حجت‌الاسلام رئوفی 👤حجت‌الاسلام اکبرنژاد 📲 پخش زنده از کانال فکرت ⏰ یکشنبه ۲۴ دی‌ماه، ساعت ۱۸:۳۰ 🏢قم،خیابان بسیج، پایین‌تر از خیابان شهید نجف‌زاده، ساختمان فکرت. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
. "ولا تفرقوا" 📢چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه‌ی ما ضعیف است؟؟؟ 🔶آماده حرکت به سمت تمدن اسلامی هستی؟ ♦️آماده تلاش برای رفع دغدغه‌های رهبرت هستی؟ 🔷میخوای یاد بگیری چطور باید در کار فرهنگی تشکیلاتی و تیمی عمل کنی؟ 🟢پس با ما همراه شو تا با هم فرهنگِ کارِ تشکیلاتی رو در جامعه تقویت کنیم مؤسسهٔ فرهنگی‌هنری شبکه‌سازان تبلیغ @HOWZAVIAN
🔸محصول صبوری ✍️ جواد رستمی، روزنامه نگار حوزوی الامام الرضا(ع) : مَن سَأَلَ اللّهَ الجَنَّةَ وَلَم یصبِر عَلَى الشَّدائِدِ، فَقَدِ استَهزأَ بِنَفسِهِ. امام رضا (ع) فرمود؛ کسى که از خدا بهشت بخواهد، امّا در برابر سختى ها شکیبا نباشد، خود را ریشخند کرده است.(کنز الفوائد: ج۱ ص۳۳۰، گزیده حکمت نامه رضوی، صفحه: ۲۴۸) زندگی در دنیا با سختی همراه بوده و بسته به اعمال و افعال ما و حکمت خدا نسبت به افراد، نوع و مقدار آن متفاوت است. صبوری در برابر سختی ها و ناملایمات زندگی افزون بر اجر معنوی، وعده بهشت و نعمات اخروی، انسان را در زندگی مقاوم کرده و سبب شکوفایی استعدادها و ظرفیت های مختلف او می شود. کسی که با سختی زندگی می‌کند و برای آسایش خود و خانواده اش تلاش می کند بیش از دیگران قدردان نعمات و لحظات زندگی خواهد بود. این قدردانی از داشته ها نوعی شکرگزاری است که سبب جلب توفیقات معنوی، برکات مادی، افزایش آستانه تحمل و آسودگی فکری در برابر سختی ها می شود. ثمره دیگر این قدردانی آن است که چنین فردی با روحیه محکم و قوی و شادی درونی با کیفیتی که نسبت به دیگران دارد در مدیریت امور زندگی در زمان بحران و سختی، عملکرد درستی از خود بروز داده و تصمیمات بهتری در تقابل با مشکلات می گیرد. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در دورانی بسر می بریم که اتحاد جبهه مقاومت به اوج خود رسیده است. این، دقیقا آنچیزی ست که همیشه حضرت امام و مقام معظم رهبری تحت عنوان وحدت پیگیر بوده اند و شهید سلیمانی سال ها بدنبالش بود. @HOWZAVIAN @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به گمان من هنر اصلی ، هنرِ فاصله‌هاست! زیاد نزدیک به هم می‌سوزیم و زیاد دور یخ می‌زنیم. باید یاد بگیریم جای درست و دقیق را پیدا و همان جا بمانیم… 📓دیوانه_بازی...اثر کریستین بوبن @HOWZAVIAN @Labkhandghalam
🔻نکته‌ای فقهی درباره محرمیت ✍️ بابک شکورزاده معمولا از عقد ازدواج به عنوان صیغه محرمیت یاد می‌شود و وقتی زن و مردی عقد می‌کنند می‌گویند که مَحرم شده‌اند؛ در حالی که این مطلب، اصطلاح اشتباهی است که بین مردم جا افتاده است. از نظر فقهی مَحرم به کسی گفته می‌شود که ازدواج با او حرام است؛ بنابراین صیغه محرمیت با عقد نکاح سازگاری ندارد. در واقع، صیغه زوجیت، عقد نکاح یا ازدواج صحیح است و بعد از جاری شدن صیغه، زن و مرد به همدیگر حلال می‌شوند و نه مَحرم. به زوجه حلیله هم گفته می‌شود که ریشه لغوی آن همان حلّیت است. @HOWZAVIAN
| 💢دفتر یادداشت ▪️تحلیل سریال دفتر یادداشت 🔻با حضور: ناقدان و تحلیلگران سینما ⏱ زمان: سه‌شنبه ۲۶ دی ماه، ساعت ۱۶ 📍مکان: قم، بلوار بسیج، انجمن سواد رسانه طلاب جهت شرکت به آیدی زیر پیام دهید: @mg1370 🛑ظرفیت محدود است🛑 @HOWZAVIAN @savad_rasaneh
▫️نخستین نشست نخبگانی فکرت؛ 🖌با حضور کنشگران رسانه‌ای ☑️ "مردم سالاری دینی" در کلام روایان دیدار 🔻روایت سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم ✔️ بررسی مفاهیم قدرت و مردم ✔️ مردم در گفتمان امامین انقلاب ✔️ لوازم توان‌بخشی معرفتی مردم 🍃مهمانان: شیخ فرهاد فتحی، حجت الاسلام مصطفی اسماعیلی، حجت الاسلام سیدمحمدحسن صادقی، حجت الاسلام جمال نصیری، حجت الاسلام یاری، حجت الاسلام سیدقوام صفوی، آقای حسین کاوه، آقای ابوالفضل شهبازی، خانم شفیعی، خانم صانعی 🍃به میزبانی حجت الاسلام علیرضا محمدلو @HOWZAVIAN
🟢 خط خمینی و خامنه‌ای در خط یمینی ✍️ میراحمدرضا حاجتی 1️⃣ تظاهرات گسترده میلیون‌ها یمنی با شعار 'نمی‌ترسیم!' در صنعا، علی رغم بمباران سنگین مناطق مختلف یمن توسط آمریکا، محاسبات جبهه کفر را بهم ریخته و آنها را به شدت نگران کرده است! 2️⃣ ویدئو این اجتماع تا کنون، در یک پدیده معنادار تنها در یک سکوی فضای مجازی بیش از "هفت میلیون" بازدید داشته است؛ 3️⃣ مهمترین "سلاح فراعنه" تاریخ "ترساندن" بوده و ملتهایی که از دشمن خود ترسیده اند پیشاپیش شکست را پذیرفته و به فنا رفتند و آنان که "تابو ترس" را شکستند دشمن را به هزیمت کشاندند؛ 4️⃣ و این توصیه اکید قرآنی به مومنین است که: ترساندن سلاح و خط شیطان است پس شیطان را خلع سلاح نمایید و تنها خدا ترس باشید و بس: ‏إِنَّمَا ذَٰلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ [ ۱ ] 5️⃣ یکی از ویژگی های اساسی گفتمان توحیدی و انقلابی امام خمینی ره: تاکید مستمر بر "عدم ترس از دشمنان" بوده است: من خوفی از جنگ ندارم، نهراسیم..؛ نترسانید، نترسید از این هیاهو ها، هیاهویی است که ما را بترسانند و...؛ [ ۲ ] و در تاریخ ۷/ ۱ / ۶۵ در حالیکه در بیمارستان بستری بودند به سران قوا توصیه اکید نمودند: "از هیچ قدرتی نترسید" اگر قدرت ها احساس کنند که شما "احساس ضعف" دارید بر شما بیشتر خواهند تاخت؛ 6️⃣ این همان خط روشنی است که امام خامنه ای هم در طول این بیش از سه دهه همواره بر آن تاکید نموده اند، و "سرباز مخلص" مکتب امامین انقلاب حاج قاسم سلیمانی این درس را به خوبی فرا گرفت و به آن عمل و اکیدا توصیه نمود که: رمز تبدیل تهدیدات به فرصت ها این است که: "نترسید و نترسیم و نترسانیم" 7️⃣ اکنون سربازان جان برکف محور مقاومت و ملت غیور یمن به این خط نورانی و قرآنی تمسک جسته اند؛ و در حقیقت غربی ها در مواجه با آنان خلع سلاح شده اند؛ 8️⃣ دقت نماییم هوشیار باشیم تاریخ با قیام قدسی حضرت روح الله و رهبری الهی و بین المللی امام خامنه ای تغییر مسیر داده و بیداری امت های مسلمان وارد مرحله "زمینه سازی بیداری جهانی" گردیده... اندکی صبر سحر نزدیک است. [ ۱ ] آل عمران / ۱۷۵ [ ۲ ] صحیفه نور / ج ۲ و ۱۳ و ۱۵ و... [ ۳ ] برنارد لوئیس» خاورشناس انگلیسی در کتاب «جهان اسلام و غرب؛ نبرد فرهنگ‌ها» با اعتراف به: "عدم ترس امام خمینی" از آمریکا، می نویسد: "امام خمینی از موضع‌گیری‌های دشمنانه ابرقدرت آمریکا نمی‌هراسید". @HOWZAVIAN
✔️ جرأتِ نخستین‌ها ✍️ محمدجوادمحمودی می‌گفت اولین بارها همیشه سخته! آدما تو اولین بارها خود واقعیشون رو نشون میدن، اینکه فرار رو انتخاب کنن یا ... شاید اولین بار بتونه نتیجه‌ی آخرین بار رو مشخص کنه، اصلا آخرین بارها ارزشی ندارن، چون تکرارها به تو جرأت بخشیدن، اینکه هنر نیست! شاید عصاره و شیره‌ی زندگی، مجموعه‌ای از اولین بارهامون باشه، بقیه‌اش تکراری از همون اولین بارهاست... آدمای قوی، زندگیشون پر از اولین‌ها است، اولین قرارها اولین آشنایی‌ها اولین نگاه‌ها اولین ... @HOWZAVIAN
🍃 فتح موعود ✍️مرتضی بذرافشان به من گفته اند، نگویم صبح جمعه، خبردار شدم؛ مبادا، مسخره شوم؛ همچون شیخ کائنات، بعداز تصمیم بنزینی۹۸؛ که وقتی جمعیت معترضان را دید، عقب نشست و در آن صبح تاریخی گفت: من نبودم، جهانگیری بود و شمعخانی. الان هم آمده برای انتخابات؛ به او رای دهید لطفا. واقعیت اما، نیمه شب جمعه بود و ساعت دقیقا سه ونیم صبح، در حال چرت واقعی ؛ برگه ای را آوردند،نخوانده، امضایش کردم؛ عصر جمعه که بیدار شدم، فهمیدم ، فرمان حمله به یمن را صادر کرده ام؛ آن هم ساعت موعود. العجب، ثم العجب، دقیقا بین جمادی و رجب. حالا پشیمانم و به چه کنم افتاده ام؛ با واسطه از عبداللهیان کمک خواستم، صبر استراژیک به یمانی ها بیاموزد؛ به ظریف گفتم، آنهارا از انهدام زیر ساخت ها، بترساند؛ به عبدلی زنگ زدم، در خطبه ها، صلح حدیبیه را به آنها گوشزد کند؛ صادق خان هم در مصاحبه اش، از ابر قدرتی ما بگوید ولی هیچ یک، افاقه نکرد. تازه بسیجیان، کشتی نفتی خودشان را تلافی جویانه، از ما پس گرفتند؛ درد یکی دوتا نیست؛ قرص فشارم کجاست؟! ما بخاطر انگ جمهوری خواهان و فشار افکار عمومی، که نگویند بایدن خواب آلود و ترسو، به یمن حمله کردیم؛ به همین خاطر، پایگاههای متروکه را هدف قرار داده و برای عملیات مان، حتی نامی انتخاب نکردیم؛ بلافاصله هم گفتیم: آتش بس و تمام. ولی یمانی ها، گویا از قبل در انتظار چنین روزی بوده و حالا هم دست بردار نیستند و قصد دارند، حتی انتقام سعودی ها را از ما بگیرند؛ از جهاد مقدس حرف می زنند و فتح موعود و جنگ آخرالزمانی؛ عبدلی از تاریخ طبری نقل کرده، آنها پیرو زید بن علی و با جهاد خو گرفته اند وخنجرشان گواه. گویی قرار است در این ماه، اتفاقات پیش بینی نشده و پیاپی روی دهد که عاقبت آن معلوم نیست؛ آنگونه که یمانی ها گفته اند، این جنگی ست بی پایان و رشته اش، سری دراز دارد تا صبح دولتشان بدمد. @HOWZAVIAN
🟢چرایی فعالیت مستمر جوخه‌های ترور علیه علامه مصباح ✍️ احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم نفرت از آيت‌الله مصباح و تلاش شبانه‌روزی غرب‌زدگان و اسلام‌ستيزان و ولايت‌گريزان برای دور نگه‌داشتن نسل جوان از ايشان دلايل متعددی دارد که به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنم: یک. منطق قوی: آيت‌الله مصباح منطقی قوی و نفوذناپذير داشت، تجسم حکمت اسلامي و قرآنی بود؛ مقلدان اندیشه‌های پوپری را يارای مواجهه با منطق مستحکم او نبود و نیست؛ به همین دلیل چاره‌ای جز ترور شخصيت او را نداشتند. دو. شجاعت در بیان حقایق: علامه مصباح شجاعتی کم‌نظير در بيان حقايق با بيانی شفاف و رسا و منطقی مستحکم داشت؛ و افراد زبون، در رویارویی با شجاعان و دليران، برای سرپوش نهادن بر ضعف و حقارت خود چاره‌ای جز خاک‌پاشی بر چهره خورشید و گل‌آلود کردن آب‌ ندارند. سه. بصیرت در فهم لایه‌های پنهانی افراد و افکار: او با بصيرتی کم‌نظير پنهانی‌ترين اهداف نفوذی‌های غرب در جريان فکر و فرهنگ انقلابی را می‌ديد و می‌شناخت و به دليل شجاعت کم‌نظيری که داشت، آن‌ها را آشکار می‌کرد؛ او حاصل سال‌ها نيروسازی و مقلدپروری غربيان برای زدودن فکر و فرهنگ اسلامی را از میان برد و اين يکی از رازهای اصلی کینه‌های کهنه و ریشه‌دار رهبران روشنفکری غرب‌زده از ايشان است. چهار. اندیشه‌پروری: علامه مصباح فقط يک عالم دينی نبود؛ عالمی انديشه‌‌پرور بود؛ او در کار نيروسازی و کادرسازی فکري برای انقلاب اسلامی تلاش می‌کرد، پس برای جلوگيری از نفوذ انديشه و حکمت او که همان انديشه و حکمت انقلاب و اسلام است، ساده‌ترين راه را ترور شخصيت او می‌دانستند. غافل از اينکه علم، نور است و حکمت، چونان رودی روان که هیچ سنگ و سدی توان مسدود کردن دائمی راه آن را ندارد. پنج. ولایت‌گستری: صرفاً يک فيلسوف «ولايت‌پذير» نبود؛ بلکه حکيمی «ولايت‌گستر» هم بود؛ و در طول تاريخ اسلام، دشمنان‌ همواره سخت‌ترين و بی‌رحمانه‌ترين هجمه‌ها را با ولايت‌گسترانی چون سلمان و ابوذر و عمار و مالک و مقداد و میثم تمار و حجر بن عدی و... داشته‌اند و با ترور شخص یا شخصیت آنان خواسته‌اند بازوان ولايت را قطع کنند. شش. تئوری‌پردازی برای نظام انقلابی: آيت‌الله مصباح يک فرد نبود؛ بلکه عقبه تئوريک نظام بود؛ با ترور شخصيت و دانش و انديشه او می‌خواستند و می‌خواهند شخصيت و علم و انديشه انقلاب را ترور کنند. به تعبير ديگر، آيت‌الله مصباح خودش هدف اصلی نبوده و نيست؛ او سپر دفاع از اسلام و قرآن و ولايت و انقلاب اسلامی بوده و هست. هفت. نماد روحانیت آگاه و بصیر و مجاهد: یک شخص نبود، بلکه نماد و نمونه عالی و پیشرو و پیشگام روحانیت آگاه و بصیر و مجاهد بود. به همین دلیل، همه حقد و کینه‌های خفته و نهان از روحانیت مجاهد شیعه در همه دوران‌ها، توسط حامیان ایده اسلام منهای روحانیت بر سر او آوار می‌شد و هنوز هم می‌شود. 🔻اما دشمنان و بدخواهان اسلام و انقلاب بدانند که اگر اسلاف‌شان توانستند نور سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و حجر بن عدی‌ها را خاموش کنند و از تأثيرگذاری آنان در گستره تاريخ بکاهند، اینان هم می‌توانند چراغ روشنی‌بخش علم و انديشه مصباح یزدی را خاموش کنند. مصباح یزدی برکه‌ای نبود که در گذر زمان رنگ و طعم ببازد؛ او همچون رودی جاری در گستره تاریخ است که تازه بعد از هجران، جوششی نو و جريانی پرخروش آغاز کرده است؛ غرب‌باوران و ولايت‌ستيزان خوب می‌دانند که اين رود پرتلاطم با قوت دانش و خرد و انديشه، در پی جاری ساختن معنا و معنویت اصیل در همه ابعاد زندگی انسانی است و تا تحقق منويات حضرت ولايت و تا ثمر نشستن تمدن اسلامی‌، از حرکت باز نخواهد ايستاد. [بخشی از کتاب بر مدار حق: توصیفی از سلوک علمی و عملی علامه مصباح یزدی] @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📓 خوشحالم که فلسفه خواندم... ▪️پروفسور کریم مجتهدی چهره ماندگار، فیلسوف و غرب شناس، استاد فلسفه دانشگاه تهران، نویسنده تالیفاتی مانند: فلسفه و تجدد، فلسفه نقادی کانت، فلسفه تاریخ. ساعاتی پیش دار فانی را وداع گفت. ▪️ روحشان شاد. @HOWZAVIAN @kheradvarzi_com
⚫️امام هادی و تبیین مرام‌نامه شیعیان واقعی ✍️حسین انجدانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء زیارت جامعه کبیره که اعتقادنامه و مرام‌نامه شیعیان راستین و یک دوره کامل توحیدشناسی و نبوت‌شناسی و امام‌شناسی است، از یادگارهای بزرگ امام هادی علیه السلام است. ضمن تسلیت شهادت این امام همام، امیدوارم همه ما توفیق داشته باشیم در این شب و روز شهادت آن امام عزیز، ضمن مطالعه‌ای درباره خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی و سبک زندگی آن حضرت، با تأمل و تأنی و به نیت زیارت آن امام عزیز، زیارت جامعه کبیره را قرائت کنیم. @HOWZAVIAN
✔️ معرفت زیارتی ✍️ بابک شکورزاده علاوه بر زیارت جامعه کبیره، یکی از زیارت‌های مهمی که از امام هادی علیه‌السلام رسیده و مضامین بسیار بلندی دارد زیارت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روز غدیر است. خوب است گاهی اوقات زیارتنامه‌ها را مطالعه کنیم و صرفا به کسب ثواب اکتفا نکنیم؛ به مضامین آن‌ها توجه داشته باشیم که معارف بلندی دارد و معرفت ما را به اهل بیت بیشتر می‌کند. به جرأت می‌توان گفت که معرفت شیعه به امامان معصوم علیهم‌السلام، به واسطه این دو زیارتنامه با عظمت، تا حدود زیادی مدیون امام هادی علیه‌السلام است. @HOWZAVIAN