مذهب و ملیت نهایی.mp3
7.64M
#پادکست_حکمتانه
📻نسبت میان مذهب و ملیت
🔹رابطه میان میان میلت و مذهب در سال های نیمه دوم قرن بیستم میلادی از موضوعات جنجالی مطالعات ایران معاصر بوده. جامعه شناسان عموما دو ضلع ملیت و مذهب را در صدر عواملی می دانند که سبب احساس همبستگی و انسجام توده های مردمی می شود.
📎 شماره 124 حکمتانه را اینجا بشنوید.
#ملیت
#مذهب
#فرهنگ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 لذات حسی؛ لذات معقول؟!
✍️ علی خسروی
🔻کامجویی آدمیان از «لذات حسی» یا «مادی» چندان در رهن «دانش» و «شناخت» نیست؛ یک کودک بیدانش و حتی حیوانات هم به خودی خود ملتفت خوشطعمی یا بدطعمی یک غذا میشوند!
سعدی در گلستان میگوید: غلامی را دیدم دست و دهن بستهاند، علت را پرسیدم، گفتند: آزادش کنیم صوت خوشی دارد، وقتی میخواند شترهای تشنه به عشق او از آب خوردن باز میمانند و تلف میشوند، و بعد میگوید:
اشتر بهشعر عرب در حالتست و طرب
گــــر در تـو نیست اثر طبــع جانــوری
«طبع جانوری» کانون درک و دریافت لذات حسی و مادی است که در انسان و حیوان مشترک است.
🔻اما جانمایۀ لذات «فرا حسی» یا «معقول» [مثل روزه ماه مبارک] متوقف بر «شناخت» و «دانش» است؛ یعنی برای کامجویی از این لذات، ابتدا باید خیمه در چمنزار «دانش» و «شناخت» زد و اِلا جز زاری و زحمت چیز دیگری ندارد.
به قول مولوی:
این «محبت» هم نتیجه «دانش» است
کـی گـزافـه بـر چنیـن تختـی نشست ؟!
یعنی آدمیان به هر میزان که فروتنی ورزیده، «دانایی» خود را ارتقاء دهند، میزان درکشان از «لذاتبرتر» و «معقول» نیز افزایش مییابد.
🔻از دیگر سو اگر انسانها، هر قدر فراتنی نشان داده، بدمستی کنند و شناختشان از مفاهیم معقولی چون «روزه»، «نماز» و حتی «حجاب» و.. پایین و نازل باشد امکان لذتبریشان نیز کمتر و کمتر و حتی گاه آن عبادت منزجر کننده میشود.
🔻به همین دلیل است که «روزه گریزی» یا «دینگریزی» و یا حتی در مرتبتی بالاتر «دینستیزی» برخی، نشان دهنده روشنفکری یا شجاعت یا جسارت بالای آنان نیست، بلکه نشان بیدانشی و «بیسوادی» و گواه به زمین چسبیدگی آنان است. (اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ_به خاک زمین چسبیدهاید. ۳۸/توبه).
🔻بدین منوال میتوان گفت: تفاوت افراد با یکدیگر به میزان ثروت، قدرت، مدرک و شهرتشان نیست، بلکه به «آگاهیشان» است:
جــان نباشد جـــز خبر در آزمـون
هرکه را افزون خبر جانش فزون
جــان ما از جــــان حیوان بیشتر
ازچه؟ زان رو که فزون دارد خبر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#در_شهر
📋هموطن بیحجاب من
✍️ احسان نیله چی
امروز که وسط پاساژ راه میرفتی و چشم مردهای هوسران را به خود جلب کرده بودی که هیچ کدامشان تو را «باشرافت» نمی دانند، فقط دلم برایت سوخت!
دلم سوخت که چطور سادهدلانه در ذهنت فرو کردند با برداشتن روسری و لخت کردن سر و گردنت، به آزادی و حقوق زنانگیات رسیدهای!
از اینکه چطور تو را فریب دادند که آنچه «لذت مردها» است یعنی: لخت دیدن زنها.. را در ذهن تو به عنوان «حقوق زنها» غالب کردند!
من فقط دلم برایت سوخت که چطور از این همه حق و حقوقت مثل، حق آرامش، حق امنیت، حق محیط پاک، حق مترو و اتوبوس امن، حق انسان، حق خانواده سالم و… فقط «حق لخت شدن» را به عنوان «حقوق زن» به تو فهماندن.
خواهرم ،برادرانه و دلسوزانه به تو میگویم:حجاب برای تو ،مثل صدف است برای مروارید.مروارید وجودت را مفت به دیده دیگران نفروش...
#حجاب
#ولنگاری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ نقش فضاسازی شهری در ترویج فرهنگ دینی
✍️ میلاد حسنزاده
▪️فردی سیگاری برنامهای در تلویزیون راجع به مضرات سیگار دید. تماشای آن برنامه باعث شد کمی ترسیده و در فکر فرو رود. همسرش که ناظر ماجرا بود، پرسید: "چه شد؟"
در جواب گفت: "خیلی ترسیدم."
همسر پرسید: "خب حالا تصمیمت چیست؟"
پاسخ داد: "دیگر از این به بعد تلویزیون نمیبینم."
▪️این طنز تلخ اشاره به قسمتی از وجود انسان دارد به نام "گرایشات". اگر بخواهیم سیر رفتار آدمی را مورد بررسی قرار دهیم، به سه ساحت "بینش" (باور)، "گرایش" (اراده، میل، عواطف و...) و "کنش" (رفتار) تقسیم میشود که جمع دو ساحت اول، کنش را به همراه دارد.
▪️در این داستان، مشاهده برنامه تلویزیونی، بینش مرد را نسبت به مضرات سیگار افزایش میدهد. اما این افزایش بینش، به تنهایی برای ترک سیگار کافی نیست. گرایش و اراده مرد نیز برای ترک سیگار لازم است. اما گرایش مرد به سیگار، قوی تر از گرایش او به ترک آن است.
▪️اصل و اساس و تعیین کننده رفتار و عاقبت آدمی، "بینش" است تا جایی که رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
«وَ اِنَّما يَرْتَفِعُ الْعِبادُ غَدا فِى الدَّرَجاتِ وَ يَنالونَ الزُّلْفى مِنْ رَبِّهِمْ عَلى قَدْرِ عُقولِهِم»
همانا بندگان به میزان عقلشان در روز قیامت به درجه بالاتر نائل و به پروردگارشان نزدیک میشوند.
اما این اصل تعیین کننده وقتی که با "گرایش" صحیح همراه نشود، به مرحله رفتار نمیرسد، خصوصاً اگر از ساحت فردی عبور کرده و این مسئله را در جامعه بررسی کنیم.
🔗 متن کامل
#رمضان
#فرهنگ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢رنسانس دوره امام حسن
✍️سید جواد محمدزاده
🔹شنیده اید که #امام_حسن_مجتبی علیه السلام؛ دوبار تمامی دارایی خویش را در راه خدا دادند؟؛«خَرَجَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِی(ع) مِنْ مالِهِ مرَّتَینِ» و این بخشش در زندگی این امام از همه قطعات آن درخشنده تر است!
🔸روی دوم سِکّه
معاویه بن ابیسفیان با راه انداختن کارناوال #اتهامات و #جعلیات و #واژه_سازی علیه امام حسن مجتبی علیه السلام؛ دوران رنسانس تغییر حکومت الهی را به #سلطنت فراهم کرد.
اتهام ثروت اندوزی به امام حسن مجتبی علیه السلام یکی از ابر پروژه های طراحی شده دستگاه تزویر؛ معاویه بن ابی سفیان بود که با تدبیر امام و یاران مجاهد او به کریم اهل بیت علیه السلام تغییر ماهیت داد.
{فَاَمَّا الزَّبَدُ فَیَذهَبُ جُفآء؛ این کف روی آب میرود پی کارش نابود میشود. وَ اَمّا مایَنفَعُ النّاسَ فَیمکُثُ فِی الاَرض؛(۱) آن چیزی که نافع است، آن چیزی که حیات مردم به آن است، یعنی آن آب روان، آب زلال، آن میماند. حقیقت اینجوری است، حقیقت پیروز خواهد شد}
#مبارزه
#انفاق
#امام_حسن_مجتبی
#کریم_اهل_بیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#بازخوانی_سخنان_رهبر_انقلاب
🔴 حرکتهای جلوتر از نقشه دشمن
✍️ حجت الاسلام میراحمدرضا حاجتی در صفحه شخصی خود نوشت:
"سخنرانی نوروزی" امام خامنه ای به مثابه بارش بهاری و نزول رحمت الهی بر امت بود،
( یَهْدِی بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلاَمِ وَیُخْرِجُهُم مِّنِ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَیَهْدِیهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیم .(المائده/16)
✅ سخنرانی ایشان حاوی محورهای متعدد "بشارت آمیز" و در عین حال همراه با "هشدارهای جدی" بود؛
مجموعه این ارشادات باید "مورد به مورد" سر فصل بحث و بررسی "جهادگران عرصه تبیین" قرار گیرد و اصحاب قلم و رسانه و صاحبان محراب و منبر به تشریح آنها در سطح افکار عمومی بپردازند که این خود "شکرگزاری" نعمت عظیم ولایت است که "رشد معنوی" جامعه را در پی دارد،
وَالَّذِینَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ (محمّد/ 17)
🔗 متن کامل
#رهبر_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🏷
📚 حاء سین نون
روایتی خواندنی و شنیدنی از زندگیِ امامِ کریم، حسن بن علی علیه السلام به قلمِ روانِ داستاننویسِ جوان #سید_علی_شجاعی و صدای گرمِ #حامد_فعال و #احسان_چریکی
🔖 کتابِ نِیِستان
✒️ خواندنِ کتاب
🔊 شنیدنِ کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚪️ نگرانی از مرگ، نقطهٔ مشترک انسانها!
✍️ مجتبی عادلپور
🔹 انسانها از دیرباز از مرگ ترس داشتهاند. طیفی که به هیچ دین و آیین الهی پایبند نیستند، مرگ را مُهری پایانی میدانند بر زندگیشان. دنیا برای این دسته، حکم ایستگاه آخر را دارد که بعدش هیچ چیزی نیست. پایانی که پس از آن نیستی مطلق است. آنان روی چیزی قمار کردهاند که سراسر باخت است. حال این طیف دم مرگ، حال کسی است که عقربهٔ شانسش در دایرهٔ دوّار روی گزینهٔ پوچ ایستاده! مرگ در زندگی این گروه، نقش مرد قلچماقی را بازی میکند که آنان را کشانکشان از تمام داشتههاشان جدا میکند. آنان روزگاری برای رسیدن به دنیا نفسنفس زدهاند و حالا باید سوار قطار مرگ شوند و همه چیز را بگذارند و بگذرند. حق هم دارند برای از دست دادن اندوختههایشان اشک فراق بریزند و زانوی غم بغل کنند؛ چون مرگ این عروس هزار دامادی را که با رنگ و نیرنگ به دست آوردهاند، قرار است به عقد دیگری درآورد!
دل در این پیرزن عشوهگر دهر مبند
کاین عروسی است که در عقد بسی داماد است
در مقابل این طیف، گروهی قرار دارند که بند باورهایشان را به دین گره زدهاند. آنان پارچهٔ سفید تسلیم را در برابر اسلام بالا بردهاند و به روشنی میدانند در ورای این زندگی، حیاتی دیگر قرار دارد؛ اما این دسته نیز، نگرانیای از جنس خودشان دارند. اینان دلآشوب هستند؛ چون این سؤالات را پیش روی خود میبینند: آیا سر سالم به قبر میبرم؟ میگویند ابلیس، ایمان انسان را در دم جان دادن میدزدد؛ اگر همهٔ کِشتههایم بر باد رفت چه؟! ممکن است صندوق اعمالم را از این گردنه به سلامت عبور دهم؟ یعنی میتوانم لحظهٔ مرگ با ایمان از دنیا بروم و شهادتین را به زبان جاری کنم؟!
🔗 متن کامل در این صفحه
#مرگ_اندیشی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 قرائت چند آیه و چند نکته
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّىٰ أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
لِيَجْعَلَ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ ۗ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ
وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ ۗ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
آیه۵۳-۵۵سوره مبارکه حج
✔️خداوند میفرماید هرپیامبری که فرستادیم شیطان در عمل آن پیامبر خللی وارد کرد. اما خدا جلوی آن را میگیرد.
⬅️یعنی هرچند شیطان سنگ اندازی میکند اما کاری از پیش نمیبرد. در تحقق اهداف پیامبرِ خدا توقفی حاصل نمیشود؛ چرا که خداوند این القائات شیطان را نسخ میکند.
پس شیطان چه میکند؟
دو اتفاق با القائات شیطان رخ میدهد
1️⃣افرادی که قلوبشان مریض است تحت تأثیر این القائات شیطان قرار گرفته و وارد دسته ظالمین میشوند
2️⃣افرادی که دارای روشن بینی هستند و حق را با نگاه نافذشان میبینند با دیدن عمل شیطان میگویند این همان حق است که از جانب پروردگار محقق شده. و در اثر این بینش، ایمانشان افزوده میگردد.
خلاصه آنکه
🔹شیطان در مسیر جبهه حق و تحقق اهداف آن نمیتواند خللی وارد کند بلکه جبهه حق را تمحیص میکند.
یعنی هم کیفیت ایمان مومنین را بالا میبرد و هم آنهایی که در قلوبشان مرض است را از صف مومنان خارج میکند
🔻این آیات بیانی روشن برای فهم دشمن هستند
🖌 علی محمدیراد
#فرهنگ
#ماه_رمضان
#قرآن_کریم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸سبکباری و سبکبالی
✍️ علی خسروی
در توصیف بعثت رسولخدا(ص) و لحظات آغازین رسالت نقل شده است که فرشتۀ حامل وحی جبرئیل، بازوی پیامبر(ص) را گرفت و فشار داد، یا در بعضی از منابع، بازوی حضرت را گرفت و تکان داد که این تکان دادن میتواند به نوعی نشانۀ تکانده و «سبکشدن» باشد که مهمترین و ضروریترین پیش نیاز یک زندگی اخلاقی و معنوی است.
البته سنگینی و گرانجانی برای «آن صدر نشین سدره منزل» منتفی و بلاموضوع بوده و آنچه مطرح است متناسب با شأن والای آن حضرت میباشد.
حضرت موسی(ع) نیز وقتی به رسالت مبعوث میشود، خطاب میآید: فاخلع نعلیک(طه/۱۲)، مفسران گفتهاند: مراد از آن ترک تعلقات و سبک شدن است. صائب تبریزی میگوید:
سبک نساخته از دانه خویش را چون کاه
امیـد جـاذبـه از کهـربـا نبـایـد داشـت ..
یکبار با خود اندیشیدم اگر فقط یک جمله از نهجالبلاغه را برگزینم، کدام را انتخاب میکنم؟ این جمله در ذهنم حضور یافت که صاحب مرتبۀ ارجمند ولایت و پردهدارحرم سترخدا و آموزگار بزرگ جهاد اصغر و اکبر میفرمایند: تَخففوا تَلحقوا (خطبۀ۲۱)، سبکباری و سبکبالی شرط وصال میباشد.
قلب سلیم نیز که تنها وسیلۀ نافع در روز حساب است(شعرا/۸۹)، دلی است که «ز هر چه رنگ تعلق(بل تعین) پذیرد» آزاد باشد. چنان که گفتهاند دستور زبان معرفت این است: نیستم، نیستی ، هست!
ماهمبارک رمضان فرصت ارزشمند و قابل اغتنامی است برای سبک ساختن همین جان:
اگر به روزه توانی سبک کنی جان را
به اوج قرب توانی پرید چون شهباز
بگوی ترک تنعم به رغـم خـواهش تن
بیا و پرورش جان خویش را پرداز ...
#فرهنگ
#ماه_رمضان
#قرآن_کریم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
او کریم است
✍️ احسان قربانی
درِ خانه او، جملگی صف کشیدهاند محتاجها.
پیرزنی با چادر گلگلی خود و چهرهای که انگار از اضطراب رنگ پریده است ، با دست خود تکه ای از چادر خود را گرفته و دست دیگرش را به کمر خمیده اش زده است. و با اه و ناله از کریم میخواهد تا راهی نشانش بدهد تا زندگی پسر و عروسش به جدایی نکشد.
یا مردی میانسال که کت و شلواری سیاه راه راه به تن و کلاه پشمی به سر دارد، با لهجه ترکی از کریم میخواهد، پسرش را که برای اندکی قرض در زندان است کمک کند.
صف رسید به پسرکی که با حالت کودکانه خود دست خود را به عبای کریم گرفت و با زبان بچه گانه خود برای مادر مریضش که مدتی است سرطان دارد به کریم رو میزد.
هر کسی از او طلب حاجت داشت، او دستش را به حالت دعا بلند میکرد و دعایی میخواند و دستانش از توشهای پر میشد و به محتاجان میداد.
او کریم است؛ حسن بن علی المجتبی ( سلام الله علیه)
#امام_حسن
#کرامت #انفاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📋باورِ خواندنی و باورِ دیدنی
✍️ احسان نیله چی
بسی فرق است میان آنچه میخوانی و آنچه میبینی. هر دو را باور میکنی؛ ولی علمالیقین کجا و عینالیقین کجا.
با دانش مدرسهای باور کردهام خدا هست و کار خلق و روزی به دست اوست. گاه همین خواندهها را که میبینم باز باور میکنم؛ ولی این کجا و آن کجا.
امشب دوست عزیزی پس از نزدیک به یکسال، تماس گرفت و حالی پرسید و تبریکی نثار کرد و گفت: ده میلیون تومان میدهم تو خود هر چه صلاح دانستی و داد.
کمی بعد به شکل غیر منتظره، آشنای محترمی تماس گرفت و برای هزینه بیمارستان همین مبلغ را خواست.
تقدیم شد.
هزار و چند کیلومتر میان دهنده و گیرنده فاصله است و من مبهوت و شادان به این کار زیبای خدا مینگرم.
یادم آمد: چند سال پیش یکی از بندگان خوب خدا مقداری گوشت به ما داد که میان نیازمندان پخش کنم. در این فکر بودم که نیازمندترها را پیدا کنم. صدای اذان بلند شد. جلوی اولین مسجد پارک کردم. پس از نماز، نیازمندی دم در مسجد نشست. عجیب اینکه او درخواست پول نداشت؛ میگفت: مردم من بچههام چند ماهه گوشت نخوردن!
تقدیم شد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
...
"شعر" یک ملت،
جعبه سیاه آن ملت است.
✍️محمدجواد محمودی
#رسانه
#شعر #ادبیات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔴 ترخیص عقلانیت زیدآبادی در «حد ترخص»
🔻با حمله به نمادها و حدود شرعی میخواهند این بار حس کاهش دینداری را به جامعه مؤمنین القا کنند.
#غربزدگی
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 در امان امین
▪️بهبهانۀ دیدار رمضانی رهبر انقلاب با شاعران
✍️ سید محمدحسین دعائی
شاید امروز کسانی ندانند یا نپذیرند، اما بدونشک آیندگان بر این سخن صحه خواهند گذاشت که در کنار «دین»، «علم»، «اقتصاد» و «امنیت»، تلاش رهبر انقلاب برای اعتلاء «فرهنگ و هنر»، در طول تاریخ این مرز و بوم بینظیر بوده است؛ تا آنجا که مثلا اهتمام ایشان به رشد «شعر و ادبیات فارسی»، حتی از ملیگراترین ایراندوستان نیز دیده نشده است؛ اهتمامی که اگر یکدهم آن را هرکدام از حاکمان این سرزمین داشتند، آوازۀ فرهنگدوستی و هنرپروریشان گوش فلک را کر میکرد. اما چه کنیم که «حجاب معاصرت»، در کنار «هجمۀ شناختی دشمن»، کار را به جایی رسانده است که میبینیم.
یکی از راهبردیترین پروژههای رهبر انقلاب که با هوشمندی و حوصله، آن را در طول سالهای متمادی دنبال کرده و به ثمر رساندهاند، گرفتن ابزار «ایرانیگری» از دست دینگریزان وطننشناس و تبدیل آن به یکی از مهمترین مؤلفههای جبهۀ فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی است؛ پروژهای مبتنی بر فهم عمیق اقتضائات زمان و مکان، حاکی از اعتقاد به ضرورت جذب حداکثری و طراحیشده برای فعالسازی همۀ ظرفیتها در مواجهه با تهاجم تمدنی غرب.
تأکید ایشان بر مواردی مثل: اهمیت محافظت از هویت اصیل ایرانی، ضرورت پاسداشت زبان فارسی، حکمتپایهبودن شاهنامه و قرائت الهی از نوروز را از همین زاویه باید تحلیل کرد.
آری؛ کشاندن پای «شعر» به «ماه خدا» و نشاندن «شاعران» در «حسینیۀ امام خمینی»، یعنی که ادبیات فارسی امروز، در امان امین انقلاب و مسلمانشدۀ دست حکیمترین حاکم ایران اسلامی است.
پ.ن: بدونشک شاهبیت سخنان اخیر حضرت آقا در دیدار با شاعران، چیزی جز «ضرورت توجه به جنبۀ رسانهای و تمدنی شعر» نبود.
#شعر
#رهبر_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔶 عهدی که خداوند از ما گرفت
⚪️ «ﻳَﺂ ﺃﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﺍﺗَّﻘُﻮﺍْ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻭَﻛُﻮﻧُﻮﺍْ ﻣَﻊَ ﺍﻟﺼَّﺎﺩِﻗِﻴﻦَ»
ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ! ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﺎﻥ ﺑﺎﺷﻴﺪ.
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺷﻴﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﻲ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ «ﺻﺎﺩﻗﻴﻦ»، ﻣﺤﻤّﺪﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻭ ﺁﻝ ﻣﺤﻤّﺪﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﺁﻳﻪ ١٧٧ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﺑﻘﺮﻩ، ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺍﻧﻔﺎﻕ، ﻧﻤﺎﺯ، ﻭﻓﺎﻱ ﺑﻪ ﻋﻬﺪ ﻭ ﺻﺒﺮ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺭﺍ ﺻﺎﺩﻕ ﻣﻲ ﺷﻤﺎﺭﺩ ﻭ ﺁﻳﻪ ١٥ ﺳﻮﺭﻩ ﺣﺠﺮ ﻭ ٨ ﺳﻮﺭﻩ ﺣﺸﺮ، ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﻥِ ﺭﻧﺞ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﻭ ﺟﺎﻥ ﺑﺮﻛﻒ ﺭﺍ «ﺻﺎﺩﻕ» ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. به راستی که امروز مردم مظلوم و مقتدر غزه از مصادیق اصلی صادق به شمار می آیند .زیرا جانانه در برابر مشکلات مقاومت و صبوری نشان داده اند و هم مهاجران رنج کشیده ای هستند که بر اثر سکوت و بی غیرتی یک ملیارد و 700 ملیون مسلمان زیر شدیدترین حملات وحشیانه غاصبان سرزمینی و سفاکان بینالمللی صادقانه بر عهد ایمان و جهاد ایستاده اند که ان الحیاه عقیده و جهاد و قطعا معیت و همراهی نصرت الهی وعده حتمی این صابران و صادقان است
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺩﻭﺳﺘﻲ، ﻫﻤﻨﺸﻴﻨﻲ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻫﻲ ﺑﺎ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﺎﻥ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻭ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱِ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺍﺳﺖ.
٢- ﺍﺯ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﺟﺪﺍ ﻧﺸﻮﻳﻢ.
٣- ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻌﺼﻮم ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﺩ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎﺷﻴﺪ.
٤- ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﻪ ﻱ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺗﻘﻮﺍ ﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﻌﺼﻮم ﺍﺳﺖ.
٥ - ﺩﺭ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻌﺼﻮﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 تجربهی محبت خدا
✍️ محمدمهدی دستورانی با ارسال نوشتاری به جمع نویسندگان حوزوی پیوست:
گاهی با خود میگوییم «چرا خدا حداقل یک ذره شیرینی و لذت عبادت و محبتش را به ما نمیچشاند تا با خیال راحتتر و با هدفی روشنتر، زندگیمان را خدایی کنیم و خیالمان راحت باشد و مطمئن باشیم؟ حتما باید یک مدت زیادی سختی بکشیم تا به لذتش برسیم؟!!»
میدانی پاسخ چیست؟
یک پاسخی خودمان میتوانیم با تجربهی خودمان و زمزمهای درونی، به خودمان بدهیم:
«خدا اینکار رو کردهها! میدونی کجا و کی؟ خودتم بهتر میدونی.
حدس زدی؟ ماه رمضون!
همون روزایی که هرسال منتظرشیم تا برسه و کلی خاطرهی خوب ازش داریم.
همون روزا که در طول سال وقتی بهش فکر میکنیم، یه حس خوبی داره.
همون غروبا و شبایی که یه رایحهی خاص و حس نابی درونمون میچرخه.
همون وقتای افطار که حس عجیبی بهمون دست میده وقتی میخونیم «اللّٰهم لَکَ صُمْتُ وَ عَلَیٰ رِزْقِکَ أَفْطَرْتُ: الهی، روزهام فقط برای تو بود؛ و فقط با روزی تو افطار میکنم».
همون روزا که با اینکه گشنگی و تشنگی میکشیم و بیحالیم، ولی یه دنیا عشق میکنیم؛ خصوصا شبها موقع دعا، و خیلی مخصوصا شبای قدر».
آری؛ پاسخ یکسری از سوالاتمان را در تجربههایمان میتوانیم بیابیم؛ فقط کافی است گاهی بشویم مصداق آیهی «وَ ذَکِّرْ فإنَّ الذِّکْرَیٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ (ذاریات۵۵)».
پاسخهایی از جنس خودمان، که بیشتر از هرچیزی برایمان مطمئنتر و دلنشینتر است.
#رمضان
#محبت_خدا
#عبادت #سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟢شعار سال و خلع سلاح روشنفکران غربگرا
✍️ احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم
🔻بیچاره روشنفکران غربزدهای که عمری است فریبکارانه و به دروغ، نظام مردمسالاری دینی را نظامی استبدادی و بیاعتنای به مردم و بلکه مردمستیز معرفی کردهاند! اکنون میبینند که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در کنار همه تأکیداتی که در سه دهه اخیر بر نقش مردم در حکمرانی داشتهاند، سال ۱۴۰۳ را نیز سال جهش تولید با «مشارکت مردم» نامیده است!
این نشان میدهد که باور به مردم و تأکید بر نقش بیبدیل آنان در حکمرانی، از اصول اصلی «مردمسالاری دینی» است.
🔸انتظار داریم، همه جریانهای سیاسی و فکری نیز فرصت را مغتنم بشمارد و اگر واقعاً مردم را دوست دارد و پیشرفت و تعالی این کشور و ملت را میخواهد، راهکارها و برنامههایی عملی خود را درباره شیوههای نقشآفرینی مردم در جهش تولید در حوزههای اقتصادی، فرهنگی و علمی ارائه دهد.
#تولید
#مردم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☀️درس شهید بهشتی به مسئولان و روحانیان مشهور
✍️ سلمان رئوفی در صفحه شخصیاش آورده است:
دو نفر از دوستان که یکی از روحانیون معروف و دیگری از بازاریان مبارز بود در یک کار اقتصادی با هم شریک شده بودند که در اثنا، اختلاف حساب معتنابهی پیدا کردند و با هم درگیر شدند. حقیر تلاش زیادی برای اصلاح فیمابین آنان به عمل آوردم ولی توفیقی حاصل نشد. نهایتاً توافق شد موضوع را نزد شهید آیت الله بهشتی مطرح کنند و قضاوت ایشان را بپذیرند.
عازم تهران شدیم و شب منزل آقای بهشتی رفتیم.
منزل ایشان در منطقه روبروی حسینیه ارشاد بود که در آن موقع هنوز بخش عمده آن زمینهای بایر بود. این اولین بار بود که به خانه آقای بهشتی در این منطقه میرفتم، خانهای نقلی، تمیز، مرتب و در عین حال ساده. فرش آن موکت بود اما از نظافت میدرخشید.
زندگی و سر و وضع او مثل امام ساده، مرتب و نظیف بود. بهشتی مصداقی از این آیه قرآنی بود که «یحسبهم الجاهل اغنیاء من التعفف»(بقره/۲۷۳) نه مانند کسانی که دارایند اما خود را #فقیر و #ژولیده مینمایانند!
بعد از پذیرایی مختصر و احوالپرسی، موضوع دعوا به تفصیل بیان شد و شخص عالِم که از دوستان صمیمی شهید بهشتی بود، مطمئن بود که ایشان به نفع او قضاوت خواهد کرد؛ اما شهید بزرگوار به جای این که وارد این معرکه شود، با آن بیان مخصوص به خود داستانی را نقل کرد به این مضمون:
دوستانی که شرکت عمرانی را تأسیس کرده بودند نزد من آمدند و گفتند میخواهیم برای برکت این شرکت، شما هم سهامدار شوید.
گفتم ما طلبه هستیم و سرباز امام زمان عج، مناسب نیست که در این مقولات وارد شویم؛ رزّاق خداست و اگر برای او کار کنیم، روزی ما را خودش میرساند.
آن گاه که دیدند اصرار آنها نتیجه نداد، تصور کردند انکار من ممکن است برای این باشد که سرمایهای برای مشارکت ندارم لذا پیشنهاد کردند که شما لازم نیست سرمایه گذاری کنید ما خودمان کل سرمایه شرکت را تأمین میکنیم، فقط قبول کنید که درصدی از سهام به نام شما شود و سود آن را تقدیمتان کنیم.
باز هم به آنها جواب منفی دادم و استدلال کردم دلیل نپذیرفتن صرفاً به خاطر داشتن یا نداشتن سرمایه نیست و اصولاً قصد ندارم در این نوع مسائل وارد شوم؛ اما آن دوستان به اصرار خود ادامه دادند و این بار پیشنهاد کردند که شما شریک شوید و سود آن را نه برای خودتان که برای پیشبرد نهضت و ترویج اسلام صرف کنید. باز هم نپذیرفتم و نهایتاً گفتند ما آماده هستیم بدون اینکه شما آوردهای در شرکت داشته باشید، بخشی از شرکت را به نام شما کنیم و صرفاً سود آن را برای مصارف عام المنفعه نهضت در اختیار شما قرار میگیرد.
اما سرانجام به هیچ نوع، واردشدن در امور اقتصادی به خاطر حفظ زی طلبگی ام نپذیرفتم.
با نقل این ماجرا و ملاحظه علو طبع آیت الله بهشتی، طرفین دعوا در خود فرو رفتند و از مطرح کردن یک دعوا بر سر مسائل مادی در محضر ایشان منفعل شدند و مخصوصاً آن که روحانی بود، پاسخی مضاعف را دریافت کرد.
شهید مظلوم آیت الله دکتر #بهشتی
📚 کتاب (سیره شهید دکتر بهشتی) ص۱۴۸
#اجتهاد_روشمند
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❇️ ده ویژگی کاسبان عدالتخواهی
✍️ محسن مهدیان
این روزها با پدیده جدیدی به نام "کاسبان عدالتخواهی" مواجهیم. "سوپرمن های دست ساز" و "بتمن های تخیلی" که تلاش می کنند قهرمان مبارزه با فساد باشند و از این دکان کاسبی کنند.
هرکس تخلف کرده است طبیعی است که باید در عدلیه پاسخگو باشد و البته نقش ما #مطالبه_مومنانه است. لذا سوال اصلی اینست که ما حق داریم افراد را بدون محاکمه وشنیدن ودیدن همه مستندات قضاوت کنیم و بدتر از آن حکم صادر کنیم و آبرو ببریم؟
با این مقدمه کوتاه لازمست مختصری درباره کاسبان اینروزهای عدالتخواهی بدانیم.
شناخت کاسبان عدالتخواهی کمک می کند مطالبه گری مومنانه را فدای خدعه خناسان نکنیم و زمین بازی آنها نشویم.
🔻کاسبان عدالتخواهی چند دسته اند.
1️⃣گروه اول پروژه بگیرهای افشاگری اند که برای دادزن از دست کارفرما صله می گیرند.
🔸نحوه شناسایی اینها چیست؟ این افراد اساسا هیچ معیار و مبنای مشخصی ندارند و اگر سابقه اینها را چک کنید مملو از رفتارهای متناقض است.
2️⃣دسته دوم کاسبان لایک و فالور و دیده شدن هستند. اینها پول نمی گیرند اما گدایی توجه می کنند.
🔸نحوه شناسایی اینها چیست؟ تولیدات اینها بدون هرگونه محتوای عمیق است. اغلب احساسی و هیجان زده اند. بیش از دو خط توئیت نمی توانند بنویسند و برای خط سوم دچار لکنت می شوند.
3️⃣دسته سوم کاسبان سیاسی اند که دو دسته اول را به خدمت می گیرند تا به قدرت و مکنت برسند.
🔸نحوه شناسایی اینها چیست؟ شناسائی این افراد مشکل تر از بقیه است. اما اجمالا این افراد را بیشتر در ایام انتخابات و بزنگاه های سیاسی بشناسید.
✅اما کاسبان عدالتخواهی چه ویژگی هایی دارند؟
شاخص کلان همان است که رهبری انقلاب درباره مطالبه گری فرمودند؛ اینکه مطالبه گری مذموم آنست که با دشمن مخرج مشترک پیدا کند.
🔻با این اصل کلیدی چند مورد قابل فهرست است:
1️⃣یکم. عدالتخواهی غیر اخلاقی:
این جریان برای کاسبی در عدالتخواهی هیچ حد و مرزی نمی شناسند. آبروی افراد برای آنها از بی ارزش ترین هاست و هیچ مرزی برای حریم شخصی و عمومی افراد قائل نیستند. هتک و تهمت و دروغ و غیره بماند.
2️⃣دوم. عدالتخواهی شتابزده:
هر چه دیدند و دست شان رسید، بدون تحقیق و بررسی به سرعت منتشر می کنند و به همین دلیل در اغلب موارد مورد سوء استفاده کارفرماهای سیاسی و ابرپروژه بگیرها قرار می گیرند.
3️⃣سوم. عدالتخواهی سوپرمنی:
عدالتخواهی این افراد اغلب برای ایجاد قهرمان های دست ساز است. برای همین مهمترین هدف شان دیده شدن است و جائیکه عدلیه ورود کند و بخواهد عالمانه و منصفانه قضاوت کند، زیست عدالتخواهی آنها نیست و نابود می شود.
4️⃣چهارم. عدالتخواهی فریبنده:
در این سبک عدالتخواهی یک مصداق را در فرد یا نهاد پیدا می کنند و آن مصداق را به کل تعمیم می دهند. این خطای شیطانی مهمترین ابزار برای تخطئه و حذف کامل افراد و بدتر از آن ایجاد تلقی فساد سیستمی است.
5️⃣پنجم. عدالتخواهی کاریکاتوری:
مهمترین ویژگی این گروه جابجا کردن اصل و فرع است. یک حاشیه را تبدیل به اصل می کنند تا مخاطب از ظاهر فرعیات منکر اصول شود.
6️⃣ششم. عدالتخواهی در بن بست:
پروژه نهایی این افراد القای بن بست است. اینکه عدلیه تعطیل است و نهادهای نظارتی خوابند و هیچ اراده ای برای مبارزه با فساد نیست، جز همین افشاگری های توئیتری.
7️⃣ هفتم عدالتخواهی تخیلی:
این جریان هیچ اعتنایی به واقعیت های زمانه ندارد و در یک رویای خیالی و توهمی هر نوع عقلانیتی را مصلحت اندیشی می دانند. برای این جریان، آرمان ابزار ظاهرسازی در عدالتخواهی کاسبکارانه است.
8️⃣هشتم. عدالتخواهی کور:
این جریان اساسا به ثمره اقدامش در مخاطب توجه ندارد. اینکه مخاطب دچار تلقی فساد سیستمی شود یا از اصلاح ناامید شود اصلا و ابدا برایش مهم نیست. این جریان کور است چون حتی برایش مهم نیست با دشمن مخرج مشترک پیدا می کند و ابزار دشمنی می شود.
9️⃣نهم: عدالتخواهی متناقض:
این جریان را باید در فرآیندها و در طول زمان تحلیل کرد نه در یک مصداق مشخص. این جریان اغلب نسبت به کارفرمای خود ساکت اند و هیچ سطحی از مطالبه را نمی پذیرند. بدتر اینکه درباره خودشان نیز حاضر نیستند پاسخگو باشند. از سوابق عدالتخواهی شان و دروغ ها و تهمت هایی که زدند تا سوابق کیفری و محکومیت هایی که داشتند و تا سوال هایی که اول از همه خودشان باید پاسخگو باشند.
🔟دهم. عدالت خواهی فصلی:
این گروه ها اغلب در بزنگاه ها فعال می شوند. حالا این بزنگاه یا زمان انتخابات است یا زمانیکه یک مجموعه خوب می درخشد و باید تخطئه شود یا شرایطی که فرد باید تمام و کمال حذف شود تا پروژه ای که دست گرفته است ناتمام بماند یا چه و چه. خلاصه اینکه برای اینها عدالتخواهی پوسته ای برای پروژه های مهمتر است.
این ده ویژگی باعث میشود بیشترین خوراک دشمنی ضدانقلاب را فراهم کنند و عملا آلت دست دشمن شوند.
@HOWZAVIAN
✔️ یادداشتهایی درباره حجاب
حجاب، فرع اساسی دین
https://eitaa.com/bshn60/340
باور کنیم حجاب در قرآن آمده
https://eitaa.com/bshn60/341
کارکرد حجاب
https://eitaa.com/bshn60/381
حریم خصوصی
https://eitaa.com/bshn60/396
تبرج
https://eitaa.com/bshn60/557
اسوه حسنه
https://eitaa.com/bshn60/581
تکلیف حجاب
https://eitaa.com/bshn60/631
حضور اجتماعی بانوان
https://eitaa.com/bshn60/632
جرم انگاری
https://eitaa.com/bshn60/745
حدیث نبوی
https://eitaa.com/bshn60/426
عکس و فیلم
https://eitaa.com/bshn60/515
#حجاب
#عفاف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🛤 سکــوتِ نغـمــهیِ آشـنا
✍️ میلاد حسنزاده
از زمانی که تار و پودِ سکوت، بر سیمِ صمیمت سایه افکند، از زمانی که نغمهیِ آشنایِ یار، در گوشِ جان نغمه سَر نداد، از زمانی که دریایِ بیخبری، موجهایِ تردید و دوری را به ساحلِ دل نشاند، بی خبری، بر احوالِ خیلیها سایه افکنده است. 🍂
بی خبری، از یارانِ دیرین، از همسفرانِ صمیمی.
دیگر نغمهیِ دلنشینِ یاران، در خلوتِ تنهایی نجوا نمیکند.
دیگر گرمایِ وجودشان، در کوچه پس کوچههایِ احساس جاری نمیشود.
دیگر انعکاسِ لبخندشان، در آینهیِ خیال نقش نمیبندد.
و در سکوتِ نغمهیِ آشنا، هالهای از بیخبری، بر دل سایه افکنده است.
در انتظارِ طلوعِ دوبارهیِ خورشیدِ صمیمیت، در انتظارِ روزی که بار دیگر، تار و پودِ صمیمت، بر سیمِ دل نغمهیِ آشنایی را سر دهد، در انتظارِ روزی که بار دیگر، دریایِ بی خبری، موجهایِ تردید و دوری را به ساحلِ فراموشی بسپارد، در انتظارِ روزی که بار دیگر، نغمهیِ دلنشینِ یاران، در خلوتِ تنهایی نجوا کند و گرمایِ وجودشان، در کوچه پس کوچههایِ احساس جاری شود. 🍃
تا آن روز، در سکوتِ نغمهیِ آشنا، در انتظار خواهیم ماند و در اعماقِ وجودِ خود، زمزمه خواهیم کرد:
"ای یارِان سفر کرده، ای همسفران دیرین، ای آشنایانِ جان، کجایید؟!"
و در قلبِ خود، نجوا خواهیم کرد:
"به امیدِ دیدار، به امیدِ روزی که بار دیگر، نغمهیِ آشنایی، در سیمِ دل طنین انداز شود."
"به امیدِ روزی که بار دیگر، در آغوشِ گرمِ صمیمیت، یکدیگر را بیابیم." 🌸🌹🌸
#جامعه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💎 «آن»های عارفان
✍️ حجت الاسلام علیاکبر مظاهری نوشت:
عارفان هردمی دو عید کنند
عنکبوتان مگس قدید کنند
در این «آن»؛ همین الان، نیمههای شب ماه رمضان، دارم «کشفالاسرار» را میخوانم؛ سورهٔ الانسان. چه حلاوتی!
صاحبدلی (که نامش را «مولوی _ شمس» نهادهام؛ زیرا مولویوار، شیفتهٔ شمسی است)، پیام داد:
«معذرت که این وقت شب مزاحم شدم. نماز که میخوانم، از آن لذت نمیبرم. دوست دارم به خدا نزدیکتر شوم. باید چهکار کنم؟ میشود من را پلهپله ببرید بالا؟ باید چهکار کنم؟»
گفتم: از قضا وقت خوبی است. مزاحمتی هم نیست که معذرت بخواهد.
اکنون چنین کنید:
۱. هیچ لذتی، مطلقاً، به لذت عبادت نمیرسد.
بهتر بگویم: لذت عبادت، از همهٔ لذتهای جهان، بالاتر است؛ همهٔ لذتهای بردنی، چشیدنی، اندیشیدنی.
این معنا را به دل و ذهنتان تلقین کنید تا باور کنند. آنگاه با همهٔ وجودتان، آن لذت بیبدیل را ادراک کنید.
۲. عادتهای ستبرشدهٔ عبادتهایتان را بشکنید. یکنواختی، دلزدگی میآورد، یا کسالت یا ملالت. نمازهایتان را تطور دهید؛ طوربهطور کنید. با حفظ واجبات نماز، شکلهای عادتشدهٔ آن را بشکنید. زمانها، مکانها، بیانهای آن را گوناگون کنید. چونان عارفانی باشید که در هر دمی دو عید دارند؛ این «آن»، عیدشان است. در «آن» بعدی، عیدی دیگر دارند. اما عنکبوتان، (دور از جان خودمان)، عادت دارند مگسان شکارکردهٔ خود را کهنه کنند.
عارفانه هردمی دو عید کنند
عنکبوتان مگس قدید کنند
#اخلاق #عرفان
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN