eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
476 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 قهرمانی فراسوی نظریه ها و برای همیشه تاریخ ▫️در وصف کسی که به قلم، ارزش و امنیت بخشید چه می توان نگاشت؟ کسی که در وقت بودن سالک بود و زمان رهیدن چون مالک جای خالی اش احساس می شود. کدام نظریه اجتماعی و فلسفی، ظرفیت تبیین و توصیفش را دارد؟ که خالی از معناست و افقی سیاسی و اقناعی داشته و از واقعیت و حقیقت به دور است، چگونه می تواند این قدرت نرم و راهبردی مقاومت را تئوریزه کند؟ 🔸 انسجام اجتماعی و گمنشافت هم که عمق میدان ناقصی دارد و سطح هویت بخشی و انسجام را تنزل می دهد و توان تبیین جامعه و شاخص های دینی در بازتولید انسجام، بدون عقب نشینی تمدنی را ندارد. 🔹سرمایه اجتماعی بوردیو هم قدرت درک شخصیتی چون قاسم سلیمانی را ندارد. آنچه که در بودن و رفتن قاسم سلیمانی رخ داد، امری فراتر از یکسری ارتباطات شبکه ای مبتنی بر منفعت و فرمالیته در میان مردم بود. این شهید بزرگوار، حقیقتا دلهای یک ملت را حول یک ایدئولوژی و آرمان تجمیع نمود و جهان را ارتقا بخشید و از ادعای نظریه فراتر عمل نمود. 🔸نظریه ماکس وبر هم که در قیاس با شخصیت سردار، فقط کاریکاتوری از یک قهرمان را توان تئوریزه کردن داشت و باید گفت: ژنرال سلیمانی ما نه هیتلر بود نه سوپرمن و نه حتی چگوارا. عقل و عاطفه و حماسه را باهم گره زد و به دور از فیگورهای امروزی در دلها نقش بست و به عنوان یک و نه پوشالی هالیوودی، در مکانیزم عقلانیت مدیریت و اجتماع، تحولی جدی ایجاد نمود و واژه ترس و عقب نشینی در دیپلماسی را به چالش کشید. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍علیرضامحمدلو @HOWZAVIAN
🔻فریا استارک کیست؟ قطعا تعریف داستان زندگی یک جهانگرد سفرنامه نویس که یک قرن زندگی کرده است کمی دشوار و طولانی خواهد بود اما خلاصه ای زندگی او و اتفاق های مهم در زندگی اش را بررسی می کنیم. فریا در خانواده ای که تحصیلات هنری داشتند به دنیا آمد. مادر او یک ایتالیایی آلمانی تبار بود، پدر که اصالتی انگلیسی داشت یک نقاش بود و بیشتر وقت خود را برای نقاشی در شمال کشور ایتالیا می گذراند. پدر و مادر فریا به دلیل مشکلاتی که بایکدیگر داشتند از هم جدا شدند و این آغازی عجیبی برای زندگی فریای کودک بود. او در تولد 9 سالگی اش کتاب هزار و یک شب را هدیه گرفت و عاشق مشرق زمین شد او در سنین کودکی اغلب مریض بود و این فرصتی برای خواندن این کتاب برایش ایجاد می کرد. در سال 1935 به بخش هایی از عربستان سفر کرد که تعداد انگشت شماری از کاشفان غربی پا به آن مناطق گذاشته اند. در باقی سال های زندگی اش به سفرهای ماجراجویانه و خطرناک بسیاری در مناطق مختلف جهان همچون ترکیه، افغانستان و . . . مشغول بود. 👈  خواندن بیشتر 👉 @HOWZAVIAN
😊 بابا پنجعلی و حسن روحانی حسن روحانی: «دولت می‌گوید می‌توانم و مجلس باید بگوید باریکلا» (10 دی 99) بابا پنجعلی وقتی خبر فوق را شنیده، از دیار باقی شعری را به صورت پیامکی فرستاده به ارسطو عامل و ایشان هم برای ما سِندیده و ما هم در اختیار دوستان قرار می‌دیم. باریکلا یار کدخدا باریکلا باریکلا مرد ناخدا باریکلا کلید و کردی حلقمون باریکلا یه بار نخوندی برجامو باریکلا سیمان ریختی تو هسته‌ای باریکلا دلار و کردی ۳۰ تومن باریکالا ۱۴۰ تومن پراید شده باریکلا (بنا به اظهارات ارسطو، موارد دیگری هم بوده که دیگر توی وزن جا نمی‌گرفته و بابا پنجعلی هم نخواسته تن عروضیان سَلَف را در گور بلرزاند و لذا از ذکر آنها صرف نظر کرده.) ✍ جیم جواتی @HOWZAVIAN
🔴 از سربازی امام زمان تا سربازطلبه تایپیست؛ قطعه ای از پازل افول مرجعیت روحانیت همه می دانیم که گاهی مسأله معیشت می تواند به قدری مهم شود که تمام تصمیمات، علایق، سلایق، رسالات و هویت های یک فرد را تحت الشعاع قرار دهد. شاید منطقی باشد که طلاب برای استخدام یا شغل آزاد و یا هر دلیل دیگر، به دنبال کارت پایان خدمت سربازی و بیرون آمدن از وضعیت معافیت تحصیلی باشند اما پیش از پرداختن به چرایی این استقبال طلاب، استقبال نهادها و موسسات حوزوی موضوع مهم تر و البته تأسف بارتری است. فضای مجازی و دیوار تبلیغاتی نهادهای حوزوی و حتی ادارات وابسته به مرکز مدیریت پر شده است از اطلاعیه «جذب سرباز طلبه» و «امریه طلاب». همیشه این سوال برایم وجود داشت که اولا چرا طلاب اصرار دارند کارت پایان خدمت بگیرند و حال آنکه معافیت تحصیلی مادام العمر دارند؟ و ثانیا چرا نهاد حوزه از برداشته شدن مهم ترین مانع ساختاری جدایی طلبه از حوزه، اینقدر استقبال می کند؟ پاسخ به هر دو سوال فرصتی مقتضی و مجالی وسیع می طلبد که اکنون فرصت نیست. اما بهانه این وجیزه اطلاعیه ای بود که در همین راستا دیدم؛ یکی از موسسات حوزوی اعلام کرده بود: «جذب سرباز طلبه برای کار خدماتی»!. البته برای «طراحی» هم می خواست! واقعا چه بر سر حوزه آمده که طلبه اش حاضر است دو سال کار خدماتی انجام دهد تا کارتی دریافت کند که بزرگترین معنایش بیرون آمدن از سیطره نهاد حوزه و آزادی بر استخدام، اتخاذ شغل آزاد و نهایتا هویتی جدید است؟!!! و چه بر سر این موسسات آمده است که طلبه ای که سال ها سیوطی و لمعه و مکاسب و رسائل و کفایه که هر کدام به تنهایی برابری با ده ها واحد درسی می کند، خوانده و قرار است مبلغ دین الهی باشد را به زیر چتر اجبار و بیگاری خود برده و تحت عناوینی چون تایپیست، طراح و حتی کار خدماتی، او و ساعات صبح که قرار بود درس و مباحثه داشته باشد و نهایتا عنفوان جوانی اش را مفت و تحقیرآمیز به خدمت می گیرد؟! و چه بر سر حوزه آمده که این خفت را تحمل می کند و دم نمی زند، بلکه بر گرم شدن آن نیز می دمد؟!!!! طلبه ای که صدها سال است خود را عنوان «سرباز امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف» معرفی می کرده اما حالا .... . یادمان نرود زمانی که طلاب به دانشگاه سرازیر شدند، حوزه به جای اتخاذ راه حلی برای نگهداشت نیروی انسانی اش، به سمت معادل سازی و ... رفت و نتیجه این است که می بینیم. و حال ماجرای سربازی... . برای اینکه همه اش نقد نباشد، باید بگویم راه حل.های بسیاری وجود دارد تا طلبه حتی اگر اصرار داشته باشد کارت پایان خدمت دریافت کند، بتواند متناسب با شأن، علم، رسالت طلبگی و توانایی اش درجهت تبلیغ، تدریس، پژوهش در همین بستر حوزه برایش دوره سربازی تعریف شود. به شرط آنکه گوشی شنوا و اراده ای در این باب وجود داشته باشد. ✍ احمد اولیایی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
نویسندگان حوزوی
🔴 از سربازی امام زمان تا سربازطلبه تایپیست؛ قطعه ای از پازل افول مرجعیت روحانیت همه می دانیم که گاه
سلام علیکم. ضمن تشکر از نویسنده محترم این متن، این احساس تحقیر و خود کوچک بینی محدود به طلبه سطوح پایین و جوان نیست، حتی بسیاری از بزرگان ما اگر قبل از "حجه الاسلام و آیت الله" عنوان دکتر اضافه نشود، برزخ می شوند. از قدیم گفته اند: حرمت امامزاده را متولی آن باید نگهدارد. آیا وقت آن نرسیده بزرگان حوزه حرمت حوزه را حفظ کنند و حتی با داشتن عناوینی نظیر دکتر و مهندس از به کار بردن آن ممانعت کنند؟ البته نمی خواهم بگویم با انجام این کار مشکل مرتفع می شود، اما قطعا یکی از آسیبها همین است.
🔸باطری زندگی‌تان را شارژ کنید آقا و خانمی پرسیده‌اند: زندگی ما زندگی خوبی است، اما محبت میانمان گاهی فروکش می‌کند، به‌گونه‌ای که احساس خطر می‌کنیم که نکند عشقمان سوخته باشد. گه‌گاه این اتفاق در زندگی‌مان می‌افتد که دچار افت عشق می‌شویم. چه باید کرد؟ راهنمایی‌مان کنید. پاسخ ما: 🔸اول: زندگی زن‌وشوهری به شارژ دائم نیاز دارد. رابطه‌های نسبی و ژنتیکی ممکن است به‌گونهٔ خودکار شارژ شود؛ مثلاً علاقهٔ میان مادر و فرزند معمولاً دچار افت نمی‌شود، هرچند که یکی بر دیگری جفا کند که در این مثال معمولاً فرزند به مادر جفا می‌کند و گاهی هم برعکس است و مادر به فرزند جفا می‌کند. این علاقه دچار افت نمی‌شود؛ ممکن است موج‌هایی در رابطه‌شان ایجاد شود؛ اما به صفر نمی‌رسد. چرا؟ چون میان آنها رابطهٔ خونی وجود دارد. سایر خویشاوندان نسبی درجهٔ یک مثل پدر و فرزند، برادر و برادر، خواهر و خواهر و... نیز همین‌طور هستند چون در میانشان رابطهٔ ژنتیکی برقرار است. اما رابطهٔ زن‌ و شوهر، سببی است، نه نسبی؛ ایشان به‌سبب عقد به هم پیوسته‌اند. عقد این دو را به هم گره زده و مرتبط کرده است. این رابطه به شارژ دائمی نیاز دارد. همه‌ٔ ما یا اکثرمان موبایل داریم. باطری موبایل دائماً شارژ می‌خواهد. اگر زمانی بگذرد و شارژ نکنیم، دچار افت انرژی می‌شود و در نهایت، تأخیر شارژ سبب خاموشی باطری می‌شود. زن و شوهر در رابطه‌شان، به شارژ دائمی نیاز دارند. این پیوند باید همیشه تغذیه شود تا که از هم گسیخته نشود. این یک قاعده و قانون است؛ قانونی تکوینی، تشریعی، علمی، شرعی و عقلی است. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ علی اکبر مظاهری @HOWZAVIAN
✅استقبال مردم قم از پویش تجدید "بیعت مردم قم با رهبر انقلاب اسلامی" در آستانه ۱۹ دی ماه جهت پیوستن به این پویش مجازی مردمی به لینک زیر مراجعه کنید 👇 🔹 http://1pooyesh.ir
✴️ پنج دختران 🔅با دو دختر فامیل که درکنار سه دخترم قدم می‌زنند به حرم می آییم و همین‌طور که قدم می‌زنیم، صدای پچ‌پچ‌ دعای مردم به گوشمان می‌رسد.جالب است که بیشتر تحسین می‌شنویم ودعا. به کسی نمی‌گویم همه برای من نیستند، می‌خواهم تمرینی باشد برایم. 🍃 اسم‌ها را می‌پرسند ومن یکی یکی ردیف می‌کنم: نرجس سادات، خدیجه سادات، رقیه سادات، حسنا سادات و معصومه سادات؛ پسرم را نیاورده ام. 🌱 گاهی که دخترها،جا می‌مانند، صدایشان میکنم و برایم جالب است واکنش اطرافیان. 🔅 کاری نکرده ام؛ اسم جگرگوشه هایم را صدا می‌زنم ، اما انگار هربار تابویی شکسته می‌شود، آدرینا وسارینا واوینا و هزار اسم بی ربط وباربط را صدا نمی‌کنم، هربار مثل ذکری می‌ماند. 🍃با خودم می‌گویم به صاحب اسمشان می سپارمشان وفکر می‌کنم بی آنکه تلاشی کرده باشم، فرزندی آورده ام وهربار که نام اهل بیت ونام‌های غریب مادرانشان راصدا میکنم، تن چند شیطانک می‌لرزد و نامی از اهل بیت برده می‌شود. 🔅زنی از پشت سر صدایم می‌زند و وقتی جواب میدهم، میگوید دعایتان می‌کنم بی آنکه بشناسمتان، اما الهی که همه از منتظرین‌ ثبت شوند بااین اسم های خویشان... 🌱 خدا را شکر می‌کنم کسی چه می‌داند شاید به همین سادگی، توشه ای برای روز مبادا، دستگیر دست‌های خالی ام شود. ✍ باران نجاتی @HOWZAVIAN
🔴 حوادث آمریکا و مواضع چندگانه 🔹 حوادث آمریکا را باید با ذره‌بین عبرت نگاه کرد چه از سوی آمریکا دوستان و چه حزب اللهی‌ها! 🔸اینکه آمریکا رو به افول است و اینکه ظالمان نتیجه ظلمشان را خواهند دید برای ما یقینی است؛ اما هم انقلابیون نباید در هر حادثه‌ای که برای آن کشور رخ می‌دهد سریع ذوق کنند و هم غربگرایان نباید سریع به دنبال خودتحقیری و دفاع باشند، سردمداران جبهه استکبار آنقدر پیچیده و کارکشته هستند که از هر موقعیتی، منفعتی برای خود درست کنند و وقایع را از ضرر خود بسوی آسیب جبهه حق سوق دهند و ضرر کننده واقعی فقط مردم آمریکا هستند. 🔹اینکه سریع بخواهیم در برابر حوادث این کشور موضع بگیریم و به جایی و گروهی و کسی نسبت دهیم اشتباهی فاحش است، چرا که از طرفی ممکن است این وقایع همان مسیر نابودی آمریکا باشد که ما منتظرش هستیم و از طرف دیگر ممکن است خودزنی باشد برای ایجاد جنگی جدید در غرب آسیا. 🔸فعلا آنچه که واضح است این است که کاندیدای شکست خورده در انتخابات به نتیجه دموکراسی تمکین نکرده و طرفدارانش دست به اقداماتی زده‌اند، و این مسئله‌ای است که در کشورهای دیگر به خصوص در کشور ما هم اتفاق افتاده. آنچه که باید زیر ذره‌بین ما باشد این است که سردمداران جبهه استکبار و صهیونیزم از آمریکا و اسرائیل گرفته تا سران اروپایی و رسانه‌های این جبهه چه واکنشی نشان می‌دهند و این مواضع با حوادث مشابه در کشورهای دیگر به خصوص ایران چقدر تفاوت دارد؟! 🔹اینکه در چه حوادثی تصاویر زنده نشان می‌دهند و در چه حوادثی به نمایش برنامه‌های مستند و موسیقی و ... می‌پردازند نشان دهنده سیاستهای رسانه‌ای این جبهه است، اینکه در چه حوادثی به طرفداران کاندیدای شکست خورده، آشوبگر می‌گویند و در چه حوادثی می‌گویند معترض، نشانگر جهت‌گیری و مقاصد آنهاست، اینکه کشته شدگان را چه می‌نامند نشانگر بهره‌برداری‌های آنان است. 🔸الان فصلی است که ایرانیان باید بدون در نظر گرفتن اختلافات سیاسی و سلیقه‌ای داخل کشور و با دیده عبرت به حوادث آمریکا نظیر اشغال کنگره نگاه کنند و دشمن خود را بشناسند ✍ محمد صدارت https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
❇️ واکسن ایرانی کرونا مایه است ❗️بعضی هستند هر کار بزرگی که در کشور انجام می گیرد مستبعد می دانند. وقتی این سانتریفیوژهای هسته ای را جوان های ما درست کرده بودند، چند نفر از این بزرگان علمی به من نامه نوشتند که شما گول اینها را مبادا بخوری. اینها نمیتوانند این کار را بکنند. عین همین قضیه در مورد سلولهای بنیادی بود. وقتی مرحوم کاظمی و این جوانان عزیزی که بحمدالله امروز هم هستند توانستند سلولهای بنیادی را که یک کار بسیار بزرگ در مسائل زیستی انسانی است این را انجام بدهند یک عده ای باز همان وقت به ما پیغام میدادند که خیلی اینها را باور نکنید خیلی اینها قابل قبول نیست. الان هم واکسن را درست کردند. این مایه افتخار است من از همه دست‌اندرکاران از وزارت بهداشت و دیگران که دست اندرکار تولید واکسن بودند از همه تشکر می‌کنم. @HOWZAVIAN
🔅رهبر انقلاب: یک کارشناس معروف آمریکایی گفته ما خواهان ثبات در ایران و عراق و سوریه و لبنان نیستیم، آن‌وقت یک یاوه‌گوی آمریکایی میگوید ایران موجب بی ثباتی در منطقه است. ✔️ ما موجب ثبات هستیم و در مقابل بی‌ثبات‌سازی آمریکا ایستادیم. 🔻سال ۸۸ در اینجا می‌خواستند آشوب و جنگ داخلی راه بیاندازند، خداوند متعال موفق‌شان نکرد، سال ۹۹ خداوند متعال به سر خودشان آورد. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
درباره توئیت آقای رسول جعفریان بعد از رحلت حضرت آیت الله مصباح یزدی، آقای جعفریان در حساب کاربری خود در توئیتر مطلب ذیل را منتشر کرد: (آیت الله مصباح که حق استادی بر بنده داشت به رحمت خدا رفت. از چهل و چند سالگی دغدغه اش شریعتی و بعدها سروش بود.شگفت آنکه خودش فیلسوف بود یعنی به تفسیری از دین باور داشت که بسیاری از علمای اسلامی آنرا انحراف از نوع بدخیم آن میدانستند و دغدغه آنرا داشتند.چه راه حلی وجود دارد؟) ⭕ مطلب فوق از کسی صادر شده است که در زمینه تاریخ معاصر قلم زده است. ایکاش ایشان قبل از نوشتن این توئیت، قدری تامل و دقت نظر داشتند تا متهم به خروج از جاده انصاف و تقوا نشوند. ⭕⭕ برای آنکه درباره آنچه آیت الله مصباح با آن مبارزه میکرد و نیز درباره ارتباط مشرب فلسفی او با سخنان و آثارش قضاوت کنیم باید نکات ذیل را در نظر بگیریم. 🔷 یکم. مبارزه با یک یاچند فرد با مبارزه با یک یا چند جریان فرق دارد. در مبارزه بافرد انگیزه های انتقام جویی یا حسادت یا تحقیر و... وجود دارد. لکن در مبارزه با جریان التقاطی و انحرافی، مبارزه کننده باید دوراندیشی، همت بلند،وسعت نظر و از همه مهمتر رفعت علمی و هوش وافر داشته باشد. در اوایل انقلاب مناظرات ایشان به نمایندگی از حوزه علمیه که یک تنه به مصاف با جریانات مختلف التقاطی و انحرافی میرفتند، از صداوسیما پخش شد. مناظره با فدائیان خلق،مجاهدین خلق(منافقین) جنبش حبیب الله پیمان، حزب توده و... مبارزه با جریان است نه فرد. همچنین مبارزه و مناظره علمی ایشان در سالهای 76تا84 با جریانی که در دهها نشریه زنجیره ای، صریحا دین را افیون ملتها معرفی میکرد و قیام سیدالشهدا را جنگی قبیلگی میان بنی امیه و بنی هاشم معرفی میکرد و وحی را تجربه ای خطاپذیر از پیامبر مکرم اسلام معرفی میکرد و عصمت انبیا و اهل بیت و نیز احکام قطعی اسلام را زیر سوال میبرد، مبارزه با جریان است نه شخص. جفای بزرگی در حق استاد بزرگ حوزه علمیه آیت الله مصباح است که گفته شود دغدغه او دکتر شریعتی و سروش بود ( اگرچه بین شریعتی و سروش فرق بسیاری است) او که شهر به شهر، دانشگاه به دانشگاه، حوزه به حوزه میرفت و باجوانان و فرهیختگان، ساعتها گفتگوی علمی صمیمانه داشت. آنچه علامه مصباح پیگیری میکرد،تبیین اصول عقایدی اسلام و تولید و بسط علم دینی و علوم انسانی اسلامی و بالطبع تبیین انحرافات عمیق جریان التقاط و انحراف و دین ستیز و غربگرا بود. آنهم در شرایطی که تفکر مارکسیسم در دانشگاههای قبل انقلاب و بدو آن و تفکر لیبرال دموکراسی در دوره به اصطلاح اصلاحات در دانشگاهها جولان میداد. به حق میتوان گفت اگر نبود فعالیتهای علمی مجاهدانه شهید مطهری و علامه طباطبایی و آیت الله مصباح،امروز دانشگاههای ایران به مرکز جذب و توسعه جریانات دین ستیز یا التقاطی و انحرافی مبدل شده بود. 👈  خواندن بیشتر 👉 @HOWZAVIAN
🔴شهدای هواپیمای اوکراینی رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوزده دی مسافران را «شهید» نامیدند. برخی نیز این تعبیر را از دیدگاه جاهلانه یا مغرضانه خود مورد تعریض و کنایه قرار دادند. این قلم معتقد است با اندکی دقت نظر به راحتی میتوان دریافت که اطلاق عنوان به این مسافران نه فقط دور از ذهن نیست بلکه به درستی و با نگاه فقیهانه و دقیق انتخاب شده و جایی برای تشکیک در بکار بردن لفظ «شهید» برای این مسافران وجود ندارد. 🔸در روایت داریم که « اذا جاء الموت طالب العلم و هو علی هذه الحال مات شهیدا» . از آنجا که اکثر قریب به اتفاق افراد حاضر در آن هواپیما، برای کسب علم در حال سفر بودند،به صراحت و به سادگی این روایت شامل این مورد میشود و حکم به شهادت این افراد دور از ذهن نمیباشد. 🔸مناط موجود در مسأله در ما نحن فیه جاری‌ست. چرا که در شرایط جنگی، با شهادت حاج قاسم طبل اعلان جنگ توسط آمریکاییها به صدا درآمد و این به معنای شروع جنگ بود؛ نظام اسلامی موظف به اقدامی پیشگیرانه و بازدارنده برای عدم تکرار این اتفاق و کشته نشدن تعداد بیشتری از نفوس محترمه بود. در چنین احتمال اصابت موشک به مناطق حساس تهران که موجب تلفات بیشتر بود بسیار بالا پیش بینی می‌شد. حفظ این نظام (که موجب جلوگیری از تلفات سنگین تر هست) گاهی در جبهه جنگ است و گاهی در غیر آن. اینگونه نیست که شهادت در راه حفظ نظام فقط با کشته شدن به دست معنا داشته باشد. این به معنای توجیه و تطهیر این و نیست بلکه با و جنگهای نیابتی و استفاده از سیستم‌های هک و... به نظر نباید حفظ نظام را صرفا در منطقه جنگی و کشته شدن به صورت و توسط دشمن تصور کرد. 🔹البته در این مساله چه بسا بتوان گفت در میان بوده و سبب اصلیِ این اتفاق همان شرایط جنگی موجود در آن برهه بوده باشد. آمریکا با اعلان جنگ و شیطنتهای بی دریغش در منطقه این فضا را به وجود آورده بود که در آن لحظه آن شخصِ مباشر، اشتباها آن هواپیما را یک جسم خطرناک تشخیص داد. @bahaneee @HOWZAVIAN
📙 کتاب «عمویم سلیمانی» به زبان اسپانیایی در کشور کلمبیا منتشر شد..‌ این کتاب در کمتر از دو هفته به سومین چاپ در منطقه آمریکای لاتین رسیده است. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 قصه‌ی‌خون برای اولین بار در مسجد گوهرشاد قدم می‌زنم، مسجدی که از آغاز، فلسفه‌ی وجودی تاحال و هوای کنونی‌اش همه بوی معنویت می‌دهد و نور، همه تجلی عزت است و انسانیت‌. نزدیک صدسال پیش اینجا، جماعتی از مردها و زنها به‌ جرم پایمردی پای دین‌ و به جرم چیزی که این روزها، سرش کشمکش است، به گلوله بسته شده‌اند و در خون تپیده اند. آری! اینجا پر از خون شده وجماعتی به خون غلطیده اند تا امروز امثال مسیح، خانه‌های میلیارد دلاری در آمریکا بگیرند و برای دختران من و شما، نه مشق بی‌حجابی که مشق بی‌حیایی کنند و برای مردانمان مشق بی‌غیرتی. راستی جواب آن خون‌ها، جواب دخترکان یتیم‌شده‌ی مادران روبند زده وبه همان جرم، کشته شده را چه خواهیم داد؟ کاش حجاب فقط چادر پوشیدن بود شاید این‌طور گرگها برایش نقشه دریدن نمی کشیدند... اما حجاب، تنها گلبرگی ازگل چهل‌برگ عفاف است از عفت در نگاه و وقار و سخن و راه رفتن. و این یعنی از چادر به سرها هم سوال می‌شود‌‌. و امان از خون‌هایی که بر زمین به ناحق ریخته شده و زیر دست و پای بی‌حجابی ما، لگدمال می‌شود. و امان از یوم نبأ عظیم. ✍ باران نجاتی @HOWZAVIAN
💠 مادری به تازگی با یکی از اقوام که تازه مادر شده صحبت می‌کردم. کارمند اداره‌ دولتی بود و عاشق شغلش. چند ماه مرخصی زایمانش رو به اتمام بود و کم‌کم می‌خواست به کار برگردد. از او پرسیدم: «حالا خداوکیلی کار بیرون بهتره یا خونه‌؟» یقین داشتم محکم می‌گوید کار بیرون اما در کمال ناباوری گفت: «حتما کار خونه» با تعجب پرسیدم: «جدی میگی؟» گفت: «معلومه. کار خونه خیلی آرامش‌بخشه. خسته میشم ولی لذت می‌برم.» گفتم: «مثلا چیش لذت‌بخشه؟» جواب داد: «همین که با حوصله می‌‌پزم و همسرم با اشتیاق میخوره. همین که با علاقه بیشتری خونه رو تمیز می‌کنم و همسرم کیف میکنه. همین که وقت بیشتری واسه همسرم میذارم و محبت بینمون بیشتر شده. همه اینها حالم رو خوب میکنه و سر کیفم میاره.» زیر لب گفتم: «بیخود نیست میگن جهاد زن خوب شوهرداری کردنه.» پرسید: «چیزی گفتی؟» دستپاچه جواب دادم: «نه ... هیچ چی ... ایشالا قدم نورسیده مبارک باشه!» ✍ علی بهاری @HOWZAVIAN
📕 کتاب را بخوانیم(۱) ✍️ استاد سیدمهدی شجاعی 🔻فاطمه جان بیا! بیا که سخت در اشتیاق دیدار تو می سوزم، بیا، بیا که دنیا جای تو نیست و بهشتِ بی‌تو، بهشت نیست. 🔻راستی! به اسماء بگو: آن کافور که از بهشت برایم آمده بود و ثلث آن را خود به هنگام وفات خویش به کار گرفتم و دوثلث دیگر آن را برای تو و علی گذاشتم، بیاورد. 🔻به آن کافور بهشتی حنوط کن دخترم که ولادت تو بهشتی است و وفات تو نیز بهشتی است. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️یک‌ بی‌طرف نسبی؟! 🔸مروری بر گفتگوی سیدیاسرتقوی با فرید مدرسی @saraeer پ.ن: کانال «نویسندگان حوزوی» بر این باور است که روزنامه‌نگاری حوزوی به شدت از سوی حوزه انقلابی و حوزه سنتی جدی گرفته نشده است. این گونه گفت‌و‌گوها را مبارک می‌دانیم؛ چرا که آن کاستی‌ها را برملا می‌کند. @HOWZAVIAN
⚡️آشپز‌زاده‌‌ای در برابر مفت‌خواران ايران «در ميان همه رجال اخير مشرق زمين و زمامداران و بزرگان ايران كه نامشان در تاريخ جديد ثبت است، ميرزا تقی خان امير نظام بی همتاست. ديوجانس یونانی در روز روشن در پی او می گشت. به حقيقت سزاوار است كه به عنوان اشرف مخلوقات به شمار آيد. بزرگوار مردی بود. اگر ميرزا تقی خان مي‌‌ماند و انديشه‌‌های خود را به انجام می رساند، بدون ترديد در زمره كسانی شمرده می شد كه به باور برخی از سوی خدا، به رسالت تاريخی برگزيده شده‌اند!» این جملات رابرت واتسون، نويسنده مشهور انگليسی است درباره شخصیت والاامیر و صدراعظمی که بزرگ زاده و آقا زاده نبود، بلکه آشپززاده ای بود از روستای هزاوه ی فراهان. درست در يکصد و هفتاد سال پیش، ميرزا تقی خان فراهانی ملقب به امير کبير، در ۲۰ ديماه به نیشتر خیانت و حماقت خواص و تیغ استبداد و نخوت قجری، به شهادت رسید. شهادتی که رگ حیات و عزت ایران را تا سال های سال قطع کرده و کمر ایران را شکست. اما شگفت آور این است، آشپز‌زاده باشی و امير شوی؟ عجيب است؛ اما شدنی، چرا که ميرزا تقی خواست و شد. پسر مشهدی قربان هزاوه‌ای فراهانی بود؛ آشپز مخصوص ميرزا عيسی معروف به قائم مقام فراهانی. زمانه، زمانه رشد و پيشرفت سریع جهان بود. درست همزمان با به ثمر رسيدن جهش علمی فكری غرب و هم دوران با بزرگانی چون نيچه، اديسون، ولتر، روسو، ماركس، هگل، كانت و البته بيسمارك. نخست کارگر آشپزخانه صدر اعظم قاجار بود. سينی غذا براي فرزندان قائم مقام می برد. گاهی می شد که آقازادگان صدر اعظم در کلاس درس بودند، می ايستاد تا درس تمام شود، آنگاه غذا را در برابرشان می گذاشت. آن روز قائم مقام فرزندانش را می آزمود،‌ هرچه پرسيد، آقازاده‌ها در ماندند و ميرزا تقی پاسخ داد. قائم مقام آنجا بود که فهميد فرزند آشپز باشیِ خانه‌اش، چه گوهر گرانمايه‌ای است. و چنين گفت: «حقيقت من به كربلايی قربان حسد بردم و بر پسرش [ميرزا تقی] مي‌ترسم. اين پسر خيلی ترقيات دارد و قوانين بزرگ به روزگار می گذارد.» تصورش را بکنيد، فرزند آشپزباشی خانه صدر اعظم قاجار لياقتی داشت که هيچ بزرگ‌زاده و شاهزاده و دربارزاده و حرم پرورده و آقازاده‌ای به گرد پای او هم نمی رسد. پا برهنه رنج ديده‌ای که نه در پر قو خوابيده و نه آنکه چشمه بيت المال در جيب پدرش مي‌جوشد، اما به اندازه يک فوج آقازاده می فهمد. 👈 خواندن بیشتر 👉 ✍️ حسن طاهری @HOWZAVIAN
▫️شعور شیعی ما را عواطف مدیریت نمی کند. ما به خاطر خدا و به خاطر اسلام برخاسته ایم. چشمان ما باز است. داریم می بینیم که آرایش دشمنیهای طاغوت و دشمنان بشریت نسبت به این انقلاب و سرداران آن چگونه بوده است و اکنون چگونه گشته است. داریم می شنویم که چه ایده ها و طرحهایی برای تعالی جامعۀ بشری و ایران اسلامی مطرح شده است و اکنون مطرح می شود. داریم می سنجیم که کدام طرحها از دل توحید برخاسته است، به وضوح قرآنی و جامع نگر است، در حال و هوای شرافتهای انسانی است، از روی آگاهی و اشراف چند بعدی است، دلیرانه و عاقلانه است و متکی به تجربیات یکی دو قرن اخیر است. اگر از بازیهای آکادمیک و هیجانات سیاسی و تعصبهای باندی فاصله بگیریم، خیلی مخفی نیست که ثمرات نگاههای طوائف مختلف و صاحبان ایده های وطنی و بیرون از ایران اسلامی چه شده است. داریم می بینیم که چطور صاحبان ایده چون برگ پاییز به پای طاغوت می ریزند و با سبعیّت آنها لگدمال می شوند یا در طرح طاغوت می افتند و با صد صدا دُم طاغوت را گرفته اند و گویا مست «نخوتهای نخبگی» گمان می برند که به وصلت بزرگان(؟) در آمده اند. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ محمدرضا فلاح @HOWZAVIAN
📣 جشنواره ادبی ـ رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع)» برگزار می‌شود 🔸«همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)» با همکاری «گروه نویسندگان حوزوی» در نظر دارد، جشنواره ادبی ـ رسانه‌ای این همایش را برگزار کند؛ از این رو نخبگان عرصه ادبیات و نویسندگان رسانه‌ای می‌توانند، آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. 🔸دبیرخانه جشنواره ادبی ـ رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) در سه بخش «شعر»، «نثر ادبی» و «نگارش رسانه‌ای» آماده دریافت آثار است. ✔️شعر در قالب: کلاسیک و نو ✔️نثر ادبی در قالب‌: دلنوشته و مینیمال ✔️نثر رسانه‌ای در قالب: یادداشت و گزارش 🔗اخبار تکمیلی به زودی در «کانال نویسندگان حوزوی» منتشر می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔶 همزمان با آغاز سال جدید میلادی دومین شماره مجله کودکانه و اسپانیایی گام اول طی روزهای آینده منتشر می شود... www.revistaprimerpaso.com @HOWZAVIAN
📣 فراخوان جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) منتشر شد ✔️شعر در قالب: کلاسیک و نو ✔️نثر ادبی در قالب‌: دلنوشته و مینیمال ✔️نثر رسانه‌ای در قالب: یادداشت و گزارش 📌از برترین آثار در دو بخش جایزه ویژه و حق التألیف تقدیر می‌شود. 🔗 زمان ارسال آثار: از بهمن99 تا 30 بهمن 99 🔗ارسال به دبیرخانه گروه نویسندگان حوزوی به نشانی @rahil1357 در شبکه پیام رسان ایتا 🔗برای دریافت اطلاعات بیشتر به کانال نویسندگان حوزوی به نشانی https://eitaa.com/howzavian مراجعه فرمایید.
💠 آیت الله مرعشی نجفی(ره): «من خیلی بارم سبک است و هیچ نگرانی ندارم؛ تنها یک چیز مرا زجر می‌دهد و آن این است که می‌ترسم در ایّام زندگی‌ام نوشته یا صحبت‌های من در هر موردی باعث شده باشد که حقی ناحق شود یا در همسایگی ما گرسنه‌ای بوده باشد و ما غذای سیر خورده باشیم که والله و بالله و تالله اگر چنین چیزی بوده، من آگاهی نداشته‌ام. شما هم بارتان را سبک کنید و از تجمّل‌پرستی و خانه‌ی بزرگ و ... بپرهیزید که همه چیز ظرف چند دقیقه نابود می‌شود.» 🇮🇷 کانال قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی @HOWZAVIAN
📚بازی آغاز شده 🔅 روش های شناخت و تحلیل بازی های کامپیوتری ✍ محمد حسن یادگاری 📖 در جهان اکنون ما بازی های کامپیوتری به یک نیروی مهم فرهنگی و اقتصادی تبدیل شده اند و به صورت گسترده ای در مجامع علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته اند. کتاب حاضر با توجه به سه حوزه تشکیل دهنده هر چرخه رسانه ای - یعنی «متن پیام»، «مخاطب» و «سازمان صنعت رسانه»- به ارائه روش های تحقیق متناسب با این چرخه در حوزه مطالعات بازی میپردازد. https://sooremehr.ir/book/4035 ناشر : سوره مهر - سال نشر : 1399 انجمن سواد رسانه طلاب @HOWZAVIAN