eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
476 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 خودِ صبر! ✍️مجید ابطحی زینب کبری، ام المصائب، سلام! بانوی صبر، نه ببخشید، ای خود صبر، سلام! عرض ادب! خانوم! غزه را می‌بینید؟ دختران‌شان صبورند، نه؟ مادران‌شان صبورتر! ما هم صبوریم؟ یا بی‌خیال؟ یا بی‌درد؟ چه کنیم؟ تو خودت کاری کن! دستت باز است، آخر تو خواهر حسینی! قرص‌های نانش را میبینی؟ لابد دستش بوده، را با خود حمل می‌کرده، لابد چند روز پشت سر هم خبر شهادت‌ها را شنیده؛ چند از دست داده بوده، نمی‌دانم؟ اما اگر ۱۰ برادر هم داشته هیچ‌کدام نبودند، پس درد شما سخت‌تر بود! خانوم؟ چرا متن‌ام روضه شد؟ اصلا چطور ممکن است با زندگی کرده باشی و بتوانی از او جدا شوی؟ نه، ببخشید جدا که نشدی جدایت کردند! خانوم؟ خودت برای ظهور آقا دعا کن!🤲 @HOWZAVIAN
🔸انتخابات، مشارکت و اقتدار ملی ✍️ قدرت‌الله غلمانی، پژوهشگر علوم سیاسی در فکرت نوشت: انتخابات در هر جایی که مردم‌سالاری حاکم است با شرکت و حضور فعال مردم معنا پیدا می‌کند. از نگرانی‌های عمده و برجسته نخبگان و فعالان سیاسی، بی‌توجهی اقشار جامعه درباره سرنوشت سیاسی خود است. برای همین جامعه را به سمت و سوی صندوق‌های رأی ترغیب و تشویق می‌کنند. آنان از اصطلاح «مشارکت حداقلی» درباره بی‌رغبتی عمومی به این موضوع یاد می‌کنند. این اتفاق زمانی به وجود می‌آید که عده‌ای در انتخابات شرکت نکنند و به‌پای صندوق‌های رأی نروند. طبیعی است انتخاب کم‌شور پیامدهایی دارد؛ از جمله اینکه بعدها افراد بی‌اعتنا در مقابل ناملایمات و مشکلات جامعه داد سخن می‌دهند که چرا این مشکلات وجود دارد؟ چرا این کارها انجام نشده است؟ 🔗متن کامل @HOWZAVIAN
🔸پانزدهمین گفت‌‌وگو محور فکرت با موضوع؛ ☑️ مردم سالاری دینی؛ متناقض نمایی بی‌پاسخ 🔻بازخوانی اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) به مقوله مردم سالاری دینی با حضور: 👤 حجت‌الاسلام دکتر الهی‌راد، عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره). 📍همراه با پرسش و پاسخ جمعی از طلاب و دانشجویان نخبه. ⏰ دوشنبه نهم بهمن، ساعت ۱۸. 🏢 قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت. 📍لوکیشن 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
✍️ امیر المومنین علی علیه السلام در نامه ۵۳ نهج البلاغه فرمودند؛ «وَإِنَّمَا عِمَادُ الدِّينِ وَجِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَالْعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ، الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ؛ فَلْيَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، وَمَيْلُکَ مَعَهُمْ» 🔹 در هم اندیشی «مردم علیه پوپولیسم» قرارست نکات و ایده ها و تحلیل هایی در باب «مردم» بیان شود؛ حرف هایی که دغدغه مردم را دارد، مردمی که عمدتا نخبگانی رفتار کرده اند اما «پوپولیسم» آن ها را «عوام» خوانده است. 🗓سه‌شنبه، ۱۰ بهمن ماه 🕙ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ 🌐لینک حضور http://dte.bz/scscenter @ahmad_olyaei
🔰 «حکمت تاریخ و مشروعیت حکومت» ✍️ سیدعبدالله هاشمی در کتابخانه قدم می‌زدم، به دنبال کتابی که همنشینم باشد. چشمم به کتابی خورد به نام «حکمت تاریخ» با موضوع «فلسفه تاریخ اجتماعی» اثر اندیشمند معاصر و عالم دینی «سید مهدی میرباقری» ❇️ کتاب را برداشتم و خواندن را شروع کردم . شبیه کودکان پراشتهایی که با ولع غذا می‌خورند و از لب و لوچه‌شان غذا می‌ریزد؛ من هم با ذوق فراوان؛ واژه‌ها را نوش‌جان می‌کردم. دلم می‌خواست محتوای کتاب یک لیوان نوشیدنی بود یکجا سر می‌کشیدم، اما به ناچار پا به پای واژه‌ها به راه افتادم . با نگاه تندچشمانم ابتدا و انتهای تاریخ را دویدم؛ تا فلسفه تاریخ اجتماعی بشر را تماشا کنم. ❇️یکی از موضوعات بسیار زیبا و بدیع مسئله نقش «فلسفه تاریخ اجتماعی» در توجیه «مشروعیت» حکومت‌هاست. 🔸درباره مشروعیت حکومت‌ها دو حیثیت وجود دارد یک جهت مسئله مقبولیت از سوی مردم است. مسئله دیگر توانمندی و قدرت مدیریت جامعه از سوی قدرت حاکم است. اگر یک حکومت بعنوان نهاد قدرت دارای نظریه صحیح پیرامون فلسفه تاریخ اجتماعی نباشد، نمی‌تواند رهبری استعدادهای جامعه را برعهده گیرد و مشروعیت خود در این زمینه را از دست می‌دهد و اگر چنین کند اراده های انبوه جامعه را به زباله تبدیل می‌کند. درنتیجه تاریخ یک ملت زباله دان سرمایه های سوخته خواهد شد. 🔸حکومت چه دینی و چه غیر دینی با این پرسش مواجه است که نقطه کمال جامعه و مسیر و الزامات رسیدن به آن چیست؟ در صورتی که قدرت حاکم، پیرامون فلسفه تاریخ نظریه روشن و منطبق با سعادت حقیقی نداشته باشد ؛هرچند مقبولیت هم داشته باشد اما مشروعیت نخواهد داشت. @HOWZAVIAN ╰┅───────┅╯
♦️ آموزش «لذت‌بردن از زندگی» ✍️ حمید احتشام‌کیا 🔹 حتما شنیده‌اید که می‌گویند: «فلسفه زندگی، لذّت‌بردن است»؛ این یعنی آنچه به زندگی ما معنا می‌دهد، رنگ و طعم می‌دهد و خلاصه به زندگی ما رونق می‌دهد، «لذّت» است؛ اما شاید کمتر درباره فرهنگ لذّت‌بردن شنیده باشید. پس بیایید در این یادداشت درباره «فرهنگ لذّت» بیشتر بدانیم. 🔹 در فرهنگ اسلامی لذّت منتاظر با قوای ادراکی انسان و متناسب با شئونات نفس، به انواع و اقسامی تقسیم شده است. یکی از آنها لذّت‌های معطوف به حس است. مثلا حس چشایی در انسان زمینه‌ساز لذّت‌‌ خوردن و نوشیدن است یا مثلا قوه جنسی زمینه‌ساز لذّت و تمتع جنسی است. لذّت شنیدن موسیقی دل‌نشین، لذّت دیدن سیمای خوش، لذّت خوابی راحت و ... . 🔹 بعضی از لذّت‌ها معطوف به قوه‌ی وهم و خیال است، مانند: لذّت حاصل از تحسین و تمجید دیگران، لذّت شُهرت، لذّت قدرت، لذّت غیبت، لذّت فخرفروشی، لذّت جاه و مقام و خلاصه لذّت‌های بی‌شمار نفسانی. 🔹بخش دیگری از لذّت‌ها معطوف به قوه عقل و عقلانیت انسان است. مثل لذّت دانستن، لذّت کشف حقیقت، لذّت کمک به هم‌نوع، لذّت قبول مسئولیت، لذّت مناجات و عبادت و خلاصه لذّت بندگی. 🔹لذّت، موتور پیشران زندگی انسان است و بالاترین و بارزش‌ترین لذّت متصور در فرهنگ اسلامی، لذّت ملاقات با خداست. اما در جامعه امروز، فقط طیف خاصی از لذّت‌ها به عنوان معنای زندگی در حال روایت‌ است؛ یعنی لذّت شهرت و لذّت شهوت. 🔹در جامعه‌های سنتی پرسشی مطرح بود که علم بهتر است یا ثروت؟ می‌دانید مقصود اصلی این سؤال چیست؟ منظور این بود آیا لذّت دانایی بهتر است یا لذّت دارایی. طرح چنین پرسشی در بین گذشتگان و پاسخ‌هایی که داده شده، نشانه وجود انواع جریان‌های لذّت‌طلب بوده، اما طرح چنین پرسشی در جامعه امروز ازآن‌رو مضحک و مسخره است که فقط یک جریان از لذّت‌طلبی (یعنی لذّت‌های نفسانی) در حال روایت است. 🔹در فرهنگ اسلامی، ترک لذّت‌های شهوانی و نفسانی خود یک جریان لذّت‌طلبانه تلقی شده است، تا آنجا که استاد سخن، سعدی شیرازی این‌چنین سروده است: «اگر لذّت ترک لذّت بدانی، دگر شهوت نفس، لذّت نخوانی» در فرهنگ اسلامی از شیرینی ذکر خدا و أولیای خدا (و ما أحلی أسمائکم)، حلاوت مناجات (إلهي أذِقني حَلاوَةَ مُناجاتِك)، لذّت دانایی (أيْنَ المُلُوك و أيْنَ ابْناءُ المُلُوك)، لذّت ایمان (حلاوةُ الإیمانِ)، لذّت صبر، لذّت عفو و بخشش، لذّت کار و تلاش، لذّت کسب روزی حلال، لذّت تشکیل خانواده، لذّت احترام و ادب‌ورزی و سایر لذّت‌های معقول سخن‌ها گفته‌اند. 🔹بی‌شک و تردید انسان باید با لذّت زندگی کند. زندگی سراسر لذّت است. حتی رنج‌هایش و تحمل دردهایش می‌تواند لذیذ باشد، مشروط بر آنکه لذّت‌بردن را منحصر در لذّت‌های نفسانی و شهوانی ندانیم. در جامعه امروز به‌ویژه در فضای مجازی فقط یک نوع از لذّت‌جویی در حال روایت است و فقط همین نوع از لذّت‌طلبی به‌مثابه معنای زندگی نقش‌آفرینی می‌کند. باید نوع دیگر لذّت‌طلبی نیز فرصت روایت‌شدن پیدا کند. نباید اصل لذّت را انکار کرد. باید لذّت‌های عقلانی و انسانی را روایت کرد. باید قصه‌های آنها را شنید و به گوش و هوش دیگران نیز رساند. @HOWZAVIAN
🌀 کارنامه شورای عالی و مرکز مدیریت از نگاه طلاب، فضلا و اساتید به نظر شما شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه قم به کدام یک از مطالبات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید، بیشتر توجه داشته و اقدامات مؤثری انجام داده‌اند؟ ✅ نظرات یکایک اساتید، فضلا و طلاب، ارزشمند است. 📌 با شرکت در این نظرسنجی، نظر خود را ثبت کنید👇🏻 https://EitaaBot.ir/poll/1nrsue 🗂 @HOWZAVIAN @Manahejj
Vijenameh.Va.Jeld.01.pdf
12.76M
✔️ ویژه نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری 🔻از اهداف مجلس خبرگان تا پاسخ به شبهات ✔️ برای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات رسانه باشیم. @HOWZAVIAN
🖌 محترمانه با شورای نگهبان ✍️ علی مهدیان 🌱در مباحثات مربوط به بررسی عملکرد شورای نگهبان جای یکی دو نکته خالی است. 🌱درست است که بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی، شورا موظف است به «نظارت» و قطعا در فضای حقوقی و قانونی، نظارت انصراف دارد به استصوابی. یعنی دخالت موثر نهاد «ناظر» در تصمیم گیری مجریان. این را خود شورا هم در تفسیر تصریح کرده قوانین عادی هم در توضیح هست. اما 🌱معنای این سخن آن است که شورای محترم اگر اختیارات دارد پس مسوولیت هم باید بپذیرد. سخنان رهبری درباره ضرورت «افزایش رقابت» در انتخابات بیش از همه متوجه مجریان انتخابات و خصوصا شورای محترم نگهبان است. نمیتوانیم بگوییم شورا به خروجی اجرای قوانین کاری ندارد. 🌱برخی میگویند: «تشخیص «مصلحت» کار شورای نگهبان نیست. یعنی او به مصلحت افزایش رقابت یا مشارکت نباید تصمیم بگیرد. او مسوول تشخیص صلاحیت است و عمل به مر قانون نه تشخیص مصلحت» این حرف به یک معنا غلط است و به یک معنا درست. چرا؟ 🌱چون ما دو نوع تشخیص«مصلحت» داریم. یکی مصلحتی که در چارچوب قانون، مجری قانون لحاظ میکند و دیگری مصلحتی که حاکم بر قانون است. این مصلحت دوم خارج از وظیفه شورای نگهبان است و به مجمع تشخیص و شخص رهبری مرتبط است. اما مصلحت در چارچوب قانون و برای اجرای قانون حتما متوجه مجریان است. مگر مجری قانون میتواند بی توجه به روح قانون و اصول اصلی حاکم بر قانون و مقاصد قانون باشد؟ 🌱خصوصا در کار شورای نگهبان که تشخیص عناوین کلی را برعهده دارد. عناوینی بدون شاخص و ملاک مشخص در قانون. نه عنوانهای اولی ماهوی. در اینجا شورای نگهبان باید روح و مقصد قانون که افزایش رقابت و مشارکت است ملاحظه کند. نمیتواند بگوید به من ربطی ندارد. بله کاش ارتقای قوانین مربوط به انتخابات جدی تر از این دنبال شود. اما قوانین هر چه باشد جای مجری را که نمیگیرد. 🌱مگر ما در اجرای قوانین شرعی به مکلف نمیگوییم روح قانون و مقاصدش و اصول اساسی آن را بشناس و عملت را چنان معماری کن که این امور رعایت شود؟ 🌱در خود قانون اساسی در نسبت قوانین با شرع دو عنوان در شرح وظایف شورای نگهبان بیان شده؛ یکی «انطباق» که در نسبت با «موازین اسلام» است و یکی«عدم مغایرت» که در نسبت با «احکام اسلام» است. دومی یعنی مراقب باشیم قانون مصوب مجلس احکام شرع را نقض نکند اما اولی یعنی ببینیم قانون مصوب مجلس روح و مقصد و چارچوب اساسی قوانین را حتما رعایت کند. اینجا تعبیر به انطباق شده نه عدم مغایرت. این در نسبت با هر قانونی و برای هر مجری قانونی لازم الاجرا است. @HOWZAVIAN
🔴 فتنه در بازی‌های آسیایی قطر ✍️هاشم کامکار مردم فوتبال دوست آسیا به خوبی می دانند که تیم فوتبال عراق پس از شکست مقتدرانه ژاپن خودش را بعنوان یکی از مدعیان قهرمانی مطرح ساخته و ایمن حسین مهاجم هوشمند عراقی نیز تا کنون آقای گل مسابقات است. اما دیروز در بازی عراق و اردن یک داور با اصلیت ایرانی ولی اعزام شده از استرالیا به نام علیرضا فغانی با دو کارت زرد به فاصله ی چند دقیقه بهترین گلزن آسیا را اخراج کرد. و پس از آن تیم عراق ده نفره شد و درحالیکه تیم ملی عراق دو بر یک از تیم ملی فوتبال اردن جلو بود با این تصمیم در دیداری جنجالی توانست با نتیجه سه بر دو عراق را شکست دهد و راهی دور یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا شود. این بازی یک صحنه جنجالی داشت که روی نتیجه‌اش نیز تاثیرگذار بود. علیرضا فغانی، داور مسابقه، ایمن حسین، مهاجم گلزن عراق، را به خاطر شادی گلی که داشت از بازی اخراج کرد که این تصمیم او اعتراض تند عراقی‌ها را به دنبال داشت. فدراسیون فوتبال عراق اعلام کرد که رسما از علیرضا فغانی به خاطر قضاوتش در دیدار با اردن شکایت کرده است. علی جبار، نایب رئیس فدراسیون فوتبال عراق گفت: فدراسیون فوتبال از علیرضا فغانی به خاطر تصمیم‌های جنجالی که در دیدار برابر اردن گرفت اقدام به شکایت به کمیته بازی‌ها کرده است. چنانچه کنفدراسیون فوتبال آسیا با این شکایت موافقت کند فغانی از قضاوت در ادامه رقابت‌ها منع خواهد شد و این نشان می‌دهد که نتیجه بازی تغییر نخواهد کرد. الان در بین جوانان عراقی احساسات شدید و بسیار منفی نسبت به این داور استرالیایی ولی ایرانی الاصل بوجود آمده است و اصلا بازتاب خوبی برای ایران نداشته است. به نظر می رسد اگر فغانی قبل از اخطار دوم که به خاطر شادی پس از گل صورت گرفت مثل سایر داوران منطقی و متعادل به یک تذکر جدی بسنده می کرد الان شاهد چنین جوی در عراق علیه ایران و ایرانی نبودیم. به نظرم فدراسیون فوتبال ایران به هیچ وجه نباید از این کارِ افراط گرایانه فغانی حمایت کند و بهتر است در پیامی دوستانه به مردم عراق اعلام کند که علیرضا فغانی از استرالیا به این مسابقات اعزام شده است نه از ایران. متاسفانه عده ای از دوستان فغانی در حال حمایت از او در شبکه های فضای مجازی هستند به نظرم آمد در مقابل این جماعت باید کاری کرد. لطفا این پیام را نشر دهید تا به دست مسئولین ورزش کشورمان برسد. شاید اقدامی شایسته انجام دهند. باید جلوی فتنه ها را گرفت.هر چند کوچک به نظر برسند. @HOWZAVIAN
🔷اعتکاف، علوم انسانی و روشنفکری ✍️احمدحسین شریفی 🔸تصویری زیبا، امیدزا، بانشاط و نشاط‌آور از پایان یکی از صدها اعتکاف دانش‌آموزی که در نیمه رجب برگزار شد. 🔻فرصتی دست داد تا مروری اجمالی بر نوشته‌ها و گفته‌های روشنفکرنمایان و مدعیان علوم اجتماعی متعارف (غربی) داشته باشم. حتی یک تحلیل مختصر هم درباره «اعتکاف بی‌نظیر صدها هزار جوان و نوجوان»، در گفتار و نوشتار آنان یافت نشد! 🔹بارها گفته و نوشته‌ایم که علوم انسانی غربی و دلدادگان و مقلدان این علوم اساساً نمی‌توانند فهمی از حقایق انسانی و ارزش‌هایی متعالی چون و و ... داشته باشند. عقلانیت غربزدگان و عقلانیت موجود در علوم انسانی غربی، موش صحرایی و سگ‌ پاولوفی است. این نوع عقلانیت دنیازده و سگ‌محور حتی از درک حقیقت یک عمل معنوی کوچک از یک جوان، عاجز است؛ چه رسد به فهم و درک پدیده اعتکاف عظیم و صدها هزار نفری نوجوانان و جوانان خداجو در گوشه گوشه کشور. اساسا قالب‌های مفهومی و نظری لیبرالیستی و اومانیستی که این مدعیان، مقلدان بی‌مزد و مواجب آنها هستند، ظرفیت فهم چنین پدیده‌ای را ندارند. البته بدنیتی برخی از این مدعیان را هم نباید نادیده گرفت. اینان حاضرند ده‌ها نشست علمی! درباره «سطل ماست شاندیز» بگیرند؛ اما نمی‌توانند یا اجازه ندارند که یک پاراگراف درباره قدرت معنوی انقلاب اسلامی بنویسند! @HOWZAVIAN
🌐 اینترنت سر راهی! ✍️ محمدجواد رحمانی با زحمت و رنج فراوان توانسته بود آپارتمانی بخرد به مبلغ 185 میلیون تومان، این داستان مال عهد دقیانوس نیست، تا قبل از تاراج اقتصاد مملکت و جیب مردم بدست حسن فریدون و داروسته‌اش با همین پول‌ها می‎‌توانستیم صاحب خانه شویم. همان روزهای ابتدایی که هنوز اثاثیه منزل هم کامل چیده نشده بود به مرکز مخابرات رفت و درخواست اینترنت خانگی داد. در برگه درخواست اینترنت، موردی بود که به صاحب امتیاز خط اینترنت اجازه دانلود نامحدود می‌داد و او مجبور نبود بین بسته‌های ماهانه و سه‌ماه و .... سرگردان باشد. با خود فکری کرد و تیکش را زد. آنقدر ناشی و ناوارد بود که نمی‌دانست و نه به گوشش خورده بود که وای‌فای خانه رمز می‌خواهد و الا برخی همسایگان و رهگذران بی‌انصاف، مهمان دائم و ثابت این اینترنت مفت و مجانی می‌شوند. همان‌ها که همیشه از دزدی و اختلاس فلان مدیر و وکیل می‌نالند خود پادشه دزدانند به وقت لزوم. آب ندیده‌اند والا شناگران قهاری هستند. خلاصه آنکه صاحب خط چه می‌دانست که موش نه بلکه گله موشی به انبار اینترنتش لانه کرده‌اند. ناگهان با قبض نجومی غافلگیر شد و برق از سه فازش پرید. قبضی سنگین و کمرشکن. هرچه دوید تا بلکه ثابت کند او مصرف کننده نبوده؛ اما در آخر مجبور به پرداخت شد. خانه‌ای که هنوز طعم شیرین مالک بودنش را نچشیده مجبور شد عروسِ نامروتی و سوء استفاده همسایگانش کند. @HOWZAVIAN
🌘 ماه رجب وسیله‌ای برای جذب فالوور نیست... ✍️ سید محمدحسن صادقی، فعال رسانه‌ای ⛔️ همانقدر که بیان حرف تازه در رسانه موجب بالا رفتن جذابیت و ضریب نفوذ می شود، به همان اندازه می تواند خطرناک باشد؛ خصوصا در مسائل مذهبی که انکار آنچه رنگ و بوی دینی دارد، بخشی از اعتقادات مردم را هدف قرار می گیرد. ⚠️ هرچه یک گزاره دینی شهرت بیشتری داشته باشد، باید در رد و انکار آن دقت بیشتری نمود و به راحتی آن را زیر سوال نبرد. ❓چراکه اگر به راحتی بر هر امر دینی، برچسب بدعت یا تحریف بزنیم، به مرور این باور در مخاطب شکل می گیرد که به هیچ گزاره ای نمی توان اعتماد کرد و هر آنچه تا کنون به آن باور داشته است، جای شک و تردید دارد. ✅ لیلة الرغائب که یکی از وقایع مهم در ماه رجب است هم از این قاعده مستثنی نیست و هرچند در زمره مستحبات به شمار می رود اما با این درجه از شهرتی که در بین مومنین دارد، رد و انکارش همانقدر آسیب زا است. ‼️ اما قبل از بررسی میزان اعتبار روایتی که درباره اهمیت نخستین شب جمعه ماه رجب بیان شده، توجه به این نکته ضروری است که بررسی سندی در امور استحبابی هیچ‌گاه در بین بزرگان مرسوم نبوده است ♦️ دلیلش هم وجود احادیثی است که به «اخبار مَن بَلَغ» مشهور هستند و مضمون‌شان این است که هر کس عملی را بخاطر روایتی که به دستش رسیده به امید اجر و ثواب انجام دهد، حتی اگر آن روایت صحیح نبوده باشد،خداوند این شخص را بدون اجر و ثواب باقی نمی‌گذارد. ▶️ بنابراین اشکال سندی به یک عمل استحبابی (مثل اعمال لیلة الرغائب)، اساسا محلّی از إعراب ندارد. اما اینکه برخی گفته‌اند این روایت صرفا در کتب اهل سنت وجود دارد و در کتب شیعیان وجود نداشته است با فرمایش مرحوم سید بن طاووس همخوانی ندارد. 1️⃣ سید بن طاووس که روایت لیلةالرغائب را در کتاب إقبال نقل کرده تصریح کرده است که این حدیث را از بعض کتب شیعیان نقل می‌کند. 2️⃣ همچنین علّامه حلّی این حدیث را به سند خودش در اجازه بنی زهرة روایت کرده است. 3️⃣ مرحوم علامه مجلسی و شیخ حرّ عاملی نیز این روایت را در کتاب بحار و وسائل الشیعه آورده اند؛ و از آنجایی که مربوط به مستحبات بوده است، خدشه ای در سند آن وارد نکرده اند. 🔸نتیجه آنکه انجام اعمال این شب خاص، به قصد رجاء ثواب، نه تنها ایرادی ندارد بلکه بسیار مطلوب است و هرچه بتوان بیشتر از برکات این ماه عزیز بهره برد، یقینا مورد رضای حضرت حق خواهد بود. @HOWZAVIAN
. ✔️ علوم انسانی غربی عاجز از فهم آموزه‌های اسلامی @HOWZAVIAN @VIRASTYHA
🔸 ا 💠 "در اسارت تفکر ترجمه‌ای" ✳️ پاسخ‌های مهدی جمشیدی به ادعاهای مهرآئین 📝 موارد زیر برخی از ادعاهای مطرح شده توسط آقای مهرآئین می‌باشد که توسط آقای جمشیدی پاسخ داده شده است: 📌 نظام، همواره خودش را فقط مشتمل بر مجموعه‌ای فضایل و خدمات می‌داند و به هیچ خطایی اعتراف نمی‌کند. 📌 نظام به‌دلیل دوپارگی هویّتی‌اش، از یک سو ناچار است جانب ایدئولوژی خودش را بگیرد و در پی هدف‌های جهانی و آرمان‌های منطقه‌ای و فراملّی باشد؛ و از سوی دیگر، به زندگی و معیشت مردم بپردازد، اما این وضع، نارضایتی اجتماعی در پی داشته است. 📌 مدیریت جامعه به‌دست نیروهای امنیتی افتاده و ازاین‌رو، امکان گفتگو از دست رفته‌است. 📌 نظام در پی متفاوت‌ستیزی است و تکثّرها را برنمی‌تابد. 📌 نظام جمهوری اسلامی، عناصری از تمامیّت‌خواهی را دارد و آن‌گاه نیز تعداد زیادی از مؤلفه‌های دولت توتالیتر را بر نظام، منطبق کردند. 📌 سنّت ما، ناعقل است و تجدّد، عقل؛ به این معنی که سنّت ما به‌دلیل خدا بنیانی، یا استدلال عقلی را برنمی‌تابد و یا ضد عقلی است. 📌 نظام، مردم را ملامت و تحقیر می‌کند و آنها را فتنه‌گر و اضافی و زائد می‌شمارد و می‌خواهد مردم را از معادله سیاسی، حذف کند. 👇شما عزیزان و همراهان کانال می‌توانید: ➕پاسخ‌های مهدی جمشیدی را «وبگاه فکرت» بخوانید. 🖌 فکرت @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ا ☑️ عقلانیت، انتخابات، مردم 🔻بررسی نقش نخبگان حوزه و دانشگاه در مشارکت حداکثری مردم 👤محمدباقر خراسانی؛ پژوهشگر حوزه و دانشگاه، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی ✔️انواع نگاه به مردم و جایگاه آنها از نظر سیاسیون را می‌توان این‌گونه دسته‌بندی کرد؛ نگاه ویترینی و دکوری، نگاه داربستی و ابزاری، نگاه تشریفاتی، نگاه مقطعی و نگاه دائمی.رکن رکین نگاه امام و رهبری به مردم همین نگاه آخری هست؛ یعنی مردم ستون اساسی این خیمه نظام هستند. ➕این گفت‌وگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت ببینید. @HOWZAVIAN
می‌دانستید تبیین هم همت عالی می‌خواهد تبیین مکتوب بیش از تبیین شفاهی همت و مجاهدت می‌خواهد مقایسه کنید نسبت کسانی که در کشور حرف می‌زنند و کسانی که می‌نویسند! کنش ادبی روشنفکران بیشتر است چون در دشمنی با انقلاب اسلامی محکم به میدان آمدند؛ کنش ادبی اهل اسلام و انقلاب چطور؟ @HOWZAVIAN
🔴ماه رجب و زیارت ✍️ حجت الاسلام حسین انجدانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء 🔶یکی از اعمال سفارش‌شده در ، «زیارت» است. از زیارت خانه خدا گرفته تا زیارت اولیای الهی و حضور در مشاهد مشرفه. 🔶عمره از اعمال مستحب است، اجر و ثواب فراوانی برای آن بیان شده است، اما در این میان عمره رجبیه از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و این نشان می‌دهد که پیوندی میان ماه رجب و توحید وجود دارد. 🔶زیارت علیه السلام همواره مورد تأکید و سفارش بوده است. اما در ماه رجب تأکید ویژه‌تری نسبت به آن شده است. به ویژه در آغاز و در نیمه ماه رجب. بشیر دهّان از علیه السلام نقل می‌کند که هر کس در روز اول رجب امام حسین را زیارت کند، حتماً مورد غفران الهی قرار می‌گیرد: مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ رَجَبٍ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الْبَتَّةَ. ابی بصیر می‌گوید از علیه السلام سؤال کردم که زیارت امام حسین علیه السلام در کدام ماه انجام گیرد؟ آن حضرت فرمود در نیمه ماه رجب و نیمه ماه شعبان: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع فِي أَيِّ شَهْرٍ تَزُورُ الْحُسَيْنَ ع فَقَالَ فِي النِّصْفِ مِنْ رَجَبٍ وَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ. 🔶زیارت امام رضا علیه السلام نیز همواره مورد تأکید بوده است اما در ماه رجب تأکید ویژه‌تر و خاص‌تری نسبت به آن شده است. 🔶به طور کلی یکی از توصیه‌های مهم اهل معرفت در ماه رجب زیارت مشاهده مشرفه است. حتی زیارت امامزاده‌ها. 🔶می‌توان گفت زیارت مزار علماء و صلحاء و شهداء هم در این ماه برکت مضاعف دارد. شیخ طوسی در مصباح المتهجد در باب اعمال ماه رجب از حسین بن روح (سومین نائب خاص امام زمان‌ عج) چنین نقل می‌کند که فرمود: «زُرْ أَيَّ الْمَشَاهِدِ كُنْتَ بِحَضْرَتِهَا فِي رَجَبٍ؛ در ماه رجب هر کدام از مشاهده مشرفه را که دسترسی داری، زیارت کن» و البته در این زیارت‌ها باید تلاش کنیم ارتباط روحی با اولیاء الهی و علما و شهدا برقرار کنیم و خود را در مسیر آنها قرار دهیم و تصمیم‌ بگیریم بیماری‌های روحی و معنوی خود را درمان کنیم. 🔶امیدوارم در برنامه زندگی خود در این ماه عزیز که به سرعت در حال گذر است، ساعات و زمان‌هایی را برای زیارت قبور علماء و شهداء قرار دهیم و از برکات معنوی و روحی این کار بهره‌مند شویم. @HOWZAVIAN
🌱 عقل و حق! ✍️مجید ابطحی در مجموعه‌ی آموزه‌های دینی عقل جایگاهی ویژه دارد تا جایی‌که عقل را ابزار بندگی خدا (مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمنُ) و عامل سعادت ابدی (وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ) شمرده‌اند! 🔹بدیهی است همه‌ی ما دنبال رشد و کمال عقل خود هستیم اما چطور؟ با چه روشی؟ با زیاد مطالعه کردن؟ نه! با کارگاه‌ها و همایش‌های متعدد رفتن؟ نه! با تکنیک‌های تقویت حافظه؟ نه! همه‌ی اینها برای رشد ذهن خوب است، اما ذهن فقط یکی از ابعاد و قُوای عقل است نه خود عقل! حتی فکر کردن که اینقدر ارزشمند است و به رشد عقل کمک می‌کند باز هم باعث کمال عقل نیست! 🔹برای یافتن پاسخ باید سراغ عاقل‌ترین‌ها برویم، همان‌ها که معدن عقل هستند (وَ ذَوِى النُّهى وَ اُولِى الْحِجى)! پاسخ یک جمله است 👈 برای کامل شدن عقل، باید دائما از حق تبعیت کنی! لا يَكمُلُ العَقلُ إلّا بِاتِّباعِ الحَقِّ. امام حسين عليه السلام: عقل به كمال نرسد مگر با پيروى از حق. 📌اگر در امور شخصی و خانوادگی، در روابط تشکیلاتی، در تعاملات اجتماعی و سیاسی و در همه‌ی ابعاد زندگی، آنجا که میدانیم حق کدام سمت است به همان سمت برویم و تابع نفس نباشیم، عقل ما به کمال می‌رسد! @HOWZAVIAN
🔔 مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان دومین جشنواره کتاب سال فرق، ادیان، اقوام و مذاهب برگزار می‌شود ⏱ پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲، ساعت 14 🔰 مکان: قم - مسجد مقدس جمکران- جنب درب ۱ - مجموعه 313 🔰سایت رسمی جشنواره کتاب فرق و ادیان - مفام http://www.jashnvarehbook.ir/ 🔰کانال جشنواره کتاب فرق و ادیان - مفام https://eitaa.com/mafam_book 🖇@mafam1392
🌻 اینجا حال همه خوب است... ✍️ روح‌الله متوسل فضای مسجد جامع شهابیه در این سه روز پر شده از صدا، همهمه و خنده‌های شاد وشوخی‌هایی دلبرانه. روی زمین پتوها و وسایل به صورت مرتب و نامرتب به چشم می‌خورد. توپی بین بچه‌ها دست به دست می‌شود و دورهمی که دخترها در آن طرف روی زمین دایر کرده‌اند. یکی کتاب خاطرات شهدا را انتخاب کرده،آن دیگری کتاب قصه‌های کهن ایرانی را، اما هر چه به روز آخر نزدیک می‌شویم قرآن و مفاتیح مشتری‌اش بیشتر می‌شود. این روزها تسبیح‌های رنگی طرفداران بیشتری دارد. غذا با سر و صدا صرف می شود و با دیدن ظرف‌های جوجه و کباب، سر و صدا بیشتر هم می‌شود. در نگاه اول سخت می‌شود باور کرد این مسجد همان مسجد قبلی است و این نوجوانان معتکف همان نوجوانان دهه هشتادی! بچه‌هایی که برخی‌هایشان فریضه نماز را مرتب به جا نمی‌آوردند اما حالا آماده‌اند تا در این سه روز به خدا نزدیک شوند. بعد از ورزش مابین صبحگاهی و ظهرگاهی،آماده شنیدن می‌شوند و قبل از هر برنامه آموزشی برای خودشان تفریحی جفت و جور می‌کنند. بازار خوردن تنقلات جورواجور،بیشتر در آخر شب‌ها در«سینما اعتکاف» داغ است و اشکی‌ترین و شیرین‌ترین لحظات هم زمان روایتگری حاج‌آقا از شهداست! گویا پرسش و پاسخ‌های بعد از جلسات آموزشی از استادهای مربوطه،از خود جلسه جذاب‌تر و مفیدتر به نظرمی‌رسد و رُفت و روب مسجد و شستشوی ظرف‌ها توسط بچه‌ها که انجام این فعالیت قبل از این در منزل به نظر نمی‌رسد! می‌گفت: آدم بعد از اینکه معتکف شد تازه می‌فهمد اینجا خانه خودش است می‌فهمد چقدر به اعتکاف نیاز داشته و چقدر مسجد جای خوبی بوده است. @HOWZAVIAN
. دو سه روزی میشه که حاج آقا متوسل رو شناختم امروز که به ما پیوست و افتخار انتشار روایت اعتکاف این مبلغ جهادی رو داشتم، خوشحالم و خوشحال. حجت الاسلام روح الله متوسل صاحب صفحه «قنوت خمار» است، در نمایه‌اش چنین نوشت: «🌱بستری برای انتخاب، تکرار و تغییر🌱حکّاکی های روح الله متوسل؛ طلبه ای با عبای خاکستری» به نظرتون این طور عادی نوشتن جالب نیست برای مخاطب، خب راحت بنویسیم مثل شیخ روح الله... شما هم روایت تبلیغ تون رو بنویسید، البته می دونید که در کنارش باید روزانه، نوشتن رو هم تمرین کنید. قربان همه نویسندگان حوزوی😍 @HOWZAVIAN
✔️ سرِ حرف را باز کنیم... ✍️ محمد صدرا مازنی نوشت: روز گذشته برای شرکت در مراسم سومین روز شهادت شهید علی آقازاده‌نژاد(که به همراه جمعی دیگر از مستشاران نظامی کشورمان توسط رژیم‌ صهیونیستی به شهادت رسید)، به سمت گلزار شهدا حرکت کردم. به وسیله سرویس آنلاین کرایه خودروی اسنپ. جوان بیست و سه چهارساله‌ای با پراید نقره‌ای راننده بود. سلام کردم و روز پدر را تبریک گفتم. راننده جوان هم متقابلا تبریک گفت. پرسیدم پدر شدین؟ خندید و گفت من هنوز مجردم! گفتم: ان‌شاءالله ازدواج کنی و پدر اولاد سالم بشی، چپ و راست صدای «پدر» تو خونه‌ات بلند بشه! بیشتر خندید و چیزی نگفت. بعد پرسیدم از درآمد اسنپ رضایت دارین؟ پاسخ داد: اسنپ شغل دوممه! سؤال کردم شغل اولت چیه؟ گفت: کارگر کارخانه پیچ و مهره‌سازی هستم. گویی برای هر سوال به اندازه کوتاه و مرتبط با همان سوال آمادگی پاسخ دارد. گزیده و کوتاه! پرسیدم: از چه ساعت شبانه روز برای اسنپ کار می‌کنی؟ گفت: ساعت پنج و نیم صبح از خواب بیدار می‌شوم و بعد از نماز و صبحانه، سرویس همکاران هستم به سمت کارخانه، واقع در شهرک شکوهیه، راه می‌فتم. ساعت چهار و نیم هم با همکاران به شهر بر می‌گردم. مختصر استراحتی می‌کنم و تا ساعت یازده و نیم شب کار می‌کنم. درآمد اسنپم خرج خوراک و پوشاکم میشه. بعدش از سختی کار در کارخانه گفت و اینکه صدای زیاد تراشکاری باعث شد شنوایی‌اش کم بشه(همان لحظه پیامکی از اسنپ ارسال می‌شود: «راننده اسنپ شما به‌دلیل ناشنوایی یا کم‌شنوایی امکان مکالمه تلفنی ندارد. برای ارتباط، از چت درون‌برنامه استفاده کنید»). می‌گفت: ذرات روغن در محیط کارخانه پراکنده است. گفتم: ماسک می‌زنید؟ پاسخ داد: آلودگی به حدی زیاد است که ماسک جوابگو نیست. می‌گفت: کارکنان شرکت به خاطر سختی کار پس از بیست سال باز نشست می‌شوند‌. به یاد داستان کارمندی افتادم که درباره‌اش می‌گفتند: یک روز دو سه نامه پیش‌نویس کرده بود و معتقد بود برای امروز کافی است و داستان دیگری که آقا یا خانم کارمندی در وقت اداری مشغول کار شخصی بود و وقتی بعد از چندبار تکرار، تذکری محترمانه از مسئولش می‌شنود، طلبکارانه می‌گوید: من هشت صبح تا ساعت شانزده اداره هستم و نان حضورم را می‌خورم! به گلزار شهدا رسیدم. با راننده جوان خداحافظی کردم. وارد گلزار شدم. سنگ مزار لاله‌های پرپری که آرمیده بودند، دیده می‌شدند. شهیدان علی آقازاده‌نژاد و سعید کریمی هم همان اوایل گلزار دفن شده بودند. به محل برگزاری مراسم (حسینیه شهدا) رفتم، بنری از تصویر سه شهید خانواده روی جایگاه و مقابل دیدگان نقش بسته بود. شرمم از خانواده شهیدان آقازاده‌نژاد بیشتر شد. از قرار اطلاع: دو عموی شهید آقازاده هم به شهادت رسیدند. پنج شهید از یک خانواده! آن جوان پرکار که نقشی در حرکت چرخ اقتصاد کشور دارد و این خانواده‌ای که برای انقلاب و اسلام از همه چیزشان گذشتند، برایم مسئولیت‌ساز است. ما در مقابل این خانواده‌ها و ملت بزرگ چه پاسخی داریم، اگر به وظایف‌مان عمل نکنیم؟ @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 عضو شورای استادان «نویسندگان حوزوی» برگزیده کتاب سال حوزه شد کتاب «قصه یک پیراهن» به قلم علی اصغر کاویانی، استاد حوزه، داستان نویس و عضو شورای استادان کانون نویسندگان حوزوی، برگزیده کتاب سال حوزه شد. کانون مدادالفضلاء این موفقیت را به جامعه ادبی حوزه و فعالان عرصه ادبیات دینی تبریک می‌گوید و برای استاد کاویانی آرزوی سلامتی و پیروزی روزافزون خواهان است. @HOWZAVIAN