🔘زیارت سکولار نداریم!
💢وقتی زائر هنوز نمی داند معنای لبیک یا حسین چیست؟ وقتی زائر فقط به نیت کسب ثواب به زیارت آمده باشد وقتی زائر فقط به نیت بخشش گناهان و برآورده شدن حاجت به زیارت آمده باشد وقتی زائر فقط به نیت شاد کردن دل امام زمان آمده باشد.این همان زیارت سکولار است.
✳️زیارت به معنای واقعی کلمه اینکه زائر به نیت انتقام و خونخواهی علیه ظالم آمده باشد. ما همانطور که عامل به عبارت “إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ هستیم باید عامل به عبارت حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ هم باشیم باید بدانیم الان حارب امام حسین(ع) کیست ؟ کربلای امروز جهان اسلام کجاست؟
✅ باید دشمنان امروزی و شمرهای زمان خود را شناخت تا به یاری مظلومان عالم بشتابیم آن وقت زیارت ما زمینه ساز ظهور امام زمان خواهد شد.
✅ باید عالِم به مفهوم و زوایای حقیقی جهاد در مقابل دشمنان اسلام از مستکبرین غربی تا عـمّال عـربی آنان شد. باید به سوی آرمان ها امام حسین (ع) که مبارزه با باطل بود شتافت.
✍️ ابراهیم انجم شعاع
#اربعین
#زیارت_سکولار
#نویسندگان_حوزوی_کرمان
@HOWZAVIAN_kerman
📚#معرفی_کتاب
📖حركت الهي؛ تحليل تمدني راهپيمايي و زيارت اربعين
🖋به اهتمام هادی غياثی فتح آبادی
✅اثر پیش رو گردآوری و بازتولید بهمترین خوانشهای تمدنی از زیارت #اربعین حسینی است كه از محصولات گروه مطالعات قرآنی مهدویت و تمدن اندیشكده میباشد. آقای هادی غیاثی با ممارست بالا با جلب و کنار هم قرار دادن چندین تحلیل تمدنی و آیندهاندیشانه از اندیشمندان ایرانیِ دارای بینش و روش تمدنی توانسته است تابلویی جامع و گویا از تحلیل کلان و غایتگرایانه زیارت و پیادهروی جهانی اربعین را به تصویر كشد كه پژوهشگران را در فهم عمیقتر ممیزات و مشخِصات زیارت تمدنساز اربعین یاری میكند.
✅سطوح مواجهه هر کنشگر با زیارت اربعین متفاوت است. یک سطح عینی و مهم، رویداد و سفر معنوی و راهپیمایی سه تا 10 روزهای است که باید در نظر به "فهم و رصد" و در عمل، به "شیرینتر، ایمنتر و گستردهتر شدنش" اندیشید. اما سطحی عمیقتر، یک فناوری فرهنگی اجتماعی بزرگ در جامعه شیعیان را مینمایاند که میتواند با الهامبخشی، به توسعه، تحول و حل مسائل کشوری چون عراق، منطقهای چون غرب آسیا، جهان اسلام و جهان انسانی گره بخورد چرا که بر مشارکت، مواسات، محبت، مدارا، حرکت، عزت، وحدت و قیامی اِشعار دارد که گمشده جهان مستضعفین است.
✅اما در عمیقترین سطح، اربعین آیه و جاده عظمایی است که تحقق عزم انبیاء و صالحان مبنی بر تامیت نور الهی و مرکزیت امام در عالم را بما وعده میدهد. و نه یک وعده، بلکه یک وصال و فوز بزرگ را در نزدیکی ما عیان کرده است (انهُم یرونه بعیدا و نراه قریبا). الهیات تمدنی اربعین این سطح را نشانه گرفته و مورد کاوش قرار میدهد.
✅از آنجا که این سطح و برش در دیدگاهها و راهبریهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای هم مورد توجه بوده، ایشان تعبیر "حرکت الهی" را نخستین بار برای زیارت و حماسه اربعین به کار بردند و عنوان این اثر هم از همین تعبیر الهام گرفته شد.
💢لازم به ذکر است، در این کتاب سعی شده چند نوشتار از اندیشمندان شامل مهمترین رویکردها در تحلیل تمدنی زیارت اربعین مورد استفاده قرار گیرد. محمدهادی همایون با موضوع «ابعاد تمدنی عاشورا و اربعین»، حجتالاسلام حبیبالله بابایی با عنوان «راه اربعین، راهی به آن سوی تمدن»، سیدمجید امامی و هادی غیاثی با عنوان «همگرایی تمدنی در طریق زیارت؛ با تأکید بر پیادهروی اربعین»، محمدمهدی ذوالفقارزاده و رضا مسعودی با عنوان «مؤلفههای کلیدی چشماندازپردازی در جریان اربعین حسینی»، سیدمجید مطهرینژاد با عنوان «جایگاه و ظرفیتهای تمدنی پدیده آیاتی اربعین» نوشتار خود را ارائه دادند.
#اربعین
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
به یاد پدر
روایت تنهایی ۱
✍️سعید احمدی
🌱
صدای زنگ بیمحل تلفن، حال دلم را شبیه خروس قلدری میکند که سرش را کندهاند. این را وقتی فهمیدم که برای اولین بار در همهی عمرم ساعت سه شب پانزدهم مرداد نودوهفت لرزش تلفن سکوت شبانهام را شکست. مثل خیلی شبهای دیگر خواب نبودم. صفحههایی از یک مقالهی پرتوپلا روی مخم رفته بود. ویراستاری آسان نیست؛ مثل کار رانندهی بولدوزر روی شیبهای تند و مارپیچ. شاید هم مانند قایقرانی میان رودخانههای وحشی و زباننفهم. چشمم چرخید روی صفحهی آبیرنگ گوشی که مات و روشن میشد و دلدل میکرد. خواهرم بود. بزاقی تلخ، راهش را به گلویم باز کرد. رواننویس عین بچهی بازیگوشی که آویزان گردن پدرش باشد و ناگهان خوابش بگیرد از بین انگشتانم سر خورد و افتاد روی تشک خطخطی کاغذها. گوشی را برداشتم. خیلی یواش جوری که زن و بچهام از خواب نپرند، گفتم: سلام! ولی آن ور گویا مهم نبود کسی خواب باشد یا بیدار، روز باشد یا شب، خوشموقع باشد یا بدموقع، صدای بلند و محزون خواهرم رفت توی گوشم: بابا _ بابا حرف نمیزنه. با اینکه ولوله افتاده بود در جناح چپ سینهام، جملهی نه آنقدر آرامشبخش «خب نزنه لابد خوابه» را از من شنید. نفس نمیکشه. جون نداره. مرده انگار. این کلمات میان بغض و گریه ممتد او مثل سیلیهای آبدار میخوردند توی گوشم. تا آن موقع هرگز به خیالم نمیرسید چیزهایی هستند که از فاصلهی سیصد کیلومتری اصفهان تا قم اینجوری محکم دور سرم را پشت کلهی هم بکوبند. حالم شده بود مثل کسی که از یک ضربهی سخت و کشنده، گیج و منگ شده؛ ولی درد را هم تا مغز استخوانش میفهمد. از جایم بلند شدم، نشستم، سرم را گذاشتم روی زانوهایم؛ سپس دوباره عین فنر برخاستم. فرفرهوار رفتم سراغ کمد لباسها. نمیدانم در جالباسی را چطور باز کردم که تا سرم را چرخاندم علامت سؤال، تعجب، ویرگول و نقطه ویرگولها را میان چشمهای چارتاق زن و بچهام دیدم. از خودم پرسیدم چه میشد اگر تحیر هم علامت داشت؟ باید جملهای کامل به آنان تحویل میدادم؛ اما پاسخ آن نگاهها فقط یک نقطه بود. نقطهی پایان عمر هشتادویک صفحهای پدرم، پدرشوهرش و پدربزرگشان، در همان شب، در همان لحظهی خروسخوان.
🔗 ادامه ...
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
🏴رسوایی حقوق بشر غربی در غزه مظلوم و مقتدر
✍️محمدباقر مشکاتی مشاور آستان مقدس حضرت معصومه(س) نوشت:
▪️وضعیت امروز مردم مظلوم و مقتدر غزه که بیش از ده ماه زیر بمباران و کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی هستند، رسواکننده حقوق بشری است که مدعیان آن حامیان بی چون و چرای رژیم جنایتکار و غاصب اسرائیل هستند؛ نقض بیسابقه حقوق بشر در غزه که حاصلِ تبعیض نهادینهشده در دنیای غرب و استانداردهای دوگانه نهادهای بین المللی در مورد بشر غربی و غیر غربی است، ضرورت بازگشت به دین و محوریت بخشیدن به حقوق بشر اسلامی را دو چندان کرده است تا امنیت و کرامت انسانی را برای همه بشریت به ارمغان آورد.
📎برای مشاهده متن یادداشت اینجا کلیک کنید
#غزه_ظلوم
#یادداشت_رسیده
#نویسندگان_حوزوی_آذربایجان_غربی
@howzavian_westazarbaijan
.
جامعه و ضرورت ارتقای تحلیل سیاسی
حجتالاسلام کاظمی کارشناس مهدویت در مصاحبه با خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه شباهت زیادی میان مردم کوفه با ما، در زمینه انتظار و امام خواهی وجود دارد، در مقام بیان این شباهت ها افزودند: مردم کوفه در انتظار آمدن امام زمان خود برای اصلاح امور بودند و ما هم اینگونه ایم؛ و گفتند: این عدم تحلیل سیاسی کوفیان بود که آنها را در این زمینه زمین زد؛ نیک باید بدانیم که اگر کوفیان بخاطر عواملی زمین خوردند بدون شک شیطان از این حربهها برای ما منتظران آخرین ولی الاهی بهره خواهد برد.
متن کامل مصاحبه در👇👇👇
shabestan.news/xk5RD
#نویسندگان_حوزوی_چهارمحال_وبختیاری
@howzavian_chaharmahalbakhtiari
☘️ دزد عقیده مردم نباشید !!!☘️
🔸 آیت الله #سیستانی فرموده بودند: زمانی که من در قم شاگرد آقای #بروجردی بودم یک روز توصیه اخلاقی داشتند با این عنوان: مواظب باشید دزد عقیده مردم نباشید.
🔸 حضرت #آیت_الله_بروجردی فرموده بودند یک روز دزدها جلوی کاروانی را میگیرند و اموال آن را غارت میکنند، میان اموال و اثاثیه آنان بقچهای بود که روی آن نوشته شده بود "بسم الله الرحمن الرحیم" آن را به رئیس دزدها نشان دادند و او پرسید این بقچه مال کیست؟ معلوم شد متعلق به یک پیرزن است، از آن پیرزن پرسید این کاغذ بسم الله برای چیست؟ جواب داد این را نوشتم تا از خطر دزدها محفوظ بماند! رئیس دزدها گفت: محفوظ ماند بردار و برو.
🔸 نوچه های رئیس اعتراض کردند که این همه زحمت کشیدیم و دزدیدیم چرا به او برگرداندی ؟جواب داد :ما دزد اموال هستیم ،دزد #عقیده نیستیم!
⬅️ آقای بروجردی با نقل این داستان فرموده بودند: شما #طلاب عزیز مواظب باشید دزد عقیده مردم نباشید.
📚حقیقتی پنهان جلد ۱ صحفه ۱۳۲
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
📝 #اربعین_نامه
• یاداشت اول
🔸 چند دقیقه قبل، از یادمان عملیات مرصاد اسلام آباد غرب عبور کردیم... عملیات مرصاد، نام نبردی است که بین نیروهای جمهوری اسلامی ایران و سازمان مجاهدین خلق، بعد از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران، در سال ۱۳۶۷ رقم خورد.
🔸 سازمان مجاهدین خلق در نشستی مشترک با رژیم بعث به این نتیجه رسید که با یک عملیات نظامی با حمایت ارتش صدام و خصوصا نیروی هوائی، میتوان حکومت مرکزی ایران را نابود کرد.
🔸 بعدها مجموعه تلاش نیروهای سپاه، بسیج و هوانیروز برای مقابله با دشمن و آزادسازی شهرهای اسلام آباد و کرند، عملیات مرصاد نام گرفت.
🔸 عملیات مرصاد آخرین عملیات رزمی جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله است، با این تفاوت اینبار نیروهای دشمن از جنس عراقی نبودند، بلکه ایرانیانی بودند که در قالب نیروهای شبه نظامی موسوم به ارتش آزادی بخش ملی، تحت رهبری مجاهدین خلق، با حمایت دولت عراق به مرزهای ایران حمله کرده بودند.
🔸 عملیات مرصاد در پاسخ به عملیاتی به نام فروغ جاویدان انجام گردید. عملیات فروغ جاویدان توسط نیروهای مجاهدین خلق مستقر در عراق طراحی و اجرا و از پشتیبانی کامل دولت وقت عراق برخوردار بود که با هدف فتح تهران طی یک برنامه زمانبندی شده ۳۳ ساعته طراحی و تدارک یافته بود.
🔸 عملیات مرصاد در ۶ روز پنجشنبه، مرداد ۱۳۶۷ با رمز مبارک یا علی ابن ابیطالب (علیهالسّلام) و به منظور مقابله با منافقین در منطقه اسلام آباد و کرند در غرب استان کرمانشاه آغاز گردید.
🔸 در عملیات مرصاد، ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ تن از نیروهای منافقین به هلاکت رسیدند.
🔸پرچم دار عملیات مرصاد شیرمردی مثل صیاد شیرازی است.
شادی روح شهدای عملیات مرصاد صلوات
✍️ یوسف زارعپور
#اربعین
#اربعین_۱۰۴۳
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
📜 دنیای رابطهها
✏️ ما ناچاريم كه مشخص كنيم در وسعت عمرمان چه بنايى مىخواهيم بهپا كنيم و چه هدفى را مىخواهيم دنبال كنيم.
✏️ آن وقت با اين هدف مشخص، به علوم و اعمال مشخص روى خواهيم آورد و ديگر اسير موجها و جريانهاى اجتماعى نخواهيم گرديد كه ما با ايمان به هدف مشخص به علّو و تسلطى مىرسيم كه ما را از پراكندهكارىها نجات دهد.
✏️ طرح، بر اساس هدف شكل مىگيرد و هدفها در رابطه با همّتها و درك قدر و شناخت ارزش انسان، قرار دارد.
✏️ انسانى كه خودش را ميوهى هستى مىبيند و آدمى كه خودش را در دنياى رابطهها مىشناسد، با شناخت قدر و ارزش و با شناخت روابط و پيوندها در او همّتهاى بلند شكل مىگيرد و مسؤوليتهاى بزرگ، پذيرفته مىشود.
✏️ اين آدم نمىتواند فقر و جهل و فسق و شرك و كفر را تحمل كند. او در خودش و در اجتماعش به دنبال اين ارزشهاى بالاتر از رفاه و آزادى و عدالت و قسط و عرفان و تكامل مىگردد و براى اين ارزشهاى بلند، مجبور است كه طرحى بريزد. نيازها، مسائل، مراحل و موانع را بشناسد و براى رسيدن به مقصود دست به كار شود
✏️ همين جاست كه اين آدم در كوچكترين رابطه مىخواهد اين بار و اين رسالت را بردارد و ترس از «نشدنها» و «نمىشودها» نداشته باشد.
📄 برشی از کتاب 👇🏻
📚 انتظار
#امامت
#پویش_نوشتن #تبلیغ_مکتوب #جهاد_روایت
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#قلمدون
📣 بلای تبلیغ نامتوازن
#نوشتن، کار و زندگی است و #سخنرانی شعار و نشان؛ هر دو حیاتی و انکارناپذیر است.
◻️ ضرب المثل «به عمل کار برآید به سخندانی نیست» را همه شنیدهایم؛ یکی از مصادیق عمل، «نوشتن» است، هر چه بیشتر بنویسیم از میدان مغناطیس ادعا و کلیگویی دور میشویم.
🔻به سخنرانی که نمینویسد یا عبا و ردایش را از جامعه نویسندگان و سازندگان فرهنگ دور میدارد، عنوانی جز «حرّاف» نباید داد.
🔸نوشتن موج آفرین است، به جزئیات اجتماعی توجه میکند، دست خواننده را به آرامی میگیرد، احساسات را منطقی، مدیریت میکند و بر ادراک او تأثیر نرم میگذارد. ثمره نوشتنها در بزنگاه عمل و اقدام بروز مییابد.
🖍 در حاشیه گذاشتن نوشتن و روایت مکتوب از سوی مدیران مجموعههای فرهنگی و دینی به ویژه حوزه علمیه، خیانتی راهبردی در برابر جامعه مؤمنان و تولید فرهنگ است.
📢 آیا نظام تبلیغ دینی با فربگی منبر روبهرو است؟!
#جهاد_روایت
#مهارت_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
🆔 @howzavian
.
📌 خاصترین هجرت
✍نجمهصالحی
هجرت در زندگی بشر و پیشرفت و تحول و ایجاد تمدنهای جدید نقش تعیینکنندهای داشته است. مهاجرت معمولاً هدفی دارد و در پی آن هدف، حرکتی رخ میدهد. هجرت انواعی دارد اما شاید بتوان گفت بهترین نوع هجرت، هجرت از دنیای گفتار به دنیای نوشتار است. یعنی روزی که تصمیم میگیریم قلم به دست بگیریم و در قالب کلمات مکتوب، فکر کنیم. یعنی روزی که تصمیم میگیریم هر روز بنویسیم و هر روز روی کاغذ با خودمان و دیگران حرف بزنیم و با نوشتن، شخصیتی متفاوت از خود را بشناسیم.
هنگامیکه درباره چنین مهاجرتی با دیگران صحبت میکنم، پرتکرارترین سوالی که با آن مواجه میشوم این است:
"از چه بنویسم؟" در پاسخ میگویم "ببینید چه چیزی شما را به نوشتن وا میدارد؟ غم؟ یا شادی؟ بلاتکلیفی؟ یا نیاز به همصحبتی؟ نیاز به تخلیهی هیجانی؟ یا شروع یک کار جدید؟ یا... همان را بنویسید!" در واقع این پیشنهاد، برای انگیزه دادن است، برای اینکه دست به قلم شوند اما گاهی بعد از این پاسخ، پشیمان میشوم!
علت پشیمانی هم مشخص است، چون یاد کسانی میافتم که هر بار به سراغ خواندن نوشتهشان میروم و از قبل میدانم با چه چیزی مواجه هستم. مثلاً میدانم فلانی هر بار پست تازهای میگذارد، موقع ناله کردن است یا دارد با افسردگی دست و پنجه نرم میکند و... دلم برای قلم سوخت اما گاهی چارهای نیست!
نوشتن قدر و قیمتی بالاتر از اینها دارد که در وقتِ تجربهی احساساتی ثابت به سراغش برویم. به نظرم در وقتِ خوشی باید نوشت. در وقتِ ناخوشی باید نوشت. در وقتِ سفر باید نوشت، در وقتِ تجربهی احساسات متفاوت باید نوشت. نوشتن باید با روح و جان همنشین باشد. نوشتن باید به چیزی از جنس خود نویسنده بدل شود. قلم باید به رنگوبوی نویسنده درآید. کلمات باید نماینده و رسانهی افکار او در دنیای فیزیکی باشد و نباید به هیچکدام از حالات روحی محدود شود.
آدمی پر از خُلق و خوی بالا و پایین است، پر از حالات گوناگون، پر از تناقض. چه بسا دربارهی هر بخشی از وجود که بیشتر بنویسیم، به آن محدودتر شویم در حالیکه ترجیح این است با آزادیِ تمام، قلم بزنیم! قلم را در دریای ژرف خیال رها سازیم و کلمات را همچو مرواریدی صید کنیم.
نوشتن، همچون سفری است که هر روز با آن به کشف و شناخت جدیدی از خود و جهان پیرامونمان میپردازیم. این سفر، نه تنها به ما کمک میکند تا احساسات و افکارمان را بهتر درک کنیم، بلکه به ما این امکان را میدهد تا با دیگران نیز ارتباطی عمیقتر و معنادارتر برقرار کنیم.
در این مسیر، ممکن است با چالشها و موانعی روبرو شویم. گاهی اوقات، ممکن است احساس کنیم که هیچ چیزی برای نوشتن نداریم یا اینکه نوشتههایمان به اندازه کافی خوب نیستند. اما به یاد داشته باشیم که نوشتن، یک فرآیند است و هر نوشتهای، حتی اگر به نظرمان کامل نباشد، گامی به سوی بهبود و پیشرفت است.
نوشتن، آیینهای است که تمامیت وجود ما را به تصویر میکشد. با هر کلمهای که مینویسیم، بخشی از خودمان را به جهان نشان میدهیم و این نشان دادن، به ما کمک میکند تا بهتر خودمان را بشناسیم و درک کنیم.
نوشتن، نه تنها یک فعالیت روزمره، بلکه ابزاری است که به ما این امکان را میدهد تا با خودمان و دیگران در ارتباط باشیم و از طریق این ارتباط، تغییر و تحول یابیم. نوشتن به ما کمک میکند تا در مسیر زندگی، رشد و تکامل یابیم.
پ.ن: به مناسبت ششمین دوره کارگاه یادداشتنویسی
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
نویسندگان حوزوی
#قلمدون 📣 بلای تبلیغ نامتوازن #نوشتن، کار و زندگی است و #سخنرانی شعار و نشان؛ هر دو حیاتی و انکارن
.
➕اخیرا دیدم کانال نویسندگان حوزوی مطالبه گری های مفید و دلسوزانه از حوزه دارد به عنوان استاد حوزه و علاقه مند به نگارش از تلاش گردانندگان این کانال تشکر می کنم.
در پناه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه
(موسوی)
#با_کاربران
🖊 ارسال نظرها و نقدهای مخاطبان محترم به @Jahaderevayat
نویسندگان حوزوی
#قلمدون 📣 بلای تبلیغ نامتوازن #نوشتن، کار و زندگی است و #سخنرانی شعار و نشان؛ هر دو حیاتی و انکارن
.
.
✨سلام و قبولی عزاداری. نقدی بر نوشته بلای تبلیغ وارد است: منبر متورم نیست، حوزه در نویسندگی عقب مانده است
اتفاقا منبر در جای خودش کارکرد دارد چه بسا هنوز در زمینه سخنرانی دینی باید بیشتر فعالیت شود
ممنون
صبوری، مبلغ
#با_کاربران👆
پی نوشت نویسندگان حوزوی: سلام علیکم و با تشکر از شما. کارکرد منبر را زیر سؤال نبرده ایم؛ از عدم توازن در سیاستگذاری تبلیغی حرف به میان آوردیم.
🖊 ارسال نظرها و نقدهای مخاطبان محترم به @Jahaderevayat