eitaa logo
نویسندگان حوزوی چهارمحال و بختیاری
108 دنبال‌کننده
48 عکس
6 ویدیو
0 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب.🌤 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان چهارمحال و بختیاری است. #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای ✒️✒️ارسال یادداشت‌ها و نظرات از طریق✒️✒️ @Admin_nevisandegi #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔴 انجمن بی‌حجت 🔰 حجت‌الاسلام سید حسن افتخارزاده سبزواری که از برجسته‌ترین رهبران فکری و معنوی انجمن حجتیه بود، در 27 دی‌ماه در سن ۸۸ سالگی درگذشت. 💢 حجت‌الاسلام سید حسن افتخارزاده بعد از فوت شیخ محمود حلبی به‌عنوان پدر معنوی این انجمن محسوب می‌شد. او بعد از شیخ محمود حلبی توانست جلسات و فعالیت‌های انجمن حجتیه را که پس از دوران تعطیلی و رکود دهه شصت، در پی انتقادهای تند امام‌خمینی ره و بسیاری دیگر از چهره‌های شاخص انقلابی، کم‌رونق شده بود دوباره فعال کند و در تربیت متدینین غیر انقلابی تلاشی وافر داشته‌باشد. ♨️ افتخار زاده در برخی از سخنرانی‌های قبل و حتی بعد از انقلاب اسلامی، از اهانت به امام‌خمینی ره و نظام اسلامی ابایی نداشت. حتی در سال ۱۳۶۷ به‌دلیل توهین به امام راحل ره، شهدای جنگ و انقلاب مدت کوتاهی بازداشت و به یزد تبعید شد. او ضمن التقاطی معرفی کردن امام‌خمینی ره علیه برخی اندیشه‌های امام از جمله حاکمیت ولایت‌فقیه در عصر غیبت و وحدت شیعه و اهل سنت نیز فعالیت می‌کرد. ▫️امام‌خمینی(ره) در مورد افرادی چون سید حسن افتخار زاده فرموده‌اند: «روحانی‌نماهایی که قبل از انقلاب دین را از سیاست جدا می‌دانستند و سر به آستانه دربار می‌ساییدند، یک‌مرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفی که برای اسلام آن‌همه زجر و آوارگی و زندان و تبعید کشیدند تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند.» ✅ دیروز مقدس‌نماهای بی‌شعور می‌گفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز می‌گویند مسئولین نظام کمونیست شده‌اند…» (صحیفه امام‌خمینی، ج ۲۱، ص ۲۸۱) ✍️ حسن حیدری 🌐 رسانه ✍️نویسندگان‌حوزوی‌چهارمحال‌و‌ بختیاری با ما همراه باشید. https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
📝 ۷ نکته طلایی در باب یادداشت‌نویسی 1⃣ وظیفه‌ای که پاراگراف در مقاله و کتاب دارد، در یادداشت بر عهده جمله است؛ یعنی هر جمله‌ای در یادداشت، باید آن را یک قدم به جلو ببرد یا زمینه را برای پیش‌روی آماده کند. 2⃣ نویسندگان حرفه‌ای، به‌ویژه یادداشت‌نویسان، از همه وقت و هنر خود استفاده می‌کنند که در ساده‌ترین و سرراست‌ترین شکل ممکن بنویسند و چندان به زیبانویسی و حواشی دیگر نمی‌اندیشند؛ زیرا می‌دانند که زیباترین جمله‌، ساده‌ترین جمله است. 3⃣ صداقت، صراحت و صمیمت، سه رکن یادداشت‌نویسی است؛ زیرا هر چه قالب نوشتار کوتاه‌تر باشد، فاصله نویسنده با خواننده کم‌تر است؛ بنابراین به صمیمت و صداقت بیشتری نیاز است. 4⃣ یادداشت، زنده‌ترین و به‌روزترین قالب نوشتاری است. تا می‌توان از این قالب نوشتاری باید در طرح مسائل فکری، فرهنگی و سیاسی روز استفاده کرد و بررسی‌های جامع‌ علمی را به قالب‌های دیگر مانند کتاب و مقاله سپرد. 5⃣ یادداشت را پیش از انتشار باید چندین بار خواند و ویرایش کرد و اگر ممکن بود، غلط‌گیری و ویرایش آن را به دیگری سپرد؛ زیرا خطا و غلط در یادداشت بیش از کتاب و مقاله به چشم می‌آید. 6⃣ هیچ چیز به اندازه کلمات کم‌فایده و عباراتِ سزاوار حذف، یادداشت را زشت نمی‌کند؛ حتی اگر آن کلمات و عبارات زیبا باشند. 7⃣ اگر نوشتن کتاب و مقاله نیاز به دانش فراوان دارد، یادداشت‌نویسی نیازمند ذهن نکته‌سنج و قلم نکته‌گو است. ✍ محمدجواد ابراهیم‌زاده 🆔 @howzavian_fars
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ 🔶 سلسله مباحث 🔶 ✅ استاد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 🍀🌺🍀🌺🍀 ۱) تعریف مثبت اندیشی https://eitaa.com/mahkam_reza/262 ۲) دین و مثبت اندیشی https://eitaa.com/mahkam_reza/265 ۳) شاد خوشبین یا افسرده بدبین https://eitaa.com/mahkam_reza/274 ۴) آثار و فواید مثبت اندیشی ۱ https://eitaa.com/mahkam_reza/276 ۵) آثار و فواید مثبت اندیشی ۲ https://eitaa.com/mahkam_reza/285 ۶) آثار و فواید مثبت اندیشی ۳ https://eitaa.com/mahkam_reza/289 ۷) آثار و فواید مثبت اندیشی ۴ https://eitaa.com/mahkam_reza/295 ۸) آثار و فواید مثبت اندیشی ۵ https://eitaa.com/mahkam_reza/296 ۹) آثار و فواید مثبت اندیشی ۶ https://eitaa.com/mahkam_reza/297 ۱۰) آثار و فواید مثبت اندیشی ۷ https://eitaa.com/mahkam_reza/301 ۱۱) ویژگی های افراد مثبت اندیش ۱ https://eitaa.com/mahkam_reza/302 ۱۲) ویژگی های افراد مثبت اندیش ۲ https://eitaa.com/mahkam_reza/309 ۱۳) ویژگی های افراد مثبت اندیش ۳ https://eitaa.com/mahkam_reza/310 ۱۴) ویژگی های افراد مثبت اندیش ۴ https://eitaa.com/mahkam_reza/312 ۱۵) ویژگی های افراد مثبت اندیش ۵ https://eitaa.com/mahkam_reza/313 ۱۶) ویژگی های افراد مثبت اندیش ۶ https://eitaa.com/mahkam_reza/320 ۱۷) ویژگی های افراد مثبت اندیش ۷ (سخت رویی) https://eitaa.com/mahkam_reza/323 ۱۸) ویژگی های افراد مثبت اندیش ۸ (سخت رویی) https://eitaa.com/mahkam_reza/325 ۱۹) ویژگی های افراد مثبت اندیش ۹ (مثلث سخت رویی) https://eitaa.com/mahkam_reza/329 ٢٠) رابطه مثبت اندیشی با سلامت روان https://eitaa.com/mahkam_reza/331 🔴 منتظر کلیپهای بعدی با موضوعات جدید باشید...🔜 ┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄ ‎‎‌‌‎‎ ‌‎‎‌‌ 👇به جمع ما بپیوندید👇 @mahkam_reza
⁉️ با پدیده اشکالات گاه و بیگاه برخی مداحان، روحانیون و بزرگان مذهبی کشور چه کنیم؟! ✍ امیرحسین محمودی چلیچه،فعال فرهنگی و تربیتی قسمت اول یکی از سوالات جدی دانشجویان متدین و گاهی طلاب اهل دقت حوزه علمیه قم، در مواجهه با سوتی های ریز و درشت برخی واعظان، منبریان یا علمای شاخص مطرح میشود پاسخ به این سوال، نکات متنوع و مفصلی را در برمیگیرد که عمدتا در قالب مباحث محل تامل و ارائه در مراکز علمی می‌باشد اما در این متن صرفا از باب مقدمه‌ی بحث به چند اصل کلی و راهگشا اشاره میشود 1️⃣ پرهیز از سلبریتی_سازی های مذهبی و الگوهای افراطی صفر و صدی: ✅ واقعیت این است که پدیده‌ی خطاهای شناختی و معرفتی برجستگان مذهبی همچون اشکالات شخصیت های مشهور سایر حوزه های فرهنگی_اجتماعی_سیاسی‌، یک مسئله پیچیده و جدید مختص به عصر ما نیست! ✅ از دیرباز در سطوح مختلف رویکردهای دینی و در میان نخبگان مذهبی، اختلافاتی جدی و سرنوشت ساز دیده میشده که گاهی خرابی های جبران ناپذیری را نیز به همراه داشته است نظیر وقایع مشروطه! ❗اما آنچه در عصر حاضر، اتفاقی بدیع و جدید تلقی میشود جامعه متدین کشور و برخوردهای صفر و صدی در "حمایت" یا "ضدیت" با شخصیت های مختلف و حرکت به سمت همان الگوی مصرفی غرب در معنوی و کر و کور ساختن مخاطب خلاصه میشود! ✳ اگر با این پدیده_آسیب_زا از هم اکنون و در خانواده ها و مجموعه های فرهنگی مبارزه نشود، با توجه به فقدان عصمت در این الگوها، این توجه افراطی پس از مدتی منجر به عقاید، تیپ و ظاهر، نوع سخن گفتن، نوع سینه زدن و خدایی نکرده پس از مدتی جوان و نوجوان از مسیر پس از گرفتاری آن مداح در دام پهن‌شده‌ی دشمن های داخلی و خارجی خواهد شد! ✳ بدیهی‌ست که برنامه ریزی و هجمه های دشمن خودی و ناخودی برای بیان یک جمله‌ی ناقص یا ناصحیح و حتی یک عمل ناشایست از سوی اهل علم و واعظان اهل بیت، حدی فراتر از تصور ما و به صورت شبانه روزی و از طرق متعدد شکل میگیرد! 🚫 پرهیز از مواجهه‌ی صفر و صدی و پرهیز از معبود_ساختن چنین الگوهایی باب و برای مراقبت دائمی و توجه بیشتر به گفتار و رفتار آن شخصیت مشهور را باز نگاه میدارد و قطعا موجب تصحیح بسیاری از خطاها خواهد شد! برخورد ما با خطای یک انسان معمولی چگونه است؟! آیا او را از زندگی ساقط میکنیم یا از خطایش حمایت دائمی خواهیم داشت؟! هیچ کدام! وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر را با آداب مقتضی و بیان نیکو برای همگان از جمله همین روضه خوانان مکتب آل_الله به رسمیت بشناسیم! ⏯ ادامه دارد ... ✍️نویسندگان‌حوزوی‌چهارمحال‌و‌ بختیاری با ما همراه باشید. https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
⁉️ با پدیده اشکالات گاه و بیگاه برخی مداحان، روحانیون و بزرگان مذهبی کشور چه کنیم؟! ✍امیرحسین محمودی چلیچه،فعال فرهنگی و تربیتی قسمت دوم 1️⃣ پرهیز از سلبریتی_سازی های مذهبی و الگوهای افراطی صفر و صدی 2️⃣ توجه به تفاوت جایگاه های بزرگان و مقام های تمجید ایشان؛ لحاظ روحیه ها و سلایق مختلف مردم: ✅ بزرگانی که با مردم کشوری مثل ایران با این تکثر روحیه ها، قومیت ها، مذاهب و سلایق، در ارتباط هستند باید بتوانند با یک تقسیم وظیفه‌ی هدفمند، نقش های متنوعی برای رشد فکری مردم ایفا کرده و کمک به یارگیری داشته باشند. در همین پارادایم، نگاه رهبری را تحلیل کنید که فرمودند: "جذب حداکثری دفع حداقلی جبهه‌ی انقلاب را گسترش بدهید، یارگیری کنید؛ حذف نکنید؛ صِرف اختلاف سلیقه و اختلاف نظر درباره‌ی فلان مسئله موجب طرد نشود" ✳ برای این مقصود، باید هر کدام از نخبگان در جایگاه تصویر شده‌ی دقیق، نقطه‌زن و مکمل یکدیگر در جامعه ظاهر شوند و نوع کنشگری های خود را مبتنی بر آن جایگاه تعریف نمایند. چنانکه هیچگاه یک نماینده مجلس در تعاملات و اظهارات، جایگاه پدرانه رهبر انقلاب را ندارد سایر سطوح کنشگری و ارتباط با مردم نیز، از همین خاصیت برخوردار است! ✅ از دیرباز جلسات هم‌اندیشی میان فرهیخگان و بزرگان حتی در سطوح مجهتدین و مراجع تقلید پیوسته و منظم به همین منظور شکل میگرفته و ثمرات غیر قابل انکاری داشته است؛ چنانکه هیچ دلخوری و گله ای در میان مردم از تذکر صریح یکی از علما، با مهربانی و پوشش عالم دیگر باقی نمی‌ماند و یا خطای یکی از فرهیختگان با عتاب و فصل الخطابِ بزرگ جمع تکرار نمیگردید! ✅ ناگزیر باید نقش و جایگاه افراد، در نوع کنشگری های آن ها حتی در تعریف و تمجید از یک شخص لحاظ گردد. در بسیاری از موارد، تمجید از یک شخص به معنای تایید صددرصدی و یا پوشش خطاهای زندگانی او نیست! مسئله ای که در پیام های تسلیت بزرگان، به وفور دیده میشود. تکریم یک شخصیت پس از مرگش صرفا از زاویه ای خاص مثلا ناظر به شانیت علمی او، نه در جامعیت و وجوه دیگر شخصیتی او! هر چند متاسفانه در بسیاری از موارد این تکریم های تک‌بُعدی بدون لحاظ بازتاب های رسانه ای در زمانه ما و رعایت خطوط قرمز لازم صورت میگیرد که طبیعتا خسارت بار و مورد سوء استفاده خواهد بود نظیر پیام اخیر دو تن از مراجع عظام تقلید در تکریم شخصیت پژوهشی و علمی یکی از سردستگان جریانات انحرافی کشور‌! ❗حد وسط این توجه به تفاوت جایگاه های بزرگان و سلایق مختلف مردم، همان هماهنگی و هوشمندی در رسیدن به اهداف واحد و ارتقای فکری و بصیرتی عوام الناس است یعنی عملکردی پازل‌گونه، نه تک‌رو و غیرهماهنگ! سال گذشته که یکی از مداحان مشهور کشور به یکی از نهادهای امنیتی دعوت شده بود در پاسخ به هر سوال، تاکید میکرد که طبق صلاحدید و فهم خود عملکرده است و اساسا توجهی به نظرات دیگر صاحب‌نظران ندارد! طبیعتا نتیجه این نگاه جز "خسارت" و "انحراف"، چیز دیگری نمیتواند باشد! 🚫 و یا به طور مثال این گزاره عوامانه که "همه میثم مطیعی نمیشوند" از طرفی صحیح و از جهت دیگر کاملا خطاست. اگر سلیقه‌ی شخصی و جایگاه تعریف شده‌ی میثم مطیعی به عنوان یک مداح انقلابی و صریح، مقصود است این سخن، قابل پذیرش و صحیح به نظر میرسد چرا که همه‌ی واعظان، مخاطبان نخبگانی و بصیر میثم مطیعی را ندارند و چه بسا جلساتی همچون جلسات محمود کریمی یا پویانفر بخش دیگری از مخاطب جوان را ترغیب و به روضه اهل بیت میکشاند؛ اما اگر مقصود از جمله بالا، توجیه کوتاهی ها، خطاها و فاصله ما از خطوط قرمز و نگاه باشد قطعا خطا و توجیه ناپذیر است که با فلسفه عزاداری برای اهل بیت همخوانی ندارد. این همه اشک و روضه خوانی و سینه زنی برای یادگیری سبک زندگی اهل بیت و تبعیت از ولایت و فهم جایگاه در حوادث شکل میگیرد. کوتاهی از تشکیل مد نظر او ظلم به خودمان و مخاطب خواهد بود! ⏯ ادامه دارد ... ✍️نویسندگان‌حوزوی‌چهارمحال‌و‌ بختیاری با ما همراه باشید. https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
| در حال به روزرسانی ✍️ پویش نوشتن 👇 جواد محدثی | حمید پارسانیا | احمد عابدی | ابوالقاسم علیدوست | سیدمحمدمهدی میرباقری | شمس الله مریجی |سعید صلح میرازیی| نجف لکزایی | داود مهدوی‌زادگان | احمدحسین شریفی | حبیب الله بابایی | سیدسجاد ایزدهی | حسین سوزنچی | علی محمدی | سیدابوالفضل نورانی | میراحمدرضا حاجتی | محمدرضا فلاح شیروانی | محمدرضا باقرزاده | محسن الویری | شریف لک‌زایی | مجتبی رستمی‌کیا | علیرضا پناهیان |بهاالدین قهرمانی نژاد | سیدمهدی موسوی | مهدی سلطانی | محمدصدرا مازنی | سیدیاسر تقوی | مهدی مسائلی | سلمان رئوفی | علی مهدیان | احمد اولیایی | مرتضی رجائی | حمید احتشام | محمدحسین پیشاهنگ | احمد جهان بزرگی | محمد شیروانی | روح الله سلیمانی | تقی متقی | سیدعبدالله هاشمی | علی مؤیدی | محمدحسن مولا | سعید احمدی | مهدی قنبریان دهکردی | سید محمدحسین راجی | مهران شفیعی | محمد جعفری | محمدباقر خراسانی | فرهاد فتحی | محمدرضا حدادپور جهرمی | یحیی جهانگیری | علیرضا داودی | سیدکاظم روح‌بخش | قدیر اسفندیار | محمدرضا آتشین صدف | هادی حمیدی | مجتبی عادل‌پور | محمدجواد محمودی | امیر خندان | علی بهاری | علی ابراهیم‌پور | علی کردانی | سیدمحمد هاشمی | مجید پاک‌نیت | بهروز دلاور | محمد مختاری | بابک شکورزاده | هادی سمتی | محمدرضا سلیمانی | سیدمیلاد حسینی | محسن عبدالله زاده | محمدجواد سلیمانی | سیدهادی حسینی اصل | دانیال بصیر | سیدمحمدباقر میرصانع | رسول لطفی | مجتبی میرزایی | مصطفی گودرزی | هاشم جنگجو | علی عسگری | محمدمهدی حکیمیان | مرتضی بذرافشان | علی تقوی دهکلانی | محمدعلی نبی‌نژاد | سجاد قربانی | حمیدرضا مظاهری سیف | داود مؤذنیان | مرتضی قره‌باغی | عبدالصالح شمس‌الهی | مصطفی راهی | حسین انجدانی | حمیدرضا غریب‌رضا | میلاد حسن‌زاده | محمدحسین افشار | مصطفی ایزدی | امین دهقانی | سید محمدحسین دعائی | حمیدرضا باقری |امیرحسین محمودی | محمدمهدی ابراهیم‌پور | محمد منتج | سیدعلیرضا موسوی | محمدعلی بابایی | محمدرضا بابایی | سعید کرمی | مجید ابطحی | قاسم روزبهانی | محمدجواد رحمانی | علی اسفندیار | مهدی ایوبی | میثم قاسمی | مجید دهقان |جواد حاجی‌اکبری | متین فراوانی | حسن بابایی | قدرت الله غلمانی | علیرضا ژوبین | محمد دهقانی شورکی | حجت میرزاده | ابراهیم اسماعیلی | علی رئیسی | مهدی زندی | حامد صائب‌نژاد | حامد خواجه | سیدحسین علوی | احسان قربانی | حمید خالدیان | محمدمهدی دستورانی | مهدی الوندی | محمدعلی هراتی | محمد محققی‌نژاد | علی آزاد | محسن بختیاری | جواد رستمی | محمد قطرانی | عبدالمجید خرقانی | میرزا محمدرضا صفائی تخته فولادی | محمدباقر حسن زاده | جواد حاجی اکبری | موسی آقایاری | حسین مرتضی‌نیا | محمدمعصوم احمدی | محمدمهدی مقدسی | مهدی شبان |محمدمهدی حسین زاده | سیدمحمدمهدی شفیعی |علی احمدی مهر | عبدالرضا نظری | حسن بابانژاد | عماد پیوندی | محمدرضا پیوندی | محمدجواد جنگی |سیدحسن علوی | علی فاطمی پور |رضا خیابانی | علیرضا سیاحت | محمدمهدی طباخیان | محمدحسن وکیلی | حمیدرضا ترابی گیلانی | امین اسدپور |رسول چگینی | علی فراهانی | امید محمدی سروش | محمدجواد یعقوبی |مجید بیک زاده | احمد محبوبی | رضا وظیفه مند | اصغر آقایی |علی رشیدی | علی محمدی هوشیار | داوود سلطانی | احمد ذاکری | علی حسنوند | امیررضا کشمیری | محمد حائری شیرازی |محمدسعید نجاتی | رحمان زارع |مصطفی سلیمانی | احمدرضا محسنات |رحمان کمالی | مهدی خیاط‌زاده |محمدحسین مطهری | علی ملکوتی نیا |میلاد کیانی | رسول رضایی | یوسف زارع‌پور | محمد لیاقت |علی امیری | جواد حیادر | احمد ملکی | علی بختیاری |علی حیدری | سجاد انجم شعاع | سیدمحمد طباطبائی | مرتضی صانعی |محمدامین موسوی | سیدحسن موسوی | علی احمدی مهر | مهدی رحمانی l محمدعرفان خانی | احمد محبوبی | محمدصادق عبداللهی | محمد حجت عسکری | علیرضا یوسفعلی | مهدی رسولی | امیر حسین علینقی | #پویش_نوشتن #تبلیغ_مکتوب #جهاد_روایت ✍️نویسندگان‌حوزوی‌چهارمحال‌و‌ بختیاری با ما همراه باشید. https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
نویسندگان حوزوی چهارمحال و بختیاری
⁉️ با پدیده اشکالات گاه و بیگاه برخی مداحان، روحانیون و بزرگان مذهبی کشور چه کنیم؟! ✍امیرحسین محمودی
⁉️ با پدیده اشکالات گاه و بیگاه برخی مداحان، روحانیون و بزرگان مذهبی کشور چه کنیم؟! ✍ امیرحسین محمودی چلیچه قسمت سوم 1️⃣ پرهیز از سلبریتی_سازی های مذهبی و الگوهای افراطی صفر و صدی 2️⃣ توجه به تفاوت جایگاه های بزرگان و مقام های تمجید ایشان؛ لحاظ روحیه ها و سلایق مختلف مردم 3️⃣ اتصال به الگوهای تاییدشده، کم خطاتر و از حیث شخصیتی متعادل تر: ✳ توجیهات و جزئیات دو نکته‌ی پیشین، نباید این تلقی را در اذهان جوانان ایجاد کند که با توجه به سلیقه خودشان، زیبایی صدای مداحان، روضه سوزناک سخنرانان‌، حال و هوای دل یا هر علت غیرعقلانی دیگری جلسه مدنظر و ثابتی که با آن انس میگیرند را انتخاب کرده و بدون هیچ ملاحظه ای به یکی از بزرگان مشهور و جوان‌پسند، اتصال دائمی پیدا کنند! ❇ ولو عموم جوانان، تحت تاثیر شورهای هیجانی و رفت و برگشت های بی محتوا باشند، حداقل انتظاری که از طلاب و دانشجویان نخبه میرود اتصال به الگوهای تایید و توثیق شده، افراد کم حاشیه و کم خطاتر، شخصیت های متعادل و خلاصه، افرادیست که برای مکتب و هزینه سازی نکرده و رفتارهای مختلف آن ها گاه و بیگاه نیاز به تفسیر و توجیه و انکار نداشته باشد! هرچند مرثیه خوانی که صدای ضعیف تر و جلسه‌ی کم جمعیت و کم جاذبه‌تری داشته باشد؛ کما اینکه در مرام شهدا و علمای تراز و تاریخ‌ساز ما نیز، توجه جدی تر به جلسات کوچک و غیرمشهور ولی مخلص و متفاوت دیده میشود! ✅ بدیهی‌ست که نگاه مثبت به بزرگان و برجستگان، نباید مانع حساست قشر متدین و نخبگانی ما در اتصال به ایشان باشد. در واقع هر خطای تحلیلی یا شناختی، هر خطای کوچک یا بزرگ مثل یک نمره منفی و زنگ خطر برای فاصله گرفتن از آن شخصیت و پرهیز از الگوسازی او کفایت میکند مگر تخصص ویژه ای در او وجود داشته باشد که ناگزیر انسان در مسئله ای خاص به صورت محدود و کنترل شده میبایست با او ارتباط بگیرد که غالبا هم چنین ضرورتی پیش نمی‌آید! 🚫 خاصتا در حوزه های علمیه علاوه بر جریان ، علما و بزرگانی دیده میشوند که بروزات انقلابی خاصی ندارند ولی چه بسا ضدیتی با جریان انقلاب هم نداشته باشند. اگر این دسته را بخوانیم، قدر مسلم باید از غیرانقلابی های "جریانساز" و "موثر" فاصله گرفت و از ایشان دوری کرد چرا که همین پرهیز از بروزات صحیح، ناخودآگاه ما را به همان ادبیات و گفتمانِ خنثی، رهنمون خواهد ساخت! پس تنها "نخبگان انقلابی" و نهایتا شخصیت های "غیرانقلابیِ غیرجریانساز" میتوانند محل استفاده علمی، معنوی و تخصصی ما باشند! ⏯ ادامه دارد ... ✍️نویسندگان‌حوزوی‌چهارمحال‌و‌ بختیاری با ما همراه باشید. https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
نویسندگان حوزوی چهارمحال و بختیاری
⁉️ با پدیده اشکالات گاه و بیگاه برخی مداحان، روحانیون و بزرگان مذهبی کشور چه کنیم؟! ✍ امیرحسین محمود
⁉️ با پدیده اشکالات گاه و بیگاه برخی مداحان، روحانیون و بزرگان مذهبی کشور چه کنیم؟! ✍ امیرحسین محمودی چلیچه قسمت پایانی 1️⃣ پرهیز از سلبریتی_سازی های مذهبی و الگوهای افراطی صفر و صدی 2️⃣ توجه به تفاوت جایگاه های بزرگان و مقام های تمجید ایشان؛ لحاظ روحیه ها و سلایق مختلف مردم 3️⃣ اتصال به الگوهای تاییدشده، کم خطاتر و از حیث شخصیتی متعادل تر 4️⃣ فهم تفاوت میان👇 تئوریسین‌ها و سایرین متخصصین و سایرین: ✳ یکی از مهم ترین اصولی که در مباحث مختلف، راهگشای جدی قضاوت ها و عبور از چالش هاست، تصویر ساخته شده‌ی ذهن ما از یک شخصیت است. ما عمدتا همه برجستگان و مشهورین را در یک ردیف و چه بسا به تناسب جذابیت های بیان و تعداد مخاطبانشان میسنجیم! در حالی که باید بپذیریم آن کسانی که راهنمای طریق و فصل الخطابِ جهت دهیِ "بینش ها" و "گرایش ها" و "رفتارها"ی ما هستند و صاحبان آثار و متقن تشیع هستند و لاغیر! سایرین، تنها در جایگاه تحلیلگر و یا متخصص یک موضوع خاص میتوانند کنشگر صحنه باشند به طور مثال بارها اشاره شد جناب آقای رائفی پور تنها در مباحث دشمن شناسی (آن هم نَه در سرفصل نماد شناسی) صاحب نظریه و محل رجوع هستند و ورود در مصادیق دیگر و استادخواندن ایشان ظلمی بزرگ در حق اساتید متخصص موضوعات دیگر است! ✅ از همین رو بارها و بارها توصیه و تاکید رهبر معظم انقلاب به دانشجویان و نخبگان، رجوع به همچون مرحوم علامه مصباح بوده است! اساسا تنها چنین شخصیت های مُشرف به اعتقادات و مبانی اسلامی میتوانند پاسخگوی محل اعتماد نیازها و سوالات ما باشند. مانع کج روی ها، تساهل های بیجا و سخت‌گیری های بی منطق. تنها مکتب عالم است که پاسخگوی صریح و ریز دوگانه ها و سوالات بشریت بوده و چنین شخصیت هایی تنها متولیان انتقال چارچوب های این مکتب به مردم هستند! ✅ در گام بعدی، باید همه بپذیرند و بیاموزند که هر علمی نیاز به متخصص و پرهیز از و صحبت های سلیقه ای و ذوقی دارد. جایگاه متخصصین هر علم در رجوع مردم به آن موضوع و مسائل، باید از هر استاد و واعظ و منبری و مداحی والاتر و متفاوت تر باشد. تا این تفاوت، به رسمیت شناخته نشود وضعیت آشفته‌ی فکری جوامع، ادامه خواهد داشت و موجب اظهار نظرهای بی پایه و در نتیجه چنددستگی و بی‌نظمی اجتماعی خواهد شد. ✍️نویسندگان‌حوزوی‌چهارمحال‌و‌ بختیاری با ما همراه باشید. https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
🔸یک پرده از ✍شیخ محمد کاظمی‌نیا کار جنگ به بن‌بست رسیده بود. یهود خیبری درون قلعه‌های مستحکم پناه گرفته بود و به شدت از آنها محافظت میکرد. شرایط محیطی به کنار، مخصوصا وجود برخی از نیروهای زبده دشمن مثل "مرحب"، نفوذ به قلعه را به ظاهر غیر ممکن کرده بود. ولی چاره‌ای جز فتح نبود. پیامبر در بین اصحاب چشمی چرخاند و حکم فرماندهی را به خلیفه اول سپرد. برای او پیروزی در این نبرد خیلی مهم بود. رسیدن به پیروزی راه او را برای رسیدن به قدرت هموارتر میکرد. به میدان رفت، با لشکر رفت، با انگیزه رفت ولی شکست خورده و ناکام برگشت. ولوله‌ی شادی در قلعه پیچید، چرا که نماینده پیامبر راه به جایی نبرده است. پیامبر فرمانده دوم را انتخاب کرد، خلیفه دوم حکم فرماندهی را گرفت. رفت ولی کاری از پیش نبرد. برگشت ولی شروع‌ کرد به لرزندان دل مسلمانها و توصیف قدرت یهود. اینبار هلهله یهود بیشتر شد و شکستگی مسلمانها بیشتر... ولی خدا میداند چه میکند، معماری این بنا به درستی انجام شده است! پیامبر که دلواپسی مسلمانان را از اتفاقات کف میدان دید، فرمود: لَأُعْطِيَنَّ اَلرَّايَةَ غَداً رَجُلاً يُحِبُّهُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ يُحِبُّ اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ يَفْتَحُ اَللَّهُ عَلَى يَدَيْهِ. "فردا پرچم فرماندهی جنگ را به کسی خواهم داد که خدا و پیامبر او را دوست دارند، و او نیز دوستدار خدا و رسول است. و فتح و گشایش به دست او محقق خواهد شد" در لشکر همهمه‌ای شد، در دلها غوغایی به پا شد. علامت سوال بزرگی از شب تا صبح ذهن همگان را به خود مشغول کرده بود. فرمانده جدید کیست؟! خیال همه‌ راحت بود که علی علیه السلام در این نبرد حاضر نیست و محبوب‌ترین صحابی پیامبر رقیب آنها نخواهد بود! بعد از نماز صبح، همه‌ی اصحاب جمع شدند. هر کسی روی پنجه پا می‌ایستاد و قد میکشید تا به چشم پیامبر بیایند... قد کشیدند ولی نفهمیدند اینجا صحبت از "قامت" نیست، اینجا حرف "اقامه" حق است. پیامبر سری چرخاند و کل لشکر را ملاحظه کرد، دو مرتبه سر چرخاند و لشکر را از جلوی چشم گذراند. کیست آنکه منتخب باشد؟! کیست آنکه حبیب باشد؟! کیست آنکه محبوب باشد؟! سکوت صحرا را فرا گرفته بود، دلها شور میزد و چشم‌ها نگران صحنه را برانداز میکرد. رسول خدا سکوت صحرا را شکست، خلاف آنچه همگان انتظار داشتند فرمود: علی کجاست؟! علی علیه السلام چشم دردی شدیدی داشت و از صحنه جنگ غائب بود، ولی گره کور این جنگ فقط به دست خیبر گشای مولا باز میشد. مولا را سوار بر مرکب آوردند، ‌آنچنان درد غالب بود که چشم باز نمیشد. رسول الله به استقبال علی رفت و دست بر دیدگان علی کشید. دعای رسول مستجاب است و تا لحظه‌ی شهادت کسی ندید که علی علیه السلام به چشم درد مبتلا شود. صحنه را خدا اینطور چیده بود که علی بن ابی طالبط به جای باز کردن درب قلعه، درب را از جا در بیاورد. همگان را به شگفتی وا بدارد و لبخند بر لبان پیامبر بنشاند. گویا خدا صحنه‌ی جنگ خیبر را پیش آورده، تا بیش از شکست خوردن یهود، آبروی نداشته‌ی بعضی‌ها را به باد بدهد. تاریخ اسلام، آئینه فضائل امیرالمومنین است. ۲۴ رجب سالروز فتح الفتوح قلعه خیبر به دستان مبارک اسدالله الغالب امیرالمومنین، علی‌بن‌ابی‌طالب گرامی باد. با ما همراه باشید↙️ ✍️نویسندگان‌حوزوی‌چهارمحال‌و‌ بختیاری https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
. 🖌 نشست «چگونه یادداشت‌ جریان‌شناسانه بنویسیم؟» برگزار شد تحلیلگر و مدرس یادداشت‌نویسی می‌گوید وقتی چند پدیده به‌هم می‌خورند، ممکن است که تبدیل به جریان شود. مثلاً مهدی هاشمی معدوم و گودرزی فرقان، یک پدیده هستند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم، حسن ابراهیم‌زاده، تحلیلگر و مدرس یادداشت‌نویسی، در پانزدهمین نشست رواق اهل قلم که با عنوان «چگونه یادداشت‌ جریان‌شناسانه بنویسیم» و با حضور جمعی از اصحاب قلم حوزه و نویسندگان تحریریه رحا و کانون مدادالفضلاء برگزار شد، به بیان اهمیت و ابعاد جریان‌شناسی در کنش‌های رسانه‌ای پرداخت. متن کامل در خبرگزاری تسنیم https://tn.ai/3245523 @howzavian_qom
راهبردی که معاونت راهبردی لحاظش نکرد! بسیاری به نقش راهبردیِ زن در تغییرات اساسی جامعه بی توجه اند. از نگاه راهبردی، نسبت های متفاوتی بین وجه زنانه(پوشش) با تغییر سرنوشت اجتماعی در تاریخ معاصر ما رخ داده است: 1⃣ کشف حجاب در نظام خودکامه و وابسته پهلوی: این شخصی سازی و آزادی فرهنگی، در واقع مخدّری برای عدم توجه به سرنوشت سیاسی اجتماعی جامعه و بالتبع ادامه خودکامگی و وابستگی رژیم بود. امام خمینی در این باره فرمود: "از خیانتهای بزرگی که به ملت ما شد این بود که نیروی انسانی ما را از دست گرفتند؛ نیروی بانوان ما را به عقب راندند، بانوان ما را منحط کردند؛ خیانت کردند بر ملت ما. بانوان ما را ملعبه کردند؛ بانوان ما را مثل عروسکها کردند. بانوان ما جنگجو بودند، اینها خواستند ننگجو باشند!" 2⃣ مداخله دادن زنان در سرنوشت سیاسی اجتماعی و مقدرات اساسی(انقلاب اسلامی): امام خمینی این مداخله را یک اصل اساسی و برتر از یک راهبرد می دید اما در مقابل فرهنگ ابتذال هم از آن استفاده راهبردی کرد. ورود زنان به نهضت اسلامی -برای تغییر سرنوشت- نسبت مستقیمی با انتخاب پوشش اسلامی داشت. حجاب توسط متفکران انقلاب اسلامی ابزاری برای پوشاندن زنانگی و تامین حضور انسانی او در اجتماع تعریف شد. امام خمینی در اینباره فرمود: "زنها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بزک کرده بیرون برود، با سرِ باز و لخت! این مقام زن نیست این عروسک بازی است نه زن. زن باید شجاع باید زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت بکند". 3⃣ کشف حجاب و جنگ روسری در حکومت اسلامی (جنبش ززآ): بطور خاص از دهه ۹۰ مهندسیِ دقیقی برای جمع بُرداری بین وجه زنانه و وجه مشترک انسانیِ زن برای تغییر سیاسی طراحی شد که در بروز نهایی یافت. کشف حجاب اینجا نه صرفا شخصی سازی پوشش فردی بلکه نوعی کمپین سازی علیه اسلام سیاسی بود. پوشش، قدر مشترک زنان است که اسلام درباره آن فرامینی دارد. وجه اصلی اسلام سیاسی هم قائل به حکومت بودن و دخالت آن در تحقق ارزشها و احکام اسلامی است؛ پس کشف حجاب در این موقعیت دیگر یک انتخاب سلیقگی و شخصی نیست، بلکه جزیی از تقابل با اسلام سیاسی قلمداد می شود. قرار دادن درصدی از زنان در این موقعیت، حس پیشرانیِ تغییر به آنها می دهد. دیگر زنان با کشف حجاب خود را ملعبه مردان هرزه -چنانچه در حکومت پهلوی بود- نمی بینند؛ بلکه آنرا کنشی موثر در تغییر سرنوشت اجتماعی و جزیی از مبارزه مدنی سیاسی می بینند! از همین جاست که رهبر جمهوری اسلامی آنرا خواند! ⬅️ اگر یک جوان متشرع این مهندسی راهبردی را در حد نقض حکم شرعی یا دختر کم حجابی آن را انتخابی شخصی و سلیقگی ببیند جای تعجب نیست؛ اما کسی در کرسی معاونت راهبردی رئیس جمهور نباید آنرا فروکاهد. ❓چگونه میشود تحقق راهبرد معارضه با اسلام سیاسی را "مسیر درست" خواند و همزمان آنرا وجه جلب منافع ملیِ همان نظام سیاسی(رفع تحریم) قرار داد؟! ✔️ آن بخش گفتگو:فرید زکریا: بگذارید در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران از شما بپرسم. من در سال گذشته چندین بار در عربستان سعودی بودم. زنان سعودی به من آمدند و گفتند که بسیار افتخار می‌کنند که حالا در عربستان سعودی، زنان حقوق بیشتری نسبت به ایران دارند. رئیس‌جمهور جدید گفته که قرار است امکان اینرا فراهم کند که زنان هر چیزی که می‌خواهند بپوشند. اینکه دیگر نیازی به پوشیدن روسری نباشد و از آنچه که من آن را آزار زنان توسط گشت ارشاد می‌دانم جلوگیری شود. این هنوز به نظر نمی‌رسد که اتفاق افتاده باشد. آیا این اتفاق خواهد افتاد؟ ظریف: خوب،ببینید. من به این که در شکل‌گیری کابینه ایران نقشی داشته‌ام افتخار می‌کنم. در کابینه‌مان چهار زن داریم. در سطح وزارتی. فرید زکریا: آیا این زنان می‌توانند بدون پوشش مو در جلسات کابینه حضور پیدا کنند؟ ظریف: خوب، آنها انتخاب کرده‌اند که این کار را نکنند چون به قوانین کشور احترام می‌گذارند. حالا، اگر به خیابان‌های تهران بروید، خواهید دید که بسیاری از زنان موهای خود را نمی‌پوشانند. این خلاف قانون است، اما دولت تصمیم گرفته است که زنان را تحت فشار قرار ندهد. این وعده‌ای بود که رئیس‌جمهور پزشکیان داد و این وعده در حال اجراست. او اجرای قانون رابا موافقت ارکان نظام به تعلیق درآورد. منظور من رهبری کشور نیست. منظور ارکان کشور است، مانند رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و دیگران، مانند شورای امنیت ملی. پس ما در مسیر درست حرکت می‌کنیم. ...این[حقوق اقلیت ها و مساله پوشش زنان] کافی نیست فرید. این یک گام در است!》 ❗️کاستن از اسلام سیاسی، حرکت در مسیر درست نیست؛ حرکت در مسیری است که از اول آمریکایی ها خواسته اند. آنها بارها گفته اند دنبال سرنگونی نظام سیاسی نیستند، دنبال تغییرند و منظورشان دقیقا تغییر اسلام سیاسی به یک اسلام اجتماعی یا فردی است! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
عید مبعث روز تجلّی رحمت 🔹پیامبر مهربانی‌ها حضرت محمدمصطفی(ص) در روز ۲۷ رجب عام‌الفیل، سال ۱۳ پیش از هجرت، به پیامبری اسلام مبعوث شد، مسلمانان این روز را جشن می‌گیرند و در روایات اسلامی اعمال مستحبی برای روز مبعث ذکر شده‌ است. دعا، نماز و غسل مستحب از اعمال این روز است. 🔸به همین مناسبت با حجت‌الاسلام امیرحسین محمودی به گفت‌وگو نشستیم تا در خصوص فضائل و اعمال این ماه نورانی نکاتی را به مخاطبین تقدیم نمایند. بیشتر بخوانید @FarsQom با ما همراه باشید↙️ ✍️نویسندگان‌حوزوی‌چهارمحال‌و‌ بختیاری https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari