eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
607 ویدیو
368 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
💥فارابی وظیفه علم کلام را منحصر به دفاع از عقاید دینی نمی‌داند/چرایی مغفول ماندن بحث "کلام افعال" در سنت اسلامی 🎤دکتر محسن جوادی (استاد دانشگاه قم) : برخلاف دیدگاه مشهور، وظیفه کلام را منحصر به دفاع از عقاید دینی نمی‌داند، بلکه آن را به حیطه احکام شرعی نیز سریان داده است، و اساساً همین جاست که می‌توان فارابی را مبدع مفهوم کلام افعال دانست..👇 b2n.ir/q89166 ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
16.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بخشی از سخنان استاد سیدمحمدکاظم (استاد اقتصاد اسلامی حوزه و دانشگاه) درباره علت مخالفتش با طرح حذف ارز ترجیحی۴۲۰۰ دی ماه ۱۴۰۰ 💥متن سخنان اساتید اقتصاد اسلامی 👉 ✍پ.ن: متاسفانه هشدارهای اساتید اقتصاد اسلامی کمتر شنیده شد و سخنان اساتید نئولیبرال دانشگاه مثل مسعود نیلی ، موسی غنی نژاد و برخی نئولیبرالهای حزب اللهی! اجرا شد و شد آنچه نباید میشد، از این به بعد باید مطالبه کرد که دیگر به نسخه این جریانات عمل نشود! 🔰 کشکول ناب حوزوی🔻 🌀 @kashkolenab 👈
📚 "رابطه علم و دین" ✍مرحوم آیت‌ الله محمدتقی تحقیق و نگارش: دکتر علی مصباح 🗃ناشر: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مرکز پخش: قم، خیابان شهداء، کوی ممتاز، پلاک 38 ☎️تلفن و نمابر: 37742326 - 025 🌐 مطالعه آنلاین کتاب 👉 ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
سکولاریسم به جان حوزه افتاد.pdf
617K
💥بایدها و نبایدهای تحول در حوزه های علمیه ✂️بخشی از مصاحبه اختصاصی آیت الله ره با هفته نامه «افق حوزه» ⚠️سکولاریسم به جان حوزه افتاد... ✅کشکول ناب حوزوی🔻 💠 @kashkolenab
💥مطالعه رایگان شرح فارسی نهایه الحکمه و... در همراه نور 💎دانلود کتابخوان همراه نور👇 https://www.hamrahnoor.ir/download این کتاب در بخش "کتب رایگان" قابل دانلود است ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
🔹چرا آقای جعفریان اصرار دارد جهل خود را فریاد بزند؟ 1⃣بارها از طرق مختلف به آقای جعفریان این نکته نوشته و ارسال شد که؛ آنچه شما به عنوان «علم دینی» انکارش می‌کنید و اصرار دارید که فقط در محیط دانشگاه و دور از دسترس حوزه علمیه بماند، دارای مبانی و لایه‌های متعدد معرفت‌شناسی و فلسفی است. امروزه بر کسی پوشیده نیست که، علوم انسانی اجتماعی دارای زیرساخت‌های مفهومی بنیادین است که جز با مطالعات فلسفی و معرفتی به سرانجام نمی‌رسد. 2⃣ایشان، بهره‌ای از این مطالعات ندارد، در وادی فلسفه علم نیز غور نکرده‌است، و صرفاً با تکیه بر تحقیقات تاریخی سعی دارد در مقام انکار «علم دینی» برآید. بواقع که در همین مقام صدق می‌کند: «الناس أعداء ماجهلوا به». نه می‌داند: ماهیت علم و معرفت چیست؟ نه می‌داند که، آیا تحقیقات تجربی و علوم آماری می‌توانند متکی بر پیش فرضهای معرفتی باشند؟ یا اینکه، روش تحقیقات می‌تواند متکی بر بنیادهای فلسفی باشد؟ آیا وصف اسلامیت، وصف ماهیتی علم است یا وصف منبعی علم است؟ و..... بسیاری از مسائل را حل نکرده و بحث نکرده، به آنچه که نمی‌داند و به آن جهل دارد، می تازد. و گواه چنین جهلی، تحلیل‌های تلگرامی ایشان است. 3⃣واقعاً روشن نیست ایشان با داشتن روحیه پژوهشی و تحقیقی در عرصه تاریخ، چرا اندکی فرصت اندیشیدن و گفتگو با صاحبان ایده علم دینی به خود نمی دهد و اصرار دارد جهل خود را فریاد بزند؟ و چرا اینقدر از علم دینی عصبانی است؟ @monir_ol_din
روند آينده اجتهاد‌.pdf
257.3K
📚 بررسی اندیشه آیت الله شهید سید محمد باقر صدر در باب آسیب شناسی اجتهاد در حوزه ها و آینده پژوهی مساله اجتهاد در این مباحث سیر تطور اجتهاد در حوزه های شیعه را بررسی کرده و آینده اجتهاد را در رویکرد اجتماعی به شریعت ارزیابی می نماید. متن عربی مقاله 👉 ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
❓چرا بعد از قرائت سوره توحید، ذکر «کذلک الله ربی» گفته می شود؟ سورۀ توحید دارای مضامین بلندی است که به نوعی شناسنامه خداوند است، در این سوره خداوند را به توحید و بی‌نیازی معرفی می‌کند؛ در روایتی آمده است که امام باقر(ع) بعد از قرائت سورۀ توحید، می‌فرمود: کذلک الله ربّی؛ یعنی خدای من همان‌گونه است که در این سوره بیان شده است.[1] به همین خاطر عبارت «کذلک الله ربّی» تأکید و اعترافی است از طرف قاری و خواننده، که خداوند همین گونه است که این سوره مبارکه معرفی می‌کند. لذا فقها در باب قرائت سوره توحید در نماز (فرقی ندارد که رکعت اول باشد و یا دوم) گفته‌اند: مستحب است بعد از خواندن سورۀ «قل هو اللّه احد»، یک، یا دو، یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّهُ ربّى» یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّهُ رَبُّنا» بگوید.[2] @MaarefHadith 1. وسائل الشیعه، ج 6، ص 71. 2. توضیح المسائل(محشی)، ج 1، ص 560. ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓اقتصاد اسلامی به چه معناست؟ ✍آیت الله : 🔸منظور ما از اقتصاد اسلامی- که موضوع بحث ما در این رساله است- نظام مالی و سیستم اقتصادی اسلام است نه علم اقتصاد. برای توضیح این مطلب لازم یادآور شویم که: «علم اقتصاد بر آنچه با زندگی اقتصادی رابطه دارد با معیارهای علمی و اصطلاحات ویژه ی خود می‌نگرد، و روابط پدیده‌های اقتصادی را روشن می‌سازد، ولی «مکتب اقتصادی» برای تنظیم اقتصاد، قوانینی را که متکی به عدالت باشد ارائه می‌دهد. » 🔻بعبارت دیگر رسالت «علم اقتصاد» کشف پدیده‌های خارجی و روابط آنها در زندگی اقتصادی است و رسالت «مکتب اقتصادی» ایجاد قانون بر اساس عدالت اجتماعی برای تنظیم زندگی اقتصادی است و بگفته ی حضرت آیت الله «سید محمد باقر صدر»: «تفاوت میان علم اقتصاد و مکتب اقتصادی تفاوت تاریخ و اخلاق است» زیرا علم تاریخ در مسیر علمی خود علل پدیده‌ها - مثلا علل و عوامل غلبه ی اسلام بر ایران- را بیان می‌کند، و روابط و آثار و نتایج آن را روشن می‌سازد بی آنکه به حقانیت آن وقایع نظری داشته باشد که آیا سزاوار بود چنان شود یا نه. اما اخلاق بیانگر آنست که حوادث و پدیده‌های وقوع یافته با عدالت مطابق است یا خیر. 💥بنابراین آنان که می‌گویند «در اسلام اقتصاد نیست زیرا بحث و اصطلاحی از بحثها و اصطلاحات علم اقتصاد در اسلام دیده نمی شود» به تفاوت میان نظام اقتصادی و علم اقتصاد توجه نکرده اند. 🔹اصولا اسلام نیامده است که حوادث و پدیده‌ها را با اصطلاحات و معیارهای علم اقتصاد کشف کند و چنین مسئوولیتی هم ندارد، بلکه اسلام زندگی اقتصادی را در پرتو عدالت تنظیم می‌کند. متون اسلامی، ما را به مجموعه ای از قوانین آشنا می‌سازد که زندگی اقتصادی انسان و رابطه ی اقتصادی او را در دادوستد و تولید و توزیع تنظیم می‌کند، و لازم نیست در متون اسلامی یک اصل کلی مانند «اصل آزادی اقتصادی» در مکتب سرمایه داری وجود داشته باشد، بلکه از متون اسلامی موضع اسلام در برابر اصل آزادی اقتصادی روشن می‌شود، مثلا اسلام جائز می‌داند زمین آباد شود، ولی اجازه نمی دهد کسی زمین را بدون آباد کردن مالک شود. اسلام تجارت را جائز می‌داند ولی به حاکم اسلامی هم اجازه ی کنترل قیمتها را داده است. از مجموع این دستورات در آیات و روایات موضع اسلام در برابر آزادی اقتصادی معلوم می‌شود. ما نیز در این رساله 👇 برآنیم که اثبات کنیم اسلام مکتب اقتصادی دارد... 📚 مقایسه ای بین سیستمهای اقتصادی ، جلد ۱ ص۹ ، انتشارات موسسه در راه حق 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab