eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
492 ویدیو
349 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺳﻮﺍﺩ ﺣﻮﺯﻭﻳﺶ ﮐﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭﻭﺱ ﺣﻮﺯﻭﯼ ﺭﺍ ﻣﯽ‏ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﻠﺒّﺲ ﺑﻪ ﻟﺒﺎﺱ ﻣﻘﺪّﺱ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴﺖ ﺷﻮﺩ ﺁﻳﺎ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ؟ جواب : ﺍﮔﺮ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺷﺌﻮﻥ ﻟﺒﺎﺱ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴﺖ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﻧﻤﯽ‏ﺩﺍﻧﺪ، ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻧﻤﯽ‏ﺩﺍﻧﻢ، ﻟﺒﺎﺱ ﭘﻮﺷﻴﺪﻥ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ.‏ 📚استفتائات مرحوم آیت الله ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🇮🇷/ معنای برتری مردان بر زنان در قرآن 🎥عربی 🇮🇶 /الشیخ طاهر الغرباوی یبیّن معنی تفضیل الرجال علی النساء في القرآن ✍️ اینکه در قرآن کریم اومده مردان بر زنان برتری دارند یعنی چی ؟! آیا واقعا بین زن و مرد تبعیض گذاشته ؟! و .. پاسخ این سوال رو استاد الغرباوی در شبکه ولایت عربی(الولایة) دادند ، ببین و برای بقیه هم ارسال کن.. 🖥 برنامج 📅کل أربعاء ⏰الساعة 17:00 حسب توقیت النجف الأشرف 🗣بحضور 💠🇮🇶اگر مشتاق یادگیری زبان عربی هستی میتونی برنامه های شبکه ولایت عربی رو در { اینجـــــــــا } ببینی ؛ تازه کلی کلیپ های فارسی و عربی دیگه ای هم در راهه 🤩 همین حالا کانال شبکه ولایت رو دنبال کن 👇 🇮🇶@alwilayah_tv 🇮🇷 @velayattv
💥شاک متفحص مرتد نیست ✍حضرت آیت الله : ارتداد آن است که کسی محققانه دین را بپذیرد، سپس دین را کنار بگذارد. در ارتداد یک نکته مهم این است که پیش از این، دین را با برهان منطقی پذیرفته باشد، اگر کسی واقعا شاک متفحص است، یعنی هر چند در خانواده مسلمان تربیت شده ولی اسلامی را که قبول کرده، «اسلام روان شناختی» است نه اسلام معرفت شناختی و یقین منطقی ؛ دید پدر و مادرش مسلمان هستند، او هم مسلمان شد، نه از معصوم شنید و نه از حکیم متأله دریافت کرد، اسلام موروثی دارد که اگر هم یقین داشته باشد، یقین روانی است نه یقین منطقی، چنین شخصی اگر به ایمان خود باقی بماند، ممکن است خداوند متعال منت گذاشته و دین او را بپذیرد. اما‌ اگر شک کرد، معلوم نیست که خداوند متعال احکام ارتداد بر آن بار کند و معلوم نیست که تعریف ارتداد شامل آن بشود. بنابراین، ارتداد یعنی کسی که یقین معرفت شناختی دارد، با این حال دین را به بازی بگیرد و از آن اعلام بیزاری نماید. 📰ویژه نامه صحیفه حوزه ، روزنامه جمهوری اسلامی، ش 48 (30 اردیبهشت 1381) ص 14. ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
🔺️رابطه اقتصاد لیبرالی با فرهنگ ✍حضرت آیت الله : اقتصاد سرمايه‌دارى، از آن‌جا كه اصولاً براساس تفكر مادى و نفع‌پرستى پى‌ريزى شده است، هرگز به ارزش‌هاى انسانى و معنوى فكر نمى‌كند. و حتى از آن بالاتر، همواره مى‌كوشد تا اين گونه ارزش‌ها را در جوامع انسانى نابود و پايمال كند. زيرا مناسب‌ترين محيط براى رشد و دوام و بقاى اقتصاد سرمايه‌دارى و سلطۀ بيرحمانه آن، محيطى است كه در آن، هرگونه ارزش انسانى و معنوى از بين رفته و به جاى آن جامعه‌يى ايجاد شده باشد كه به عنوان يك «جامعۀ مصرفى»، افراد آن، تنها كالاهاى مخصوصى را مصرف مى‌كنند، اوقات خود را به عيش و نوش و عشرت‌طلبى مى‌گذرانند، به آتش شهوت‌رانى و فساد و فحشا دامن مى‌زنند و هر روز بيش از پيش، در برابر سلطۀ سرمايه‌دارى، سر تسليم خم مى‌كند. 📚اقتصاد اسلامی ، ج۱، ص۱۵۰ دانلود و مطالعه رایگان کتاب👉 پ.ن: همانطور که قبلا هم بارها گفتیم، یکی از علل مهم ترویج فساد و انحرافات اخلاقی در جامعه، اجرای اقتصاد لیبرال سرمایه داری غربی است ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥الگوی امتداد حکمت در آثار علامه طباطبائی 🎤 استاد امین اسدپور ▫️یکی از نیازهای مهم امروز ما بحث امتداد حکمت است. امتداد حکمت یعنی مبانی و روش فلسفی را در متن زندگی انسان خاکی امتداد دهیم تا به سطحی از عقلانیت رسیده و بتوانیم مسائل انسان را حل کنیم. ▫️امتداد حکمت هم از بعد عقلی هم از بعد عقلایی ضروری است. از بعد عقلی ضروری است چون به ضرورت ازلیه،(هستی هستی است ) و این در تمام ابعاد و مراتب جریان دارد حتی در زندگی دنیوی انسان. از بعد عقلایی ضروری است چون ما هم با ساحت تمدنی غرب روبرو هستیم که باید فلسفه خودمان را در برابر آنها ارزیابی کنیم. هم از این لحاظ که رویکرد معرفتی نسبت به مسائل از غرب آمده، فعالیم یا منفعل؟ و هم اینکه بر فرض نبود غرب، دستگاه حکمی ما مثل تمدن قرن ۳ تا ۶ ظرفیت جامعه سازی دارد یا نه؟ و حتی بر فرض چشم‌پوشی از تمدن و جامعه سازی، آیا خود فرد نیاز به حکمت دارد تا هدف و آرمان خود را بشناسد؟ 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
💥لذت علم! 🎙حضرت آیت الله : شب‌ها که مشغول مطالعه می‌شدم تا دیروقت سعی بر مطالعه داشتم. پیک شب وسط مطالعه خوابم برد. در آن وقت‌ها همه از چراغ نفتی استفاده می‌کردیم. چراغ هم واژگون شد صبح که بیدار شدم خودم را در یک طرف و کتاب و چراغ را در طرف دیگر دیدم که سیاه و خاموش بود و خدا رحم کرده بود که حجره آتش نگرفته بود. به هیچ وجه به تغذیه اهمیّت نمی دادم و اصولاً وضع زندگی طلّاب در آن روز، از امروز بسیار سخت تر بود. مجموع این امور سبب شد که از نظر جسمی بسیار لاغر و پژمرده شدم ولی عشق و شور و علاقه، همه اینها را جبران می‌کرد. 📚رمز موفقیّت؛ خاطراتی از زندگی آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مسعود مکارم ، ص۲۱ 🌐مکارم الآثار(مطالعه آنلاین آثار آیت الله العظمی مکارم شیرازی)👉 📸از راست: شهید آیت الله محمد ، آیت الله ناصر مکارم شیرازی و ناشناس ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
الگوبرداری از تأسیس فلسفه اسلامی برای تأسیس علوم انسانی اسلامی.pdf
607.9K
📕 "الگوبرداری از تأسیس فلسفه اسلامی برای تأسیس علوم انسانی اسلامی" ✍️عباس گرایی - علی مصباح یزدی 💧چکیده تحقق تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف نهایی انقلاب اسلامی ایران، نیازمند تولید علوم انسانی اسلامی است؛ اما در میان باورمندان به امکان علوم انسانی اسلامی درباره چگونگی تولید چنین دانشی، شاهد اختلاف نظر قابل توجهی هستیم و روش تحقیق های گوناگونی برای این منظور تاکنون ارائه شده است. از آنجا که فلسفه از جمله دانش های وارداتی به عالم اسلام است که با تلاش عالمی چون فارابی، مدل اسلامی آن با موفقیت تأسیس و تولید گردیده، با الگوگیری از مراحل تأسیس فلسفه اسلامی توسط ، می توان پیشنهادی برای تأْسیس نسخه اسلامی علوم انسانی وارداتی عصر حاضر ارائه داد. این تحقیق با روش تحلیلی منطقی تلاش کرده، پس از مشخص کردن مراحل نظریه پردازی فارابی در تأسیس ، مراحلی برای تأسیس علوم انسانی اسلامی پیشنهاد دهد که عبارت اند از: 1) گزینش و ترجمه هدفمند آثار وارداتی علوم انسانی براساس میزان هماهنگی با آموزه های اسلام؛ 2) شرح آثار و آرای گزینش شده توسط نخبگان باورمند به آموزه های اسلام؛ 3) الهام و استفاده از آموزه های اسلام در جهت دهی در گزینش مسئله تحقیق در طرح مسائل تازه، در طرح استدلال نو، در پاسخ گویی به برخی مسائل علوم انسانی و در بهره گیری به عنوان ناظر ارزش یاب؛ 4) تعیین اصول و مبانی فلسفه فارابی و سایر اصول و مبانی لازم؛ 5) استفاده از مفاهیم، منابع و روش های فرافرهنگی و 6) طبقه بندی علوم برای ارائه راه بردی آموزشی و پژوهشی. 🌼کشکول ناب🔻 🌸 @kashkolenab
✍پیام حضرت آیت الله شریعتی کاشانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بسم الله الرحمن الرحیم أُذِن للَّذین یُقاتَلون بأنَّهم ظُلِموا وإنَّ الله على نَصرِهم لقدير، الَّذين أُخرِجوا من ديارهم بغير حقٍّ إلا أن يقولوا ربُّنا الله.. 🔻جنایت وحشیانه و هولناک رژیم غاصب و سفاک صهیونیستی بر ملت مظلوم و بی‌دفاع فلسطین و فاجعه بمباران بیمارستان معمدانی را که موجب به‌خاک وخون کشیده شدن و شهادت صدها نفر از غیر نظامیان و کودکان شد، شدیداً محکوم می‌کنیم. جنایتی شرم‌آور و در نهایت رذالت و پستی که صحنه‌های آن، دل هر انسانی را جریحه‌دار می‌کند. جوامع بین المللی و انسان‌های آزاده جهان باید بر اساس وظیفه انسانی خویش، این فاجعه را محکوم کنند و ملت‌ها و دولت‌های اسلامی با اتکال به خداوند متعال و با تمام قوا و اتحاد، به‌پا خیزند و در پاسخ به جنایات صهیونیست‌ها، این غده سرطانی و جرثومه فساد و جنایت را از روی زمین ریشه‌کن کنند که اگر امروز به این وظیفه انسانی و اسلامی خود عمل نکنند و به مقابله با این رژیم آدم‌کش قیام نکنند، فردا آتش فتنه و جنایات او دامن آن‌ها را نیز خواهد گرفت. ✅امید است با عنایت خدای متعال، به‌زودی شاهد پیروزی مردم مظلوم و بی‌پناه فلسطین و نابودی رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی، این دشمن بشریت و انسانیت باشیم. وسیعلمُ الذین ظلموا أيَّ مُنقلبٍ ينقلبون. حسن شریعتی ۲۶ مهر۱۴۰۲ ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
💥حکم مرتد از دید اسلام ✍حضرت آیت الله : چون حق از باطل كاملاً جداست و جريان توحيد و الحاد به طور شفاف معلوم است اگر كسي عمداً كژراهه نرود و گرفتار مغالطه نشود اسلام را مي فهمد و آن را مي پذيرد. اگر كسي بعد از پذيرش اسلام از آن برگردد و معاذ الله مرتد شود چند حال دارد: 1. يا ارتداد خود را اظهار نمي كند و كسي را از ارتداد خود با خبر نمي كند كه در اين حال غير از عذاب قيامت كه مطلبي كلامي است حكم فقهي ديگر ندارد. 2. اگر ديگران از ارتداد او با خبر شدند و معلوم شد كه ارتداد او بر اثر پژوهش و تحقيق بود كه متأسّفانه به كژراهه رفت و واقعاً مصداق شاكّ متفحّص است، در اين حال نيز حكم فقهي، يعني حدّ معهود، درباره او جاري نمي شود، زيرا حدود در موضع شبهه جاري نخواهد شد، چنان كه صدوقِ از حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نقل كرد: «ادرأوا الحدود بالشبهات ولا شفاعة ولاكفالة ولا يمين في حدٍّ».[1] 3. اگر ارتداد او روی شبهه علمی نيست بلكه روي شهوت عملی است، در صورتي كه ارتداد او فطری باشد نه ملّی، حدّ معهود را دارد و معناي آزادی به اصل عدالت تحديد می شود و تنها مرجع تعيين حدود عدالت خدای عادل است كه ربوبيت مطلق آن قائم به قسط، مشهود عارفان، معقول حكيمان و منقول فقيهان و محدّثان است. [1]ـ من لايحضره الفقيه، ج 4، ص 74؛ وسائل الشيعه، ج 28، ص 47. 📚تسنيم، جلد 12، صفحه 184 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab