🏢 ارتفاع سازی، توسعه ی عمودی شهرها و شروع مشکلات زندگی!!!
🔹 اگر شیوه و شکل شهرسازی و معماری همین چندی قبل کشور خودمان را تصور کنیم، می بینیم در هر کوچه، بیست، سی، خانه یک طبقه یا نهایتاً دو طبقه وجود داشته و جمعاً در آن کوچه، سی تا چهل خانوار زندگی می کردند.
🔸هر چه جلوتر رفتیم با ارتفاع سازی، جمعیت کوچه را به طور تصاعدی و متمرکز بالا بردیم. کوچه ای که تا دیروز بیست خانه داشت و سی، چهل خانواده در آن زندگی می کردند، الان هر خانه به یک آپارتمان بیست واحدی تبدیل شده. در این مثال، کوچه از ٣٠ خانوار به ٣٠٠ خانوار رسیده. کوچه نماینده ی شهری است که همه یا اکثر کوچه ها و محلاتش چنین شکلی پیدا کرده است. تجمیع تصاعدی و متمرکز جمعیت!
🔻کوچه ها همان کوچه های ده متری! اما با افزایشِ جمعیّت کوچه، وسایل نقلیه مورد استفاده افراد آن محله افزایش پیدا کرده. خیابان ها و محلّه هایی که ظرفیّت عبور و مرور وسایل نقلیه دیروز را داشت و برای آن میزان وسایل بهینه بود، حالا به سبب تراکم جمعیّتی، چند برابر ماشین و موتور در آن تردد کنند!
🔹با ارتفاع سازی و حذف حیاط خانه ها و حذف پوشش های گیاهی و افزایش وسایل نقلیه، آلودگی هوا هم به مشکل ترافیک و تراکم جمعیت اضافه شده است!
🔸مردمِ این محلّه، در گذشته، به دلیل بهره مندی از فضای نسبتاً وسیع و بهره مندی از حیاط و باغچه، اگر فعالیت های تولیدی، شغل اصلیشان نبود، حداقل بخشی از زندگی خود را به فعاليت هاي تولیدی اختصاص می دادند، هرچند قبل تر از آن، تمام وقت و اصلاً شغل تمام وقت آن ها، تولیدی بود! با آپارتمان نشینی و حذف حیاط و باغ و باغچه شغل های تولیدی هم کنار می روند و مصرف گرایی بهینه می شود !
🔹با حذف محیط هایی مثل حیاط و باغ و باغچه و کوچک شدن مساحت خانه و حذف فضاهای مناسب کار، محیط کار از خانه و خانواده جدا می شود و بین خانه و کار فاصله می افتد. با تفکیک محیط کار از محل سکونت، شاهد افزایش شدید رفت و آمدها و در نتیجه افزایش ترافیک، آلودگی و... هستیم. به تهران و کلانشهرها نگاه کنید! غالب افراد از خانه تا محل کارشان باید یک ساعت در مسیر باشند!
غیر از تفکیک محل کار از سکونت، محل تفریح هم از محل خانه جدا می شود!
🔸با این آپارتمان ها و قفس های هفتاد هشتاد متری، دیگر فرزند آوری، صله رحم و رعایت ارزش های اخلاقی چون حیا و عفّت هم بهینه نیستند!
🔻این ها تنها بخشی از مشکلات ارتفاع سازی و توسعه عمودی شهرها و حذف حیاط از خانه هاست. چه بسا به خاطر همین مفاسد و آسیب های فراوانِ ارتفاع سازی است که در روایات بر آن فسق اطلاق کرده اند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَکَّلَ مَلَکاً بِالْبِنَاءِ یَقُولُ لِمَنْ رَفَعَ سَقْفاً فَوْقَ ثَمَانِیَةِ أَذْرُعٍ أَیْنَ تُرِیدُ یَا فَاسِقُ. (١) (خداوند عزّوجل فرشته ای را مقرر فرمودند که هر کس سقفی بیش از هفت ذراع بنا می کند خطاب به او می گوید: ای فاسق! چه کار می کنی؟). إِذَا بَنَی الرَّجُلُ فَوْقَ ثَمَانِیَةِ أَذْرُعٍ نُودِیَ: یَا أَفْسَقَ الْفَاسِقِینَ أَیْنَ تُرِیدُ (٢).
١- کافی (ط - الاسلامیة) ج۶ ص۵٢٨
٢- محاسن برقی، ج٢، ص۶٠٨
✍حجت الاسلام مهران فر
#معماری_اسلامی
#فقه_تمدنی
📽بررسی دیدگاههای رهبر انقلاب در خصوص معماری ایرانی اسلامی👉
ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥ارتداد فقط از روی یقین و عناد محقق می شود ✍ آیت الله العظمی #سبحانی: 🔹در مورد مرتد نيز قاضى شرع ت
💥خاطره حضرت استاد حاج شیخ علی نکونام گلپایگانی از مرحوم آیت الله العظمی نجفی خوانساری
آن مرحوم را در مسجد بالاسر دیدم سوال کردم اگر کسی از روی عصبانیت کفر گویی کند مرتد و نجس است؟ با آرامش فرمودند خیر.
#ارتداد
#خاطرات_علما
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥بخشی از درس خارج کلام 🎤استاد علی #ربانی_گلپایگانی 🔸با موضوع: بررسی و نقد "مسیر پیامبری" (نقد کتا
ماجرای آیت الله سبحانی و سروش.mp3
5.14M
🔺️روش برخورد آیت الله العظمی #سبحانی با اندیشه های انحرافی عبدالکریم سروش +ماجرای نقد مقاله قبض و بسط تئوریک سروش ؛ آیت الله سبحانی بارها، آقای سروش را دعوت به گفتگو در موسسه خود کرد
🎤حضرت استاد علی #ربانی_گلپایگانی
📆درس خارج کلام/ ۳۰ آذر ۹۸
#خاطرات_علما
#نقد_سروش
#کلام_اسلامی
#کلام_جدید
#نقد_روشنفکران_دینی
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥درسی مهم حضرت آیت الله #علوی_گرگانی(ره) سعی داشتند تا زندگی شخصیشان، کاملا با مردم عادی و جامعه
ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺳﻮﺍﺩ ﺣﻮﺯﻭﻳﺶ ﮐﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭﻭﺱ ﺣﻮﺯﻭﯼ ﺭﺍ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﻠﺒّﺲ ﺑﻪ ﻟﺒﺎﺱ ﻣﻘﺪّﺱ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴﺖ ﺷﻮﺩ ﺁﻳﺎ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ؟
جواب : ﺍﮔﺮ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺷﺌﻮﻥ ﻟﺒﺎﺱ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴﺖ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﺪ، ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﻢ، ﻟﺒﺎﺱ ﭘﻮﺷﻴﺪﻥ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
📚استفتائات مرحوم آیت الله العظمی #علوی_گرگانی
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
هدایت شده از کانال رسمی شبکه جهانی ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ریلز #زبان_عربی #زیرنویس_فارسی
🎥#فارسی 🇮🇷/ معنای برتری مردان بر زنان در قرآن
🎥عربی 🇮🇶 /الشیخ طاهر الغرباوی یبیّن معنی تفضیل الرجال علی النساء في القرآن
✍️ اینکه در قرآن کریم اومده مردان بر زنان برتری دارند یعنی چی ؟! آیا واقعا بین زن و مرد تبعیض گذاشته ؟! و ..
پاسخ این سوال رو استاد الغرباوی در شبکه ولایت عربی(الولایة) دادند ، ببین و برای بقیه هم ارسال کن..
🖥 برنامج #من_هدى_القرآن
📅کل أربعاء
⏰الساعة 17:00 حسب توقیت النجف الأشرف
🗣بحضور #الشيخ_طاهر_الغرباوي
💠🇮🇶اگر مشتاق یادگیری زبان عربی هستی میتونی
برنامه های شبکه ولایت عربی رو در { اینجـــــــــا } ببینی ؛ تازه کلی کلیپ های فارسی و عربی دیگه ای هم در راهه 🤩
همین حالا کانال شبکه ولایت رو دنبال کن 👇
🇮🇶@alwilayah_tv
🇮🇷 @velayattv
کشکول ناب حوزوی
💥ارتداد فقط از روی یقین و عناد محقق می شود ✍ آیت الله العظمی #سبحانی: 🔹در مورد مرتد نيز قاضى شرع ت
💥شاک متفحص مرتد نیست
✍آیت الله العظمی #جوادی_آملی:
ارتداد آن است که کسی محققانه دین را بپذیرد، سپس دین را کنار بگذارد. در ارتداد یک نکته مهم این است که پیش از این، دین را با برهان منطقی پذیرفته باشد، اگر کسی واقعا شاک متفحص است، یعنی هر چند در خانواده مسلمان تربیت شده ولی اسلامی را که قبول کرده، «اسلام روان شناختی» است نه اسلام معرفت شناختی و یقین منطقی ؛ دید پدر و مادرش مسلمان هستند، او هم مسلمان شد، نه از معصوم شنید و نه از حکیم متأله دریافت کرد، اسلام موروثی دارد که اگر هم یقین داشته باشد، یقین روانی است نه یقین منطقی، چنین شخصی اگر به ایمان خود باقی بماند، ممکن است خداوند متعال منت گذاشته و دین او را بپذیرد. اما اگر شک کرد، معلوم نیست که خداوند متعال احکام ارتداد بر آن بار کند و معلوم نیست که تعریف ارتداد شامل آن بشود. بنابراین، ارتداد یعنی کسی که یقین معرفت شناختی دارد، با این حال دین را به بازی بگیرد و از آن اعلام بیزاری نماید.
📰ویژه نامه صحیفه حوزه ، روزنامه جمهوری اسلامی، ش 48 (30 اردیبهشت 1381) ص 14.
#فقه_تمدنی
#کلام_اسلامی
#ارتداد
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥از دوران دولت آقای هاشمی رفسنجانی ایده ساختن یک طبقه سرمایه دار انجام شد و طبق آن همه سیستم از جمله
🔺️رابطه اقتصاد لیبرالی با فرهنگ
✍حضرت آیت الله #نوری_همدانی:
اقتصاد سرمايهدارى، از آنجا كه اصولاً براساس تفكر مادى و نفعپرستى پىريزى شده است، هرگز به ارزشهاى انسانى و معنوى فكر نمىكند. و حتى از آن بالاتر، همواره مىكوشد تا اين گونه ارزشها را در جوامع انسانى نابود و پايمال كند. زيرا مناسبترين محيط براى رشد و دوام و بقاى اقتصاد سرمايهدارى و سلطۀ بيرحمانه آن، محيطى است كه در آن، هرگونه ارزش انسانى و معنوى از بين رفته و به جاى آن جامعهيى ايجاد شده باشد كه به عنوان يك «جامعۀ مصرفى»، افراد آن، تنها كالاهاى مخصوصى را مصرف مىكنند، اوقات خود را به عيش و نوش و عشرتطلبى مىگذرانند، به آتش شهوترانى و فساد و فحشا دامن مىزنند و هر روز بيش از پيش، در برابر سلطۀ سرمايهدارى، سر تسليم خم مىكند.
📚اقتصاد اسلامی ، ج۱، ص۱۵۰
دانلود و مطالعه رایگان کتاب👉
پ.ن: همانطور که قبلا هم بارها گفتیم، یکی از علل مهم ترویج فساد و انحرافات اخلاقی در جامعه، اجرای اقتصاد لیبرال سرمایه داری غربی است
#اقتصاد_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
21.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺سخنان آیت الله دیباجی اصفهانی آخر درس تفسیر درباره مساله فلسطین
🎞فیلم کامل جلسه تفسیر آیه۱۳ آل عمران
#فلسطین
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
امتداد حکمت.mp3
21.62M
💥الگوی امتداد حکمت در آثار علامه طباطبائی
🎤 استاد امین اسدپور
▫️یکی از نیازهای مهم امروز ما بحث امتداد حکمت است. امتداد حکمت یعنی مبانی و روش فلسفی را در متن زندگی انسان خاکی امتداد دهیم تا به سطحی از عقلانیت رسیده و بتوانیم مسائل انسان را حل کنیم.
▫️امتداد حکمت هم از بعد عقلی هم از بعد عقلایی ضروری است. از بعد عقلی ضروری است چون به ضرورت ازلیه،(هستی هستی است ) و این در تمام ابعاد و مراتب جریان دارد حتی در زندگی دنیوی انسان. از بعد عقلایی ضروری است چون ما هم با ساحت تمدنی غرب روبرو هستیم که باید فلسفه خودمان را در برابر آنها ارزیابی کنیم. هم از این لحاظ که رویکرد معرفتی نسبت به مسائل از غرب آمده، فعالیم یا منفعل؟ و هم اینکه بر فرض نبود غرب، دستگاه حکمی ما مثل تمدن قرن ۳ تا ۶ ظرفیت جامعه سازی دارد یا نه؟ و حتی بر فرض چشمپوشی از تمدن و جامعه سازی، آیا خود فرد نیاز به حکمت دارد تا هدف و آرمان خود را بشناسد؟
#فلسفه_اسلامی
#علامه_طباطبایی
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
روزی مرحوم آیت الله موحّد به مغازه پدرم آمد که در آن روز کسب ضعیفی داشت؛ تابستان بود و من آن روزها د
💥لذت علم!
🎙 آیت الله العظمی #مکارم_شیرازی :
شبها که مشغول مطالعه میشدم تا دیروقت سعی بر مطالعه داشتم.
پیک شب وسط مطالعه خوابم برد. در آن وقتها همه از چراغ نفتی استفاده میکردیم. چراغ هم واژگون شد صبح که بیدار شدم خودم را در یک طرف و کتاب و چراغ را در طرف دیگر دیدم که سیاه و خاموش بود و خدا رحم کرده بود که حجره آتش نگرفته بود.
به هیچ وجه به تغذیه اهمیّت نمی دادم و اصولاً وضع زندگی طلّاب در آن روز، از امروز بسیار سخت تر بود. مجموع این امور سبب شد که از نظر جسمی بسیار لاغر و پژمرده شدم ولی عشق و شور و علاقه، همه اینها را جبران میکرد.
📚رمز موفقیّت؛ خاطراتی از زندگی آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مسعود مکارم ، ص۲۱
🌐مکارم الآثار(مطالعه آنلاین آثار آیت الله العظمی مکارم شیرازی)👉
📸از راست: شهید آیت الله محمد #مفتح، آیت الله ناصر مکارم شیرازی و ناشناس
#خاطرات_علما
#سیره_علما
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺معرفی برخی منابع مطالعاتی برای مطالعه درباره مساله "علم دینی" و "علوم انسانی اسلامی" 1. «علم د
الگوبرداری از تأسیس فلسفه اسلامی برای تأسیس علوم انسانی اسلامی.pdf
607.9K
📕 #مقاله "الگوبرداری از تأسیس فلسفه اسلامی برای تأسیس علوم انسانی اسلامی"
✍️عباس گرایی - علی مصباح یزدی
💧چکیده
تحقق تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف نهایی انقلاب اسلامی ایران، نیازمند تولید علوم انسانی اسلامی است؛ اما در میان باورمندان به امکان علوم انسانی اسلامی درباره چگونگی تولید چنین دانشی، شاهد اختلاف نظر قابل توجهی هستیم و روش تحقیق های گوناگونی برای این منظور تاکنون ارائه شده است. از آنجا که فلسفه از جمله دانش های وارداتی به عالم اسلام است که با تلاش عالمی چون فارابی، مدل اسلامی آن با موفقیت تأسیس و تولید گردیده، با الگوگیری از مراحل تأسیس فلسفه اسلامی توسط #فارابی، می توان پیشنهادی برای تأْسیس نسخه اسلامی علوم انسانی وارداتی عصر حاضر ارائه داد. این تحقیق با روش تحلیلی منطقی تلاش کرده، پس از مشخص کردن مراحل نظریه پردازی فارابی در تأسیس #فلسفه_اسلامی، مراحلی برای تأسیس علوم انسانی اسلامی پیشنهاد دهد که عبارت اند از: 1) گزینش و ترجمه هدفمند آثار وارداتی علوم انسانی براساس میزان هماهنگی با آموزه های اسلام؛ 2) شرح آثار و آرای گزینش شده توسط نخبگان باورمند به آموزه های اسلام؛ 3) الهام و استفاده از آموزه های اسلام در جهت دهی در گزینش مسئله تحقیق در طرح مسائل تازه، در طرح استدلال نو، در پاسخ گویی به برخی مسائل علوم انسانی و در بهره گیری به عنوان ناظر ارزش یاب؛ 4) تعیین اصول و مبانی فلسفه فارابی و سایر اصول و مبانی لازم؛ 5) استفاده از مفاهیم، منابع و روش های فرافرهنگی و 6) طبقه بندی علوم برای ارائه راه بردی آموزشی و پژوهشی.
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
🌼کشکول ناب🔻
🌸 @kashkolenab