eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
3هزار دنبال‌کننده
56 عکس
35 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
❌ نتیجه انقلاب خمینی، پدیده آخوند کارمند نیست! 👈 از درک های تلخی که اخیرا بیشتر پیدا کرده ام تجلی پدیده بسیار منزجر کننده و تلخ است! یعنی آخوندی که باید وقف اسلام و مسلمین باشد ولی چنان کارمند بی تحرکی شده که برای تکان دادنش بولدوزر لازم است! 🤔 چه می شود که از دل انقلاب کبیر که الحق بر هم زننده چهارچوب ها و رویه های بود، بازگشت و چنین تلخی بیرون می تراود که البته همه ظهورات حوزویان چنین نیست!؟ 💠تامل در این سوال مهم برای کسانی که دغدغه عدم انقلاب را دارند مهم می باشد. من در حد فهم خودم به این سوال پاسخ خواهد داد. 1⃣ اول اینکه اصل تامل بر لزوم تولید ساختارها و رویه های جدید در بسیاری وجود ندارد و اگر دارد هم فکری لازم برای این معنا در نیست فلذا به تکرار گذشته یا اساسا حتی اینکه اصلا ساختارها و رویه ها تاثیری ندارند منجر می شود! 2⃣ دوم اینکه انقلاب لاجرم وارد جریانی از تصدی شد که برای ابعاد مختلف آن فکری نکرده بود. گرچه برخی نهادهای موازی مانند جهاد سازندگی از دل نیازهای آن جوشید ولی عمده بار انقلاب بر دوش همان اداراتی قرار گرفت که فکری جدیدی برای شان طراحی نشده بود و بعبارتی در آنها هنوز رخ نداده بود! 3⃣ سوم اینکه حتی رویه نیز در کار نبود تا از مولود دولت رانتیر نفتی بتدریج بکاهد به مساله واگذاری امور به روی بیاورد. شاید فضاهای اوایل انقلاب هم به حفظ این تمرکزگرایی دامن زده باشد ولی نتیجه همان روشی شد که در گذشته بود و حتی مساله که نهادی ذاتا مردمی بوده را به دل ادارات کشاند! 4⃣ چهارم اینکه مزه قدرت و امکان اعمال بی چون و چرای نظرات خود و مدیریت اموال گسترده عمومی برای خیلی ها شیرین آمد و بتدریج حتی شان تغییر کرد و در دهه هفتاد که تهدیدهای امنیتی - که منجر به محوریت امنیتی ها شده بود و متاسفانه باقی نیز ماند! - دفع شده و آماده تأملات عمیق تر بودیم دیگر حاضر به تغییر و اصلاح نبودند! طبعا ضعف های ذاتی حوزه و عدم آمادگی برای درک لایه و... نیز در این ماجرا بی تاثیر نبودند و ما بتدریج به طبیعی بودن این امور کردیم! 📍 @komeilialireza
❇️ آیا معنویت در مدیریت همان کارآمدی است؟! ⚠️ کم نیستند حزب اللهی هایی که وقتی می گویی عنصر در اقدام یعنی چه می گویند همین که کسی بتواند به خوبی از عهده کارش بر بیاید یا در یک کلمه باشد، انقلابی است و بس! 🔰 و اضافه می کنند که خب این خوب است که مذهبی و اهل نماز باشد ولی مساله اصلی این است که آن که بعهده اوست را به خوبی انجام دهد. ❎ مدلی هم در نگاه جریانات هست که فکر می کند مدیر مذهبی که دائم جانماز آب بکشد و بروزات اش زیاد باشد، وجه اصلی تمایز با مدیران غیرانقلابی را داراست! ✅ بنظر می رسد از آنجا که فهم درستی از عنصر و تبیین نقش عینی آن در ساحت عمل و اقدام نداریم نگرش های برخی انقلابیون ما به تعاریف از مدیریت نزدیک می شود و بمعنای انجام صحیح وظیفه، تنها عنصر موفقیت تلقی می شود، که در مدیران سکولار نیز می تواند موجود باشد. 👈 حال سوال اینجاست که نقش معنویت دقیقا کجاست و یک انقلابی دارای عناصر عقلانیت، عدالت و معنویت که دو تای اول در نیز می تواند باشد چه تفاوتی با آنان دارد؟ و این عنصر دقیقا در کجای کار او بروز دارد؟ در نماز و ریش و حیطه فردی او یا در مدیریت اش نیز مشهود است؟ 💠 یکی از عرصه های مهم مدیریت دائمی مبتنی بر یک اصول مشخص و با لحاظ نظام است. در این فرآیند، کم نیستند کسانی که با استدلال لزوم علمی بودن تصمیمات به سمت نگرش های تکنوکراتی غش می کنند. مثلا می فهمند که در ادارات فشل ما اگر هدیه در کار نباشد کار می خوابد لذا با یک دودوتا چهارتای درست ریاضی تن به این اقدامات می دهند! 🎓 پس اگر مدیری از عنصر معنوی برخوردار باشد تمایزاتی خواهد داشت. مثلا در امکانات، مدیریت پذیرتری دارد چرا که دیده کم من فئة قليلة غلبت... پس نمی گوید دو دو تا چهار تاست پس نمی شود. او سعی می کند مشکلات را با حرکت حل کند و با تلاش و تدبیر بیشتر در عین امکانات کمتر کار را به سرانجام برساند. البته مرز با تدبیر خیلی دقیق است و عاقل می طلبد! ✂️ در اینکه چقدر بخاطر برخی ها و فشارها از اصول، عدول می کند نیز بروز دارد یا اینکه چون مؤمنان وقتی می شنود که ان الناس قد جمعوا لکم... تازه ایمانش زیاد شده و محکم تر جلوی ذی نفوذان می ایستد. 🟢 در اینکه چقدر انسانیت و را در کار دخیل کند نیز متفاوت است. خیلی ها برنده بازی اند ولی بازنده اخلاق می باشند. این مولفه هم ناظر به درک دائمی خداوند یا همان معنویت قابل تعیین است. 📍 @komeilialireza
👈 نهادهای بین المللی پدری بلد نیستند!! ✅ آتا در آذری یعنی پدر. کاش نهادهای رسمی ما این نقش را ایفا می کردند و بیش از این سه وظیفه که پدرهای خوب هم نوعا همان ها را انجام می دهند کاری انجام نمی دادند : آموزش، و انگیزش! 💠 بسیاری از ظرفیت های انسانی خودجوش و با هستند که اگر کسی پدرانه، رشدشان دهد و زمینه ورودشان را مهیا و تسهیل نماید و در ناامیدی ها و سختی ها به آنها بدهد به اندازه چند نهاد کارمندی کارایی خواهند داشت. 🚨 پدری که مدام در جزئیات کار بچه ها می کند یا سخت گیری بیجا می نماید هم شان خود را می شکند هم و اعتماد به نفس آنها را می کشد و هم فرزندانی وابسته و لوس در انتظار اوست. ⚠️ پدری که کلا بچه را رها کند هم معلوم نیست چه خروجی تحویل جامعه می دهد چرا که بچه نیازمند تذکر و هدایت و آموزش است و تازه جاهایی باید کار را برای او ساده سازی کرد تا بتواند به های کوچکی دست پیدا کند که انگیزه بخش کارهای بزرگتر خواهد بود. 💎 اگر نهادهای جمهوری اسلامی در حوزه اینگونه عمل کرده بودند ما امروز کلی استعداد بالفعل شده در فضای بین المللی داشتیم ولی حالا لیست بلندی از استعدادهای و حتی بالفعل از بین رفته داریم. 🔰 بچه هایی که انگیزه کار در حوزه داشتند. را عمیقا می شناختند. دغدغه کار با متصوفه در آنها زنده بود و چقدر که آنها را مطالعه نکرده بودند و دهها موضوع دیگر که بخاطر نبودن نگاه پدرانه درست، آنها را رها کرده و برای گذران زندگی به کاری دیگر مشغول شدند! ⛔️ این استعداد سوزی از ثمرات رویه های ناصحیح نهادهایی است که می توانستند با دیدن هزاران جهانی، دست یاری به سوی هزاران ظرفیت داخلی جوان علاقمند دراز کنند و بجای توسعه کم خاصیت خود، نقش ستادی پدری را به خوبی و با دقت ایفا کنند.. حیف! 📍 @komeilialireza
📲 چرا رسانه های جدید فقط اغواگر نیستند؟! 💠 شریعتی - رحمه الله علیه - چه خوب می گفت که در ، دیگر صندوق اخذ رأی را دست کاری نمی کنند بلکه صندوق خلق رای یا همان اذهان جامعه را دست می برند. ⭕️ درست است که گسترش سلبریتزیم، برخوردهای غیر عقلایی با پدیده ها، حاکمیت شور و احساسات و موج آفرینی های سطحی و.. همگی از ثمرات توسعه رسانه ها خصوصا است ولی این یک روی سکه این توسعه است. 🚨 حقير معتقدم فرصت توسعه و نیز توسط این رسانه ها مهیا شده و دیگر نمی توان با یک قرائت رسمی یا محدود کردن فیزیکی عقاید دگراندیش، جلوی توسعه نگرش و زاویه های متعدد در یک مساله را گرفت. 👈 گرچه معتقدم صاحبان اندیشه های گوناگون نیز یافته اند که می توان به خوبی از این ابزار، برای مدیریت استفاده کرد ولی همین که نگاه‌های گوناگون‌ امکان طرح و نقد و ارزیابی پیدا کرده اند نوعی از که تنها راه نجات یک جامعه است نیز توسعه یافته است. 🔰 هر چند غلبه با حاکمیت احساسات و طرح گزاره های غیر عقلایی توسط افکار مختلف است و مخاطب نیز در این فضای معمولا هضم می شود ولی برای برخی که از این غلبه نجات یافته اند، راه آگاهی نیز گشوده است. 📍 @komeilialireza
♻️ چرا اصلاح طلبان به "ظریف" ضریب می دهند!؟ 💠 فکر می کنم اکثریت بدنه بر این باورند که به خاطر وضعیت کنونی کشور، جریان سیاسی رقیب شان در ریاست جمهوری بعد، هیچ شانسی نخواهد داشت و شکست آنان قطعی خواهد بود، حال چه رقیبی جدی به میدان نیاورند که طبعا منجر به کاهش آراء عمومی نیز خواهد شد و چه اینکه کاندیدایی جدی داشته باشند! 🔰 اما ضریب دهی جریان به برخی چهره ها از جمله دکتر ظریف، دلیلی دارد که توجه به آن خالی از لطف نیست! ✅ آن دلیل چیزی نیست جز نتایج انتخابات بعدی ایالات متحده که سیزده آبان ماه امسال برگزار خواهد شد و در صورتی که دموکرات ها بتوانند ترامپ را شکست بدهند، این امید در دل دولت کنونی ایجاد خواهد شد که بتواند فضای روانی و حتی محدودیت های مالی را برداشته و به برگردد! ⭕️ در آن صورت، اگر در چند ماه پایانی دولت، این تغییر بتواند به یک تحول ملموس در کشور منجر بشود طبعا قهرمان آن، دکتر محمد جواد ظریف خواهد بود و آنگاه می تواند شانس اصلاح طلبان برای یک رقابت جدی را افزایش دهد! 🆘 اینها صرفا سناریوها و گمانه هاست و قابل اتکا نیست ولی قابل توجه خواهد بود. شاید به خاطر همین احتمال است که تحرک چهره های محتمل اصولگرایان به طور موازی در ، قوه قضائیه و بنیاد مستضعفان در حال انجام است. 📍 @komeilialireza
📜ایران فرهنگی جذاب تر از ایران موشکی! "تاملی درباره برندینگ ایران امروز" 📔 حتما حاج قاسم ها نماد عزت ما هستند و چون ایران در معرض تهدید دائمی است به هم نیاز مبرم داریم ولی توسعه یک فکر در جوامع نیازمند مشهورسازی و توسعه آثار و شعرا و اهل علم است. 👈 همین امروز هم اگر به که جغرافیایی به وسعت دهها کشور را شامل می شود بروید، آنچه از ما باقی مانده و با وجود تفاوت زبانی، همچنان زنده است و زمزمه می شود است. 💠 اشعاری با محتوای که متصوفه مسلمان، روح بلند انسانیت و مکارم اخلاقی و الي الله را در قالب نظم و نثر درآورده و این معانی فطری و همه پسند را به اقصی نقاط جهان کرده اند. ✅ اگر نگارنده همین حالا هم در مدارس دینی دیوبند و بریلوی ، اشعار را جزء کتب درسی می بیند، چه جای تعجب است؟ انتظار داریم مباحث سیاسی یا منازعات خسته کننده کلامی طرفداران گسترده ای بیابند یا اختلافات طبیعی فقهی مورد استقبال واقع شوند؟ ⭕️ انقلاب اسلامی بشدت از این مشکل رنج می برد که به مدیریت خود در جهان توجه نداشته است و شاید بتوان گفت از باب انفعال درگیر مسائلی شده که بعد او را تحت الشعاع قرار داده است. نمی گویم برای مردمان جذاب نیست که اتفاقا هست ولی آموزه هایی که به نزدیک ترند بیشتر مورد پسند اند تا جنگ و درگیری. 💎 گنجینه بزرگ عرفانی و صوفیانه ما، اشعار پرمضمون، بزرگان علم و ادب و.. در ایران امروز باید بیشتر مورد توجه باشند. چیزی که بدون این پشتوانه ولی سعی دارد بدان عنوان خود را بشناساند و ما از آن غافلیم! 📍 @komeilialireza
⭕️ یک مشکل جدی روش شناختی در تحلیل و اجرا! 👈 یکی از کارهای دائمی فعالان هر عرصه ای، تهیه تحلیل از آن عرصه و ارائه راهبردها و راهکارهای اجرایی است. از جمله مشکلاتی که این مساله دارد نگاه های است که نوعا بدلیل یک خطای روشی بروز می کند. 🔰 با این توضیح که یکی از کارکردهای اصلی ذهن، است. یعنی یک پدیده اجتماعی را می توان در ذهن به ابعاد، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و.. کرد که طبعا دقت مساله یابی در تحلیل بالا برود و ریشه های مختلف آن شناسایی شود. ⚠️ تا اینجا خیلی محل اشکال نیست. مساله جایی است که تحلیل های مختلف تمام می شوند و حالا قرار است راهبرد و راهکار عرضه بشود. اینجاست که نگاه تجزیه ای باید دوباره به یک نگاه تبدیل بشود که عمدتا نمی شود! ✅ گرچه فکر می کنم ها ناشی از همین مساله در دانشگاه‌ها ایجاد شدند ولی هنوز این آسیب روشی ما را به مسائلی عملی دچار کرده که راه حل آن هم تلاش برای برخورد ترکیبی در تمام اجزای فرایند بررسی و خصوصا در زمان نسخه پیچی و تجویز است! 📍@komeilialireza
🤓 عدالتخواهی پیرمردی یعنی چه؟! 💎 دوستانی دارم که برایم حجت اند و مطمئن هستم آن دنیا خدا بعنوان جلویم می گذارد. مثلا یکی دارد تنهایی کار و جهادی می کند و دهها کارآفرینی کرده و صدها دکتر را به محرومان وصل کرده تا رایگان بشوند و خلاصه کلی نیازهای مردم را تامین کرده و خب طبعا هم مثل ما حرافان، نقدش بیشتر از ماست چون در ارتباط روزانه با است نه مثل برخی از ما سالی دو بار! ⚠️ برخی هم به اسم نقادی و خواهی کارشان صرفا بیان مشکلاتی است که همه مردم از جمله پیرمردهای بیکار پارک نشین هم همان ها را به خوبی تکرار می کنند! ⭕️ البته بنده از آنجا که نسبت به دستگاه‌های رسمی بشدت منتقدم و اساسا نبودن آنها را بهتر از بودن شان می دانم مشکلی با این محتوای انتقادی ندارم ولی مشکل‌ من با ادعای فرهیختگی و بودن این دوستان است در حالی که نقدشان ناامیدکننده است و اقدام ایجابی هم که بلد نیستند! 💠 حال آنکه وقتی می بینیم در شرایط سخت فعلی، می توان کلی کار ایجابی کرد و به مردم را که تنها عامل حرکت است، تزریق کرد، صرفا و صرفا نقدهای تکراری ناامیدکننده را طرح می کنیم! و جالب اینکه هر چه بیکارتریم تندتریم! شاید چون وقت اضافی بیشتری داریم! و اصلا نشستن یک گوشه و نوشتن را یک شغل فرض کرده ایم! البته شاید سالی یکبار هم اطلاعیه کمک به فقیری را استوری کنیم... ⛔️ من این مدل عدالت طلبی را می نامم چون نتیجه اش بی تحرکی و و گوشه نشینی است نه و امیدبخشی و دستگیری از مردم.. 📍 @komeilialireza
👈 چرا باید روی نیت تمرکز کرد؟ ❇️ حتما اگر کسی بتواند عمل درستی را انجام بدهد و ندهد است و اجری ندارد ولی اینکه در روایات اینقدر تاکید شده که "لکل امرء ما نوی" و "الأعمال بالنيات" نشان دهنده چیست؟ ⛔️ اگر من و شما یک اقدام خير را ببینیم بعد معلوم بشود که این کار را در ازای گرفتن مبلغ هنگفتی پول یا برای قدرت - چنانچه برخی میکنند- انجام داده است چه حسی نسبت به آن پیدا می کنیم و چه ارزشی برای آن قائل هستیم؟ 🔰 نیت ها را نوعا خود انسان و می دانند و ما از درون آدمها اطلاع نداریم ولی اگر می خواهیم با خودمان چیزی ببریم باید روی متمرکز باشیم چرا که اساسا عمل به این پارامتر وابسته است و و جنبه آخرتی داشتن یا نداشتن مربوط به آن می باشد. 💠 اینکه گفته شده "تصفية العمل أشد من العمل" و روی خالص کردن نیت ها و مساله تا این حد تاکید شده دقیقا به همین خاطر است. 💠 طبیعی است که داشتن تلاش برای خالص سازی و حسن به طریق اولی باید منجر به حسن فعلی نیز بشود ولی گاهی یک عمل خالصانه کوچک معادل صدها عمل بزرگ ریاکارانه است. 📍 @komeilialireza
⚠️ حاضر نشدند مرحوم موسویان را در لیست بگذارند! 👈 تصویر اول. مرحوم حجه الاسلام دکتر سید عباس که روز گذشته به رحمت خدا رفتند در انتخابات سه دور قبل مجلس شورای اسلامی شهر شرکت کرده بودند. ما و جمعی از دوستان که خدمت ایشان ارادت داشتیم به ناگاه مطلع شدیم و به کمک ایشان شتافتیم. در کمال ناباوری مطلع شدیم که در جلسات که لیست بندی صورت می گرفته حتی اسم ایشان مطرح نشده است! ⭕️ خود ایشان هم با چند تن از اعضای جامعه که صحبت کرده بودند با تعجب گفته بودند پس چرا اسمی از شما مطرح نشد! و البته جز اندکی حاضر نشدند به بندی های آنجا اعتراضی بکنند تا ایشان نیز مورد بررسی واقع شوند و خب یک لیست متوسط بسته شد و آن دوره هم هنوز جامعه مدرسین اعتباری داشت و لیست آنها کامل رای می آورد و اینچنین هم شد. بنایی و آشتیانی و وارد مجلس هشتم شدند و ایشان مطرح نشد! 😷 تصویر دوم. با یکی از دوستان که دانشجوی دانشگاه علیه السلام بود هم سفر قطار تهران مشهد بودم. از قول استادش، دکتر فلان! یکبار همه اساتید مطرح حوزه را شست و پهن کرد روی طناب! استاد مذکور همه را بیسواد و کج فهم خوانده بود و خودش را عقل کل معرفی کرده بود! ✅ یکبار که خدمت جناب موسویان رسیدم خواستم نظرشان را درباره برخی اساتید از جمله آن استاد بپرسم. چنان و منصفانه یا از صریح طفره رفتند یا به بیان مودبانه نقاط قوت و ضعف آنها پرداختند که فقط دوست داشتم یک نفر این دو اظهار نظر را کنار هم بگذارد! یکی از دکتر دانشگاهی مدعی و دیگری استادی عمیق و مودب... 🔰 تصویر سوم. این اواخر با دکتر بحرینی، نماینده باسواد مردم ، در فرودگاه مواجه شدم و درباره بحث اصلاح به گفتگو نشستم. گفتم برخی از جریانات در قم هستند که خیلی حرف ها پشت جناب موسویان و بعضا شما می زنند! گفت رفته ایم و چندین جلسه با اینها نشسته ایم. تمام حرف های شان را شنیده ایم و تقاضا کردیم که جلساتی برای مباحث بنیادین شکل بدهید ما هم حاضریم ولی نشد! خیلی ماخوذ به حیا چنین مضمونی را گفتند که متاسفانه در برچسب زنی خیلی تخصص دارند ولی در فهم اقتصاد متاسفانه اینطور نیستند! ❇️ البته این به معنای نفی امکان نقد اساتیدی چون مرحوم موسویان نیست ولی معمولا پر سر و صداها کمتر بنیه دارند! خدایش رحمت کند که رفتن او صدمه ای به مسیر علمی بسیار مورد نیاز ما بود. می دانستم که از مشاور بودن گله داشتند چون به حرف شان توجه جدی ک نمی شد... 📍 @komeilialireza
💠 از علمای ایران کنونی فقط مرحوم تسخیری را می شناسند! 👈 رفته بودیم مسجد کنار مزار جناب ابوحنیفه در و وقتی نماز تمام شد جلو رفتیم تا با امام جماعت جوان آنجا که فهمیدیم استاد دانشگاه شریعت آنجا نیز هست صحبت کنیم. 👳‍♂ پیرمردی عالم که ما را دید جلو آمد و اهلا بالشباب گفت. گفتیم از ایران هستیم و خودمان را معرفی کردیم. دل پری داشت چرا که فرزندانش در برخی درگیری های دهه قبل کشته شده بودند و نقدهایی به کرد. از تنها ایرانی که خاطره خوبی داشت مرحوم آیت الله تسخیری بود... ✅ مرحوم احسان هندرکس از علمای که دو سال قبل به رحمت خدا رفت را در یکی از همایش های دیدم. آدم معتدلی بود. هم سخن که شدیم، تنها کسی که از ایران می شناخت مرحوم بود. 💎 در این شرایط که امروز تقریبا کسی از جامعه ایرانی در جهان شناخته شده نیست خصوصا در سطح نخبگان و علما، مرحوم آیت الله تسخیری با ادبش و با علمش توانسته بود خیلی ها را به خوش بین کند. خدایش بیامرزد. راهش پررهرو باد که جاذب بود نه دافع! مصداق جروا مودة الناس إلينا... بود نه نفرت برانگیز... 📍 @komeilialireza
⚠️ چرا شهرهای بزرگ را بازوهای منطقه ای نکرده ایم؟ 👈 از مشکلات نگاه‌های ساده انگارانه دادن و ارائه دستور العمل های یکسان برای کل کشور است. این مساله در جریان مدیریت های هم وجود دارد و ضررهای خاص خود را دارد. ❌ مثلا وقتی از یک شهر یا استان کوچک و کم ظرفیت از نظر می خواهیم که کار مشابه شهرهای بزرگتر انجام بدهد طبعا نتیجه معلوم است! یا به اقدامات صوری و گزارش‌های مبتلا می شود یا اتفاقی نمی افتد! ✅ بدون ایجاد زمینه رشد نیروی انسانی و تولید سرمایه اجتماعی توانمند و در عرصه و فرهنگ نمی توان به رشد همه جانبه کشور و خصوصا مناطق محروم امید داشت. 🔰 شهرهایی مثل ، ، با داشتن چهره های متعدد فکری در تاریخ معاصر خود و در رده بعد شهرهای و و اینک نیز و می توانند قطب هایی باشند که استان های همجوار خود را نیز طی یک برنامه مشخص رشد بدهند. 💠 این شهرها نوعا حجم نیروی انسانی توانمندی را دارند که می توانند طی یک فرایند و اعزام استاد به سطح استان های همجوار نیز کمک کنند. این چیزی است که باید در قرارگاههای فرهنگی و مراکز کشور مورد توجه قرار می گرفت.... 📍 @komeilialireza
📛 شهرت طلبی آفت وعاظ و همه آنان که دنبال گوش اند! ⚠️ شاید زمانی فقط و و مبلغان درگیر این ٱفت می شدند که دوست داشتند طوری سخن بگویند و حتی سلوک کنند که مخاطب بیشتری جذب کنند! ولی حالا همه قلم به دستان و صاحبان صفحات هم دچار همین تحریک و آفت اند! ⬇️ با این تفاوت که آن مبلغ سعی می کرد ریش بلند و نجفی بزرگ داشته باشد و حتی دعا کند که زودتر ريشش سفید شود - امان از وساوس شیطان- تا او را جوان نپندارند! و اینها می بینند جامعه چیست که آن گونه بنویسند.. ❌ بازی های شیطان خیلی پیچیده و عجیب است. آنچه شهید مطهری روحانیت می نامید هم جلوه ای از همین تلاش برای همراهی با ذائقه جامعه حتی اگر غلط باشد و ترک رویه های اصلاحی نسبت به جامعه بود. 🔰 گرچه توجه به سبک و محتوای سخن مطلوب است ولی اگر این مساله به یک تبدیل شد و وجود انسان را فرا گرفت و و رفتاری خاص و فیلم بازی کردن هایی خطرناک و دیسیپلین هایی ناجور را رقم زد واویلاست! ⭕️ سلوک ظاهری برخی مداحان و مبلغان، گرفتاری شان در این را به خوبی نشان می دهد! چه بسیار هایی که به اسم از بین رفتند و چه بسیار ریخت و پاش ها که به این بهانه توجیه شدند! 👈 خدا رحمت کند را. می گویند در دوران حوزه، حتی نسبت به اینکه کسی پشت شان راه برود که مردم بپرسند او کیست که چنین دورش شلوغ است حساس بودند و به افراد می گفتند اگر سوال دارید بپرسید و بروید... 🤲 نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سیئات اعمالنا 📍 @komeilialireza
🎥 تو را به خدا فکری به حال سوژه بکنید! 😔 برخورد مناسبتی بر همه چیز مملکت ما حاکم است از جمله رسانه ها! می رسند به چند روز مانده به روز قدس یا محرم یا غیره و تماس می گیرند که یک جذاب معرفی کنید بیاید در فلان برنامه تلویزیونی یا ساخت فلان مستند و.. 👈 خیلی از فعالان عرصه های هم با نگاه سوژه یابی کار نکرده اند تا قصه های جذابی در اختیار داشته باشند لذا يا بايد نهادهایی متولی باشند که به ارتباطات خود به چشم رسانه ای برای برنامه های تلویزیونی و مستندها و سریال ها و... بنگرند یا باید خود رسانه ها هزینه هایی را صرفا برای انجام بدهند تا مجبور نشوند سوژه های دم دستی و بدون قصه را صرفا بخاطر برخورد سطحی با این مساله مهم استفاده کنند! 💠 موضوعات مهمی که برای توسعه گفتمان اهمیت دارند باید تبدیل به پروژه هایی شوند تا از خلال میدانی، و مطالعات تاریخی به هزاران سوژه و قصه جذابی که در جامعه ما وجود دارد و کسی به سراغ آنها نمی رود برسند! ⭕️ نمی دانم این خلأ تا کی باقی خواهد ماند و تولیدات و برنامه های ما بخاطر این ضعف، بدون جدی خواهند بود ولی خوب است که مراکزی فقط به مساله تهیه بانک سوژه بپردازند و آنها را در اختیار موسسات ای بگذارند. انشالله تو همین صد سال!! 📍 @komeilialireza
⛔️ ناصبی سازی نکنیم! 👈 در عین اینکه علیهم السلام به ما توصیه "جروا إلينا کل مودة" را دستور داده اند، برخی تلاش دارند تا بر خلاف این توصیه و بر خلاف رویه های فقهی ما که اصالة در برائت جاری می کنند نه در اتهام و در مساله مهم ناصبی خواندن افراد، شروط عالما عامدا منکرا را لحاظ می کنند، جماعتی از اهل سنت محب اهل بیت علیهم السلام را بخوانند! 😞 نمی دانم گناه سد عن حب اهل بیت علیهم السلام شدن چقدر است ولی می دانم که ادله دوستان بر این مساله واهی است. مثلا ادعا می کنند که اهل سنتی در جهان هستند که را روز فرح و سرور اعلام می کنند که با یک بررسی کوچک معلوم می شود اولا چنین افرادی بسیار اندک اند و ثانيا ادله آنها هیچ ربطی به شهادت علیه السلام ندارد و به برخی روایات که عاشورا را روز پیروزی موسی بر فرعون بوده و امثالهم ربط می دهند. ⭕️ البته نگارنده هم بر این باور است که اگر اهل سنت هیچ یادی از امام حسین علیه السلام نکنند کمال بی سلیقگی و اجحاف است چنانچه در برخی جریانات می بینیم متاسفانه... ولی خب مساله ما در این مقال، تعریف ناصبی است و نمی شود به کسی که محبت به اهل بیت علیهم السلام دارد را بدون دلیل موجه ناصبی خواند. 💠 البته قاطبه در این روزها یادی از سید الشهدا می کنند ولی خب برخی از آنها قائل به یا برگزاری مراسمات نیستند که پر واضح است این نیز دلیل بر نصب نیست. 🔰 نکته دیگر اینکه گفته می شود برخی در این روزها جشن می گیرند لذا ناصبی اند! هر چند نگارنده هم معتقد است این اقدام واقعا ناشایست است و حتی اگر از نظر فقهی باور به این کار نداشته باشند ولی احترام این روز لازم است ولی باز هم این مساله دلیل بر نصب نیست و نمی شود ملاک را به این راحتی تعمیم داد! همچنین یادمان نرود که خیلی ها در کشورهایی هستند که متاسفانه اصلا نام و یادی از مراسمات محرم در آن نیست و این ایام برای شان مانند روزهای دیگر است. ⚠️ یک کلمه درباره روایت هر که با شیعه دشمنی کند ناصبی است. این روایت ضعیف است و البته فقها کسی که بخاطر محبت اهل بیت علیهم السلام با دشمنی کند را نهایتا ناصبی دانسته اند نه اینکه هر کس به ادله دیگر با او مخالفت کند.. 📍 @komeilialireza
🔰 درباره کاری که حسن رحیم پور کرد! 👈 برای ما که بعد از روی کار آمدن آقای دانشجو شده بودیم، ارزش مجله که حسن رحیم پور در نقد جریان روشنفکری غربگرا تولید می کرد خیلی ملموس بود. شاید تنها منبعی که برای مواجهه فکری با غربگراها وجود داشت. 📺 هنوز هم خود ایشان به یک سخنران مطرح و تلویزیونی بدل نشده بودند ولی انها که با تولیدات روزنامه های چپ مواجه بودند و را پشت شبهات می شنیدند بجز این مجله، تولید به روز و مفیدی نمی یافتند! 💎 بعدا پای ایشان به باز شد. از خودشان البته گاهی که به جلسات جمعه شب های ابوی شان در می آمدند شنیدم که می گفتند: ما از جنگ برگشتیم به طلبگی مان و دیدیم شروع کردند به حملات فکری گسترده به مبانی فکر دینی و رفتیم که وسط میدان فکر به برسیم و فکر نمی کردیم روزی بخواهیم از نوشتن در روزنامه ها به سخنرانی در تلویزیون برسیم. 📔 اولین سالهایی که چند کتاب ایشان را به نمایشگاه تهران بردیم را فراموش نمی کنم. برخی دانشگاهی ها که شیفته اسم هستند از ایشان تعریف می کردند و سپس می پرسیدند تحصیلات آقای دکتر چیه؟ ما که می گفتیم است! تعجب می کردند. باورم نمی شد همان که داشت تا دقیقه پیش از علمیت ایشان تعریف می کرد یکهو می گفت: آهان! دیدم مباحث اونقدر هم عمیق نیست!! 📚 من هم به برخی از آن دکترها کتاب حسن آقا را می دادم که هنوز هم فهمش برایم سخت است و می گفتم اگر نقدی بر این کتاب دارید بدهید در چاپ بعد با شما منتشر خواهیم کرد. قولش را از خودشان گرفته بودیم. 👨‍🎓 فکر کنم همین شد که روحانیونی تصمیم گرفتند بروند و پشت اسم دکتر، پنهان بشوند و الحق هم که برخی بجز این اسم چیزی برای رو کردن ندارند! ایشان ولی خوب می گفت که من خجالت می کشم اسمم را دکتر بگذارم وقتی می بینم طرف با بیست تا کتاب دکتر شده و ما در هر موضوع کوچکی این تعداد کتاب می خوانیم! خودم بارها ایشان را در کتابفروشی های خیابان دیده بودم. همه مدل کتاب هم می خریدند. ✅ بتدریج حسن رحیم پور که اتفاقا زبان نقد آتشینی هم داشت به الگوی نسلی از جوانان انقلابی بدل شد که به برکت دوم خرداد با لایه فکری هم درگیر شده و نگران خود شده بودند و چه بسیار از آنها که بعد از دانشگاه به روی آوردند. بارها از طلاب از دانشگاه آمده شنیده بودم که می خواهم مثل رحیم پور بشوم. 🚨 اینها بمعنای نفی نقد ایشان نیست. هر کسی نقایصی دارد که قابل نقد است ولی توانست با شناخت توامان اسلام و غرب، در دوره ای که خلأ فکری غوغا می کرد، زبانی نو در نقد غرب و تبیین فکر انقلاب ایجاد کند و نسلی را با این مباحث آشنا سازد. چیزی که امروز کمتر داریم... کثر الله امثاله 📍 @komeilialireza
👈 اصولی برای قضاوت سبک زندگی عدالتخواهانه! 🔰 این روزها ماجرای انواع و سبک زندگی و... داغ شده گرچه نمی خواستم ولی بخاطر تشتت در مواضع و احساسی شدن برخی تحلیل ها تصمیم گرفتم چند نکته را بنویسم: ✅ ملاک اصلی در نسبت مومن با مسائل اقتصادی است. این یعنی مومن می تواند فعال اقتصادی و صاحب تولیدی و.. باشد چنانچه مولای متقیان چنان بودند ولی بسیار اتفاق می افتاد که آن احیاگر چاه‌ها - آبار علي- و زمین ها و نخلستان ها وقتی به خانه می رسید هیچ چیز برایش باقی نمانده بود! پس نگاه اقتصادی اسلام گرچه است ولی این زهد در مصرف است نه در ... عمل به این رویه خیلی سخت است! 💎 از آنجا که دنیا و مافيها را بی ارزش می بیند و دنبال عالم است مصرف حداقلی را محدود به مسوول حکومتی بودن یا نبودن نمی کند هر چند داشتن در اندازه مصرف او تفاوت ایجاد می کند چرا که دستور علوی بر این است که "ان يقدروا أنفسهم بضعفة الناس.." پس هر کس مسوول شد باید چنین کند و توجیه ثروت اندوزی یا مدیران اصلا پذیرفته نیست هر کس که می خواهد باشد! مصرف وقتی قید مسلمین می خورد بشدت سختگیرانه تر است. 👈 باید بپذیریم که امروزه بدنه حزب اللهی و خصوصا مدیران ما تغییر کرده است. چه بسیار مدیران مدعی که خانه و ماشین دارند و به اجاره داده اند تا از امکانات دولتی استفاده کنند! این یعنی دقیقا مقابل اصل از بیت المال که نوعا فراموش شده است! چه بسیار آدم ها که برای پذیرش مسئولیت، شرط مالی آنچنانی هم می گذارند! اینها همه نشانگر حاکمیت فرهنگ بر زندگی ماست که بر اصل رقابت در دنیا و مصرف حداکثری استوار است! 📍 @komeilialireza
هدایت شده از شعوبا
🎯مشکل ما در عراق، از نظریه تا روش! علیرضا کمیلی ✂️برش‌هایی از متن: 📍تئوری ما در عراق تسلط سیاسی بوده است و از همین رو تمام تلاش را برای به قدرت رساندن نیروهای همسو با ایران انجام داده ایم با این تصور که مشابه آنچه در ایران رخ داده، این تسلط می تواند زمینه بازسازی اجتماعی را نیز برای ما به ارمغان بیاورد حال آنکه عراق کشوری با زیرساخت های اجتماعی بکلی متفاوت بوده و از عوامل مهمی مانند نقش محوری امام در مدیریت بحران ها نیز خالی بوده است. 📍عدم بکارگیری همزمان متخصصان عراق شناس با تخصص های اجتماعی رسانه ای به فاصله گیری از خروجی های موثر منجر شده، چیزی که دشمن آمریکایی با بکارگیری نیروهای متخصص- و نه همان نیروهای نظامی در قامتی جدید! – به وضوح قوت خود را به رخ می کشد! 🖇متن کامل: https://b2n.ir/941040 ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🚨 مشکل ما در "عراق" از نظریه تا روش! ⭕️ اینکه به یک باره می بینیم صحنه متحول می شود، ما را با این سوال مواجه می کند که چه مشکلی در عملکرد ما و خصوصا دستگاه‌های متولی پرونده عراق وجود داشته که با وجود تلاش های گسترده رسانه ای و نظامی و... نتوانسته ایم بر نخبگان و جامعه عراقی حاکم بشویم که چنین تغییرات نگران کننده ای را پس از پانزده سال فعالیت شاهد هستیم!؟ ⚠️ این را هم بگویم که متاسفانه بدلایلی نخبگان نوعا از این دستگاه‌ها که تصور می شود غیر قابل نقد هستند ابا می کنند و همین باعث شده تا نه شاهد در مقابل خطاها باشیم و نه نقد نخبگان به اصلاح تدریجی رویه ها کمک کند و نوعا بعد از خراب شدن، مسائل آشکار می شوند. 💠 گرچه نگارنده با پیچیدگی های این کشور و موانع پیش روی ما، آشنایی دارد ولی معتقد است پاسخ به سوال فوق گرچه تلخ ولی اختصارا در انتخاب و برخی روش‌های اشتباه است. 👈 با این توضیح که تئوری ما در عراق بوده است و از همین رو تمام تلاش را برای به قدرت رساندن نیروهای همسو با ایران انجام داده ایم با این تصور که مشابه آنچه در ایران رخ داده، این تسلط می تواند زمینه بازسازی را نیز برای ما به ارمغان بیاورد حال آنکه عراق کشوری با زیرساخت های اجتماعی بکلی متفاوت بوده و از عوامل مهمی مانند نقش محوری امام در مدیریت بحران ها نیز خالی بوده است. 🔰 بعلاوه، عراق کشوری بود که آمریکایی ها به راحتی اجازه تسلط نیروهای همسو با ما را در آن نمی دادند لذا با خلق مسائل مختلف و بروز جنگهای داخلی، مانع تحقق در اداره این کشور شدند و همین مساله نارضایتی گسترده مردم از این نیروهای همسو با را رقم زد و در واقع ما بخاطر ضعف عملکرد آنان مورد سوال مردم عراق هستیم. البته طبعا بی تجربگی و سوء اداره مدیران و ساختار اجتماعی نیز عوامل موثری در این مساله بودند. 👈 در کنار اینها متاسفانه در رویکرد اجتماعی و روشی نیز مسائلی وجود داشته است از جمله تمرکز بیش از حد بر بدنه فصائل یا گروههای مسلحی که نوعا در جنگ با تکون یافتند. گرچه بخشی از اینان از فضای فکری انقلاب تاثیر پذیرفتند ولی عملا بخش مهمی از جامعه عراقی مورد غفلت ما واقع شده و تسلط نیروهای ذاتا امنیتی نظامی در مساله عراق هم، تحرک فرهنگی مردمی ما را کمرنگ کرده است. 💎 نکته دقیق دیگری هم وجود دارد که به نوع کار ما در کشورهایی چون عراق ربط دارد و آن اینکه با ادعای زیبای لزوم بکارگیری نیروهای از تحرک جریانات نخبگانی و مردمی واقعی ایرانی جلوگیری شده ولی نوع بکارگیری عراقی ها، و موظف سازی بوده است و این یعنی گرچه بدنه گسترده ای را بکار گرفته ایم ولی آنان نیز حقوق بگیرانی شده اند که در مساله کارایی مشکل جدی دارند! ⛔️ عدم بکارگیری همزمان متخصصان عراق شناس با تخصص های اجتماعی رسانه ای به فاصله گیری از خروجی های منجر شده، چیزی که دشمن آمریکایی با بکارگیری نیروهای متخصص- و نه همان نیروهای در قامتی جدید! - به وضوح قوت خود را به رخ می کشد! ❇️ اینها همه وقتی تلخ تر می شود که می دانیم ما زمینه های مشترک فرهنگی مذهبی و فرصت هایی بسیار جدی در جامعه عراقی داریم و رخدادهایی چون توسعه زیارت نیز به این ظرفیت ها افزوده است و باز هم ما در بهره برداری صحیح از آنها ناتوان بوده ایم! 📍 @komeilialireza
کانال زیر با تلاش دوست عزیز حجه الاسلام اسماعیلی، خلاصه آثار شهید مطهری را بصورت نکات و صوتی درج می کند
هدایت شده از اندیشه مطهر
*جلسه دوم پژوهش* ۱. معنای لغوی و اصطلاحی پژوهش ۲. انواع پژوهش ها @tahghighe
⚠️ ضریب گرفتن امنیتی ها چه مضراتی دارد؟ 👈 دستگاه های در کشور ما بخاطر آشوب‌های مرزی و ترورها و و تهدیدهای دائمی خارجی همواره جایگاه مهمی از ابتدای انقلاب داشته اند که امری طبیعی بوده است. بعد از وقایع سال 88 که به طور جدی نظام را درگیر کرده و تبعات فراوان داخلی و خارجی داشت، امنیتی ها بار دیگر ضریب گرفتند. ⭕️ امنیت چیزی است که همه در سخت ترین شرایط هم در مقابل آن کرنش می کنند و بودجه هر جا را که کسر کنند بودجه این بخش دست نمی خورد و بلکه بیشتر هم می شود. 🚨 ظهور و تهدیدهای امنیتی که برای کشور ما در بیرون و حتی داخل احساس می شد لایه دیگری از امنیتی ها را تقویت نمود و بالاخره ظهور و تهديدهای بن سلمان برای بهم ریختن ایران و وقایع دو سال اخیر معروف به آبان نیز بار دیگر نگرانی های داخلی را افزایش داد. 🔰 اینها همه باعث شده که حتی در شرایط سخت کنونی که نه تنها استخدامی وجود ندارد که همه دنبال تعدیل نیرو هستند، این دستگاهها همچنان در حال نیرو باشند! تبعات این تقویت برای کشور در صورت عدم توجه به چند نکته می تواند زیان بار باشد که هدف این مقال توجه به آنهاست. 💠 حذف بخش مهمی از بدنه انقلابی کشور از صحنه تاثیرگذاری اجتماعی و میدانی و کشاندن آنها به کنش های امنیتی نوعا مخفیانه، ظهور و ناخودآگاه این دستگاه‌ها در امور مختلف بجای قرار داشتن در پشت صحنه مانند مسائل مربوط به اقلیتها، حل سطحی مسائل واقعی و برخورد به سبک با مشکلات بجای حل واقعی آنها برای جلوگیری از بروز بحران های امنیتی که در حقیقت تنیده با مسائل اجتماعی و اقتصادی اند، محدود کردن ناخودآگاه برخی های سیاسی اجتماعی، تلاش برای حذف منتقدين جدی و جریانات معارض داخلی و.. همه می توانند از تبعات این مساله باشند که مراقبه از آن هم کار سختی است! 📍 @komeilialireza
⛔️ تفکر خطرناکی که بی مسؤولیتی و توجیه گناه می آورد! ⚠️ از جمله آموزه هایی که در ذهن برخی مذهبی ها و خصوصا طیف پررنگ شده و منشا آن نیز تعمیم و فهم غلط برخی روایات است، انداختن منشا همه مشکلات بر گردن علما و حکام و تراشیدن نوعی توجیه برای بقیه در انجام گناهان و خطاهاست. 👈 تقریبا هر اتفاقی در جامعه بیفتد این طیف، مقصر را یا علما می پندارند تو گویی جامعه کر و کور است و قدرت ندارد و نمی توانسته بین گناه روشن و عمل صحیح تفکیک قائل شود! 🚨 این نوع تحلیل علاوه بر تبعات فرافکنانه و فرار از مسوولیتی که برای جامعه ایجاد می کند کاملا خلاف آیات متعدد است! بدین معنا که گرچه ما در تحلیل ریشه های یک پدیده باید عوامل مختلف را ببینیم ولی این توجیه کننده و گناه جامعه نیست. 💠 قرآن کریم دائما تاکید می کند که کسی نمی تواند بگوید مبلغانی مرا گول زدند، شریکانی مرا فریفتند و... و نهایتا یقه خود انسان گناهکار را خیلی جدی می گیرد و او را از و عذاب الهی می ترساند. 🔰 متاسفانه با مشاهده رفتار عمومی جامعه، به خوبی می یابیم که گرچه زمینه های به علل مختلف وجود دارد ولی نوع انسان ها مبتنی بر خودشان دست به گناه می زنند و متاسفانه کاملا وارد این مسائل می شوند! 💎 قرآن کریم همه را دعوت به ، دوری از بی مسؤولیتی، دوری از و رشد و آگاهی می کند ولی برخی آموزه ها در میان ما وجود دارد که مساله بسیار خطرناک گناه را دامن می زند که باید در مقابل آن ایستاد. 📍 @komeilialireza
هدایت شده از شعوبا
🔶نقدی بر مناقشه حضرات آیات اراکی و حیدری؛ تندی در نقد، محتوای نقد را زایل می‌کند علیرضا کمیلی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺نقد بنده به برخی سخنان آیت الله سید کمال حیدری این است که گرچه ساحت طرح مسائل در منظر ایشان علمی است و سعی می کنند وارد حاشیه های دیگر نشوند ولی مساله علمی وقتی در محیط رسانه ای مطرح می شود بر اساس همان مناطی که سخنان علمای افراطی شیعه و سنی را اشتباه می دانیم برخی از این سخنان را نیز ناروا می دانیم. 🔺نگرش های گذشتگان چه در شیعه چه در سنی، مربوط به شرایط تاریخی خودشان بوده و گرچه از نظر ما اشتباه است ولی تسری به حال ندارد. حتی امام وقتی هنوز امام نبود سخنانی را زده اند که با ارتقاء به جایگاه تمدنی، از آنها عدول کرده اند. رهبری معظم انقلاب که تکامل یافته همان اندیشه اند نیز شجاعانه در فقه شان، کفر باطنی را نیز مردود دانسته اند و غیبت انان را نیز جائز نمی دانند. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/156863 @shouba
✔️ نقدی بر مناقشه حضرات آیات اراکی و حیدری! 🔰 تندی در نقد، محتوای نقد را زایل می کند نگارنده گرچه خود را منتسب به جریان تقریبی می داند ولی از برخی موضع گیری های آیت الله سید گله مند است اما نوع ادبیات نامناسب آیت الله درباره سخنان ایشان چنان تعجب برانگیز بود که تصمیم گرفتم هم زمان به هر دو مساله بپردازم! البته ایشان در مقابل جریان افراطی هم از ادبیات مشابهی استفاده می کردند که باز هم درست نبود. ⛔️ ادبیات تکفیر در محیط علمی بی معناست یادم هست حدود یک دهه قبل، اطلاعیه ای روی دیوارهای قم خودنمایی کرد که در آن از چهار مرجع درباره حکم حضور در درس یکی از شاگردان آیت الله که به مساله «وحدت وجود» می پرداخت سوال شده بود و همگی آنرا حرام اعلام کرده بودند! البته این نگاه همه مراجع نیست ولی برخی خب نگاه ضد عرفانی و حتی ضد دارند تا جایی که برخی طلاب به ادعای تقلید از ایشان، لزومی به خواندن بدایه و نهایه الحکمه را نداشتند! اینکه چنین اتفاقاتی در قم و حوزه ای رخ بدهد که پسوند «علمیه» دارد جای تعجب دارد نه اینکه بخواهیم یکی را ارج نهاده و دیگری را قدح کنیم! تنوع تفکرات، امری بشری است ولی آیا در محیط هم نمی شود و نباید اجازه طرح مسائل متفاوت از نگاه جمهور علما را داد یا نحوه مواجهه ما با نظریات علمی باید طوری باشد که شخصی در حد هم وقتی از ضعف سند برخی روایات مشهور و رایج میان جامعه سخن بگوید با اهانت ها و تجمع های خیابانی روبرو بشود!؟ 😞 متاسفانه با وجود آشفتگی عجیب فضای فکری، ناشی از توسعه شبکه های اجتماعی، هنوز پاشنه آشیل حوزه است. حوزه ای که شاید حواسش نیست که دارد با سرعت از مرجعیت علمی و دینی خود دور می شود و این درحالی است که استعدادهای عجیب و جوانان نخبه زیادی در آن وجود دارند که گاها اجازه طرح دیدگاه نیز ندارند. اگر حوزه به نکاتی که رهبری در سال 81 برای آزاداندیشی و 86 برای در برگردد خیلی اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. 🚨 نقدی بر روش علامه حیدری و اما نقد بنده به برخی سخنان آیت الله سید کمال حیدری این است که گرچه ساحت طرح مسائل در منظر ایشان است و سعی می کنند وارد حاشیه های دیگر نشوند ولی مساله علمی وقتی در محیط مطرح می شود بر اساس همان مناطی که سخنان علمای افراطی شیعه و سنی را اشتباه می دانیم برخی از این سخنان را نیز ناروا می دانیم. یعنی اگر کسی از جریانات افراطی آمد و در محیط علمی، اثبات کفر خلفا را کرد و فیلم آنرا نشر داد یا کسی آمد و در محیط علمی، اثبات کفر شیعه کرد و فیلم آنرا نشر داد محرک نیست و جایز است؟ نگارنده قائل به انسداد نیست و طرح هر مساله جدید یا نقد اساسی را کاملا منتفی نمی داند ولی وقتی ما مدعی می شویم عمده علمای شیعه قائل به کفر ظاهری یا اهل سنت بوده و هستند چه نگاهی در بدنه جهان ایجاد می کنیم؟ 💎 پیشنهادی برای طرح مباحث خلاف جمهور طرح چنین مسائلی باید در محیط کاملا علمی و بنظر من حتی الامکان در کتاب ها باشد و حتما هم در ارایه ها پررنگ تر بشود که بخشی از جامعه اساسا حوصله شنیدن یا خواندن آنها را نداشته باشد و تبدیل به یک درگیری غیرعلمی عوامانه در کف جامعه نشود! حال آنکه ایشان در گفتگو با شبکه که شبکه ای خبری تحلیلی است مباحثی اینچنینی را مطرح نموده اند! نمی توان به اسم اینکه پس چه زمانی باید این نقدها را مطرح کرد رفت و وسط میدان های عمومی این سخنان را زد چرا که عدم تحریک جامعه، ملاک اصلی منعی بوده که برای دیگران متوقع بوده ایم و از ایشان نیز چنین توقع می رود. ⚠️ نقدی بر ادعای منتسب به علمای شیعه کما اینکه در باب محتوای مطروحه نیز باید گفت: نگرش های گذشتگان چه در شیعه چه در سنی، مربوط به شرایط تاریخی خودشان بوده و گرچه از نظر ما اشتباه است ولی تسری به حال ندارد. حتی وقتی هنوز امام نبود سخنانی را زده اند که با ارتقاء به جایگاه تمدنی، از آنها عدول کرده اند. رهبری معظم انقلاب که تکامل یافته همان اندیشه اند نیز شجاعانه در فقه شان، کفر باطنی را نیز مردود دانسته اند و غیبت انان را نیز جائز نمی دانند. در باب گذشتگان نیز مساله اصلی نحوه رفتار است. وقتی آنان ذبیحه و نکاح و سوق اهل سنت را حلال بدانند و معامله مسلمان با او بکنند دیگر مهم نیست که برای آخرت او چه تصویری دارند که خداوند بدان عالم تر است. چنانچه در میان علمای اهل سنت نیز چنین بوده و مساله مهم همین اصلاح رفتارهاست و چنانچه می دانیم سیره تقریبی علمای بزرگ شیعه و سنی همگی بر این مبنا سوار شده است. متاسفانه بنظر می رسد نوع طرح مباحث از سوی ایشان با اشکالات فوق الذکر روبروست و این نوع ورود بعید است با هدف ایشان که است قابل تطبیق باشد! 📍 @komeilialireza
هدایت شده از شعوبا
🎯پروژه نیمه جان تقریب را چطور می توان نجات داد؟ علیرضا کمیلی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺امروز اما حال این پروژه چندان خوب نیست! دلیل عمده، تفصیل پیدا نکردن مبانی تقریبی انقلاب اسلامی و تربیت نشدن نسل هایی مبتنی بر این مبانی است. باورمندان صادق این موضوع در میان شیعه و سنی اندک اند. نگرش اسلام تمدنی که هدفش تقویت اسلام عقلانی و معتدل، ابزارش تشکیل حکومت و تقویت امت اسلامی، دغدغه اش امروز و فردا و دیگری اش تمدن مدرن، بوده و هست نتوانسته بر اکثریت حاکم در بدنه مذهبی و صاحب اسلام سنتی که هدفش، توسعه تشیع، ابزارش مناظرات و نقدهای کلامی، دغدغه اش دیروز و دیگری اش اهل سنت اند غلبه فکری بنماید و چه بسیار از مذهبی ها که بیعت شان با انقلاب سیاسی است و در ذیل تفکر اسلام سنتی تنفس می کنند! 🔺در این شرایط سخت، نمی دانم چرا انتصاب های مرتبط با تقریب، به سمت نگاههای شکلی رفته و عمق مساله به خوبی درک نشده است. طبعا کسانی که متولی انتصابات مربوطه هستند هم نوعا پاسخگو نبوده اند و نیستند ولی جای این سوال باقیست که آیا در شرایط سخت کنونی، نیاز به رویکردهای عمیق تر و شجاعانه تر به مساله تقریب نداشته ایم؟ آیا اینان از نتیجه دادن این پروژه ناامید شده اند و بنا دارند مساله را تقلیل بدهند؟! کاش فرصتی می شد و دوره مدیریت آیت الله مرحوم تسخیری و آیت الله اراکی به خوبی نقد می شد تا کاستی های جدی آنان برای نخبگان و جامعه ملموس تر می گردید و اقلا در تیم های جدید بعنوان دستورالعملی برای رفع مشکلات قبل، لحاظ می شد! یعنی مثلا اگر مشکل گذشتگان به کارگیری نیروهای غیرمتخصص بوده، امروز نیز گاها شاهد تداوم این مساله هستیم! 🔺تقریب نیازمند کارهای علمی جدی در کف حوزه است. نمی توان استناد به برخی گزاره های تاریخی یا نظرات امامین انقلاب را برای حمایت علمی از مبانی تقریب کافی دانست. اینکه بعد از سالها هنوز تفاصیل متعددی در حوزه تقریب مبهم اند و حتی در سیمای کشور معلوم نیست که سخنرانان مذهبی چه نکاتی را نباید بگویند، ناشی از همین عدم تفصیل آن اجمال است! 🖇متن کامل: https://b2n.ir/560103 @shouba
پروژه نیمه جان تقریب را چطور می توان نجات داد؟ تقریب، پروژه ای در ذیل نگاه تمدنی بود. کسی که می گوید هدف من ایجاد تمدن نوین اسلامی است بنا نیست در داخل ایران محدود بماند و همین که بخواهد به جهان اسلام یا حتی «همه ایران» فکر کند ناچار است تکلیف خودش را با «تعاملات اجتماعی مسلمین» حل کرده باشد و این یعنی به پروژه تقریب نیاز ضروری دارد. 💠 ریشه مسائل تقریبی ما نگرشی است امروز اما حال این پروژه چندان خوب نیست! دلیل عمده، تفصیل پیدا نکردن مبانی تقریبی انقلاب اسلامی و تربیت نشدن نسل هایی مبتنی بر این مبانی است. باورمندان صادق این موضوع در میان شیعه و سنی اندک اند. نگرش اسلام تمدنی که هدفش تقویت اسلام عقلانی و معتدل، ابزارش تشکیل حکومت و تقویت امت اسلامی، دغدغه اش امروز و فردا و دیگرش اش تمدن مدرن، بوده و هست نتوانسته بر اکثریت حاکم در بدنه مذهبی و صاحب اسلام سنتی که هدفش، توسعه تشیع، ابزارش مناظرات و نقدهای کلامی، دغدغه اش دیروز و دیگری اش اهل سنت اند غلبه فکری بنماید و چه بسیار از مذهبی ها که بیعت شان با انقلاب سیاسی است و در ذیل تفکر اسلام سنتی تنفس می کنند! 💠 صدمه تحولات سال‌های اخیر منطقه به ما البته تحولات سالهای اخیر خصوصا بحران سوریه نیز در ساحت عملی، این پروژه را با مشکلات منطقه ای جدی مواجه کرد و ذهنیت بخش مهمی از جهان اسلام به ایران اسلامی را دچار شبهاتی کرد که به دلیل ضعف مفرط اتحادیه رادیو تلویزیون ها و بخش بین الملل سیما و خبرگزاری های پرتعداد ولی کم اثرمان نتوانستیم توضیح درستی برای آن بدهیم و این ذهنیت همچنان مخدوش است! 💠 شرایط سخت و لزوم بازخوانی جدی تر عملکرد تقریب در این شرایط سخت، نمی دانم چرا انتصاب های مرتبط با تقریب، به سمت نگاههای شکلی رفته و عمق مساله به خوبی درک نشده است. طبعا کسانی که متولی انتصابات مربوطه هستند هم نوعا پاسخگو نبوده اند و نیستند ولی جای این سوال باقیست که آیا در شرایط سخت کنونی، نیاز به رویکردهای عمیق تر و شجاعانه تر به مساله تقریب نداشته ایم؟ آیا اینان از نتیجه دادن این پروژه ناامید شده اند و بنا دارند مساله را تقلیل بدهند؟! کاش فرصتی می شد و دوره مدیریت آیت الله مرحوم تسخیری و آیت الله اراکی به خوبی نقد می شد تا کاستی های جدی آنان برای نخبگان و جامعه ملموس تر می گردید و اقلا در تیم های جدید بعنوان دستورالعملی برای رفع مشکلات قبل، لحاظ می شد! یعنی مثلا اگر مشکل گذشتگان بکارگیری نیروهای غیرمتخصص بوده، امروز نیز گاها شاهد تداوم این مساله هستیم! 💠 چند پیشنهاد از آنجا که حریص هستیم که مساله تقریب به هر نحوی جانی دوباره بگیرد چند پیشنهاد را مطرح می نمایم: 💠 تقریب باید به ستادی قوی بدل شود نگارنده قائل نیست که مجمع تقریب تنها متولی مساله تقریب و وحدت است و آنرا مساله ای استراتژیک می داند که همه باید خود را متولی آن بدانند و اتفاقا مجمع بجای تصدی گری که نیازمند بودجه و البته موازی کاری است باید به ستادی قوی برای تحقق این رویکردها بدل شود و از همه نهادها از صدا و سیما و وزرات خارجه تا نیروی قدس و سازمان فرهنگ و... نسبت شان با مساله وحدت را تعریف کرده و مورد مطالبه قرار دهد. طبعا چنین جایگاهی نیازمند یک ستاد قوی و اختیاراتی است که گرچه در اساسنامه مجمع هست ولی بخاطر غفلت چند دهه ای از آنها محتاج بازخوانی و جایگاه قانونی جدید است. 💠 جریانات اسلام‌گرا را دریابید جریانات مستعدی که در جهان اسلام برای گفتگو وجود دارد باید شناسایی شده و نهادهای مذکور که متولیان اصلی امور خارجی کشور هستند را به سمت تعامل با آنان سوق بدهد و در این میان در مقابل تفکر خطرناک «ترجیح سنی سکولار» که در برخی ایجاد شده با قوت بایستد و به تقویت مراودات با اسلامگرایان و البته رفع شبهات ذهنی از آنان در برخی امور همت بگمارد. 💠 ارتباطات مردمی و نخبگانی را فعال کنید حوزه علمیه، نهادهای مردمی و موسسات علمی دانشگاهی را به سمت تعاملات نخبگانی و مردمی با جهان اسلام سوق بدهد و ظرفیت های علمی گسترده موجود در قم را به نیازهای موجود در جهان اسلام پیوند بدهد. تعاملات علمی رسانه ای، هنری، اقتصادی، توسعه سفرها، روابط نظامی و... که مورد اشاره رهبری انقلاب در مراسم تشییع حاج قاسم بود عمدتا در وضعیت بغرنجی است که باید همه ظرفیت ها برای جان بخشی به آن فعال شوند و این یعنی نیازمند ستادی قوی برای این مساله هستیم. 💠تربیت تقریبی ها را جدی بگیرید به تربیت کادرهای باورمند صادق به مساله تقریب بخاطر کوتاهی تاریخی صورت گرفته در این رابطه، توجه مضاعف بشود و از کارهای صوری و شکلی به شدت پرهیز بشود چرا که تجربه چهل ساله نشان می دهد در امور نیازمند به باور، دستورالعمل و مصوبات رسمی افاقه نمی کند. بعلاوه، تقریب نیازمند کارهای علمی جدی در کف حوزه است. نمی توان استناد به برخی گزاره های تاریخی یا نظرات امامین انقلاب را برای حمایت
علمی از مبانی تقریب کافی دانست. اینکه بعد از سالها هنوز تفاصيل متعددی در حوزه تقریب مبهم اند و حتی در سیمای کشور معلوم نیست که سخنرانان مذهبی چه نکاتی را نباید بگویند، ناشی از همین عدم تفصیل آن اجمال است! 💠 اهل سنت ایران بازوی مجمع تقریب اهل سنت ایران را بازوی اصلی خود در توسعه فکر انقلاب محسوب کرده و در عین دفاع فعالانه و شجاعانه از حقوق مصرح آنان در قانون اساسی کشور، ایشان را بعنوان نمایندگان تقریب همراه خود سازد. طبعا همه این مسائل نیازمند مقدماتی عملی است که نیاز به ذکر آنان در این مجال نیست. متاسفانه بر این باورم که اگر نتوانیم این گام‌ها را برداریم چه در داخل کشور و چه در شرایط کنونی منطقه، فقط فرصت هایی را برای دشمنان خلق می کنیم و وقاحت هایی از جنس آنچه ذیل تطبیع می بینیم را شاهد خواهیم بود! مقابله با این تهديدها جز با رویکرد تقریب عملی و عبور از مباحث نظری غیرمرتبط با واقع شدنی نیست. هر چند تاکنون نشانه های مثبت اندکی دیده ام ولی امیدوارم تیم جدید مجمع تقریب بتواند در این شرایط سخت به رسالت تاریخی خود عمل کند. 📍 @komeilialireza
💎 ابعاد جهانی جنگ، همچنان فراموش شده! 🔰 درست به یاد نمی آورم ولی حدس می زنم اولین چیزی که درباره بازتاب های جهانی هشت ساله شنیدم و شگفت زده شدم از احمد حنیف بود. مسلمان کانادایی الاصلی که می گفت «وقتی شما در عملیات والفجر هشت، فاو را گرفتید در شیرینی توزیع کردیم و گفتیم: ما فاو را گرفتیم!» بعدا جعفر رائول گونزالس اولین مترجم شیعه قرآن به زبان هم گفت «من زمانی که در دوران سرخوردگی ناشی از به نتیجه نرسیدن تلاش های مان در اسپانیا بودم به ناگاه تصویری از رزمندگان شما را روی جلد یک مجله دیدم که نوجوان و پیر کنار هم در حال خندیدن بودند و همین تصویر، من را متحول کرد. نمی دانم چه چیزی در آن بود ولی حس می کردم تصویر ذهنی من از نظامی ها افرادی خشن و تا دندان مسلح بود و این تصویر روح دیگری داشت و من را با سوالاتی مواجه کرد که سررشته تحقیق درباره اسلام شد و من را به اینجا کشاند.» ✅ ماجرا به اینجا ختم نشد. من به عنوان کسی که به خاطرات و رزمندگان صرفا به عنوان محملی برای خودسازی و تذکر اخلاقی نگاه می کرد، هر روز علاقمند تر می شدم که درباره ابعاد جهانی جنگ بیشتر بدانم. جنگی که متاسفانه فقط تصویری مبهم و گنگ از آن در خارج وجود دارد. این سالها را با دوستانم در نشریه کار می کردیم و من که دائم با رزمندگان متعددی که خاطرات شان ثبت نشده بود روبرو بودم در گوشه ذهنم علاقه به ابعاد جهانی جنگ وجود داشت. حمید داوودآبادی پسورد اکانت سایت آرشیو روزنامه های جهان را به ما داد. من هم از خدا خواسته کلمات انگلیسی مربوط به جنگ ایران و عراق را سرچ می کردم تا بدانم چه نوع روایتی از آن می توانم پیدا کنم و هر از گاهی برخی از آن گزارشات و اخبار را ترجمه می کردم تا تصویری بیرونی از این مساله هم ایجاد کنم. 👈 یادم هست وقتی اولین بار می خواستم به بروم حاج حمید گفت شنیده ام نشریه ای در زمان جنگ در عراق کار می شده بنام «الف باء» که مختص جنگ بوده، اگر توانستی ببین می یابی یا نه! من هم که هنوز با شارع بغداد آشنا نبودم در اماکن مذهبی شیعی نتوانستم ردی از آن بیابم. بعدها نسخه هایی از نشریات دیگر را در شارع متنبی که قلب فرهنگی عراق است دیدم که گزارش هایی جالبی از جنگ ما در آن بود و نمی دانم آیا دستگاههای متعدد عریض و طویل ما کاری روی مساله مهم «روایت عراق از جنگ» می کنند یا نه!؟ 💠 دوستی محقق داشتم اهل آمریکا که دغدغه اش تحقیق روی نقش زنان در جنگ بود. هنوز که هنوز است با اینکه من دیگر متاسفانه از فضای جنگ فاصله گرفته ام، دائما مقالات و پایان نامه هایی را برای من می فرستد که درباره جنگ ایران و عراق در دانشگاههای معتبر غربی کار می شوند! حسرت می خورم که چرا دیگر فرصت ندارم تا اقلا گزارشی از اینها تهیه و منتشر کنم شاید که برخی محققان ایرانی را خجالت زده کند که بر گنج آنان چه کسانی متمرکز اند و ما اینچنین فراموشش کرده ایم! 🔰 بعدها تصمیم گرفتیم به طور جدی تر به سراغ هایی برویم که سن و سال شان به خاطره داشتن از دهه اول انقلاب می خورد. به سراغ دوست عربی رفتم که اهل بود. می گفت «ما بعد از انقلاب امیدوار شدیم و حرکتهای اسلامگرا شروع به افزایش تحرکات و انسجام خودشان کردند. جنگ که شد ما خیلی نگران شدیم. نمی دانستیم آیا این انقلاب می ماند یا نمی تواند مقاومت کند! همه چیز هم در اختیار دولتها بود و پیدا کردن اخبار صحیح آسان نبود. تنها منبع ما رادیو عربی تهران بود که با ترس و واهمه، گاهی از پارازیت ها عبور می کردیم و آنرا گوش می کردیم تا بدانیم شما در چه حالی هستید؟ بی بی سی هم بود که چون راست و دروغ را قاطی می کرد بالاخره می شد به بخشی از اخبارش اتکا کرد! به ما گفته بودند اسم مستعار یا اسم الحرکی انتخاب کنید که لو نروید! من در فکر این بودم که چه نامی انتخاب کنم که از رادیو عربی تهران شنیدم که شما عملیاتی بنام مسلم بن عقیل داشته اید و همانجا تصمیم گرفتم نام مستعارم را عقیل بگذارم.» ❎ امتداد تعطیل شد ولی بخشی از این مسیر را در مجله الکترونیکی اخوت ادامه دادیم و بخشی از این گزیده ها را در کتاب «57 ریشتر» نیز نشر دادیم ولی خب واقعا حجم این کارها حتی یک هزارم آنچه هست نیست! خدا را شکر که کارم به گلزارهای شهدا افتاد. کلی شهید غیرایرانی در این گلزارها دیدم و هر چه گشتم تقریبا چیزی درباره آنها نبود و نبود و نبود! خصوصا مجاهدین عراقی برایم قابل توجه بودند. نحوه تحول این افراد و اینکه چطور حاضر شدند مرزهای خاکی خود را با مرزهای حق معامله نکنند خیلی جای کار دارد. اندکی وارد تحقیق هم شدم. حتی یادم هست برخی را به محسن اسلام زاده معرفی کردم تا درباره شان مستند بسازد که فکر می کنم ساخت ولی اجازه پخش نگرفت! یادم هست که یکی از این عراقی ها را می گفتند بسیار روحیات عارفانه ای داشته و مدام حافظ می
خوانده است. واقعا از این سوژه های دراماتیک جذاب تر برای فیلم ها و مستندها داریم و اگر اینها کار بشوند آیا مجبوریم برویم کارهای با مضامین ضعیف تولید کنیم؟! 🌐 همان سالها به فکر هم افتادیم و برخی خاطرات را به انگلیسی و عربی ترجمه کردیم. متوجه شدم که پاکستانی ها از ما زرنگ تر بوده اند و کتاب «پرواز تا بینهایت» و "سلام بر ابراهیم" در آنجا پرفروش شده است. بچه های را درگیر ترجمه خاطرات به انگلیسی کردم. بعدها می گفتند ما در اردوهای تابستانی مان این خاطرات را برای نوجوان ها می خوانیم. از این دست خاطرات بسیار است. هر چند تا امروز هیچ – هیچ یعنی هیچ- اقدام منسجمی برای ثبت خاطرات شفاهی خارجی ها و بازتاب های جهانی انقلاب و جنگ و نامه امام به گورباچف و پیام امام برای سلمان رشدی و فتح لانه و دهها اتفاق مهمی که خصوصا در دهه اول انقلاب رخ داد نشده است! می شد برخی طلاب و دانشجویان غیرایرانی را آموزش تاریخ شفاهی داد تا به سراغ هزاران آدمی که از بیرون انقلاب، ما را شنیده اند بروند و این گنج مخفی را استخراج نمایند. چیزی که به تعبیر رهبری هر چه به ان نزدیک می شوی و ریزه کاری هایش را می بینی بیشتر به عظمت و ابعاد آن پی می بری! 👈 یکبار یکی از بچه های موسسه آی اچ اچ که برای هماهنگی اولین کاروان آسیایی شکست حصر به ایران آمده بود مهمان ما بود. با حس خاصی شروع به خواندن برخی آهنگ های انقلابی دهه اول انقلاب کرد! برایم جالب بود که بعد از سی سال هنوز انها را حفظ هست. گفتم معنی شان را می دانی؟ گفت نه! تعجبم بیشتر شد. از من خواست معنی آنها را برایش بفرستم! بعدا از بچه های بیشتری در ترکیه که همگی هم اهل سنت هستند همین را شنیدم که همه شعرهای انقلابی ما را حفظ بوده اند. همان ها می گفتند که ما مراسم های متعددی با نام «شب شهدا» برگزار و از انقلاب و جنگ شما یاد می کردیم. 😒 هنوز هر چه می شنوم برایم تازگی دارد. چندی قبل دوستی اهل از اعزام به می گفت و من متعجب بودم که چرا این لایه مهم از تاریخ جنگ هنوز هیچ سند ثبت شده ای ندارد! راستی وقتی بعد از چهار دهه می شود ثابت کرد که بچه های مقاومت در حماس و حزب الله از بسیجیان ما الگو گرفتند و پیروزی های جریان مقاومت به بیداری اسلامی منجر شد و حتی در قلب کشورهای غربی متاثر از بیداری اسلامی، جنبش 99 درصد شکل گرفت، آیا نباید غصه خورد که چرا نحوه انتقال این آثار و نحوه تاثیرگذاری جنگ ما بر جهان، ثبت نشده است؟ این تحلیل را دقیقا رهبری در ششم آذر سال 90 بیان کردند و سیر این اثربخشی از جنگ تا امروز را توضیح دادند. 🎥 چندی قبل با یکی از سران همراه بودم. برایم جالب بود که از سالها قبل تحت تاثیر فیلم اپیزودیک «خداحافظ رفیق» بهزاد بهزادپور بود. می گفت «ما با دیدن فیلم های شما از جنگ حس مشترکی پیدا می کنیم چرا که خود ما نیز در غزه همین نوع احساس را تجربه کرده ایم. همین رابطه های عاطفی و روحیات جهادی را داشته ایم و ما هم با اینها گریه می کنیم» بگذریم که سخن بسیار است... همتی باید! 📍 @komeilialireza