eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
866 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆عقب نمانیم! 4⃣ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🚦عدالت خواهی: الهیاتی یا حقوقی؟! 1⃣ ▫️گاهی عدالتخواهی ای به یک قانون مصوّب و مُمضای شورای نگهبان یا
توحید و عدالت.mp3
17.28M
🎧 نشست علمی 🔘استاد قنبریان 🗓 تاریخ جلسه: 99/6/27 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ............... 🔅سه قرائت الهیاتی برای عینیت توحید و عدالت اجتماعی 🔅چگونه توحید می تواند سنجه ی احکام شود؟! 🔅سنجه بودن عدالت، مصحح توحیدی ماندن فتاوا و احکام! ☑️ @m_ghanbarian
📚درس خارج امام جمعه اهواز؛ دلگرمی و دلواپسی! 📝کانال ایتای حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد اعلام کرد: از ۴شنبه ۱۸ربیع الاول درس خارج فقه ایشان در اهواز شروع می شود. 🚩علم، حیات است. تحقیق و ترویج علوم دینی از افضل فعالیتهای علمی است. اگر جهت تامین استاد برای ماندن فضلاء در استان و خدمت رسانی شان به مردم باشد، کار راجحی هم هست. پس از این حیث، درس خارج ایشان جای دلگرمی و شکرگزاری است. 🚏نگرانی و دلواپسی از چیز دیگری است: از تعیّن های این کرسی های درسی در ظرف فرهنگی ماست! کرسی درس خارج فقه، به حمل شایع(مصداقا) در شهرستانها بخصوص از سوی دارندگان سمت های حکومتی، معمولا عوارض و لواحقی یافته که دلواپسی دارد: 🔸۱.آرام آرام "آیت الله"،"آیت الله" کردن ها، فاصله ساز شود! "معلم فقه" بودن، مصحّحِ دست بوسی و به مرور فرهنگ شود! تا جایی که نزد مریدانِ حلقه اول، دست آقا نبوسیدن، کفایت در رانده شدن شود! این تعیّن و تشخصِ آیت اللهی جای دلواپسی است که بی تکلّفی و خاک نشینی ایشان را خدای نکرده کم کند. 🔸۲.تدریس، شهریه دادن هم طلب می کند! از اینجا مصرف وجوهات برای شاگردان تا استفاده از ظرفیت های مالی دیگر(خیّرین و خیریه های خصولتی و...) لازم می آید! به مرور مردمی بودن و نیمه شب سراغ مناطق محروم رفتن، وقت خود را به آدمهای خاص و تقلای متقابل برای درخواست آنها دهد! 🔸۳.به مرور نیاز به مَدرَسِ مجزا و سپس مدرسه علمیه مستقل، لازم می آورند؛ به این بهانه که شاگردان، دوره سطح را هم طبق نظر آیت الله بخوانند!و... این مخارج اضافی، از سوی مقامات، معمولا از طریق ادارات دولتی(شرکت نفت و استانداری و...) تدارک می شود! از اینجا دیگر رودربایستی با مسئولین، غلبه می کند! دیگر نمی شود برای متخلّف یا کم کار آنها، مهلت معین کرد! در صف مردم محروم ایستاد و حقوق ضایع شده شان را از دستگاه ها طلب کرد! 🔸۴.نه جهنم سیر می شود؛ نه طمّاع ثروت و نه طالب علم! هرسه "هَل مِن مَزید؟" دارند! اگر کار، گرفت و امام جمعه گی از دهه گذشت؛ پیشنهادهای دیگری از تاسیس موسسات آموزش عالی، حوزه های علمیه زنجیره ای و... هم از سوی مشاوران، نیاز و ضرورت می شود! هریک از اینها لوازم خاص خود را دارد که یک امام جمعه "انقلابی" و "جهادی" و "مردمی" را ، "محافظه کار" (بخوانید: قاتل انقلاب!) ، "بروکرات" و "دولتی" می کند! مشکلات مردمی ای که دهه قبل، بازدیدش رفته، حالا چندبرابر شده؛ اما پیگیری ها باید برای توافقنامه ها با وزیر آموزش عالی و ارتباطات و جذب بودجه ریاست جمهوری و...باشد؛ تا این دیوانِ بزرگ را سرپا نگه دارد! تازه اگر چشم باز نکند ببیند: آفتابه و لگن، هفت دست؛ شام و نهار خبری نیست! همان مردم محرومِ رها شده، حالا از فقر و تبعیض(نه شبهات علمی) دارند از تشیع و انقلاب کوچ می کنند! 📍جناب آقای موسوی فرد لابد در آئینه، موارد فوق را درباره برخی همکاران خود در این چهل سال دیده است، و دلواپسی ها را بدبینی و فرضِ فارض نمی داند. با آن خلوص و زهد و روحیه مردمی حتما برای این "مواضع عبرت" چاره دارد. باشد که مثل امام جمعه گی، در اینباره هم سبکی نو از کرسی درس خارج ابداع کند؛ که هیچیک از آفات یادشده و بیشترش (که ناگفته ماند) را نداشته باشد. 🔅یک پیشنهاد : خوب است آن عالم جهادی و مطالبه گر در آن شهر و استان با حاشیه نشینی مفرط و محرومیت بسیار، درخواست حضرت آقا از حوزه علمیه درباره عدالت را محقق کند: درس خارج کتاب العدالة!(۱) کتاب العدالة، کتابی فرضی در فقه ماست که از مسائل جدی عدالت اجتماعی بحث می کند. مساله هایش را "از عینیت جامعه" یافته و در کتابهای فقهی الاجاره، الدین، المتاجر، الحجر، الضمان، المضاربه و... "جانمایی" کرده و حل می کند. مثلا وضعیت کارگر هفت تپه و... ، ایشان را به فروعات اجاره ببرد که: اگر کارگر، مضطر شد کار خود را به کمتر از قیمت بفروشد، آیا عقد اجاره صحیح است؟! اگر می خواهد مکررات را بحث نکند و رویی به مسائل مستحدث دارد؛ بقول متفکر شهید، مطهری توجه کند که فرمود:"فقهای عصر از مسائل بانک و بیمه و چک و سفته به عنوان مسائل مستحدث کم و بیش بحثهایی کرده و می کنند ولی توجه ندارند که راس و رئیس مسائل مستحدث خود سرمایه داری است...".(۲) قدردان همه علمای مردمی و خدوم آن دیار عزیز هستیم. ................................. ۱.ر.ک: دومین نشست اندیشه های راهبردی۹۰/۲/۲۷ ۲.مجموعه آثار ج۲۰ص۴۷۹ 📝 محسن قنبریان ۹۹/۸/۹ ☑️ @m_ghanbarian
⁉️یک نقد بر یادداشت "درس خارج امام جمعه اهواز؛ دلگرمی و دلواپسی" و پاسخ آن ❓نقد بسم الله الرحمن الرحيم پیرو یادداشت اخیر جناب حجت الاسلام حاج اقا قنبریان استاد بزرگوار علم حیات بخش است. فضلای حوزوی در همه اعصار و امصار به غرض عرضه فهم نو یا دقیقتر و یا طرح ابواب کمتر پرداخته شده در یک شهر درس خارجهایی برگزار میکردند و میکنند. اولین انحراف از کلام حضرتعالی شروع میشود که مفروض گرفته اید که یک کرسی خارج فقه اگر برای ماندن یا نماندن طلاب در اهواز یا با نگاه به استاد کردن شاگردان در مدارس استان تاسیس شود مبارک و دلگرم کننده است. خیر بزرگوار درس خارج یک سلوک علمی معنوی است و در آن فقط و فقط حد وسط های گزاره های علمی فقه و اصول و فلسفه و ... به تيغ نقد و بررسی بی پروا و بدون غرض ثانوی کشیده میشوند و عوارض و لواحق درس خارج هم مثل عوارض و خوارج عدالت طلبی کسانی که از عدالت خواهی علمی و مستدل شما (لااقل در خیلی از موارد) فقط افراطهایش را یاد گرفته اند نیست.! هر چه گفتید و خواندیم محمولات بالضمیمه ای بود که بر یک درس خارج توسط یک نماینده معزز ولی فقیه در یک استان بار کرديد لكن السنخيه علة الانضمام و وقتی جناب حجت الاسلام و المسلمين حاج اقا موسوی فرد به شهادت پابرهنگان و مستضعفین و دردکشيدگان سنخیتی با صفات مورد اشاره شما ندارند انضمام و محمولاتش به طريق اولی منتفیست. با شناختی که از حضرتعالی هست بعید میدانیم از سیره ایشان اطلاعاتی غیر از آنچه گفته شد داشته باشید و سیاق نوشته تان زید بر علت است که خواننده به مخاطب خاص داشتن این نوشته از باب به در گفتن و دیوار را به چالش چند باره کشاندن پی ببرد. اما استاد عزیز حوزوی و فاضل مکرم این عین بی عدالتی و عدالتخواری است که مجموع نقدهایی که سالیان سال بر مجموعه های متعددی در خوزستان داشتید و داشتند را با ابزار کردن درس خارج فقه سید بزرگوار که به حق هدیه رهبر معظم انقلاب به مردم دردکشیده خوزستان است و به صورت مبهم بدون ذکر صریح بیان بفرمایید. هم بی عدالتی در حق ایشان و هم ناعدالتی در گرفتن فرصت دفاع از مخاطبان اصلی شماست. اتفاقا طرح نویی که بنا بود راه اندازی کنند در این درس خارج همين باز کردن درهای گفتگوی صریح با موضوعات علمی حوزوی و آموزش تحمل نقد و بررسی بود که با مانیفستی که برای درس خارج پیچیدید قطعا سرعت این کار در مرحله اول قدری گرفته شد. در یکی از درسهای اخلاق رهبر معظم انقلاب از جمله گناهان زبان جسارتا حرف بی جا شمره میشود. نقد شما شاید فی نفسه حرف بی جا نباشد لكن با توجه به هژمونی رسانه ای و چالشهای چندوجهی و هیبریدی امروز انقلاب قطعا هیچ سودی برای هیچ کدام از اطراف مورد بحثتان جز دلسرد کردن و یادآوری مسیرهای بی ثمر و بن بست قبلی در رفع مشکلات استان محروم خوزستان ندارد. مطالب شما را چندین سال است دنبال میکنم و درس هایی گرفته ام و ممنونم لكن اینکه خطاب بفرمایید "جناب آقای موسوی فرد" بنده جز عدم رعایت ادب و ضعف عرفيات برداشت دیگری نذارم. یک جمله هم در تناقضات فرمایش حضرتعالی اینکه از طرفی تمحض و تضلع در درس خارج و مايتعلق به را منجر به تعطیلی کارهای جهای و بازدیدهای شبانه از مناطق محروم میدانید و از طرفی پیشنهاد میدهید باب العدالة را که هنوز مراجع عظام تقلید و ستونهای حوزه های علمیه به طور مستوفی به آن نپرداخته اند را در اهواز راه اندازی کنند! این هم ناشی از مشاهده ضعیف صحنه استان و بالتبع تحليل افراطی در اولویت دادن به عدالت ولو در اصول دین هست. همین مقدار نقد هم برای جنابتان در خصوصی میفرستم ان شاالله پاسخ در مطلب بعد ⬅️ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⁉️یک نقد بر یادداشت "درس خارج امام جمعه اهواز؛ دلگرمی و دلواپسی" و پاسخ آن ❓نقد بسم الله الرحمن الر
‼️پاسخ به نقد رسیده سپاس از نقد و خیرخواهی ایشان بین نکات متعدد طرح فرموده، دوتا اوْلی به پاسخ اند: 1⃣یادداشت را با عنوان "آیت الله موسوی فرد" نوشتم بعد از ملاحظات سلسله مراتب درعرفیات آنجا -که درش زندگی کرده ام- و دیدن عنوان کانال خودشان، به "حجة الاسلام و المسلمین" تنزّل دادم. اگر بخاطر محدودیت کلمات در یک ستون ایتا، یکبار بکار بردن "جناب آقای" بجای "حجة الاسلام والمسلمین" بی ادبی است؛ از ایشان و آن عزیزان عذرخواهم. عرفیات آنجا را می شناسم که با عرف دستبوسی و آقا، آقا کردن(برای اعاظمی اما نه منحصر)، "جناب آقای" خلاف عرف میشود. فقط در محدودیتِ کلمات، بهتر از "حجة الاسلام" دیدم. عزیزان! توجه دارید همین اشکال و جواب مان، مؤید لازمه اول شمارش شده در یادداشت است؟! پس موارد از باب قضیةٍ فی واقعةٍ و اَعراض مُفارق و نادر نیست! 2⃣ اینکه همه گفته ها را "بار شده بر یک درس خارج، توسط یک نماینده معزز ولی فقیه، در یک استان" دیده اند؛ و"از باب به در گفتن و دیوار را به چالش چندباره کشاندن" خوانده اند؛ ریشه و خاستگاه نقدشان شده است. حکم "بی عدالتی" و "ناعدالتی" و "عدالتخواری" و... در آن درک و دریافت البته منطقی می شود. اما از یادداشت بنده اگر هم کسی به فرد اکملی در این آسیب ها نظر گرفته، از باب "مابه یُنظر" و نگاه آلی بوده است نه "مافیه یُنظر" و نگاه استقلالی. این لوازم و لواحقِ خارج از "سلوک علمی معنوی" محض، در کشور دارد "رویه" می شود! اشاره به برخی حوزه های علمیه مشاهیر (در پست های سابق حکومتی) در دادگاه های مفاسد اقتصادی، شنیده می شود و نماینده دادستان وعده شکایت به دادگاه ویژه می دهد! بنظر مخاطب منصف اگر تصرف بنام حوزه علمیه در اراضی عمومی، برخی معادن، جنگلها و... پدیده شاذ و نادر و کالمعدوم بود، رهبر انقلاب اسلامی درباره اش هشدار می دادند؟ آنهم در "هژمونی رسانه ای و چالشهای چند وجهی و هیبریدی امروز انقلاب"! :《اجازه ندهید به این جنگلها دست درازی بشود(...)با بهانه های مختلف از شهربازی درست کردن و جذب گردشگر و هتل داری و مانند اینها بگیرید تا مدرسه علمیه و حوزه علمیه، همه اینها بهانه هایی می شوند "و شده تا کنون"؛ که جنگلهای ما دست بخورد. به آنها تعرض بشود. به جنگلها تعدی بشود...》(۹۳/۱۲/۱۷) با این حساب می بینید محمول مِن صمیمه درس خارج فقه، در حال رویه شدن به برخی یا همه آن ضمائم شمارش شده است(بنده فقط برای خوزستانِ فاقد جنگل، خوانش استان نفتی کردم). اگر خبر از یک رویه جدید است، آنوقت تذکرات از باب به در گفتن نیست. از باب النصیحة لائمة المسلمین است که پیامبرمان فرمود: هیچ مومنی نباید در آن خیانت کند. 🔺در آن یادداشت از حضرت حجة الاسلام والمسلمین موسوی فرد با عناوین:"زاهد"، "مردمی"، "انقلابی"، "با اخلاص"، "عالم جهادی"، "مطالبه گر"، "بی تکلف"، "خاک نشین" ؛ خواسته شده است همانطور که در امامت جمعه سبک نویی گذاشتند، در درس خارج هم سبک نویی بدون این لواحق بگذارند . آیا این جسارت به ایشان است؟! این "ذم" ایشان است یا "مدح"؟! عمل دیگران بر ایشان بار شده، یا الگوی دیگران شدن، طلب شده است؟! ماییم و آن یادداشت و فهم عمومی مخاطبان! 🔺از همین جا معلوم میشود تناقضی هم در یادداشت نیست. "مایتعلق به" درس خارج(که شمارش شده)، با کار جهادی و...نمی سازد؛ نه هویت لیسیده ی درس خارج که سلوکی علمی و معنوی است. لذا جسارت شده ناظر به روحیه و صفات کمالی آن عزیز، پیشنهاد موضوع درس هم شده است. 🔺در آخر بسیار متاسف شدم اگر این پیشنهاد و بیان آن مواضع عبرت و طلب سبکی نو از انسانی وارسته، سرعت طرح موضوعِ تحمل نقد را گرفته باشد!!! اگر چنین باشد، چقدر بیشتر روشن می کند ما از تعالیم امامین انقلاب دوریم. رهبرانقلاب در جواب درخواست کرسی های آزاد اندیشی در حوزه بود که فرمود:《آزادی بیان، مقید به منطق و اخلاق و حقوق معنوی و مادی دیگران "ونه هیچ چیز دیگری"، تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی گردد》(۸۱/۱۱/۱۶) و در جای دیگر:《نباید...نقد و انتقاد را به "کالای قاچاق" یا "امر تشریفاتی" تبدیل کرد》(۹۶/۱۰/۶) بنده نظارت مردمی و "خیرخواهی پیشینی" و نقد و "انتقاد پسینی" را عامل اصلی مصونیت از آن آسیب ها دیده ام که اینگونه یادداشتها را می نویسم. برنتابیدن "خیرخواهی پیشینی" برای بزرگان، ضربه اش همانجا می خورد که برخورد با "نقد و انتقاد پسینی"!(دقت کنید) 🔺 باور کنیم سجایای عالی امام جمعه وزین اهواز، تنها عامل مصون ماندن ایشان در همه دهه های آینده نیست؛ چشمان ناظر و خیرخواه مردم و فضلا هم نقش بی بدیل دارد. از اینروست که سزاوار است سود و زیان این خیرخواهی های پیشینی و مراقبتهای ضمنی را پس از مدید شدن دوره زعامتها ببینیم؛ و در اعلان سود نداشتنش عجله نکنیم. از خداوند تمنا دارم از قصور و تقصیراتم در گذرد.محتاج راهنمایی و نصیحت همه خوبان هستم. 📝محسن قنبریان۹۹/۸/۱۰ ☑️ @m_ghanbarian
🕋الهی نامه عدالتخواران*❗️ 🛐الهی! وقتی فرشتگان مقربت را از زبان ولیّ ات به: تسبیح خوار و تهلیل(لااله الاالله)خوار ستوده ای(۱)؛ این بندگان اسیرِ عالمِ تزاحم و زایشگاه ظلم و تبعیض را هم "عدالت خوار" قرار بده؛ تا جز قسط و عدالت چیزی نخورند و نیاشامند! قسط ای که میوه و خوردنیِ(اُکُلِ) شجره ی طیبه دین ات هست و آنرا چنین ستودی:"تُؤتِی اُکُلَها کُلَّ حِین بِاذنِ رَبَّها"(۲) 🛐 الهی! اما آنان را "کوه خوار" و "زمین خوار"، "جنگل خوار" و "مرتع خوار"، "وقف خوار" و "خیریه خوار"، "بودجه خوار" و "رانت خوار"، "وام خوار" و"نام خوار"، قرار مده که خود در مائده آسمانی ات فرمودی:"کُلوُا مِن طَیِّباتِ واعمَلوُا صالِحا"(۳): از طیّباتی(چون قسط و عدل) بخورید و[تا] عمل صالح انجام دهید! 🛐الهی! آنان که مطالبه ی هدف ارسال رسل و انزال کتب(۴) را رزقشان کردی؛ از "شُهرت خواری"، "لایک خواری" و "رأی خواری"، "تبرّج مجازی" و "تلوّن سیاسی" هم مصونشان دار. رهاورد انبیاء را "متاعِ" سمتها و سمن ها یا "مایه دین بازی" و "برخورد های گزینشی" نکنند! "عدالت خوار"، نگهشان دار تا به عِرض محترمی تعدی نکنند! در عدالتخواهی تبعیض نورزند! و جز بر ظالم نشورند! 🛐الهی! ما را "عدالت خوار" قرار ده نه "نان خورِ عدالت" یا "نانِ دین خور"!(۵) که بین ایندو فرق بسیار است. فهم مصادیق عدالت را بنمایان و تحملش را بر ما آسان کن و الا به ناسزایت سزاوار می شویم که:"ثُمَّ لَم یَحمِلوُها کَمَثَلِ الحِمارِ یَحمِلُ اَسفارا"(۶)! .............................. * "عدالتخوار" در سالهای اخیر فحش سیاسی ای شده که بجا و نابجا برچسب افشاگران، مطالبه گران، عدالتخواهان و... می شود. این روزها این کمترین هم این سردوشی را گرفت. در محضر الهی دیدم بجای کدورت از برادرانم بهتر است "حقیقت عدالت خواری" را از خدایم بخواهم؛ شد این الهی نامه! ۱."طعامهم التسبیح و شرابهم التهلیل"/بحارالانوار ج۵۷ص۲۴۹ ۲.ابراهیم/۲۵: درختی که همیشه ایام خوردنی می دهد! ۳.مومنون/۵۱ ۴. حدید/۲۵ ۵."المستاکل بدینه"/ تحف العقول ص۲۲۳ ۶.جمعه/۵ ☑️ @m_ghanbarian
💢 هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با همکاری مجمع اسلامی حبل الله برگزار می کند. 💢شصتمین نشست از سلسله نشست های «کلمه سواء» 🔶موضوع: حضرت محمد (ص) پیامبر بشر و نقش انقلاب اسلامی در راهبری امت اسلامی 🎤سخنران: حجت الاسلام محسن قنبریان 🗓 زمان : دوشنبه 12 آبان ماه ۱۳۹۹ ⏰ ساعت 19 📍 نشست به صورت زنده برگزار می گردد. 🌐 ورود به نشست زنده🌐 https://bitn.ir/irc60 برای ورود، گزینه میهمان را انتخاب نمایید. ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با همکاری مجمع
محمد(ص) پیامبر بشر و نقش انقلاب اسلامی در راهبری امت اسلامی.mp3
29.56M
🕋صوت نشست علمی: محمد(ص) پیامبر بشر و نقش انقلاب اسلامی در راهبری امت اسلامی ١٢آبان ٩٩/ حجت الاسلام قنبریان 🔘 سه هدف محقق نشده پیامبر(ص) 🔘 ریل گذاری فرهنگی، اقتصادی، سیاسی پیامبر(ص) برای تحقق آنها 🔘کار احیاگران اسلام و انقلاب اسلامی در قبال آن ریل گذاری و اهداف ناتمام 🔘 مانعیت فرقه گرایان و غربگرایان برای احیای اسلام محمدی و تحقق اهداف پیامبرانه ☑️ @m_ghanbarian
✅ سوره برائت روح الله! حضرت آقا در دیدار اخیر در مقابل شیفتگی برخی ترسوهای داخلی در مقابل پیشنهاد مذاکره توسط آمریکا به این نکته توجه دادند که آمریکا همیشه پیشنهاد مذاکره داشته و امام و ایشان رد کرده اند. بعد به نمونه فرستاده ریگان(مک فارلین) اشاره کردند که با او مذاکره نشد. نمونه دیگری هم در زمان کارتر(قبل از ریگان) بود که پس از اشغال سفارت، کارتر چند نماینده فرستاد و حضرت روح الله با پیامی بدون بسم الله آنها را در راه دست خالی برگرداند. سیداحمدآقا این را تنها بیانیه بدون بسم الله امام و بمثابه سوره برائت می خواند. رضوان خدا بر آن مرد الهی. بعد از آن نوبت به سوره فیل و تأویل "ترمیهم بحجاره من سجیل" رسید. کاش ترسوها باور کنند: خدا باماست! آن پیام در جلد ۱۰صحیفه امام چنین است:👆 محسن قنبریان ۲۶مرداد۹۷ ☑️ @m_ghanbarian
✍🏻فهرستی از برخی یادداشتها و سخنرانی ها در حوزه سیاست و حکمرانی: 🔺سلسله مباحث عاشورا موج سوم انقلاب محمد(ص) http://mghanbarian.ir/lecture/273/ 🔺سلسله بحث عاشورا؛ نهضت مقدس http://mghanbarian.ir/lecture/1562/ 🔺سلسله بحث کوفه؛ نهضت، نظام، تاب آوری http://mghanbarian.ir/lecture/2692/ 🔺ناکارآمدی و نامقبولی و مصالح تصنعی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1214 🔺سفارشات علی(ع) درباره قوه قضائیه https://eitaa.com/m_ghanbarian/1461 🔺تبعیض قضائی موجب عدم مشروعیت می شود https://eitaa.com/m_ghanbarian/996 🔺سه بررسی لازم برای نقد و انتقاد حکومت و حاکمیت https://eitaa.com/m_ghanbarian/1162 🔺منبع خوب مچ گیری https://eitaa.com/m_ghanbarian/1407 🔺تجاوب نه تملق https://eitaa.com/m_ghanbarian/803 🔺چگونگی نقد و انتقاد عقلائی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1161 🔺انتقاد از نهادهای زیر نظر رهبری https://eitaa.com/m_ghanbarian/978 🔺درس ناتمام https://eitaa.com/m_ghanbarian/610 🔺پرسش و پاسخی درباره درس ناتمام https://eitaa.com/m_ghanbarian/617 🔺اتاقهای خالی جای اتاقهای فکر در ساختمان جدید بعثه https://eitaa.com/m_ghanbarian/351 🔺شهادت پاکدستی حضرت آقا برای منصوبین و وظیفه ما https://eitaa.com/m_ghanbarian/1473 🔺تابلوی قداست https://eitaa.com/m_ghanbarian/1448 🔺تناسب تقدّس جامعه و ولیّ امر https://eitaa.com/m_ghanbarian/1507 🔺خطبه فاطمی و تئوریزه آقازادگی https://eitaa.com/m_ghanbarian/695 🔺از رسول الله(ص)نشد اقلا تاسی از پاپ...! https://eitaa.com/m_ghanbarian/58 🔺شورای نگهبان تراز انقلاب ۱و۲ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1512 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1518 🔺شرط روحیه انقلابی برای اجتهاد https://eitaa.com/m_ghanbarian/998 🔺امام خمینی و نظام انقلابی https://eitaa.com/m_ghanbarian/973 🔺مسئولین و پدیده های اعتقاد سوز https://eitaa.com/m_ghanbarian/590 🔺مکتب سلیمانی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1309 🔺چالش افت مشارکت https://eitaa.com/m_ghanbarian/1322 🔺امیرالمومنین با قتل خطایی آشوبها چه میکرد؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1661 🔺جوشش انقلابی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1305 🔺پای تخت https://eitaa.com/m_ghanbarian/1389 🔺نقد مستند بهتان برای حفظ نظام https://eitaa.com/m_ghanbarian/661 🔺پرسمان انقلاب ۱ https://eitaa.com/m_ghanbarian/655 🔺پرسمان انقلاب۲(جانشینی رهبری) https://eitaa.com/m_ghanbarian/657 🔺آیا بیت رهبری نیاز به سخنگوی رسمی ندارد https://eitaa.com/m_ghanbarian/1136 🔺بی پرده از انقلاب و تقلب https://eitaa.com/m_ghanbarian/1103 🔺فرعونی که هست؛ موسایی که...! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1442 🔺رهبری برای مستضعفان جهان https://eitaa.com/m_ghanbarian/637 🔺خامنه ای هم اگر پادشاه بود فرار می کرد! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1145 🔺حساس نشو https://eitaa.com/m_ghanbarian/8 🔺پرسش و پاسخ های نشست ۲۲بهمن http://mghanbarian.ir/qanda/517/ http://mghanbarian.ir/qanda/525/ http://mghanbarian.ir/qanda/536/ http://mghanbarian.ir/qanda/541/ http://mghanbarian.ir/qanda/545/ http://mghanbarian.ir/qanda/547/ 🔺برای آینده انقلاب امید سرشار از کجابیاوریم؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1021 🔺احکام ویژه/زمانبدی ویژه/مامور ویژه/کار ویژه http://mghanbarian.ir/doc/219/ http://mghanbarian.ir/doc/223/ http://mghanbarian.ir/doc/227/ http://mghanbarian.ir/doc/232/ http://mghanbarian.ir/doc/235/ 🔺حاشیه ای طلبگی بر فرمایش یک بزرگ https://eitaa.com/m_ghanbarian/622 🔺آیت الله سیستانی و مبارزه با آمریکا https://eitaa.com/m_ghanbarian/1288 🔺ضریب اباء از ضیم یا ننگ ناپذیری https://eitaa.com/m_ghanbarian/1263 🔺ذلک الدین القیم؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1403 🔺انقلاب اسلامی و اضطرار به امام زمان https://eitaa.com/m_ghanbarian/848 🔺نشست محمد(ص) پیامبر بشر و نقش انقلاب اسلامی در راهبری امت اسلامی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1707 🔺اماما! ملت با غرب زده های... https://eitaa.com/m_ghanbarian/1710 🔺ج.ا.ا مساوی رهبران انقلاب نیست! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1712 🔺معنای این سخن سردار که: "بدانید ج.ا. حرم است و اگر این حرم ماند بقیه حرمها می ماند"؟! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1819
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️اماما! ملت با غرب زده های تولید شده پس از انقلاب اسلامی و از بین یاران شما چه کند؟! غرب‌زده هایی که بعضا حتی همان کلمات غرب‌زده های پهلوی را هم تکرار می کنند! ❗️اماما! اگر ج.ا.ا اینها را رها نکرد و چند دهه از پُستی به پُست بالاتر جابجا کرد ، ملت چه کند؟! اگر از همه دستگاه های نظارتی ج.ا تایید گرفتند و ملت هم به آنها رأی ای داد، ملت غرب‌زده شده است یا ج.ا؟! ❗️اماما! اگر ملت اجازه اعتراض در خیابان یا استیضاح در مجلس برای کنار نهادن این غرب‌زده ها را نیافت؛ چه کار کند؟! اگر در بین اصحاب و تابعین آن امام مهربان غرب‌زده شدن محال است، پس عذر خواهم؛ ملت غربزده ها را کنار نهاده است! چشم به شفاعت شما و یاران شهیدت! ☑️ @m_ghanbarian
✍🏻 فهرستی از برخی سخنرانی ها و یادداشتهای اخلاقی - عرفانی 🔺سلسله مباحث سیر و سفر آخرت http://mghanbarian.ir/lecture/742/ 🔺سلسله درسگفتار طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن http://mghanbarian.ir/lecture/2429/ 🔺درس گفتارهای حضور قلب در نماز https://t.me/m_ghanbarian/616 https://t.me/m_ghanbarian/620 https://t.me/m_ghanbarian/624 https://t.me/m_ghanbarian/628 https://t.me/m_ghanbarian/633 https://t.me/m_ghanbarian/637 https://t.me/m_ghanbarian/642 https://t.me/m_ghanbarian/647 https://t.me/m_ghanbarian/651 https://t.me/m_ghanbarian/653 https://t.me/m_ghanbarian/659 https://t.me/m_ghanbarian/661 https://t.me/m_ghanbarian/666 https://t.me/m_ghanbarian/672 https://t.me/m_ghanbarian/677 https://t.me/m_ghanbarian/682 https://t.me/m_ghanbarian/689 https://t.me/m_ghanbarian/695 https://t.me/m_ghanbarian/700 https://t.me/m_ghanbarian/706 https://t.me/m_ghanbarian/708 https://t.me/m_ghanbarian/712 https://t.me/m_ghanbarian/718 https://t.me/m_ghanbarian/724 https://t.me/m_ghanbarian/729 https://t.me/m_ghanbarian/732 https://t.me/m_ghanbarian/740 https://t.me/m_ghanbarian/746 https://t.me/m_ghanbarian/750 https://t.me/m_ghanbarian/754 https://t.me/m_ghanbarian/756 https://t.me/m_ghanbarian/765 🔺درس گفتارهای رشحات المعارف http://mghanbarian.ir/lecture/2152/ 🔺سلسله درسگفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ع) https://t.me/m_ghanbarian/1269 https://t.me/m_ghanbarian/1271 https://t.me/m_ghanbarian/1274 https://t.me/m_ghanbarian/1277 https://t.me/m_ghanbarian/1280 https://t.me/m_ghanbarian/1284 https://t.me/m_ghanbarian/1290 https://t.me/m_ghanbarian/1294 https://t.me/m_ghanbarian/1302 https://t.me/m_ghanbarian/1308 https://t.me/m_ghanbarian/1312 https://t.me/m_ghanbarian/1315 https://t.me/m_ghanbarian/1326 https://t.me/m_ghanbarian/1331 https://t.me/m_ghanbarian/1334 https://t.me/m_ghanbarian/1337 https://t.me/m_ghanbarian/1341 https://t.me/m_ghanbarian/1344 https://t.me/m_ghanbarian/1350 https://t.me/m_ghanbarian/1353 https://t.me/m_ghanbarian/1358 https://t.me/m_ghanbarian/1361 https://t.me/m_ghanbarian/1364 https://t.me/m_ghanbarian/1367 🔺شرح مناجات خمسه عشر https://t.me/m_ghanbarian/358 https://t.me/m_ghanbarian/365 https://t.me/m_ghanbarian/375 https://t.me/m_ghanbarian/384 https://t.me/m_ghanbarian/387 https://t.me/m_ghanbarian/392 https://t.me/m_ghanbarian/396 https://t.me/m_ghanbarian/405 https://t.me/m_ghanbarian/411 https://t.me/m_ghanbarian/414 https://t.me/m_ghanbarian/423 https://t.me/m_ghanbarian/425 https://t.me/m_ghanbarian/428 https://t.me/m_ghanbarian/436 https://t.me/m_ghanbarian/444 🔺سلسله مباحث توحید و توحّد قائم به قسط http://mghanbarian.ir/lecture/1346/ 🔺گذر از سیم خاردار درون https://t.me/m_ghanbarian/1170 🔺فن حسن استماع https://t.me/m_ghanbarian/1657 https://t.me/m_ghanbarian/1660 🔺طلبه تراز انقلاب از حیث اخلاق https://t.me/m_ghanbarian/1029 🔺اخلاق تشکیلاتی https://t.me/m_ghanbarian/1748 🔺عدالتخواهی در عرفان آیت الله شاه آبادی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1606 🔺تحلیل قدسی روضه ها http://mghanbarian.ir/lecture/1499/ 🔺سلوک سه روزه تا بهشت https://eitaa.com/m_ghanbarian/689 🔺تجزیه و ترکیب دستورالعمل های سیر و سلوک https://eitaa.com/m_ghanbarian/604 https://eitaa.com/m_ghanbarian/608 🔺طبس - عین الاسد ! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1271
🔻 گعده‌های عدالتخواهی 📌 گعده پنجم: بایسته‌های عدالت‌خواهی طلبگی، در نظام امت و امامت + رونمایی از نخستین جزوه گفتمانی بسیج طلاب حوزه علمیه مشکوه (مجموعه مصاحبه‌های جنبش عَلَم با صاحب نظران حوزه عدالت) 🔸 با حضور حجت الاسلام و المسلمین قنبریان 🔹 زمان: دوشنبه ١٩ آبان؛ ساعت ١٨:١۵ 🔹 مکان: جلسه به صورت حضوری در دفتر بسیج و مجازی در بستر اسکای‌روم و اینستاگرام برگزار می گردد. 🌐 لینک اسکای‌روم: https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/meshkat-boede3 🌐 لینک صفحه اینستاگرام: https://instagram.com/jonbesh_alam?igshid=17uloeyva7afy
محتوای عدالتخواهی.mp3
11.62M
💢عدالت خواهی در نظام ولایت نشست حوزه علمیه مشکات ۹۹/۸/۱۹ ✅ قسمت اول: دو اصل در محتوای عدالت خواهی : ۱- عدم تنزل از الهیاتی به حقوقی و آسیب تنزل ۲- عدم تنزل به مطالبه گری و آسیب آن محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢عدالت خواهی در نظام ولایت نشست حوزه علمیه مشکات ۹۹/۸/۱۹ ✅ قسمت اول: دو اصل در محتوای عدالت خواهی :
1.pdf
289.7K
➕پاور پوینت مطالب نشست حوزه علمیه مشکات ۹۹/۸/۱۹ ✅ قسمت اول: دو اصل در محتوای عدالت خواهی : ۱- عدم تنزل از الهیاتی به حقوقی و آسیب تنزل ۲- عدم تنزل به مطالبه گری و آسیب آن محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فرم عدالتخواهی.mp3
12.33M
💢عدالت خواهی در نظام ولایت نشست حوزه علمیه مشکات ۹۹/۸/۱۹ ✅ قسمت دوم: فرم عدالت خواهی بعنوان یک کنش اجتماعی-سیاسی چه نسبتی با نظام سیاسی و حاکمیت ولایت فقیه باید داشته باشد؟ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢عدالت خواهی در نظام ولایت نشست حوزه علمیه مشکات ۹۹/۸/۱۹ ✅ قسمت دوم: فرم عدالت خواهی بعنوان یک کنش
2.pdf
736.1K
➕پاور پوینت نشست حوزه علمیه مشکات ۹۹/۸/۱۹ ✅ قسمت دوم: فرم عدالت خواهی بعنوان یک کنش اجتماعی-سیاسی چه نسبتی با نظام سیاسی و حاکمیت ولایت فقیه باید داشته باشد؟ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📢رسواگریِ مفسد اقتصادی از فقه تا قانون تشهیر! رسواگری یکی از شعبه های افشاگری است؛ که پس از حکم قضائی برای برخی مجرمان خاص خواسته شده است. در فقه اسلامی به "تشهیر" معروف است. برخی از مجرمان که به رسوا کردن آنها تصریح شده است: ۱-شاهد دروغین در دادگاه(1) ۲-قوّاد: مردی که دلّال جنسی شود.(2) ۳-قاذف: کسی که به بی گناهی تهمت فحشاء بزند(3) 4️⃣محتال: کسی که با مکر و خدعه و سندسازی مال مردم یا بیت المال را ببرد(4) درباره چنین مفسد اقتصادی ای فقهاء شیعه تصریح کرده اند: سزاوار است با عقوبت ،تشهیر شود طوری که دیگران از تکرار کار او بازداشته شوند(5) ▫️معنا و مراد از تشهیر؟ تشهیر در لغت آشکار کردن چیزی در ننگ و عار است طوری که مردم او را بدان بشناسند. فقهاء در تعیین مصادیق تشهیر و چگونگی آن در ضمن برخی جرم های گذشته سخن گفته اند. "اینکه ندا دهنده در قبیله و مسجد و بازار و مانند آن صدا بزند: این آدم، شاهد دروغین[مثلا] است او را بشناسید"(6) یا گفته اند:"او را در محافل و مجامع مردم از سر خواری و مجازات بچرخانند تا مردم از رفت و آمد با او برحذر شوند"(7). ⬅️پس تشهیر و رسوا کردن ،صرف اطلاع رسانی و محاکمه علنی و... نیست. باید تشهیر، مجازاتی و خوار کننده(شهّره السلطان بالنکال/یشهره بالعقوبة/خزیّاً ونکالاً) باشد؛ و هم بشکل بازدارنده(لیحذرمنه الناس/لکی یرتدع غیره) باشد. 🔅ظاهرا مجازاتی که امیرالمومنین(ع) برای ابن هرمه -کارگزار او در بازار اهواز- قرار داد از همین قسم است؛ که دستور داد:"...دربرابر دیدگان مردم او را بازداشت و زندانی کن. جارچی ماجرای او را بازگوید...چون جمعه شود او را از زندان بیرون کش و ۳۵تازیانه بزن و او را در بازارها بگردان(طُف به فی الاسواق)..."(8) ▪️خیر اجتماعی مقدم بر خیرِ خانواده مجرم! این خیرخواهی که با رسوا کردن مجرم اقتصادی(وسایر موارد مُجاز تشهیر) آبروی خانواده او آسیب می بیند را شریعت اسلام لحاظ نکرده است. فقهاء شیعه هم در ادوار مختلف علیرغم آن به تشهیر آن مجرمان فتوا داده اند. اگر لحاظ چنین رأفتی برای خانواده مجرم لازم بود، خداوند در اجرای برخی حدود اصرار بر مشاهده گروهی از مومنان نمی کرد!(ولیَشهَد عذابهما طائفة من المومنین) و مارا از لحاظ چنین رأفت هایی منع نمی کرد(لاتاخذکم بهمارافة فی دین الله). باوجودی که هم اجرای حد در خلوت متصور است؛ و هم اینکه اجرای حد در انظار عمومی [که خود نوعی تشهیر است] عادتا موجب آسیب به خانواده و فامیل او می شود! از اینجا معلوم است شریعت، خیر اجتماعی را بر خیر فردی و خانوادگی ترجیح داده است. ▫️قانون تشهیردر ج.ا.ا در قالب تصحیح ماده188 آیین دادرسی کیفری در 23خرداد85 تصویب و ابلاغ شد که براساس تبصره 3این ماده در موارد محکومیت قطعی به جرم اختلاس، ارتشاء، مداخله یا تبانی، اخذ پورسانت در معاملات دولتی، اخلال در نظام اقتصادی، سوءاستفاده از اختیارات به منظور جلب منفعت برای خود و دیگری، جرائم مالیاتی، قاچاق کالا و ارز وبطورکلی جرم علیه حقوق مالی دولت به دستور دادگاه صادرکننده رای قطعی، خلاصه متن حکم شامل مختصات فرد، سمت یا عنوان، جرائم ارتکابی و نوع میزان مجازات محکوم علیه با هزینه خود مجرم در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار منتشر و در اختیار رسانه های عمومی گذاشته میشود!!! ⬅️واضح است این تشهیر، تنزّل به اطلاع رسانی است. نه مجازاتی است و نه خوار کننده و با تشهیر در استعمال و اصطلاح فقهای شیعه فاصله معنا دار دارد. تصحیح این قانون در سال۹۲ برخی اشکالات را از بین برد اما این اشکال را نه!(9) اینکه رسانه های نوین بتواند جای "چرخاندن در محافل و مجامع" و "ندادهنده" را بگیرد؛ بحث شده است و قابل قبول است اما صرف خواندن خلاصه حکم و پخش تصویر او در رسانه ها، تشهیرِ مجازاتی و خوار کننده و بازدارنده نیست. آن تشهیر، این سالها فقط درباره اراذل و اوباش اعمال شده است(10)؛ اما محتال و مفسد اقتصادی از آن برکنار بوده؛ درحالیکه در شریعت برای او به تصریح خواسته شده است! .............................. 1.ر.ک:مستندالشیعه ج22ص212/تحرالوسیله ج2ص409مساله 15 2.ر.ک:شرایع ج4ص162 3.ر.ک:امهذب البارع ج5ص63 4.ر.ک:جواهرج41ص598/المقنعة ص805/النهایة ص805/السرائر ج3ص512/التحریر الاحکام ج2ص234 و... 5.السرائر ج3ص512/المقنعة ص805 و... 6.الخلاف ج2ص601مساله39 7.المهذب البارع ج5ص64 8.مستدرک الوسائل ج17ص403و404 9.ر.ک https://b2n.ir/685512 10.در مرتبه اخیر رئیس قوه قضاییه با این کار مخالفت کرد 📝محسن قنبریان ۹۹/۸/۲۲ ☑️ @m_ghanbarian
در اینباره این سه یادداشت را مطالعه کنید: 🔺آقای روحانی، کالایی کردن آموزش خلاف شرع است! https://eitaa.com/m_ghanbarian/678 🔺مدارس پولی و تداوم بین نسلی تبعیض! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1189 🔺پارادکس پول و آموزش! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1190
🔅پیش‌نشست دوم سیاستگذاری عمومی و حکمرانی اسلامی با موضوع «بخش عمومی و حکمرانی مواهب عمومی» با ارائۀ: 🔸دکتر محمدجواد توکلی 🔸دکتر حمیدرضا مقصودی 🔸حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🔹دبیر علمی: دکتر علی سعیدی 🗓دوشنبه ۲۶ آبان ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🔗 لینک ورود: http://ve.qom.ac.ir/msheghtesade/ * موضوع ارائه حجت الاسلام قنبریان: کالایی سازی آموزش؛ تبعیض بین نسلی ☑️ @m_ghanbarian