⁉️یک نقد بر یادداشت "درس خارج امام جمعه اهواز؛ دلگرمی و دلواپسی" و پاسخ آن
❓نقد
بسم الله الرحمن الرحيم
پیرو یادداشت اخیر جناب حجت الاسلام حاج اقا قنبریان
استاد بزرگوار علم حیات بخش است. فضلای حوزوی در همه اعصار و امصار به غرض عرضه فهم نو یا دقیقتر و یا طرح ابواب کمتر پرداخته شده در یک شهر درس خارجهایی برگزار میکردند و میکنند. اولین انحراف از کلام حضرتعالی شروع میشود که مفروض گرفته اید که یک کرسی خارج فقه اگر برای ماندن یا نماندن طلاب در اهواز یا با نگاه به استاد کردن شاگردان در مدارس استان تاسیس شود مبارک و دلگرم کننده است. خیر بزرگوار درس خارج یک سلوک علمی معنوی است و در آن فقط و فقط حد وسط های گزاره های علمی فقه و اصول و فلسفه و ... به تيغ نقد و بررسی بی پروا و بدون غرض ثانوی کشیده میشوند و عوارض و لواحق درس خارج هم مثل عوارض و خوارج عدالت طلبی کسانی که از عدالت خواهی علمی و مستدل شما (لااقل در خیلی از موارد) فقط افراطهایش را یاد گرفته اند نیست.!
هر چه گفتید و خواندیم محمولات بالضمیمه ای بود که بر یک درس خارج توسط یک نماینده معزز ولی فقیه در یک استان بار کرديد لكن السنخيه علة الانضمام و وقتی جناب حجت الاسلام و المسلمين حاج اقا موسوی فرد به شهادت پابرهنگان و مستضعفین و دردکشيدگان سنخیتی با صفات مورد اشاره شما ندارند انضمام و محمولاتش به طريق اولی منتفیست.
با شناختی که از حضرتعالی هست بعید میدانیم از سیره ایشان اطلاعاتی غیر از آنچه گفته شد داشته باشید و سیاق نوشته تان زید بر علت است که خواننده به مخاطب خاص داشتن این نوشته از باب به در گفتن و دیوار را به چالش چند باره کشاندن پی ببرد.
اما استاد عزیز حوزوی و فاضل مکرم این عین بی عدالتی و عدالتخواری است که مجموع نقدهایی که سالیان سال بر مجموعه های متعددی در خوزستان داشتید و داشتند را با ابزار کردن درس خارج فقه سید بزرگوار که به حق هدیه رهبر معظم انقلاب به مردم دردکشیده خوزستان است و به صورت مبهم بدون ذکر صریح بیان بفرمایید.
هم بی عدالتی در حق ایشان و هم ناعدالتی در گرفتن فرصت دفاع از مخاطبان اصلی شماست. اتفاقا طرح نویی که بنا بود راه اندازی کنند در این درس خارج همين باز کردن درهای گفتگوی صریح با موضوعات علمی حوزوی و آموزش تحمل نقد و بررسی بود که با مانیفستی که برای درس خارج پیچیدید قطعا سرعت این کار در مرحله اول قدری گرفته شد.
در یکی از درسهای اخلاق رهبر معظم انقلاب از جمله گناهان زبان جسارتا حرف
بی جا شمره میشود. نقد شما شاید فی نفسه حرف بی جا نباشد لكن با توجه به هژمونی رسانه ای و چالشهای چندوجهی و هیبریدی امروز انقلاب قطعا هیچ سودی برای هیچ کدام از اطراف مورد بحثتان جز دلسرد کردن و یادآوری مسیرهای بی ثمر و بن بست قبلی در رفع مشکلات استان محروم خوزستان ندارد. مطالب شما را چندین سال است دنبال میکنم و درس هایی گرفته ام و ممنونم لكن اینکه خطاب بفرمایید "جناب آقای موسوی فرد" بنده جز عدم رعایت ادب و ضعف عرفيات برداشت دیگری نذارم. یک جمله هم در تناقضات فرمایش حضرتعالی اینکه از طرفی تمحض و تضلع در درس خارج و مايتعلق به را منجر به تعطیلی کارهای جهای و بازدیدهای شبانه از مناطق محروم میدانید و از طرفی پیشنهاد میدهید باب العدالة را که هنوز مراجع عظام تقلید و ستونهای حوزه های علمیه به طور مستوفی به آن نپرداخته اند را در اهواز راه اندازی کنند! این هم ناشی از مشاهده ضعیف صحنه استان و بالتبع تحليل افراطی در اولویت دادن به عدالت ولو در اصول دین هست. همین مقدار نقد هم برای جنابتان در خصوصی میفرستم ان شاالله
پاسخ در مطلب بعد ⬅️
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⁉️یک نقد بر یادداشت "درس خارج امام جمعه اهواز؛ دلگرمی و دلواپسی" و پاسخ آن ❓نقد بسم الله الرحمن الر
‼️پاسخ به نقد رسیده
سپاس از نقد و خیرخواهی ایشان
بین نکات متعدد طرح فرموده، دوتا اوْلی به پاسخ اند:
1⃣یادداشت را با عنوان "آیت الله موسوی فرد" نوشتم بعد از ملاحظات سلسله مراتب درعرفیات آنجا -که درش زندگی کرده ام- و دیدن عنوان کانال خودشان، به "حجة الاسلام و المسلمین" تنزّل دادم.
اگر بخاطر محدودیت کلمات در یک ستون ایتا، یکبار بکار بردن "جناب آقای" بجای "حجة الاسلام والمسلمین" بی ادبی است؛ از ایشان و آن عزیزان عذرخواهم.
عرفیات آنجا را می شناسم که با عرف دستبوسی و آقا، آقا کردن(برای اعاظمی اما نه منحصر)، "جناب آقای" خلاف عرف میشود. فقط در محدودیتِ کلمات، بهتر از "حجة الاسلام" دیدم.
عزیزان! توجه دارید همین اشکال و جواب مان، مؤید لازمه اول شمارش شده در یادداشت است؟!
پس موارد از باب قضیةٍ فی واقعةٍ و اَعراض مُفارق و نادر نیست!
2⃣ اینکه همه گفته ها را "بار شده بر یک درس خارج، توسط یک نماینده معزز ولی فقیه، در یک استان" دیده اند؛ و"از باب به در گفتن و دیوار را به چالش چندباره کشاندن" خوانده اند؛ ریشه و خاستگاه نقدشان شده است.
حکم "بی عدالتی" و "ناعدالتی" و "عدالتخواری" و... در آن درک و دریافت البته منطقی می شود.
اما از یادداشت بنده اگر هم کسی به فرد اکملی در این آسیب ها نظر گرفته، از باب "مابه یُنظر" و نگاه آلی بوده است نه "مافیه یُنظر" و نگاه استقلالی.
این لوازم و لواحقِ خارج از "سلوک علمی معنوی" محض، در کشور دارد "رویه" می شود!
اشاره به برخی حوزه های علمیه مشاهیر (در پست های سابق حکومتی) در دادگاه های مفاسد اقتصادی، شنیده می شود و نماینده دادستان وعده شکایت به دادگاه ویژه می دهد!
بنظر مخاطب منصف اگر تصرف بنام حوزه علمیه در اراضی عمومی، برخی معادن، جنگلها و... پدیده شاذ و نادر و کالمعدوم بود، رهبر انقلاب اسلامی درباره اش هشدار می دادند؟ آنهم در "هژمونی رسانه ای و چالشهای چند وجهی و هیبریدی امروز انقلاب"!
:《اجازه ندهید به این جنگلها دست درازی بشود(...)با بهانه های مختلف از شهربازی درست کردن و جذب گردشگر و هتل داری و مانند اینها بگیرید تا مدرسه علمیه و حوزه علمیه، همه اینها بهانه هایی می شوند "و شده تا کنون"؛ که جنگلهای ما دست بخورد. به آنها تعرض بشود. به جنگلها تعدی بشود...》(۹۳/۱۲/۱۷)
با این حساب می بینید محمول مِن صمیمه درس خارج فقه، در حال رویه شدن به برخی یا همه آن ضمائم شمارش شده است(بنده فقط برای خوزستانِ فاقد جنگل، خوانش استان نفتی کردم).
اگر خبر از یک رویه جدید است، آنوقت تذکرات از باب به در گفتن نیست. از باب النصیحة لائمة المسلمین است که پیامبرمان فرمود: هیچ مومنی نباید در آن خیانت کند.
🔺در آن یادداشت از حضرت حجة الاسلام والمسلمین موسوی فرد با عناوین:"زاهد"، "مردمی"، "انقلابی"، "با اخلاص"، "عالم جهادی"، "مطالبه گر"، "بی تکلف"، "خاک نشین" ؛ خواسته شده است همانطور که در امامت جمعه سبک نویی گذاشتند، در درس خارج هم سبک نویی بدون این لواحق بگذارند .
آیا این جسارت به ایشان است؟! این "ذم" ایشان است یا "مدح"؟! عمل دیگران بر ایشان بار شده، یا الگوی دیگران شدن، طلب شده است؟! ماییم و آن یادداشت و فهم عمومی مخاطبان!
🔺از همین جا معلوم میشود تناقضی هم در یادداشت نیست. "مایتعلق به" درس خارج(که شمارش شده)، با کار جهادی و...نمی سازد؛ نه هویت لیسیده ی درس خارج که سلوکی علمی و معنوی است. لذا جسارت شده ناظر به روحیه و صفات کمالی آن عزیز، پیشنهاد موضوع درس هم شده است.
🔺در آخر بسیار متاسف شدم اگر این پیشنهاد و بیان آن مواضع عبرت و طلب سبکی نو از انسانی وارسته، سرعت طرح موضوعِ تحمل نقد را گرفته باشد!!!
اگر چنین باشد، چقدر بیشتر روشن می کند ما از تعالیم امامین انقلاب دوریم. رهبرانقلاب در جواب درخواست کرسی های آزاد اندیشی در حوزه بود که فرمود:《آزادی بیان، مقید به منطق و اخلاق و حقوق معنوی و مادی دیگران "ونه هیچ چیز دیگری"، تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی گردد》(۸۱/۱۱/۱۶)
و در جای دیگر:《نباید...نقد و انتقاد را به "کالای قاچاق" یا "امر تشریفاتی" تبدیل کرد》(۹۶/۱۰/۶)
بنده نظارت مردمی و "خیرخواهی پیشینی" و نقد و "انتقاد پسینی" را عامل اصلی مصونیت از آن آسیب ها دیده ام که اینگونه یادداشتها را می نویسم.
برنتابیدن "خیرخواهی پیشینی" برای بزرگان، ضربه اش همانجا می خورد که برخورد با "نقد و انتقاد پسینی"!(دقت کنید)
🔺 باور کنیم سجایای عالی امام جمعه وزین اهواز، تنها عامل مصون ماندن ایشان در همه دهه های آینده نیست؛ چشمان ناظر و خیرخواه مردم و فضلا هم نقش بی بدیل دارد. از اینروست که سزاوار است سود و زیان این خیرخواهی های پیشینی و مراقبتهای ضمنی را پس از مدید شدن دوره زعامتها ببینیم؛ و در اعلان سود نداشتنش عجله نکنیم.
از خداوند تمنا دارم از قصور و تقصیراتم در گذرد.محتاج راهنمایی و نصیحت همه خوبان هستم.
📝محسن قنبریان۹۹/۸/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
🕋الهی نامه عدالتخواران*❗️
🛐الهی! وقتی فرشتگان مقربت را از زبان ولیّ ات به: تسبیح خوار و تهلیل(لااله الاالله)خوار ستوده ای(۱)؛ این بندگان اسیرِ عالمِ تزاحم و زایشگاه ظلم و تبعیض را هم "عدالت خوار" قرار بده؛ تا جز قسط و عدالت چیزی نخورند و نیاشامند! قسط ای که میوه و خوردنیِ(اُکُلِ) شجره ی طیبه دین ات هست و آنرا چنین ستودی:"تُؤتِی اُکُلَها کُلَّ حِین بِاذنِ رَبَّها"(۲)
🛐 الهی! اما آنان را "کوه خوار" و "زمین خوار"، "جنگل خوار" و "مرتع خوار"، "وقف خوار" و "خیریه خوار"، "بودجه خوار" و "رانت خوار"، "وام خوار" و"نام خوار"، قرار مده که خود در مائده آسمانی ات فرمودی:"کُلوُا مِن طَیِّباتِ واعمَلوُا صالِحا"(۳): از طیّباتی(چون قسط و عدل) بخورید و[تا] عمل صالح انجام دهید!
🛐الهی! آنان که مطالبه ی هدف ارسال رسل و انزال کتب(۴) را رزقشان کردی؛ از "شُهرت خواری"، "لایک خواری" و "رأی خواری"، "تبرّج مجازی" و "تلوّن سیاسی" هم مصونشان دار. رهاورد انبیاء را "متاعِ" سمتها و سمن ها یا "مایه دین بازی" و "برخورد های گزینشی" نکنند!
"عدالت خوار"، نگهشان دار تا به عِرض محترمی تعدی نکنند! در عدالتخواهی تبعیض نورزند! و جز بر ظالم نشورند!
🛐الهی! ما را "عدالت خوار" قرار ده نه "نان خورِ عدالت" یا "نانِ دین خور"!(۵) که بین ایندو فرق بسیار است. فهم مصادیق عدالت را بنمایان و تحملش را بر ما آسان کن و الا به ناسزایت سزاوار می شویم که:"ثُمَّ لَم یَحمِلوُها کَمَثَلِ الحِمارِ یَحمِلُ اَسفارا"(۶)!
..............................
* "عدالتخوار" در سالهای اخیر فحش سیاسی ای شده که بجا و نابجا برچسب افشاگران، مطالبه گران، عدالتخواهان و... می شود. این روزها این کمترین هم این سردوشی را گرفت. در محضر الهی دیدم بجای کدورت از برادرانم بهتر است "حقیقت عدالت خواری" را از خدایم بخواهم؛ شد این الهی نامه!
۱."طعامهم التسبیح و شرابهم التهلیل"/بحارالانوار ج۵۷ص۲۴۹
۲.ابراهیم/۲۵: درختی که همیشه ایام خوردنی می دهد!
۳.مومنون/۵۱
۴. حدید/۲۵
۵."المستاکل بدینه"/ تحف العقول ص۲۲۳
۶.جمعه/۵
#عدالتخوار #عدالتخواه
☑️ @m_ghanbarian
💢 هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با همکاری مجمع اسلامی حبل الله برگزار می کند.
💢شصتمین نشست از سلسله نشست های «کلمه سواء»
🔶موضوع: حضرت محمد (ص) پیامبر بشر و نقش انقلاب اسلامی در راهبری امت اسلامی
🎤سخنران: حجت الاسلام محسن قنبریان
🗓 زمان : دوشنبه 12 آبان ماه ۱۳۹۹
⏰ ساعت 19
📍 نشست به صورت زنده برگزار می گردد.
🌐 ورود به نشست زنده🌐
https://bitn.ir/irc60
برای ورود، گزینه میهمان را انتخاب نمایید.
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با همکاری مجمع
محمد(ص) پیامبر بشر و نقش انقلاب اسلامی در راهبری امت اسلامی.mp3
29.56M
🕋صوت نشست علمی: محمد(ص) پیامبر بشر و نقش انقلاب اسلامی در راهبری امت اسلامی
١٢آبان ٩٩/ حجت الاسلام قنبریان
🔘 سه هدف محقق نشده پیامبر(ص)
🔘 ریل گذاری فرهنگی، اقتصادی، سیاسی پیامبر(ص) برای تحقق آنها
🔘کار احیاگران اسلام و انقلاب اسلامی در قبال آن ریل گذاری و اهداف ناتمام
🔘 مانعیت فرقه گرایان و غربگرایان برای احیای اسلام محمدی و تحقق اهداف پیامبرانه
☑️ @m_ghanbarian
✅ سوره برائت روح الله!
#باز_نشر
حضرت آقا در دیدار اخیر در مقابل شیفتگی برخی ترسوهای داخلی در مقابل پیشنهاد مذاکره توسط آمریکا به این نکته توجه دادند که آمریکا همیشه پیشنهاد مذاکره داشته و امام و ایشان رد کرده اند. بعد به نمونه فرستاده ریگان(مک فارلین) اشاره کردند که با او مذاکره نشد.
نمونه دیگری هم در زمان کارتر(قبل از ریگان) بود که پس از اشغال سفارت، کارتر چند نماینده فرستاد و حضرت روح الله با پیامی بدون بسم الله آنها را در راه دست خالی برگرداند. سیداحمدآقا این را تنها بیانیه بدون بسم الله امام و بمثابه سوره برائت می خواند. رضوان خدا بر آن مرد الهی.
بعد از آن نوبت به سوره فیل و تأویل "ترمیهم بحجاره من سجیل" رسید. کاش ترسوها باور کنند: خدا باماست!
آن پیام در جلد ۱۰صحیفه امام چنین است:👆
محسن قنبریان ۲۶مرداد۹۷
☑️ @m_ghanbarian
✍🏻فهرستی از برخی یادداشتها و سخنرانی ها در حوزه سیاست و حکمرانی:
🔺سلسله مباحث عاشورا موج سوم انقلاب محمد(ص)
http://mghanbarian.ir/lecture/273/
🔺سلسله بحث عاشورا؛ نهضت مقدس
http://mghanbarian.ir/lecture/1562/
🔺سلسله بحث کوفه؛ نهضت، نظام، تاب آوری
http://mghanbarian.ir/lecture/2692/
🔺ناکارآمدی و نامقبولی و مصالح تصنعی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1214
🔺سفارشات علی(ع) درباره قوه قضائیه
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1461
🔺تبعیض قضائی موجب عدم مشروعیت می شود
https://eitaa.com/m_ghanbarian/996
🔺سه بررسی لازم برای نقد و انتقاد حکومت و حاکمیت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1162
🔺منبع خوب مچ گیری
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1407
🔺تجاوب نه تملق
https://eitaa.com/m_ghanbarian/803
🔺چگونگی نقد و انتقاد عقلائی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1161
🔺انتقاد از نهادهای زیر نظر رهبری
https://eitaa.com/m_ghanbarian/978
🔺درس ناتمام
https://eitaa.com/m_ghanbarian/610
🔺پرسش و پاسخی درباره درس ناتمام
https://eitaa.com/m_ghanbarian/617
🔺اتاقهای خالی جای اتاقهای فکر در ساختمان جدید بعثه
https://eitaa.com/m_ghanbarian/351
🔺شهادت پاکدستی حضرت آقا برای منصوبین و وظیفه ما
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1473
🔺تابلوی قداست
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1448
🔺تناسب تقدّس جامعه و ولیّ امر
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1507
🔺خطبه فاطمی و تئوریزه آقازادگی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/695
🔺از رسول الله(ص)نشد اقلا تاسی از پاپ...!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/58
🔺شورای نگهبان تراز انقلاب ۱و۲
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1512
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1518
🔺شرط روحیه انقلابی برای اجتهاد
https://eitaa.com/m_ghanbarian/998
🔺امام خمینی و نظام انقلابی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/973
🔺مسئولین و پدیده های اعتقاد سوز
https://eitaa.com/m_ghanbarian/590
🔺مکتب سلیمانی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1309
🔺چالش افت مشارکت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1322
🔺امیرالمومنین با قتل خطایی آشوبها چه میکرد؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1661
🔺جوشش انقلابی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1305
🔺پای تخت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1389
🔺نقد مستند بهتان برای حفظ نظام
https://eitaa.com/m_ghanbarian/661
🔺پرسمان انقلاب ۱
https://eitaa.com/m_ghanbarian/655
🔺پرسمان انقلاب۲(جانشینی رهبری)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/657
🔺آیا بیت رهبری نیاز به سخنگوی رسمی ندارد
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1136
🔺بی پرده از انقلاب و تقلب
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1103
🔺فرعونی که هست؛ موسایی که...!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1442
🔺رهبری برای مستضعفان جهان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/637
🔺خامنه ای هم اگر پادشاه بود فرار می کرد!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1145
🔺حساس نشو
https://eitaa.com/m_ghanbarian/8
🔺پرسش و پاسخ های نشست ۲۲بهمن
http://mghanbarian.ir/qanda/517/
http://mghanbarian.ir/qanda/525/
http://mghanbarian.ir/qanda/536/
http://mghanbarian.ir/qanda/541/
http://mghanbarian.ir/qanda/545/
http://mghanbarian.ir/qanda/547/
🔺برای آینده انقلاب امید سرشار از کجابیاوریم؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1021
🔺احکام ویژه/زمانبدی ویژه/مامور ویژه/کار ویژه
http://mghanbarian.ir/doc/219/
http://mghanbarian.ir/doc/223/
http://mghanbarian.ir/doc/227/
http://mghanbarian.ir/doc/232/
http://mghanbarian.ir/doc/235/
🔺حاشیه ای طلبگی بر فرمایش یک بزرگ
https://eitaa.com/m_ghanbarian/622
🔺آیت الله سیستانی و مبارزه با آمریکا
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1288
🔺ضریب اباء از ضیم یا ننگ ناپذیری
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1263
🔺ذلک الدین القیم؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1403
🔺انقلاب اسلامی و اضطرار به امام زمان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/848
🔺نشست محمد(ص) پیامبر بشر و نقش انقلاب اسلامی در راهبری امت اسلامی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1707
🔺اماما! ملت با غرب زده های...
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1710
🔺ج.ا.ا مساوی رهبران انقلاب نیست!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1712
🔺معنای این سخن سردار که: "بدانید ج.ا. حرم است و اگر این حرم ماند بقیه حرمها می ماند"؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1819
7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️اماما! ملت با غرب زده های تولید شده پس از انقلاب اسلامی و از بین یاران شما چه کند؟!
غربزده هایی که بعضا حتی همان کلمات غربزده های پهلوی را هم تکرار می کنند!
❗️اماما! اگر ج.ا.ا اینها را رها نکرد و چند دهه از پُستی به پُست بالاتر جابجا کرد ، ملت چه کند؟!
اگر از همه دستگاه های نظارتی ج.ا تایید گرفتند و ملت هم به آنها رأی ای داد، ملت غربزده شده است یا ج.ا؟!
❗️اماما! اگر ملت اجازه اعتراض در خیابان یا استیضاح در مجلس برای کنار نهادن این غربزده ها را نیافت؛ چه کار کند؟!
اگر در بین اصحاب و تابعین آن امام مهربان غربزده شدن محال است، پس عذر خواهم؛ ملت غربزده ها را کنار نهاده است!
چشم به شفاعت شما و یاران شهیدت!
☑️ @m_ghanbarian
✍🏻 فهرستی از برخی سخنرانی ها و یادداشتهای اخلاقی - عرفانی
🔺سلسله مباحث سیر و سفر آخرت
http://mghanbarian.ir/lecture/742/
🔺سلسله درسگفتار طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
http://mghanbarian.ir/lecture/2429/
🔺درس گفتارهای حضور قلب در نماز
https://t.me/m_ghanbarian/616
https://t.me/m_ghanbarian/620
https://t.me/m_ghanbarian/624
https://t.me/m_ghanbarian/628
https://t.me/m_ghanbarian/633
https://t.me/m_ghanbarian/637
https://t.me/m_ghanbarian/642
https://t.me/m_ghanbarian/647
https://t.me/m_ghanbarian/651
https://t.me/m_ghanbarian/653
https://t.me/m_ghanbarian/659
https://t.me/m_ghanbarian/661
https://t.me/m_ghanbarian/666
https://t.me/m_ghanbarian/672
https://t.me/m_ghanbarian/677
https://t.me/m_ghanbarian/682
https://t.me/m_ghanbarian/689
https://t.me/m_ghanbarian/695
https://t.me/m_ghanbarian/700
https://t.me/m_ghanbarian/706
https://t.me/m_ghanbarian/708
https://t.me/m_ghanbarian/712
https://t.me/m_ghanbarian/718
https://t.me/m_ghanbarian/724
https://t.me/m_ghanbarian/729
https://t.me/m_ghanbarian/732
https://t.me/m_ghanbarian/740
https://t.me/m_ghanbarian/746
https://t.me/m_ghanbarian/750
https://t.me/m_ghanbarian/754
https://t.me/m_ghanbarian/756
https://t.me/m_ghanbarian/765
🔺درس گفتارهای رشحات المعارف
http://mghanbarian.ir/lecture/2152/
🔺سلسله درسگفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ع)
https://t.me/m_ghanbarian/1269
https://t.me/m_ghanbarian/1271
https://t.me/m_ghanbarian/1274
https://t.me/m_ghanbarian/1277
https://t.me/m_ghanbarian/1280
https://t.me/m_ghanbarian/1284
https://t.me/m_ghanbarian/1290
https://t.me/m_ghanbarian/1294
https://t.me/m_ghanbarian/1302
https://t.me/m_ghanbarian/1308
https://t.me/m_ghanbarian/1312
https://t.me/m_ghanbarian/1315
https://t.me/m_ghanbarian/1326
https://t.me/m_ghanbarian/1331
https://t.me/m_ghanbarian/1334
https://t.me/m_ghanbarian/1337
https://t.me/m_ghanbarian/1341
https://t.me/m_ghanbarian/1344
https://t.me/m_ghanbarian/1350
https://t.me/m_ghanbarian/1353
https://t.me/m_ghanbarian/1358
https://t.me/m_ghanbarian/1361
https://t.me/m_ghanbarian/1364
https://t.me/m_ghanbarian/1367
🔺شرح مناجات خمسه عشر
https://t.me/m_ghanbarian/358
https://t.me/m_ghanbarian/365
https://t.me/m_ghanbarian/375
https://t.me/m_ghanbarian/384
https://t.me/m_ghanbarian/387
https://t.me/m_ghanbarian/392
https://t.me/m_ghanbarian/396
https://t.me/m_ghanbarian/405
https://t.me/m_ghanbarian/411
https://t.me/m_ghanbarian/414
https://t.me/m_ghanbarian/423
https://t.me/m_ghanbarian/425
https://t.me/m_ghanbarian/428
https://t.me/m_ghanbarian/436
https://t.me/m_ghanbarian/444
🔺سلسله مباحث توحید و توحّد قائم به قسط
http://mghanbarian.ir/lecture/1346/
🔺گذر از سیم خاردار درون
https://t.me/m_ghanbarian/1170
🔺فن حسن استماع
https://t.me/m_ghanbarian/1657
https://t.me/m_ghanbarian/1660
🔺طلبه تراز انقلاب از حیث اخلاق
https://t.me/m_ghanbarian/1029
🔺اخلاق تشکیلاتی
https://t.me/m_ghanbarian/1748
🔺عدالتخواهی در عرفان آیت الله شاه آبادی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1606
🔺تحلیل قدسی روضه ها
http://mghanbarian.ir/lecture/1499/
🔺سلوک سه روزه تا بهشت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/689
🔺تجزیه و ترکیب دستورالعمل های سیر و سلوک
https://eitaa.com/m_ghanbarian/604
https://eitaa.com/m_ghanbarian/608
🔺طبس - عین الاسد !
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1271
محسن قنبریان
❗️اماما! ملت با غرب زده های تولید شده پس از انقلاب اسلامی و از بین یاران شما چه کند؟! غربزده هایی ک
💠ج.ا.ا مساوی رهبران انقلاب نیست!
☑️ @m_ghanbarian
🔻 گعدههای عدالتخواهی
📌 گعده پنجم: بایستههای عدالتخواهی طلبگی، در نظام امت و امامت + رونمایی از نخستین جزوه گفتمانی بسیج طلاب حوزه علمیه مشکوه (مجموعه مصاحبههای جنبش عَلَم با صاحب نظران حوزه عدالت)
🔸 با حضور حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
🔹 زمان: دوشنبه ١٩ آبان؛ ساعت ١٨:١۵
🔹 مکان: جلسه به صورت حضوری در دفتر بسیج و مجازی در بستر اسکایروم و اینستاگرام برگزار می گردد.
🌐 لینک اسکایروم:
https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/meshkat-boede3
🌐 لینک صفحه اینستاگرام:
https://instagram.com/jonbesh_alam?igshid=17uloeyva7afy
محتوای عدالتخواهی.mp3
11.62M
💢عدالت خواهی در نظام ولایت
نشست حوزه علمیه مشکات ۹۹/۸/۱۹
✅ قسمت اول: دو اصل در محتوای عدالت خواهی :
۱- عدم تنزل از الهیاتی به حقوقی و آسیب تنزل
۲- عدم تنزل به مطالبه گری و آسیب آن
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian