🌐 پی نوشت "رهبر امت؛ نه فقط امامِ مذهب"
۱. نهج البلاغه خ۲۵
۲.اخبارالطوال ص۱۸۱
۳.طبری ج۲ص۹۳/ کامل ابن اثیر ج۳ص۴۰۵
۴.در شروط صلح اختلاف است اما ۵میلیون بیت المال کوفه برای کمک به شیعیان و ۱میلیون از خراج دابگرد برای بازماندگان جمل و صفین را برخی قید کرده اند.ر.ک: علل الشرایع ج۱ص۲۱۲ بحارج۴۴ص۱۰ و...
۵.یعنی : " ترا( معاویه) رها کردم بخاطر صلاح امت".کامل ابن اثیر ج۳ص۲۰۵
۶.الارشاد ج۲ص۱۱ ترجمه رسولی محلاتی ج۲ص۷و۸/ریاض الابرار ج۱ص۱۲۵/ نزدیک به همین مضمون: شرح ابن ابی الحدید ج۱۶ص۲۶
شیخ مفید و سیدجزایری این جملات را برای امتحان اصحاب خوانده است!
۷.امام صادق(ع) در روایتی صلح امام را تحلیل و از زبان امام حسن(ع) در پاسخ به یاران اندک مقاوم میفرماید:" چون من دیدم شما توان پیروزی برآنها راندارید، امر را به معاویه واگذاردم تا خودم وشما مراقب و ناظر آنها بمانیم(لِاَبقی انا وانتم بَینَ اَظهُرِهِم)". تحف العقول ص۳۲۰
۸. ممکن است اشکال شود بعدتر استقلال قلمرو برای گروه هایی حاصل شد مثلا حکومت مستقل اموی در اندلس ( سال۱۳۸ق) که تا سال ۳۰۰ به خلافت مستقل هم رسید؛ اما مثل مسیحیت اسلام کاتولیک و ارتدوکس نشد!
جواب این است که اختلاف اموی و عباسی مثل اختلاف علوی و اموی نبود و صرفا اختلافی بر سر قدرت بود .هردو در عقاید جبرگرا و در شریعت مذاهبی مثل هم داشتند .از اینرو جدایی طلبی سیاسی به طرز دیگری حل می شد.اما مکتب علوی با اموی اختلافات بنیادین در عقاید و اخلاق و احکام داشت که قلمرو جدایافتنش دو اسلام مجزا با مملکت جدا موجب می شد و اثرگذاری ائمه بر اهالی مملکت دیگر را صفر می کرد. آنها قبل از حاکم سیاسی، رهبران دینی مردم بودند و نمی خواستند در ازای حکومتی در بخشی از قلمرو اسلام، هدایت امت را رها کنند.
۹.اشاره به حدیث نبوی که درباره امام حسن( ع) فرمود:" لَوکانَ العَقلُ[ یا: الفضل] شَخصَاً لَکانَ الحَسَن": اگر عقل [یا فضیلت] می خواست تشخص یابد، حسن(ع) می شد./ مائة منقبةمن مناقب امیرالمومنین والائمةص۱۳۶
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 پیامبر (ص) و روح جمعی امت
🎙️ حجتالاسلام محسن قنبریان
📍 برشی از سخنرانی شب رحلت پیامبر اکرم(ص) ۱۳۹۹
☑️ @m_ghanbarian
🚦عدالت خواهی: الهیاتی یا حقوقی؟! 1⃣
▫️گاهی عدالتخواهی ای به یک قانون مصوّب و مُمضای شورای نگهبان یا حکم قضائی دادگاه صالحه اصابت می کند. بدون مناقشه در مثال از ده ونک تا آسیه پناهی و روستای ابالفضل و برخی محکومیت های قضائی در بدو امر اینگونه به نظر می رسد!
❓در این موارد چه باید کرد؟! جلوی قانون و حکم ج.ا.ا ایستاد و کماکان با ادبیات الهیاتی عدالتخواهی کرد؟! آن قانون را هم زیر سؤال برد و ظلم مضاعف خواند؟!
یا به عدالتخواهی حقوقی تنزّل کرد؟! یعنی به قانون و حکم تمکین کرد و آن پرونده را از دور خارج نمود؟!
🔸چالش این سالهای جوانان انقلابی، یکی همین تقاطع بوده است:
🔺عده ای "عدالتخواهی حقوقی" را ترجیح داده اند. صرفاً در چارچوب قوانین و احکام موجود، "مطالبه گری" می کنند.
برخی تئوریسین های این بخش از نیروهای انقلاب برای برتری مفهوم مطالبه گری نسبت به مفهوم عدالتخواهی، وجوهی برشمردند.
عنوان "جنبش مطالبه گری" بجای "جنبش عدالتخواهی" نیز تفنن در عبارت نیست؛ عقبه تئوریک دارد.
فرق اساسی "مطالبه گری" با "عدالتخواهی" در این است که : مطالبه گری، متاخر از امر (قانون، حکم، فرامین) است؛ اما عدالتخواهی، مقدم بر آن(البته در الهیات عدلیه نه اشاعره).
به بیان دیگر، تا امری، قانونی، حُکمی نباشد؛ مطالبه معنا نمی یابد. لکن عدالت، عارض بر همان امر و قانون و حکم هم می شود. شهید مطهری دراینباره دارند:《فقهای ما توجه ندارند که اصل "اِنَّ اللهَ یَامُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ"، به منزله روح و مشخص سایر مقررات حقوق اسلامی است و لهذا بر ظواهر و قوالب، جمود می کنند و روح را از دست می دهند.》(۱)
🔻عده ای دیگر از اینسو عدالت خواهیِ الهیاتی را ترجیح داده و از چند و چون قوانین و احکام هم پرسش می کنند. طیفی از این دسته نه فقط در "نظر" بلکه در "عمل" هم تمکین به قانون و حکمی -که ناعادلانه می شمارند- نمی کنند. در مقابل اجرای آن مقاومت کرده، برچسب آنارشیست برخود هموار کرده اند!
🔘نمونه ای از عدالت خواهی الهیاتی پیش از انقلاب در کلام رهبران انقلاب:
《اگر چنانچه قائل به #توحید باشی در جامعه اختلاف طبقاتی و تبعیض معنی ندارد. آن جامعه ای که سری و تَهی دارد، بالایی و پایینی دارد آن جامعه، "جامعه توحیدی" نیست》.《در یک کلمه قیافه و اندام جامعه توحیدی، با قیافه و اندام جامعه غیرتوحیدی متفاوت است. این جور نیست که اگر در یک جامعه توحیدی یک قانونی اجرا می شود، آن قانون یا ده تا مثل آن قانون در یک جامعه غیر توحیدی اجرا شد، آن هم توحیدی است؛ نه. قواره جامعه توحیدی، شکل قرار گرفتن اجزای یک جامعه، اندام عمومی اجتماعی که براساس توحید و یکتاپرستی و یکتا گرایی است، با غیر این چنین جامعه ای به کلی متفاوت است. در یک کلمه آنچه امروز به آن می گویند: نظام اجتماعی. نظم اجتماعی و سیستم اجتماعی و شکل اجتماعیِ جامعه توحیدی یک چیزی است به کلی مغایر و مباین و احیاناً متعارض و متضاد با جامعه غیر توحیدی》.
این ادبیات الهیاتی، "قانون" را هم می گرفت:《بنابراصل توحید، انسانها حق ندارند هیچ کس و هیچ چیز جز خدا را عبودیت و اطاعت کنند》.《از جمله چیزهایی که اگر پیروی اش کردی عبادت آن را کردی، "قانون" است...پس به کدام قانون عمل کنیم؟ آیا به قانون عمل نکنیم؟ از نظمی و نظامی پیروی نکنیم؟ چرا. لکن سعی کن این همه، خدایی باشد تا تو در حال اطاعت، در حال تبعیت، بنده خدا و مشغول عبادت خدا باشی》.
حتی "تفسیر از دین" را هم با همان الهیات، مورد ارزیابی قرار می داد:《اگر دینی دیدی که در جهت عکس فلسفه ادیان[اقامه قسط] حرکت می کند، بدان یا الهی نیست یا خرابش کردند》(۲)
❓آیا چنین سطحی از عدالتخواهی و ارزش گذاری فقط در دستگاه جور و حکومت طاغوت، درست است؟! به حکومت اسلامی که رسید، دیگر هم در "نظر" و هم در "عمل"، قانون اسلامی فصل الخطاب است؟!
❗️برخی دوستان انقلابی بدین نظر مایلند (تقریرشان بیان خواهد شد)
❓از سوی دیگر آیا هیچ فرقی در حکومت اسلامی و ولیّ مشروع با حکومت طاغوت در مواجهه با قانون و اجرا وجود ندارد؟! اگر قانونی ناعادلانه تشخیص داده شد، مجوز ایستادگی در مقابل آن، صادر است؟! برخی عدالتخواهان نیز بدین مایلند.(تقریرشان خواهد آمد)
⬅️ آنچه درست بنظر می رسد حد وسط بین آندوست: در حکومت ولیّ مشروع، التزام "عملی" به قانون، همزمان با مطالبه تصحیح حکم و قانون با عدالتخواهیِ الهیاتی و بسنده نکردن به مطالبه گری در حد قوانین موجود
(توضیحش خواهد آمد).
* حوصله کنید و همراه بمانید!
....................................
۱.یادداشتها ج۳ص۲۷۱
۲.طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن آیت الله خامنه ای به ترتیب صفحات: ۲۰۷و۲۲۹و۲۲۹و۲۵۲و۲۰۷
📝 محسن قنبریان ۹۹/۸/۴
☑️ @m_ghanbarian
🚦عدالتخواهی: الهیاتی یا حقوقی؟! 2⃣
وقتی عدالتخواهیِ آرمانی با ادبیات الهیاتی به قوانین و ساختارهای موجود اصابت می کند؛ یک عکس العمل واحد از عدالتخواهان سرنمی زند.
🔹طیفی از آنها:
- عدالتخواهی خویش را تسلیم ساختارها و قوانین موجود نمی کنند.
- "ولایت" و تاییدات او بر نظام موجود را، کاهنده و جبران کننده ی آنچه ظلم و تبعیض می دانند؛ نمی گیرند.
- به مرور در مختصات قبل۵۷ قرار می گیرند!
🔺وجه مشترک همه، کوتاه نیامدن در مقابل قوانین و ساختارهای موجود در قبال عدالتخواهی+امید نداشتن به اصلاح ساختارها و قوانین و رویه هاست.
🔘سه تقریر از باب نمونه:
▫️۱.مقاومت عملی در مقابل احکام قضاییِ تخلیه (مثل ده ونک و روستای ابالفضل و...) و در مقابلِ اجرای احکام جزایی (مثل مقاومت بهاری ها و سلسله بست نشینی ها).
▫️۲.اعلان توقف انقلاب اسلامی و جدایی نظام موجود از تشیع علوی:
این قرائت حتی اگر قائل به مشروعیت ولایت فقیه در زمان غیبت باشد(۱)، اسلام را در اجرای غیر معصوم، "نظام عامل بالعدل" می داند و غیر آنرا[حتی اگر دست فقیه باشد] حکومت مسلمانان، نه اسلام می شمارد.《 مصداق صحیح حکومت مذهبی در عصر غیبت، همان حکومت مسانخ[هم سنخ با معصوم] است نه جز آن... تنزّل کردن از عهدنامه مزبور[عهدنامه مالک اشتر: نامه ۵۳ نهج البلاغه] تنزّل از اسلام است در اجرای غیر معصوم》. معیار حکومت اسلامی در این قرائت بیش از آنکه "چه کسی حکومت می کند؟" باشد، "برای چه حکومت می کند؟" است. معیار نزدشان، "برقراری عدالت" است و نشانه برقراری عدالت هم از "بین رفتن فقر" است.
قضاوت اینان درباره انقلاب اسلامی و نظام موجود این است که: انقلاب اسلامی به سوی اهداف و آرمانهایش به ویژه عدالت اقتصادی طی طریق نکرد بلکه "متوقف شد".《گاندی با اسوه جویی از قهرمانان اسلام، ملت هند را نجات می دهد و ما با ترک روش بزرگان اسلام، ملت نجات یافته را دوباره به وادی پرخطر و هولناک مشکلات گوناگون سوق دادیم》.《در مبارزه با ظلم اقتصادی...مهلت و تراخی جایز نیست... سست گیری در کار انقلاب از ترک انقلاب بدتر است》.《در انقلاب، عدالت ذره ای اجرا نشد و برعکس چپاولهای اموال عمومی سربه فلک کشید》!《با وجود شکافهای طبقاتی عمیق در جامعه و پیدایش قله های ثروت در کنار دره های عمیق فقر...جالب توجه (بلکه باعث تعجب و تاسف) اینکه در عین حال حکومت هم "اسلامی" نامیده می شود(یعنی مبتنی بر احکام قرآن) و هم "مردمی" (یعنی مورد درخواست و رضایت قلبی تمام قشرها)》.(۲)
▫️۳. آنارشیست بجای استیت!
این قرائت در سالهای اخیر از سوی برخی جوانان موسوم به چپ نو مسلمان ارائه می شود که جای اصلاح ساختار و قوانین، پیشنهاد عملی دیگری دارد. صورت بندی اجمالی این قرائت:
- حکمرانی مدرن(استیت) قواعد و لوازم خاص خودش را دارد و از یک منظر جبر روزگار ماست. قابل تسخیر و اسلامی شدن نیست و فرهنگ و آثار سیاسی و اقتصادی خود را برجا می نهد.
- انقلاب اسلامی در مرحله پس از پیروزی و تبدیل به دولت، به استیت تبدیل شده است. استیتی که لاجرم با تکنیک های حکمرانی مدرن [بروکراسی، تکنوکراسی و...] باید اداره شود.
- اصلاح ساختار سیاسی یا قوانین، اقتضائات این غول[لویاتان] را تغییر نمی دهد. [از اینرو جابجایی اعتراضات از مصادیق بی عدالتی به تصحیح قوانین و اصلاح ساختار، عبث است چون ساختار جدید هم جزیی از همان استیت است]
-راه حل، آنارشسیت است. نه به معنای غلط هرج و مرج بلکه《به معنی احیای جایگزین های اداره، خارج از منطق استیت》. آنارشیسم "هدفش نه اصلاح ساختار سیاسی" بلکه "در پی زیر و رو کردن و انداختن طرحی نو در بنیان همه چیز از اقتصاد و هنر گرفته تا سیاست و تمدن است".《 نوآوری ها و خلاقیت های ملهم از مذهب را باید در امور خرد، جوامع کوچک و به شکل عملیاتی جستجو کرد》
- در این رویکرد، دفاع کنش گران مذهبی از حقوق مردم در ماجرای ده ونک(۱۳۹۷) نمونه ای از این راه حل و اصلا نقطه شروع چپ نو اسلامی قلمداد می شود. در مقابل ابتکاراتی مثل برنامه ثریا حتی با رویکرد انتقادی اش، تلاشی برای کارآمدی حکمرانی مدرن ایرانی قلمداد میشود. [چون دست آخر به راه حلهایی جهت تصحیح ساختار و قوانین می انجامد].(۳)
- ادامه دارد...
...................................
۱.ر.ک: الحیات ج۲/
۲.جمع بندی این قرائت توسط یکی از شاگردان استاد محمد رضا حکیمی(محمد اسفندیاری) در کتاب راه خورشیدی در مقاله ی "انقلابی که متوقف شد" آمده است./
۳. ر.ک: میلاد دخانچی پسا اسلامیسم و...
📝 محسن قنبریان ۹۹/۸/۵
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 پیامبر(ص) و روح جمعی امت 2⃣
✅ چرا تنها پیامبر(ص) توانستند سنت زنده به گور کردن دختران را از بین ببرند؟
🎙️ حجتالاسلام محسن قنبریان
📍 برشی از سخنرانی شب رحلت پیامبر اکرم(ص) ۱۳۹۹
☑️ @m_ghanbarian
توحید و عدالت.mp3
17.28M
🎧 نشست علمی #توحید_و_عدالت
🔘استاد قنبریان
🗓 تاریخ جلسه: 99/6/27
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
...............
🔅سه قرائت الهیاتی برای عینیت توحید و عدالت اجتماعی
🔅چگونه توحید می تواند سنجه ی احکام شود؟!
🔅سنجه بودن عدالت، مصحح توحیدی ماندن فتاوا و احکام!
☑️ @m_ghanbarian
📚درس خارج امام جمعه اهواز؛ دلگرمی و دلواپسی!
📝کانال ایتای حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد اعلام کرد: از ۴شنبه ۱۸ربیع الاول درس خارج فقه ایشان در اهواز شروع می شود.
🚩علم، حیات است. تحقیق و ترویج علوم دینی از افضل فعالیتهای علمی است. اگر جهت تامین استاد برای ماندن فضلاء در استان و خدمت رسانی شان به مردم باشد، کار راجحی هم هست.
پس از این حیث، درس خارج ایشان جای دلگرمی و شکرگزاری است.
🚏نگرانی و دلواپسی از چیز دیگری است: از تعیّن های این کرسی های درسی در ظرف فرهنگی ماست! کرسی درس خارج فقه، به حمل شایع(مصداقا) در شهرستانها بخصوص از سوی دارندگان سمت های حکومتی، معمولا عوارض و لواحقی یافته که دلواپسی دارد:
🔸۱.آرام آرام "آیت الله"،"آیت الله" کردن ها، فاصله ساز شود! "معلم فقه" بودن، مصحّحِ دست بوسی و به مرور فرهنگ شود! تا جایی که نزد مریدانِ حلقه اول، دست آقا نبوسیدن، کفایت در رانده شدن شود!
این تعیّن و تشخصِ آیت اللهی جای دلواپسی است که بی تکلّفی و خاک نشینی ایشان را خدای نکرده کم کند.
🔸۲.تدریس، شهریه دادن هم طلب می کند! از اینجا مصرف وجوهات برای شاگردان تا استفاده از ظرفیت های مالی دیگر(خیّرین و خیریه های خصولتی و...) لازم می آید!
به مرور مردمی بودن و نیمه شب سراغ مناطق محروم رفتن، وقت خود را به آدمهای خاص و تقلای متقابل برای درخواست آنها دهد!
🔸۳.به مرور نیاز به مَدرَسِ مجزا و سپس مدرسه علمیه مستقل، لازم می آورند؛ به این بهانه که شاگردان، دوره سطح را هم طبق نظر آیت الله بخوانند!و...
این مخارج اضافی، از سوی مقامات، معمولا از طریق ادارات دولتی(شرکت نفت و استانداری و...) تدارک می شود!
از اینجا دیگر رودربایستی با مسئولین، غلبه می کند! دیگر نمی شود برای متخلّف یا کم کار آنها، مهلت معین کرد! در صف مردم محروم ایستاد و حقوق ضایع شده شان را از دستگاه ها طلب کرد!
🔸۴.نه جهنم سیر می شود؛ نه طمّاع ثروت و نه طالب علم! هرسه "هَل مِن مَزید؟" دارند! اگر کار، گرفت و امام جمعه گی از دهه گذشت؛ پیشنهادهای دیگری از تاسیس موسسات آموزش عالی، حوزه های علمیه زنجیره ای و... هم از سوی مشاوران، نیاز و ضرورت می شود!
هریک از اینها لوازم خاص خود را دارد که یک امام جمعه "انقلابی" و "جهادی" و "مردمی" را ، "محافظه کار" (بخوانید: قاتل انقلاب!) ، "بروکرات" و "دولتی" می کند!
مشکلات مردمی ای که دهه قبل، بازدیدش رفته، حالا چندبرابر شده؛ اما پیگیری ها باید برای توافقنامه ها با وزیر آموزش عالی و ارتباطات و جذب بودجه ریاست جمهوری و...باشد؛ تا این دیوانِ بزرگ را سرپا نگه دارد!
تازه اگر چشم باز نکند ببیند: آفتابه و لگن، هفت دست؛ شام و نهار خبری نیست! همان مردم محرومِ رها شده، حالا از فقر و تبعیض(نه شبهات علمی) دارند از تشیع و انقلاب کوچ می کنند!
📍جناب آقای موسوی فرد لابد در آئینه، موارد فوق را درباره برخی همکاران خود در این چهل سال دیده است، و دلواپسی ها را بدبینی و فرضِ فارض نمی داند.
با آن خلوص و زهد و روحیه مردمی حتما برای این "مواضع عبرت" چاره دارد.
باشد که مثل امام جمعه گی، در اینباره هم سبکی نو از کرسی درس خارج ابداع کند؛ که هیچیک از آفات یادشده و بیشترش (که ناگفته ماند) را نداشته باشد.
🔅یک پیشنهاد : خوب است آن عالم جهادی و مطالبه گر در آن شهر و استان با حاشیه نشینی مفرط و محرومیت بسیار، درخواست حضرت آقا از حوزه علمیه درباره عدالت را محقق کند: درس خارج کتاب العدالة!(۱)
کتاب العدالة، کتابی فرضی در فقه ماست که از مسائل جدی عدالت اجتماعی بحث می کند. مساله هایش را "از عینیت جامعه" یافته و در کتابهای فقهی الاجاره، الدین، المتاجر، الحجر، الضمان، المضاربه و... "جانمایی" کرده و حل می کند. مثلا وضعیت کارگر هفت تپه و... ، ایشان را به فروعات اجاره ببرد که: اگر کارگر، مضطر شد کار خود را به کمتر از قیمت بفروشد، آیا عقد اجاره صحیح است؟!
اگر می خواهد مکررات را بحث نکند و رویی به مسائل مستحدث دارد؛ بقول متفکر شهید، مطهری توجه کند که فرمود:"فقهای عصر از مسائل بانک و بیمه و چک و سفته به عنوان مسائل مستحدث کم و بیش بحثهایی کرده و می کنند ولی توجه ندارند که راس و رئیس مسائل مستحدث خود سرمایه داری است...".(۲)
قدردان همه علمای مردمی و خدوم آن دیار عزیز هستیم.
.................................
۱.ر.ک: دومین نشست اندیشه های راهبردی۹۰/۲/۲۷
۲.مجموعه آثار ج۲۰ص۴۷۹
📝 محسن قنبریان ۹۹/۸/۹
☑️ @m_ghanbarian
⁉️یک نقد بر یادداشت "درس خارج امام جمعه اهواز؛ دلگرمی و دلواپسی" و پاسخ آن
❓نقد
بسم الله الرحمن الرحيم
پیرو یادداشت اخیر جناب حجت الاسلام حاج اقا قنبریان
استاد بزرگوار علم حیات بخش است. فضلای حوزوی در همه اعصار و امصار به غرض عرضه فهم نو یا دقیقتر و یا طرح ابواب کمتر پرداخته شده در یک شهر درس خارجهایی برگزار میکردند و میکنند. اولین انحراف از کلام حضرتعالی شروع میشود که مفروض گرفته اید که یک کرسی خارج فقه اگر برای ماندن یا نماندن طلاب در اهواز یا با نگاه به استاد کردن شاگردان در مدارس استان تاسیس شود مبارک و دلگرم کننده است. خیر بزرگوار درس خارج یک سلوک علمی معنوی است و در آن فقط و فقط حد وسط های گزاره های علمی فقه و اصول و فلسفه و ... به تيغ نقد و بررسی بی پروا و بدون غرض ثانوی کشیده میشوند و عوارض و لواحق درس خارج هم مثل عوارض و خوارج عدالت طلبی کسانی که از عدالت خواهی علمی و مستدل شما (لااقل در خیلی از موارد) فقط افراطهایش را یاد گرفته اند نیست.!
هر چه گفتید و خواندیم محمولات بالضمیمه ای بود که بر یک درس خارج توسط یک نماینده معزز ولی فقیه در یک استان بار کرديد لكن السنخيه علة الانضمام و وقتی جناب حجت الاسلام و المسلمين حاج اقا موسوی فرد به شهادت پابرهنگان و مستضعفین و دردکشيدگان سنخیتی با صفات مورد اشاره شما ندارند انضمام و محمولاتش به طريق اولی منتفیست.
با شناختی که از حضرتعالی هست بعید میدانیم از سیره ایشان اطلاعاتی غیر از آنچه گفته شد داشته باشید و سیاق نوشته تان زید بر علت است که خواننده به مخاطب خاص داشتن این نوشته از باب به در گفتن و دیوار را به چالش چند باره کشاندن پی ببرد.
اما استاد عزیز حوزوی و فاضل مکرم این عین بی عدالتی و عدالتخواری است که مجموع نقدهایی که سالیان سال بر مجموعه های متعددی در خوزستان داشتید و داشتند را با ابزار کردن درس خارج فقه سید بزرگوار که به حق هدیه رهبر معظم انقلاب به مردم دردکشیده خوزستان است و به صورت مبهم بدون ذکر صریح بیان بفرمایید.
هم بی عدالتی در حق ایشان و هم ناعدالتی در گرفتن فرصت دفاع از مخاطبان اصلی شماست. اتفاقا طرح نویی که بنا بود راه اندازی کنند در این درس خارج همين باز کردن درهای گفتگوی صریح با موضوعات علمی حوزوی و آموزش تحمل نقد و بررسی بود که با مانیفستی که برای درس خارج پیچیدید قطعا سرعت این کار در مرحله اول قدری گرفته شد.
در یکی از درسهای اخلاق رهبر معظم انقلاب از جمله گناهان زبان جسارتا حرف
بی جا شمره میشود. نقد شما شاید فی نفسه حرف بی جا نباشد لكن با توجه به هژمونی رسانه ای و چالشهای چندوجهی و هیبریدی امروز انقلاب قطعا هیچ سودی برای هیچ کدام از اطراف مورد بحثتان جز دلسرد کردن و یادآوری مسیرهای بی ثمر و بن بست قبلی در رفع مشکلات استان محروم خوزستان ندارد. مطالب شما را چندین سال است دنبال میکنم و درس هایی گرفته ام و ممنونم لكن اینکه خطاب بفرمایید "جناب آقای موسوی فرد" بنده جز عدم رعایت ادب و ضعف عرفيات برداشت دیگری نذارم. یک جمله هم در تناقضات فرمایش حضرتعالی اینکه از طرفی تمحض و تضلع در درس خارج و مايتعلق به را منجر به تعطیلی کارهای جهای و بازدیدهای شبانه از مناطق محروم میدانید و از طرفی پیشنهاد میدهید باب العدالة را که هنوز مراجع عظام تقلید و ستونهای حوزه های علمیه به طور مستوفی به آن نپرداخته اند را در اهواز راه اندازی کنند! این هم ناشی از مشاهده ضعیف صحنه استان و بالتبع تحليل افراطی در اولویت دادن به عدالت ولو در اصول دین هست. همین مقدار نقد هم برای جنابتان در خصوصی میفرستم ان شاالله
پاسخ در مطلب بعد ⬅️
☑️ @m_ghanbarian
‼️پاسخ به نقد رسیده
سپاس از نقد و خیرخواهی ایشان
بین نکات متعدد طرح فرموده، دوتا اوْلی به پاسخ اند:
1⃣یادداشت را با عنوان "آیت الله موسوی فرد" نوشتم بعد از ملاحظات سلسله مراتب درعرفیات آنجا -که درش زندگی کرده ام- و دیدن عنوان کانال خودشان، به "حجة الاسلام و المسلمین" تنزّل دادم.
اگر بخاطر محدودیت کلمات در یک ستون ایتا، یکبار بکار بردن "جناب آقای" بجای "حجة الاسلام والمسلمین" بی ادبی است؛ از ایشان و آن عزیزان عذرخواهم.
عرفیات آنجا را می شناسم که با عرف دستبوسی و آقا، آقا کردن(برای اعاظمی اما نه منحصر)، "جناب آقای" خلاف عرف میشود. فقط در محدودیتِ کلمات، بهتر از "حجة الاسلام" دیدم.
عزیزان! توجه دارید همین اشکال و جواب مان، مؤید لازمه اول شمارش شده در یادداشت است؟!
پس موارد از باب قضیةٍ فی واقعةٍ و اَعراض مُفارق و نادر نیست!
2⃣ اینکه همه گفته ها را "بار شده بر یک درس خارج، توسط یک نماینده معزز ولی فقیه، در یک استان" دیده اند؛ و"از باب به در گفتن و دیوار را به چالش چندباره کشاندن" خوانده اند؛ ریشه و خاستگاه نقدشان شده است.
حکم "بی عدالتی" و "ناعدالتی" و "عدالتخواری" و... در آن درک و دریافت البته منطقی می شود.
اما از یادداشت بنده اگر هم کسی به فرد اکملی در این آسیب ها نظر گرفته، از باب "مابه یُنظر" و نگاه آلی بوده است نه "مافیه یُنظر" و نگاه استقلالی.
این لوازم و لواحقِ خارج از "سلوک علمی معنوی" محض، در کشور دارد "رویه" می شود!
اشاره به برخی حوزه های علمیه مشاهیر (در پست های سابق حکومتی) در دادگاه های مفاسد اقتصادی، شنیده می شود و نماینده دادستان وعده شکایت به دادگاه ویژه می دهد!
بنظر مخاطب منصف اگر تصرف بنام حوزه علمیه در اراضی عمومی، برخی معادن، جنگلها و... پدیده شاذ و نادر و کالمعدوم بود، رهبر انقلاب اسلامی درباره اش هشدار می دادند؟ آنهم در "هژمونی رسانه ای و چالشهای چند وجهی و هیبریدی امروز انقلاب"!
:《اجازه ندهید به این جنگلها دست درازی بشود(...)با بهانه های مختلف از شهربازی درست کردن و جذب گردشگر و هتل داری و مانند اینها بگیرید تا مدرسه علمیه و حوزه علمیه، همه اینها بهانه هایی می شوند "و شده تا کنون"؛ که جنگلهای ما دست بخورد. به آنها تعرض بشود. به جنگلها تعدی بشود...》(۹۳/۱۲/۱۷)
با این حساب می بینید محمول مِن صمیمه درس خارج فقه، در حال رویه شدن به برخی یا همه آن ضمائم شمارش شده است(بنده فقط برای خوزستانِ فاقد جنگل، خوانش استان نفتی کردم).
اگر خبر از یک رویه جدید است، آنوقت تذکرات از باب به در گفتن نیست. از باب النصیحة لائمة المسلمین است که پیامبرمان فرمود: هیچ مومنی نباید در آن خیانت کند.
🔺در آن یادداشت از حضرت حجة الاسلام والمسلمین موسوی فرد با عناوین:"زاهد"، "مردمی"، "انقلابی"، "با اخلاص"، "عالم جهادی"، "مطالبه گر"، "بی تکلف"، "خاک نشین" ؛ خواسته شده است همانطور که در امامت جمعه سبک نویی گذاشتند، در درس خارج هم سبک نویی بدون این لواحق بگذارند .
آیا این جسارت به ایشان است؟! این "ذم" ایشان است یا "مدح"؟! عمل دیگران بر ایشان بار شده، یا الگوی دیگران شدن، طلب شده است؟! ماییم و آن یادداشت و فهم عمومی مخاطبان!
🔺از همین جا معلوم میشود تناقضی هم در یادداشت نیست. "مایتعلق به" درس خارج(که شمارش شده)، با کار جهادی و...نمی سازد؛ نه هویت لیسیده ی درس خارج که سلوکی علمی و معنوی است. لذا جسارت شده ناظر به روحیه و صفات کمالی آن عزیز، پیشنهاد موضوع درس هم شده است.
🔺در آخر بسیار متاسف شدم اگر این پیشنهاد و بیان آن مواضع عبرت و طلب سبکی نو از انسانی وارسته، سرعت طرح موضوعِ تحمل نقد را گرفته باشد!!!
اگر چنین باشد، چقدر بیشتر روشن می کند ما از تعالیم امامین انقلاب دوریم. رهبرانقلاب در جواب درخواست کرسی های آزاد اندیشی در حوزه بود که فرمود:《آزادی بیان، مقید به منطق و اخلاق و حقوق معنوی و مادی دیگران "ونه هیچ چیز دیگری"، تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی گردد》(۸۱/۱۱/۱۶)
و در جای دیگر:《نباید...نقد و انتقاد را به "کالای قاچاق" یا "امر تشریفاتی" تبدیل کرد》(۹۶/۱۰/۶)
بنده نظارت مردمی و "خیرخواهی پیشینی" و نقد و "انتقاد پسینی" را عامل اصلی مصونیت از آن آسیب ها دیده ام که اینگونه یادداشتها را می نویسم.
برنتابیدن "خیرخواهی پیشینی" برای بزرگان، ضربه اش همانجا می خورد که برخورد با "نقد و انتقاد پسینی"!(دقت کنید)
🔺 باور کنیم سجایای عالی امام جمعه وزین اهواز، تنها عامل مصون ماندن ایشان در همه دهه های آینده نیست؛ چشمان ناظر و خیرخواه مردم و فضلا هم نقش بی بدیل دارد. از اینروست که سزاوار است سود و زیان این خیرخواهی های پیشینی و مراقبتهای ضمنی را پس از مدید شدن دوره زعامتها ببینیم؛ و در اعلان سود نداشتنش عجله نکنیم.
از خداوند تمنا دارم از قصور و تقصیراتم در گذرد.محتاج راهنمایی و نصیحت همه خوبان هستم.
📝محسن قنبریان۹۹/۸/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
🕋الهی نامه عدالتخواران*❗️
🛐الهی! وقتی فرشتگان مقربت را از زبان ولیّ ات به: تسبیح خوار و تهلیل(لااله الاالله)خوار ستوده ای(۱)؛ این بندگان اسیرِ عالمِ تزاحم و زایشگاه ظلم و تبعیض را هم "عدالت خوار" قرار بده؛ تا جز قسط و عدالت چیزی نخورند و نیاشامند! قسط ای که میوه و خوردنیِ(اُکُلِ) شجره ی طیبه دین ات هست و آنرا چنین ستودی:"تُؤتِی اُکُلَها کُلَّ حِین بِاذنِ رَبَّها"(۲)
🛐 الهی! اما آنان را "کوه خوار" و "زمین خوار"، "جنگل خوار" و "مرتع خوار"، "وقف خوار" و "خیریه خوار"، "بودجه خوار" و "رانت خوار"، "وام خوار" و"نام خوار"، قرار مده که خود در مائده آسمانی ات فرمودی:"کُلوُا مِن طَیِّباتِ واعمَلوُا صالِحا"(۳): از طیّباتی(چون قسط و عدل) بخورید و[تا] عمل صالح انجام دهید!
🛐الهی! آنان که مطالبه ی هدف ارسال رسل و انزال کتب(۴) را رزقشان کردی؛ از "شُهرت خواری"، "لایک خواری" و "رأی خواری"، "تبرّج مجازی" و "تلوّن سیاسی" هم مصونشان دار. رهاورد انبیاء را "متاعِ" سمتها و سمن ها یا "مایه دین بازی" و "برخورد های گزینشی" نکنند!
"عدالت خوار"، نگهشان دار تا به عِرض محترمی تعدی نکنند! در عدالتخواهی تبعیض نورزند! و جز بر ظالم نشورند!
🛐الهی! ما را "عدالت خوار" قرار ده نه "نان خورِ عدالت" یا "نانِ دین خور"!(۵) که بین ایندو فرق بسیار است. فهم مصادیق عدالت را بنمایان و تحملش را بر ما آسان کن و الا به ناسزایت سزاوار می شویم که:"ثُمَّ لَم یَحمِلوُها کَمَثَلِ الحِمارِ یَحمِلُ اَسفارا"(۶)!
..............................
* "عدالتخوار" در سالهای اخیر فحش سیاسی ای شده که بجا و نابجا برچسب افشاگران، مطالبه گران، عدالتخواهان و... می شود. این روزها این کمترین هم این سردوشی را گرفت. در محضر الهی دیدم بجای کدورت از برادرانم بهتر است "حقیقت عدالت خواری" را از خدایم بخواهم؛ شد این الهی نامه!
۱."طعامهم التسبیح و شرابهم التهلیل"/بحارالانوار ج۵۷ص۲۴۹
۲.ابراهیم/۲۵: درختی که همیشه ایام خوردنی می دهد!
۳.مومنون/۵۱
۴. حدید/۲۵
۵."المستاکل بدینه"/ تحف العقول ص۲۲۳
۶.جمعه/۵
#عدالتخوار #عدالتخواه
☑️ @m_ghanbarian
💢 هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با همکاری مجمع اسلامی حبل الله برگزار می کند.
💢شصتمین نشست از سلسله نشست های «کلمه سواء»
🔶موضوع: حضرت محمد (ص) پیامبر بشر و نقش انقلاب اسلامی در راهبری امت اسلامی
🎤سخنران: حجت الاسلام محسن قنبریان
🗓 زمان : دوشنبه 12 آبان ماه ۱۳۹۹
⏰ ساعت 19
📍 نشست به صورت زنده برگزار می گردد.
🌐 ورود به نشست زنده🌐
https://bitn.ir/irc60
برای ورود، گزینه میهمان را انتخاب نمایید.
☑️ @m_ghanbarian
محمد(ص) پیامبر بشر و نقش انقلاب اسلامی در راهبری امت اسلامی.mp3
29.56M
🕋صوت نشست علمی: محمد(ص) پیامبر بشر و نقش انقلاب اسلامی در راهبری امت اسلامی
١٢آبان ٩٩/ حجت الاسلام قنبریان
🔘 سه هدف محقق نشده پیامبر(ص)
🔘 ریل گذاری فرهنگی، اقتصادی، سیاسی پیامبر(ص) برای تحقق آنها
🔘کار احیاگران اسلام و انقلاب اسلامی در قبال آن ریل گذاری و اهداف ناتمام
🔘 مانعیت فرقه گرایان و غربگرایان برای احیای اسلام محمدی و تحقق اهداف پیامبرانه
☑️ @m_ghanbarian
✅ سوره برائت روح الله!
#باز_نشر
حضرت آقا در دیدار اخیر در مقابل شیفتگی برخی ترسوهای داخلی در مقابل پیشنهاد مذاکره توسط آمریکا به این نکته توجه دادند که آمریکا همیشه پیشنهاد مذاکره داشته و امام و ایشان رد کرده اند. بعد به نمونه فرستاده ریگان(مک فارلین) اشاره کردند که با او مذاکره نشد.
نمونه دیگری هم در زمان کارتر(قبل از ریگان) بود که پس از اشغال سفارت، کارتر چند نماینده فرستاد و حضرت روح الله با پیامی بدون بسم الله آنها را در راه دست خالی برگرداند. سیداحمدآقا این را تنها بیانیه بدون بسم الله امام و بمثابه سوره برائت می خواند. رضوان خدا بر آن مرد الهی.
بعد از آن نوبت به سوره فیل و تأویل "ترمیهم بحجاره من سجیل" رسید. کاش ترسوها باور کنند: خدا باماست!
آن پیام در جلد ۱۰صحیفه امام چنین است:👆
محسن قنبریان ۲۶مرداد۹۷
☑️ @m_ghanbarian
✍🏻فهرستی از برخی یادداشتها و سخنرانی ها در حوزه سیاست و حکمرانی:
🔺سلسله مباحث عاشورا موج سوم انقلاب محمد(ص)
http://mghanbarian.ir/lecture/273/
🔺سلسله بحث عاشورا؛ نهضت مقدس
http://mghanbarian.ir/lecture/1562/
🔺سلسله بحث کوفه؛ نهضت، نظام، تاب آوری
http://mghanbarian.ir/lecture/2692/
🔺ناکارآمدی و نامقبولی و مصالح تصنعی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1214
🔺سفارشات علی(ع) درباره قوه قضائیه
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1461
🔺تبعیض قضائی موجب عدم مشروعیت می شود
https://eitaa.com/m_ghanbarian/996
🔺سه بررسی لازم برای نقد و انتقاد حکومت و حاکمیت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1162
🔺منبع خوب مچ گیری
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1407
🔺تجاوب نه تملق
https://eitaa.com/m_ghanbarian/803
🔺چگونگی نقد و انتقاد عقلائی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1161
🔺انتقاد از نهادهای زیر نظر رهبری
https://eitaa.com/m_ghanbarian/978
🔺درس ناتمام
https://eitaa.com/m_ghanbarian/610
🔺پرسش و پاسخی درباره درس ناتمام
https://eitaa.com/m_ghanbarian/617
🔺اتاقهای خالی جای اتاقهای فکر در ساختمان جدید بعثه
https://eitaa.com/m_ghanbarian/351
🔺شهادت پاکدستی حضرت آقا برای منصوبین و وظیفه ما
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1473
🔺تابلوی قداست
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1448
🔺تناسب تقدّس جامعه و ولیّ امر
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1507
🔺خطبه فاطمی و تئوریزه آقازادگی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/695
🔺از رسول الله(ص)نشد اقلا تاسی از پاپ...!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/58
🔺شورای نگهبان تراز انقلاب ۱و۲
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1512
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1518
🔺شرط روحیه انقلابی برای اجتهاد
https://eitaa.com/m_ghanbarian/998
🔺امام خمینی و نظام انقلابی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/973
🔺مسئولین و پدیده های اعتقاد سوز
https://eitaa.com/m_ghanbarian/590
🔺مکتب سلیمانی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1309
🔺چالش افت مشارکت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1322
🔺امیرالمومنین با قتل خطایی آشوبها چه میکرد؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1661
🔺جوشش انقلابی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1305
🔺پای تخت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1389
🔺نقد مستند بهتان برای حفظ نظام
https://eitaa.com/m_ghanbarian/661
🔺پرسمان انقلاب ۱
https://eitaa.com/m_ghanbarian/655
🔺پرسمان انقلاب۲(جانشینی رهبری)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/657
🔺آیا بیت رهبری نیاز به سخنگوی رسمی ندارد
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1136
🔺بی پرده از انقلاب و تقلب
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1103
🔺فرعونی که هست؛ موسایی که...!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1442
🔺رهبری برای مستضعفان جهان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/637
🔺خامنه ای هم اگر پادشاه بود فرار می کرد!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1145
🔺حساس نشو
https://eitaa.com/m_ghanbarian/8
🔺پرسش و پاسخ های نشست ۲۲بهمن
http://mghanbarian.ir/qanda/517/
http://mghanbarian.ir/qanda/525/
http://mghanbarian.ir/qanda/536/
http://mghanbarian.ir/qanda/541/
http://mghanbarian.ir/qanda/545/
http://mghanbarian.ir/qanda/547/
🔺برای آینده انقلاب امید سرشار از کجابیاوریم؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1021
🔺احکام ویژه/زمانبدی ویژه/مامور ویژه/کار ویژه
http://mghanbarian.ir/doc/219/
http://mghanbarian.ir/doc/223/
http://mghanbarian.ir/doc/227/
http://mghanbarian.ir/doc/232/
http://mghanbarian.ir/doc/235/
🔺حاشیه ای طلبگی بر فرمایش یک بزرگ
https://eitaa.com/m_ghanbarian/622
🔺آیت الله سیستانی و مبارزه با آمریکا
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1288
🔺ضریب اباء از ضیم یا ننگ ناپذیری
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1263
🔺ذلک الدین القیم؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1403
🔺انقلاب اسلامی و اضطرار به امام زمان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/848
🔺نشست محمد(ص) پیامبر بشر و نقش انقلاب اسلامی در راهبری امت اسلامی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1707
🔺اماما! ملت با غرب زده های...
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1710
🔺ج.ا.ا مساوی رهبران انقلاب نیست!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1712
🔺معنای این سخن سردار که: "بدانید ج.ا. حرم است و اگر این حرم ماند بقیه حرمها می ماند"؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1819
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️اماما! ملت با غرب زده های تولید شده پس از انقلاب اسلامی و از بین یاران شما چه کند؟!
غربزده هایی که بعضا حتی همان کلمات غربزده های پهلوی را هم تکرار می کنند!
❗️اماما! اگر ج.ا.ا اینها را رها نکرد و چند دهه از پُستی به پُست بالاتر جابجا کرد ، ملت چه کند؟!
اگر از همه دستگاه های نظارتی ج.ا تایید گرفتند و ملت هم به آنها رأی ای داد، ملت غربزده شده است یا ج.ا؟!
❗️اماما! اگر ملت اجازه اعتراض در خیابان یا استیضاح در مجلس برای کنار نهادن این غربزده ها را نیافت؛ چه کار کند؟!
اگر در بین اصحاب و تابعین آن امام مهربان غربزده شدن محال است، پس عذر خواهم؛ ملت غربزده ها را کنار نهاده است!
چشم به شفاعت شما و یاران شهیدت!
☑️ @m_ghanbarian
✍🏻 فهرستی از برخی سخنرانی ها و یادداشتهای اخلاقی - عرفانی
🔺سلسله مباحث سیر و سفر آخرت
http://mghanbarian.ir/lecture/742/
🔺سلسله درسگفتار طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
http://mghanbarian.ir/lecture/2429/
🔺درس گفتارهای حضور قلب در نماز
https://t.me/m_ghanbarian/616
https://t.me/m_ghanbarian/620
https://t.me/m_ghanbarian/624
https://t.me/m_ghanbarian/628
https://t.me/m_ghanbarian/633
https://t.me/m_ghanbarian/637
https://t.me/m_ghanbarian/642
https://t.me/m_ghanbarian/647
https://t.me/m_ghanbarian/651
https://t.me/m_ghanbarian/653
https://t.me/m_ghanbarian/659
https://t.me/m_ghanbarian/661
https://t.me/m_ghanbarian/666
https://t.me/m_ghanbarian/672
https://t.me/m_ghanbarian/677
https://t.me/m_ghanbarian/682
https://t.me/m_ghanbarian/689
https://t.me/m_ghanbarian/695
https://t.me/m_ghanbarian/700
https://t.me/m_ghanbarian/706
https://t.me/m_ghanbarian/708
https://t.me/m_ghanbarian/712
https://t.me/m_ghanbarian/718
https://t.me/m_ghanbarian/724
https://t.me/m_ghanbarian/729
https://t.me/m_ghanbarian/732
https://t.me/m_ghanbarian/740
https://t.me/m_ghanbarian/746
https://t.me/m_ghanbarian/750
https://t.me/m_ghanbarian/754
https://t.me/m_ghanbarian/756
https://t.me/m_ghanbarian/765
🔺درس گفتارهای رشحات المعارف
http://mghanbarian.ir/lecture/2152/
🔺سلسله درسگفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ع)
https://t.me/m_ghanbarian/1269
https://t.me/m_ghanbarian/1271
https://t.me/m_ghanbarian/1274
https://t.me/m_ghanbarian/1277
https://t.me/m_ghanbarian/1280
https://t.me/m_ghanbarian/1284
https://t.me/m_ghanbarian/1290
https://t.me/m_ghanbarian/1294
https://t.me/m_ghanbarian/1302
https://t.me/m_ghanbarian/1308
https://t.me/m_ghanbarian/1312
https://t.me/m_ghanbarian/1315
https://t.me/m_ghanbarian/1326
https://t.me/m_ghanbarian/1331
https://t.me/m_ghanbarian/1334
https://t.me/m_ghanbarian/1337
https://t.me/m_ghanbarian/1341
https://t.me/m_ghanbarian/1344
https://t.me/m_ghanbarian/1350
https://t.me/m_ghanbarian/1353
https://t.me/m_ghanbarian/1358
https://t.me/m_ghanbarian/1361
https://t.me/m_ghanbarian/1364
https://t.me/m_ghanbarian/1367
🔺شرح مناجات خمسه عشر
https://t.me/m_ghanbarian/358
https://t.me/m_ghanbarian/365
https://t.me/m_ghanbarian/375
https://t.me/m_ghanbarian/384
https://t.me/m_ghanbarian/387
https://t.me/m_ghanbarian/392
https://t.me/m_ghanbarian/396
https://t.me/m_ghanbarian/405
https://t.me/m_ghanbarian/411
https://t.me/m_ghanbarian/414
https://t.me/m_ghanbarian/423
https://t.me/m_ghanbarian/425
https://t.me/m_ghanbarian/428
https://t.me/m_ghanbarian/436
https://t.me/m_ghanbarian/444
🔺سلسله مباحث توحید و توحّد قائم به قسط
http://mghanbarian.ir/lecture/1346/
🔺گذر از سیم خاردار درون
https://t.me/m_ghanbarian/1170
🔺فن حسن استماع
https://t.me/m_ghanbarian/1657
https://t.me/m_ghanbarian/1660
🔺طلبه تراز انقلاب از حیث اخلاق
https://t.me/m_ghanbarian/1029
🔺اخلاق تشکیلاتی
https://t.me/m_ghanbarian/1748
🔺عدالتخواهی در عرفان آیت الله شاه آبادی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1606
🔺تحلیل قدسی روضه ها
http://mghanbarian.ir/lecture/1499/
🔺سلوک سه روزه تا بهشت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/689
🔺تجزیه و ترکیب دستورالعمل های سیر و سلوک
https://eitaa.com/m_ghanbarian/604
https://eitaa.com/m_ghanbarian/608
🔺طبس - عین الاسد !
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1271
🔻 گعدههای عدالتخواهی
📌 گعده پنجم: بایستههای عدالتخواهی طلبگی، در نظام امت و امامت + رونمایی از نخستین جزوه گفتمانی بسیج طلاب حوزه علمیه مشکوه (مجموعه مصاحبههای جنبش عَلَم با صاحب نظران حوزه عدالت)
🔸 با حضور حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
🔹 زمان: دوشنبه ١٩ آبان؛ ساعت ١٨:١۵
🔹 مکان: جلسه به صورت حضوری در دفتر بسیج و مجازی در بستر اسکایروم و اینستاگرام برگزار می گردد.
🌐 لینک اسکایروم:
https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/meshkat-boede3
🌐 لینک صفحه اینستاگرام:
https://instagram.com/jonbesh_alam?igshid=17uloeyva7afy
محتوای عدالتخواهی.mp3
11.62M
💢عدالت خواهی در نظام ولایت
نشست حوزه علمیه مشکات ۹۹/۸/۱۹
✅ قسمت اول: دو اصل در محتوای عدالت خواهی :
۱- عدم تنزل از الهیاتی به حقوقی و آسیب تنزل
۲- عدم تنزل به مطالبه گری و آسیب آن
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
1.pdf
289.7K
➕پاور پوینت مطالب نشست حوزه علمیه مشکات ۹۹/۸/۱۹
✅ قسمت اول: دو اصل در محتوای عدالت خواهی :
۱- عدم تنزل از الهیاتی به حقوقی و آسیب تنزل
۲- عدم تنزل به مطالبه گری و آسیب آن
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فرم عدالتخواهی.mp3
12.33M
💢عدالت خواهی در نظام ولایت
نشست حوزه علمیه مشکات ۹۹/۸/۱۹
✅ قسمت دوم: فرم عدالت خواهی
بعنوان یک کنش اجتماعی-سیاسی چه نسبتی با نظام سیاسی و حاکمیت ولایت فقیه باید داشته باشد؟
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian