لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَی وَلكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ هُدًی وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (111)
M-A-yoosof 350.mp3
9.12M
🔈برنامه 350، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه آیه 111 آخرین آیه سوره یوسف ترجمه و مختصری توضیح داده میشود.
🔹پرسش: مقصود از «قصصهم» چیست؟ آیا #سرگذشت همه #انبیا است یا فقط سرگذشت یوسف و برادرانش؟
🔹در اینجا دو نظر وجود دارد:
👈نظر نخست: مقصود تنها #یوسف_و_برادرانش هستند. به این دلیل که اولا این آیه، پایان همین سوره است و این سوره تنها درباره یوسف و برادرانش است. ثانیاً در ابتدای سوره تعبیر «احسن القصص» درباره سرگذشت یوسف و برادرانش به کار رفته است که میتواند قرینهای باشد که اینجا هم مقصود همانها هستند. ثالثاً «ما کان حدیثا یفتری» دلالت میکند که مردم آن را #انکار میکردهاند. آنچه مورد انکار بوده، داستان یوسف بوده، نه بقیه انبیا.
👈نظر دوم و شواهد آن در برنامه بعد خواهد آمد ان شاء الله.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 351.mp3
9.02M
🔈برنامه 351، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹نظر نخست در برنامه قبل ذکر شد.
🔹نظر دوم: مقصود همه #پیامبران است، نه فقط #یوسف؛ زیرا اولاً درست است که این سوره تنها درباره یوسف است؛ اما دلیل نمیشود که این آیه تنها به یوسف اختصاص داشته باشد. (ذکر عام بعد از خاص متداول است) ثانیاً این که در ابتدای سوره مقصود یوسف بوده است، دلیل نمیشود که در انتها نیز همان باشد. ثالثا همه #سرگذشتهای_انبیا مورد #تکذیب و #انکار بوده است، نه فقط سرگذشت یوسف.
🔹احتمالا نظر نخست بهتر است؛ زیرا «قصص» با فتحه قاف #مفرد است و با کسره قاف #جمع است. اگر مقصود سرگذشت همه انبیا بود، از تعبیر «قصص» با کسره قاف استفاده میشد.
🔹#عبرت وسیله عبور و گذشتن است؛ یعنی گذشتن از #ظاهر به #باطن؛ از #جهل به #علم؛ از #فسق به #اطاعت؛ از #ظلم به #عدل؛ از #غفلت به #تنبه و هوشیاری.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 352.mp3
8.61M
🔈برنامه 352، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹#عبرت تنها برای کسانی است که اهل #تعقّل باشند.
🔹مقصود از «الّذی بین یدیه» کتابهای آسمانیای است که در دسترس مردم بود، به طور خاص #تورات و #انجیل.
🔹این که #قرآن محتوای تورات و انجیل را تأیید میکند، در سورههای مختلفی آمده است.
🔹اگر واقعا چنین نبود و قرآن سخنی بر خلاف تورات و انجیل آورده بود، علمای #یهود و #نصارا سکوت نمیکردند و به راحتی میتوانستند سخن قرآن را نقض کنند و #حقانیت_اسلام را زیر سؤال ببرند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 353.mp3
4.29M
🔈برنامه 353، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹با توجه به این که قبلا ذیل آیه 97 (درخواست #برادران_یوسف از پدر مبنی بر #استغفار برای ایشان) و ذیل آیه 93 (بازگشت بینایی #یعقوب با #پیراهن_یوسف) قول داده بودیم از «#توسل» و «#تبرک» سخن بگوییم، از این برنامه به بعد مفصلا به این دو مطلب خواهیم پرداخت.
🔹ابتدا بحث «توسل»:
🔹توسل در لغت: انجام کاری که برای #تقرب به شخص یا چیزی انجام میشود.
🔹در محاورات: #واسطه قرار دادن کسی یا چیزی برای پذیرش #توبه و پذیرش #دعا به درگاه خدا
(از آنجا که توسل و #شفاعت معنایی نزدیک به هم دارند، لذا سخن گفتن درباره یکی از آن دو، برای دیگری هم به کار میرود.)
👈ادامه دارد ...
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 354.mp3
4.34M
🔈برنامه 354، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹شاید بهترین آیه برای تأیید #توسّل و اثبات #مشروعیت آن، آیه «یا أبانا استغفر لنا» باشد. چون #یعقوب اشکال و اعتراضی نکرد و نفرمود که این چه حرفی است و بروید مستقیما از خدا بخواهید.
🔹آیه دوم: «و لو أنّهم إذ ظلموا أنفسهم جاؤوک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرّسول لوجدوا الله توّابا رحیما» اگر علاوه بر خود شخص، یک #شخص_آبرودار مانند #رسول_خدا صلی الله علیه و آله هم استغفار کند، تأثیر دارد.
🔹آیه سوم: «إذا قیل لهم تعالوا یستغفر لکم رسول الله لوّوا رؤوسهم و رأیتهم یصدّون و هم مستکبرون» این از اوصاف #منافقان است که نمیآیند تا رسول خدا صلی الله علیه و آله برایشان #استغفار کند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 355.mp3
5.09M
🔈برنامه 355، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹آیه چهارم. نیز میتوان برای اثبات #مشروعیت_توسل، به این آیه استناد کرد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» خداوند میفرماید به سوی او «وسیله» بجویید. همان گونه که #عمل_نیک میتواند وسیله باشد، درخواست از #اولیای_خدا نیز میتواند وسیله باشد و صرف وسیله جستن به سوی خدا، #شرک نیست.
🔹البته باید در نظر داشت که بین وسیله و مقصود باید #رابطه و #علیت باشد. این رابطه در امور #مادی با «تجربه» کشف میشود؛ مثلا تجربه میگوید این دارو برای درمان فلان بیماری مفید است. اما در امور غیر مادی که #تجربه راه ندارد، تنها راه ما برای کشف رابطه میان وسیله و مقصود، «#وحی و #نقل» است؛ مثلاً امام معصوم بفرماید که صدقه با طول عمر رابطه دارد یا صله رحم با افزایش روزی رابطه دارد. بدون استناد به #عقل_و_نقل نباید برای چیزی رابطه و علیت قائل باشیم و گرنه در دام #خرافات میافتیم.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 356.mp3
4.71M
🔈برنامه 356، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹تا اینجا سخن از #آیاتی بود که میتوانستند مستند اثبات #مشروعیت «توسّل» باشند. از این برنامه به بعد #روایاتی را میآوریم که میتوانند مستند باشند. ابتدا روایاتی از #اهل_سنت:
👈روایت نخست. عایشه میگوید رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره #اصحاب_نهروان فرمود: «ایشان بدترین آفریدگانند که به دست بهترین آفریدگان و #نزدیکترین_وسیله_به_خدا کشته خواهند شد».
👈روایت دوم. أبو هریره در ماجرای حضرت #آدم از پیامبر گرامی نقل میکند که خداوند به آدم فرمود: «ای آدم! اینان ـ #اهل_بیت ـ برگزیدگان من هستند ... اگر حاجتی داشتی به ایشان #توسل کن» سپس پیامبر فرمود: «ما #کشتی_نجاتیم که هر کس به دامن ما چنگ زند، نجات یابد ...»
👈روایت سوم. سیوطی از علمای اهل سنت روایت میکند که آدم علیه السلام هنگام #توبه به خداوند چنین فرمود: «إنّی أسألک بحقّ محمد و آل محمّد ... فاغفر لی»
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 357.mp3
5.34M
🔈برنامه 357، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹#توسل در میان اکثر #اهل_سنت پذیرفته شده و ایرادی ندارد و تنها در میان اندکی از ایشان یعنی #وهابیها نامشروع است.
🔹در کتب شیعه روایات و دعاهای بسیاری داریم که بر مشروعیت و مطلوبیت توسل دلالت میکند که به خاطر فراوانی، از ذکر آنها خودداری میکنیم و تنها یک نمونه میآوریم:
ذیل آیه «و ابتغوا إلیه الوسیلة» روایت داریم که #اهل_بیت علیهم السلام فرمودند: ما همان وسیلهایم.
🔹یکی از مستمسکهای وهابیت که شیعه را #مشرک میخوانند، #دعای_توسل است. اما اگر به مضمون این دعا توجه کنیم، میبینیم که خدا محور اصلی است و هدف، خدا است: «اللهم إنّی أسألک و أتوجّه إلیک بنبیّک نبیّ الرحمة ... خدایا از تو میخواهم و به تو توجّه میکنم به واسط پیامبرت ...». بله پیامبر و اهل بیت علیهم السلام از آنجا که نزد خداوند #آبرو دارند، #واسطه قرار میگیرند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 358.mp3
5.64M
🔈برنامه 358، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹در تاریخ آمده هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله کودک بودند، #خشکسالی و #قحطی #مکه را فرا گرفت. عبد المطّلب از خداوند به آبروی این کودک کمک خواست و #باران آمد.
🔹در مسند #احمد_بن_حنبل آمده که یک نابینا خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و به ایشان گفت: از خدا برای من بخواه که #عاقبت_به_خیر شوم. حضرت فرمودند: وضو بگیر و این گونه دعا کن: «اللهم إنّی أسألک و أتوجّه إلیک بنبیّک محمّد نبیّ الرّحمة یا محمّد إنّی توجّهت بک إلی ربّی فی حاجتی هذه فتقضی لی اللهم شفّعه فیّ»
🔹امام #شافعی وقتی شنید که برخی از مغربیان به امام #مالک متوسل میشوند، ایرادی به آنان نگرفت.
🔹در کتابی به نام «الخیرات الحسان فی مناقب أبی حنیفة» نقل شده که امام شافعی هنگام اقامتش در بغداد نزد #ضریح_ابوحنیفه میرفت و برای حاجاتش به او متوسّل میشد!
🔹درباره احمد بن حنبل نیز آمده که به شافعی توسل میکرد و میگفت: امام شافعی برای مردم مانند آفتاب سودمند است [نه بود].
🔹شافعی شعری درباره توسل به #اهل_بیت علیهم السلام دارد که ترجمهاش چنین است: خاندان پیامبر وسیله من هستند و به واسطه آنان به خدا میرسم. به آنان #امید دارم تا فردای قیامت #نامه_اعمالم به دست راستم داده شود.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 359.mp3
4.66M
🔈برنامه 359، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹مقصود از #وسیله در آیه «و ابتغوا الیه الوسیلة» یا #عمل خود شخص است یا کسی است که نزد خدا #اعتبار و #آبرو دارد. دو مثال برای تقریب به ذهن:
👈کسی که میخواهد از بانک وام بگیرد، یا باید خودش اعتبار لازم را داشته باشد یا کسی که اعتبار دارد او را ضمانت کند.
👈کسی که در یک سانحه رانندگی به دیگری صدمه زده، برای کسب رضایتِ مصدوم، گاهی خودش اعتبار دارد ـ مثلا معلم آن شخص صدمه دیده است ـ و درخواست بخشش میکند و گاهی خودش اعتبار ندارد، اما به دنبال کسی میرود که اعتبار دارد و او را واسطه بخشش قرار میدهد.
🔹#اهل_بیت علیهم السلام خودشان اعتبار دارند و ما به واسطه ایشان آبرو میگیریم.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 360.mp3
4.96M
🔈برنامه 360، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹#وهابیها عده قلیلی از #اهل_سنت هستند و درگیری آنان با اهل سنت گاهی بیش از درگیری با #شیعه هست.
🔹آنان میگویند #توسل با توحید منافات دارد.
در پاسخ میگوییم: #توحید چهار گونه است: 1. توحید در ذات، 2. صفات، 3. افعال 4. عبادت
👈#توحید_ذاتی یعنی ذات خداوند یکی است و شریک و مانند ندارد.
👈#توحید_صفاتی یعنی صفات خدا عین ذات او هستند، نه زائد بر ذاتش.
👈#توحید_افعالی یعنی هر فعلی در جهان محقق میشود، فقط با اراده و خواست خداوند انجام میگیرد.
👈#توحید_عبادی یعنی فقط باید او را پرستش کرد و شریکی ندارد.
توسل با هیچ کدام از موارد چهارگانه بالا منافات ندارد. ادامه بحث در برنامه آینده ان شاء الله تعالی
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 361.mp3
4.95M
🔈برنامه 361، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹#وهابیها نمیتوانند توسل را با توحید_ذاتی یا توحید_صفاتی منافی بدانند. آنها تنها میتوانند بگویند که توسل با توحید_افعالی و توحید_عبادی منافات دارد این گونه که اگر به کسی توسل کنیم، یعنی او را مؤثر دانستهایم در حالی که طبق توحید افعالی تنها خدا مؤثر است. نیز اگر به کسی #توسل کنیم، یعنی او را عبادت کردهایم در حالی که عبادت تنها از آن خدا است.
🔹به دو آیه نیز تمسک کردهاند تا توسل را نامشروع جلوه دهند:
👈«و یعبدون من دون الله ما لا یضرّهم و لا ینفعهم و یقولون هؤلاء شفعاؤنا عند الله» یونس/18
👈«و الّذین اتّخذوا من دونه أولیاء ما نعبدهم إلا لیقرّبونا إلی الله زلفی» زمر/39
پاسخ در برنامه بعد ان شاء الله
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani