M-A-yoosof 345.mp3
4.03M
🔈برنامه 345، آیه 109
🌺چکیده این برنامه:
🔹پرسشهایی که درباره #جایگاه_زن مطرح میشود، گاهی ناظر به #زن در برابر #مرد است و گاهی ناظر به زن در برابر #شوهر است. این دو مقام باید جداگانه بررسی شوند.
🔹همچنین باید در نظر گرفت که در اسلام گاهی مرد باید مطیع زن باشد، در جایی که آن زن، #مادرش باشد! اگر یک مرجع تقلید یا پروفسور بر خلاف امر مادرش کاری انجام دهد، #گناه_کبیره کرده است؛ مثلاً اگر به سفر زیارتی برود، #معصیت کرده و باید نمازش را تمام بخواند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 346.mp3
3.88M
🔈برنامه 346، آیه 109
🌺چکیده این برنامه:
🔹شاخص اساسی یک پیامبر این است که به او #وحی شود و اگر وحی نشود، دیگر پیامبر نیست.
🔹ویژگی دیگر پیامبر این است که باید از «اهل القری» باشد؛ یعنی اهل یک جای #متمدن و با #فرهنگ.
🔹پرسش: آیا همه اقوام و ملل پیامبر داشتهاند یا فقط برخی از آنها؟
پاسخ: اصل ضرورت #ارسال_رسل و #انزال_کتب، قطعی است. همان گونه که وقتی خدا موجودی را میآفریند که به آب نیاز دارد، برایش آب نیز قرار میدهد، همین طور، وقتی انسان را میآفریند که به #تربیت نیاز دارد، باید برای او #مربی نیز قرار دهد.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 347.mp3
4.17M
🔈برنامه 347، آیه 109
🌺چکیده این برنامه:
🔹گفتیم که #ارسال_رسل و #انزال_کتب #ضرورت_عقلی دارد. آیاتی هستند که بر این امر دلالت میکنند:
👈«رسلاً مبشّرین و منذرین لئلّا یکون للنّاس علی الله حجّة بعد الرسل»
👈«لم یکن الذین کفروا من أهل الکتاب و المشرکین منفکین حتی تأتیهم البیّنة رسول من الله ...»
👈«إنما أنت منذر و لکلّ قوم هاد»
👈«لقد بعثنا فی کلّ أمة رسولا»
🔹پرسش: اگر همه امتها پیامبر داشتهاند، چرا فقط نام 25 پیامبر در قرآن آمده که همه اهل #خاور_میانهاند؟
پاسخ: اولا قرآن بنا نداشته همه را معرفی کند «رسلاً قد قصصناهم علیک و رسلاً لم نقصصهم علیک».
ثانیاً هدف #عبرت گرفتن بوده و قرآن به مردم دستور داده که بروند و در زمین سیر کنند و عاقبت اقوامی که با پیامبران مخالفت کردند را ببینند «أ فلم یسیروا فی الأرض ...». مردم امکان سفر به #خاور_دور را نداشتند و #غرب هم هنوز کشف نشده بود. قرآن نوعاً مثالهایی را بیان میکند که در دسترس مردم باشد.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
حَتَّی إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَنْ نَشَاءُ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ. (110)
M-A-yoosof 348.mp3
4.1M
🔈برنامه 348، آیه 110
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه آیه 110 سوره یوسف ترجمه و مختصری توضیح داده میشود.
🔹مقصود از #یأس_پیامبران، این است که از #ایمان آوردن مردم #ناامید شدند.
🔹«ظنّوا أنّهم قد کذبوا» یعنی گمان کردند که به ایشان #دروغ گفته شده است. مقصود چیست؟ چه کسانی چنین گمان کردند؟ دروغ از جانب چه کسانی؟
برای پاسخ به این پرسش، چند احتمال وجود دارد:
احتمال نخست: پیامبران گمان کردند که حتی آن کسانی که به ظاهر ایمان آوردهاند، دروغ میگویند و پیامبر را #یاری نمیکنند.
احتمالات بعدی در برنامه آینده ان شاء الله خواهد آمد.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 349.mp3
3.75M
🔈برنامه 349، آیه 110
🌺چکیده این برنامه:
🔹بررسی بقیه احتمالات درباره فراز «ظنّوا أنّهم قد کذبوا»:
👈احتمال دوم: مشکلات و بحرانها به حدی بود که مؤمنانی که تازه ایمان آورده بودند و ایمان ضعیفی داشتند، گمان کردند که #نصرت_الهی دروغ است و به ایشان به #دروغ وعده داده شده است.
👈احتمال سوم: #کفار یقین کردند که #وعدههای_الهی که پیامبران داده بودند، محقق نمیشود.
👈احتمال چهارم (قطعا احتمال نادرستی است): پیامبران گمان کردند که وعدههای نصرت خداوند ـ نعوذ بالله ـ دروغ بوده است.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَی وَلكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ هُدًی وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (111)
M-A-yoosof 350.mp3
9.12M
🔈برنامه 350، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه آیه 111 آخرین آیه سوره یوسف ترجمه و مختصری توضیح داده میشود.
🔹پرسش: مقصود از «قصصهم» چیست؟ آیا #سرگذشت همه #انبیا است یا فقط سرگذشت یوسف و برادرانش؟
🔹در اینجا دو نظر وجود دارد:
👈نظر نخست: مقصود تنها #یوسف_و_برادرانش هستند. به این دلیل که اولا این آیه، پایان همین سوره است و این سوره تنها درباره یوسف و برادرانش است. ثانیاً در ابتدای سوره تعبیر «احسن القصص» درباره سرگذشت یوسف و برادرانش به کار رفته است که میتواند قرینهای باشد که اینجا هم مقصود همانها هستند. ثالثاً «ما کان حدیثا یفتری» دلالت میکند که مردم آن را #انکار میکردهاند. آنچه مورد انکار بوده، داستان یوسف بوده، نه بقیه انبیا.
👈نظر دوم و شواهد آن در برنامه بعد خواهد آمد ان شاء الله.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 351.mp3
9.02M
🔈برنامه 351، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹نظر نخست در برنامه قبل ذکر شد.
🔹نظر دوم: مقصود همه #پیامبران است، نه فقط #یوسف؛ زیرا اولاً درست است که این سوره تنها درباره یوسف است؛ اما دلیل نمیشود که این آیه تنها به یوسف اختصاص داشته باشد. (ذکر عام بعد از خاص متداول است) ثانیاً این که در ابتدای سوره مقصود یوسف بوده است، دلیل نمیشود که در انتها نیز همان باشد. ثالثا همه #سرگذشتهای_انبیا مورد #تکذیب و #انکار بوده است، نه فقط سرگذشت یوسف.
🔹احتمالا نظر نخست بهتر است؛ زیرا «قصص» با فتحه قاف #مفرد است و با کسره قاف #جمع است. اگر مقصود سرگذشت همه انبیا بود، از تعبیر «قصص» با کسره قاف استفاده میشد.
🔹#عبرت وسیله عبور و گذشتن است؛ یعنی گذشتن از #ظاهر به #باطن؛ از #جهل به #علم؛ از #فسق به #اطاعت؛ از #ظلم به #عدل؛ از #غفلت به #تنبه و هوشیاری.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 352.mp3
8.61M
🔈برنامه 352، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹#عبرت تنها برای کسانی است که اهل #تعقّل باشند.
🔹مقصود از «الّذی بین یدیه» کتابهای آسمانیای است که در دسترس مردم بود، به طور خاص #تورات و #انجیل.
🔹این که #قرآن محتوای تورات و انجیل را تأیید میکند، در سورههای مختلفی آمده است.
🔹اگر واقعا چنین نبود و قرآن سخنی بر خلاف تورات و انجیل آورده بود، علمای #یهود و #نصارا سکوت نمیکردند و به راحتی میتوانستند سخن قرآن را نقض کنند و #حقانیت_اسلام را زیر سؤال ببرند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 353.mp3
4.29M
🔈برنامه 353، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹با توجه به این که قبلا ذیل آیه 97 (درخواست #برادران_یوسف از پدر مبنی بر #استغفار برای ایشان) و ذیل آیه 93 (بازگشت بینایی #یعقوب با #پیراهن_یوسف) قول داده بودیم از «#توسل» و «#تبرک» سخن بگوییم، از این برنامه به بعد مفصلا به این دو مطلب خواهیم پرداخت.
🔹ابتدا بحث «توسل»:
🔹توسل در لغت: انجام کاری که برای #تقرب به شخص یا چیزی انجام میشود.
🔹در محاورات: #واسطه قرار دادن کسی یا چیزی برای پذیرش #توبه و پذیرش #دعا به درگاه خدا
(از آنجا که توسل و #شفاعت معنایی نزدیک به هم دارند، لذا سخن گفتن درباره یکی از آن دو، برای دیگری هم به کار میرود.)
👈ادامه دارد ...
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 354.mp3
4.34M
🔈برنامه 354، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹شاید بهترین آیه برای تأیید #توسّل و اثبات #مشروعیت آن، آیه «یا أبانا استغفر لنا» باشد. چون #یعقوب اشکال و اعتراضی نکرد و نفرمود که این چه حرفی است و بروید مستقیما از خدا بخواهید.
🔹آیه دوم: «و لو أنّهم إذ ظلموا أنفسهم جاؤوک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرّسول لوجدوا الله توّابا رحیما» اگر علاوه بر خود شخص، یک #شخص_آبرودار مانند #رسول_خدا صلی الله علیه و آله هم استغفار کند، تأثیر دارد.
🔹آیه سوم: «إذا قیل لهم تعالوا یستغفر لکم رسول الله لوّوا رؤوسهم و رأیتهم یصدّون و هم مستکبرون» این از اوصاف #منافقان است که نمیآیند تا رسول خدا صلی الله علیه و آله برایشان #استغفار کند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 355.mp3
5.09M
🔈برنامه 355، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹آیه چهارم. نیز میتوان برای اثبات #مشروعیت_توسل، به این آیه استناد کرد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» خداوند میفرماید به سوی او «وسیله» بجویید. همان گونه که #عمل_نیک میتواند وسیله باشد، درخواست از #اولیای_خدا نیز میتواند وسیله باشد و صرف وسیله جستن به سوی خدا، #شرک نیست.
🔹البته باید در نظر داشت که بین وسیله و مقصود باید #رابطه و #علیت باشد. این رابطه در امور #مادی با «تجربه» کشف میشود؛ مثلا تجربه میگوید این دارو برای درمان فلان بیماری مفید است. اما در امور غیر مادی که #تجربه راه ندارد، تنها راه ما برای کشف رابطه میان وسیله و مقصود، «#وحی و #نقل» است؛ مثلاً امام معصوم بفرماید که صدقه با طول عمر رابطه دارد یا صله رحم با افزایش روزی رابطه دارد. بدون استناد به #عقل_و_نقل نباید برای چیزی رابطه و علیت قائل باشیم و گرنه در دام #خرافات میافتیم.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani