🔸#فقه
💠شهادت کبوترباز
👤#استاد_قائینی
یکی از اموری که در کلمات بزرگان به عنوان مانع احتمالی از پذیرش #شهادت مورد بحث واقع شده، #کبوتربازی است. به نظر استاد قائنی این امر موجب ردّ شهادت نیست و روایاتی بر این مطلب #دلالت دارند. لکن در ذیل این بحث نکاتی مثل حکم اصل کبوتربازی توسط ایشان مطرح شده است که در ادامۀ مطلب قابل بهره برداری است...
📚درس خارج فقه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3503
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 حکم تکلم در اثنا اقامه و جمع بین روایات
👤#استاد_گنجی
در این مورد #روایات با هم اختلاف دارند بعضی میگویند اشکالی ندارد مطلقا. بعضی میگویند اشکال دارد مطلقا و بعضی #تفصیل بین قبل از قد قامت الصلاة و بعد از آن دارند.....
مرحوم #خویی چهار وجه جمع مطرح میکنند و نقدهایی هم دارند و استاد هم آنها را بررسی میکنند.
📚درس خارج فقه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اقامه
#تکلم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
🔹️ آیت الله سید علی اکبر حائری حفظهالله (از علمای عراق):
🔹️ یک وقت در عراق بی دینی و کمونیست داشت فراگیر میشد و از این جهت #شهید_صدر(ره) بسیار ناراحت بود، ایشان میگفت خودم را #امتحان کردم ببینم این ناراحتی به جهت خداست یا خودم؟
فکر کردم اگر این مشکل در کشور مسلمان دیگری هم بود همین قدر ناراحت میشدم یا خیر؟ چون در عراق اگر اینها غالب میشدند به اولین نفری که حمله میکردند من بودم...
ایشان حتی در احساسات خود هم سعی داشته #اخلاص داشته باشد!
🔹️ ایشان مدتی میرفته #حرم و ساعتی را مشغول مطالعه و فکر میشده است؛ پس از مدتی این عادت را ترک میکند، حضرت امیر(ع) به خواب مادر ایشان یا خادم ایشان میآید و میفرماید چرا ایشان دیگر به درس ما نمیآیند! (آیت الله حائری این را با گریه میفرمود و میگفت این کار ایشان به منزله تلمّذ در محضر حضرت(ع) بوده است).
🎙 جلسه طلاب #مدرسه_فقهی امام محمد باقر(ع) با معظّم له در نجف اشرف (تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 پاسخ به اشکالات آیتالله سیستانی در مورد دخول جعفر بن بشیر در مشایخ ثقات
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻آیتالله #سیستانی میفرماید روی عن الثقات یعنی از #ثقات روایت می کند اما نگفته که فقط از ثقات #روایت می کند. در #مشایخ ثقات لا و إلا داریم که دلالت بر #حصر دارد. لذا آقای سیستانی مشایخ ثقات سه گانه را میپذیرد اما توسعه به اینجا را نمیپذیرند.
اولا: آقای سید جواد #شبیری در بحث لا ضرر خود پس از نقل این کلام آقای سیستانی نکتهی خوبی را میفرمایند که همهی روات از ثقات روایت نقل میکردند اما وقتی در میان بیش از هزار نفر فقط نسبت به جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی میگوید روی عن الثقات و روَوا عنه پس معلوم میشود خصوصیتی در این دو نفر است که این گونه ذکر کرده است و آنها را از باقی روات جدا کرده است.
ثانیا: بر فرض اساتید جعفر بن بشیر همه #ثقه بودند و او فقط از ثقات نقل کرده است اما این که چه کسی از او روایت کند، دست خود او نیست. کما این که در مشایخ ثقات هم راوی بعدی را توثیق می کنیم نه راوی قبلی را.
پاسخ به اشکال دوم
پاسخ این اشکال آن است که جمله وحید #بهبهانی که میگوید باید راوی، اجازهای باشد نه وجادهای دلالت میکند که او به کسی #اجازه روایت می داده که او را به #وثاقت قبول داشته است.
📚 درس خارج، جلسه پرسش و پاسخ، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠اشکالی در اصالت رجال ابن غضائری و پاسخ آن
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻شیخ #طوسی در مقدمه ی #فهرست، عبارتی حاکی از نابودی کتب ابن #غضائری و عدم #استنساخ آنها نقل کرده اند که ممکن است از آن نتیجه گرفته شود که #رجال منسوب به ابن غضائری که به دست متاخرین رسیده، اصیل نبوده است. اما به نظر می رسد که این برداشت صحیح نیست...
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2547
#ابن_غضائری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
🔹️ شهيد #آيت_الله_مدني(ره)
🔺️ من در دو موضوع نسبت به خودم شك كردم. يكی اين كه به من میگويند: سيد اسدالله! آيا واقعاً من از اولاد پيامبر هستم؟
🔺️ و ديگر اين كه آيا من لياقت آن را دارم كه در راه خدا شهيد شوم يا نه؟
🔅 روزی به حرم حسين (عليه السّلام) رفتم و در آن جا با ناله و زاری از امام خواستم كه جوابم را بدهد.
🔆 پس از مدّتی، يك شب امام حسين (عليه السّلام) را در خواب ديدم كه بالای سرم آمد و دستی بر سرم كشيد و اين جمله را فرمود: «يا بني انت مقتول» يعنی اي فرزندم كشته مي شوی كه جواب دو سؤال من در آن بود، امام فرمود: فرزندم! پس من سيد هستم و ديگر به من بشارت داد كه من شهيد مي شوم.
📚کرامات حسينيه و عباسيه ؛ موسي رمضانيپور، ص۴۸.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 اقسام تزاحم و تطبیق آن در حکم ظاهری از نگاه شهید صدر
👤 #استاد_شهیدی
تزاحم چند قسم مختلف دارد:
۱- تزاحم ملاکی: #تزاحم ملاکی این است که در یک #فعل هم #مصحلت و هم #مفسده وجود داشته باشد. در این جا هر کدام بر دیگری غالب باشد شارع بعد از کسر و انکسار آن را مقدم میکند.
۲- تزاحم امتثالی: دو فعل #واجب مثلا وجود دارد و مکلف قادر بر #امتثال آن دو با هم نیست.
۳- تزاحم حفظی: برای #مولی در مقام حفظ محبوب او در فرض #شک (در مکلف) و حفظ #مبغوض او در این فرض #تزاحم رخ داده است یعنی مولی در این فرض نمیتواند محبوب و مبغوض خود را در فرض شک با هم حفظ کند...
📚 خارج اصول، ۱۵ آذر ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3251
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#فقه
💠اختلال عدالت با مخالفت با قوانین
👤#استاد_قائینی
مسئله این است که #مخالفت با قوانینی که توسط حاکمان غیر #معصوم به جهت مصالح عامه وضع شده اند، آیا منجرّ به #فسق شخص مخالف است؟ همچنین اگر قائل به عدم چنین تلازمی شویم، آیا چنین شخصی #عادل است؟ به نظر استاد قائنی، پاسخ به این مسئله مبتنی بر دلیل وجوب اطاعت از #حاکم است. اگر دلیل وجوب اطاعت از حاکم، ادلۀ لفظی مثل #مقبوله عمر بن حنظله و آیۀ #ولایت باشد، تخلف از #قوانین، مستلزم فسق است اما اگر دلیل وجوب اطاعت، پرهیز از هرج و مرج و #اضطرار باشد، مستلزم فسق نیست اما آیا شخص مرتکب، عادل است؟ در ادامۀ مطلب بررسی شده است.
📚درس خارج فقه، ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3514
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 در تقیهها آیا ائمه القاء در خلاف شرع کردهاند؟
👤 #استاد_مفیدی
بعضاً در روایات صحیحالسند نیز اختلاف میبینیم، بعضی بزرگان این اختلاف را حمل بر #تقیه کرده برخلاف حکمالله واقعی دانستهاند؛ خصوصاً بعضی بزرگان مثل صاحب #حدائق که در حمل بر تقیه، موافقت با #عامه را لازم ندانستهاند و فرمودهاند بعضاً #ائمه خواستهاند بین شیعیان اختلاف بیندازند تا مذهبشان سخیف به نظر برسد.
به نظر ما نباید به صرف حمل بر تقیه، از کنار یک روایت گذشت و مدلولش را برخلاف حکمالله واقعی دانست؛ ممکن است حضرت حکمالله واقعی را از جهتی نگاه کرده باشند که آن جهت، در نگاه اولی بر ما مخفی باشد. ما برای این ادعای خودمان، چند شاهد داریم: ...
📚 درس خارج فقه ۳۰ بهمن و ۷ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامهی این مطلب، و شواهد مد نظر استاد👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3520
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
تقیه و القاء خلاف شرع.mp3
6.78M
🔰 #فقه
💠 در تقیهها آیا ائمه القاء در خلاف شرع کردهاند؟
👤 #استاد_مفیدی
📚 خارج فقه؛ دوشنبه۳۰بهمن۱۴۰۲ و دوشنبه۷اسفند۱۴۰۲
✅ برای دسترسی به تقریر این نکته، به وبگاه تالار مباحثه فقاهت مراجعه کنید:
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3520
#تقیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
☘️ دزد عقیده مردم نباشید !!!☘️
🔸️ آیت الله #سیستانی فرموده بودند: زمانی که من در قم شاگرد آقای #بروجردی بودم یک روز توصیه اخلاقی داشتند با این عنوان: مواظب باشید دزد عقیده مردم نباشید.
🔸️ حضرت #آیت_الله_بروجردی فرموده بودند یک روز دزدها جلوی کاروانی را میگیرند و اموال آن را غارت میکنند، میان اموال و اثاثیه آنان بقچهای بود که روی آن نوشته شده بود "بسم الله الرحمن الرحیم" آن را به رئیس دزدها نشان دادند و او پرسید این بقچه مال کیست؟ معلوم شد متعلق به یک پیرزن است، از آن پیرزن پرسید این کاغذ بسم الله برای چیست؟ جواب داد این را نوشتم تا از خطر دزدها محفوظ بماند! رئیس دزدها گفت: محفوظ ماند بردار و برو.
🔸️ نوچه های رئیس اعتراض کردند که این همه زحمت کشیدیم و دزدیدیم چرا به او برگرداندی ؟جواب داد :ما دزد اموال هستیم ،دزد #عقیده نیستیم!
⬅️ آقای بروجردی با نقل این داستان فرموده بودند: شما #طلاب عزیز مواظب باشید #دزد_عقیده مردم نباشید.
📚حقیقتی پنهان جلد ۱ صحفه ۱۳۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 حجیت اجماع مدرکی یا محتمل المدرکیه
👤#استاد_گنجی
در السنه شایع شده که #اجماع مدرکی یا محتمل المدرکیه #حجیت ندارد زیرا چه بسا مجمعین طبق آن مدرک #فتوا دادهاند و در حق #مجتهد دیگر حجیت ندارد. بعضی میگویند اگر چنین اجماعی حجیت نداشته باشد تمام اجماعات حجیت ندارند. استاد تفصیل دادند....
📚درس خارج اصول، ۱۴ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#مدرکی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 پذیرفتن روایت در تعارض در بین قدماء نشانه اعتماد به صدور روایت
👤 #استاد_حسینی_نسب
وقتی شیخ طوسی در #استبصار و #تهذیب روایتی را مورد استناد قرار داده و قدماء هم متعرض آن بحث می شوند، معلوم می شود که صدور آن مورد پذیرش بوده است. اینجا از کبرای #شهرت عملیه جابر ضعف #سند است که صغرای آن احراز استناد چند مدرسه به روایت است استفاده نمی کنیم بلکه می خواهیم بگوییم وقتی علماء در باب #تعارض وارد می شوند و به سراغ مرجحات می روند، پس #صدور روایات طرف مقابل را قبول دارند مگر آن که به صورت تسلیمی جواب بدهند.
📚 درس خارج فقه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی 👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3422
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
AC_اعتماد به روایت در تعارض.m4a
1.76M
🔸 #رجال
💠 پذیرفتن روایت در تعارض در بین قدماء نشانه اعتماد به صدور روایت
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج فقه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی 👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3422
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 واژۀ ثقة و معانی مختلف آن
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻واژۀ «#ثقة» در اصل به معنای «مورد اعتماد» میباشد. مورد #اعتماد بودن در هر مورد به تناسبات #حکم و #موضوع متفاوت میشود. مثلاً مورد اعتماد بودن در مورد قصاّب اقتضای خاص خود را دارد و مورد اعتماد بودن در مورد پزشک اقتضای خاص خود را دارد؛ بنابراین مورد اعتماد بودن در هر مورد اقتضای خاص خود را دارد.
ولی در تمام اشخاصِ مورد اعتماد _خواه قصاب باشد یا پزشک یا راوی یا ..._ یک نقطۀ مشترک وجود دارد که عبارتست از راستگو بودن. بنّا اگر درغگو باشد مورد ...
📚 درس خارج اصول، ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
☘️ قضیه کنار رفتن آیت الله نجم آبادی(ره) از مرجعیت ☘️
🔹️آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری(ره):
🔹️از بعضی از موثقین شنیدم که بعد از مرحوم #شیخ_انصاری فضلای درجه اول، جلسهای برای تعیین مرجع تشکیل دادند؛ در آن جلسه بیشتر آراء متوجه مرحوم آقا حسن #نجمآبادی بود، مرحوم آقا حسن خواهش میکند که #میرزای_شیرازی این مسئولیت را قبول نماید!
🔹️ میرزا میگوید مرا معاف بدارید؛ چون گذشته از آنکه رساله ندارم، فتوا در مسائل ندارم؛ با این ادله ای که دست ما هست جواب مردم را چه بگویم؟ و جواب خدا را چه بگویم؟
بالاخره به اصرار زیاد و تأیید سایر حاضرین، به ایشان محوّل میشود و مرحوم آقا حسن نجم آبادی کنار میرود.
🔹️حاجی نوری در دارالسلام نقل میکند که یکی از اهل مکاشفه گفت جنازهی آقا حسن را که به #وادی_السلام نجف آوردند من دیدم که وادی السلام پر از #نور شد! آقا حسن به طوری کنار رفت که اهل علم هم او را نمیشناسند...
🔹️ عمده اعتقاد به مبدأ و معاد است؛ در نظر مؤمن شناسایی مردم ارزش ندارد و خدا باید او را بهخوبی بشناسد و إن الدار الآخرة لهی الحیوان؛
دنیا جز بازیچه ای بیش نیست، حیات و زندگی حقیقی در سرای دیگر است.
📚 سرّ دلبران؛ ص۱۱۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از معاونت پژوهش حوزههای علمیه
اعطای رتبه علمی پژوهشی به سالنامه پژوهش های رجالی
شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه های علمیه با توجه به نظر ارزیابان و مصوبه کمیسیون نشریات علمی حوزوی با اعطای رتبه علمی پژوهشی به سالنامه پژوهش های رجالی موافقت کرد.
بر اساس گزارش معاونت پژوهش حوزه های علمیه ، دبیرخانه شورای اعطا ، این نشریه به صورت سالنامه منتشر می شود و صاحب امتیاز و مدیر مسئول آن آقای سید علی شبیری و سردبیر آن آقای ابوالقاسم مقیمی حاجی می باشد.
🔹🔹🔹🔹🔹
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #رجال
💠 توثیق سهل بن زیاد
👤 #آیت_الله_العظمی_شبیری_زنجانی مد ظله العالی
#سهل_بن_زیاد در سند ۱۸۳۳ روایت از کافی واقع شده است، در نتیجه توثيق یا #تضعیف او ثمره زیادی دارد.
«#نجاشی» و «شیخ طوسی در فهرست» او را تضعیف کرده اند. شیخ طوسی در رجالش او را توثيق کرده است.
آیت الله شبیری زنجانی می فرماید: به نظر ما او از ثقات است؛ چرا كه مرحوم كلينى در «كافى» روايات فراوانى را از «عدة من اصحابنا عن سهل بن زياد» روايت نموده است و اين نشانه اعتماد #كلينى بر اوست. و اينكه بعضى او را تضعيف كردهاند به جهت نقل روايات #غلو آميز توسط او بوده است، در حالى كه...
📚 درس خارج فقه، پاییز ۱۳۸۴(کتاب نکاح، ج۲۱، ص ۶۸۳۵)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2777
#توثیق
#سهل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #رجال
💠 عدم وثاقت سهل بن زیاد
👤 #استاد_شهیدی
استاد شهیدی پس از ذکر کلام آیت الله شبیری زنجانی به این صورت اشکال کرده اند:
کثرت نقل از جانب #کلینی در کافی کاشف از آن است که ایشان #سهل_بن_زیاد را قبول داشته است؛ لکن توثیق عملی کلینی با تضعیف #نجاشی و شیخ #طوسی تعارض می کند. از طرفی قرینهای بر اینکه تعبیر «کذب» در عبارت «یشهد علیه بالغلو و الکذب» از جانب نجاشی، کذب ناشی از اتهام #غلو بوده است، وجود ندارد؛ خصوصا که نجاشی از قمیین نبوده ...
📚 درس خارج فقه(۶ بهمن ۱۳۹۸، جلسه ۶۴)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1788
#سهل
#توثیق
#تضعیف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #رجال
💠 توثيق سهل بن زیاد و مناقشه در اشکالات استاد شهیدی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
#سهل_بن_زیاد هم قرائن توثيق دارد و هم قرائن تضعیف.
امارات #توثيق او عبارتند از: کلام فضل بن شاذان، کثرت نقل کلینی از او و توثيق شیخ طوسی در رجالش. از طرفی شیخ طوسی در فهرست و همچنین نجاشی او را تضعیف کرده اند.
با توجه به اینکه در مورد سهل بن زیاد #غلو مطرح شده است، عرف در جمع بین توثیقات و تضعیفاتی که در مورد او وجود دارد، تضعیفات را ناشی از #متن_شناسی دانسته و با توجه به حدسی بودن تضعیفات، توثیقات را مقدم می کند.
نجاشی هم گر چه از قمیین نیست اما قرائن زیادی مبنی بر تضعیفات مبتنی بر متن شناسی در مورد او وجود دارد...
📚 راهنمای فقه، ۳ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2793
#تضعیف
#سهل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#جرعه_معرفت
🔰" انسان برای رسیدن به مقصد عالی باید برنامه ریزی و تلاش کند"
✅ استاد شبزندهدار:
🔹️ انسان برای رسیدن به مقصد عالی باید #برنامه_ریزی و #تلاش کند و اینگونه نیست که انسان در لحظهای به احسن نیات برسد بلکه تلاش و تحرک میخواهد، وصول به #مقامات_معنوی کوشش زیاد میخواهد چرا که موانع بسیاری برای آن وجود دارد.
🔹️ اما به اندازهای عظمت دارد که میارزد انسان آنچه که دارد خرج راه رسیدن به مقامات عالی کند.
📚منبع: کانال معظّم له..
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠مواظبت بر حضور در نماز جماعت، راهی برای احراز عدالت
👤#استاد_قائینی
از روایت ابن ابی یعفور چهار راه برای احراز #عدالت به دست می آید که یکی از آنها #مواظبت بر حضور در نماز #جماعت مسلمین است. طبق این روایت، رعایت این نکته باعث می شود که شخص در میان قبیله و محلۀ خود به خیر و توجه به نماز #جماعت شناخته شود. اما آیا این معروف شدن به خیر و نماز #جماعت، قید برای #مواظبت بر نماز #جماعت است؟ اگر قید باشد، صرف #مواظبت بر نماز #جماعت، برای احراز #عدالت کافی نیست و معروف بودن به خیر و نماز نیز شرط خواهد بود. به نظر استاد قائنی، این نکته قید نیست به توضیحی که در ادامۀ مطلب قابل استفاده است. علاوه بر این اقامۀ نماز #جماعت با اهل و عیال در منزل باعث احراز #عدالت نیست به دلیلی که در ادامۀ مطلب آمده است.
📚درس خارج فقه، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3515
#عدالت
#مواظبت #جماعت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 اعتبار روایات مخالف کتاب
👤 #استاد_مفیدی
دستور «فاضربوه علی الجدار» که در خصوص #روایات مخالف #کتاب آمده، آیا حکم #الزامی است یا #جوازی؟ #زخرف و #باطل دانستنِ این روایات، آیا به این معناست که روایات مخالف کتاب، لاحجت و کذب است و همه باید این روایات را کنار بگذارند؟ استاد مفیدی در پاسخ به این دو سؤال، بیانی در غیر الزامی بودنِ این دستور، و احتمال اعتبار این روایات دارند....
📚 درس خارج فقه، ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
✅ بیان استاد در پاسخ به این دو سؤال را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید:
👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3526
#تقیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
برای دسترسی به صوت این قسمت، روی اینجا بزنید.
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/mobahathah_ir/1908
اعتبار روایات مخالف کتاب.mp3
7.4M
🔰 #فقه
💠 اعتبار روایات مخالف کتاب
👤 #استاد_مفیدی
📚 خارج فقه؛ ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
✅ برای دسترسی به تقریر این نکته، به وبگاه تالار مباحثه فقاهت مراجعه کنید:
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3526
#تقیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔https://eitaa.com/mobahathah_ir