eitaa logo
علی مترقّب
787 دنبال‌کننده
62 عکس
30 ویدیو
12 فایل
هوالعزیز 📌 ادمین کانال: @al_abd
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالحی 🔸 برزخ کجاست؟ : عوالم تو در توست؛ يعنى عالم برزخ يک عالمى نيست به دنبال زمانىِ اين عالم؛ يك عالمى است كه بر اين عالم مادّه و طبيعت ما احاطه دارد، و الان هم هست، نه اينكه بعداً بوجود مى‏آيد؛ عالم نفس و قيامت بر ما احاطه دارد، بر عالم طبيعت و مادّه و بر عالم برزخ هر دو احاطه دارد. پس عالم نفس و قيامت موجود است؛ نه اينكه بعداً موجود مى شود، به دنبالِ زمانىِ اين عالم. شما زمانى را كه ما متولّد شديم و بعداً در اثر حركت زمان مى‏آئيم جلو تا از دنيا ميرويم، اين را تمام يك كاسه فرض كنيد، عالم برزخ عالمى است كه بر تمامى اين، محيط است. عالم قيامت نيز بر اين عالم و بر عالم برزخ، بر هر دو احاطه دارد. پس اگر ما بخواهيم به برزخ برسيم، نه اينكه بايد عمرمان را بگذرانيم و وقتى كه بخواهيم بميريم، برويم داخل برزخ؛ چون برزخ، الان موجود است. ما اگر بخواهيم بر برزخمان اطّلاع پيدا كنيم نبايد سير عرضى كنيم- به عرض زمان- بلكه بايد سير طولى كنيم و به طرف بالا يعنى به سمت مقام تجرّد و عوالم معنى حركت كنيم حركت معنوى، تا برسيم به برزخ. و از آنجا نيز سير طولى كنيم، برويم به بالا تا برسيم به قيامت؛ خواه اين كار را بعد از مردن انجام دهيم و خواه قبل از مردن و در زمان حياتمان انجام دهيم. اگر كسى در دنيا به مقام تجرّد برسد و مرگ اختيارى پيدا كند بطوريكه از عالم صورت هم بگذرد، به قيامت ميرسد، با تهذيب نفس، در همين دنيا مى‏توان برزخ و قيامت را ادراك كرد. اگر كسى در دنيا بواسطه تهذيب نفس و متابعت از شريعت و دستورات رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم و مراعات جنبه‏هاى معنوى اعمال شرعيّه و امور عباديّه و حصول ملكه تقوى، كارى كند كه از عالم شهوت و هوس و آمال بيرون آيد و از محبّت دنيا عبور كند، اين سير إلى الله ميكند؛ و لازمه اين سير در اوّلين منزل، رسيدن به برزخ است؛ و هيچ جاى شبهه و ترديد نيست؛ پس برزخِ خود را ادراك می‌كند. 📚معادشناسی، ج ۶، ص، ۱۹۲. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعزیز 🔹 ۸۰ درصد اخلاق فلسفی، اصلا اخلاق برتر نیست. : در حال حاضر در حوزه‌ها، اخلاق فلسفی موجود است اما اخلاق عرفانی که گزاره‌های لابلای گزاره‌های اخلاق فلسفی، اخلاق دینی و حتی سخنان عرفا وجود دارد، به صورت علم اخلاق عرفانی مطرح نیست. مبانی آن و نوع آن باید طرح شود تا ما بتوانیم به سرعت بگوییم ۸۰ درصد آنچه در اخلاق فلسفی گذشته، اصلا اخلاق ایده‌آل و اخلاق برتر نیست. اصلا عمده‌ آنچه در دین به عنوان آموزه‌های برتر و ایده‌آل مطرح شده، آموزه‌های اخلاق عرفانی است و چون این کار انجام نشده، آن آموزه‌های دینی روی زمین مانده است. ما در حوزه‌ها داشته‌ایم یک دسته از کسانی که اخلاق عرفانی می‌گفتند، در عین اینکه گاهی از دستگاه اخلاق ارسطویی هم استفاده می‌کردند اما الان متأسفانه در مورد اخلاق عرفانی نه اندیشه‌اش گفته می‌شود و نه طرح اولیه‌اش. صرف بیان دستورات سیر و سلوکی و منازل، برای اخلاق عرفانی کافی نیست. خیلی از مواد را بحث‌های علم عرفان عملی می‌تواند تامین کند اما به هر حال علم عرفان عملی، اخلاق عرفانی نیست. اخلاق عرفانی هم در وادی عمل است و هم خیلی موثر است. 📚نشریه تربيت معنوی، ش ۲، ص ۱۵. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
7.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالعزیز 🔹تو که ما رو کُشتی حسین جان : ▪️اگر این کلمه جایی داشته باشه در عالَم، فقط باید به امام حسین گفت: تو که ما را کُشتی، این عشق چی بود که توی دلِ ما انداختی. ▪️تمام عشق‌های عالَم، رقیب نمی‌پذیرند غیر عشق امام حسین علیه‌السلام که مدام دلشان میخواهد عاشقان‌شان زیاد شوند. ▪️دستِ من گیر که این دست، همان است که من، سالها از غم هجران تو بر سر زده‌ام ⚠️ شب جمعه آخر ماه رجب ⚠️ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔹دنیا سراسر عشق است. 📌 بخش از مصاحبه‌ با مرحوم استاد عماد افروغ (استاد جامعه‌شناسی) قبل از رحلت‌ِ ایشان : سرطان که سراغم آمد فهمیدم دنیا سراسر عشق است. بیماری سرطان که سراغم آمد، دریچه‌های تازه‌ای به رویم باز شد. یک سالی که درگیر این بیماری هستم، دریچه‌هایی برایم باز شد که در غیر این صورت باز نمی شد. با همه وجودم درک کردم که دنیا چه‌قدر حقیر است. قبلا شنیده بودم اما شهودش نکرده بودم. اکنون به این‌جا رسیده‌ام که دنیا سراسر عشق است و غایت عشق هم رسیدن به ذات اقدس حضرت حق است. من خدا را خیلی دوست دارم و واقعا با هیچ چیز عوضش نمی‌کنم. باور کنید که شوق به رفتن دارم؛ خیلی دوست دارم هرچه زودتر بروم. به خدا قسم از صمیم قلب می‌گویم. این حرف را به دکترم هم گفتم و او گفت افسرده هم شده‌ای؟ گفتم کسی که با نهج‌البلاغه آشناست و مرگ را از زاویه حضرت امیر دیده و شناخته است افسرده نمی‌شود اما شوق به رفتن پیدا می کند. به تعبیر حضرت امیر علیه‌السلام: دنیا را باید شنید و آخرت را باید دید. دلم می‌خواهد بگذارند قدری کارم را انجام دهم؛ اکنون می خواهم یک پروژه‌ دلی قرآنی و روایی انجام دهم و باید مطالعه کنم و نیاز به تمرکز دارم. به دکترم گفتم آقای دکتر حداقل یک وقفه یکی‌دوماهه بینداز که قدری پروژه‌ام را پیش ببرم. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالمحبوب 🔸 بدونِ عشق نمی‌شود! : بارزترین مظهر جهان‌بینی عرفانی در کلام حافظ، عشق است و این بدین خاطر است که بشر در راهِ طولانی که دارد، در این مراحل طولانیِ سلوک، انسان تا برسد به لقاء الله که از منزل یقظه شروع می‌شود و این منازلِ گوناگون جز با شهیر عشق امکان ندارا که حرکت کند. بدون محبت و بدون عشق و جذبه‌ی عاشقانه، هیچ سالکی نمی‌تواند این طریق را حرکت کند. بکوش خواجه واز عشق بی‌نصیب مباش که بنده را نخرد کس به عیب بی‌هنری 📚 بیانات در تاریخ ۲۸ آبان ۶۷ 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحق 🔹هیچ ذات و صفتی جز خدای سبحان در میان نیست. : شهود انسان به ذات خود، كه عين ذات اوست، در عين حال شهود جميع حقايق، و حقيقت اخير خود او نيز هست و ازآن‌جا كه انسان در هنگام رسيدن به آن مقام والا به «فنا» مى‌رسد، پس او در عين فانى بودن شاهد خويشتن نيز هست. واگر خواستى بگو كه حقيقت انسان، خود شاهد خويشتن است و خود انسان فانى است! پس كمال حقيقى براى انسان، رسيدن او به كمال حقيقى خود، از نظر ذاتى وعوارض ذاتى است، يا وصول او به كمال پايانى خود، از نظر «ذات» و «وصف» و «فعل» است كه مقصود همان «فناى ذاتى» و «وصفى» و «فعلى» در حق سبحان است كه توحيد ذاتى و اسمى و فعلى گفته مى‌شود. و اين مقام عبارت است از اين‌كه انسان با شهود خود مى‌يابد كه هيچ ذاتى و وصفى وفعلى، جز براى خداوند سبحان آن هم به گونه‌اى كه درخور و شايسته قدس حضرتش- جلّت عظمته- باشد در ميان نيست، بدون اين‌كه به «حلول و اتحاد» بينجامد، كه خداوند، پاك ومنزّه از اين دو است. اين برهان از موهبت‌هاى خداوند سبحان است . 📚مجموعه رسائل علامه طباطبایی، ج ۲، ص ۶۲ 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالبصیر 🔹مهلتی نداريم تا خسته باشيم 🔸محشر حضرت روح‌الله : براي حضور در چنين محشري که حضرت روح اللّه به اذن الهي راه انداخت، پرورشي اساسي لازم است تا سربازان اين جبهه حقيقتاً هيچ و پوچ بودن خانه ي عنکبوتي جهان مدرن را با چشم قلب بنگرند. به پرورشي نيازمنديم که از نمونه هاي زنده و فعّال تاريخ مان - مثل سرداران بصير دفاع مقدس- سرچشمه گرفته باشد تا استعدادهاي نهفته ي اين ملت را بيدار کند و خصال عارفان شب و مجاهدان روز را به ما برگرداند و ما را متوجه کند مهلتي نداريم تا خسته باشيم همچنان که حق نداريم کوچک ترين يأس و نااميدي به خود راه دهيم. شرايط فوق العاده آماده است. ديگر آن زمان گذشت که در مقابل غرب و قدرت استکباري سراسر وجود ما را هول و هراس فرا مي گرفت، اکنون به اذن الهي نيرومند شده ايم و روح اسرارآميز مستضعفان جهان به جنبش افتاده و آماده اند تا به پا خيزند، چيزي که ما به خواب هم نمي ديديم، اگر دير بجنبيم ما از تاريخي که شروع کرده ايم بيرون مي افتيم. 📚امام خمینی و سلوک در تقدیر توحیدی زمانه 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🇮🇷 حضرت روح‌الله برای چه کاری‌ به اندازه تحقق انقلاب اسلامی وقت گذاشتند!؟ : حضرت امام همان اندازه که برای تحقق انقلاب اسلامی انرژى صرف كردند به همان اندازه براى طرح مکتب صدرایی وقت صرف کرده اند. کتاب‌های حضرت امام اکثراً حاصل رجوع به ملاصدرا و محی‌الدين ابن‌عربی است و تبيين خاصي است که ايشان در مكتب خود از آن ها دارد. امامی كه اين قدر شيفته‌ی اهل البيت علیهم‌السلام اند چگونه در انديشه‌ی ملاصدرا و محي‌الدين چيزهايی را مي بينند که نمي‌توانند از آن ها بگذرند! به همين جهت است که تأکيد دارم براي رسيدن به اصول گرايي واقعي که حضرت امام نمودِ کامل آن بودند بايد به ملاصدرا رجوع كنيم تا اصالت وجود برايمان پيش آيد و با اصالت وجود از كثرتِ هزار ساله ي تاريخِ اصالت ماهيت عبور کنيم. اين يعني رجوع به انديشه اي که علامه طباطبایی در وصف آن مي فرمايند با آمدن فلسفه‌ی صدرايي فهم فرهنگ اهل البيت علیهم‌السلام آسان تر شده است. زيرا بعداً عرض خواهم کرد در فضاي اصالت وجود نظر به حقيقي ترين حقايق عالم يعني حضرت صاحب الامر علیه‌السلام ميسر می‌گردد. 📚 سلوک ذیل شخصیت امام خمینی 🇮🇷 علی مترقّب 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعزیز 🔹 تفاوت‌های فلسفه و عرفان : 1⃣ فلسفه، حرف می آورد و عرفان، سکوت 2⃣ آن عقل را بال و پر می‌دهد و این عقل بال و پر می‌کند 3⃣ آن نور است و این نار 4⃣ آن درسی بود و این در سینه 5⃣ از آن دلشاد شوی و از این دلدار 6⃣ از آن خدا جو شوی و از این خدا خو 7⃣ آن به خدا کشاند و این به خدا رساند 8⃣ آن راه است و این مقصد 9⃣ آن شجر است و این ثمر 🔟 آن فخر است و این فقر 🔀 آن کجا و این کجا! 📚هزار و یک نکته، نکته ۱۹۶. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعزیز 🔹 تفاوت فلسفه و عرفان : آن نقطه اصلی که راه اهل عرفان را از راه فلاسفه جدا می‌کند، همین جاست. عرفا از آنجا که به نیروی عشق فطری ایمان و اعتقاد دارند در تقویت این نیرو میکوشند، معتقدند که کانون احساسات عالی الهی قلبی را باید تقویت کرد و موانع رشد و توسعه آن را باید از میان برد و به اصطلاح باید قلب را تصفیه کرد و آنگاه با مرکب نیرومند و راهوار و سبکبال عشق به سوی خدا پرواز نمود. اما فلاسفه و متکلمین از راه عقل و فکر و استدلال می‌خواهند شاهد مقصود و گمشده و مطلوب خود را کشف کنند. عارف می‌خواهد پرواز کند و نزدیک شود، فیلسوف می‌خواهد سر به جیب تفکر فرو برد و بیندیشد. عارف می‌خواهد ببیند و فیلسوف می‌خواهد بداند. 📚اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج۵، ص ۷۵ 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم 🔹 تمام آنچه مأثور است، مشروع نیست. : تمام آنچه در ادعیه، زیارات و اعمال فردی یه عنوان آداب داریم که حجم بسیاری را در برگرفته است و تقریبا تمام شئون حیات انسانی را شامل می‌شود و در روایات بدان پرداخته شده، قطعا یاید توسط مجتهدین در عرصه سلوکی ارزیابی و استنباط شود‌. بسیاری از مباحث فقهی هست که ما آن‌ها را فراموش کرده‌ایم که مشکلات زیادی را پیدا کرده‌ایم. مثل اینکه امام‌صادق علیه‌السلام به شحصی فرمودند برو در خانه بنشین چون دچار گناه می‌شوی. چون این شخص کسی بود که گویی در سیستم قضاوت بود و در این شغلی که داشته است دست به دروغ گفتن و برخی خطاهای دیگه می‌زده است. به همین دلیل امام علیه‌السلام او را امر به ماندن در خانه می‌کند و این جنبه عمومی ندارد. جعلی بودن، عام بودن و خاص بودن این روایات باید به درستی بررسی شود. باید اصول فقه مناسبی در این باب داشته باشیم که بتواند معیاری برای شناخت استعداد مخاطب بیان کند. 📚نشست علمی تخصصی مشروعیت آئین‌های سلوکی 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالسمیع 🔸 گوش، دهان روح! : انسان دو دهان دارد: یکی گوش که دهان روح است و دیگر دهان که دهان تن او است. این دو دهان خیلی محترم‌اند. انسان باید خیلی مواظب آن‌ها باشد. یعنی باید صادرات و واردات این دهنها را خیلی مراقب باشد. آن‌هایی که هرزه خوراک می‌شوند، هرزه‌کار می‌گردند. کسانی که هرزه‌شنو می‌شوند، هرزه‌گو می‌گردند. وقتی واردات انسان هرزه شد، صادرات او هم هرزه و پلید و کثیف می‌شود. یعنی قلم او هرزه و نوشته‌هایش زهرآگین خواهد شد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: عمل نبات است و هیچ نبات از آب بی‌نیاز نیست و آب‌ها گوناگون‌اند. هر آبی که پاک است، نبات آن هم پاک و میوه‌اش شیرین خواهد بود؛ و هر آبی که پلید است، نبات آن هم پلید و میوه‌اش تلخ است.خودِ عمل، حاکی است که از چه آبی روییده شده است. 📚مجموعه مقالات، ص ۱۲۱. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687