حاشیهای بر #جشنواره_فجر ۱۴۰۰
🔺 حقیقت صحبتهای جنجالی خانم نویسنده در جشنواره فجر چه بود و چه مواضعی در قبال آن گرفته شد؟
🔻 چرا موضعگیری #روحانیت در قبال موضوعات اینچنینی واکنشهای متفاوتی درپی دارد؟
🔸 راهکارهای #تعامل هرچه بهتر حوزه با #سینما و جشنواره فجر چیست؟
☑️ یادداشت #اصغر_حیدری را در پیرامون بخوانید◀️ http://m-ph.ir/hasheyeh-jashnvare-fajr/
🆔 @piramoonhawzah
📌 حاشیهای بر جشنواره فجر ۱۴۰۰
#گزیده_یادداشت
🔹 اظهارنظر خانم «نوشین معراجی» نویسنده فیلم #نمور، در #جشنواره_فیلم_فجر سال 1400، موجب برانگیخته شدن احساسات و هیجانات جامعه #روحانیت گردید. معراجی در پاسخ به سوال مجری گفته بود: «به نظر من ... وقتی دو نفر همدیگر را دوست دارند، عشقی که بینشان وجود داشته، آنقدر حرمت دارد که حتی بدون صیغه، بچهای که از آن دو متولد میشود، #حلال_زاده باشد.»
🔹با بررسی کامل مصاحبه خانم نویسنده و مجموع سخنان مطرح شده در جلسه، برداشت متفاوتی از آنچه در اذهان عموم است متبادر میشود اما متأسفانه رویکردهای غیرواقعی در برخورد با این موضوع، با دعوای #دو_قطبی همراه شده و فضای غالب رسانه را به خود اختصاص داد که مانع تحقق #نقد_سازنده این جشنواره شد و حتی انتشار فیلم عذرخواهی خانم معراجی، مانع از موضعگیریها نشد و وی برای بار دوم #عذرخواهی کرد.
🔹 در این دوره از جشنواره تلاشهایی صورت گرفت تا مدیران جدید #وزارت_فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی در برگزاری این رویدادْ ناموفق نشان داده شوند. شبیه این اظهارات در سالهای قبل هم در حواشی جشنواره دیده میشد، اما برخوردی چنین تند و جدی را شاهد نبودیم. بر خلاف هیاهوهای ایجاد شده، جشنواره امسال یکی از جشنوارههای خوب این چند سال محسوب میشود.
🔻 سخنان استاد #مسعود_عالی، پربازدیدترین واکنش سلبی به این اظهارات بود. ایشان در بخشی از سخنرانی خود گفت: "جا داشت مسئولان ارشاد به دهان شخصی که بحث #ازدواج_سفید را مطرح کرده است میزدند."
کاش عزیزان و بزرگان حوزه، درباره فضای کلی حاکم بر فیلمها در سالهای گذشته هم تا همین اندازه #غیرت و #تعصب به خرج میدادند و روند به نسبت مناسبتر امسال را تشویق میکردند.
🔻 در مقابل، واکنشهای ایجابی حوزویان نیز درخور توجه بود. #رئیس_جمهوری گفت: در حاشیه جشنواره سینمایی فجر، اظهارنظر غلطی انجام شد که با وجود #عذرخواهی مکرر گوینده آن، وزارت ارشاد نیز آن سخنان را رد و محکوم کرد. خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود. #علی_شاملو اظهار کرد: در جشنواره امسال فیلمهای بسیار ارزشی در صدر فیلمها قرار گرفتند ... حال سؤال این است که دیدن منکرها بدون در نظر گرفتن معروفها، نگاه گزینشی به وقایع محسوب نمیشود؟ #حامد_کاشانی نیز گفت: گاهی از کنار هزاران مشکل بزرگ دینی و اجتماعی بهسادگی عبور میکنیم، و درباره یکی از آنها واکنش یکپارچه داریم. #مدیریت_ذهن و واکنش ما دست چه کسانی است؟
🔸 راهکارهای بلندمدت
- نقد منصفانه بدون هیاهوی رسانهای بههمراه دلسوزی و روشنگری
- برگزاری گفتگوهایی بلندمدت بین جامعه حوزوی و شخصیتهای هنری جهت ارائه گفتمان و رسیدن به نقاط مشترک
🔸 راهکارهای کوتاهمدت
- بهرهگیری از متخصصان هنری در #اکران_فیلم_ها و #نقد_فیلم_نامه ها با استفاده کارگروهی از متخصصان در حوزه
- با دعوت از کارگردانها و فیلمنامهنویسها
- اکران فیلمهای سینمایی در حوزههای علمیه با حضور کارگردانان و فیلمنامهنویسان در جمع حوزویان
- و ...
🔹 بهصورت کلی، غفلت #حوزه_علمیه از ظرفیت عظیم رسانه و بهصورت خاص سینما، قابلقبول نیست و آنچه موضوعیت دارد نه نقدهای بیرون و غایبانه، بلکه نقد و بررسیهای مستقیم درباره این آثار هنری است. در همین راستا میتوان به راهکارهای زیر اشاره کرد:
- حضور تعدادی از متخصصان هنری از طرف حوزه در #جشنواره_فجر
- تأسیس #مجلات_تخصصی_نقد_فیلم در حوزه
- تقویت رشتههایی نظیر #فقه_هنر در دورههای تخصصی حوزه علمیه
☑️ تعامل حوزه با جشنواره فجر بهصورت خاص و جامعه هنری بهصورت عام، در گرو بهکارگیری راهکارهایی است که برخی از آنها در #متن_کامل این یادداشت آمده است:
1️⃣ اولویت یافتن #گفتمان_سازی، بهجای #واکنش_های_تند و احساسی
2️⃣ استفاده از نقد متخصصان در حوزه هنر، بهجای #هیاهوی_رسانهای
3️⃣ #اکران_فیلم در حوزه با حضور کارگردانان و تهیهکنندهها
و ...
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
http://m-ph.ir/hasheyeh-jashnvare-fajr/
🖋 به قلم #اصغر_حیدری، دانش آموخته حوزه علمیه قم
🆔 @piramoonhawzah
بررسی ورود فقها در #موضوع_شناسی با نظر به #متاورس
🔺 در #بحث_فقهی متاورس چه مسائلی باید تبیین شود؟
🔻 علت برخی رویکردهای #حوزه_های_علمیه در قبال موضوعات جدید چیست که موجی از #جریان_های_منفی را بهسوی خود روانه میکند؟!
🔸 اهمیت چالش #موضوع_شناسی و پیشنهاد تأسیس #موسسه_تشخیص_موضوع را در یادداشت #عبد_المجید_رستگاری بخوانید ◀️ http://m-ph.ir/voroud-foghaha-be-metaverse/
🆔 @piramoonhawzah
📌 بررسی ورود فقها در موضوعشناسی با نظر به متاورس
#گزیده_یادداشت
🔹 #متاورس در طول سالها شکل گرفته و همانند کلیدواژههای اینترنت و شبکههای مجازی جایگاهی در زندگی مردم پیدا خواهد کرد، اما #حوزه_های_علمیه در قبال موضوعهای جدید رویکردهایی را اتخاذ میکند که موجی از #جریان_های_منفی را بهسوی خود روانه میکند؟!
🔹 متاورس در واقع پیوندی بین زندگی انسانها با #واقعیت_مجازی و #نسل_بعدی_اینترنت است و بهنوعی یک اَبَرواقعیت مجازی که همه کاربران آن قادر خواهند بود از سرتاسر دنیا بدان متصل شوند.
🔺 تجربه نشان داده است رویکرد #جامعه_حوزوی در برخورد با #موضوعات_جدید در مرحله اول #انکار است، در مرحله دوم وارد #امتناع از قبول میشود، و در مرحله سوم وارد #همکاری میشود!
🔻از آنجا که متاورس و پدیدههای مانند آن #چند_بعدی هستند، #فقه باید همه ابعاد را در نظر بگیرد و درباره آن نظر بدهد.
به چند مسئله در متاورس باید پرداخته شود:
#حریم_خصوصی
#مالکیت_و_سلطه
🔹 ما نگاه منفی به متاورس یا هر #تکنولوژی_فناورانه نداریم، منتها فقه ما تا #احساس_خطر نکند، کنش فقهی از خود بروز نخواهد داد. در این خصوص آیتالله #اراکی گفته است: «حکم مسئله عدم جواز است، چون شَیءْ با لا شَیءْ و مال با لا مال مبادله نمیشود. #آمریکا همیشه با چنین شیوههای ناعادلانه #اقتصاد خود را بالا میبرد و سر مملکتها کلاه میگذارد.»
🔸 آیا وظیفه فقیه فقط ارائه #حکم_کلی و معلق بر اساس #شناخت_اجمالی موضوع است، بدون دخالت در امر موضوعشناسی، و یا وظیفه فقیه همچنین شناخت دقیق موضوع است؟
🔸 اگر فقیه شناختی از مسئله موردنظر نداشته باشد، به هیچ عنوان نمیتواند فروع را به اصول برگرداند. از سویی دیگر دادههای اطلاعاتی ما درباره متاورس هنوز کامل نشده است و تسریع در حکم کردن درباره این مسئله میتواند منجر به از دست دادن هر چه بیشتر #پایگاه_مردمی روحانیت در نزد اقشار مختلف مردم شود.
🔹#مخالفان ورود فقها به مسئله #موضوع_شناسی
- آیتالله #احمدی_شاهرودی ورود مجتهدان به موضوعات را درست نپنداشته و فرمودهاند: «احتیاجی به ورود در موضوعشناسی نیست.»
- آیتاللهالعظمی #وحید_بهبهانی میفرماید: «لیس معرفة الموضوع شأن المجتهد و الفقیه فکیف یسأل عن المعصوم.»
🔹#موافقان ورود به #موضوع_شناسی
- #سید_مرتضی در مبحث «تذکیه جنین»، موضوع جنین کامل را تشریح میکند، و علامه حلی در کتاب مختلف الشیعه پیرامون «تعیین خونهای سهگانه بانوان» سخن گفته است.
- #شیخ_انصاری میفرماید: «ثم إنّ الظاهر من الروايات المتقدمة نفوذ حكم الفقيه في جميع خصوصيات الأحكام الشرعية و في موضوعاتها الخاصة.»
- از فقهای معاصر، #امام_خمینی (ره ) در #تحریر_الوسیله به تبیین ماهیت «سفته» پرداختهاند.
🔸 کار #فقیه_حاکم اجرای اسلام است نه بیان حکم؛
با توجه به دامنه ورود فقه به #جامعه، اگر قائل به این باشیم که فقیه وظیفهای جز #ابلاغ_حکم ندارد و بر اساس موضوعات ارائهشده از کارشناسان نظریه خود را مطرح میکند، موضوعشناسی از دامنه #اجتهاد خارج میشود.
اما اگر قائل به این هستیم که دامنه فقه گستردهتر از ارائه حکم است، در این صورت فقیه باید در #موضوعات_مهم ورود کند تا اسلام را در متن جامعه پیاده کند.
🔻 #آثار_منفی عدم ورود به مسئله #موضوع_شناسی
فقیه برای اینکه بتواند بهصورت #قضیه_حقیقیه حکم داشته باشد و روی «اگر»ها بحث را بیان کند، نیاز دارد بهصورت تخصصی، خودش #موضوع را بشناسد و صرف اینکه یک #متخصص_موضوع را بیان کند کافی نیست؛ چرا که بسیار اتفاق میافتد که متخصص همه جوانب بحث را باز نمیکند.
🔻استفاده از #متخصصان_امین_و_متقی نیز مشکلی را حل نخواهد کرد، زیرا آن متخصص امین و متقی مباحث فقهی را کار نکرده تا بداند چه موضوعاتی از نگاه فقه اهمیت دارد که به آنها اشاره کند.
✅ در چنین مواردی، مؤسسهای بهنام #موضوع_شناسی میتواند خدمات خوبی به فقها ارائه دهد و آنها را در تشخیص موضوع کمک کند، لکن باید مراقبت شود تا از #افراط در عرصه موضوعشناسی در امان بمانند.
✅ تقسیم موضوع به مسائل پیچیده و بسیط
در زمان حاضر حوزه دچار #تزاحم است که یا باید #مقلدان را سردرگم رها کند و امور را به خودشان واگذار کند، یا باید فقه را به به #شاخه_های_تخصصی تقسیم کند و هر بخش از طلاب در شاخهای خاص #مجتهد شوند و با توجه به موضوعات پیچیده و مشکلات، راهبری را به عهده بگیرند و در موضوعات پیش پا افتاده، امور را به عرف واگذارند...
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
http://m-ph.ir/voroud-foghaha-be-metaverse/
🖋 به قلم #عبد_المجید_رستگاری، دانش آموخته حوزه علمیه قم
🆔 @piramoonhawzah
فقدان #فقیه_بصیر
🔺 نگاهی گذرا به ابعاد شخصیتی آیتاللهالعظمی #صافی_گلپایگانی
🔻 نسبت آیت اللهالعظمی صافی گلپایگانی با #مردم، #حوزه_های_علمیه و #نظام چه بود؟
🔸برجستهترین ویژگیهای شیخالفقها را در یادداشت #سعید_سلمانی بخوانید ◀️ https://m-ph.ir/feghdan-fagheih-basir-safi-golpayegani//
🆔 @piramoonhawzah
📌فقدان فقیه بصیر
نگاهی گذرا به ابعاد شخصیتی آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی
#گزیده_یادداشت
🔹 شامگاه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ آیتاللهالعظمی شیخ لطفالله #صافی_گلپایگانی از مراجع تقلید قم دار فانی را وداع گفت و #حوزه_علمیه_قم #شیخ_الفقهای خود را از دست داد.
🔹 ویژگیهای آیتاللهالعظمی صافی از او شخصیت جامعی به وجود آورده بود که باعث جذب همه اقشار با سلایق مختلف میگردید. #رهبر_انقلاب در پیامی بهمناسبت درگذشت این شخصیت حوزوی، از ایشان با عنوان «#فقیه_بصیر» یاد کرده و او را مورد اعتماد مراجع بزرگی همچون آیتاللهالعظمی #بروجردی، آیتاللهالعظمی #گلپایگانی و حضرت #امام_خمینی دانستند.
🔸 توصیف آیتاللهالعظمی صافی بهعنوان یک مرجع «بصیر» نشان میدهد ایشان از نگاه مقام رهبری، یکی از مصادیق بصیرت بوده و شاخصی برای حوزههای علمیه هستند تا نمایانگر یک شخصیت حوزوی تراز و عالم برجسته حوزه علمیه باشند.
▫️ آیتاللهالعظمی صافی و #مردم
آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی علیرغم کهولت سن هیچگاه ارتباط مستقیم خود با #مردم را قطع ننمودند. ارتباط با جوانان نهتنها در قالب دیدار، بلکه با نگارش نامه و پاسخ به دغدغههای فکری و معرفتی آنان همراه بود.
#حل_مشکلات_مردم توصیه همواره مرجع راحل به مسئولان بوده است.
▫️ آیتاللهالعظمی صافی و #حوزه_های_علمیه
آیتاللهالعظمی صافی تأکید فراوان بر میراث گذشتگان و بهرهبرداری از گنجینه باارزش روایات #اهل_بیت(علیهم السلام) داشتند. مشی علمی ایشان در مخالفت با علومی نظیر #فلسفه_و_عرفان بر کسی پوشیده نیست، اما این مسئله باعث نشد که ایشان در مسائل علمی و عملی جانب اخلاق را رعایت نکنند.
▫️آیتاللهالعظمی صافی و #جمهوری_اسلامی
آیتاللهالعظمی صافی از جمله حوزویانی است که در ابتدای انقلاب اسلامی علاوه بر حضور در #مجلس_خبرگان با فرمان امام خمینی بهعنوان یکی از اعضای #شورای_نگهبان منصوب شدند. ایشان از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ بهعنوان دبیر شورای نگهبان فعالیت داشتند. پس از آن به قم بازگشتند و مسیر علمی خود را ادامه دادند تا پس از رحلت آیتاللهالعظمی گلپایگانی به مقام #مرجعیت رسیدند.
نکته مهم در زندگی ایشان ارائه دادن الگوی مناسب در زمینه #تعامل_مراجع_تقلید_شیعه با #حکومت است. آیتاللهالعظمی صافی نه رویکرد تقابل با جمهوری اسلامی داشت، به صورتی که از هر گونه ارتباط با مسئولان حکومتی خودداری کند، و نه رویکرد توجیه که از بیان اشکالات، دغدغهها، انتقادات و مشکلات اقتصادی-معیشتی مردم خودداری نماید.
▫️ آیتاللهالعظمی صافی و #جهان_اسلام
از جمله دغدغههای مرجع فقید، پیگیری #حقوق_مسلمانان در کشورهای اسلامی و غیراسلامی بوده است. در هر جا که حقوق مسلمانان محترم شمرده میشد، یا فعالیت ارزندهای صورت میگرفت با ارسال پیام از این دست اقدامات #قدردانی میکردند و از سوی دیگر، ایشان از جمله افرادی بودند که درباره نگرانی از #وضعیت_مسلمانان و خطرات احتمالی همواره پیشگام بودهاند.
▫️ آیتاللهالعظمی صافی و #ترویج_اندیشه_مهدویت
از جمله خصوصیتهای آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی، حساسیت و توجه ویژه به مسئله مهدویت است. ایشان بخش قابلتوجهی از #تألیفات خود را به مسئله مهدویت اختصاص دادهاند. معروفترین اثر علمی ایشان، کتاب «منتخب الأثر فی الامام الثانی عشر» است.
🔸 سزاوار است مسئولان حوزه در جهت شناساندن این #فقیه_بصیر سعی بلیغ و جهد وافر از خود نشان دهند تا حوزه علمیه درصدد جبران خلل فقدان شخصیت آیتاللهالعظمی صافی برآید...
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
https://m-ph.ir/feghdan-fagheih-basir-safi-golpayegani/
🖋 به قلم #سعید_سلمانی، دانش آموخته حوزه علمیه قم
🆔 @piramoonhawzah
مروری بر اندیشههای سیاسی فیرحی و طباطبایی
🔺 تفاوت دیدگاه حجت الاسلام و المسلمین داود #فیرحی و دکتر #سید_جواد_طباطبایی چه بود؟
🔻 #فقه_سیاسی در برابر ایده #ایرانشهری چه میگوید و ما باید کفه کدام را سنگینتر کنیم؟!
🔸 یادداشت تحلیلی #حسن_اجرایی را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/morori-bar-andishehaye-siyasi-feirahi-tabatabai/
🆔 @piramoonhawzah
📌 مروری بر اندیشههای سیاسی فیرحی و طباطبایی
#گزیده_یادداشت
🔺 در اولین سالگرد درگذشت داود #فیرحی، سلسله یادداشتهایی از #سید_جواد_طباطبایی در کانال تلگرامی وی انتشار یافت که در تداوم لحن تند و عتابآلود طباطبایی، حاوی انتقادها و اتهامزنیهایی به فیرحی بود.
🔻پیش از آن نیز کتابی با عنوان «#سکولاریسم_پنهان» از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در نقد اندیشههای حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی انتشار یافته بود.
🔹 #مواجهه_انتقادی، تند و گاه عاری از اخلاق حرفهای با اندیشه داود فیرحی، از دو سوی ناهمگون -که یکی او را نماد عبور از فقه و نیل به #سکولاریسم تلقی میکند و دیگری بهدلیل برافراشتن پرچم فقه سیاسی در برابر #فلسفه_سیاسی به نقد وی مینشیند- بهانهای است برای بررسی سیر تطور تضاد اندیشهورزی میان این دو اندیشمند.
▫️ دکتر سید جواد طباطبایی از چهرههای مشهور اندیشه سیاسی در ایران معاصر است که با نظریه «ایرانشهری» شناخته میشود و در سال ۱۳۷۳ بیآنکه به استخدام رسمی #دانشگاه_تهران درآید، وادار به ترک همکاری شد. طباطبایی در همین سال کتاب مهم و اثرگذار خود، «زوال اندیشه سیاسی در ایران» را به دست چاپ سپرد.
- وی تاریخ ایران را در دو دوره «قدیم» و «جدید» مطالعه میکند و ...
طباطبایی ایده محوری فلسفه سیاسی خود را از دوره باستان تاریخ ایران وام میگیرد و آن را «اندیشه #ایرانشهری» میخواند و بر آن است که این مفهوم حاوی سه اصل بنیادین است: ۱. پادشاه مقتدر، غیرمطلقه و دادگر، ۲. خردورزی، و ۳. فره ایزدی (مشروعیت الهی)
▫️ حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۹۹ پس از دوره کوتاه ابتلا به بیماری #کرونا درگذشت.
- اصلیترین دغدغه حجتالاسلام والمسلمین فیرحی، نزدیک ساختن دین و زندگی با بهرهگیری از #فقه_سیاسی بود؛ چرا که بهباور وی، از میان دانشهای دینی، فلسفه سیاسی عملاً جایگاه خود را از دست داده و تنها دانش فقه است که میتواند متکفل نظم و حفظ #نظم_عمومی زندگی باشد و راهبری جامعه را به عهده گیرد.
🔹 حجتالاسلام والمسلمین فیرحی بر خلاف رویکرد فلسفی طباطبایی، با اتخاذ موضعی #عملگرایانه و غیرفلسفی، و با پذیرفتن آنکه فلسفه سیاسی جایگاهی در دانشهای امروز مسلمانان ندارد، دغدغههای اصلاحی مورد نظر خود در #شیوه_حکومتداری را نه با اتکا به اندیشه فلسفی و فلسفه سیاسی، بلکه با استفاده از فقه سیاسی دنبال مینمود.
🔹 وجه اصلی #درگیری_معرفتی و تفاوت دکتر طباطبایی و حجتالاسلام والمسلمین فیرحی آن است که یکی پروژه فکری خود را در اتصال #امر_دینی به #امر_مدرن پیگیری میکند و دیگری بهدنبال ایجاد پیوند میان امر باستانی و امر مدرن، و از سوی دیگر تحدید امر دینی است.
🔺 مجادله نابرابر میان حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی و دکتر سید جواد طباطبایی، گرچه ممکن است در نگاه اول به سود کسانی باشد که فیرحی و رویکرد وی را در راستای سکولاریسم و بر خلاف چشماندازهای #نظریه_ولایت_مطلقه فقیه تلقی میکنند، اما با دیدی وسیعتر و دوراندیشانهتر باید دریافت که فیرحی همچنان فقه را واجد توانایی #اداره_جامعه میپنداشت و اعراض از آن را نادرست میشمرد.
☑️ انتشار آثاری مانند «سکولاریسم پنهان» از سوی مراکز حوزوی، نشانگر وجود دغدغههای جدی در باب جلوگیری از گسترش سکولاریسم در حوزههای علمیه و ساختار اداره کشور است، اما میتواند در بلندمدت به عاملی در تشدید سکولاریسم تبدیل شود؛ چرا که مواجهههای اینچنینی بهتدریج فضای علمی را با تنش و عدم اطمینان همراه میسازد و بهتدریج مانع از تولید علم شده و فقه سیاسی را با چالش مواجه میسازد.
☑️ حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی از نگاه دکتر سید جواد طباطبایی، نماد وارد ساختن فقه به عرصه #حکومت_داری است و وجه اصلی مخالفت طباطبایی با فیرحی را میتوان همین امر دانست. با چنین نگاهی لازم است نهادها و مؤسسات حوزوی به تبیین تلاشها و رویکردهای حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی پرداخته و بهعنوان پژوهشگری پرکار، در معرفی آثار و اندیشههای وی بکوشند و کفه #فقه_سیاسی را در برابر اندیشههای رقیب و از جمله ایده ایرانشهری سنگینتر سازند.
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/morori-bar-andishehaye-siyasi-feirahi-tabatabai/
🖋 به قلم #حسن_اجرایی، دانشآموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد فلسفه دین
🆔 @piramoonhawzah
مروری بر مواضع و سخنان چالشبرانگیز #خطیبان_جمعه
🔺 #مواضع_چالش_برانگیز ائمه جمعه حول چه محورهایی است؟
🔻چگونه میتوان از #هزینه_سازی_های_بی_مورد برخی خطیبان جمعه برای #نظام جلوگیری کرد؟
🔸 یادداشت #مهدی_پایدار را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/morori-bar-sokhanane-khatibane-jomeh/
🆔 @piramoonhawzah
📌 مروری بر مواضع و سخنان چالشبرانگیز خطیبان جمعه
#گزیده_یادداشت
🔸 خلاف آنچه شهرت یافته، #نماز_جمعه را باید آیینی عبادی-مردمی دانست و عبادی-سیاسی خواندن آن، تمام وجوهی را که شرعاً و عرفا از آن مورد انتظار است پوشش نمیدهد.
🔸 امامجمعه باید از ویژگیها و تواناییهایی خاص و فراتر از سخنرانان مذهبی معمولی برخوردار باشد و محتوای خطبههایش متفاوت از محتوای منبرهای معمولی باشد.
🔹 امامان جمعه ما چه میگویند؟
میتوان مجموع سخنان ائمه جمعه را به سه دسته کلی تقسیم کرد:
1️⃣ سخنان دینی محض، مانند سفارش به #تقوای_الهی، بیان برخی #معارف_دینی و احیاناً #احکام_شرعی
2️⃣ تطبیق برخی دیدگاههایِ دینیِ انضمامی بر بعضی مصادیق #فرهنگی، #اجتماعی، #سیاسی، #اقتصادی و مانند اینها
3️⃣ بیان نکتهها و دیدگاههایی در باب فرهنگ، جامعه، مردم، اقتصاد، سیاست، برخی اشخاص و مانند آنها
🔹 در این مجال به سخنان درست و قابلدفاع آنان که حجمی چند برابرِ سخنان #چالش_برانگیز دارند نمیپردازیم اما سخنان چالشی برخی ائمه محترم جمعه را مورد بررسی قرار میدهیم.
🔺 به نظر میرسد در بیان مسائل دینی و در تطبیق آنها بر #مصادیق، نگاهی #فقهی و #قشری بر اندیشۀ دینی رایج حاکم شده است. این در حالی است که معارف دین از سه بخش #عقاید، #اخلاق و #فقه تشکیل شده و فقه، بیرونیترین لایه دین بوده و در مقایسه با دو لایه پیشین از اهمیت کمتری برخوردار است... آنچه اغلب مشاهده میشود، سنگینی بیشتر کفه فقه در موضعگیریهاست.
🔻 همچنین #ساده_سازی_ناهنجاری_ها باعث #نگاه_سطحی به مسائل و معضلات اجتماعی میگردد که در برخی موضعگیریها مشهود است.
🔻 سخن گفتن در باب بسیاری از مسائل جامعه، آگاهی کارشناسانه و تخصصی میطلبد. خطیبان جمعه در مواردی در باب اوضاع اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... جامعه اظهارنظرهایی میکنند که نسبت به اوضاع واقعی #کف_جامعه غیرواقعی هستند و آشکارا خلاف چیزی است که مردم مشاهده میکنند و علاوه برآن، دربردارنده راهحلی کلی، مبهم و غیرکارشناسانه و #ناکارآمد برای حل معضل است.
☑️ چند #پیشنهاد
▫️ عملاً حوزه و بزرگان آن نقشی در برگزیدن خطیبان جمعه و نظارت بر آنها ندارند؛ لازم است تفاهمنامهای در خصوص تأیید ائمه جمعه یا پیشنهاد آن توسط حوزه، بین شورای سیاستگذاری نماز جمعه و حوزه علیمه تنظیم و قرارداد شود.
▫️ امامان جمعه مکلف شوند که یا در حوزههای تخصصی ورود نکنند و یا با #مطالعه و نیز #مشورت با کارشناسان در این حوزهها اظهارنظر نمایند.
▫️مسیری برای طرح #شکایت_های_مردمی و رسانهای از ائمه جمعه در محدوده مسئولیتهایی که بر عهده دارند و سخنانی که بر زبان میآورند در نظر گرفته شود.
▫️ یک #تیم_رسانه_ای قوی برای بازنشر سخنان درست مردمی، انتقادی و #عدالت_خواهانه امامان جمعه در #فضای_مجازی تشکیل شود.
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/morori-bar-sokhanane-khatibane-jomeh/
🖋 به قلم #مهدی_پایدار، دانشآموخته حوزه علمیه قم
🆔 @piramoonhawzah
#بودجه_دولتی_حوزه؛ آمار و ارقام
🔺 آیا همانگونه که در برخی #رسانه_ها عنوان میشود، سهم #حوزه_های_علمیه در بودجه بسیار است؟!
🔻#بودجه_فرهنگی ایران در مقایسه با دیگر کشورها در چه وضعیتی قرار دارد؟
🔸 گزارش تحلیلی #حسین_قاسمی_فرد را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/bodje-dolate-howzah-amar-argham//
🆔 @piramoonhawzah