eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و 🛑قسمت نهم : دور شدن از فقه قرآنی و مقاصد دین، از عوارض عدم تفقه در دین است. فقه قرآنی جامعه پاک طلب می‌کند؛ نه‌تنها ادای مناسک و فرائض. ✅در موجود، به طور غالب، از اهداف دین سخنی در میان نیست و از به دور است. فهم و اجتهادی که در احکام دین به کار برده می‌شود، غالبا غافل از است. تفقهی که قرآن کریم به آن دعوت می‌کند، مقصد یا مقاصد تفقه را نیز بیان می‌دارد؛ یعنی انذار و تحذیر در میان مسلمین. «انذار و تحذیر» یعنی جامعه مسلمین از هر ناپاکی و ناراستی به دور باشد. فقهی که تأثیر انذار و تحذیر در پی نداشته باشد، عقیم خواهد بود. 📗فقه قرآنی جامعه پاک طلب می‌کند؛ نه‌تنها ادای و فرائض. در کتاب‌های صوم و صلوه و حج و سایر کتب فقهی، از اهداف این عبادات بحث نمی‌شود. تنها سخن از صحت و بطلان و حلال و حرام و طهارت و نجاست است. نماز صحیح آن است که صورت فقهی‌اش درست باشد و مطابق با فتوای فقیه عمل شود؛ همچنین روزه و سایر اعمال عبادی. ⭕️شاید علت این که جوامع اسلامی از اهداف دین دورند و کژی و نادرستی و ناراستی در آن زیاد به چشم می‌خورد، این باشد که اهداف دین در باور مردم ننشسته است. کسانی که در نوشته‌های خود مقاصد شریعت را پیش کشیدند و فقه خود را، با اصطلاح مقاصدی کردند، توجهشان معطوف به اهداف دین بود. از جمله شاطبی (م ۷۹۰ق) که از فقیهان مالکی و اهل اندلس و از پیشتازان بود و کتاب «الموافقات» را در همین راستا نگاشت. 👈او نخستین شرط اجتهاد را فهم کامل مقاصد شریعت می‌دانست. این بحث که غایت احکام فقهی چیست و باید آن را فهمید و پاس داشت، از همان قرون اولیة ظهور اسلام مطرح بوده و ابراهیم نخعی که از تابعان بوده، واضع آن است (مهریزی، ۱۳۷۷:۱۸)؛ ↩️ اما از قرون بعد بررسی تطبیقی نظریة مقاصد شریعت توسط افرادی مانند جویینی، غزالی و شاطبی شفاف شد. جویینی مقاصد شریعت را به پنج قسم تقسیم کرد: ⬅️حفظ دین، ⬅️حفظ نفس، ⬅️حفظ عقل، ⬅️حفظ نسل و ⬅️حفظ مال. از نگاه فقه مقاصدی، هر آنچه‎ ‎این پنج‎ ‎عامل را خدشه ‎دار کند، ‎ ‎است و شارع مقدس به‎ ‎هیچ وجه‎ ‎راضی به این امرنیست. احکام در فقه مقاصدی باید در سلامت جان، مال، نسل و عقل اثر داشته باشد؛ زیرا در فقه مقاصدی اصل و منشأ دین و شریعت، آسمانی است؛ اما اهداف آن زمینی و برای مصالح آدمیان است. این که قرآن می‌فرماید: ارسال رسل و انزال کتب برای قوام در جامعه است و اقامه‌کنندگان باید خود مردم باشند (لیقوم الناس بالقسط. حدیدر ۲۵)، این هدف به طور کامل و در بین مردم باید صورت گیرد و زمینی است؛ یعنی دین و شریعت باید در میان مردم معنا پیدا کند. ⭕⭕ جامعه ناپاک و نامطلوب جامعه دینی نیست. مرحوم شهید مطهری می‌گوید: 🔻«اسلام مگر نمی‌خواهد که جامعه اسلامی باقی بماند؟ البته واضح است که می‌خواهد. حالا که می‌خواهد باقی بماند، مگر ممکن است که جامعه‌ای بدون اینکه بر محور بچرخد و در آن جامعه محفوظ باشد، باقی بماند؟ مگر پیغمبر بزرگوار ما خودش نفرمود: «الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم»؟ یعنی اگر یک جامعه عادل و متعادل باشد، قابل بقاست، هرچند مردمش کافر باشند، اگر و اجحاف در نتیجه تفاوت‌ها و پست و بلندی‌ها و ناهمواری‌ها در جامعه‌ای پیدا شد، آن جامعه باقی نمی‌ماند، هرچند مردمش به حسب عقیده مسلمان باشند.» 📚 (شهید مطهری، بیست گفتار، ۷۷). 👈پر واضح است که از اهداف مهم و مقاصد دین و شریعت، در میان آدمیان است. از مفاهیم کثیرالاستعمال قرآن، دو مفهوم عدل و ظلم است. به طور غالب عدل و ظلم در عرف روزگار تعریف می‌شود. فقیهان برای این دو مفهوم بابی در فقه باز نکرده‌اند. از آیاتی مانند: «قل امر ربی بالقسط» (اعراف، ۲۹)، «اُمرت لاعدل بینکم» (شوری، ۱۵)، «انّ الله یأمر بالعدل و الاحسان» (نحل، ۹) و امثال آن در فقه موجود قاعده‌ای ندارد. از باب مثال: در فقه موجود زن نصف دیه مرد است. این فتوا در روزگاری به عدالت نزدیک بود؛ ولی آیا در این روزگار چنین فتوایی مقرون به عدالت است؟ مرحوم آیت‌الله صانعی چنین فتوایی را در این زمان به دور از عدالت قرآنی می‌دانست (یوسف صانعی، کتاب القصاص، ۱۶۶ و۲۰۳). 👌👌گله‌ای که مرحوم شهید مطهری از دستگاه فقه موجود داشت، همین بود که چرا فقیهان از قاعده‌ای نساختند؟ در هر صورت از اهداف مهم شریعت، تطبیق احکام به عدالت و زدودن ظلم در جامعه است. انذار و تحذیر جامعه، که نتیجه تفقه است، نمی‌شود با عدالت همراه نباشد. اگر روح عدالت در احکام فقهی نباشد و عرف جامعه آن را ظلم تلقی کند، پذیرفتنی نیست 🖋استاد فاضل میبدی قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 امام سجاد (علیه‌السّلام) در حق حضرت زینب (علیها السلام) فرمودند: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة» «اى عمّه! شما الحمد للّه بانوى دانشمندى هستید كه تعلیم ندیده، و بانوى فهمیده اى هستى كه بشرى تو را تفهیم ننموده است». (بحار الانوار ج ۴۵ ص ۱۹۹) 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 سالروز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار مبارک💖 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 88 تا 98 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5864040946559096832.mp3
1.87M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در برابر سخت، بايد سخت ايستاد 🔷‏روش موسی ع در برابر انحراف گوساله‌پرستی بنی اسرائيل، روشی است قابل اقتباس برای هر زمان و هر مكان در زمينه مبارزه با انحرافات سخت و پيچيده. ‏اگر موسی ع می‌خواست تنها با اندرز و موعظه و مقداری استدلال، جلو صدها هزار گوساله‌پرست بايستد مسلما كاری از پيش نمی‌برد، او می‌بايست در اينجا در برابر سه جريان، قاطعانه بايستد، در مقابل برادرش، در مقابل سامری‌ و در مقابل گوساله‌پرستان، اول از" برادرش" شروع كرد، محاسن او را گرفته و كشيد و بر سر او فرياد زد و در حقيقت محكمه‌ای برای او تشكيل داد (هر چند سرانجام بی‌گناهی او بر مردم ثابت شد) تا ديگران حساب خود را برسند. 🔷‏سپس به سراغ عامل اصلی توطئه يعنی" سامری" رفت، او را به چنان مجازاتی محكوم نمود كه از كشتن بدتر بود، طرد از جامعه، و منزوی ساختن او و تبديل او به يك وجود نجس و آلوده كه همگان بايد از او فاصله بگيرند و تهديد او به مجازات دردناك پروردگار. 🔷‏بعد به سراغ گوساله‌پرستان بنی اسرائيل آمد و به آنها حالی كرد كه اين گناه شما به قدری بزرگ است كه برای توبه كردن از آن راهی جز اين نيست كه شمشير در ميان خود بگذاريد و گروهی با دست يكديگر كشته شوند، و اين خونهای كثيف از كالبد اين جامعه بيرون ريزد و به اين ترتيب جمعی از گنهكاران بدست خودشان اعدام شوند تا برای هميشه اين فكر انحرافی خطرناك از مغز آنها بيرون رود كه شرح اين ماجرا را در جلد اول ذيل آيات ۵۱ تا ۵۴ سوره بقره تحت عنوان" يك توبه بی‌سابقه" بيان كرده‌ايم. 👈‏و به اين ترتيب نخست به سراغ رهبر جمعيت رفت تا ببيند او قصوری در كار خود كرده يا نه و بعد از ثبوت برائت او، به سراغ عامل فساد، و سپس به سراغ طرفداران و هواخواهان فساد رفت. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بعضی چنان خودباخته‌اند كه نه بر آنان حكمفرماست‌ و نه برايشان راهنما 💠‏وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ مِنْ قَبْلُ يا قَوْمِ إِنَّما فُتِنْتُمْ بِهِ وَ إِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمنُ فَاتَّبِعُونِي وَ أَطِيعُوا أَمْرِي (۹۰) قالُوا لَنْ نَبْرَحَ عَلَيْهِ عاكِفِينَ حَتَّی يَرْجِعَ إِلَيْنا مُوسی‌ (۹۱) 🌱‏و البتّه هارون (نيز) پيش از اين (آمدن موسی) به آنان گفته بود: ای قوم من! شما قطعاً به واسطه‌ی آن (گوساله)، مورد آزمايش قرار گرفته‌ايد و همانا پروردگار شما خداوند رحمان است، پس از من پيروی كنيد و دستور مرا اطاعت نماييد. ‏(اما قوم مرتدّ، به هارون) گفتند: ما همواره بر (گوساله پرستی) پايداريم (و از پرستش آن دست بر نخواهيم داشت) تا موسی به سوی ما باز گردد. ‏۱- بعضی چنان خودباخته‌اند كه نه عقل بر آنان حكمفرماست‌ «أَ فَلا يَرَوْنَ» و نه پيامبر برايشان راهنما. «قالَ لَهُمْ هارُونُ» ‏۲- انحراف و ارتداد بنی اسرائيل آگاهانه بوده است. وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ‌ ... ‏۳- وظيفه رهبر وپيروانش هنگام بروز بدعت، فرياد و اتمام حجّت است. «وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ» ‏۴- انبيا دلسوز مردمند. وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ‌ ... يا قَوْمِ‌ ‏۵- آزمايش انسان‌ها يك سنّت قطعی الهی است، ليكن ابزار آن متفاوت است. ‏«إِنَّما فُتِنْتُمْ بِهِ» ‏۶- يادآوری لطف و رحمت الهی می‌تواند زمينه‌ی ارشاد و توبه را برای انسان‌ها فراهم نمايد. «رَبَّكُمُ الرَّحْمنُ» ‏۷- اطاعت از وصی و نماينده پيامبر واجب است. «فَاتَّبِعُونِي وَ أَطِيعُوا أَمْرِي» ‏۸- پيروی از رهبران الهی، مايه‌ی مصونيت از فتنه‌هاست. فُتِنْتُمْ‌ ... أَطِيعُوا أَمْرِي‌ ‏۹- برای افراد لجوج، فرياد پيامبران نيز بی‌اثر است. «قالُوا لَنْ نَبْرَحَ» ‏۱۰- بنی‌اسرائيل بجای فكر، شخصيّت‌گرا بودند. «حَتَّی يَرْجِعَ إِلَيْنا مُوسی‌» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری آیات انتهای سوره هود خطاب به پیامبر رحمت الهى غايت خلقت انسان مى باشد (و لذلك خلقهم(۱۱۹) )نه اختلاف اين نكته عايد گرديد كه اسم اشاره ((و لذلك خلقهم )) اشاره است به رحمتى كه جمله ((الا من رحم ربك )) بر آن دلالت دارد، و اگر كلمه رحمت مونّث لفظى است منافات ندارد كه اسم اشاره به آن مذكر آورده شود، زيرا در مصدر ((رحمت )) هر دو صورت جايز است ، به شهادت اينكه مى بينيم در آيه ((ان رحمه اللّه قريب من المحسنين )) قريب را كه وصف رحمت است مذكر آورده . علاوه ، اگر ما اشاره ((لذلك )) را اشاره به رحمت ندانيم ، لابد بايد بگوييم اشاره به اختلاف است ، و حال آنكه گفتيم كه اختلاف مزبور ناشى از بغى و ظلم ايشان و موجب تفرق ايشان از حق و پوشاندن حق و نمودارى باطل است ، و چنين اختلافى چگونه مى تواند غايت خلقت و منظور خداى تعالى از آفرينش انسانها باشد. آرى ، معنا ندارد بگوييم خداوند سبحان عالم انسانى را ايجاد كرد تا ظلم و ستم را زنده و حق را باطل كنند و بعد او به اين جرم هلاكشان كند و سپس آنها را در آتش خالد بسوزاند، قرآن كريم با تمام بياناتش چنين احتمالى را رد مى كند. جمله ((الا من رحم ربك )) استثناء جمله ((و لا يزالون مختلفين )) است ، يعنى مردم بعضى با بعضى ديگر در امر حق تا ابد اختلاف مى كنند مگر كسانى كه خداوند به آنان رحم كرده كه آنها در امر حق اختلاف نكرده و متفرّق نمى شوند. و بطوريكه از آيه ((فهدى اللّه الذين آمنوا لما اختلفوا فيه من الحق باذنه استفاده مى شود، منظور از رحمت ، هدايت الهى است . تفسیر المیزان https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 117 سوره صفحه_57 💞فقط را بپذيريم. 🔶إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ (ال عمران 51) مسلماً [تنها] خدا صاحب اختيار [=ربّ] من و صاحب اختيار شماست، پس [تنها] او را بندگي كنيد . اين است راه راست. __ ⬅️- هر نمازخواني روزانه حداقل 10 بار در نمازهاي پنج‌گانه خود از خدا مي‌خواهد که: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ». صراط مستقيم به شهادت اين آيه و آياتي ديگر، همين صاحب اختيار [ربّ] شناختن و عملاً و انحصاراً او [نه ديگران] را خود دانستن است. اين جمله را قرآن دو بار ديگر نيز از زبان عيسي(ع) نقل کرده است: مريم 36 (19:36) و زخرف 64 (43:64) 🔻 - بني‌اسرائيل البته خدا را قبول داشتند، مشكل آنها در پيروي از «ارباب»هاي زر و زور و تزوير بود كه از راه خدا دورشان مي‌كرد. اصولا محور اصلي ، «ربوبيّت» است، نه اعتقاد ذهني به وجود «الله»! 👈در آية 31 سورة توبه (9:31) آمده است كه بني‌اسرائيل «احبار و رهبان» [علماي ديني و مقدسين] خود را به جاي خدا «ارباب» گرفته بودند: [اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ الله...]. در روايات از قول امام صادق(ع) آمده است كه: «آنان براي پيشوايان ديني خود نماز و روزه بجا نمي‌آوردند، بلكه از آنها در حلالي كه حرام مي‌كردند و حرامي كه حلال مي‌شمردند پيروي [تقليد] مي‌كردند و [عملاً] بدون آن كه متوجه باشند آنها را پرستش مي‌كردند» 📚[مجمع‌البيان در تفسير اين آيه و نورالثقلين ج 2 ص 209]. 1⃣- فلسفه‌ى ما، است. «إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ» 2⃣- عيسى عليه السلام در مخلوق بودن وتحت تربيت بودن، همانند ساير مردم است. «رَبِّي وَ رَبُّكُمْ» 3⃣- عبادت و بندگى خدا، راه مستقيم سعادت است. «فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ» 📚تفسیر نور و بازرگان قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅دفاع از حقیقت و دفاع از حقوق اجتماعی و ترک از خصایص اخلاقی مشترک و است و مخصوص مردان نیست. نمونه اش خطابه اتشین حضرت زینب سلام الله علیها ست یادداشت‏های استاد مطهری، ج۵، ص۲۷۷ 💐💐ولادت قهرمان فصاحت و بلاغت، مظهر مهربانی و عطوفت، عقیله بنی هاشم، کبری علیهاسلام و روز مبارک. @quranpuyan
(س) اندیشه و یزید را باطل کرد ✅در مجلس یزید که اموی‌ها همه چیز را تمام شده می‌دانستند و گردن‌کلفتان روزگار و سفرای کشورها حضور داشتند، مغرور و مست از پیروزی و جنایتکارانه به سر مطهر (ع) نگاه می‌کند و می‌گوید می‌دانید چرا این اتفاق رخ داد زیرا این شخص مواضع و نظراتی داشت که نباید می‌گفت، از جمله اینکه می‌گفت پدر و مادرش از پدر و مادر من مهمتر هستند و جایگاه برای من است؛ 🔻 اما اینکه پدرش از پدر من مهمتر است؛ در جریان حکمیت روشن شد چه کسی مهمتر است، یعنی وی به یک جریان حماقت‌آمیز در صفین که حکومت معاویه از دل آن بیرون آمد استناد کرد. در مورد اینکه مادرش مهمتر است من نمی‌توانم چیزی بگویم زیرا دختر پیامبر(ص) است ولی اینکه حاکمیت از آن کیست، مگر حسین قرآن نخوانده بود که «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ». ♨️حاکمیت بر ذهن‌ها در شام به صورت حیرت‌آوری گسترش یافته بود ولی زینب(س) در چنین جلسه‌ای باید در مدت چند دقیقه چنان سخن بگوید که همه بافته‌های امویان و آنچه را به اذهان مردم تحمیق کرده‌ بودند بر باد بدهد. ♦️امویان در نیم قرن بعد از وفات پیامبر(ص) تلاش زیادی کردند تا چهره زشت و پلشت خود را صالح جلوه دهند و زینب(س) باید در گفتار کوتاهش در مجلس یزید پرده از واقعیت بردارد و 👈👈نشان دهد این جنایت مستقیما به امر یزید و در اختیار و به خواست یزید رخ داده است البته یزید وقتی دید اوضاع بهم ریخت گفت من راضی نبودم🙄 ♨️ بی واسطه حادثه همه عبارات خطبه حضرت زینب(س) مستقیما به طرف یزید است تا کسی نتواند جنایت یزید را ناخواسته تحلیل کند و مهمتر اینکه نشان دهد یزید که خودش را به عنوان جا زده کافر به خدا و پیامبر(ص) است؛ چرا از میان هزاران آیه قرآن زینب(س) در آغاز سخن این آیه را می‌خواند: ثُمَّ کَانَ عَاقِبَهَ الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَکَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِئُونَ. آیه در مورد انسان‌های سرکش هرزه‌گرای ستم‌گستر در برابر خداوند است. در ادامه این جریان است که خدا تاکید فرموده جنایت جنایت‌گستران و ظلم ظلم‌گستران از خودشان سرچشمه گرفته و به خود آنها بازخواهد گشت و در واقع به خودشان ظلم کرده‌اند. 🌴 (س) در ادامه به برخی زشتکاری‌ها و اشاره کرد و فرمود: تو ظاهرا ما را به اسارت درآورده‌ای و فکر می‌کنی کار بزرگ و هنر خاصی کرده‌ای؟ آیا این آیه را نشنیده‌ای که «وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ» خدا افسار تو را رها کرده تا ببیند تا کجا می‌تازی. ♦️ در چنین مجلسی با حضور سفرای کشورها و فرماندهان لشکرها یک خانمی که اسیر است چنین سخن آن هم خطاب به خلیفه مثلا بلامنازع و پیروز می‌گوید و می‌فرماید: به این طرف و آن طرف نگاه کرده و باد به غبغب انداخته و پز می‌دهی و به سر مطهر فرزند رسول الله جسارت می‌کنی زیرا تو در برابر خدا سرکش هستی و پیامبر(ص) و دستورات خدا را منکر هستی. به زودی معلوم می‌شود که آن کسی که تو را به این جایگاه نشانده چقدر پست است و تو چقدر پست‌تر. پدر تو تجسم عینی شیطان بود. ♨️برهم ریختن تبار 🌴 حضرت (س) در یک خطبه کوتاه تبار و پیشینه یزیدیان را بر هم ریخت و اندیشه حاکم را در هم شکست و آنها را برملا کرد و چهره منور آل‌الله را به مردم فهماند و نگاه به تاریخ را آنگونه که به آن نگاه می‌کنند نشان داد و این نگاه، نگاه مؤمنانه است. ⭕ماجرای بعد از عاشورا واقعا مطالعه‌کردنی است زیرا زینب(س) با تک تک کلمات شریفش بخشی از تاریخ انحرافی را برملا و تاریخ درست را جایگزین کرد. 🎙از سخنرانی استاد مهدوی‌راد، در نشست علمی «تداوم عینیت اهداف عاشورا در میراث پیام‌آوران آن» قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁══❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ يَا صاحِبَ الزَّمانِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ. أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمامُ الْمَهْدِىُّ قَوْلاً وَفِعْلاً، وَأَنْتَ الَّذِى تَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَعَدْلاً بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظُلْماً وَجَوْراً، فَعَجَّلَ اللّٰهُ فَرَجَكَ، وَسَهَّلَ مَخْرَجَكَ؛ وَقَرَّبَ زَمانَكَ، وَكَثَّرَ أَنْصارَكَ وَأَعْوانَكَ، وَأَنْجَزَ لَكَ ما وَعَدَكَ، فَهُوَ أَصْدَقُ الْقائِلِينَ وَ ﴿نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوٰارِثِينَ﴾ سلام بر تو ای سرورم ای صاحب الزامان، سلام بر تو ای فرزند رسول خدا گواهی می‌دهم که همانا تو امام راه یافته در گفتار و کرداری و تویی آن‌که زمین را با عدل و داد پر کنی، پس از آنکه از ستم و جور پر شد، پس خدا در گشایش کارت شتاب ورزد و آمدنت را آسان نماید؛ و زمانت را نزدیک فرماید و بر یاران و یاورانت بیفزاید و به آنچه به تو وعده داده وفا کند که خدا راست‌گوترین گویندگان است که در قرآن فرموده: «ما می خواستیم به آنان که در [آن] سرزمین به زبونی و درماندگی سوقشان دادند نعمتِ [باارزشِ نجات از فرعونیان را] عطا کنیم و آنان را پیشوایان و وارثان [اموال و سرزمین های ستمگران] گردانیم» 📖از دعای «الکامل التام»، استغاثه به امام زمان (ع) ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁══❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 🆔@quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5985298391700081052.mp3
34.69M
«بانو ؛ مطالعه‌ تطبيقی یک گزارش در منابع عربی و بيزانسی» 💢 شواهدی جدید بر ولادت امام زمان (ع) 💢 ❇️ اخیراً گروهی از پژوهشگران ایرانی مقاله‌ای با عنوان «یک گزارش عربی مغفول از یک بانوی سلطنتی بیزانسی» را در مجلهٔ المساق منتشر کرده‌اند که در بر دارندهٔ نکاتی جالب توجه دربارهٔ سرگذشت مادر امام مهدی (عج) است. این مقاله حاصل ده سال تحقیق کتابخانه‌ای در متون علمی مرتبط با روم و بررسی میدانی آثار تاریخی به‌جا مانده از این امپراطوری در کشور ترکیه است، شواهدی ارزشمند را در تأیید یکی از روایات اسلامی ارائه می‌دهد. 🔺این روایت که توسط شیخ صدوق و شیخ طوسی از بشر بن سلیمان نقل شده، جریان وقایعی شگفت‌انگیز که مانع از ازدواج شاهزاده‌ای به‌نام با پسرعموهایش شد و سپس اسارت و انتقال او به سرزمین‌های اسلامی که زمینه‌ساز ازدواج با امام حسن عسکری (ع) و تولد فرزند موعود ایشان شد را گزارش کرده است. 💢 اهمیت این پژوهش، اثبات انطباق بسیاری از جزئیات این روایت با اطلاعات ثبت‌شده در نسخه‌های خطی و کتب چاپ سنگی کتابخانه‌های تخصصی تاریخ بیزانس است. دکتر مهدی قندی @quranpuyan
⁉️چرا (س) در مراسم شرکت نکرد؟ 💫در کتاب‌های تاریخ آورده‌اند که (س) در مراسمی که همسر ایشان عبدالله بن جعفر برای بزرگداشت شهدای عاشورا در مدینه برگزار کرد، شرکت نکرد. عبدالله تا بازگشت آن حضرت به مدینه صبر کرد تا زینب س در مراسم حضور یابد، اما آن حضرت از شرکت در آن مراسم خودداری ورزید، علیرغم اینکه دو تن از پسران ایشان به نام‌های محمد و عون نیز در واقعه‌ی عاشورا شهید شده بودند 📚(بنت الشاطی، ۱۳۵۲: ۸-۱۶۷). ⁉سئوال مهم در این رابطه این است که چرا زینب(س) در چنین مراسمی شرکت نکرد؟ به نظر می‌رسد پاسخ این سئوال را می‌توان در گفتگویی که زینب س در شب عاشورا با امام حسین (ع) داشت جستجو کرد. در این گفتگو امام حسین (ع) به زینب س چنین فرمود: «خواهرم! تقوا پیشه کن و به سکینت الهی خود را آرام بخش و بدان که زمینیان و آسمانیان همه می‌میرند و …. تو را سوگند می‌دهم که در مرگم به صورتت سیلی نزنی و واویلا سر ندهی. ای خواهرم! مبادا شیطان صبر و شکیبایی ات را از کف تو برباید و نباید در کشته شدن من گریبان چاک زنی و روی خود بخراشی. … » 📚(رسولی محلاتی، ۱۳۸۲: ۱۰۲-۹۹). ⭕️ این سخنان مشخص می‌کنند که شیون و عزاداری قرار نبود جزیی از واکنش زینب(س) در مقابل قتل عام آزادگان کربلا باشد. تا مبادا پیام محتوایی عاشورا را در خود هضم کند و هدف «نه گفتن» امام حسین(ع) و یاران آزاده‌اش به حکومت زورگو و ستمکار یزیدی را به انحراف ببرد. 💫او می‌بایست انرژی معنوی و اعتقادی خود را به جای صرف کردن در سازماندهی ماتم و زاری، در مسیر بیدار کردن مسلمانانِ مسخ شده‌ی دنیاگرا از خواب چسبیدن به پوسته‌ی دین مصروف می‌داشت، که ع و آن یارانِ نایابش آنهمه زیبایی و عظمت و شکوه خلق نکردند تا پردازش شیون و ماتم، پاسخِ منطقی رهرویی از مرام آنان باشد، بلکه چنین ریل‌گذاری در دین، رهروانی آگاه و بیدار می‌خواند که: 🔻تا و اجبار و به نام دین هست، شیون و زاری، دلخواهِ حکومتِ یزیدی است تا انرژیِ بالقوه‌ی ستم‌ستیزیِ مردمان فقط در راه عزا به هدر برود. 👈صرف انرژی زینب(س)در مسیر بیدارسازی مسلمانان از خودبسندگی در فروغلتیدن در پوسته‌ی شرعیات بود که پنج سال بعد از واقعه‌ی عاشورا، دیگر نه از حکومت ابن زیاد در کوفه اثری بود و نه از حکومت یزید در شام. 🔻اما مهم‌ترین دستاورد استراتژی آگاهی‌بخش (س)، همانا زنده ماندنِ است که اگر حسین و زینب(ع) نبودند، از اسلام یک باقی می‌ماند و مرگ تشیع فرا می‌رسید و مسلمانان نیز جمیعاً اسلام را با اجرای احکام شرعی زیر لوای هر حکومت ستمکاره‌ای اشتباه می‌گرفتند. منابع: 📚_بنت الشاطی، عایشه(۱۳۵۲). زینب؛ بانوی قهرمان کربلا. ترجمه: حبیب چایچیان و مهدی آیت‌الله زاده نایینی. تهران: امیرکبیر. _📚رسولی محلاتی، سیدهاشم(۱۳۸۲). حضرت فاطمه زهرا س و زینب کبری س. تهران: سفیر صبح. 🖍بهروز مرادی؛ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛