eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰معرفی کتاب تفسیری منشور جاوید (قسمت چهارم- پایانی) 📌دیدگاه‌ها در باره کتاب پژوهشگران علوم قرآنی، استفاده از شیوه مطالعه تطبیقی بین شیعه و اهل سنت [۲۱] و حرکت به‌سمت استقلال تفسیر موضوعی از تفاسیر ترتیبی را از نقاط قوت منشور جاوید دانسته‌اند.[۲۲] همچنین این کتاب را علت بالندگی تفاسیر موضوعی در دوران معاصر دانسته‌اند.[۲۳] درمقابل، نقدهایی هم بر کتاب وارد شده است. برای نمونه به‌کاربردن شیوه تفسیر موضوعیِ درون‌قرآنی در این تفسیر را دارای آسیب‌هایی نظیر مشکل دور و حصرگرایی دانسته‌اند.[۲۴] همچنین گفته‌اند باتوجه به اینکه ترتیب آیات و سوره‌ها در قرآن توقیفی بوده است، تفسیر موضوعی قرآن، با اینکه به‌لحاظ علمی مفید است، از منظر ارشادی مفید نیست.[۲۵] انتشار و ترجمه منشور جاوید را نخستین بار انتشارات کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) در سال ۱۳۶۰ش در دوازده مجلد چاپ کرد.[۲۶][منبع بهتری نیاز است] همچنین در سال ۱۳۸۳ش در چهارده مجلد در انتشارات امام صادق(ع) به چاپ رسید.[۲۷] بخش‌هایی از این کتاب هم به‌صورت جدا با نام مؤلف چاپ شده است؛ مانند کتاب اندیشه‌های جاوید که پاسخ به پرسش‌های عقیدتی و برگرفته از تفسیر منشور جاوید است.[۲۸] کتاب اندیشه‌های جاوید با نام الفکر الخالد فی بیان العقائد به عربی ترجمه شده است.[۲۹] برخی گفته‌اند کتاب مفاهیم القرآن ترجمه کتاب منشور جاوید به‌زبان عربی است؛[۳۰] اما محمدهادی معرفت مفاهیم القرآن را تفسیری مستقل دانسته است.[۳۱] خود نویسنده هم این دو کتاب را دو اثر جدا از هم معرفی کرده که مباحث متفاوتی دارند.[۳۲] ====================== 21. رضایی اصفهانی، «شیوه‌های تفسیر موضوعی قرآن کریم»، ص۳۱. 22.غلامی و علوی مهر، «چیستی تفسیر موضوعی و تفاوت آن با تفسیر قرآن به قرآن»، ص۸۷. 23. رضایی اصفهانی، «شیوه‌های تفسیر موضوعی قرآن کریم»،ص۳۰. 24. رضایی اصفهانی، «شیوه‌های تفسیر موضوعی قرآن کریم»، ص۳۲-۳۴. 25. حجتی، «گفت‌وگو با دکتر سید محمدباقر حجتی»، ص۱۱۲. 26. «کتاب منشور جاوید قرآن»، تارنمای دائرة المعارف اسلامی طهور. 27.خویشوند، «روش‌شناسی، مقایسه و نقد دو تفسیر موضوعی منشور جاوید و التفسیر الموضوعی للقرآن الکریم با محوریت قصص الانبیاء»، ص۳۳، ۱۳۹۴ش. 28. سبحانی، اندیشه جاوید، ج۱، ص۱. 29. سبحانی، الفکر الخالد فی بیان العقائد، ۱۴۲۵ق، ج۱، ص۱. 30. مؤدب، روش‌های تفسیر قرآن، ۱۳۸۰ش، ص۲۸۴؛ طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوه‌های تفسیری آیت اله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۱، ۱۳۹۰ش. 31. معرفت، تفسیر و مفسران، ۱۳۷۹ش، ج۲، ص۵۳۲. 32. طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوه‌های تفسیری آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۱، ۱۳۹۰ش. . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰اسلام؛ آزادی زن ؛اجتماع و خانواده و حد و مرزها ؟! از نظر اجتماعی ، زن و مرد از آزادی یکسان برخوردار هستند ، اما در محیط خانواده ، خداوند سرپرستی و اختیار زن را در مواردی به عهده همسر و مرد قرار داده است . باید توجه داشت که خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است و همانند یک اجتماع بزرگ رهبر و سرپرست واحدی می خواهد که قرآن مرد را سرپرست و زن را معاون و مشاور او قرار داده و این تعبیر ، استبداد و اجحاف و تعدی نیست ; چون این موقعیت به دلیل وجود خصوصیاتی است که در مرد وجود دارد ; مانند: ۱ . غلبه قدرت تفکر بر نیروی عاطفه و احساسات او (به عکس زن که از عواطف بیشتری بهره مند است ) ۲ . داشتن بنیه و نیروی جسمی بیشتر که با اولی بتواند بیندیشد و با دومی از حریم خانواده خود دفاع کند . ۳ . تعهد او در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداختن هزینه های زندگی ، مهریه و تأمین زندگی و به همین جهت در آیه می فرماید یکی از علل سرپرست بودن مرد ، تعهداتی است که در مورد انفاق مال برای خانواده دارد ; به هر حال ، این مسؤولیت ، دلیل بر برتری وجودی و شرفی مرد نیست .۱ امّا اینکه چرا در جامعه اسلامی حقوق زنان پایمال می شود ، ربطی به اسلام ندارد . اسلام تمام احکام و قوانینش بر مبنای حکمت ، عدالت و توانایی انسان است و اگر افراد این حقوق را رعایت نمی کنند ، اسلام مقصر نیست . ۱ . تفسیر نمونه ، ج ۳ ، ص ۳۶۹ـ۳۷۱ . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 121 ⏪34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده ( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12) ((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) . 🌱🌱🌱 📌چند نکته 🔹1- غیبت ((غیبت ))چنانکه از اسمش پیداست ، این است که در غیاب کسی سخنی گویند ، منتها سخنی که عیبی از عیوب او را فاش سازد ، خواه این عیب جسمانی باشد ، یا اخلاقی ، در اعمال او باشد یا در سخنش و حتّی در اموری که مربوط به او است ، مانند لباس ، خانه ، همسر و فرزندان و مانند اینها . بنا بر این اگر کسی صفات ظاهر و آشکار دیگری را بیان کند ، غیبت نخواهد بود ، مگر اینکه قصد مذمّت و عیبجویی داشته باشد که در این صورت حرام است ، مثل اینکه در مقام مذمّت بگوید آن مرد نابینا ، یا کوتاه قد ، یا سیاه رنگ یا کوسه ! به این ترتیب ذکر عیوب پنهانی به هر قصد و نیّتی که باشد غیبت و حرام است . و ذکر عیوب آشکار اگر به قصد مذمّت باشد آن نیز حرام است ، خواه آن را در مفهوم غیبت وارد بدانیم یا نه . اینها همه در صورتی است که این صفات واقعاً در طرف باشد ، اما اگر صفتی اصلاً وجود نداشته باشد ، داخل در عنوان ((تهمت )) خواهد بود که گناه آن به مراتب شدیدتر و سنگین تر است . . . ▫️و از اینجا روشن می شود عذرهای عوامانه ای که بعضی برای غیبت می آورند ، مسموع نیست ، مثلاً گاهی غیبت کننده می گوید این غیبت نیست ، بلکه صفت او است ! در حالی که اگر صفتش نباشد ، تهمت است نه غیبت . یا اینکه می گوید : این سخنی است که در حضور او نیز می گویم ، در حالی که گفتن آن پیش روی طرف نه تنها از گناه غیبت نمی کاهد بلکه به خاطر ایذاء ، گناه سنگین تری را به بار می آورد)) . 🔘بعضی برای توجیه عمل زشت خود در آغاز سخن می گویند : غیبتش نباشد ، آنگاه شروع می کنند به غیبت کردن ! خیال می کنند این جمله ((غیبتش نباشد)) مجوّز غیبت است ! و آن را حلال می کند . بعضی دیگر با ژست مقدّس مآبی غیبت می کنند ، مثلاً می گویند : فلانی چه آدم خوب و درستکاری است ، ولی افسوس ! دلم آنقدر برایش می سوزد که چرا آدم به این خوبی با زن و بچّه اش سازگار نیست ! آنگونه مقدمه چینی و تظاهر به دلسوزی می کند تا این گونه به او نیش بزند ! و علمای علم اخلاق گفته اند : این نوع غیبت خطرناکترین غیبت هاست و گناهش شدیدتر است ، زیرا با ریاکاری و تظاهر به دین داری شنونده را فریب می دهد که دلسوزی و درد دین مرا واداشت که پشت سر او حرف بزنم ! و این در حقیقت دو گناه مرتکب شده : گناه ((ریا و خودنمایی )) و گناه ((غیبت )) . ▫️این نکته نیز قابل توجّه است که نه تنها غیبت کردن حرام است ، گوش دادن به غیبت و در مجلس غیبت حضور یافتن نیز حرام و گناه کبیره است ، بلکه طبق پاره ای از روایات بر شنونده واجب است که ردّ غیبت کند و از حیثیّت برادر مسلمانی که غیبتش شده ، دفاع نماید و چنانچه توان دفاع داشته باشد و دفاع نکند ، گناهش از گناه غیبت کننده بیشتر است . با کمال تاءسف بعضی ها نه تنها دفاع نمی کنند ، بلکه با سخنی و ذکری طرف را بیشتر تشویق به ادامه غیبت می کنند ؛ مثلاً : وقتی سخنی از غیبت کننده می شنوند ، می گویند : ((سبحان اللّه ! )) ، ((لا إِله الاّ اللّه )) ، ((اءَسْتَغْفِرُ اللّهَ)) و . . . . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع اهمیت نماز(7) 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 نماز برای چه کسانی سنگین است؟ 💠 اینکه ذات اقدس اله در فرمود: (و استعینوا بالصّبر و الصّلاه و انّها لکبیره الّا علی الخاشعین)*، سرّش این است که فرمود: اگر کسی اهل نبود، برای او بسیار سنگین است؛ با اینکه شاید بیش از یک ربع وقت نخواهد، ولی فرمود: نماز خیلی سنگین است!! برای اینکه او نمی فهمد با چه کسی دارد حرف می زند. یک کلماتی را باید بگوید؛ نه می فهمد، نه برای او دلپذیر است؛ برای او احساس سختی است! امّا یک عدّه، نور چشم شان در نماز است. وجود مبارک (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) فرمود که (روشنی چشم من در نماز است)*. ------------------------------------------------ 📌 سوره بقره / آیه ۴۵ 📌 بحار الانوار / جلد ۷۹ / صفحه ۱۹۴ 📋 جلسه پاسخ به سئوالات برادران دانشجوی شرکت کننده در همایش آموزشی _ فرهنگی دانشجویان سراسر کشور 📆 مشهد مقدّس ؛ مرداد ۱۳۸۰ قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۹ چادر زن های الی نباید لباسی بپوشند که حجم بدنشان دیده شود. بلکه های بلندی ﴿یعنی ﴾ روی لباسشان بیندازند تا به عفّت شناخته شوند و افراد بد آنها را نکنند. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المدثر 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مدثر جلسه 1.docx
48.6K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره المدثر 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مدثر جلسه 1.pdf
874.1K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره المدثر 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌صلوات شعبانیه اين يک بيان نوراني از زکريا و حضرت ابراهيم(سلام الله عليهما) و اينها هست که اينها رابطه‌شان را با خدا به ما آموختند. ما يک رابطه‌هاي دستوراتي داريم؛ نمازي داريم، روزه‌اي داريم، دعايي داريم، مناجاتي داريم، اينها را داريم؛ اما نزديک‌ترين دعا با خدا چيست که بخواهيم زمزمه کنيم؟ مخصوصاً در ماه شعبان. حالا در ماه شعبان هم ملاحظه فرموديد اين دعاها را که هر روز قرائت و تلاوت مي‌کنيد، اين صلوات از وجود مبارک امام سجاد(سلام الله عليه) است. به ذات أقدس الهي عرض مي‌کنيم که اين پيغمبر که شما او را اين‌طور تربيت کردي، قول ثقيل به او دادي، مسئولت ثقيل هم به عهده او گذاشتي، او هم ايفا کرده است، خدايا ما مي‌خواهيم رابطه ما با اين حبيب تو اين‌طور باشد: «وَ اجْعَلْهُ لِي شَفِيعاً مُشَفَّعاً وَ طَرِيقاً إِلَيْكَ مَهْيَعاً»،اين را هر روز مي‌خوانيم ـ إن‌شاءالله ـ! «مهيعأ»؛ يعني چه؟ اين «مهيعأ» با «هاء هوّز»، آن زمين باز و وسيعي که از هر جا بخواهي وارد بشوي، راه هست. بعضي از جاها دري دارد، يک راه خاصي دارد که از آن راه مي‌خواهند وارد بشوند يا اگر در و پيکر نباشد، به هر حال کوه و تپّه و اينهاست که نمي‌شود از هر جايي وارد شد؛ اما يک دشت وسيعي که کسي از هر راهي بخواهد وارد بشود، مي‌تواند، اين را مي‌گويند «طريق مهيعأ». اين جُحفه که جزء يکي از ميقات‌هاي ماست، اين اصلش جحفه نبود، کساني که از آن منطقه مي‌آمدند وارد جدّه مي‌شدند، بعد مي‌خواستند وارد مکه بشوند، جحفه مُحرِم مي‌شدند. اين جحفه اول جحفه نبود، اول اسمش مهيعأ بود. بيابان باز و وسيعي بود، هر قافله از هر راهي که مي‌آمد، آنجا مي‌توانست مُحرِم بشود. بعد از اينکه يک سيل ويرانگري آمد به تعبير صاحب مجمع بخش وسيعي از اين را إجحاف کرد به زعم آنها، اين را درّه درست کرد و از بين برد، شده جُحفه. وگرنه اسمش که جحفه نبود، اسمش قبل از آن سيل مهيعأ بود. اين مهيعأ هم که گفتند علم بالغلبه است؛ يعني دشت وسيع که هر کسي از هر راهي بخواهد بيايد، راه باز است. 📼فرازی از سوره المدثر جلسه اول 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت۲۳۸ تا ۲۴۰(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک ای همه مهربانی و کرامت...دعاگو و نایب الزیاره دوستان بزرگوار و برادران و خواهران ایمانی ام هستم ‌.حاجت روا باشید. سید خادم صفحه قرآنی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۶(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۷(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۵۵ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه ۳۳) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
. 🔰 ماه شعبان را از دست مَده 💠 اینهایی که کتاب های دعا نوشتند، روی خیلی اصرار دارند که وجود مبارک (صلّی الله علیه و آله و سلّم) (یداب فی صیامه و قیامه)*، تمام شب ها را و تمام روزها را می گرفت. (داب) ایشان، یعنی عادت شان این بود که تمام این شب های ماه را به عبادت و روزهای پربرکت ماه شعبان را هم به عبادت بگذرانند، اصرار این آقایان هم همین طور است. و کتاب هایی که در ( ) می نویسند؛ اوّل سال نزد اصحاب دعا، اول است، و ماه شعبان آخرین ماه سال است. سرّش دو دلیل است؛ یکی نصوص و یکی . در روایات یک تعبیر دارد، در ادعیه تعبیر دیگر. مجموع تعبیرهایی که در روایات هست و در ادعیه هست، این است که از ماه مبارک به (راس السّنه)* یاد شده است، یک؛ از ماه مبارک رمضان به (غرّه الشهور)* یاد شده است، دو. لذا آن آقایانی که اهل حساب های معنوی هستند، اوّل سال شان ماه مبارک رمضان است، آخر سال شان ماه شعبان؛ لذا تمام تلاش و کوشش را می کنند که اگر ای هست در همین ماه شعبان انجام بدهند؛ چون هر تاجری بالاخره بررسی می کند. اصرار آن آقایان این است که این آخر سال حساب ها را بررسی کنند، کنند، حقّی از کسی بر عهده آنهاست اداء کنند که این سال با طهارت پایان بپذیرد که با طهارت وارد بشوند. یادم هست مرحوم علامه (طباطبایی) هم این شعر از را با یک احترامی می خواندند؛ آن غزل معروف حافظ، روی این ماه شعبان خیلی تکیه می کند، می گوید (ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید / از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد)*. ماه شعبان را ار دست نده، برای اینکه آخر سال است و و در اینهاست‌. اگر ماه شعبان را از دست دادید، دیگر نصیب تان نمی شود تا لیله ! برای اینکه آدم خیال می کند ماه مبارک رمضان ماه پر برکت است، بله پر برکت است امّا (ماه راه) است نه ماه نتیجه! نتیجه را ( لیله الجوائز )* می دهند، در روز عید می دهند‌؛ اینجا شب و روز انسان باید تلاش و کوشش کند. (ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید / از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد)! ---------------------------------------------- 📌 مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد / جلد ۲ / صفحه ۸۲۹ 📌 تهذیب الاحکام / جلد ۴ / صفحه ۳۳۳ 📌 اقبال الاعمال / صفحه ۴ 📌 دیوان حافظ / غزل ۱۶۴ 📌 الامالی للمفید / صفحه ۲۳۲ 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۰۱/۱۸ 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
تنها ترین امام زمین... مقتدای شهر... تنها چه میکنی؟ تو کجایی؟ کجای شهر... ☘☘☘ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
يابن الحسن بگو کجایی تو را ای قرار دل بی قرار سلام ای طلوع شب انتظار بیا ای عزیز دل فاطمه رو زخم شیعه مرحم بذار تو آبادی و من خراب توام همیشه دلیل عذاب توام تویی حاضر و ناظر من ولی منم که همش در خیال توام یابن الحسن بگو کجایی تنگه دلم از این جدایی تنگ دلم از این جدایی آقام آقام یابن الحسن بگو کجایی تنگه دلم از این جدایی تنگ دلم از این جدایی آقام آقام یابن الحسن بگو کجایی تنگه دلم از این جدایی تنگ دلم از این جدایی آقام آقام شبای فراقت شبای غمه برای تو صدبار بمیرم کمه بیا که برای رسیدن تو همش غصه داره دل فاطمه دلم خونه آقا از این قصه هات بیا تا جوونم بمیرم برات بیا یاد شب تون حسین همه هستیمو من بریزم به پات همه هستیمو من بریزم به پات یابن الحسن بگو کجایی تنگه دلم از این جدایی تنگ دلم از این جدایی آقام آقام یابن الحسن بگو کجایی تنگه دلم از این جدایی تنگ دلم از این جدایی آقام آقام ☘☘☘ @rahighemakhtoom
💢ارزشمندی ماه المعظم در دیدگاه اهل بیت علیهم السلام 🔰شعبان شعبه هایی از خیرات 🔹امیر مؤمنان على (علیه السلام) روز اوّل ماه شعبان، گروهى را مشاهده کرد که در مسجد نشسته اند و سخنان بیهوده و ناآگاهانه، درباره قضا و قدر مى گویند و صداى جار و جنجالشان فضا را پر کرده; فرمود: این گونه سخنان را رها کنید! امروز روز اوّل ماه شعبان است، و از این نظر شعبان نامیده شده، که مرکز شعبه ها و شاخه هاى خیرات و نیکى هاست، شعبه هاى خیراتِ نماز، روزه، زکات، امر به معروف و نهى از منکر و نیکى به پدر و مادر و همسایگان و صدقه به نیازمندان و اصلاح در میان مردم و مانند آن است. 🔹سپس امام (علیه السلام) به حدیثى از رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) اشاره کرد که خلاصه اش چنین است: پیامبر (صلى الله علیه وآله) فرمود: روز اوّل ماه شعبان که مى شود، خداوند امر مى کند درهاى بهشت باز شود و دستور مى دهد به درخت «طوبى» که شاخه هایش را به مردم دنیا نزدیک کند، و منادى از سوى پروردگار صدا مى زند که این شاخه هاى درخت «طوبى» در دسترس شماست، به آنها بیاویزید که شما را به سوى بهشت مى برد، و از شاخه هاى درخت «زقّوم» بپرهیزید و به آن چنگ نزنید که شما را به سوى دوزخ مى کشاند. ▫️سپس افزود: به خدایى که مرا به رسالت برگزیده سوگند! که هر کس در این روز به سراغ یکى از کارهاى خیر برود، به یکى از شاخه هاى درخت «طوبى» درآویخته و او را به سوى بهشت مى کشاند; و هر کس به سراغ یکى از کارهاى شرّ برود، به یکى از شاخه هاى درخت «زقّوم» چنگ زده و او را به سوى دوزخ مى کشاند. ▫️سپس آن حضرت، نمونه هایى از اسباب چنگ زدن به شاخه هاى درخت «طوبى» را برشمرد و فرمود: هر کس (علاوه بر نمازهاى واجب) در این روز، نماز مستحبّى بخواند، یا روزه بگیرد، یا میان دو همسر، یا پدر و مادر و فرزند، یا خویشاوندان، یا همسایگان، صلح و صفا ایجاد کند، به یکى از شاخه هاى درخت «طوبى» درآویخته است! ▫️همچنین کسى که بدهى خود را به مردم ادا کند، یتیمى را کفالت نماید یا سبک مغزى را از تعرّض به آبرو و ناموس مردم بازدارد، و کسى که قرآن بخواند; یا شکر نعمت هاى او را بجا آورد، بیمارى را عیادت کند; به پدر و مادر نیکى نماید; مؤمنى را تشییع جنازه کند و یا هر کار خیر دیگرى انجام دهد; به یکى از شاخه هاى درخت «طوبى» آویخته است. ▫️سپس افزود: قسم به آن کس که مرا به نبوّت مبعوث کرد، هر کس به سراغ درى از درهاى شرّ و گناه در این ماه برود، به یکى از شاخه هاى درخت «زقّوم» آویخته که او را به آتش مى کشاند; کسى که در نماز منبع:مفاتیح نوین آیت الله مکارم شیرازی 🌷🌷🌷 🔹در صورت توفیق به دستیابی به شعبه هایی از امور خیر در ماه شعبان این بنده فقیر رو هم دعا کنید.🙏 @rahighemakhtoom
📌 انسان واقعی 📝 قطعاً هر انسانی به خودیِ خود و از بدو تولد تمامی کمالات انسانی را به همراه ندارد و بلکه نیازمندِ آموزش و تعلیم است تا به انسانیت واقعی برسد. و ما می‌توانیم با تربیت صحیح از خودمان انسان و انسانیت به يادگار بگذاریم. 👨‍🏫 جامعهٔ نمونه، جامعه‌ای است که در آن، مربیانی مهدوی وارد امر تربیت شوند و تربیت فرزندان یعنی مدیران و مسئولان آیندهٔ آن جامعه را بر عهده بگیرند‌. 🏫 بخش عمده‌ای از تربیت هر فرد می‌تواند در مدرسه شکل بگیرد، پس مدارس و معلمان قطعاً تأثیر بسیار مهمی در امر تربیت افراد می‌توانند داشته باشند. البته متأسفانه امروزه کمبود‌هایی در زمینه امور تربیتی در سطح مدارس مشاهده می‌شود که قطعاً باید اصلاح شود. 📚 ما همیشه باید خودمان تلاش کنیم تا پرچمدار تربیتِ نسلِ منتظر باشیم. باید دانش و آگاهی خود را بالا ببریم و در راه تربیت مهدوی، سختی‌ها را تحمل کنیم و از هیچ تلاشی دست نکشیم، که ظهور در گروی مهدوی شدن افراد جامعه است. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom