تفسير سوره مدثر جلسه 1.pdf
874.1K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مدثر
#سوره_مدثر #مدثر #مدثر
🔅🔅🔅
💢 تفسیر متنی سوره المدثر
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #مدثر
📌صلوات شعبانیه
اين يک بيان نوراني از زکريا و حضرت ابراهيم(سلام الله عليهما) و اينها هست که اينها رابطهشان را با خدا به ما آموختند. ما يک رابطههاي دستوراتي داريم؛ نمازي داريم، روزهاي داريم، دعايي داريم، مناجاتي داريم، اينها را داريم؛ اما نزديکترين دعا با خدا چيست که بخواهيم زمزمه کنيم؟ مخصوصاً در ماه شعبان. حالا در ماه شعبان هم ملاحظه فرموديد اين دعاها را که هر روز قرائت و تلاوت ميکنيد، اين صلوات از وجود مبارک امام سجاد(سلام الله عليه) است. به ذات أقدس الهي عرض ميکنيم که اين پيغمبر که شما او را اينطور تربيت کردي، قول ثقيل به او دادي، مسئولت ثقيل هم به عهده او گذاشتي، او هم ايفا کرده است، خدايا ما ميخواهيم رابطه ما با اين حبيب تو اينطور باشد: «وَ اجْعَلْهُ لِي شَفِيعاً مُشَفَّعاً وَ طَرِيقاً إِلَيْكَ مَهْيَعاً»،اين را هر روز ميخوانيم ـ إنشاءالله ـ! «مهيعأ»؛ يعني چه؟ اين «مهيعأ» با «هاء هوّز»، آن زمين باز و وسيعي که از هر جا بخواهي وارد بشوي، راه هست. بعضي از جاها دري دارد، يک راه خاصي دارد که از آن راه ميخواهند وارد بشوند يا اگر در و پيکر نباشد، به هر حال کوه و تپّه و اينهاست که نميشود از هر جايي وارد شد؛ اما يک دشت وسيعي که کسي از هر راهي بخواهد وارد بشود، ميتواند، اين را ميگويند «طريق مهيعأ». اين جُحفه که جزء يکي از ميقاتهاي ماست، اين اصلش جحفه نبود، کساني که از آن منطقه ميآمدند وارد جدّه ميشدند، بعد ميخواستند وارد مکه بشوند، جحفه مُحرِم ميشدند. اين جحفه اول جحفه نبود، اول اسمش مهيعأ بود. بيابان باز و وسيعي بود، هر قافله از هر راهي که ميآمد، آنجا ميتوانست مُحرِم بشود. بعد از اينکه يک سيل ويرانگري آمد به تعبير صاحب مجمع بخش وسيعي از اين را إجحاف کرد به زعم آنها، اين را درّه درست کرد و از بين برد، شده جُحفه. وگرنه اسمش که جحفه نبود، اسمش قبل از آن سيل مهيعأ بود. اين مهيعأ هم که گفتند علم بالغلبه است؛ يعني دشت وسيع که هر کسي از هر راهي بخواهد بيايد، راه باز است.
📼فرازی از #درسگفتار سوره المدثر جلسه اول
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
حکمت ۲۳۸تا۲۴۰ استاد صادقی.mp3
8.56M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت۲۳۸ تا ۲۴۰(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک ای همه مهربانی و کرامت...دعاگو و نایب الزیاره دوستان بزرگوار و برادران و خواهران ایمانی ام هستم .حاجت روا باشید.
سید خادم صفحه قرآنی #رحیق
حکمت 146 نهج البلاغه.mp3
2.88M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۶(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
حکمت 147 نهج البلاغه فراز 13 و 14.mp3
9.57M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۷(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 155.mp3
8.85M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه ۱۵۵
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 33.mp3
8.22M
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه ۳۳)
#فریضه_عمومی
#نشانه_های_حلال_و_حرام
#لوجه_الله
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
.
🔰 ماه شعبان را از دست مَده
💠 اینهایی که کتاب های دعا نوشتند، روی #ماه_شعبان خیلی اصرار دارند که وجود مبارک #پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) (یداب فی صیامه و قیامه)*، تمام شب ها را #عبادت و تمام روزها را #روزه می گرفت. (داب) ایشان، یعنی عادت شان این بود که تمام این شب های ماه #شعبان را به عبادت و روزهای پربرکت ماه شعبان را هم به عبادت بگذرانند، اصرار این آقایان هم همین طور است.
و کتاب هایی که در ( #دعا ) می نویسند؛ اوّل سال نزد اصحاب دعا، اول #ماه_مبارک_رمضان است، و ماه شعبان آخرین ماه سال است. سرّش دو دلیل است؛ یکی نصوص و یکی #ادعیه . در روایات یک تعبیر دارد، در ادعیه تعبیر دیگر.
مجموع تعبیرهایی که در روایات هست و در ادعیه هست، این است که از ماه مبارک #رمضان به (راس السّنه)* یاد شده است، یک؛ از ماه مبارک رمضان به (غرّه الشهور)* یاد شده است، دو. لذا آن آقایانی که اهل حساب های معنوی هستند، اوّل سال شان ماه مبارک رمضان است، آخر سال شان ماه شعبان؛ لذا تمام تلاش و کوشش را می کنند که اگر #توبه ای هست در همین ماه شعبان انجام بدهند؛ چون هر تاجری بالاخره #آخر_سال بررسی می کند. اصرار آن آقایان این است که این آخر سال حساب ها را بررسی کنند، #استغفار کنند، حقّی از کسی بر عهده آنهاست اداء کنند که این سال با طهارت پایان بپذیرد که با طهارت وارد #سال_جدید بشوند.
یادم هست مرحوم علامه (طباطبایی) هم این شعر از #حافظ را با یک احترامی می خواندند؛ آن غزل معروف حافظ، روی این ماه شعبان خیلی تکیه می کند، می گوید (ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید / از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد)*. ماه شعبان را ار دست نده، برای اینکه آخر سال است و #عفو و #گذشت در اینهاست.
اگر ماه شعبان را از دست دادید، دیگر #وصال نصیب تان نمی شود تا لیله #عید_فطر ! برای اینکه آدم خیال می کند ماه مبارک رمضان ماه پر برکت است، بله پر برکت است امّا (ماه راه) است نه ماه نتیجه! نتیجه را ( لیله الجوائز )* می دهند، در روز عید #فطر می دهند؛ اینجا شب و روز انسان باید تلاش و کوشش کند. (ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید / از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد)!
----------------------------------------------
📌 مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد / جلد ۲ / صفحه ۸۲۹
📌 تهذیب الاحکام / جلد ۴ / صفحه ۳۳۳
📌 اقبال الاعمال / صفحه ۴
📌 دیوان حافظ / غزل ۱۶۴
📌 الامالی للمفید / صفحه ۲۳۲
📋 درس خارج فقه
📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
تنها ترین امام زمین...
مقتدای شهر...
تنها چه میکنی؟
تو کجایی؟
کجای شهر...
#امام_زمان
#جمعه_های_امام_زمانی
☘☘☘
@rahighemakhtoom
1_1321519375.mp3
2.71M
يابن الحسن بگو کجایی
تو را ای قرار دل بی قرار سلام ای طلوع شب انتظار
بیا ای عزیز دل فاطمه رو زخم شیعه مرحم بذار
تو آبادی و من خراب توام همیشه دلیل عذاب توام
تویی حاضر و ناظر من ولی منم که همش در خیال توام
یابن الحسن بگو کجایی تنگه دلم از این جدایی
تنگ دلم از این جدایی آقام آقام
یابن الحسن بگو کجایی تنگه دلم از این جدایی
تنگ دلم از این جدایی آقام آقام
یابن الحسن بگو کجایی تنگه دلم از این جدایی
تنگ دلم از این جدایی آقام آقام شبای فراقت شبای غمه
برای تو صدبار بمیرم کمه بیا که برای رسیدن تو
همش غصه داره دل فاطمه دلم خونه آقا از این قصه هات
بیا تا جوونم بمیرم برات بیا یاد شب تون حسین
همه هستیمو من بریزم به پات همه هستیمو من بریزم به پات
یابن الحسن بگو کجایی تنگه دلم از این جدایی
تنگ دلم از این جدایی آقام آقام
یابن الحسن بگو کجایی تنگه دلم از این جدایی
تنگ دلم از این جدایی آقام آقام
#جمعه_های_امام_زمانی
☘☘☘
@rahighemakhtoom
💢ارزشمندی ماه #شعبان المعظم در دیدگاه اهل بیت علیهم السلام
🔰شعبان شعبه هایی از خیرات
🔹امیر مؤمنان على (علیه السلام) روز اوّل ماه شعبان، گروهى را مشاهده کرد که در مسجد نشسته اند و سخنان بیهوده و ناآگاهانه، درباره قضا و قدر مى گویند و صداى جار و جنجالشان فضا را پر کرده; فرمود: این گونه سخنان را رها کنید! امروز روز اوّل ماه شعبان است، و از این نظر شعبان نامیده شده، که مرکز شعبه ها و شاخه هاى خیرات و نیکى هاست، شعبه هاى خیراتِ نماز، روزه، زکات، امر به معروف و نهى از منکر و نیکى به پدر و مادر و همسایگان و صدقه به نیازمندان و اصلاح در میان مردم و مانند آن است.
🔹سپس امام (علیه السلام) به حدیثى از رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) اشاره کرد که خلاصه اش چنین است:
پیامبر (صلى الله علیه وآله) فرمود: روز اوّل ماه شعبان که مى شود، خداوند امر مى کند درهاى بهشت باز شود و دستور مى دهد به درخت «طوبى» که شاخه هایش را به مردم دنیا نزدیک کند، و منادى از سوى پروردگار صدا مى زند که این شاخه هاى درخت «طوبى» در دسترس شماست، به آنها بیاویزید که شما را به سوى بهشت مى برد، و از شاخه هاى درخت «زقّوم» بپرهیزید و به آن چنگ نزنید که شما را به سوى دوزخ مى کشاند.
▫️سپس افزود: به خدایى که مرا به رسالت برگزیده سوگند! که هر کس در این روز به سراغ یکى از کارهاى خیر برود، به یکى از شاخه هاى درخت «طوبى» درآویخته و او را به سوى بهشت مى کشاند; و هر کس به سراغ یکى از کارهاى شرّ برود، به یکى از شاخه هاى درخت «زقّوم» چنگ زده و او را به سوى دوزخ مى کشاند.
▫️سپس آن حضرت، نمونه هایى از اسباب چنگ زدن به شاخه هاى درخت «طوبى» را برشمرد و فرمود: هر کس (علاوه بر نمازهاى واجب) در این روز، نماز مستحبّى بخواند، یا روزه بگیرد، یا میان دو همسر، یا پدر و مادر و فرزند، یا خویشاوندان، یا همسایگان، صلح و صفا ایجاد کند، به یکى از شاخه هاى درخت «طوبى» درآویخته است!
▫️همچنین کسى که بدهى خود را به مردم ادا کند، یتیمى را کفالت نماید یا سبک مغزى را از تعرّض به آبرو و ناموس مردم بازدارد، و کسى که قرآن بخواند; یا شکر نعمت هاى او را بجا آورد، بیمارى را عیادت کند; به پدر و مادر نیکى نماید; مؤمنى را تشییع جنازه کند و یا هر کار خیر دیگرى انجام دهد; به یکى از شاخه هاى درخت «طوبى» آویخته است.
▫️سپس افزود: قسم به آن کس که مرا به نبوّت مبعوث کرد، هر کس به سراغ درى از درهاى شرّ و گناه در این ماه برود، به یکى از شاخه هاى درخت «زقّوم» آویخته که او را به آتش مى کشاند; کسى که در نماز
#فضیلت_ماه_شعبان
منبع:مفاتیح نوین آیت الله مکارم شیرازی
🌷🌷🌷
🔹در صورت توفیق به دستیابی به شعبه هایی از امور خیر در ماه شعبان این بنده فقیر رو هم دعا کنید.🙏
@rahighemakhtoom
📌 انسان واقعی
📝 قطعاً هر انسانی به خودیِ خود و از بدو تولد تمامی کمالات انسانی را به همراه ندارد و بلکه نیازمندِ آموزش و تعلیم است تا به انسانیت واقعی برسد. و ما میتوانیم با تربیت صحیح از خودمان انسان و انسانیت به يادگار بگذاریم.
👨🏫 جامعهٔ نمونه، جامعهای است که در آن، مربیانی مهدوی وارد امر تربیت شوند و تربیت فرزندان یعنی مدیران و مسئولان آیندهٔ آن جامعه را بر عهده بگیرند.
🏫 بخش عمدهای از تربیت هر فرد میتواند در مدرسه شکل بگیرد، پس مدارس و معلمان قطعاً تأثیر بسیار مهمی در امر تربیت افراد میتوانند داشته باشند. البته متأسفانه امروزه کمبودهایی در زمینه امور تربیتی در سطح مدارس مشاهده میشود که قطعاً باید اصلاح شود.
📚 ما همیشه باید خودمان تلاش کنیم تا پرچمدار تربیتِ نسلِ منتظر باشیم. باید دانش و آگاهی خود را بالا ببریم و در راه تربیت مهدوی، سختیها را تحمل کنیم و از هیچ تلاشی دست نکشیم، که ظهور در گروی مهدوی شدن افراد جامعه است.
#تربیت_مهدوی
#جمعه_های_امام_زمانی
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 لذت عارف از طبیعت
💠 وقتی انسان به آب نگاه می کند یا به #گیاه نگاه می کند یا به #درخت نگاه می کند؛ این نگاه طبیعی لذتش بیشتر از لذت عادی است، ولی نگاهها فرق می کند. آن کسی که رهگذر عادی است، یک نحوه لذّت می برد؛ امّا اگر کسی #مهندس_کشاورزی باشد، یا #زمین_شناس باشد، از کیفیت جوشش آب یا پرورش گیاه آشنایی کامل داشته باشد که دهها علل و عوامل طبیعی هماهنگند تا یک چشمه ای بجوشد و یک گیاهی سبز بشود؛ لذت بهتری می برد.
امّا وقتی یک #عارف نگاه می کند به این آب و به آن سبزه، او لذتش بیش از همه اینهاست. او آثار #آفریدگار را در #آفریده خود مشاهده می کند، لذا می شود (آیه)؛ #آیه یعنی ( علامت )، ( نشانه ). یک رهگذر عادی سبزه می بیند یا آب می بیند، #آیت و علامت نمی بیند؛ امّا یک عارف آیت می بیند، ، علامت می بیند، نشان دوست می بیند، علامت آفریدگار می بیند؛ و این علامت پیام دارد، پیام آفریدگار را به بیننده می رساند.
📆 دماوند ؛ تابستان ۱۳۸۶
✴️ پانزدهم اسفند . آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#طبیعت
#روز_درختکاری
#درخت_کاری
#درختکاری
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۶۲ – ۶۰ #سوره_احزاب
📌#امراض روحی
#سالک الی #اللّه نباید بگذارد که در قلبش و روحش مرضی باقی بماند و باید به فکر علاج #امراض روحی خود باشد و #شایعه سازی نکند تا بتواند در کنار پیامبر صلی الله علیه و آله و #مؤمنین زندگی کند و اگر این چنین نبود، از #مهربانی و #رحمت جدا می شود و اگر مایه #فساد بود، باید #دستگیر شود و کشته شود. زیرا این دستور الهی در اقوام گذشته هم بوده است و #قوانین الهی هیچ گاه تغییرپذیر نخواهد بود.
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
ایام میلاد اولیاء الهی بر شما خوبان مبارک.
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
آزمون زندگی.شیعه کیست.عبداللهی15121400.mp3
12M
💥 شیعیان دور از فریبکاری و کینه
امام حسین (علیه السلام) فرمودند:
🍃إنَّ شیعَتَنا مَن سَلُمَت قُلوبُهُم مِن کُلِّ غِشًّ و غِلٍّ و دَغَلٍ؛
🍃به یقین، شیعیان ما آنانند که دلهایشان از هر نوع فریبکاری، کینه و دشمنی پاک و سالم باشد.
📚بحارالانوار، ج 68، ص 156
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #شهادت #امام #زمان #سرنوشت #جامعه
🔰اگر در هیچ زمانی جامعه بدون امام نیست بعد از شهادت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) سرنوشت جامعه چگونه خواهد بود ؟
🔹بعد از ظهور و شهادت امام زمان امامان علیهمالسلام و گروهی از مؤمنان و نیز عدهای از منافقان و فاسقان به این جهان باز میگردند که به آن رجعت میگویند.
رجعت که از عقاید اختصاصی ما شیعیان و مربوط به قبل از قیامت و زنده کردن مردگان در این دنیا است. آیات قرآن در این زمینه دو قسمند:
🔘۱ـ آیاتی که اصل رجعت در دنیا را ثابت میکنند، مثل آیات ۸۲ إلی ۸۵ سوره نمل که به بازگشت گروهی از بدکاران و نیکوکاران به همین دنیا در آستانه رستاخیز اشاره دارد و میفرماید: « و یوم نحشر مِن کل أُمّةٍ فوجا ممّن یکذّب بـ?ایـتنا فهم یوزعون؛ و [بیاد بیاور] روزی را که ما از هر امتی گروهی را از کسانی که آیات ما را تکذیب میکنند محشور میکنیم و آنها را نگه میداریم تا به یکدیگر ملحق شوند.» از تعبیر « مِن کلّ أُمّة فوجا» میفهمیم که مراد قیامت نیست؛ چون در قیامت همه محشور میشوند؛ نه بعضی خاص از مردم .دلیل دیگر، هماهنگی بین آیات قبل و بعد از این آیه است که همه آن آیات مربوط به دنیا است؛ پس معلوم میشود که این آیه نیز مربوط به دنیا است.
🔘۲ـ آیاتی که وقوع رجعت را از امتهای پیشین نقل میکند؛ از جمله:
▫️الف) آیه ۲۵۹ بقره در مورد عزیر پیامبر؛
▫️ب) آیه ۲۴۳ بقره در مورد جمعیتی که از ترس مرگ از خانههای خود بیرون رفتند که خداوند فرمان مرگ به آنها داد و سپس آنها را زنده کرد؛
▫️ج) و آیات ۵۵ و ۵۶ بقره و آیه ۱۱۰ مائده و ۷۳ بقره و داستان اصحاب کهف در سوره کهف.
در برخی روایات نیز حدود ۲۰۰ آیه در مورد رجعت در دنیا وارد شده است.۱ این روایات تأیید بیشتری است برای آیاتی که رجعت در دنیا را اثبات میکند.۲
🔹مسأله رجعت، در ادیان سابق نیز رخ داده است، و همین امر، استبعاد بعضی از منکران رجعت را مردود میسازد، آیات ۵۵ و ۵۶ سوره بقره، احیای عدهای از بنیاسرائیل پس از مرگشان و همچنین آیات ۷۲ و ۷۳ و ۲۴۳ و ۲۵۹ از همین سوره و آیه ۴۹ سوره آلعمران، احیا و زنده شدن مردگان را در دنیا و در ادیان پیشین، بازگو میکند.۳
🔹از بررسی آیات فوق و بخصوص آیه ۸۳ سوره نمل، بخوبی مسأله رجعت غیر معصوم در دنیا اثبات میشود؛ البته آیه ۸۳ سوره نمل فقط بر رجعت انسانهای بدکار و گنه کار دلالت دارد و رجعت بعضی از مؤمنان به واسطه اخبار فراوانی که در این زمینه وارد شده است، به دست میآید که به چند نمونه از روایات رجعت اشاره میشود.
🔹شیخ مفید رحمهالله در کتاب اختصاص از امام صادق علیهالسلام نقل میکند که فرمود: اولین کسی که به دنیا باز میگردد، حسینبنعلی علیهماالسلام است و رجعت عمومی نیست؛ بلکه تنها کسانیکه در ایمان و یا در شرک، محض و خالص باشند، باز میگردند.۴
در همان کتاب نقل شده که حضرت امام باقر علیهالسلام از ابوبصیر سؤال فرمود: آیا اهل عراق رجعت را انکار میکنند؟ ابوبصیر جواب داد: بله. امام فرمود: آیا قرآن را نخواندهاند که میفرماید: «ویوم نحشر من کلِّ أمّة فوجاً» (نمل، ۸۳)۵
🔹در همان کتاب آمده که حضرت امام صادق علیهالسلام فرمود: اولین کسی که به دنیا رجوع میکند، حسینبنعلی علیهماالسلاماست، و پس از آن، زمام حکومت را بهدست میگیرد... .۶ در زیارت اربعین امام حسین علیهالسلام آمده است: «و اشهد اللّه و ملائکته و انبیائه و رسله انّی بکم مؤمن و با یابکم موقن بشرایع دینی و خواتیم عملی» که فراز «بایاکم موقن»؛ یعنی به بازگشت شما یقین دارم.۷ پس بعد از شهادت امام زمان امامان علیهمالسلام حکومت میکنند و با برچیده شدن بساط ظلم و ستم مردم در آسایش و آرامش زندگی خواهند کرد.
🌱🌱🌱
۱. بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۲۲.
۲. اقتباس از تفسیر نمونه، ج ۱۵، از ص ۵۴۷ الی ۵۶۰.
۳. ر.ک: الهیات، آیتاللّه سبحانی، ج ۴، ص ۲۹۱ - ۲۹۵، مؤسسه امام صادق / تفسیر نمونه، ج ۱۵، ص ۵۴۹، دارالکتب الاسلامیة.
۴. ر.ک: بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۳۹.
۵. ر.ک: بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۴۰، داراحیاءالتراث.
۶. همان، ص ۴۶.
۷. در بحارالانوار، ج ۵۳، باب الرجعة، ۱۶۲ روایت در زمینه رجعت از کتب گوناگون جمعآوری شده است.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (130)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌿🌿🌿
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom 👇🏾👇🏾👇🏾
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#کارگزاران_فرهنگی (130) #قرآن #کارگزاران #فرهنگی 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
#کارگزاران_فرهنگی (130)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌱🌱🌱
⏪38-دشمن شناسی
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَآءُ مِنْ أَفْوَهِهِمْ وَمَا تُخْفِى صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْأَيَتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ (آل عمران/118)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از غير خودتان همراز نگيريد. آنان در تباهى شما كوتاهى نمىكنند، آنها رنج بردن شما را دوست دارند. همانا كينه و دشمنى از (گفتار) دهانشان پيداست و آنچه دلهايشان در بردارد، بزرگتر است. به تحقيق ما آيات (روشنگر و افشاگر توطئههاى دشمن) را براى شما بيان كرديم اگر تعقّل كنيد.
🌱🌱🌱
▫️كلمهى «بِطانَة» به لباس زير گفته مىشود كه به «بَطن» و شكم مىچسبد. اين كلمه، كنايه از مَحرم اسرار است.
▫️كلمهى «خَبال» به معناى نابودى فكر و عقل است.
▫️كلمهى «عَنَت» به معنى سختى و رنج
▫️كلمهى «يَألُون» به معنى كوتاهى كردن در انجام كارى است.
🔹دشمن براى ما چه آرزو مىكند؟
اگر به واژهى «وَدَّ» در قرآن بنگريم، آرزوهاى دشمنان را درباره خود در مىيابيم:
1- او مىخواهد ما از سلاح و سرمايهى خود غافل باشيم. «ودّالّذين كفروا لو تغفلون عن اسلحتكم و امتعتكم»
2- او از ما سازش و نرمش مىخواهد. «ودوّا لو تُدهِن فيُدهِنون»
3- و براى ما رنج و فشار و زحمت مىخواهد. «وَدوّا ما عَنِتّم»
4- و براى ما ارتداد و بازگشت از دين را مىخواهد. «وَدّ كَثيرٌ مِن اهل الكتاب لو يردّونكم من بعد ايمانكم كفّاراً»
🌱🌱🌱
1.بيگانگان را مَحرم اسرار خويش قرار ندهيم. وجود مستشاران خارجى در كشورهاى اسلامى، ممنوع است.
2.هر مسلمانى هم كه مصداق «دونكم» باشد، نبايد محرم اسرار قرار گيرد، زيرا در ميان مسلمانان نيز افراد فتنهجو و جاسوس، كم نيستند.(تعیین مرز خودی و غیرخودی)
3.اوّلين حركت و خطر دشمن، تهاجم فرهنگى است. دشمن در ضربه زدن به فكر و انديشه كوتاهى نمىكند. «لايألونكم خبالاً»
4.دشمنان با روشهاى گوناگون با ما برخورد مىكنند: 1- فساد. «لايألونكم خبالاً» 2- فشار. «ودّوا ما عنتم» 3- نفاق. «ماتخفى صدورهم اكبر»
5. دشمنان خود را بشناسيد و هشيار باشيد، آنان ذرّهاى در توطئه و فتنه عليه شما كوتاهى نمىكنند. «لا يألونكم خبالا ودّوا ما عنتّم»
6.دشمنان خود را از تبليغات آنان بشناسيد. «قد بدتالبغضاء من افواههم»
7.مؤمن بودن مسألهاى است و عاقل بودن مسأله ديگر، لذا در اين آيه خداوند به مؤمنان مىفرمايد: كفّار را محرم اسرار خود قرار ندهيد، اگر عقل داريد. «يا ايها الّذين آمنوا... ان كنتم تعقلون»
🌿🌿🌿
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰ادامه درس هفتم: تعداد سورهها و آيات قرآن
▫️قرآن با ١١٤ سوره نازل شده و به همين صورت فعلى، نه كم و نه زياد، از طريق پيامبر صلى الله عليه و آله با نقل صحابه و تابعين بهدست ما رسيدهاست. اين عدد متواتر است؛ زياد بر اين فاقد اعتبار و كمتر از اين فاقد دليل است.
▫️تعيين فواصل آيات (يعنى اينكه هر آيه تا كجا ادامه دارد)، امرى اجتهادى نيست؛ بلكه امرى است توقيفى كه با دستور و نظر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بوده و از آن بزرگوار منقول است. اينگونه نيست كه با تمام شدن مطلب، آيه پايان يابد؛ چه بسا در وسطِ مطلب و در اثناءِ آن، آيه تمام مىشود با آنكه مطلب هنوز ناتمام است و در آيۀ بعد تمام مىشود. پس كوتاهى و بلندى هر آيه به مطالب مندرج در آن بستگى ندارد و صرفاً امر توقيفى است. (اينكه گذشتگان در تعداد آيات اندكى اختلاف نظر دارند، بدين جهت است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله احياناً در جايى از آيه توقف فرموده و به تلاوت ادامه نمىدادند. به همين دليل گمان مىرفت كه آيه تمام شدهاست).
▫️از ابن عباس نقل شدهاست كه: كل آيات قرآن ٦٦٠٠ آيه و همۀ حروف قرآن ٣٢٠٦٧١ حرف است. در تعداد كلمات قرآن اختلاف است؛ برخى ٧٧٢٧٧، دستهاى ٧٧٩٣٤، گروهى ٧٧٤٣٤ و عدهاى ٧٧٨٠٧ كلمه شمردهاند.
▫️تعداد صحيح آيات، طبق روايت كوفيان - كه صحيحترين و قطعىترين روايات است - ٦٢٣٦ آيه است كه از مولى اميرمؤمنان عليه السلام روايت شدهاست. ١اكنون عدد آيات قرآن در مصحف شريف همين رقم است. اين شمارش مبنى برآن است كه اولاً: «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» در سورۀ حمد يك آيه محسوب شود و در ديگر سورهها آيۀ مستقل بهحساب نيامده باشد. ثانياً: حروف مقطعه در اوايل سوَر، يك آيه محسوب شود.
📝پرسش
١. براى قرآن چند نام ذكر كردهاند؟ چهار نام كه در خود قرآن به عنوان اسم به كار رفته كدام است؟
٢. معناى سوره و آيه چيست؟ به كار بردن سوره و آيه دربارۀ قرآن توسط چه كسى انجام شده است؟
٣. نحوۀ نامگذارى و تعداد آيات هر سوره چگونه و توسط چه كسى انجام شده است؟
٤. سه نام معروف ديگر سورۀ حمد را ذكر كرده و وجه تسميۀ آنها را بيان كنيد.
٥. نامهاى زير در ارتباط با سورههاى قرآن به چه مفهومى است؟
سبع طوال، مئين، مثانى، حواميم، ممتحنات، مفصّلات.
٦. تعداد صحيح آيات قرآن - كه از اميرمؤمنان عليه السلام نقل شده - چقدر است و «بسم اللّه الرحمن الرحيم» هر سوره در اين شمارش چگونه حساب شده است؟
٧. منشأ اختلاف نظر جزئى گذشتگان در تعداد آيات چيست؟
📚آموزش علوم قرآنی، صفحه 60
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 121
#مثل #قرآن #غیبت #خوردن #گوشت #مرده #برادر #مومن #ناخوشایند #کراهت
⏪34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده
( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12)
((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) .
🌱🌱🌱
📌چند نکته
🔹2- چرا غیبت به شدّت تحریم شده ؟
((سرمایه بزرگ انسان در زندگی ، حیثیّت و آبرو و شخصیّت او است و هر چیز آن را به خطر بیندازد ، مانند آن است که جان او را به خطر انداخته باشد ، بلکه گاه ((ترور شخصیّت )) از ترور شخص مهم تر محسوب می شود و اینجا است که گاه گناه آن از قتل نفس نیز سنگین تر است .
▫️یکی از فلسفه های تحریم غیبت این است که این سرمایه بزرگ برباد نرود و حرمت اشخاص در هم نشکند و حیثیّت آنها را لکه دار نسازد و این مطلبی است که اسلام آن را با اهمیّت بسیار تلقّی می کند . نکته دیگر این که ((غیبت )) ((بدبینی )) می آفریند ، پیوندهای اجتماعی را سست می کند ، سرمایه اعتماد را از بین می برد و پایه های تعاون و همکاری را متزلزل می سازد)) و در نتیجه وحدت و انسجام جامعه اسلامی را که اسلام اهمیّت فوق العاده ای برای آن قائل شده است ، تضعیف می کند .
((از اینها گذشته ((غیبت )) بذر کینه و عداوت را در دلها می پاشد ، و گاه سرچشمه نزاعهای خونین و قتل و کشتار می گردد .
▫️خلاصه این که اگر در اسلام غیبت به عنوان یکی از بزرگترین گناهان کبیره شمرده شده ، به خاطر آثار سوء فردی و اجتماعی آن است )) .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 راهِ صلاح
🔸 مطلب مهّمی كه سالار شهیدان #حسین_بن_علی_بن_ابی_طالب به ما فرمود این است كه هرگز هدف، وسیله را توجیه نمی كند؛ یعنی نمی توان گفت ما چون می خواهیم به فلان مقصد برسیم، از هر راهی می توانیم كمك بگیریم! از هر راهی كسی شروع كرد، به آن مقصد حق نمی رسد؛ هر راهی، مقصد و هدف خاصی را تعقیب می كند [كه] به آن میرسد نه به آن مقصد اصیل. این بیان نورانی را وجود مبارك #سالار_شهیدان فرمود كه «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ»؛ اگر كسی بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد زودتر از دیگران به چاه می افتد، چون گناه كژراهه است و راه نیست، وقتی راه نبود چگونه به هدف می رسد؟! فرمود هرگز هدف، وسیله را توجیه نمی كند؛ هرگز هدف خوب به انسان اجازه نمی دهد كه از هر وسیله ای استفاده كند.
🔸 هر راهی انسان را به آن مقصد نمی رساند، #صراط_مستقیم است كه انسان را به آن مقصد والا می رساند و لاغیر! این معنا را قرآن كریم به این صورت تبیین كرد فرمود: ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾ كجا می روید؟! همین معنا را وجود مبارك امیرمؤمنان علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) آن طوری كه در نهج البلاغه آمده تبیین كرد، فرمود: «فَأَینَ یتَاهُ بِکُمْ»؛ شما را به كجا می برند؛ مگر نمیخواهید به سلامت برسید، چرا راه عیبناك را طی می كنید؟! مگر نمیخواهید به كمال برسید، چرا در #مسیر_ناقص قدم می نهید؟! «فَأَینَ یتَاهُ بِکُمْ».
آن ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾ قرآن به صورت «فَأَینَ یتَاهُ بِکُمْ» نهجالبلاغه در آمد و این دو تعبیر قرآن و نهج البلاغه به صورت «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ» سالار شهیدان در آمده است.
#سالروز_ولادت_امام_حسین_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1384/11/14
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom