eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
کاوشی در دعای 23 صحیفه سجادیه وَ كان مِن دعائِه عليه‏السلام اذا سَئَلَ اللّهَ‏ العافيةَ و شُكرَها « وقتى که عافیت و شکر آن را از خداوند مى‏خواست» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیتَک، وَ جَلِّلْنِی عَافِیتَک، وَ حَصِّنِّی بِعَافِیتِک، وَ أَکرِمْنِی بِعَافِیتِک، وَ أَغْنِنِی بِعَافِیتِک، وَ تَصَدَّقْ عَلَی بِعَافِیتِک، وَ هَبْ لِی عَافِیتَک وَ أَفْرِشْنِی عَافِیتَک، وَ أَصْلِحْ لِی عَافِیتَک، وَ لَا تُفَرِّقْ بَینِی وَ بَینَ عَافِیتِک فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ. خداوندا بر محمد و آلش درود فرست، و لباس عافیت بر من بپوشان، و سراپایم را به عافیت فراگیر، و به عافیت محفوظم دار، و به عافیت گرامی‌ام دار، و به عافیت بی‌نیازم کن، و عافیتت را بر من صدقه ده، و مرا عافیت بخش، و و برایم بستر عافیت بگستر، و عافیت را برایم از هر مانعی پیراسته ساز، و در دنیا و آخرت بین من و عافیت جدایی مینداز. 📌 پیش گفتار ⏪ علیرغم رواج و رونق داشتن فرهنگ دعا و نیایش در جامعه ،متاسفانه با ابراز دردناکی باید بگویم عموم مردم ما با گنجینه بسیار ارزشمند نیایشی امام سجاد علیه السلام که مجموعه آموزه های معرفتی اسلام است،آشنایی چندانی ندارند.! ⏪ در روزهای اولیه شیوع این ویروس منحوس که حضرت آقا در پاسخ به درخواست مردم اشاره به خواندن دعای هفتم صحیفه نمودند برخی از نرم افزارهای مرتبط با صحیفه را که بررسی می کردم بخش صدای آن ها را از اجرای مداحان معروف و خوش صدای کشورمان تهی یافتم.و این موضوع غصه ای در کنار غصه های دیگری که ناشی از غفلت ها و بی توجهی های ما به امور مهم است افزوده شد. ◀ از خدا می خواهم در کنار عالمانی که به شرح و تفسیر صحیفه مبارکه سجادیه پرداخته اند بهتر بگویم در حقیقت از این بوستان همیشه با طراوت و سبز و خرم خوشه چینی کرده و از میوه های بهشتی جان و روح خویش را فربه کرده اند،مداحان و خوش صداهای ما نیز به قرائت و پخش دعای هفتم اکتفا ننموده و با برنامه ای مدون به قرائت و انتشار همه دعاهای آن اقدام کنند و خود را از این موهبت بزرگ الهی محروم نسازند.ان شاء الله 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های اسلامی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
3 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام بر جمیع شئون ولی عصر عج ما در به جمیع شئون وجود مبارک حضرت نمی کنیم؟ سلام بر شما آنوقتی که می نشینید، سلام بر شما آنوقتی که بر می خیزید، سلام بر شما آنوقتی که قرائت دارید، سلام بر شما آنوقتی که رکوع دارید؛ به جمیع حالات حضرت سلام می کنیم! اگر اُوصانی بِالصَّلاهِ وَ الزَّکاهِ مَا دُمتُ حَیّاً شد، وَ السَّلامُ عَلَیهِ فِی جَمیعِ شُئُونِهِ درست است! برای اینکه او در جمیع شئون غرق در الهی است. اگر آن وجود مبارک در جمیع شئون خداست، بر آن وجود مبارک در جمیع شئون سلام است؛ آنوقت زیارت معنای خاص خودش را پیدا می کند که ما به تک تک شئون وجود مبارک ولی عصر سلام عرض می کنیم! آنوقتی که بر می خیزید، آنوقتی که قرائت دارید، آنوقتی که قنوت دارید، آنوقتی که رکوع دارید، آنوقتی که سجود دارید. 🔷️ ر.ک سوره مریم / آیه ۳۱ و الاحتجاج / جلد ۲ / صفحه ۴۹۳ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۸۸/۰۸/۰۶ @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت4:نکات تفسیری آیه 1و2 سوره تکاثر التكاثر ١ ✅ أَلْهَاکُمُ‌ التَّکَاثُرُ ▫ «أَلْهَی»: به خود مشغول و سرگرم داشت. غافل و بی‌خبر کرد. «التَّکَاثُرُ»: مسابقه افزون‌طلبی در اموال و اولاد، و مباهات بدان 📐 «شیخ طوسى» گویند: این سوره درباره دو طائفه از قریش بنام بنوسهم و بنو عبدمناف نازل شده که تفاخر می‌نمودند تا این که به یادآورى مرده ها و شمارش آن‌ها از لحاظ کثرت پرداختند. ✅ ۱ - تلاش براى برترى یافتن بر دیگران در ثروت و منزلت، مردم را به خود مشغول ساخته، از اهداف مهم تر باز داشته است. (ألهیکم التکاثر) 🔹 «الهاه کذا»; یعنى، او را مشغول ساخته و از امر مهم تر باز داشت (مفردات). 🔹 تکاثر، به معناى «مکاثرة» است; یعنى، افزون تر بودن را ابزار غلبه بر دیگران قرار دادن (تاج العروس) و یا رقابت با یکدیگر در فراوانى مال و عزت. (مفردات) ✅ ۲ - تفاخر بر دیگران و رقابت با یکدیگر در مقام و ثروت، نکوهیده و ناروا است. (ألهیکم التکاثر) ✅ ۳ - ضرورت پرهیز از سرگرمى ها و ترک امور بازدارنده از توجّه به حسابرسى ها در قیامت (ألهیکم التکاثر) 🔹 آیه «لتسئلنّ یومئذ عن النعیم» در آخر سوره - که بر حسابرسى از نعمت ها دلالت دارد - نشانگر آن است که سرگرم شدن به تکاثر، مایه غفلت از حسابرسى است و باید انسان از آنچه او را سرگرم ساخته و از اهداف نعمت ها بازمى دارد، پرهیز کند تا هنگام حسابرسى نعمت ها، پاسخى داشته باشد. ✅ ۴ - افزون تر بودن تعداد، نشان برترى قبیله اى بر قبایل دیگر در فرهنگ جاهلى (ألهیکم التکاثر) 🔹 آیه بعد، در یکى از احتمالات آن ناظر به ماجراى تفاخر دو قبیله از قریش، با یکدیگر است تا آن جا که به شمارش مردگان و اثبات فزونى افراد خود پرداختند. ارتباط آن با «تکاثر» در این آیه، بیانگر برداشت یاد شده است. 🔅🔅🔅 التكاثر ٢ ✅ حَتَّى‌ زُرْتُمُ‌ الْمَقَابِرَ ▫ «زُرْتُمْ»: دید و بازدید کردید. مراد از چنین ملاقات کردن و روبرو شدنی، مردن و در گورستانها دفن شدن است «الْمَقَابِرَ»: جمع مَقْبَرَة، گورستانها. ✅ ۱ - عموم مردم تا لحظه مرگ، گرفتار رقابت با یکدیگر و تفاخر به مال و مقام اند. (حتّى زرتم المقابر) ✅ ۲ - درنگ مردگان در قبرها، زمانى اندک و گذرا است. (حتّى زرتم المقابر) 🔹 تعبیر «زرتم»، بیانگر آن است که بقاى مردگان در قبرها، زیارت و دیدارى بیش نیست. ✅ ۳ - دیدار قبرستان ها براى شمارش مردگان قبیله، پست ترین اقدام برخى قبایل عصر جاهلى، در مقام اثبات برترى تعداد خویش بر قبایل دیگر (حتّى زرتم المقابر) 🔹 قید «حتّى زرتم المقابر»، ممکن است کنایه از مرگ باشد و شاید در معناى حقیقى دیدار گورستان به کار رفته باشد. در صورت دوم، ناظر به رفتارى است که درباره برخى اقوام عرب نقل شده است که کثرت افراد قبیله را، ملاک برترى دانسته و براى بالا بردن رقم آن، حتى مردگان خود را نیز شمردند. ✅ ۴ - زیارت اهل قبور براى تفاخر بر دیگران، ناپسند و مایه غفلت از اهداف اصلى نعمت ها است. (ألهیکم ... حتّى زرتم المقابر) ✅ ۵ - خاک سپارى مردگان در گورستان هاى عمومى، داراى پیشینه در تاریخ بشر (حتّى زرتم المقابر) 🔹 «مقبرة»، (مفرد «مقابر»)، مکانى است که قبرهاى متعددى در آن باشد. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت5:نکات تفسیری آیه 3و4 سوره تکاثر التكاثر ٣ ✅ کَلاَّ سَوْفَ‌ تَعْلَمُونَ‌ «کَلاّ»: بس کنید! حقّا. ✅ ۱ - ثروت و منزلت، نشانه برترى نیست و برتر پنداشتن خویش بر دیگران به جهت آن، پندارى ناروا است. (کلاّ) 🔹 حرف «کلاّ»، مطالب قبل خود را منتفى مى داند و مخاطب را از باور داشتن آن باز مى دارد. ✅ ۲ - همه انسان ها، در آینده هنگام حسابرسى نعمت ها، به پوچى افتخارات مادى پى خواهند برد. (سوف تعلمون) 🔹 زمان مورد نظر در «سوف تعلمون» - به قرینه «ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم» - هنگام حسابرسى نعمت ها است. ✅ ۳ - تلاش براى افزون تر قلمداد کردن ثروت و منزلت خویش از دیگران، درپى دارنده کیفر الهى است. (سوف تعلمون) 🔹 جمله «سوف تعلمون» تهدید است و از آن جا که صرف آگاهى به پوچى افتخارات، تهدید به شمار نمى آید; مراد هشدار به فرجامى است که اهل «تکاثر»، با آن مواجه خواهند شد. ✅ ۴ - خداوند، تهدیدکننده افزون نمایان عصر بعثت به کیفرى گریزناپذیر (ألهیکم التکاثر ... کلاّ سوف تعلمون) ✅ ۵ - جهالت، ریشه برترنمایى و مسابقه رقیبان در کسب مال و مقام (کلاّ سوف تعلمون) 🔹 مفعول محذوف «تعلمون» - چه عام (پوچى افتخارات مادى) باشد و چه خاص (پوچى افتخار به عدد افراد قبیله) - بى ارزشى تکاثر را شامل مى شود. ✅ ۶ - قیامت، زمان ظهور حقایق و پى بردن انسان ها به نیک و بد اعمال خویش (کلاّ سوف تعلمون) 🔹 وعده «سوف تعلمون» - به قرینه «لتسئلنّ یومئذ عن النعیم» - ناظر به زمان برپایى قیامت است. ✅ ۷ - عاقبت اندیشى، مانع برترنمایى و تفاخر است. (کلاّ سوف تعلمون) ✅ ۸ - توجّه به کیفر اخروى، مانع برترنمایى و تفاخر است. (کلاّ سوف تعلمون) 🔅🔅🔅 التكاثر ٤ ✅ ثُمَ‌ کَلاَّ سَوْفَ‌ تَعْلَمُونَ‌ «ثُمَّ کَلاّ»: باز هم هان! ✅ ۱ - تأکید خداوند، بر ناشایستگى تفاخر و واهى بودن افتخارات مادى (ثمّ کلاّ سوف تعلمون) 🔹 تکرار کلمه «کلاّ» و نیز استفاده از حرف «ثمّ» - که بر تراخى رتبى دلالت دارد - نشانگر تأکید خداوند، بر مفاد «کلاّ» در آیه قبل است. ✅ ۲ - آگاهى تمام مردم، از بى پایه بودن امتیازات مادى، هنگام حسابرسى نعمت ها در قیامت (ثمّ کلاّ سوف تعلمون) آخرین آیه سوره، بیانگر زمانى است که مفاد «سوف تعلمون» تحقق مى یابد. ✅ ۳ - خداوند، با تهدید رقابت کنندگان در امتیازات مادى، بر ظهور حقیقت و مواجه شدن آنان با کیفر اخروى تأکید کرده است. (ثمّ کلاّ سوف تعلمون) ✅ ۴ - توجّه به ظهور حقایق در قیامت، بازدارنده انسان از تلاش براى پیروزى بر حریفان، در مسابقه ثروت و مقام (ألهیکم التکاثر ... ثمّ کلاّ سوف تعلمون) ✅ ۵ - عاقبت اندیشى، مانع برترى نمایى و تفاخر است. (ثمّ کلاّ سوف تعلمون) ✅ ۶ - توجّه به کیفر اخروى، مانع برترى نمایى و تفاخر است. (ثمّ کلاّ سوف تعلمون) 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (89) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) 📌 لطایف و اشارات 📈 3 ـ ظهور مالكيت مطلقه در قيامت 📈 د: قرآن كريم خطاب به بت پرستان مي فرمايد: اگر از غير خدا در نظام تكوين كاري ساخته باشد چهارگونه قابل تصوير است: ⬅ يكم اين كه مستقلاً مالك ذرّه اي از ذرات جهان هستي باشد. ⬅ دوم اين كه با خدا در مالكيّتِ چيزي شريك باشد. ⬅ سوم آن كه در تدبير امور، پشتيبان و دستيار خداوند باشد، نه مالك يا شريك. ⬅ چهارم آن كه به عنوان شفيع، تنها حق تضرع داشته باشد و با شفاعت بتواند در عالم كاري انجام دهد. آنگاه سه فرض اول را محال و فرض چهارم را روا مي شمارد، آن هم به اذن خداي سبحان و به وسيله‌ي كساني چون پيامبران، اوليا و فرشتگان: (قل ادعوا الذين زعمتم من دون الله لايملكون مثقال ذرة في السماوات ولا في الأرض وما لهم فيهما من شِرك وما له منهم من ظهير ولا تنفع الشفاعة عنده إلاّ لمن أذن له) [سوره‌ي سباي، آيات22 ـ 23.]؛ به بت پرستان بگو بتهايي را كه به جاي خدا مي پرستيد بخوانيد كه اينان مالك هيچ ذرّه اي در آسمانها و زمين نيستند (نفي فرض اوّل) و در آسمان و زمين سهمي نيز براي خدايان شما نيست (نفي فرض دوم) و هيچ يك از آلهه‌ي زميني يا آسماني شما پشتيبان خدا نيز نخواهند بود (نفي فرض سوم). ⏪ پس غير خدا نه «بالاستقلال» نه «بالاشتراك» و نه «بالمظاهرة» مالك ذرّه اي نيست؛ اما راه شفاعت براي كساني كه از جانب خداوند مأذونند، گشوده است؛ به اين معنا كه بر اثر ابتهال و تضرعِ شفيع، «عدل» الهي با «رحمتش» ضميمه و حساب انسانها با شَفْع (جفت شدن) عدل و رحمت، رسيدگي مي شود وگرنه تحمّل عدل محض خداي سبحان دشوار است. از اين رو در دعا مي گوييم: «اللّهمّ عاملنا بفضلك ولا تعاملنا بعدلك»؛ بارخدايا با اسمِ حَسَن «عدل و فضل» با ما رفتار كن، نه با عدل تنها. پس شفاعت و وساطت برخي موجودهاي جهان امكان به اذن خداي سبحان محال نيست و خداي سبحان به پيامبران، امامان و اوليايش چنين اذني داده است، نه به بتهايي كه كاري از آنها ساخته نيست. ◀ حاصل اين كه، خدا هم در دنيا مالك است و هم در آخرت و در قيامت اين حقيقت، كاملاً آشكار مي شود و قيامت ظرف ظهور مالكيت خداست، نه ظرف تملك او. 📐 با توجه به آياتي كه تا كنون مطرح شد روشن مي شود كه معناي آيه‌ي كريمه‌ي (فاليوم لا يملك بعضكم لبعض نفعاً ولا ضرّاً) [سوره‌ي سباي، آيه‌ي 42.]نيز اين نيست كه شما تنها در قيامت نسبت به يكديگر مالك نفع و ضرري نيستيد و در دنيا مالك بوديد، بلكه بدين معناست كه در قيامت، حقيقتِ مالكيت مطلق خدا و نزاهت او از شريك در مُلْك، بر همگان آشكار خواهد شد. گرچه در همين دنيا نيز اين حقيقتِ مسلّم براي گوينده‌ي «لو كشف الغطاء ما ازددت يقينا» [بحار، ج40، ص153.]وشاگردان راستين او مكشوف و بي پرده است. 📐 بنابر آنچه بيان شد، سخن نارواي فرعون درباره‌ي فرمانروايي خود: (أليس لي ملك مصرَ) [سوره‌ي زخرف، آيه‌ي 51.]، نشانه‌ي آن است كه او ربّ العالمين را نشناخته بود و هر كس بگويد: «امروز كار در اختيار ما و فردا به اختيار خداست»، انديشه اي فرعوني دارد، نه توحيدي؛ زيرا مالكيت خدا نسبت به امروز و فردا يكسان است و اين حقيقتي است كه در قيامت بر همگان آشكار خواهد شد و فهم آن در دنيا براي گروهي دشوار است[1] و با تحليل معلوم مي شود كه بسياري از انديشه ها و عقايد انحرافي، فرعوني است. 📝 پی نوشت: [1]ـ توحيد همان گونه كه برترين معارف الهي است، دشوارترين آن نيز هست؛ پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد: من و پيامبران پيشين كلمه اي به عظمت «لا إله إلّا الله» نياورده ايم: «ما قلت ولا قال القائلون قبلى مثل لا إله إلّا الله» (توحيد صدوق، باب ثواب الموحّدين والعارفين، حديث1). حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) نيز در پاسخ اين سؤال كه از جايي كه شما ايستاده ايد تاعرش چقدر فاصله است؟ ابتدا فرمودند: دانش جويانه بپرس و در پي فهم وعلم باش، نه امور ديگر. آنگاه فرمودند: از اين جا تا عرش خدا به قدر گفتن «لا اله الّا الله» فاصله است: «أن يقول قائل مخلصاً لا إله إلّا الله» (بحار، ج10، ص122). معلوم مي شود توحيد، معرفت و عقيده اي است كه انسان را از فرش تا به عرش بالا مي برد. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (90) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) 📌 لطایف و اشارات 📈 3 ـ ظهور مالكيت مطلقه در قيامت 📐 كسي كه خود را در شأني از شئون، مالك يا مَلِك دانست، او موحّد نيست. موحّد كسي است كه با خدا بيعت كند و بيعت بدين معناست كه جان و مال خود را به خدا بفروشد و آنگاه بگويد: «لا أملك لنفسى ضَراً ولانفعاًً». فروختن چيزي با مالك بودن آن پس از فروش سازگار نيست. همان گونه كه پس از فروش كالا، ديگر خود را مالك آن نمي دانيم، پس از بيع و بيعت خويش با خدا نيز نبايد خود را مالك خويش بدانيم. 📐 موحّدي كه خود را مالك هيچ نفع و ضرري نمي داند، اگر در شئون هستيِ خود مانند چشم و گوش نيز بخواهد تصرف كند، بايد از مالك حقيقي اجازه بگيرد؛ زيرا آن را فروخته و خود رامالك نمي داند وگرنه چنين تصرفي در مِلك غير و بدون اذن مالك خواهد بود. البته تعبيرهاي «بيع»، «شراء»، «اجر» و مانند آن در متون ديني، تشويقي است وگرنه، ما نه بالاصاله مالك چيزي هستيم تا آن را به خدا بفروشيم و نه از او طلبي داريم تا از او بستانيم و نه به سود او كاري كرده ايم تا شايسته‌ي اجر و پاداش از او باشيم. ⏪ تذكّر: قيامت نه تنها ظرف ظهور مالكيت خداوند، بلكه ظرف ظهور همه‌ي اوصاف اوست؛ چه اوصاف جمالي، مانند «مَلِك» و چه اوصاف جلالي، مانند «قدّوس». در قيامت آشكار مي شود كه خداي سبحان همواره قدّوس، سلام، مؤمن، مُهَيمن و... بوده و هست. ◀ خداي سبحان در قيامت هم در چهره‌ي «أرحم الرّاحمين» ظهور مي كند و هم در چهره‌ي «أشدّ المعاقبين». البته معرفت اكتناهيِ همه اسماي حسناي الهي مقدور كسي نيست، ليكن اصل توحيد و نزاهت خداوند از هر گونه شريك، در قيامت كاملاً معلوم مي شود. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. @rahighemakhtoom
تقدیم به همه شیعیان🌹 https://digipostal.ir/shabaan کارت پستال تبریک نیمه شعبان. سلام علی آل یس @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روح بی نیازی و فرهنگ انتظار باشند تا وجود مبارک حضرت بیاید و دلها را پر از کند. آنچه که مهمتر از بیرونی است، آن است که روح و بی نیازی را در دلهای پیروانش زنده می کند؛ بِهِ یَملاءُ الله (سبحانه و تعالی) قُلُوبَ اُمَّتی مِنَ الاستِغناء. یک کسی که چشمش به جیب زید است و کیف عمرو، این نه عالم می شود، نه می شود، نه منتظر حضرت است؛ این در می آید، حواستان جمع باشد! کاسب هرگز منتظر حضرت نیست. یک ملتی است که باشد. ملتی مستغنی است که باشد. 🔷️ ر.ک بحار الانوار / جلد ۵۱ / صفحه ۹۲ ✅ دیدار با جمعی از حافظان قرآن و همسران سپاهیان اراک _ قم ؛ ۱۳۸۳/۰۷/۱۹ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
25 📌واکاوی دعای 23 3 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیتَک، خلعت و لباس عافیتت را بر من بپوشان وَ جَلِّلْنِی عَافِیتَک، (عافیت فراگیر مانند باران که به هنگام بارش بر گلزار و شوره زار یکسان می بارد و همه جا را فرا می گیرد. در دعاها هم که کلمه تجليل آمده، آن هم به معني ستر و پوشيدن آمده، مي‌گوييم:وَ جَلِّلْنِي بِسِتْرِك‌-وَ جَلِّلْنِی رِضَاک) ✳️ راز تکرار واژه عافیت در دعا(10 بار در فراز نخست با فعل های درخواستی متنوع و گوناگون) ⏪ الف- نقش بی بدیل سلامتی ،جایگاه و اهمیت عافیت در زندگی 📐 - درخواست سلامتی و عافیت در بدن و دین و برای دنیا و اخرت در دعاهای پیشوایان زراره از حضرت باقر عليه السّلام حديث كند كه فرمود: بگو (دعائى را كه ترجمه‌اش چنين است): «بار خدايا از تو خواهم هر خوبى را كه دانشت آن را فرا گرفته، و بتو پناه برم از هر بدى كه دانشت آن را احاطه كرده، بار خدايا از تو خواهم عافيت خود را در همۀ كارهايم، و پناه برم بتو از خوارى و رسوائى دنيا و از عذاب آخرت». اصول كافى / ترجمه كمره اى ؛ ج 6 , ص 325 📐 -عافیت نعمت و موهبت ناشناخته امام صادق عليه السلام : عافيت نعمتى پنهان (ناشناخته) است. هر گاه باشد به دست فراموشى سپرده مى شود ( كسى قدرش را نمى داند) و هر گاه نباشد به ياد آورده مى شود. کسی قیمت تندرستی شناخت که یک چند بیچاره در تب گداخت 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های اسلامی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
4 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی 🕑 زمان: 30دقیقه 📈 این تلاوت شامل آیات۵۰ تا 82 سوره مبارکه بقره است .. 🔅🔅🔅 ✅نشر و تبلیغ آموزه های ناب وحیانی را از دیگران دریغ نکنیم. @rahighemakhtoom
8 🔅🔅🔅 📈 روش تفسير قرآن به قرآن ❇ لزوم استفاده از قرائن در فهم قرآن 📐 درباره قرائن زماني هم امر به همين گونه است. قرآن کريم مي‌فرمايد: «‌وَ إِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقاعِدَ لِلْقِتال‌»‌؛[7] صبح از خانه براي سامان دادن وضع جنگ بيرون آمدي. اين آيه مربوط به چه روزي است؟ هيچ جاي قران آن را مشخص نکرده است. اما آن-وقت که نازل شد همه مي-فهميدند که اين آيات مربوط به جنگ احد است. آيا اگر بخواهيم بفهميم «‌وَ إِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ‌» چه روزي بوده، بايد حتما آيه‌اي پيدا کنيم که آن روز را مشخص کند؟ نه، اين آيه در مقام بيان آن روز نيست. 📐 براي آنهايي که در آن زمان بودند مشخص بود که مقصود چه زماني است، اما اين آيه نمي-خواهد به ما بفهماند که در چه روزي جنگ احد واقع شد. آنچه را که اين آيه در مقام بيان آن است يا خودش بيان مي-کند، يا اگر ابهامي داشته باشد آيه ديگري بيان مي-کند. 📐 اما نکته-هاي ديگري که در اطراف آن موضوع وجود دارد و ما مي‌خواهيم آنها را استفاده کنيم لازم نيست حتما از آيات ديگر استفاده کرد. آنها را مي-توان از بيانات خود پيغمبر اکرم يا از بيانات اهل بيت او که عترت پيغمبرصلوات‌الله‌عليهم‌اجمعين هستند، و گاهي از شواهد تاريخي قطعي و ... استفاده کرد. همه آنها هم حجت و هم معتبر هستند و در جاي خود ارزشمند هستند و بايد آنها را ياد گرفت و استفاده کرد، اما نه به عنوان تفسير اين آيه. تفسير اين آيه در همان حدي است که آن آيه مي-خواهد با همان جمله به ما القاء کند. همه شما را به خدا مي سپارم و به عنوان خادم اين موسسه از همه شما عزيزان تشکر مي‌کنم که در اين جلسه شرکت کرديد. اجر همه شما با خداي قرآن به برکت عنايات ولي عصر ارواحنا فداه! خداي متعال ان-شاءالله علماء و اساتيد و حق‌داران بر ما، به-خصوص مرحوم آقاي طباطبايي، را از خزانه کرم خود پاداش دهد، و بر توفيقات موجودين بيفزايد؛ ما را هم بيش از پيش از انوار قرآن کريم براي سعادت فردي و اجتماعي بهره-مند فرمايد! والسلام عليکم و رحمه الله 📝 پی نوشت: [1] . نساء، 69. [2] . رعد، 26. [3] . نحل، 44. [4] . بحارالانوار، ج82، ص279. [5] . انعام، 145. [6] . نحل، 44. [7] . آل‌عمران، 121. 🔅🔅🔅 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (159) همايش بين المللي در سال و افتخار حسيني (عليه‌السلام) 🔅🔅🔅 📈 اصل ششم. عزّت و افتخار حسيني در اين است كه نظام اموي كه در آن حاكم، حكومت و محكوم بيمار بودند، فضاي بيمارستان، يعني خود مملكت، با ويروس غَطْرَسه حاكمان آلوده بود، راه نفوذ بيگانگانِ مطرود شرق و غرب باز بود، و همگان در عين تكالب و تهاجم نسبت به منافع يك ديگرهدف مشتركي داشتند به نام هدم اسلام و محو حاميان راستين آن، بايد مورد اصلاح تنها رهبر معصوم آن عصر، يعني امام حسين(عليه‌السلام) قرار گيرد، در حالي كه آن حضرت(عليه‌السلام) نه ويژگي منحصر به فرد خاتم پيامبران صلي الله عليه و آله و سلم را دارا بود و نه طبق قضا و قدر الهي مأذون بود معجزات محيّرالعقول نبوي را ارايه كند، يا نظير موساي كليم آيات بيّن خدا را نشان دهد، يا مانند عيساي مسيح(عليه‌السلام) مرده اي را زنده كند، يا اَكمه و اَبرص و اَعمي را درمان نمايد؛ با اينكه برابر نظام ولايت تكويني، مي توانست به اذن خداي سبحان همه آنها را مقتدرانه انجام دهد؛ غرض آنكه وضع نابه سامان كشورِ به ظاهر اسلامي، همانند زلف آشفته كشورهاي جاهلي بود. 📐 ماموريّت آن حضرت، همانند مسئوليّت پيامبران الهي بود؛ با اين تفاوت اساسي كه آن ذوات مقدّس به معجزاتي نظير عصا و يدِ بيضا مسلّح بوده اند و امام حسين(عليه‌السلام) با دست خالي بدون معجزه ظاهري. امّا و صد امّا «كاروان حسيني»، اعم از زن و مرد، خرد و كلان، شهري و روستايي، مدني، مكي و عراقي، با طينت عشق تخمير شدند و با كوثر عشق آبياري، و با دست هنرمند معمار عشق، تصوير و با نفخ عاشقانه مصدر عشق زنده شدند و در فضاي عشق نفس كشيدند و در بوستان عشق هم آواي ديگر عاشقان، نغمه سراي ظلم ستيزي شدند، و همان طوري كه معماران كعبه، حضرت خليل و ذبيح(عليهما‌السلام)، ذرّه ذرّه اين بناي جهاني توحيد را با آهنگ دلنواز (رَبّنا تقبّل منّا) [سوره بقره، آيه 127.]ساختند، قافله كربلا، قطره قطره خون هاي طيّب و طاهررا با نواي دل انگيز «إن كان الإسلام لايستقيم إلّابقتلي فيا سيوف خذيني» [ر.ك: اعيان الشيعه، ج 1، ص 581.]نثار كردند. ⏪ در فرهنگ متقن دين، اين عناصر محوري معقول و مقبول است: ▫ 1. خون شهيد طيب و پاكيزه معنوي است. ▫ 2. مرز و بومي كه در آن شهيد آرميده است، طيّب و پاكيزه معنوي است. ▫ 3. سرزمين طيّب و پاكيزه به اذن خداوند كه باغ عالم را مي آرايد، ميوه مي دهد. اينك مدارك عناصر محوري مزبور در زيارت شهدا آمده است: «طبتم و طابت الأرض الّتي فيها دفنتم» [اقبال الاعمال، ص 335.]و در قرآن كريم آمده است: (و البلد الطيّب يخرج نباته بإذن ربّه).[ سوره اعراف، آيه 58.] 📐 راز و رمز پيروزي خون شهيد بر هر سلاح مدرن آن است كه تأثير درس و بحث و تصنيف و تأليف، از سنخ علم حصولي و مفهوم ذهني است، ليكن تأثير شهادت شاهدان، جانبازي معلولان جنگي، و اسارت آزادگان از قبيل جاذبه است اولاً، و كيمياگري است ثانياً. آن گوهر ناب غيبي، چونان آهن ربا، آهن سرد و فسرده را جذب مي نمايد اوّلاً، آن گاه نظير كيمياگري آن را به طلاي خالص متحوّل مي كند ثانياً. معتادان به قال و قيل مدرسه،جريان جاذبه را كوچك نشمرند و مبتلايان به مفاهيم ذهني ماجراي كيميا را انكار نكنند: هر كه شد محرم دل در حرم يار بماند و آن كه اين كار ندانست در انكار بماند[ديوان حافظ.] 📐 بنابراين، در عصر امام حسين(عليه‌السلام) ضرورت نهضت به نصاب تامّ خود رسيد و تنها راه آن، بذل نفس و نثار نفيسِ بود و خون دوده ء طه و يس، شاخص ترين بهاي كالاي گران دين بوده است، زيرا كسي كه در عرصه جهاد اوسط عقل را بر نفس پيروز كرد و به اخلاق صحيح و عادلانه متخلّق شد، و در صحنه جهاد اكبر عشق را بر عقل قاهر نمود و به شهود غيب نايل آمد، حتماً در جهاد اصغر كه جنگ فيزيكي با دشمن بيروني است، ظفرمند خواهد شد. 🔅🔅🔅 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (160) همايش بين المللي در سال و افتخار حسيني (عليه‌السلام) 🔅🔅🔅 👈 لذا وقتي در شام از حضرت امام سجاد(عليه‌السلام) پرسيده شد كه در جريان كربلا چه گروهي غالب شد، آن حضرت در پاسخ فرمود: اگر خواستي بداني چه كس پيروز شد، هنگام نماز اذان و اقامه بگو، مي يابي نام خداوند و پيامبر در آن مطرح است و مي فهمي كه اهل بيت وحي و نبوت غالب شدند.[ بحار الانوار، ج 45، ص 177.] ⏪ معاويه خود را همتاي رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي پنداشت، در برخي از جمعه هااصلاً نام آن حضرت صلي الله عليه و آله و سلم را در خطبه نماز مطرح نمي كرد و با شنيدن نام مبارك پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم در اذان مي گفت: «پيامبر بلندهمت بود و به هوس خويش نام خود را كنار نام خداوند ياد كرد... ».[ اعلام الهدايه، ج5، ص209.] ⏪ انديشه و انگيزه نهضت امام حسين(عليه‌السلام) در مرحله ابقاي اسلام و حكومت ديني، همان هدف برين پيامبر بزرگ الهي صلي الله عليه و آله و سلم در مرحله احداث و تأسيس بود؛ يعني تعليم كتاب و حكمت و تزكيه نفوس از اوساخ جاهلي منظور اصلي بود؛ لذا حسين بن علي(عليه‌السلام) در صدد برآمد كه با بهترين وضع سيّئات اموي را به حسنات نبوي و علوي تبديل كند. به همين جهت، موعظت الهي را كه دعوت مردم به ايستادگي براي خدا، خواه تنها يا باهم بود، آغاز كرد؛ (قل إنّما أعظكم بواحدة أن تقوموا لله مثني و فرادي ثمّ تتفكّروا ما بصاحبكم من جنّةٍ).[ سوره سبأ، آيه 46.] ⏪ آن گاه دعوت به قرآن، هدايت به عترت، ارشاد به انسجام، و هماهنگي كامل و لازم ميان اين دو وزنه وزين، سپس دعوت به وحدت و هم آوايي آحاد امّت با هم و ترك هرگونه اَحقاد كهن و ترغيب ولايت مداري آنان نسبت به عترت طاهرين و ترهيب آنها از نفوذ پذيري از آثار جاهليت و ايقاظ مردم و تحريك آنان به سبك قيادي آن، نه به صورت سياقي، زيرا محرّك اگر خود پيشگام و قائد باشد، موفّق است و اگر پسگام و سائق باشد، كامياب نخواهد بود. ⏪ تجربه نشان داد، رهبري كه پيش آهنگ باشد و برود و به امت بگويد بياييد، به نتيجه مي رسد؛ ولي كسي كه با سخنراني، فقط مشوّق ديگران است و مي گويد برويد، به مقصد نايل نمي شود. ⏪ امام حسين(عليه‌السلام) بعد از تبيين اصول و معارف ناب، و راهنمايي راه و روش، و بازگو كردن آثار تلخ و شيرين در ضمن كلام يا كتاب، حركت نمود و به مخاطبان خود ندا داد بياييد، زيرا در مكّه بعد از انجام عمره مفرده كه از اول قصد آن را داشت(نه آنكه از آغاز، نيّت حج تمتع و عمره تمتع كرده باشد و آن گاه آن را به عمره مفرده تبديل نموده باشد كه در برخي مقاتل و تاريخ آمده است، چون چنين مطلبي پشتوانه حديثي ندارد و آنچه در روايات معتبر وارد شده، اين است كه آن حضرت از اول به نيّت عمره مفرده معتمر شد)، در حضور همگان سخنراني فرمود كه بخشي از آن كلمات نوراني چنين است: « ... مَنْ كان باذلاً فينا مُهْجَتَهُ وَموطّناً علي لقاء الله نفسَهُ، فليرحل معنا فإنّي راحلٌ مصبحاً ان شاء الله تعالي»؛[ اللهوف، ص 60.] ⏪ هر كس خون دل خويش را در راه دين بذل مي كند و بر ديدار خداي سبحان توطين نفس كرده و لقاء الله را وطن خود قرار داده است، با ما حركت كند و من بامداد، رحلت و سفر خود را شروع مي كنم. 🔅🔅🔅 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
🔸 میلاد یگانه منجی عالم بشریت، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد @rahighemakhtoom
📌 وظیفه منتظران 📈 عید سعید و بزرگ و خجسته نیمه ‌شعبان را به پیشگاه آن حضرت و عموم علاقمندان قرآن و عترت و شما فرهیختگان و مؤمنان تهنیت عرض می ‌کنیم و از ذات أقدس الهی مسئلت می ‌کنیم، بهترین عیدی ما را حفظ نظام ما و کشور ما و دولت و ملت و مملکت و رهبر ما و همه عزیزان و علاقمندان به قرآن و عترت قرار بدهد! 📈 کسانی که منتظر ظهور آن وجود مبارک هستند، باید برنامه ‌های آن حضور و ظهور را فراهم بکنند. برنامه ‌های آن حضرت بر اثر اختلاف درجات ایمانی مردم در سؤال ‌های مختلف مطرح شد و ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) جواب ‌های گوناگون دادند. بعضی از مؤمنین از ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) سؤال کردند وظیفه ما در عصر غیبت که منتظر ظهور آن حضرت هستیم چیست؟ فرمود حداقل این است که «لِیعِدَّنَّ أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ الْقَائِمِ وَ لَوْ سَهْماً»؛[1] هر کدامتان یک تیر را آماده کنید که حضرت آمد، یاری کند؛ این مرحله مجاهدان در جهاد اصغر هست، رزمندگان در جهاد اصغر هست، این در روایات ما هست. اما آن کار مهمی که حوزه‌ها و دانشگاه‌ ها باید انجام بدهند، مسئله عقل است. 📈 مستحضر هستید که عقل دشمن دارد، علم دشمن ندارد، چون جهل در قبال عقل است نه در قبال علم، خود علم گاهی ابزار دشمن است. علم یعنی باسواد بودن، این دست چه کسی باشد مهم است! گاهی خود علم دست یک آدم جاهل است. بیان نورانی حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) این است که «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ [لَمْ ینْفَعْهُ‏] لَا ینْفَعُه‏»؛[2] ـ این بیان نورانی حضرت است در نهج البلاغه ـ یعنی یک عالم درس‌خوانده ‌ای است که تمام علم و سوادش را در راه گناه صرف می ‌کند. علم دشمن ندارد، خود علم ابزار دشمن است؛ عقل است که دشمن دارد، «العقل مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان».[3] عقل آن نیروی توانمندی است که زانوبند وهم و خیال در بخش نظر، زانوبند شهوت و غضب در بخش عمل در دست اوست. اصلاً عقل را عقل گفتند، برای اینکه «بیده العقال»؛[4] آن آدم عاقل این عقال در دست اوست و زانوی وهم و خیال را عقال می ‌کند، آزادانه و حکیمانه استدلال می‌ کند و بدون مغالطه به مقصد می‌ رسد. 📈 در بخش عمل دستورهای الهی را گرامی داشتن، یک عقال ویژه ‌ای است که به دست اوست تا دو زانوی شهوت و غضب را عقال کند، مزاحم عقل عملی نشوند. حالا چکاری حضرت می‌ کند! این روایت بیست و یکم همان جلد اول اصول کافی است: «وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَاد»؛[5] عقل مردم کامل می‌ شود. آن وقت این هفت میلیارد الآن اگر 313 صحابی مانند امام داشته باشد، اداره‌ آن خیلی آسان است. وظیفه همه مخصوصاً حوزویان و دانشگاهیان عاقل شدن است. عاقل نه بی ‌راهه می‌رود، نه راه کسی را می ‌بندد، راحت است. غرض این است حضرت که ظهور می‌ کند بهترین ره آورد آن عقل مردم است. جامعه را عقل اداره می‌ کند. 📈 بهترین یاری حوزه و دانشگاه نسبت به ظهور حضرت، عاقل شدن است. مردم هم وقتی ببینند یک عده عاقل دارند اداره می‌ کنند کشور را، عاقل دارند حرف می ‌زنند، دنبالش راه می ‌افتند؛ حالا چند نفر اگر بی ‌راهه رفتند گفت: «آتش که را بسوزد گر بولهب نباشد»،[6] آنها مهم نیست. ما وظیفه ‌مان این است. 📈 بنابراین امروز که روز میلاد پُر برکت آن ذات مقدس است، بهترین عرض ادب به آنها این است که آدم شاگردی آنها را قبول کند، از علوم اینها استفاده کند، از دستورات اینها استفاده کند. الآن ما در کنار سفره امام و شهدا نشسته‌ایم، بهترین دوران برای معارف الهی و نشر احکام الهی است. هیچ دوره ‌ای به این عظمت نبود و نیست! همه ما سعی کنیم که ـ إِن شَاءَ اللَّه ‏ـ این دوره را، این نظام را، این موقعیت را حفظ کنیم تا هم ـ إِن شَاءَ اللَّه ‏ـ خودمان به مقصد برسیم، هم عده‌ ای را به مقصد برسانیم. [1]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج‏52، ص366. [2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت107. [3]. الکافی(ط ـ الإسلامیه)،ج1، ص11. [4]. ر. ک: تحف العقول، ص15؛ «فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم إِنَّ الْعَقْلَ عِقَالٌ مِنَ الْجَهْل‏». [5]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص25. [6]. اشعار منتسب به حافظ، شماره9؛ «در کارخانهٴ عشق از کفر ناگزیر است ٭٭٭ آتش که را بسوزد گر بولهب نباشد». 📚 سخنرانی عمومی در روز نیمه شعبان تاریخ: 1397/02/12 🔅🔅 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📈 دوستی اهل بیت علیهم السلام ⏪ مستحضر هستید كه در آن آیه كریمه نفرمود، اجر رسالت من دوستی اهل بیت است: «لا اسئلكم علیه اجراً الاّ مودةَ القربی» نفرمود, نفرمود مُزد رسالت من این است كه شما اهل بیت را دوست داشته باشید، بلکه فرمود: ﴿إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾،[1] ضمیر در ﴿فِی الْقُرْبی﴾ مستقر است و عاملش هم آن «كان» است؛ یعنی «الاّ المودة المستقرّة الكائنة فی اهل بیت»؛ دوستی اهل بیت اجر رسالت نیست، آن ‌كه جان بِكَند و دوستی مستقر نسبت به این خاندان داشته باشد، این مُزد پیغمبر را داده است. خیلی ‌ها هستند دوست پیغمبر و اولاد پیغمبر هستند، ایام عاشورا عزاداری می ‌كنند؛ اما این ظرف, ظرف لغو است! این می ‌شود مودّت قُربیٰ، یعنی اینها را دوست دارند؛ خیلی ‌ها هستند كه حسین‌ بن‌ علی را دوست دارند. روی زمین چه كسی است كه حسین ‌بن ‌علی را دوست نداشته باشد؟! فداكاری, عزّت, استقلال, شرف, شهامت, دادنِ زن و بچه در این راه, می‌ شود در عالَم كسی پیدا شود كه حسین ‌بن ‌علی را دوست نداشته باشد؟! هیچ ملت آزادی خواهی, هیچ ملت عدل خواهی! ⏪ اما آنكه وظیفه ماست دوستی اهل بیت نیست، «الا المودة الكائنة المستقرة الثابتة الحاصلة فی اهل بیت»؛ این ظرف, ظرف مستقر است، این مُزد رسالت است! اگر این مزد رسالت شد، آدم تابع اینهاست. اگر دوستی ما فقط مستقرّ در این خاندان بود، ما جای دیگر دوستی نداریم! ما كسی را دوست نداریم! این دوستی مستقر, اطاعت را هم به همراه دارد: «وَلِی‏ لِمَنْ‏ وَالاكُمْ‏ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُم‏»،[2] همه چیز را به همراه دارد. [1]. سوره شوری، آیه23. [2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص775. 📚 سخنرانی عمومی در روز نیمه شعبان تاریخ: 1395/03/02 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh4.pdf
137.8K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه چهارم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh2.pdf
162.9K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه دوم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh7_p2.pdf
147.7K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه هفتم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom