برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(110)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌 گزيدهي تفسير
📐 عبد سالك در اين آيه هدايت به صراط مستقيم را از خدا درخواست مي كند و اين هدايت همان هدايت تكويني است؛ زيرا گوينده (نمازگزار يا قاري قرآن) پس از شناخت خداوند و ايمان به او، نور هدايت مي طلبد تا در پرتو آن راه و پرتگاه را بشناسد و چون پويايي انسان دائمي است و راهِ حقْ نيز مراحل فراواني دارد، عبد سالك بايد همواره هدايت به صراط مستقيم را از خدا بخواهد.
📁 صراط بزرگراهي است كه از يك سو به خداي سبحان مرتبط است (و از اين رو واحد است، نه كثير) و از سوي ديگر در فطرت يكايك انسانها قرار دارد و از نهاد آنها آغاز مي شود و از اين رو پيمودن آن دشوار نيست و هر كس آن را بپيمايد به لقاء الله مي رسد.
📈 تفسير
اهدنا: هدايت در لغت به معناي دلالت و ارشاد است و آن دو گونه است: يكي نشان دادن راهِ دستيابي به مقصد، كه به آن «اِرائه طريق» مي گويند و ديگري رساندن راهيان به هدف كه از آن به «ايصال به مطلوب» تعبير مي شود.
▫ صراط: بزرگراه وسيع و روشن است. راغب مي گويد:
اين واژه در اصل «سراط» بوده كه به معناي بلعيدن است و چون جاده باز و عمومي با فراخي و وضوحي كه دارد، گويا سالك را در كام خود مي كشد و او را به پيش مي برد، به آن «صراط» گفته مي شود[مفردات راغب، «سرط».].
📁 برخي از پژوهشگران لغات قرآني اين راي را ناصواب دانسته، صراط را واژه اي مستقلّ و غيرمبدّل مي دانند؛ زيرا «سِراط» مشتقات گوناگوني دارد، در حالي كه «صراط» چنين مشتقاتي ندارد[التحقيق، ج6، ص264.].
مستقيم: اين واژه از مادّه «ق و م» است و بر اثر هيئت خاص باب استفعال، بر طلب قيام دلالت مي كند. از آن جا كه انسان در حال قيام، قادر بر بيشترين كارهاي خويش است، واژهي «قيام» را نام بهترين حالت هر شي ء قرار داده است؛ چنانكه بهترين حالت درخت آن است كه بر ساقهي خود ايستاده و ريشه در زمين داشته باشد و از اين رو چنين حالتي را قيام درخت مي نامند.
📁 استقامتْ طلب قيام از شي ء است و طلب قيام كنايه از ظهور و حصول آثار و منافع هر چيز است و چون آثار و منافعِ راه در مستوي بودن، نداشتن اعوجاج و گمراه نكردن سالك است، چنين حالتي را قيام آن مي دانند. پس راه مستقيم راهي است كه نداشتن اعوجاج از آن مطلوب و اين مطلوب حاصل باشد. از اين رو صفت مستقيم براي صراط، توضيحي است، نه احترازي.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(111)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📈 تفسير
✅ راه نور و راهيان نوراني
📐 انسان كه موجودي پويا و سالك است، براي آن كه مقصد و غايتِ سلوكش لقاي مهر ربّ العالمين باشد، نيازمند مسلك و صراطي است كه از آسيب اعوجاج مصون و از دستبرد اهريمن مأمون باشد و محتاج نور هدايتي است كه راه را به وي نموده، او را قدم به قدم تا به مقصد راهنمايي كند.
📁 خداي سبحان راه سلوك و وصول سالكان كويش را ترسيم كرده، همگان را به حركت در آن براي وصول به اوصاف جمالي خود فرا خوانده است.
عبد سالك در اين آيهي كريمه، به تعليم خداي سبحان، هدايت به صراط مستقيم را مسئلت مي كند و هدايت بر دو گونه است: تشريعي و تكويني[بحث مبسوط هدايت تكويني و تشريعي در كتاب «هدايت در قرآن» آمده است.].
📁 هدايت تشريعي عبارت است از ارائهي قانون سعادت بخش، تعليم معارف، تبليغ احكام دين و امر به فضايل و نهي از رذايل از طريق وحي و رسالت كه از آن به «ارائهي طريق» ياد مي شود؛ اما هدايت تكويني آن است كه پروردگار، نيروهاي علمي انسان را از بينش خاص و نيروهاي عملي او را از كشش و كوشش مخصوص برخوردار كند تا فهم يا مشاهدهي معارف الهي و پيمودن راه و نيل به هدف نهايي به وِفق مراد حاصل شود و به عبارتي ديگر «دستگيري قدم به قدم از عبد سالك و رساندن او به مقصد». از اين رو به «ايصال به مطلوب» موسوم است.
📁 هدايتي كه در آيهي كريمهي (اهدنا الصّراط المستقيم)، از خداي سبحان مسئلت مي شود هدايت تكويني است[مفسراني كه هدايت در اين آيهي كريمه را به «مداومت بر پيمودن صراط مستقيم» و يا «ثبات قدم در راه» تفسير كرده اند، آن را هدايت تكويني دانسته اند.]، نه تشريعي؛ زيرا گويندهي آن (نمازگزار يا قاري قرآن) پس از شناخت خدا، دريافت معارف و احكام دين و گرويدن به آن، از خداوند هدايت مي طلبد. پس او در پي كسب و تحصيل حاصل نيست، بلكه او هدايتي نوراني مي طلبد كه در پرتو آن هم راه را به خوبي ببيند و هم پرتگاههاي اطراف آن را بشناسد: «اليمين والشِمال مضلّة والطريق الوُسطي هى الجادّة»[ نهج البلاغه، خطبه 16، بند 7.].
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(112)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📈 تفسير
✅ راه نور و راهيان نوراني
📐 سرّ اين كه عبد سالك همواره بايد هدايت به صراط مستقيم را از خداي سبحان بخواهد (در نماز يا تلاوت قرآن)، اين است كه راه انسان به سوي خدا مقاطع و مراحل فراواني دارد و انسان به هر مرحله از مراحل كمال كه نايل شد، گرچه فعلاً نسبت به آن مرحله نوراني و بيناست، ليكن دوام آن كمال و بقاي آن حال نيازمند به دوام افاضه است؛ چنانكه نسبت به مراحل برتر، تاريك و نابيناست.
📁 حتي اولياي الهي كه بسياري از مراحل كمال را پيموده اند، باز ممكن است بسياري از حقايق را نديده، همچون موساي كليم (عليه السلام) سخن از (ربّ أرني أنظر إليك) [سورهي اعراف، آيهي 143.]داشته باشند. از اين رو هر كس به مرتبه اي از كمال در معرفت و عمل دست يافت، از سويي بايد ثبات قدم در آن مرتبهي كمالي را از خدا بخواهد: «لا تنزع منّا صالحاً أعطيتنا» [بحار، ج87، ص175.]، «فلا تسلب منّى ما أنا فيه» [همان، ج99، ص267.]، و از سويِ ديگر براي رسيدن به مراتب برتر، نور هدايت بخواهد، تا حدوث كمال به بقاي آن متصل گردد و مراحل ابتدايي آن به مقاطع نهايي بپيوندد؛ چنانكه در تطبيق حكم كلي بر مصداق و تشخيص وظيفه، نياز به هدايت است.
📁 هدايت تشريعي و آشنايي با معارف دين گرچه لازم و مايهي تماميّت حجّت است، ليكن گاهي به تنهايي براي رسيدن به مقصد كافي و كارساز نيست؛ چنانكه بسياري از عالمان دين و دانايان احكام و حِكَم شريعت بر اثر حرمان از شهود باطنِ نفرت انگيز گناه، بدان دست آلودند. اين هدايت تكويني و نور بصيرت دروني است كه به عبد سالك مصونيت مي بخشد.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
Al-Aadiyaat01.mp3
4.88M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_عادیات
#سوره_العادیات
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت13:تفسیر صوتی سوره العادیات
📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#وفات_حضرت_خدیجه_س
#گوهر_ذات
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 صالحین
📁 سالگرد رحلت بانوی با فضیلت اسلام همسر رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التهیه و الثناء) مادر سیده نساء عالمیان فاطمه زهرا (علیها آلاف التحیت والثناء) حضرت خدیجه كبری (سلام الله علیها) فرا رسیده است، رحلت ام المومنین را به پیشگاه خاتم الاوصیاء ولی عصر ارواحنا فداه تعزیت عرض می كنیم.
📁 گاهی انسان كاری انجام می دهد كه آن كار را خداوند نه تنها قبول می كند و به او پاداش می دهد، بلكه آن كار را به خود اسناد می دهد؛ جریان خدیجه (سلام الله علیها) از این قبیل است، خداوند نه تنها كار این بانو را قبول كرد و به او پاداش حَسَن داد، بلكه كار او را به خود اسناد داد. بی نیازی رسول اكرم با مال حلال خدیجه (سلام الله علیها) بود، آن مال را كه این بانوی طاهره در راه اسلام صرف كرده است ذات اقدس الهی قبول كرد و به خود اسناد داد. همان طوری كه وجود گرامی رسول اكرم (علیه آلاف التهیه و الثناء) قبل از نزول اسلام و قرآن به امانت معروف بود، خدیجه (سلام الله علیها) هم قبل از اسلام به طهارت معروف بود؛ می گفتند بانوی طاهره، آن طاهره همتای این امین شد و این امین همسر آن طاهره شد و آن اموال در راه اسلام صرف شد و خدا این صرف را پذیرفت و به رسولش فرمود: ﴿وَ وَجَدَكَ عائِلًا فَأَغْنى﴾؛[1] یعنی تو را بی نیاز كرد، یعنی مال خدیجه مال خدا است، كار خدیجه مقبول الهی است.
▪️ گاهی انسان مال حلال دارد و در راه خدا صرف می كند و خدا كار او را قبول می كند، عمل او را می پذیرد، وقتی عمل او را قبول كرد یا ده برابر پاداش می دهد یا هفتصد برابر یا هزار و چهارصد برابر یا بیش از آن و این در صورتی است كه خدا مال انسان را قبول بكند، عمل انسان را قبول بكند و به انسانی كه عمل خوب كرد پاداش بدهد، چون ﴿إِنَّما یتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ﴾؛[2] اما یك وقت بالاتر از این است، خدا نه تنها عمل انسان صالح را قبول می كند، بلكه خود او را می پذیرد، نه تنها عمل او را! قبول عمل مال اوساط از موحدان و مؤمنان است، اما خود گوهر ذات عامل این نصیب اوحدی است.
📁 خیلی فرق است كه خدا عمل كسی را قبول بكند یا نه خود او را قبول بكند. وقتی خدیجه (سلام الله علیها) را قبول بكند او را مادر سیده نساء عالمیان قرار می دهد! اگر گوهر ذات كسی قبول شد او جزو صالحین است نه جزو «عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ»! در قرآن بین كسانی كه جزو كسانی كه «عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ» هستند و بین كسانی كه جزو صالحین هستند خیلی فرق است! آنهایی كه كارهای خوب می كنند مؤمن متوسط هستند، آن كه گوهر ذاتش سالم است او جزو صالحین است. برخی در دنیا با اینكه جزو كسانی هستند كه اعمال صالح دارند ولی جزو صالحین نیستند، بلکه در آخرت به صالحین ملحق می شوند ﴿وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ﴾،[3] اگر كسی گوهر ذاتش صالح شد از ذات او جز كار خیر نشأت نمی گیرد، بر خلاف كسی كه جزو «عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ» است كه ممكن است گاهی عمل صالح نكند یا خدای ناكرده بلغزد و گرفتار عمل طالح شود.
📁 ما موظفیم این راه را شناسایی كنیم و طی كنیم، این اختصاصی به آن وجود پاك نداشت و ندارد. بعضی از كارها است كه مخصوص انبیاست، مخصوص (ائمه علیهم الصلاه و علیهم السلام) است و دیگران توان آن را ندارند، ولی برخی از كارها مقدور دیگران هست، این راه ها را دیگران هم می توانند طی كنند، البته به نوبه خود.
[1] . سوره ضحی، آیه8.
[2] . سوره مائده، آیه27.
[3] . سوره نحل، آیه122.
📚 درس اخلاق تاریخ: 1376/10/18
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 سرمایه درون
🔹 سرمایهای كه برای مردها و زنهاست بعضیها مشترك است و بعضیها مختص؛ آن سرمایهای كه مخصوص زنهاست، آن انعطاف و گرایش و شكسته دلی و موعظتپذیری و تسلیم در برابر حق است؛ این سرمایه در زنها بیش از مردهاست. اینكه زن زودتر از مرد متأثر میشود و گریه میكند این سرمایه است. منتها اگر رهبری شد و این سرمایه را در مناجات به كار برد نه در مسائل عاطفی و خانگی و دنیایی، این سرمایه را به راه مصرف كرده است؛ چون سرمایه را به راه مصرف كرده است بینیاز میشود. اینكه در دعای كمیل آمده است «وَ طاعَتُهُ غِنىً»[1] یعنی اگر كس مطیع خدا بود، بینیاز میشود و اگر كسی ارتباطش با خدا از راه مناجات بیش از دیگران بود، او بینیازتر است.
🔹 مطلب دوم آن است كه این اختصاصی به معصومین ندارد. اولین كسی كه بعد از وجود مبارك امیرالمؤمنین(علیه افضل صلوات المصلین) به نبی اكرم(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ایمان آورد حضرت خدیجه بود. خدیجه نه مقام نبوت داشت، نه مقام ولایت داشت، نه مقام امامت داشت. درباره فاطمه زهرا(صلوات الله و سلامه علیها) حسابش جداست، اگر كسی درباره او سخن بگوید و بعد بگوید حضرت زهرا(صلوات الله و سلامه علیها) حسابش جداست، خب سخنی است به حق گفته است، ولی درباره خدیجه كه نمیتوان گفت او حسابش جداست! او یك زنی است عادی، او با معجزه ایمان نیاورد، معجزه برای افراد عادی است آن كه راه دلش بسته است، راه چشم را میگشاید تا پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) برای او معجزهای بیاورد مردهای را زنده كند و مانند آن؛ ولی هیچ كدام از این معجزات را خدیجه(سلام الله علیها) مسئلت نكرد؛ سرّش آن است كه راه دل باز است، بالاتر از راه چشم و گوش و این راه انعطاف در زنها خیلی بیش از مردهاست.
[1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص850.
📚 سخنرانی در جمع خواهران طلبه ـ مشهد مقدس
تاریخ: شهریور 1372
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۰) _ حکمت اوقات چندگانه نماز
اینها که #اسرار_عبادت نوشتند، گفتند اگر این هفده رکعت #نماز را می فرمود مثلاً صبح بخوان یا ظهر بخوان یا شب بخوان، این مشکل ما را حل نمی کرد. فرمود صبح که بلند شدی، با #عبادت بلند شو که تا ظهر #مشکل تو حل بشود. ظهر که شد با عبادت مشغول باش تا شب مشکل تو حل بشود. شب که شد با عبادت شروع بکن تا بقیه را حل کند. تقسیم عبادت کردند؛ (فَسُبحانَ اللهِ حینَ تُمسُونَ وَ حینَ تُصبِحُون)، (وَ عَشیّاً وَ حینَ تُظهِرُون) در سوره مبارکه روم همین است. وقتی که ظهر شده، نماز؛ شب شده، نماز؛ صبح شده، نماز. اگر این #هفده_رکعت را یکجا به ما می گفتند که آن اثر را نداشت! فرمود ما این راه را گذاشتیم، بعد در تمام اینها #تعلیم و #تعلم است؛ چه چیزی بخواهیم، چه چیزی نخواهیم؛ چه کار کنیم، چه کار نکنیم. 🔶 ر.ک سوره روم / آیات ۱۷ و ۱۸
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#اسرار_عبادات 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۹) _ راه پذیرش توبه
یک آمدن لازم است، خدایا! آمدم؛ همین. وقتی بگوید خدایا! آمدم، این خدا .... (چرا دست یازم چرا پای کوبم / مرا خواجه بی دست و پا می پسندد). آمدم. وقتی آدم کنار بگذارد، او قبول می کند؛ راه آدم باز می شود! این را #توبه می گویند، #انابه می گویند. #مهمان همین است!! یک کسی بگوید من آمدم، به جِد بگوید آمدم؛ توبه اش مقبول است. البته رو به قبله باشد، این کلمات را بگوید، #استغفار بکند، آب توبه بخورد، دو رکعت نماز بخواند؛ اینها جزو #تشریفات و #مستحبات است، هیچ کدام مقوّم توبه نیست! اینها مستحبات است. همان اراده تخلل ناپذیر؛ خدایا! آمدم. 🔶 ر.ک غزل منتسب به مرحوم نشاط اصفهانی
✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۸) _ ماه آزادی
یک بیان نورانی مرحوم #صدوق در توحید از وجود مبارک #حضرت_امیر (سلام الله علیه) نقل می کند که ما دلمان می خواهد #نماز_شب بخوانیم، چرا موفق نمی شویم؟ فرمود: (قَیَّدَتکَ ذُنُوبُک). این گناهی که روز انجام دادید، شما را #بسته است! بنابراین انسان #آزاد نیست، #حریت از بهترین #نعمت های الهی است. فرمود: #ماه_مبارک_رمضان ، #ماه_آزادی است؛ #فک_رهن کنید. با #توبه ، با #انابه ، با #تطهیر خودتان را آزاد کنید؛ (اِنَّ اَنفُسَکُم مَرهُونَه بِذُنُوبِکُم فَفُکُّوهَا بِاستِغفارِکُم)، با #استغفار کردن خودتان را آزاد کنید؛ فک #رهن کنید، دِین تان را اداء کنید. و اگر ذنبی دارید، گناهی دارید؛ به وسیله اعمال خیر آنها را شستشو کنید. 🔶 ر.ک التوحید للصدوق / صفحه ۹۷ و وسائل الشیعه / جلد ۱۰ / صفحه ۳۱۴
✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#رمضان_المبارک
#رمضان
#گناه
#ذنب
#آزادی 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جزء ۱۱
سوره توبه
۱-رفتارشناسی منافقان:
- با اینکه امکانات دارند دوست دارند با انسانهای معذور وامانده باشند (۹۳)
-برای تخلف خود عذر میآورند (۹۴ )
- قسم می خورند تا از آنها و خطایشان صرف نظر شود( ۹۵)
-دنبال جلب رضایت دیگران اند نه خدا (۹۶)
- انفاق در راه خدا را غرامت محسوب میکنند(۹۸) ۲-دروازه ورود به رحمت خدا انفاق و تقرب به خدا و دعای پیامبر است (۹۹)
۳-اگر دنبال پاکسازی و رشد خودت هستی از اموالت صدقه بده(۱۰۳)
۴- هر رفتاری بکنی،خدا و رسول و مومنین آن را خواهند دید(۱۰۵)
۵-هرگز در مسجد و مراکز منافقین عبادت نکن،چون محل زیان رساندن ،کفر ورزی،تفرقه بین مومنان و کمینگاه خودشان است(۱۰۷-۱۰۸)
۶-اگر ساختمانت را بر تقوا و خشنودی خدا بنا نهی بهتر است از کسی که ساختمانش را بر پرتگاه بنا نهد(۱۰۹)
۷- جان و مالت را با خدا معامله کن و بهشت بخر(۱۱۱)
۸-برای مشرکین استغفار نکن حتی اگر نزدیکانت باشد(۱۱۳)
۹-هر وقت باور کردی هیچ پناهگاهی جز خدا نداری،در رحمت به رویت باز میشود(۱۱۸)
۱۰-همیشه با راستگویان باش(۱۱۹)
۱۱- از رسول الهی و امام تخلف نکن،(۱۲۰)
۱۲- خودت را فدای رسول و امام کن،رسول و امام را فدای خود نکن(۱۲۰)
۱۳- هر قدمی در راه خشم کفار برداری،هر رنجی بکشی،برایت کار شایسته نوشته می شود (۱۲۰)
۱۴-هر انفاقی که در را ه خدا،کم و زیاد، بدهی دارای پاداش است(۱۲۱)
۱۵- رنجهای تو بر پیامبر و امام سخت است ،او نسبت به مومنان مهربان مهرورز است(۱۲۹)
سوره یونس
۱۶-مژده بهشت مخصوص مومنان است (۱)
۱۷- خشنود بودن به زندگی پست دنیا و آرامش با آن و غفلت از آیات الهی ،مقدمه ورود به جهنم است (۸-۷)
۱۸-همیشه خدا را بخوان نه فقط در رنج و زیان(۱۲)
۱۹- ستم به دیگران به زیان خود شماست(۲۳)
۲۰- خدا تو را به سرای سلامت و بهشت دعوت میکند(۲۵)
۲۱- در دنیا نیکوکار باش ،پاداش آن هم نیکی است و زیاده بر پاداش،و اهل بهشتی(۲۶)
۲۲- از گمان پیروی نکن،چون چیزی را از حق بی نیاز نمی کند (۳۶)
۲۳- ستم نکن که ،روز قیامت حاضری تمام آنچه در زمین است را برای نجات خود تاوان بدهی ،ولی نمی شود(۵۴)
۲۴- شادمانی واقعی در بخشش و فضل خدا است،پس از رحمتش شادمان باش، چون از همه دستاوردهایت بهتر است(۵۸)
۲۵- اگر میخواهی ترس و غمت از بین برود،دوست خدا شو(۶۲)
۲۶- شب را با استراحت آرام بگیر و روز را تلاش کن(۶۷)
۲۷- ایمان و عمل صالح باید به موقع باشد،ایمان هنگام غرق شدن فرعون سودی نداشت(۹۲)
۲۸-نمیتوانی کسی را به زور مومن کنی(۹۹)
۲۹- به سوی دین حق رو کن و مشرک نباش(۱۰۵)
۳۰- خدایی که سود و زیانی به تو نمی رساند را پرستش نکن که ستمکاری است(۱۰۶)
۳۱-از قرآن پیروی کن و شکیبا باش (۱۰۹)
@feiz114
سیمای خدا در سوره یونس(جزء11)
۱- در پذیرش نفرین و مجازات بدی های مردم شتاب نمی کند(۱۱)
۲- پس از زیان و ناراحتی ،رحمت را به مردم می چشاند(۲۱)
۳- کشتی ها را با بادی دل پسند و ملایم در دریا روان میسازد تا با آن مردم شادمان شوند(۲۲)
۴- وقتی مردم در محاصره طوفان خدا را خالصانه میخوانند،انها را نجات میدهد (۲۳)
۵- خدا دعوت میکند،
به کجا؟
سرای سلامت ،بهشت و راه راست(۲۵)
۶- هیچ گونه ستمی به مردم نمی کند(۴۴)
۷- هر چه در آسمانها و زمین است فقط از اوست(۵۵)
۸- وعده های او بر حق است(۵۵)
۹- خوشحالی و شادمانی به بخشش و رحمت خدا نیکوست و از همه دستاوردها بهتر است (۵۸)
۱۰- عزت از آن اوست(۶۵)
۱۱- شب را تاریک قرار داد تا انسان ها آرام گیرند و روز را روشنی بخش (تا تلاش کنند)(۶۷)
۱۲- عمل مفسدان را اصلاح نمی کند (۸۱)
۱۳- حق را با کلمات ووعده هایش تثبیت میکند(۸۲)
۱۴- مردم را با زور به ایمان وادار نمی کند(۹۹)
۱۵- مومنان را نجات می دهد(۱۰۳)
۱۶- سود و زیان فقط دست خداست (۱۰۶)
۱۷-اگر خدا (برای امتحان یا مجازات) زیانی به تو برساند هیچکس جز او نمی تواند برطرف کند(۱۰۷)
۱۸- اگر خدا نیکی ای را برای تو اراده کند هیچکس نمیتواند آن را برگرداند (۱۰۷)
۱۹- نیکی را به هر کس از بندگانش بخواهد و شایسته بداند میرساند(۱۰۷)
۲۰- بسیار آمرزنده و مهرورز است (۱۰۷)
@feiz114
@rahighemakhtoom
📌 درنگ و تامل
الأنعام(۱۵۹):
إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ ۚ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَفْعَلُونَ
بیتردید کسانی که دینشان را بخشبخش کردند [تا به بخشی که مطابق میلشان باشد عمل کنند و بخش دیگر را واگذارند]، و در نتیجه گروهگروه شدند تو را هیچ پیوند و کاری با آنان نیست [؛ زیرا از امت تو به حساب نمیآیند،] کار آنان فقط با خداست، آنگاه به اعمالی که همواره انجام میدادند آگاهشان میکند..
🔰پ ن:دین خدا مجموعه ای بهم پيوسته و نظام مند است. دل و عقل را به دین پیوند بزنیم نه آن که دین را در حد خواهش های دل و عقل خویش بپذیریم
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۱) _ شکر حقیقی، ممکن نیست
#شکر به آن معنا که انسان بتواند کمال شکر و حق شکر را ادا کند، این ممکن نیست؛ طبق بیان نورانی #امام_سجاد (سلام الله علیه)، فرمود: هر نعمتی که شما دادید، ما باید شکر بکنیم؛ اگر توفیق پیدا کردیم، #نماز_شکر بجا آوردیم، #سجده_شکر بجا آوردیم؛ خودش #نعمت است. برای همین نعمت هم یک شکر دیگر لازم است، لذا از دست و زبان که برآید تا بتواند شکر بکند! شکر حقیقی ممکن نیست. آن شکری که لازم است، آن را کمی از بندگان انجام می دهند. بسیاری از ماها گرفتار حرف قارونی هستیم که می گوئیم ما خودمان سی سال، چهل سال زحمت کشیدیم، به جایی رسیدیم! که بارها به عرضتان رسید بسیاری از ماها اسلامی حرف می زنیم و قارونی فکر می کنیم. او گفت: (اِنَّمَا اُوتیتُهُ عَلی عِلم عِندی)، بیش از این که نگفته بود، گفته بود من خودم زحمت کشیدم، پیدا کردم. 🔶️ ر.ک سوره قصص / آیه ۷۸
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 177
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
✅ سالگرد شهداي فريدن و چادگان
📈 ششم. حضرت امام صادق(عليهالسلام) درباره رادمردي فرمود: «لايراك اللّه حيث نهاك ولايفقدك من حيث أمرك» [تحف العقول، ص359.]؛ نبيند خداوند تو را در جايي كه مورد نهي او است و بيابد تو را در جايي كه مورد امر او است.
📁 انسان آزاده از بند هوا و قيد هوس، خارج از قلمرو وظيفه شرعي كه با عقل يا نقل معتبر ثابت شده است، حركت نمي كند. شهيدان رهايي يافته از هرگونه تباهي، مباهات آنان به صيانت احكام و حِكَم الهي بوده است و هماره در صدد نگهباني از مرز شرع و شرف ملّت بزرگوار بودند و با مساعي مشكور خويش، كوشيدند جوانان را از زندان جهل علمي و جهالت عملي به ايوان علم نظري و عقل عملي هجرت دهند تا در فوز هجرت، مانند فيض جهاد سهم وافر برده باشند؛
گر به جهل آييم آن زندان اوست
ور به علم آييم آن ايوان اوست[مثنوي مثنوي، دفتر اول، بيت 1510]
📁 در پايان لازم است رسالت راهيان كوي وصال و مسئوليت مردان و زنان جامعه اسلامي در ساحت شهادت شهيدان انقلاب و دفاع مقدّس هشت سال به خوبي تبيين شود و آن اينكه :
🔹 اولاً، آغاز و انجام جهان و انسان و پيوند اين دو به عنايت خداوند وابسته است
🔹 و ثانياً، خداي سبحان طبق دعاي امام سجاد(عليهالسلام) از لحاظ فيض مستمر، در عين علوّ و رفعت، نزول و معيّت با همه كس دارد؛ «... أنت اللّه لا إله إلاّ أنت الداني في علوّه والعالي في دنوّه» [صحيفه سجاديه، دعاي 47، ص210.]
🔹 و ثالثاً، بندگان صالح در قربگاه الهي به حضور خدا باريافته و فوز عنداللّهي بهره آنان مي شود؛ (... بل أحياءٌ عند ربّهم يرزقون) [سوره آل عمران، آيه 169.]
🔹 و رابعاً، دل شكسته هايي كه فقط به خداوند پناه مي برند، ميزبان فيض ويژه الهي اند؛ «... أنا عند المنكسرة قلوبهم» [منيةالمريد، ص123.]، 🔹 وخامساً، حضور خداي سبحان همراه با اقتدار خواهد بود
🔹 و سادساً، تكريم شهدا، يعني توجه به علوّ الهي كه شهيدان به آن بارگاه منيع راه يافتند و تجليل اسره و خاندان معزز شاهد، يعني استقبال به دنوّ الهي كه دودمان دل شكسته شهدا در آنند.
📁 بنابراين، بر همگان لازم است، در احياي حق و امحاي باطل و گسترش عدل و مبارزه با فقر و فساد و تبعيض، به عنوان مصداق بارز نهضت خدمت رساني كوشش نماييم تا خداوند بركات مادي و معنوي را نازل فرمايد و ارواح تابناك شهداي محشورِ با اوليا را از دولت و ملت خشنود نمايد و قلوبِ مقروح بازماندگان آنان را مرهم نهد و تسلّي دهد.
🔅🔅
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 29 #گفتگو #مقالات #تفسیر #تفسیر_قرآن_به_قرآن #علامه_طباطبایی #المیزان #علامه_مصباح
#تحلیل_و_بررسی 30
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#علامه_طباطبایی
#المیزان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📐 در صورتي كه کلامي قرائن مقامي داشته، بايد با توجه به آن تفسير كرد زيرا کساني که مخاطب بودند چون خودشان همزمان و معاصر و ناظر بودند، مي دانستند اين قرائن مقامي چيست، ولي اكنون آن قرائن براي ما مخفي شده است. به عنوان مثال آيه «و اذ غدوت من اهلک تبوء المومنين مقاعد للقتال»[20] خطاب به پيغمبر مي فرمايد که يادآور آن هنگامي که صبح گاهان از خانه ات بيرون آمدي و براي مردم سنگرهايي تعيين ميکردي و جاي هر کسي را مشخص ميکردي. اگر از من و شما بپرسند در چه تاريخي پيغمبر صبح از خانه اش بيرون آمد و فرماندهي لشگر را به عهده گرفت و معين کرد که هر کسي بايد در چه سنگري باشد، جوابي نداريم؛ اما تاريخ مي گويد اين داستان مربوط به جنگ احد بوده است. زماني که صبحگاه پيغمبر از خانه بيرون آمد و ميدان جنگ هم نزديک بود و محل استقرار اشخاص و گروهها را معين کرد که چه کساني چه سنگرهايي داشته باشند، جنگ احد بوده است.
📁 اگر ما تاريخ را نميدانستيم اين نكته را نمي فهميديم. آيا آقاي طباطبايي منکر اين هستند که ما براي اينکه بفهميم در «اذ غدوت» اذ اشاره به چه زماني است و در کجا بوده است نيازمند قرينه تاريخي هستيم؟ يک قرينه همراه کلام بوده و مخاطبين آن روز، مردمي که خودشان به جنگ رفته بودند يا شنيده بودند که اين جنگ واقع شده، مي فهميدند. اما ما بعد از 1400 سال چه ميدانيم که چه برنامه ها و وقايعي در آن زمان اتفاق افتاده است؟ بنابراين بايد تاريخ را بدانيم.
📁 پس آنجا که قرآن به يک قضاياي تاريخي اشاره دارد که در زمان نزول قرآن به دليل وجود قرائن حافّ به کلام روشن بوده است ولي الان اين قرائن بر ما مخفي شده است، بايد اين قرائن را از جايي به دست بياوريم. اين معنايش اين نيست که ما در تفسير قرآن احتياج به غير داريم.
⏮...ادامه دارد...
🌿🌿🌿
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 30 #گفتگو #مقالات #تفسیر #تفسیر_قرآن_به_قرآن #علامه_طباطبایی #المیزان #علامه_مصباح
#تحلیل_و_بررسی 31
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#علامه_طباطبایی
#المیزان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📐 بنابراين آنجا که کلام متکي به قرائن مقامي است آن قرائن مقامي را بايد بشناسيم. اگر امام معصوم به ما خبر دهد که قضيه از اين قرار است، علي الرأس و العين؛ برچشم و سر گذاشته و ميپذيريم؛ و اگر خبر متواتر بود قطع پيدا مي کنيم. و كمتر از آن جايي است كه قرائن ظني داريم كه نتيجه ظني هم دارد.
📁 آيا راه ديگري هم وجود دارد؟ آيا اين بدان معنا است که قرآن احتياج به غير پيدا کرده است؟ آن وقت که قرآن اين مطلب را براي مخاطبين خود فرموده قرائن زنده بوده و مردم ميدانستند، اما در اثر مرور زمان آن قرائن مخفي شده است و اين منافاتي ندارد با اينکه قرآن بيان للناس[21] است و احتياجي به غير ندارد.
📁 پس همانطور که احتياج به قواعد زبان داريم و بايد ببينيم قول لغوي چيست، قواعد صرف و نحو و فصاحت و بلاغت را بايد بدانيم و ياد بگيريم، اين قرائن را هم بايد ياد بگيريم. اين روش عقلايي است و در همه جا براي فهم کلام هر عاقلي لازم است اما معناي آن اين نيست که فهم يک کلامي محتاج به يک علم ديگر و منبع ديگري براي شناخت است؛ زيرا اينها ابزار شناخت همان کلام است. پس موضع گيري مرحوم علامه طباطبايي به معناي اين نيست که ما بايد از اينها صرف نظر کنيم.
🔅🔅🔅
📐 يک بخش از آنها هم اخباريان بودند که مي گفتند ما حق نداريم چيزي از قرآن استفاده کنيم، بلکه هر جا روايتي از معصوم رسيده بود آن روايت را مي گيريم و مي گوييم مقصود خداوند از آيه اين است، و هر جا هم نرسيده بود توقف مي کنيم، و حق نداريم معني آيهاي را بيان كنيم. حتي در باره معاني اسماي خداوند مي گويند ما معناي اين كه خدا عليم يا قدير است را نميدانيم مگر جايي كه امام و پيغمبر فرمودهاند. اين ديدگاه از آن اخبارياني است كه خيلي تفريطي هستند، اما معتدلين آنها اين ديدگاه را نپذيرفته و مطالبي كه از واضحات است مانند نصوص را قابل فهم ميدانند، اما در آنجا که نص صريح نيست، فقط به کلام امام معصوم اتکا ميكنند و هيچ چيز ديگري براي آنان اعتبار ندارد.
📁 علامه طباطبايي مي فرمايد اين ديدگاه صحيح نيست؛ قرآن مشرکين را هم مخاطب قرار مي دهد؛ آيا آنان نميفهمند كه چه براي آنها مي گويد، و بايد پيامبر يا امام معصوم براي آنان تفسير کند؟ وقتي خطاب به اهل كتاب مي گويد «يا اهل الکتاب»[22]، آنها نمي فهمند قرآن چه مي گويد؟ آيه آمده که بفهمند، و مي خواهد حجت را برآنها تمام کند؛ چطور مي شود آنها نفهمند؟ همانطور که اين فهم براي اهل کتاب حجت است آيات خطاب به مومنين نيز براي آنها حجت است؛ اما حجت است به اندازهاي كه مي خواهد با اين کلام به آنها بفهماند.
⏮...ادامه دارد...
🌿🌿🌿
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 31 #گفتگو #مقالات #تفسیر #تفسیر_قرآن_به_قرآن #علامه_طباطبایی #المیزان #علامه_مصباح
#تحلیل_و_بررسی 32
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#علامه_طباطبایی
#المیزان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📐 ما نيازهايي داريم که بايد از جاهاي ديگر بفهميم و قرآن آنها را بيان نکرده است، بلكه فرمان داده كه برويد از پيغمبر بپرسيد. بنابراين، ما نبايد توقع داشته باشيم که همه چيز را از قرآن بفهميم. اگر رواياتي آمد که مجملاتي از قرآن را تفصيل داد و مثلاً گفت نماز چند رکعت است و چطور بايد بخوانند، اين بدان معنا نيست که ما براي تفسير «صلوة» احتياج به روايت داريم. معناي صلوه معلوم است. اصل اين که آدم در پيشگاه الهي نيايش کند: «و اوصاني بالصلوه و الزکوه ما دمت حيا»[23]. معناي صلوه همين نمازي نيست که ما مي خوانيم زيرا اين يکي از مصاديق آن است.
📁 از قول حضرت عيسي نقل كرده که «اوصاني بالصلوه». پس مقصود نماز ما نبوده است، زيرا هنوز قرآني نازل نشده و فاتحه الکتابي نبوده است. معناي لغوي صلوه يکي است، چه براي حضرت عيسي و چه براي ما؛ اما نماز براي ما يک ويژگي هاي خاصي دارد که پيغمبر اکرم و ائمه اطهار بايد بيان کنند كه آن تفسير صلوه نيست بلكه تبيين احکام صلوه است: «لتبين للناس ما نزّل اليهم»[24].
📁 نبايد توقع داشته باشيم كه قرآن هر جا مي گويد صلوه، بگويد چند رکعت است و چطور بخوانيد! اين همان را مي گويد که عيسي گفت «و اوصاني بالصلوه» يا به موسي فرمود «و اقم الصلوه لذکري»[25]. معنا همان معناست و روشن هم هست، اما ويژگي هايي در دين اسلام براي نماز تشريع شده است كه آيه در مقام بيان آن نيست. اين بدان معنا نيست که ما براي تفسير «صلوه» احتياج به روايت داريم. زيرا تفسير صلوه روشن است و غير مسلمان ها هم معناي آن را مي فهمند. اما تفصيل احکام صلوه را در مقام بيانش نيست و نخواسته در اينجا بيان کند.
📁 اما مسأله بطون و تأويل اصلاً ربطي به تفسير ندارد. بحث از اينکه تأويل چيست، خود يک بحث تفسيري است که کلمه «تأويل» که در قرآن آمده به چه معناست؟ اين يکي از مصاديق آياتي است که بايد با روش صحيح تفسير بيان کنيم.
⏮...ادامه دارد...
🌿🌿🌿
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
#رمضان
#حب_الهی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 سرّ پرستش
🔸 هر عبادت یک ظاهری دارد که احکام واجب را ترسیم می کند و یک باطنی دارد که اراده و نیت آن باطن را ترسیم می نماید و قرآن کریم هم ما را به ظواهر عبادات دعوت فرمود و هم ما را به اسرار عبادات آشنا کرده است. در جریان روزه گرفتن همان طوری که اصل روزه گرفتن و ماه روزه گرفتن و چه ساعتی روزه شروع می شود و به چه ساعتی ختم می شود همهٴ این خصوصیات را قرآن کریم تبیین کرد، فرمود: ﴿مَن شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْیصُمْهُ﴾؛[1] اگر کسی شاهد و حاضر در ماه مبارک رمضان بود باید روزه بگیرد، اگر فرمود ﴿ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَی اللَّیلِ﴾[2] تا شب روزه بگیریم، اگر آغاز روزه را هم به این صورت بیان فرمود ﴿حَتَّی یتَبَینَ لَكُمُ الْخَیطُ الْأَبْیضُ مِنَ الْخَیطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ﴾[3] اگر أسود و ابیض را یعنی روشن شدن افق را آغاز روزه معرفی کرد، سرّ روزه گرفتن را هم فرمود که ﴿لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴾[4] و ﴿لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾؛[5] روزه بگیرید برای اینکه تقوا پیدا کنید تقوا را هم که مدار کرامت می داند، باطن روزه گرفتن انسان را کریم می کند و کرامت همان طوری که در بحث های قبل به عرض رسید از اوصاف برجستهٴ فرشتگان است، فرشته مکرم است، کریم است.
🔸 کریم غیر از کبیر است، کریم غیر از عظیم است، کریم غیر از محترم است، در فارسی ما لفظی ظاهراً نداریم که کریم و کرامت را معنا کند. کرامت بزرگی نیست، کرامت عظمت نیست، کرامت محترم بودن نیست؛ آن وصف ممتاز و برجسته ای که ما اگر بخواهیم او را تبیین کنیم ناچاریم از چند کلمه استفاده کنیم تا آن را بیان کنیم آن کرامت است که مخصوص فرشتگان است. در قرآن به ما فرمود روزه بگیرید تا کریم بشوید؛ یعنی تا با تقوا بشویم که تقوا محور کرامت است. فرشتگان کریم اند آن گاه انسان کریم گناه نمی کند، برای اینکه با کرامت او سازگار نیست، نه برای اینکه جهنم می رود! نه برای اینکه بهشت برود! برای اینکه انسان است، چون انسان است گناه نمی کند!
🔸 امام ششم (سلام الله علیه) ما که خدا را عبادت می کنیم چون خدا را دوست داریم «وَ هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُبُ»[6] فرمود اینکه ما خدا را عبادت می کنیم چون دوست اوییم و این جزء اسراری است که هر کسی به آن اسرار دسترسی پیدا نمی کند. همان طوری که باطن قرآن در کتاب مکنون است ﴿لَا یمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ﴾،[7] پرستش دوستانه هم این چنین است؛ یعنی مقدور هر کس نیست که انسان دوست عبادت باشد و معبود را دوست داشته باشد.
[1]. سوره بقره, آیه185.
[2]. سوره بقره, آیه187.
[3]. سوره بقره, آیه187.
[4]. سوره بقره, آیه183.
[5]. سوره آل عمران, آیه200.
[6]. المحاسن برقی، ج1، ص263.
[7]. سوره واقعه, آیه79.
📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 6
تاریخ: 1363
🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۲) _ اشتراکات مادی انسان با حیوان
ذات اقدس اله وقتی می خواهد افراد #متمکن و کسانی که متکاثرند و نه #کوثر دار، #وضع_مالی شان خوب است، به فکر #خوردن و #خوابیدن هستند، از این گونه مواد بخواهد نام ببرد؛ غالباً اینها را در کنار #حیوانات ذکر می کند؛ می فرماید: ما باران فرستادیم، آفتاب فرستادیم، کشاورزی به شما دادیم؛ (مَتاعاً لَکُم وَ لِاَنعامِکُم)، منتها اینها حالی شان نمی شود! فرمود: یک قدری خودتان بخورید، یک قدری به اسب هایتان بدهید. آنجا که سخن از #علم و #معرفت است، #علما و #فرشته ها مطرح اند؛ آنجا که سخن از خوردن است، اینها و #دام مطرح اند. (مَتاعاً لَکُم وَ لِاَنعامِکُم)، یک آیه؛ (کُلُوا وَ ارعَوا اَنعامَکُم)، #آیه دیگر. خودتان یک قدری بخورید، یک قدری هم به این اسب ها بدهید، یک قدری هم به این گاوها بدهید. این باید بفهمد که اینجا چه خبر است!! 🔶️ ر.ک سوره نازعات / آیه ۳۳ ، سوره عبس / آیه ۳۲ و سوره طه / آیه ۵۴
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ اسفند ۱۳۸۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#تکاثر
@rahighemakhtoom
✅قرآن از خدا سخن ميگويد تا به انسان بفهماند كه تمام هستياش تحت اراده و نظارت او قرار دارد و بداند كه چگونه بايد عمل كند. از آخرت سخن ميگويد تا خاطر نشان كند كه آيندهاش چگونه رقم ميخورد. از طبيعت سخن ميگويد تا بفهماند كه چگونه با اين بستر زندگياش تعامل برقرار كند و از آن استفاده علمي و عملي ببرد. از تاريخ سخن ميگويد تا به گذشتهاش نگاه كند و از آن درس زندگي رستگارانه بگيرد.
✅بنابراين بيان حقايق گوناگون از سوي قرآن و روايات هدفي جز بيدار نگاه داشتن قلب انسان و حفظ گرايش حقجويي و حقطلبي آن كه بخش نخست راهكار تزكيه است، ندارد.
امام موسی صدر
@rahighemakhtoom
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جزء۱۲
سوره هود
۱-اگر میخواهی از مواهب زندگی این دنیا بهره مند شوی، کلید آن استغفار و توبه است (۳)
۲-وقتی انسان نعمتی دارد و از او گرفته میشود نا امید و ناسپاس میشود،
وقتی مشکلی دارد و حل میشود ،مغرور و فخر فروش میشود ،
این بحرانها را با صبر و رفتار مناسب باید مدیریت کرد(۹-۱۰-۱۱)
۳-اگر دنبال زندگی دنیا و زینتهلی آن باشی،خدا نتیجه اعمالت را بطور کامل در همین دنیا میدهد ،ولی در آخرت سهمت فقط آتش است(۱۵-۱۶)
۴- در طوفان زندگی سوار کشتی خدا شو ،حتی اگر شناگر ماهری باشی و بخواهی به قله فرار کنی،موج امانت نمیدهد( ۴۳)
۵- سوار کشتی مهدی(ع) شو و با کافران مباش(۴۲)
۶- بندگی خدا مهم است ،پسر نوح هم باشی و گنهکار ،تزد خدا مردودی(۴۶)
۷- از خدا عالمانه و عاقلانه حاجت بخواه (۴۶)
۸- برکت و قدرت میخواهی؟ کلیدش استغفار و توبه است(۵۲)
۹- تقلید کور کورانه نکن که نتیجه آن تردید در حکم الهی است (۶۲)
۱۰-از امر خدا تعجب نکن،رحمت و برکاتش وسیع است،همو که در پیری به ابراهیم ،فرزند داد(۷۳)
۱۱- وقتی در جامعه حلال وجود دارد ،چرا انسان دنبال حرام برود؟(۷۸)
۱۲-در معامله پیمانه و کیل را کم نکن و دست به کم فروشی نزن(۸۵)
۱۳- بر اشیا و اجناس مردم عیب نگذار و از حق آنان کم نکن(۸۵)
۱۴- اگر ایمان داشته باشی، سرمایه حلال که خدا باقی گذاشته برایت بهتر است(۸۶)
۱۵- اگر ایمان داشته باشی،برای رسیدن به خواسته هایت امام زمان علیه السلام کافی است (۸۶)
۱۶-اگر دلیل آشکاری از خدا داشته باشی
و رزق خوبی به تو داده باشد آیا میتوانی بر خلاف فرمانش رفتار کنی؟(۸۸)
۱۷-توفیقات تو فقط دست خداست(۸۸)
۱۸- جز اصلاح تا آنجا که توان داری دنبال چیز دیگر نباش(۸۸)
۱۹-در باطل بودن تمام معبود های پوشالی غیر خدا تردید نداشته باش (۱۰۹)
۲۰-همانگونه که خدا فرمان داده استقامت کن و طغیان نکن(۱۱۲)
۲۱-به انسان های ظالم تکیه نکن ، چون گرفتار آتش میشوی (۱۱۳)
۲۲-دو طرف روز و اوایل شب نماز را اقامه کن چون خوبی ها ، بدی ها و آثار آن را از بین میبرد(۱۱۴)
۲۳-در همه امور شکیبا باش خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهد کرد(۱۱۵)
۲۴-اگر میخواهی قلبت آرام و اراده ات قوی شود قصه های قرآن را بخوان(۱۲۰)
سوره یوسف
۲۵-مشکل داری به پدرت بگو(۴)
۲۶-راز نگه دار باش (۵)
۲۷-هنگام صحبت با پدر و فرزند عاطفی صدا بزن(۵)
۲۸-قدر سرمایه هایت را بدان، اگر قدر ندانی یوسف را هم به بهای اندک میفروشی(۲۰)
۲۹-هنگام گرفتاری در صحنه گناه به خدا پناه ببر ، به صاحب نعمتت خیانت نکن و بدان که ظالم رستگار نمی شود (۲۳)
۳۰-از تمام فرصت های زندگیت برای هدایت دیگران استفاده کن(۳۷٬۳۸)
۳۱-هر وقت امام زمان علیه السلام را فراموش کردی بدان که شیطان امام را از خاطر تو برده است(۴۲)
۳۲-مانند یوسف مشکل همه را حل کن حتی اگر به تو ظلم شده(۴۷)
@feiz114
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(113)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📈 تفسير
✅ راه نور و راهيان نوراني
📐نمازگزار در اين بخش از سورهي حمد ضمن اين كه توفيق نگهباني و نگهداري يافته هاي پيشين را مي طلبد، وصول به مراتب برتر، از جمله شهود باطن عالم و حقيقت و درون گناه را مي طلبد. اين هدايت و شهود در برابر «عمي» و كوري باطن است. هدايت نه تنها «دانش دل» بلكه «بينش دل» است و مهتدي كسي است كه نه تنها حق را «بداند» بلكه آن را «ببيند».
📃قرآن كريم دانشي را هدايت مي داند كه به بينش منتهي گردد و به بار عمل بنشيند وگرنه دانشمند فاقد بينش، مبتلاي به نوعي كوري است.
📃خداي سبحان دربارهي قوم «ثمود» مي فرمايد: آنان را راهنمايي كرديم، ولي آنان كوري را بر هدايت ترجيح دادند: (وأما ثمود فهديناهم فاستحبّوا العمي علي الهدي)[ سورهي فصّلت، آيهي 17.]. بنابراين، كسي كه تنها، حق را مي داند اما نه آن را مي بيند و نه راهي را طي مي كند كور است و اين، كوري دل و چشم سِرّ است، نه نابينايي چشم سَرْ: (لا تعمي الأبصار ولكن تعمي القلوب التي في الصّدور) [سورهي حج، آيهي 46.]و آنان كه كوري را بر هدايت ترجيح دادند به «عذاب ذلّت» گرفتار مي شوند: (فأخذتهم صاعقة العذاب الهون بما كانوا يكسبون) [سورهي فصّلت، آيهي 17.]و «عذاب ذلّت» عذابي معنوي است كه قلب و روح را مي گدازد و بدتر از عذاب جسماني است كه با بدن سروكار دارد: (كلّما نضجت جلودهم بدّلنا هم جلوداً غيرها ليذوقوا العذاب)[ سورهي نساء، آيهي 56.].پس هدايت، نور باطن و ضلالت كوري باطن است و (اهدنا الصّراط المستقيم) درخواست بينش از خداي سبحان است.
📃انسان در برابر اموري كه حقيقت آنها برايش به خوبي مكشوف و آشكار است، مانند خودسوزي و خوردن سمّ، مصون نسبي است و اولياي الهي كه همهي گناهان را اين گونه بي پرده مي بينند، معصوم مطلقند. با چنين بينشي انسان هر گناهي را آتش سوزان و سمّ كشنده ديده، از آن مي پرهيزد و جايگاه اين بينشِ عميق، قلب مجرد است، نه چشم مادّي ظاهر. اگر انسان باطن گناه را كه سخت نفرت انگيز است با بصيرت درون ببيند و به شهود دريابد، از گناه آن گونه منزجر مي شود كه از لجن گنديده و بدبو متنفّر است.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(114)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📈 تفسير
✅ راه نور و راهيان نوراني
📐مؤمنان و صالحاني كه از نور هدايت تكويني بهره مند شدند، هم در دنيا نوراني هستند و هم در آخرت؛ قرآن كريم دربارهي دنيايشان مي فرمايد: (وجعلنا له نوراً يمشي به في النّاس) [سورهي انعام، آيهي 122.]، (وكذلك أوحينا إليك روحاً من أمرنا ما كنتَ تدري ما الكتاب ولا الإيمان ولكن جعلناه نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا) [سورهي شوري، آيهي 52.]و اين نور ثمرهي علوم حصولي نيست؛ زيرا بسياري از منحرفان نيز از علوم حصولي بهره مندند، ولي مؤمن با اين نور هم خود به خوبي مي بيند و هم به جامعه انساني بينش مي دهد. دربارهي آخرت آنان نيز مي فرمايد: (نورهم يسعي بين أيديهم وبأيمانهم) [سورهي تحريم، آيهي 8.]؛ نور مؤمنان بهشتي هم پيشاپيش آنان مي دود و هم اطرافشان را روشن مي كند.
📝تذكّر:
هدف نهايي و اصلي رسالت رسولان خارج كردن انسانها از تاريكيها و نوراني كردن آنان است: (كتاب أنزلناه اليك لتخرج الناس من الظلمات إلي النور بإذن ربّهم إلي صراط العزيز الحميد) [سورهي ابراهيم، آيهي 1]، و «قيام به قسط» كه در آيهي كريمهي (لقد أرسلنا رسلنا بالبيّنات وأنزلنا معهم الكتاب والميزان ليقوم الناس بالقسط) [سورهي حديد، آيهي 25.]آمده است، هدفي است متوسط، نه نهايي. نوري كه رسيدن به آن، هدف نهايي رسالت است، در آغاز، نور هدايت تشريعي و سپس نور هدايت تكويني است.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(115)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📈 تفسير
✅معيّت خدا با سالكان صراط
📃قرآن كريم دربارهي مجاهدان راه خدا، هم اين حقيقت را بيان مي كند كه خداوند نيازي به مجاهدت آنان ندارد و اين انسان است كه از جهاد خود بهره مي برد: (ومن جاهد فإنما يجاهد لنفسه إن الله لغنّي عن العالمين) [سورهي عنكبوت، آيهي 6.]و هم به آنان وعدهي هدايت تكويني و «همراهي ويژه»اي مي دهد: (والذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا وإن الله لمع المحسنين)[ سورهي عنكبوت، آيهي 69.]. خداي سبحان كه صاحب راه است «سبلنا» لحظه به لحظه از راهيان دستگيري مي كند؛ زيرا همواره با آنان است.
📃خداي سبحان دو گونه معيت دارد: يكي معيّت قيوميّهي مطلق كه همه كس و همه چيز را زير پوشش دارد: (وهو معكم أينما كنتم) [سورهي حديد، آيهي 4.]و محصول آن نيز هدايتي عمومي و فراگير است: (ربّنا الذي أعطي كلّ شي ء خلقه ثمّ هدي)[ سورهي طه، آيهي 50.]. وديگري معيّت خاص كه هدايت خاصي را به همراه دارد و هدايت خاص تكويني مورد بحث همان هدايت ويژه اي است كه محصول معيت خاص است: (إنّ الله مع الذين اتّقوا والذين هم محسنون)[ سورهي نحل، آيهي 128.]. معيت مطلق اختصاص به مؤمنان ندارد، بلكه براي تبهكاران نيز به صورت (إنّ ربّك لبالمرصاد) [سورهي فجر، آيهي 14.]ظهور مي كند.
📃درخواست هدايت در آيهي (اهدنا الصّراط المستقيم) مسئلت معيت و همراهي ويژه اي است كه خداي سبحان با محسنان و صالحان دارد و محصول آن همين هدايت خاص تكويني است.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
🔅🔅🔅
📌نگاشت1:معرفی کلی تفسیر سوره غاشیه
📁 سوره غاشیه هشتاد و هشتمین سوره و از سورههای مکی قرآن که در جزء سیام قرآن جای گرفته است. غاشیه به معنای پوشاندن و یکی از نامهای قیامت است. این سوره با توصیفی از بهشت و دوزخ، از احوال و عاقبت کار منکران و نیز از خشنودی، شادابی و رستگاری مؤمنان سخن میگوید و انسانها را به تفکر در شگفتیهای آفرینش فرا میخواند. در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام(ص) آمده اگر کسی سوره غاشیه را قرائت کند، خداوند در حسابرسی روز قیامت بر او آسان میگیرد.
📁 این سوره را غاشیه مینامند، زیرا در آغازِ آن از غاشیه سخن گفته است. غاشیه به معنای پوشاندن و یکی از نامهای قیامت است. انتخاب این نام برای قیامت به سبب آن است که حوادث وحشتناکش ناگهان همه را زیر پوشش خود قرار میدهد.
📁 سوره غاشیه جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول شصت و هشتمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف هشتاد و هشتمین سوره است و در جزء سیام قرآن قرار دارد.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom