فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@rahighemakhtoom
فصل رهایی (۳۰) _ جایزه یک ماه بندگی
اگر #عید_سعید_فطر خیلی محترم است، به پاس احترام #روزه یک ماهه است که ان شآء الله به بهترین وجه انجام دادید. و باید حاصل سی روزه را بدهید و ساغر بگیرید. #جایزه مال کسی است که بگوید: (که دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم). این روز در مقابل شب نیست؛ یعنی اعمال سی شب و روز را، آن #سحر ها را، آن #دعا ها را، آن برنامه های #لیله_قدر را با اعمال روز یک جا تقدیم بکنم و ساغر بگیرم؛ شده #یوم_الجوائز . 🔶️ ر.ک اشعار منتسب به حافظ / شماره ۱۷
✅ خطبه نماز عید سعید فطر _ قم ؛ آبان ۱۳۸۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#عید_فطر
☘☘☘🌷🌷🌷
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جزء۳۰
سوره نبا
۱- قیامت حق است،راهی به سوی پروردگارت برگیر (۳۹)
۲- سرکشی و طغیان و برگزیدن زندگی دنیا راهی به سوی دوزخ است و خوف از خدا و بازداشتن نفس از هوس، راه ورود به بهشت است ( نازعات/۳۷-۴۰)
۳- به غذایت بنگر ؛
-انچه میخوری حلال است یا حرام ؟
- چه کسی به تو روزی میدهد؟
- آیا برایت مفید است یا مضر؟
-چه تاثیری بر تربیت تو و نسلت دارد؟
- و ...
(عبس/۲۴)
۴-قیامت خود شخص ، میداند چه حاضر کرده است(تکویر/۱۴)
۵- قیامت خود شخص، میداند چه پیش فرستاده و چه پس نهاده است( انفطار/ ۵)
۶-وای بر کم فروشان (مطففین /۱)
۷- تو سخت به سوی پروردگارت رهسپاری و ملاقاتش می کنی( انشقاق/ ۶ )
۸-قیامت رازهایت فاش می شود، نه قدرت داری و نه یاری( طارق/۹-۱۰)
۹- پاک شو، نام خدا را ببر، نماز بخوان رستگار میشوی( اعلی/ ۱۴-۱۵)
۱۰-زندگی دنیا را برگزیده ای در حالی که آخرت بهتر و پایدارتر است ؟( اعلی/ ۱۶-۱۷)
۱۱-اگر خدا تو را آزمود و روزی ات را تنگ کرد ، نگو پروردگارم خوارم کرد (فجر /۱۶ )
۱۲-ارزوی مردم در قیامت؛
«ای کاش برای زندگی آخرتم ،پیش می فرستادم»( فجر /۲)
۱۳- انسان در رنج آفریده شده است(بلد/۴)
۱۴- نفست را پاک کنی رستگاری، اگر آلوده کنی محروم می گردی (شمس/۹-۱۰)
۱۵- انفاق کن, پارسایی کن، وعده نیکو را باور داشته باش ،خدا تو را در مسیر آسانی قرار میدهد(لیل(۵-۷)
۱۶- خدا تو را رها نمی کند (ضحی/۳)
۱۷- آخرت برای تو از دنیا بهتر است (ضحی/ ۴)
۱۸-خدا چندان به تو ببخشد که راضی شوی (ضحی/۵)
۱۹-بایتیم تندی نکن(ضحی/۹)
۲۰- نیازمند و درخواست کننده را از خود مران(ضحی/۱۰)
۲۱- نعمت های پروردگارت را بازگو کن(ضحی/۱۱) ۲۲- شرح صدر داشته باش (انشراح/۱)
۲۳- از کاری فراغت یافتی ، کار دیگری را شروع کن(انشراح/۷)
۲۴- به سوی پروردگارت رو بیاور(انشراح/ ۸ )
۲۵-به نام پروردگارت قرآن بخوان ،بخوان که پروردگارت کریم است (علق/۱-۳)
۲۶-هر عملی انجام دهی به اندازه ذره ای خوب و بد ، آن را در قیامت می بینی( زلزله/ ۶-۸)
۲۷- روز قیامت خدا از خروجی تمام نعمتهایت خواهد پرسید(تکاثر/۸)
۲۸- در معرض زیان هستی, با ایمان و عمل صالح و حق و صبر جلوی آن را بگیر (سوره عصر)
۲۹- عیب جویی نکن(همزه /۱)
۳۰- به کسی طعنه نزن (همزه/۱)
۳۱-مال و ثروت تو را جاودانه نمی کند(همزه/۳)
۳۲- صاحب کعبه را عبادت کن که هم امنیت میدهد و هم روزی( قریش/ ۳)
۳۳- نماز سهوی و ریایی نخوان ( ماعون/۵-۶ )
۳۴- از تمام شرور ، ظاهری و باطنی و وسوسه شیطان به خدا پناه ببر (سوره فلق و ناس)
#قران_و_زندگی_امروز_بشر
#خیلی_زیبا
@feiz114
#مرصاد
#صدق_و_کذب
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
📌آزمون الهی
🔸 ما گرفتار یك دشمن داخلی هستیم كه این دشمن داخلی چند كار می كند، خوب را بد نشان می دهد, بد را خوب نشان می دهد, ما برای نجات از این دشمن داخلی كه آن دشمن بیرونی؛ یعنی ابلیس هم همین كار را می كند, چندتا راه داریم: راه اوّل شناخت و علم است كه علم سهم تعیین كننده ای دارد که آدم بداند چه چیزی حق است, چه چیزی باطل; چه چیزی خیر است, چه چیزی شرّ؛ چه چیزی زشت است, چه چیزی زیبا; چه چیزی صدق است, چه چیزی کذب؛ خاصیت علم این است. چیز دیگری که در کنار علم نافع است, ایمان و اعتقاد به اینکه آنچه را که قرآن و عترت گفتند «حقٌ لا ریبَ فیه». راه سوم این است كه ما باطن اشیا را بفهمیم.
🔸 برای ائمه (علیهم السلام) گذشتن از گناه خیلی آسان بود، چرا؟ چون اینها نه تنها عالِم بودند كه بعد از این كیفر هست, نه تنها ایمان داشتند كه خدا حق می گوید؛ برای اینكه باطن كار را می دیدند. اگر كسی باطن كاری را ببیند و بداند این زرق و برق، آن طرفش آلودگی و لجن است.
🔸 هر حادثهای كه برای ما پیش بیاید امتحان الهی است؛ مثل كنكورها در این دانشگاه ها و حوزه ها، گاهی امتحان سالانه است, گاهی نیم سال است, گاهی امتحان در کلاس هست. در بخشی از آیات قرآن كریم فرمود گرچه انسان هر روز در معرض آزمون هست; ولی آن امتحان های مهم, سالی یكی دو بار است ﴿یفْتَنُونَ فی كُلِّ عامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَینِ﴾،[1] حالا در صدر اسلام مربوط به غزوه بود, سالی یک یا دو مرتبه جنگ رسمی شروع می شد, این آیه که مطلق هست و آن مورد هم که مخصّص نیست. فرمود آن امتحان های مهم یا یك بار یا دو بار امتحان مهم است; ما موظف هستیم هر لحظه آزمون را خوب پس بدهیم. پس راه باز است و در همه موارد ذات اقدس الهی در كمین ماست كه دستِ ما را بگیرد: ﴿إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ﴾;[2] آن شیطان در كمین است كه پای ما را بگیرد: ﴿لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقیمَ﴾;[3] خیلی فرق است. اگر خدا مرتب در كمین است كه ما نیفتیم و اگر شیطان مرتب در كمین است كه ما را بیندازد; خدا پیروز است، چرا ما آن طرف نرویم؟! هم ﴿إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ﴾ است, هم ﴿لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقیمَ﴾ است.
[1]. سوره توبه، آیه126.
[2]. سوره فجر، آیه14.
[3]. سوره اعراف، آیه16.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/15
☘️☘️☘️🌷🌷🌷
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 42 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅
#تحلیل_و_بررسی 43
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ← ناآگاهی به ابزارهای فهم
⏪ الف: ناآگاهی نسبت به اصول و معیارهای فهم عدم دستیابی به قالب قرآن؛ از نخستین گامهای فهم قرآن، تلاش در جهت دستیابی به قالب قرآن است. قرآن در عصر نزول و سالیانی پس از آن، به خط کوفی و بدون نقطه و اعراب نوشته میشد، گرچه وجود حافظان فراوان و تلاوت گسترده قرآن مانعی در راه پیدایش اشتباه بود، اما نتوانست هرگونه اختلافی را پیشگیری کند و بدین ترتیب، قرائتهای هفتگانه و بیشتر شکل گرفت. درست است که اختلاف قرائت مغیر معنا در سراسر قرآن اندک است، ولی دقت در فهم اقتضا میکند که جویای فهم قرآن در صدد یافتن قرائت صحیح بر آید تا مطمئن شود آنچه میفهمد و برداشت میکند برگرفته از کلام الهی است. اما اگر بخواهد بدون ضابطه، قرائتهای گوناگون را ملاک فهم خود قرار دهد قطعا به مراد خداوند نخواهد رسید و خشت اولی است که چون کج نهاده شود تا ثریا کج فهمی و انحراف ادامه مییابد.
⏪ ب: بیتوجهی به اصول محاوره؛ قرآن همانند دیگر نوشتهها از الگوهای زبانی ویژه برخوردار است. همانگونه که مردم در سخنان و نوشتههای خود معیارهایی دارند و براساس آن میگویند و مینویسند و گفته و نوشتههای دیگران را میفهمند، همه پیامبران (علیهمالسّلام) نیز با زبان مخاطبان خود سخن گفتهاند تا در فراخوانی مردم به دین حق، خللی راه نیابد و تفهیم و تفهم به طور کامل و بایسته انجام شود. «و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه.» [۳۹]
📁 بنابراین، کسی که در پی فهم این کتاب ارجمند است باید قواعد و اصول محاوره را - به طور کلی - و معیارهای زبان عربی را - به طور خاص - بشناسد. یکی از چیزهایی که در اصول محاوره عقلایی برای فهم سخن یا نوشته مورد توجه است مراجعه به قرینههای پیوسته یا ناپیوسته و یا حتی قرینههای غیر لفظی است. عدم توجه به قرینههای یاد شده موجب سوء فهم و نسبت دادن مطالب غیر واقعی به گوینده یا نویسنده است. از آنجا که در قرآن و سخن پیشوایان دین (علیهمالسّلام) نه تنها مخالفتی با این روش نشده، بلکه بر همان اساس سخن گفته شده، بنابراین، آگاهی و توجه به این قرینهها ضروری است.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 43 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ✅ آسیبهای فهم قرآ
#تحلیل_و_بررسی 44
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ← ناآگاهی به ابزارهای فهم
☑ در ادامه، مروری گذرا بر این قرینهها خواهیم داشت:
⏪ ←← قرینههای درونی
قرینههای درونی پیوسته؛ این قرینهها چنانکه از نامشان پیداست، همواره همراه سخناند؛ از آن جمله، آیههای پیشین و پسین آیه مورد نظر و یا لحن و مقام آیههای یک قسمت است که به «قرینه سیاق» نامبردار است؛ مثلا، آیه۴۹ دخان که میفرماید: «ذق انک انت العزیز الکریم.» اگر بدون توجه به آیههای قبل و بعد، که درباره عذاب قیامت است، این آیه را معنا کنیم، عزیز و کریم به معنای واقعی خود است و جمله مدحآمیز میشود. اما اگر توجه کنیم که قبل از آن آمده است «خذوه فاعتلوه الی سواء الجحیم ثم صبوا فوق راسه من عذاب الحمیم» [۴۰] و در آیه ۵۰ پس از این آیه آمده «ان هذا ما کنتم به تمترون» کاملا در مییابیم که مراد از «عزیز کریم» [۴۱] یعنی: ذلیل و حقیر که برای سرزنش و توبیخ بیشتر چنین آورده [۴۲] و در این صورت، جمله در مقام مذمت و توبیخ مخاطب است. بنابراین، کسی که آیهها را بدون توجه به سیاق ویژهاش مورد بررسی و فهم قرار میدهد به مفاد واقعی آن دست نمییابد. [۴۳]
📁 از سوی دیگر، همهجا نمیتوان به وجود سیاق باور داشت؛ زیرا چینش آیههای قرآن همه جا براساس ترتیب نزول نیست؛ چون پس از نزول کامل هر سوره، که بیشتر طی فاصلههای زمانی نازل میشد، قطعههای گوناگون را در کنار یکدیگر قرار میدادند. (البته غیراز سورههایی که به یکباره تمامی آن فرود آمده است.)
📁 اضافه بر این، براساس اصول محاوره، گاهی گوینده در میان سخن خود جملهای میآورد که ارتباطی به قبل و بعد ندارد و نسبتبه آنها ناپیوسته است (جمله معترضه است.) اگر بپذیریم که آیه۳ مائده در اصل، به همین ترتیب فرود آمده میتوان باور داشت که جملههایی در میان آن معترضه است؛ («الیوم یئس الذین» تا «رضیت لکم الاسلام دینا» معترضه است.) زیرا هیچ ارتباطی با جملههای پیشین و پسین خود ندارد و اگر آنرا از این میان برداریم و آغاز و پایان آیه به هم بپیوندد سخن یکپارچهای را نشان میدهد که در ابتدا، حکمی را آورده و سپس استثنای آنرا مطرح کرده است.
📐 در این هنگام، معترضه بودن جملههای میانی بسیار روشن است. بنابراین، نمیتوان گفت که چون جملههای میانی دراین قسمت مطرح شده و در بیان حرمت برخی از خوراکیهاست، آنها را باید بر اساس همین سیاق ارزیابی کرد و مشمول همین حکم دانست.
📐 پس به صرف قرار گرفتن قسمتهایی در اطراف جمله یا آیه مورد بحث، سیاق واحدی از آن فهمیده نمیشود. حتی وجود مناسبت بین دو آیه، دلیل باهم فرود آمدن آنها یا یکی بودن سیاقشان نیست. [۴۴] [۴۵] (مرحوم طبرسی، آیه تطهیر را دارای سیاقی غیر از سیاق آیههای قبل و بعد (که درباره زنان پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) است) میداند.) نتیجه آنکه هم صرف نظر کردن از این قرینه نارواست و هم بیدقتی در تشخیص و استفاده از آن.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 189
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان
📈 اصل نهم. ظهور خاتم اوصيا همانند بعثت خاتم انبيا، تحوّل همه جانبه در جهان عصر خود را ايجاد مي كند. جهانيان داراي ملّت هاي متعدّد، نِحْلَت هاي متنوع اند، اصول الهي منسي، اصول انساني متروك، مواثيق بين الملل مهجور و قانون حاكم،خوي تفرعنِ (قَدْ اَفْلَح اليوم مَن استعلي) [سوره طه، آيه 64.]است.
📐 حضرت خاتم اوصيا(عليهالسلام) قبل از هر چيز مآثر قرآن و آثار عترت، يعني ثقلين را كه طبق برخي از احاديث مرده و طبق بعضي از روايات مهجور مانده اند، احيا و مشهور مي نمايد؛ «يُحْيي ميتَ الكتابِ والسنة».[ نهج البلاغه، خطبه 138.]آنگاه آراي انديشوران و اميال و خواسته هاي صاحبان عزم و اراده را بر آن ميزان حق و قسطاس قسط و ترازوي صدق عرضه مي دارد، تا همگان جزم علمي و عزم عملي خود را معطوف بر آن دارد و اين همان عطف تاريخي به تمام معناي كلمه است كه حضرت اميرمؤمنان علي بن ابيطالب(عليهالسلام)، برنامه رسمي مهدي منتظر(عج) را چنين ترسيم فرموده اند: «يَعْطِفُ الهوي علي الهُدي اذا عطفوا الهُدي عَلَي الهَوي ويَعْطِفُ الرأي علي القرآن اذا عطفوا القرآن علي الرأي».[ نهج البلاغه، خطبه 138.]
📐 در عصر ظهور مهدي موعود(عليهالسلام) معرفت هاي حسّي و تجربي، دانش هاي رياضي و فيزيك، برهان هاي حكمت و كلام، شناخت هاي شهودي و عرفاني به مَلَكه علوم و سلطان معارف، يعني وحي قرآني و الهام مَهْدَوي (عج) معروض شده و افزايش يا كاهش آنها تعديل خواهد شد؛ چه اينكه در عصر طلوع آن حضرتْ محبت هاي عاطل و باطل، ارادت هاي كاسد و فاسد به حبّ صادق و بالغ، يعني محبّت خداوند سبحان و مظاهر اسماي حسناي او مبدّل خواهد شد؛ به اميد آن روز!
🔹 پروردگارا فرج ولي عصر(ارواحنافداه) را تسريع فرما!
🔹 رهبر معظم انقلاب، نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، مراجع بزرگوار تقليد، حوزه هاي فقهي، فرهنگي، دانشگاهي را در ظلّ امام زمان (عج) حفظ فرما!
🔹 دولت و ملت و مملكت و جوانان را از هر آسيبي حفظ نما!
🔹 ارواح مؤمنان، معلمان، مؤلّفان علوم الهي، امام راحل(قدسسرّه) و شهدا را با اولياي الهي محشور كن!
✅ خطر بيگانگان، مخصوصاً استكبار جهاني و صهيونيست را به خود آنها برگردان!
🔹 انتفاضه فلسطين را به پيروزي برسان!
والسلام عليكم ورحمةالله
جوادي آملي
9/3/1381
@rahighemakhtoom
نساء 34.mp3
9.82M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه34
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(128)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 4 ـ هادي بالذات و شئون هدايتي او
📐كسي كه مهتدي و بر محور حق نباشد نمي تواند هادي ديگران باشد، البته بين كسي كه مهتدي، حق محور و مع الحق(با حق) است، مانند اولياي الهي: «علىٌّ مع الحق والحقّ مع علىٍّ يدور حيثما دار» [بحار، ج38، ص188.]و آن كه حق از اوست و حق از او نشئت گرفته و فاعل و سبب ظهور آن است: (الحقّ من ربّك) [سورهي آل عمران، آيهي 60.]فرق روشني است؛ امامْ حق محوري است كه ابتدا خود مهتدي و سپس هادي غير مي شود، ولي خداي سبحان منشاي حق و هادي بالذات است و او كه همهي نظام آسمانها و زمين سربازان آمادهي اويند: (لله جنود السماوات والأرض) [سورهي فتح، آيات 4و7.]به خوبي مي داند چگونه هدايت كند و چه كساني را ابتدا مهتدي و سپس هادي ديگران قرار دهد.
📝تذكّر:
✔️ 1 ـ چنين نيست كه هدايت الهي همواره از طريق مسجد و مدرسه و از طريق استاد به شاگرد باشد، بلكه گاهي از طريق همكار و همسايه و نيز گاهي از طريق شاگرد به استاد است. از اين رو بسياري از بزرگان علم، فيضهاي فراواني را به وسيلهي شاگردان و پرسشهاي آنان دريافت مي كنند و راه تحقيق در مسايل علمي با احتمالاتي كه پرسشهاي شاگردان القا مي كند، برايشان گشوده مي شود.
✔️2 ـ خداي سبحان كه هادي بالذات است، چنانكه قبلاً بيان شد، گاهي با وحي و قانونگذاري كه هدايت تشريعي است انسانها را از منافع پيمودن صراط مستقيم آگاه مي كند و از خطرات سقوط از آن با خبر مي سازد؛ گاهي نيز با هدايت تكويني، دست انسان را گرفته او را به مقصد و مقصود مي رساند.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(129)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅5 ـ شهود ملكوت با نور هدايت
📐برخي از مراحل هدايت تكويني كه مطلوب ما در سورهي حمد است، شهود اسرار و حقايقي است كه باريافتگان به پايگاه رفيع شهود ملكوت از آن بهره مند شده، خود را در برابر گناه مصونيت بخشيده اند. قرآن كريم و روايات اهل بيت (عليهم السلام) از بخش ناچيزي از اين حقايق پرده بر مي دارد و معرفت آن را به انسانها ارزاني مي دارد؛ مثلاً دربارهي خوراك اهل جهنم مي فرمايد: (فليس له اليوم هاهنا حميم ولاطعام إلاّ من غسلين لايأكله إلاّ الخاطئون) [سورهي حاقّه، آيات 35 ـ 37.]و به كساني كه جز چرك پليد (غِسلين) خوراكي ندارند، خطاب مي شود كه اين خوراكها ظهور همان تبهكاريهاي شماست: (هل تُجزون إلا ما كنتم تعملون)[ سورهي نمل، آيهي 90. چون تعبير آيهي كريمه، ما كنتم تعملون است، نه «بما كنتم تعملون» تا معنا اين باشد كه اين جزا در برابر كارهايتان است.].
📃اولياي الهي درون گناه را در دنيا اين گونه مي بينند و از اين رو از آن منزجرند و هرگز به آن دست نمي آلايند؛ همان گونه كه حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) رشوه را معجوني منفور كه گويا با زهر افعي آميخته شده مي بيند و مي فرمايد: «وأعجب من ذلك طارق طرقنا بملفوفة في وعائها ومعجونةٍ شَنِئْتُها كأنما عُجنت بريق حَيّةٍ أو قيئِها. فقلت: أصِلَة أم زكاة أم صدقة فذلك محرم علينا أهل البيت. فقال: لا ذا ولا ذاك ولكنّها هديّة. فقلت: هَبِلَتكَ الهَبُول أَعَن دين الله أتيتنى لتخدعنى أمُخْتَبِط أنت أم ذوجِنّة أم تهجر... » [نهج البلاغه، خطبه 224، بند 8.]؛ شگفت آورتر از اين (داستان عقيل) سرگذشتِ كسي است كه نيمه شب ظرفي سرپوشيده نزد ما آورد، ولي در آن ظرف معجوني بود كه من از آن متنفّر شدم؛ گويا با آب دهان يا قي مار خمير شده بود. به او گفتم: اين صله است يا زكات يا صدقه؟ كه اينها بر ما اهل بيت حرام است. گفت: نه اين است و نه آن، بلكه «هديه» است. به او گفتم: زنانِ فرزند مرده بر تو بگريند! آيا از راه آيين خدا وارد شده اي تا مرا بفريبي؟ آيا رشتهي عقل و ادراكت از هم گسيخته و مُخْتَبِطي يا ديوانه وار هذيان مي گويي؟....
اين سخنان، تشبيهي شاعرانه و يا سخني از سر اِغراق و مبالغه نيست، بلكه تبيين حقيقتي است كه امروز مشهود اولياي خدا و فردا مشهود همگان خواهد بود.
📃حديث شريف معراج پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز بخش ديگري از اين حقايق را تبيين مي كند. حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در معراجْ گروهي را مشاهده كردند كه با داشتن غذايي نيكو، گوشت مُردار مي خورند و در پاسخ سؤال آن حضرت، دربارهي آنان گفته شد: اينان كساني هستند كه در دنيا با امكان دستيابي به طعامي حلال، به غذاي حرام آلوده شدند[بحار، ج6، ص239.].
◽️قرآن كريم در آيات فراواني از جمله آيات سورهي مباركهي واقعه، از اين اسرار پرده بر مي دارد و شايسته است اگر از همّت و توفيق دستيابي به مرتبت رفيع مشاهدهي اين حقايق بي بهره ايم، دست كم از اصل معارف قرآني در اين زمينه غافل نباشيم.
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 20.mp3
10.88M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 42
🔅🔅🔅
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 20
📁 دعای 23 : دعا برای عافیت و شکر بر عافیت
✅ فراز دوم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ...
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 42 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 20 📁 دعای 23 : دعا برای عافیت و
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 42
🔅🔅🔅
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 20
📁 دعای 23 : دعا برای عافیت و شکر بر عافیت
✅ فراز دوم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ
؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ
⏪ 1- آغاز با رمز عبور صلوات بر پیامبر و اهل بیت رسول به عنوان کلید گشایش خانه استجابت دعا
در حدیثی از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله می خوانیم:«کلّ دعاء محجوب حتّی یصلّی علی النّبی، هیچ دعایی به اجابت نمی رسد مگر اینکه صلوات بر پیامبر فرستاده شود.» كنز العمّال، جلد 1، صفحه 490، شماره 2153 و 2149.
قال الصّادقُ علیه السلام:
إذا دعا أحَدُكُم فَلْیبْدَأ باِلصَّلاةِ علی النَّبی صَلی اللهُ علیه وآلهِ؛ فإنَّ الصَّلاةَ علی النَّبی صَلی اللهُ علیه وآله مَقْبُولَةٌ وَلَمْ یكُن اللهُ لِیقْبَلَ بَعضَ الدُّعاءِ وَیرُدَّ بَعضاً.
هرگاه كسی از شما دست به دعا برداشت، پس دعایش را با صلوات آغاز نماید؛ زیرا صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله دعایی پذیرفته شده است و خدای متعال برتر از آن است که بخشی از دعا را قبول کرده و بخش دیگر از آن را ردّ نماید.
در حدیث دیگری از خود آن حضرت آمده است:«صلّوا علی فإنّ الصّلاة علی زکاة لکم، صلوات بر من بفرستید، چرا که صلوات بر من، باعث نموّ (روح و جان) شما می شود.» كنز العمّال، جلد 1، صفحه 494، شماره 2182.
قالَ النبی صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ: أکْثِرُوا الصَّلاۀَ عَلَیَّ فَإنَّ الصَّلاۀَ عَلَیَّ نُورٌ فِی القَبرِ، وَنورٌ عَلَی الصِّراطِ، وَنورٌ فِی الجَنَّۀِ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: بر من بسیار صلوات فرستید؛ زیرا صلوات بر من نوری است در قبر، و نوری است بر صراط، و نوری است در بهشت
⏪ 2- توصیف و بیان و یژگی های عافیتی که مورد درخواست امام علیه السلام است. وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ
📁 خدایا مرا عافیتی عنایت فرما که:
کافیه باشد؛ کفایت کننده باشد از دارو و درمان های مقطعی و کم اثر .مرا از مراجعه طبیبان و توانگران و اهل دنیا بی نیاز کند ؛شافیه باشد؛شفا بخش جسم و جانم و باشد و مرا بهبودی دهد و بیماری های جسمی و روحی و اخلاقی و اعتقادی مرا به طور کامل قطع کند . اگر مریض هستم خوب بشوم. دردهای(!) من را علاج بکند، من را از جا بلند بکند.
عافیتی که عالیه باشد؛ عافیتی عنایت فرما که موجب علوّ روحی و عقلی ام باشد و در پرتو چنین عافیتی اندیشه ام فربه گردد و نیرو گیرد و مرتبه ام را بلند و والا گرداند. عافیت نوع عالی باشد یعنی یک دفعه بیاید کار من را درست بکند. خدا بر همهی اینها قادر است. ما باید خدا را بشناسیم. خدا بر همهی اینها قادر است.
⏪ 3-سوره حمد سوره کافیه و شافیه(امتحان و آزمون مرتبه ایمان بنده)
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
🔅🔅🔅
📌نگاشت17:نکته ها ی تفسیری آیات18و19و20 سوره غاشیه
✅ وَ إِلَى السَّمَاءِ کَيْفَ رُفِعَتْ
✅ ۱ - توجه به افراشته بودن آسمان و شناخت عوامل مؤثر در این پدیده شگفت، توصیه خداوند به اندیشمندان (أفلاینظرون ... و إلى السماء کیف رفعت)
✅ ۲ - بررسى قوانین حاکم بر آسمان و فضاى بالا، زمینه ساز باور به قدرت خداوند بر ایجاد معاد (و إلى السماء کیف رفعت)
🔅🔅🔅
✅ وَ إِلَى الْجِبَالِ کَيْفَ نُصِبَتْ
✅ ۱ - خداوند، ترغیب کننده مردم به بررسى و دقّت در کیفیت استوار ماندن کوه ها در زمین (و إلى الجبال کیف نصبت)
🔹 «نصب» به معناى برپاداشتن و راست نگه داشتن چیزى در حالت اعتدال است. (مقاییس اللغة)
✅ ۲ - تحقیق و تدبر در علل برقرار ماندن کوه ها، مایه توجه به قدرت خداوند بر ایجاد معاد (و إلى الجبال کیف نصبت)
🔅🔅🔅
✅ وَ إِلَى الْأَرْضِ کَيْفَ سُطِحَتْ
✅ ۱ - مسطّح شدن زمین، شایان تحقیق و امعان نظر براى کشف علل و عوامل آن (و إلى الأرض کیف سطحت)
✅ ۲ - هموار بودن زمین، نشانه اى آشکار بر قدرت خداوند و دلیل امکان معاد (و إلى الأرض کیف سطحت)
✅ ۳ - آفرینش شتر، برافراشتن آسمان، استوارسازى کوه ها و هموار ساختن زمین، داراى منافعى درخور توجه براى انسان ها است. (أفلاینظرون إلى ... و إلى الأرض کیف سطحت)
🔹 آیه شریفه، گرچه توجّه دادن انسان ها به مظاهر قدرت خداوند در زمین و آسمان است; ولى تکیه بر اوصاف یاد شده، نشانه سودمند بودن آنها به حال آنان است.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
🔅🔅🔅
📌نگاشت18:نکته ها ی تفسیری آیات21و22 سوره غاشیه
✅ فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَکِّرٌ
✅ ۱ - پیامبر(ص)، مأمور موعظه و زنده نگه داشتن یاد قیامت در خاطره ها و توجّه دادن انسان ها، به قدرت خداوند (فذکّر)
🔹 «ذِکْر»، حالتى است در نفس انسان که او را بر محافظت از معارفى که فرا گرفته، توانا مى سازد. این کلمه با «حفظ» به یک معنا است; جز این که اصل فراگیرى «حفظ» و در خاطر حاضر داشتن، «ذکر» خوانده مى شود (مفردات راغب); بنابراین «ذکّر»; یعنى، متوجّه ساز و به ذهن آنان بیفکن. این واژه - چنانچه در قاموس آمده است - در معناى موعظه کردن نیز به کار مى رود.
✅ ۲ - تأمّل در نشانه هاى قدرت خداوندى در پهنه هستى، زمینه ساز پذیرش پند و اندرزهاى دینى است. (أفلاینظرون إلى ... فذکّر)
🔹 حرف «فاء»، فرمان به تذکّر را بر آیات پیشین - که از نشانه هاى قدرت خداوند سخن گفته بود - تفریع کرده است; یعنى، «حال که چنین است به تذکّر اقدام کن».
✅ ۳ - توجّه دادن مردم به نشانه هاى قدرت خداوند در پدیده هاى جهان، از وظایف پیامبر(ص) (أفلاینظرون ... فذکّر)
🔹 آیات پیشین - که درباره قیامت و نیز نشانه هاى قدرت خداوند در جهان است - مى رساند که مراد از «فذکّر»، لزوم تذکر دادن به همان امور است.
✅ ۴ - پیامبر(ص)، به جز وظیفه موعظه و یادآورى، مسؤولیتى ندارد و اجبار و اکراه مردم، از وظایف او نیست. (إنّما أنت مذکّر)
✅ ۵ - پیامبر(ص)، مسؤول واکنش هاى مردم در برابر پند و اندرزهایش نیست. (إنّما أنت مذکّر)
🔹 حصر در «إنّما أنت مذکّر»، حصر اضافى است و به قرینه آیه بعد، ناظر به اثربخشى تذکّر است. مفاد آیه شریفه این است که: «وظیفه تو تنها تذکّر دادن است و پذیرش یا رد آن از سوى مردم، مؤاخذه اى را متوجّه تو نمى سازد».
🔅🔅🔅
✅ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُسَيْطِرٍ
✅ ۱ - اجبار و وادار ساختن مردم به پذیرش پندها و موعظه ها، از تکالیف و رسالت هاى پیامبر(ص) نیست. (لست علیهم بمصیطر)
🔹 «صَطَر» و «سَطَر»، به یک معنا مى باشد (مفردات) و «مسیطر» به معناى عهده دار و مسلّط است. (مقاییس اللغة)
✅ ۲ - پذیرش دین، اجبارى نیست. (لست علیهم بمصیطر)
✅ ۳ - اهتمام شدید پیامبر(ص)، به هدایت مردم (لست علیهم بمصیطر)
🔹 با توجّه به این که پیامبر(ص)، هرگز درصدد سلطه جویى بر مردم نبود، تأکید آیه شریفه، بر نفى سیطره، بیانگر تلاش وافر و پى گیرى مستمر آن حضرت در زمینه هدایت مردم است; به گونه اى که گویا درصدد اجبار مردم به دیندارى است.
✅ ۴ - اثر نبخشیدن پند و اندرزهاى دینى براى مردم، تکلیف ابلاغ معارف الهى را ساقط نمى کند. (فذکّر ... لست علیهم بمصیطر)
🔹 آیه شریفه، بیانگر روگردانى برخى مردم، از تذکرات پیامبر(ص) است و بیان مى دارد که در این موارد، نباید معارف الهى را بر مردم تحمیل کرد. آیه قبل با توصیف پیامبر(ص) به «تذکر دهنده»، آن حضرت را حتى در این موارد، به تذکر دادن مأمور ساخته است.
🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی :
@rahighemakhtoom
⭕️ #کرامت
💠 رهاورد دین دو عید است که در هر دو عید، انسان، مهمان خدا بوده است! یکی، کسانی که به سرزمین مکه مشرف می شوند و احرام می بندند و در حالت احرام، فرشته گونه عمل می کنند که حاصل آن می شود «عید قربان»؛ در حقیقت عید قربان محصول آن مهمانی است که حاجیان در آن ضیافت، مهمان الهی هستند! و دوم ماه مبارک رمضان است که بعد از ضیافت یک ماهه، بنده به بارگاه الهی راه می یابد و از خدا عیدی می طلبد.
💠 در قنوت نه گانه نماز عید فطر، می گوییم، خدایا! آنچه به علی(ع) و اولاد علی(ع) عطا کردی، به ما نیز عطا کن و همچنین از خدا می خواهیم که صفت برجسته فرشتگان یعنی «کرامت» را به ما بدهد که انشاالله این همان عیدی باشد که خدا به ما بندگان عطا می کند!
💠 گرچه خدا رسماً تنها دو بار ما را به مهمانی خود دعوت می کند اما از طرف دیگر می فرماید هر وقت مرا به مهمانی خود دعوت کنید من می آیم؛ اگر انسان بندگی مرا بپذیرد و اگر به هیچ کس جز من تکیه نکند و اگر قلب شکسته پیدا کند، هر لحظه در این حالات بگوید «یا الله»، من دعوت او را می پذیرم و مهمان او می شوم.
🌀 #بیانات در خطبه های نماز عید فطر ۹۶/۰۴/۰۵
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
☘️☘️☘️
#آیت_الله_حائری_شیرازی
@rahighemakhtoom
📃چرا روزۀ عید فطر حرام است؟
حرمت روزه، یک مانور است!
در روز اول شوال، روزه حرام است. این یک #مانور است. می دانید چرا؟ چون می خواهد بگوید: «خوردنشان به امر من است؛ نخوردنشان هم به امر من است»
اگر روزۀ اول شوال را حرام نمی کردند، عده زیادی روز اول شوال را روزه می گرفتند و می گفتند: «می خواهیم بدرقه ماه رمضان برویم»! خداوند چون می خواهد همه [با هم] دست بکشند، روزه را حرام کرده.
امام صادق(علیه السلام) درباره روز عید فطر و تشخیص آن می فرمایند: «دست #امام_مسلمین است»؛ اگر امام مسلمین گفت: «عید است»، همه باید افطار کنند و نماز عید بخوانند. اگر امام مسلمین گفت: «این آخر رمضان است»، بر همه واجب است روزه بگیرند.
چرا این را برای امام مسلمین گذاشته؟ برای اینکه اینجور نشود که زن مقلد این آقاست و آقا می گوید برای من ثابت نشده که امروز آخر رمضان است؛ شوهر مقلد دیگری است؛ او گفته برای من ثابت شده امروز عید بگیریم. اگر بعضی روزه باشند و بعضی روزه نباشند، در خانه چه اتفاقی می افتد؟ روزی که باید جشن بشود، روز عیش باشد، روز سرور باشد، روز خوشحالی باشد، روز حزن می شود.
💢[اعیاد رسمی مسلمین یعنی] عید فطر و عید قربان را برای این خاطر روزه اش را حرام کردند که #وحدت ایجاد بشود؛ یعنی همه «با هم» دست بکشند از روزه. خود این وحدت یک ابهتی دارد، اسلام را در نظر دشمنان با مهابت می کند.
@haerishirazi
☘️☘️☘️
#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علامه_جعفری
@rahighemakhtoom
🔅 🔅 🔅
همۀ دردهاى بشرى را میتوان بر سه قسمت عمده تقسیم کرد:
👈یکم- دردهایى است که با نظر به کمیت و کیفیت موجودیت طبیعى انسان در مجراى قوانین طبیعت به وجود میآیند، مانند درد پایان یافتن حیات و انقراض امیدها و آرزوها به وسیلۀ مرگ. و اختلالات متنوعى که به جهت محدودیت مقاومت عضوى در مقابل آفات طبیعى، دردهایى را به وجود میآورند. همچنین، مانند شکست در آرمانها و هدفگیرىهایى که آدمى در امتداد حیات در جستجوى وصول به آنهاست. و به طور کلى دردهایى که ناشى از عواملى میباشند که از قدرت و اختیار انسانى برکنارند.
👈دوم- دردهایى است که ناشى از سلب قدرت و اختیار آدمى به وسیلۀ دیگر انسانهاست. به این معنى که اگر زورگویى و خودخواهى انسانهاى دیگر نبود، قدرت و اختیار آدمى سلب نمیگشت و دردى نداشت.
👈سوم- دردهایى است که معلول خودخواهى و خودکامگى و هواپرستىهایى است که موجب سلب قدرت و اختیار خود او میباشد.
نسخۀ واقعى اساسىترین درمان دردهاى بشر که ریشۀ آنها را نابود میسازد، سه دستور دارد:
✅دستور اول: خودخواهى را تعدیل کنید!
✅دستور دوم: خودخواهى را تعدیل کنید!
✅دستور سوم: خودخواهى را تعدیل کنید!
📜فقط پیش از آنکه عمل به این نسخه را شروع کنید، این خیال شیطانى را که یکى از مؤثرترین فعالیتهاى خودخواهى است از مغز خود بیرون کنید که میگوید: «این یک نسخۀ مذهبى و اخلاقى و اوتوپیایى است و براى موعظه و پند و اندرز به درد میخورد نه براى ایجاد تحول عینى در حیات بشرى!
بسیار خوب، این نسخه را پاره کنید و دور بریزید و جوامع بشرى را به صورت بیمارستانها و تیمارستانها یا جنگلهاى پر از حیوانات درنده درآورید و براى خود تاریخى آکنده از بدبختىها و دردها بسازید و راه خود را ادامه بدهید!
📚جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۳، ص ۱۰۲ و ۱۰۳، چاپ قدیم (۲۷ جلدی)
☘☘☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درنگ و تامل
دانه های آفرینش
@rahighemakhtoom
📌 طلاق، ویرانی جبران ناپذیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#طلاق
#خانواده
#افسرده
@rahighemakhtoom
#الهی_شدن
#اوصاف_حق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
📌جایزه الهی
📂 مهمانی دنیا با مهمانی خدا فرق جوهری دارد. در دنیا اگر كسی مهمان شد هنگام ورود از او پذیرایی به عمل می آید، ولی كسی مهمان خدا شد هنگام رفتن خدا از او پذیرایی می كند، نه هنگام آمدن یا هنگام ماندن!
📂 یك ماه در محضر خدا ـ ان شاء اللّه ـ آداب الهی را آموختیم؛ در این یك ماه چیزی به ما ندادند، البته هر عملی كه انجام دادی برابر همان عمل پاداش گرفتیم، این مهمانی نیست! در یازده ماه دیگر هم همین طور بود، هر كس كار خیری انجام می داد، نمازی می خواند، به مردم احسان می كرد، به جامعه احسان می كرد، به اعضای منزلش احسان می كرد یا به پدر و مادرش احسان می كرد پاداشش را می گرفت، با یازده ماه دیگر از این جهت فرقی ندارد. مهمانی خدا در این نیست كه ما كاری بكنیم تا او پاداش كار ما را بدهد، این در یازده ماه دیگر هم هست؛ مهمانی خدا آن است که اوصاف خود را به مهمان می دهد، میزبان چیزی از خود به مهمان می دهد، نه اثر كار مهمان را به او بدهد! ما در این سی شبانه روز كار می كردیم ـ ان شاء اللّه ـ مزدمان را می گرفتیم؛ یعنی نمازی می خواندیم، روزه ای می گرفتیم، شب زنده داری داشتیم، با یازده ماه دیگر فرقی ندارد، آن را نمی گویند مهمانی، آن را می گویند اجر! اگر كسی مهمان شما شد و در این سی روز كاری كرد، شما باید دو عمل انجام بدهید: یكی اینكه مزد او را بدهید، دیگر اینكه چون مهمان شما بود به او جایزه بدهید.
📂 بنابراین تمام اعمال خیری كه در این مدّت سی شبانه روز ما ـ ان شاء اللّه ـ انجام دادیم مزدمان را گرفتیم، آن مزد بود نه ضیافت، نه مهمانی، الآن چیز دیگری از خدا می خواهیم، اوصافی كه برای خود او است را برای ما باید مطرح كند.
📚 فرازی از خطبه های نماز عید فطر
تاریخ: 1389/06/19
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
☘️☘️☘️
#به_چشم_آمدن
@rahighemakhtoom
بعضی افراد کارهایی انجام میدهند تا بین مردم به چشم بیایند،دیده بشوند ،مثلا کارمند دنبال این است کاری بکند تا پیش رئیس به چشم بیاد ،
ولی تو کاری کن که نزد خدا دیده شوی
وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا
ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺣﻜﻢ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺯﻳﺮ ﻧﻈﺮ ﻭ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻲ .(طور/٤٨)
🌷🌷🌷
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 44 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ✅ آسیبهای فهم قرآ
#تحلیل_و_بررسی 45
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ← ناآگاهی به ابزارهای فهم
☑️ در ادامه، مروری گذرا بر این قرینهها خواهیم داشت:
⏺قرینههای درونی ناپیوسته؛
منظور از این دسته، آیههایی است که در جای دیگر سوره یا در سورههای دیگر در رابطه با آیه مورد بحث وجود دارد و در توضیح مراد آیه به کار میآید یا قید و استثنایی است که از دامنه شمول و کلیت آن میکاهد و.... بیتوجهی به اینگونه قراین موجب برداشت ناورا از آیهها و نسبتسخنان غیر واقع به خدای متعال میشود؛ مانند کسی که علم غیب را مخصوص خدای متعال میداند و از دیگران نفی میکند - گرچه به تعلیم الهی بدانند - و مستند خود را آیه ۶۵ نمل قرار میدهد: «قل لا یعلم من فی السموات و الارض الغیب»، [۴۶] در حالیکه در سوره جن آمده است: «عالم الغیب فلا یظهر علی غیبه احدا الا من ارتضی من رسول» [۴۷] بنابراین، میتوان گفت که دانش غیب در اصل، مخصوص خدای متعال است، ولی او آن را به برخی از بندگان خالص خود میدهد و آنان نیز به واسطه عنایت الهی عالم به غیباند.
⏪←← قرینههای بیرونی
بخشی از این قرینهها شرایط و اوضاع و احوال زمان نزول آیه است که مخاطبان قرآن به آن اشراف کامل داشتهاند. طالبان فهم قرآن باید به این زمینههای نزول آشنایی یابند. کسیکه زمینه نزول آیه مربوط به صفا و مروه را نمیداند گمان میکند که طواف بر آن دو جایز است، نه واجب، در حالیکه آیه بر اصل تشریع سعی بین صفا و مروه نازل شده و ربطی به بیان استحباب سعی ندارد، ولی بدان دلیل به «لاجناح» تعبیر شده که مسلمانان گمان میکردند سعی میان صفا و مروه از بدعتهای مشرکان است و یا به نقلی دیگر، آنان بر روی هر یک از آن دو کوه بتی گذارده بودند و پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با مشرکان شرط کرده بودند که در هنگام حج مسلمانان، بتها را بردارند. آنان نیز چنین کردند، ولی هنگامیکه یکی از مسلمانان مشغول سعی بود بتها را باز گرداندند و آیه نازل شد «ان الصفا و المروة من شعائر الله فمن حج او اعتمر فلا جناح علیه ان یطوف بهما» [۴۸] [۴۹]
🔹بخش دیگری از قرینهها سخنان پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و اهل بیت (علیهمالسّلام) درباره آیههای قرآنی است که در بحث از ویژگیهای قرآن در قسمت پراکندگی قیدها و قرینهها نمونهای از آن بیان شد.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom