برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 247 (پيام به جشنواره سراسري #قرآن كريم و #عترت)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
💢لذت هم کلامی با خدا
◽️قرآن، كلام متكلّمي است كه هماره سخن مي گويد و اگر گوش جان كسي شنوا باشد، كلمات آهنگين و دلنواز الهي را مي شنود و با تمام وجود هنگام شنيدن (يا أيّها الذين امنوا... ) تلبيه مي گويد و لذّت تكلّم خدا را بر هر لذّتي ترجيح مي دهد و كاميابي اطاعت از آن را بر هر التذاذي مقدم مي دارد، زيرا هم محتواي كلام بي مثيل است و هم اثرِ تكلّم بي نظير. آري! شبيه سخن خداي بي نديد را چشمي نديد و گوشي نشنيد:
چنگ در گفته يزدان و پيمبر زن و رو
كانچه قرآن و خبر نيست، فسانه است و هَوَس
اول و آخر قرآن ز چه «با» آمد و «سين»
يعني اندر رهِ دين رهبر تو قرآن بس
[ديوان حكيم سنائي، ص 309.]
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
تفسیر آیه ۶۴ سوره اسرا.استاد ملکی.Mp3
1.64M
#سوال
#قرآنی
@ostad_maleki
🔅🔅🔅
📌تفسیر آیه ۶۴ سوره اسرا در باره قدرت و توانایی ابلیس
⏮ کارشناس قرآنی جناب استاد ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - صفحه ۱۸]
۶ توجه به #خداوند به هنگام #نماز
«و أقیموا وجوهکم عند کل مسجد و ادعوه مخلصین له الدّین» [۱]
مرحوم علامه #طباطبایی رضی الله عنه میفرماید:
منظور از #اقامه وجه به هنگام #عبادت، این است که انسان دلش چنان متوجه #خدا باشد که از هر چیز دیگری منقطع شود. بنا بر این جمله ی «و اقیموا وجوهکم عند کل مسجد» به ضمیمه «و ادعوه مخلصین له الدّین»
این معنا را افاده میکند که بر هر عابدی واجب است که توجه خود را از غیر #خدا منقطع سازد و یکی از چیزهایی که غیر خداست، همان #عبادت اوست، پس #عابد حتی نباید به #عبادت خود توجه کند. زیرا عبادت #توجه است نه چیزی که به او توجه شود. [۲]
----------
[۱]: ۱. اعراف / ۲۹.
[۲]: ۲. المیزان / ج ۸ / ص ۱۰۲.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌کلام برتر
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
فَضلُ القرآنِ علي سائرِ الكلامِ كَفَضلِ اللّه علي خَلقِهِ ؛
برتری #قرآن بر دیگر سخنان، همچون برتری #خدا است بر خلق خود.
📚بحار الأنوار : 92 / 19 / 18
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۹۶ ـ ۹۵ #سوره_نساء
📌جهاد با #نفس
#سالک الی #اللّه بايد بداند که نزد خدای تعالی از هر چيز مهمتر #جهاد با نفس است، حتّی وقتی جهاد با نفس را با #جنگ با کفّار مقايسه می کنند اين را #جهاد اکبر و جهاد با کفّار را #جهاد اصغر می نامند، خدای تعالی رکود و قعود را مذمّت فرموده و $مجاهدين را بر #قاعدين فضيلت داده است. لذا بايد #سالک الی #اللّه با مقدماتی که در مراحل #تزکيه نفس انجام می دهد هر چه جدّی تر خود را به مرحله #جهاد با #نفس برساند تا دارای #فضيلت شود و اجر بزرگی دريافت نمايد؛ يعنی مورد #مغفرت و مهربانی #خدای تعالی واقع گردد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
دوستی اهل بیت کافی نیست
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#سید_الشهدا
#حسین_بن_علی
#اهل_بیت
#دوستی
#زیارت_اربعین
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (50)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 تفسير
◽ آراى مفسران
(درباره حروف مقطعه قرآن)
☑ راى پانزدهم
▫ حرف مقطعه مقدمه و مفتاح سوره هاست. (140) صاحبان اين راى به برخى روايات استناد كرده اند كه مستند آنها در بحث روايى ذكر خواهد شد. برخى نيز گفته اند: حروف مقطعه جز افتتاح سوره ها هيچ نقش ديگرى ندارد. (141)
⏪ پاسخ: لازمه اين راى آن است كه همه سوره هاى قرآن داراى چنين مقدمه و مفتاحى باشد، در حالى كه 85 سوره قرآن فاقد آن است، همچنين با توجه به ناشناخته بودن حروف مقطعه، لازمه اين قول آن است كه حدود يك پنجم سوره هاى قرآن مبهم و ناشناخته باشد، زيرا اين حروف در آغاز يك پنجم سوره ها قرار گرفته و تا كنون معناى دقيق آنها ناشناخته است و وقتى كليد گنجيه اى روشن نبود آن گنجينه نيز مبهم است، زيرا از در بسته نمى توان وارد شد.
============================
140- جامع البيان ، ج 1، ص 67
141- الحروف المقطعه فى القرآن الكريم ، ص 81
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (51)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 تفسير
◽ آراى مفسران
(درباره حروف مقطعه قرآن)
☑ رای شانزدهم
▫ در مقابل راى و سخن بلند كسانى كه مى گويند حروف مقطعه ناظر به اسماى عظيم و اعظم الهى است و يا از تركيب آنها اسم اعظم خداى سبحان پديد مى آيد، برخى مستشرقان گفته اند: اين حروف ناظر به نامهاى كسانى است كه نسخه هاى قرآن را در اختيار داشتند، (142) مثلا س ناظر به نام سعد بن ابى وقاص و م ناظر به نام مغيره بن شعبه و ن ناظر به نام عثمان بن عفان و ه ناظر به نام ابوهريره و طه ناظر به نام طلحه و حم و ناظر به نام عبدالرحمن است كه در جمع آورى قرآن نيز نقشى داشته اند!
⏪ پاسخ: بى پايگى اين سخن روشن است، زيرا
▫ اولا، مبتنى بر اين اساس باطل است كه اين حروف جزء وحى و كلام خداى سبحان نيست و كلماتى است كه نص قرآنى افزوده شده و اين مخالف اجماع همه مسلمانان است كه معتقدند: قرآن كنونى، بدون هيچ كم و كاست، همان است كه از جهت لفظ و معنا بر قلب مطهر رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) نازل شده است.
▫ ثانيا، چنانكه در تاريخ ثبت شده و در روايات متعدد نيز آمده، پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نيز اين حروف را قرائت كرده اند. (143)
▫ ثالثا، نامبردگان كاتبان وحى و صاحبان نسخه هاى اصلى قرآن نبوده اند؛ قرآن كريم كه به صورت متواتر از لسان پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نقل شده در خانه آن حضرت و نزد بسيارى از صحابه بوده است .
🔅 حديث شريف ثقلين كه قرآن كريم و عترت طاهرين (عليهم السلام) را مرجع مسلمانان معرفى مى كند و همچنين روايات عرض على الكتاب كه از پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) نقل شده است و صحت هر حديثى (اعم از متعارض و غير متعارض) را در گرو هماهنگى با قرآن كريم مى داند، نشان مى دهد كه قرآن در عصر پيامبر (صلى الله عليه وآله) جمع آورى شده بود؛ نه اين كه سوره هايى پراكنده باشد كه بر روى چوب و پوست و كاغذ از صحابه بود نمى توانست مرجع عمومى هدايت امت و معيار سنجش روايات باشد.
▫ رابعا، اگر اين حروف ناظر به نامهاى صاحبان نسخه ها باشد، بايد مانند ساير علامتهاى اختصارى در صدر نسخه يا در پشت جلد نسخه نوشته شود، نه پس از آيه بسم الله... در حالى كه حروف مقطعه، پس از بسم الله آمده است. خامسا، صاحبان اين راى تنها براى برخى از حروف مقطعه چنين توجيهى ارائه كرده اند، نه براى همه آنها.
▪ اين راى از نظر سخافت نازلترين احتمالى است كه در تفسير حروف مقطعه گفته اند، چنانكه راى كسانى كه مى كوشند تا از تلفيق اين حروف اسم اعظم بسازند، گرچه نياز به اثبات دارد، برترين احتمال است ؛ ببين تفاوت ره از كجاست تا به كجا؟
===========================
142- مباحث فى علوم القرآن ، ص 239.
143- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 270؛ تفسير برهان ، ج 1، ص 54
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت13:تفسیر آسان آیات 18 تا 28 سوره مطففین
كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِي عِلِّيِّينَ «18» وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّيُّونَ «19» كِتابٌ مَرْقُومٌ «20» يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ «21» إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ «22» عَلَى الْأَرائِكِ يَنْظُرُونَ «23» تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ «24» يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ «25» خِتامُهُ مِسْكٌ وَ فِي ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ «26»وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ «27» عَيْناً يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ «28»
چنين نيست، همانا نامه عمل نيكوكاران در جايگاهى بلند است. و تو چه دانى كه علّيّين چيست؟ سرنوشتى است رقم خورده و (حتمى). كه مقرّبان الهى گواه آنند. همانا نيكوكاران در ناز و نعمت بهشتىاند. برتختها (تكيه زده و) مىنگرند. در چهره آنان خرّمى و طراوت نعمت را مىشناسى. از شرابى خالص و مُهر و موم شده به آنان نوشانند. مُهر آن از مُشك است و هر كس كه اهل مسابقه است، شايسته است كه در (رسيدن به اين نعمتها) رقابت ورزد. و مخلوط آن، تسنيم است. چشمهاى كه مقرّبان (الهى) از آن مىنوشند.
🔅🔅🔅
▫ «عِلِّيِّينَ» جمع «على» به معناى درجات و مراتب بلند تا بىنهايت است.
▫ از كتاب ابرار، سرنوشت نيكان در قيامت است و «مَرْقُومٌ» يعنى مشخص و نشاندار به گونهاى كه با ساير نوشتهها اشتباه نمىشود.
▫ «ارائك» جمع «اريكة» به معناى تختى است كه زينت شده و براى آرميدن مهياست.
▫ «نَضْرَةَ» به معناى زيبايى و خرّمى و «نَعِيمٍ» به معناى نعمت فراوان و «رَحِيقٍ» به معناى شراب خالص است.
▫ «تنافس» يا از «نفيس» است، يعنى دو نفر براى به دست آوردن يك شىء نفيس تلاش مىكنند و يا از «نفس» است، يعنى دو نفر براى به دست آوردن چيزى، آخرين نفس خود را به كار برده و تلاش مىكنند. « تفسير راهنما »
⏪ پذيرايى در بهشت، مراتب و درجاتى دارد:
▫ براى گروهى «يُسْقَوْنَ» و براى گروهى ديگر «سَقاهُمْ رَبُّهُمْ» « انسان، 21.» يعنى بعضى با واسطه و بعضى بىواسطه الطاف را دريافت مىكنند.
▫ بعضى گفتهاند كه مراد از مسك در «خِتامُهُ مِسْكٌ»، ظرف شراب مُهر شده است.
▫ مقرّبان از تسنيم مىنوشند، ولى ابرار از نوشيدنى كه با تسنيم مخلوط شده، خواهند نوشيد.
▫ نوشيدنىهاى بهشتى انواعى دارد: بعضى در نهرها جارى است: «أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ، أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ، أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ، أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ» « محمّد، 15.» بعضى در ظرفهاى مُهر شده است: «خِتامُهُ مِسْكٌ» و بعضى از آسمانِ بهشت يا از طبقات بالاى آن فرو مىريزد كه همان تسنيم است. « تفسير نمونه.»
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت14:تفسیر آسان آیات 18 تا 28 سوره مطففین
كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِي عِلِّيِّينَ «18» وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّيُّونَ «19» كِتابٌ مَرْقُومٌ «20» يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ «21» إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ «22» عَلَى الْأَرائِكِ يَنْظُرُونَ «23» تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ «24» يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ «25» خِتامُهُ مِسْكٌ وَ فِي ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ «26»وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ «27» عَيْناً يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ «28»
چنين نيست، همانا نامه عمل نيكوكاران در جايگاهى بلند است. و تو چه دانى كه علّيّين چيست؟ سرنوشتى است رقم خورده و (حتمى). كه مقرّبان الهى گواه آنند. همانا نيكوكاران در ناز و نعمت بهشتىاند. برتختها (تكيه زده و) مىنگرند. در چهره آنان خرّمى و طراوت نعمت را مىشناسى. از شرابى خالص و مُهر و موم شده به آنان نوشانند. مُهر آن از مُشك است و هر كس كه اهل مسابقه است، شايسته است كه در (رسيدن به اين نعمتها) رقابت ورزد. و مخلوط آن، تسنيم است. چشمهاى كه مقرّبان (الهى) از آن مىنوشند.
🔅🔅🔅
▫ امام باقر عليه السلام فرمود: تسنيم، بهترين نوشيدنى بهشت است و مخصوص پيامبر و اهل بيت اوست و از بالا مىريزد و در منزلهاى آنان جارى است. « تفسير برهان.»
☑ 1- وعدههاى الهى در مورد پاداش خوبان قطعى است. «إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ» (كلمه انّ و حرف لام و جمله اسميه، بيانگر قطعى بودن وعده است.)
☑ 2- دريافت نعمت در حضور ديگران، لذّت را چند برابر مىكند. «يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ»
☑ 3- جايگاه بلند و اشراف بر منظرههاى زيبا، از نعمتهاى بهشتيان است. «عَلَى الْأَرائِكِ يَنْظُرُونَ»
☑ 4- حالات روحى و روانى انسان، بر جسم او تأثيرگذار است. «تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ» (درخشندگى صورت بهشتيان براى انسان مشهود است.)
☑ 5- بكر و دست نخورده بودن نعمتهاى بهشتى، يك ارزش است. «مَخْتُومٍ»
6- لذّتهاى بهشتى، عوارض ندارد. «خِتامُهُ مِسْكٌ»
☑ 7- در فرهنگ اسلام، دنيا، ميدان مسابقه و رقابت است، البتّه رقابت براى به دست آوردن نعمتهاى اخروى. «وَ فِي ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ»
☑ 8- بهشتيان، درجات و مراتبى دارند. «الابرار- المقربون»
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مطففین 18 تا 27 قرائتی.mp3
865.6K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت15:تفسیر صوتی آیات 18 تا28 سوره مطففین
📼 استاد محسن قرائتی
🔅🔅🔅
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تصویب_لایحه_انجمن_های_ایالتی_و_ولایتی
#امام_خمینی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 روحیه حسینی
▪️ ابن حنفیه به ابی عبدالله (سلام الله علیه) عرض كرد: اگر مكه نشد، یمن تشریف ببرید، آن جا احساس آرامش می كنید، اگر هم یمن آشوب بود، جای و شهری نمانید «جُزْتَ مِن بَلَدٍ إلى بَلَدٍ»[1] جایی نمان كه دورت جمع شوند و شورشی كنند و تو را شهید كنند؛ «جُزْتَ مِن بَلَدٍ إلى بَلَدٍ» یعنی از شهری به شهری عبور كن.
▪️ وقتی امام راحل (رضوان الله علیه) را از عراق بیرون می كنند، یعنی صدام ملعون با همكاری ارباب خود اصرار دارد كه امام از عراق بیرون برود، وقتی هماهنگی و توطئه هماهنگ حاصل شد كه امام را از عراق بیرون كنند، بنا شد ایشان یكی از كشورهای اسلامی را انتخاب كند كه مقدم بر كشورهای غیر اسلامی اند. با كویت مذاكره كردند، آنها هم موافقت كردند كه این #پسر_پیغمبر از عراق به كویت بیاید، ایشان هم از عراق حركت كرد و تا مرز كویت آمد، همین امیر كویت كه موافقت كرده امام (رضوان الله علیه) وارد این سرزمین شود، همین كه وارد مرز كویت شد، گفتند این را باید برگردانید. همین امیر كویت كه با صدام مخفیانه ساخت و این پسر پیغمبر را راه نداد، طولی نكشید كه كویت به اشغال همین این هتاك قتال سفاك درآمد و امیر كویت و سران سیاسی كویت مظلوم شدند، ولی مأجور نشدند. این یك تأسف است كه بر انسان ظلمی بیاید و اجری نبرد، چون همین كسی كه «مَنْ أَعَانَ ظَالِماً سَلَّطَهُ اللَّهُ عَلَیهِ»[2] همین ها كه صدام را یاری كردند، همین ها مورد ظلم صدام شدند. خیلی تلخ است كه انسان مظلوم شود، مورد غارت قرار بگیرد، اجری هم نداشته باشد.
▪️ ابی عبدالله سخنی گفت كه بعد از گذشت 1400 سال تقریبی، همان حرف را فرزندش گفته است. امام حسین (سلام الله علیه) در برابر آن پیشنهاد به ابن حنفیه فرمود ابن حنفیه تو كه از مكه و یمن خبر دادی و این منطقه ها را اسم بردی، من از كره زمین سخن می گویم «لَوْ لَمْ یكُنْ مَلْجَأٌ وَ لَا مَأْوًى لَمَا بَایعْتُ یزِیدَ بْنَ مُعَاوِیةَ»؛[3] اگر در شرق و غرب عالم جای امنی برای من نباشد و من ناچار باشم از شهری به شهری و از روستایی به روستایی و از دریایی به دریایی بروم می روم و با این حكومت ننگین بیعت نمی كنم. همان حرف حسینی را امام (رضوان الله علیه) در مرز كویت گفت، فرمود اگر من مجبور شوم از فرودگاهی به فرودگاهی، از دریایی به دریایی و از كشتی به كشتی بروم، با این حكومت ننگ هماهنگ نخواهم بود، این همان روحیه است!
[1] . تسلیة المجالس و زینة المجالس (مقتل الحسین علیه السلام)، ج2، ص157.
[2] . الخرائج و الجرائح، ج1، ص1058.
[3] . تسلیة المجالس و زینة المجالس (مقتل الحسین علیه السلام)، ج2، ص158.
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1380/01/11
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
روحیه حسینی.mp3
1.35M
#تصویب_لایحه_انجمن_های_ایالتی_و_ولایتی
#امام_خمینی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 روحیه حسینی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1380/01/11
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
خسته ای؟
میخوای خستگی از تنت در بره؟
- یه چیز مفید بخور (کهف۶۲)
- کنار صخره ای برو بشین(کهف۶۳)
- یا برو زیر سایه درختی استراحت کن (واقعه ۴۴)
خستگی از تنت در میره.
#قران_و_زندگی_امروز_بشر
@feiz114
برداشت از آيات ۱۰۰ ـ ۹۷ #سوره_نساء
💢 سؤال ملائکه
جمعی از #مردم که به سوی #خدا نرفته اند و #تزکيه نفس نکرده اند و به خود #ظلم نموده اند وقتی بميرند #ملائکه از آنها در اين ارتباط سؤلاتی می کنند، آنها در جواب ملائکه می گويند:
ما در وطن ضعيف بوديم، پدر و مادر و ديگر اقوام به ما خُرده می گرفتند و نمی گذاشتند دنبال #تزکيه نفس و دينمان برويم #ملائکه به آنها می گويند:
مگر #زمين خدا توسعه نداشت؟! می خواست از وطنتان #مهاجرت کنيد و به جای امنی برويد و بالاخره #بد راهی را انتخاب کرده ايد و مأوای شما #جهنّم خواهد بود.
اما کسی که به خاطر رسيدن به #خدا و گشايش امورش در امر #تزکيه نفس هجرت کند و در پی خدا و #رسول خدا باشد اگر چه مرگ هم به او مهلت ندهد و در ميان راه #تزکيه نفس بميرد؛ خدای تعالی او را به #کمالات روحی و تزکيه نفس می رساند. زيرا #خدا بخشنده و #مهربان است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۷ بهره برداری از نماز در قیامت - صفحه ۱۸]
۷ بهره برداری از نماز در #قیامت
از نظر #قرآن کریم بهترین عملی که در قیامت #انسان از آن بهره مند میشود، بر پا داشتن #نماز است.
آیه ی شریفه ی «أقیموا الصلوة و ءاتوا الزکوة و ما تقدموا لأنفسکم من خیر تجدوه عند الله» [۳]
#تجسم #عمل را بازگو میکند که انسان از اعمال خیر خود بهره میبرد؛ یعنی نمازی که در دنیا انجام میدهد و زکاتی که میپردازد سود آن نصیب خود انسان میشود؛ «لانفسکم» نه این که #خداوند به اعمال #بشر نیاز داشته باشد.
----------
[۳]: ۳. بقره / ۱۱۰.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢توانگری ماندگار
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
القرآنُ غِنيً ، لا غِنيً دونَهُ ، ولا فَقرَ بعدَهُ ؛
قرآن ثروتی است ، که بدون آن توانگری نباشد و با وجود آن فقری نه .
📚بحار الأنوار : 92 / 19 / 18
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (9)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔅🔅🔅
❇️ اهداف کار #فرهنگی:
💢 3- یکتاپرستی وطاغوت ستیزی(استقرارحاکمیت توحیدی )
وَ لَقَدْ بَعَثْنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ. (36/نحل)
وهمانا ما در ميان هر اُمّتى پيامبرى را برانگيختيم (تا به مردم بگويند) كه خدا را بپرستيد و از طاغوت (و هر معبودى جز خدا) دورى نماييد، پس گروهى از مردم كسانى هستند كه خداوند هدايتشان كرده و بعضى از آنان گمراهى بر آنان سزاوار است، پس در زمين سير و سفر كنيد، تا ببينيد كه پايان كار تكذيب كنندگان چگونه بوده است؟
🔅🔅🔅
☑️ 1- بعثت پيامبران، مخصوص نژاد و منطقه و قبيله ى خاصى نبوده است. «بعثنا فى كلّ امّة رسولاً»
☑️ 2- دعوت به توحيد و دورى از طاغوت، در رأس برنامه پيامبران بوده است. «اعبدوا اللَّه واجتنبوا الطاغوت»
☑️ 3- خداپرستى با پذيرش سلطه ى طاغوتها و ستمگران، نمى سازد. «اعبدوا اللَّه واجتنبوا الطاغوت»
☑️ 4- با عبادت و اتصال به خداوند، انسان قدرت مبارزه با طاغوت ها، پيدا مى كند. «اعبدوا اللَّه واجتنبوا الطاغوت»
☑️ 5 - خداوند به انسان در انتخاب راه، اختيار داده است. «فمنهم من هدى... و منهم من حقّت...»
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
ویژه-نامه-چالش-های-فقهی-کرونا.pdf
16.94M
📚 ویژهنامه #چالش_های_فقهی_کرونایی منتشر شد.
این مجموعه حاوی ۱۱ گفتار از اساتیدِ مشارکتکننده در پرونده چهارم مناط است و با نگاهی فقهی به مباحث و چالشهای متاثر از ویروس کرونا به رشته طبع درآمده است. در این ویژهنامه مسائلی همچون تعارض اقتصاد و سلامت، قاعده لاضرر، قاعده احسان، ضمان حاکمیت و … مورد بررسی قرار گرفته است.
برای دریافت ویژه نامه کلیک کنید:
manaatt.ir/elementor-2559/
https://eitaa.com/joinchat/3630628888Cb5c14d9f58
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آفاتِ نبودِ #عقل 1
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
☑ 1. عجب و غرور:
▪ «من أعُجب بفعله أصُيب بعقله»] همان، ج5، ص283. [ ؛هر كس مغرور به اعمالش باشد، عقلش معيوب است.
▪ «آفة اللبّ العجُب»] همان، ج3، ص109. [ ؛ آفت عقل خودبيني است.
▪ «رضاك عن نفسك من فساد عقلك]» همان، ج4، ص92. [؛ خشنودي تو از نفست، نشان از فساد عقل توست.
▪ «رضا المرء عن نفسه برهان سخافة عقله]» همان، ص101. [ ؛ خشنودي انسان از خويشتن، دليل سخافت و پستي عقل اوست.
▪ «العجُبُ حمقٌ»] شرح غررالحكم، ج1، ص25. [ ؛ خودپسندي، كمخردي است.
▪ «العجُب رأس الحماقة»] همان، ص95. [ ؛ خودبيني، ريشه و اساس حماقت است.
▪ «العجُب رأس الجهل»] همان، ص113. [ ؛ خودبيني، اساس جهالت است.
▪ «العجُب عنوان الحماقة»] همان، ص148. [ ؛ عجُب، سرفصل و سرلوحه حماقت است.
▪ «المُعجب لا عقل له»] همان، ص250. [ ؛ خودپسند، عقل ندارد.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 248 (پيام به جشنواره سراسري #قرآن كريم و #عترت)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
💢 پیام روشن
▫ قرآن، پيام پروردگاري است كه پيوند علمي و عيني انسان با خود، انسان با جهان، [و] انسان با آفريدگار خويش را به بهترين روش روشن مي نمايد: (اللّه نزّل أحسنَ الحديث كتاباً متشابهاً مثاني... ).[ سوره زمر، آيه 23.]
▫ پوينده راه تحقيق، جوينده صراط تحقّق و ره ياب سبيل رشاد، كتابي همچون قرآن مجيد نخواهد يافت، زيرا معارف پر مغز غيب را با الفاظ نغز شهادت آميخت و صدق گفتار را با حق بودن گفته معجون ساخت.
آري! متكلّم بي چون[مثل و مانند، بسان، كفو؛ بي چون: بي مانند، بي مثل (لغت نامه دهخدا).]
در چنين كلامي چنان تجلّي نمود كه هر طُور[كوهي كه موسي(عليهالسلام) بر آن به مناجات شد. (لغت نامه دهخدا، ج 10، ص15 ـ 540).]
عقلي، محكوم به خرير و ريزشِ با خروش خواهد بود و هر كوه ستبر فكري مقهور اندكاك[برابر و هموار گرديدن مكان (لغت نامه دهخدا، ج 3، ص 25 ـ 35).]
به ساحت قدمش نگذرد قيام فهوم
نهاده قهر قديمش بپاي عقلْ عِقال
ز رهروان معارف مَنَم درين عالم
بود مرا ز خصايص درين هزار خصال
بجانِ جان دهم از جان و دل همه شب و روز
صلاتْها و تحيّات بر محمّد و بر آل[ديوان حكيم سنائي، ص 349 و 352.]
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom