eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@tadabbor_quran با دیدن این کلیپ بگویید الله اکبر ببین چقدر در برابر خدا کوچکیم!! 🌏 دنیارو از بالا ببین!! سوره قاف، آیات ۶ و ۷ ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فطرت دینی.mp3
1.44M
▪️ فطرت دینی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۱ – ۱ 📌دعای زکریا ی نبی علیه السلام الی باید هر مقدار هم که ناراحت است، در با خدای تعالی با صدای بلند داد و فریاد نکند و از تا می تواند استفاده کند و باید بداند که هر مقدار شده باشد، باز هم ممکن است خدای تعالی به او عنایت بفرماید. چنان که به حضرت علیه السلام عنایت فرمود. و چون آن چه به انسان در امور شخصی می شود ممکن است با اشتباه شود، باید متوسل به نشانه واثقی از جانب خدای تعالی در الهاماتش بشود. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
❇️معرفی اجمالی سوره خداوند در نخستین آیه به نازعات قسم خورده است. ✅نازعات، فرشتگانی هستند که جان مردم را می گیرند، یا روح کافران را به شدت قبض می کنند، یا ستاره هائی هستند که از افقی غایب شده و در افق دیگر پیدا می شوند. ✅در هر صورت خداوند به فرشتگان، به عنوان واسطه هائی در تدبیر امور جهان سوگند یاد کرده و اهمیت نقش آنها را بازگو می کند. ✅بخشی از نبوت موسی و دعوت او از فرعون طغیان گر بسوی تزکیه و هدایت، نقل شده، آیه 15 به بعد. ✅و در ادامه، این سوره هم بر اساس آخرت و قیامت و اثبات آن و حالت مردم در بهشت و دوزخ می باشد و در اوائل بعثت در مکه نازل شده و 46 آیه دارد. ✅ نزول این سوره بعد از سوره «نباء» است. 📚منبع : کتاب آشنایی با سوره ها، جواد محدثی،انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 پاسخگوی دعوت پیامبر إِنَّمَا يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ وَالْمَوْتَى يَبْعَثُهُمُ اللّهُ ثُمَّ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ (سوره انعام آیه 36) فقط کسانی [دعوتت را] پاسخ می دهند که [سخنانت را با دقّت، تدبّر، اندیشه و تفکّر] می شنوند، [مشرکان و کافران لجوج، مردگانند] و خدا مردگان را [در قیامت] برمی انگیزد، آنگه [برای حسابرسی] به سوی او بازگردانده می شوند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اگر دوست داری عمری طولانی داشته باشی پس پدر و مادرت را خوشحال و شادمان ساز. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
معجزه و اعجاز در قرآن از دیدگاه استاد شهید مطهری.docx
26.2K
25 🌿🌿🌿 📌فرازی از مقاله قابلیت بقا استاد، قرآن را نسبت به سایر معجزات، دارای ویژگی های خاص دانسته و با ذکر دو مزیت برای آن، این مطلب را توضیح داده و مزیت نخست را «از نوع سخن بودن قرآن» ذکر کرده و فرموده اند: «به اندازه ای که سخن، گوینده را نشان می دهد، هیچ کار دیگری، کننده را نشان نمی دهد، اگر عصایی تبدیل به اژدها می شود روح آن کننده را نشان می دهد ولی تا حدود زیادی ابهام دارد یعنی آن طوری که سخن می تواند گوینده و فاعل خودش را نشان بدهد هیچ کار دیگری نشان نمی دهد. مزیت دیگر آن، قابلیت بقای آن است ؛ زیرا هیچ اثری به اندازه سخن، قابل بقا نیست و سر این که معجزه اصلی خاتم الانبیا از نوع سخن انتخاب شده است این است که این دین، دین خاتم است و دینی است که باید برای همیشه باقی بماند و یگانه اثری که می تواند به طور جاویدان و دست نخورده باقی بماند، سخن است.» 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 👈 تنهابا مطالعه 6-7 صفحه یک کتاب 200 صفحه ای را بخوانید. 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سرچشمه 26 #قرآن_شناسی #تفسیر 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه ا
27 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: ☑️هشتم. آنچه در وصف قرآن به عنوان كتاب مبين، نور، تبيان كل شي ء، و مانند آن آمده است، نه اختصاصي نسبت به معصوم(عليهم السلام) دارد كه قرآن كريم براي ديگران واجد چنين اوصافي نباشد و نه ناظر به مقام ثبوت است كه قرآن در مقام اثبات داراي چنين صفاتي نباشد؛ زيرا اوصاف مزبور، پيرامون كتاب هدايت است و كتاب هدايت در مقام رهبري، داراي چنين اوصاف است و مقام رهبري، هم عام است و اختصاصي به معصوم ندارد اولاً و هم ناظر به مقام اثبات است، نه ثبوت ثانياً. ظاهر آيه‌ي (...قد جائكم من اللّه نور و كتاب مبين)[ سوره‌ي مائده، آيه‌ي 15.]، هم شامل تمام افراد است، بدون اختصاص به معصوم و هم در مقام هدايت مي باشد، نه مقام ثبوت، و همچنين آيه‌ي 174 از نساء، و آيه‌ي 8 از تغابن و 157 از اعراف در مقام ارشاداند كه ناظر به مقام اثبات مي باشد. 🔹البته كتاب مكنون كه غير از مطهّرون به آن دسترسي ندارند، مرحله‌ي كمال و نهايي آن، چنان كه قبلاً گذشت، اختصاص به اهل بيت طهارت دارد؛ چنان كه (...لا رطب و لا يابس إلاّ في كتاب مبين)[ سوره‌ي انعام، آيه 59.]نيز از برخي جهات چنين است. گاهي ممكن است انحصار فهم قرآن به معصوم(عليه السلام) از برخي روايات استظهار شود؛ نظير آنچه از حضرت ابي جعفر امام باقر(عليه السلام) رسيده است: «إنما يعرف القرآن من خُوطِب به»[ كافي، ج 8،ص 311.]. چنين برداشتي مخالف با ظاهر خود قرآن كريم است كه همگان را به تدبّر، تحدّي، تعقّل و مانند آن دعوت نموده است و حديثي كه مخالف قرآن باشد، معتبر نيست. 🔹پس منظور از اين گونه احاديث، همان طوري كه مكرراً بازگو شد، احاطه‌ي تام به تمام ابعاد قرآن، اعم از ظاهر و باطن، مطلق و مقيّد، عام و خاص و ناسخ و منسوخ و نظاير آن خواهد بود؛ چنان كه خطاب هاي قرآن كريم هم يكسان نيست؛ بلكه برخي از خطاب را فقط مخاطبان اصيل آن اكتناه مي نمايند. 🔹نمونه‌ي تفاوت خطابهاي قرآني اين است كه خداوند گاهي به عنوانِ (يا أيّها الناس)[ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 21.]، زماني به عنوانِ (يا أهل الكتاب)[ سوره‌ي مائده، آيه‌ي 15.]، گاهي به عنوان (يا أيها الذين امنوا)[ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 104]و زماني به عنوان (يا أُولي الأبصار)[ سوره‌ي حشر، آيه‌ي 2.]، (أُولي الألباب)[ سوره‌ي رعد، آيه‌ي 19.](به صورت خطاب يا به صورت وصف) و گاهي به عنوان (يا أيّها الرّسل)[ سوره‌ي مؤمنون، آيه‌ي 51.]وبالاخره زماني به عنوانِ (يا أيّها الرسول)[ سوره‌ي مائده، آيه‌ي 41.]كه مختص به رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) است، آيه نازل مي نمايد و عناوين ياد شده يك سان نيستند و استنباطها نيز مساوي هم نخواهد بود؛ يعني استنباط جامع، كامل، اكتناهي معارف، حِكَم، احكام قرآن منحصراً در اختيار اهل بيت عصمت و طهارت است كه حقّ تماس با كتاب مكنون را دارند. 🔹لازم است توجه شود كه منظور از اينكه چون «قرآن تبيان كل شي ء» مي باشد، يقيناً تبيان خود خواهد بود، اين نيست كه چون هر آيه، تبيان كل شي ء است، پس تبيان خود هم مي باشد؛ بلكه مقصود آن است كه مجموع قرآن، تبيان كل شي ء است. پس، مجموع قرآن تبيان خود هم خواهد بود؛ بنابراين، كمبود هر آيه اي حتماً با آيه‌ي ديگر حلّ مي شود، به طوري كه از جمع بندي نهايي تمام آيات مناسب لفظي و معنوي با يك ديگر، معناي روشني از آنها به دست خواهد آمد. ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 65 #مثل #مجاهدان #بیع #تجارت #رستگاری #بهشت #سبیل_الله #مومنین #وعده #حق #بشارت #شهاد
66 🔅🔅🔅 ⏪ مثَل تجارت مجاهدان 2 (إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اءَنفُسَهُمْ واءَمْوَا لَهُم بِاءَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَلةِ وَالاْنجِیلِ وَالْقُرْءَانِ وَمَنْ اءَوْفَی بِعَهدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَذَا لِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ) . (توبه / 111) ((خداوند جانها و اموال مؤ منان را می خرد که (در برابرش ) بهشت برای آنان باشد ؛ (به اینگونه که ) : در راه خدا پیکار می کنند ، می کشند و کشته می شوند ؛ این وعده حقی است بر خدا ، که در تورات و انجیل و قرآن آمده و چه کسی از خدا به عهدش وفادار تر است ؟ ! اکنون بشارت باد بر شما به داد و ستدی که با خدا کرده اید ؛ و این است آن پیروزی بزرگ )) . 🔰وجه تشبیه در این مثال خداوند متعال خود را به ((خریدار)) و مؤ منان و مجاهدان را به ((فروشنده )) تشبیه کرده است که کالای مورد معامله ((جانها و اموال )) آنان است . 🔰از آنجا که در هر معامله در حقیقت پنج رکن اساسی وجود دارد که عبارتند از : ((خریدار)) ، ((فروشنده )) ، ((متاع )) ، ((قیمت )) و ((سند معامله )) ، خداوند در این آیه به تمام این ارکان اشاره کرده است . خودش را ((خریدار)) و مؤ منان را ((فروشنده )) و جانها و اموال را ((متاع )) و بهشت را ((ثمن ))(بها)(165) و سه کتاب آسمانی تورات ، انجیل و قرآن را سند این معامله قرار داده است . ▫️بعضی از بزرگان واسطه و میانجی میان خریدار و فروشنده را نیز بدان افزوده و گفته اند : ((دلاّل این معامله پیامبر بزرگوار اسلام است )) . (166) جالب اینکه پس از انجام مراسم این معامله ، همانگونه که در میان تجارت کنندگان معمول است که به طرف مقابل تبریک می گویند و اظهار می دارند که خیرش را ببینی ، خداوند متعال می فرماید ، (فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِی ) ؛ ((بشارت باد بر شما به این معامله ای که انجام داده اید)) . واقعاً معامله پرسودی است که مالک حقیقی مال خودش را از بنده اش به بهای بهشت خودش بخرد ! به راستی این داد و ستد شایسته تبریک و شاد باش گفتن است . ▫️از جابر بن عبداللّه انصاری روایت شده که می گوید : هنگامی که این آیه نازل شد ، پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم در مسجد بود و با صدای بلند آن را تلاوت کرد و مردم تکبیر گفتند . آنگاه مردی از انصار نزدیک آمد و از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم پرسید : آیا این کلماتی که اکنون قرائت کردی آیه بود و از طرف خدا نازل شده است ؟ پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود : آری . مرد انصاری گفت : ((بیْعٌ رابِحٌ لا نُقیلُ وَ لا نَسْتَقیلُ ؛ چه معامله پر سودی ؟ ما هرگز این معامله را فسخ نمی کنیم و اگر خواستار فسخ آن شوند نخواهیم پذیرفت )) . ((چه معامله ای از این پرسودتر که جانهای معیوب و اموال فانی را می خرد و در عوض بهشت باقی می دهد ! ! )) . (167) ▫️عزیزی فرمود : هرکس برده معیوبی را بخرد و به هنگام خریدن به عیبهای او آگاه باشد ، نمی تواند او را ردّ کند . پس حق تعالی ما را در حالی خرید که به همه عیوب ما آگاه است ، امید است که از درگاه کرم خود ما را ردّ نفرماید . (168) اُمّید که از فضلت مردود نگردم من چون من به همه عیبی لطف تو خریدارم تو به علم عزل مرا دیدی دیدی آنگه به عیب بخریدی تو به علم آن و من به علم همان ردّ مکن آنچه خود پسندیدی (169) =============== 166-تفسیر منهج الصادقین ، ج 4، ص 320. 167-تفسیر الکشاف ، ج 2، ص 313 314. 168-اقتباس از تفسیر منهج الصادقین ، ج 4، ص 320. 169-همان . ☘️☘️☘️ ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سیر و سلوک.توحید صفاتی .استاد شجاعی 81.mp3
5.4M
(81) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع: توحید صفاتی 🕑 زمان:44دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قوت بدن، وابسته به قوت اراده و نیت 💠 وجود مبارک (سلام‌الله علیه) برای همه ما این درس را افاضه کردند و به همه ما آموختند که: (ما ضعف بدن عمّا قویت علیه النیّه)*، یعنی اگر و یک فرد یا ملتی قوی بود، هرگز اظهار ضعف نمی کند. بدن تابع است، روح است که بدن را به همراه می برد. ما بهترین راهی را که برای مان داریم آن است که نیت را قوی کنیم و اراده را تقویت کنیم. نیت و اراده با تقویت می شود و با نیرو می گیرد. ________________________________________________ * وسائل الشیعه / جلد ۱ / صفحه ۵۳ ✅ تفسیر موضوعی قرآن کریم در جمع خواهران و برادران دانشجو _ قم ؛ ۱۳۷۶/۱۱/۳۰ 💠 بیست و پنجم شوال. سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (علیه السّلام)
📌نتیجه مخالفت رسولان الهی وَلَقَدْ أَرْسَلنَآ إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ(سوره انعام آیه 42) و بی تردید ما به سوی امت هایی که پیش از تو بودند [پیامبرانی] فرستادیم؛ پس آنان را [هنگامی که با پیامبران به مخالفت و دشمنی برخاستند] به تهیدستی و سختی و رنج و بیماری دچار کردیم، باشد که [در پیشگاه ما] فروتنی و زاری کنند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌باران و ابرهای متراکم وانزلنا من المعصرات ما ثجاجا؛ و از ابرهای متراکم، آبی سخت روان و ریزان فرو فرستادیم.(سوره نبا، آیه 14) تراکم پذیرفت آنگه سحاب به لطفش فرو ریخت باران آب1 🔹مقصود از اعجاز علمی قرآن، آن نیست که قرآن کتابی است که فرمول های علمی ارائه داده است، بلکه مقصود آنست که گوینده این کلام، کسی است که بر همه اسرار طبیعت آگاه است و در لابلای آیات کتابش به تناسب، به بیان برخی از ابعاد علمی جهان پرداخته است. 🔹از این روی یکی از اسرار بلند طبیعت در آیه بالا بیان شده است. در اینجا قرآن نام خاصی برای ابر انتخاب کرده است که حاکی از عصاره گیری و در حال تقطیر بوده است. از آنجا که هر کس ریزش باران را از ابر، قابل تشبیه به چلاندن اسفنج خیس شده می بیند، بنابراین ابر متراکم و در حال چلانده شدن، ذکر شده است.2 💢در این آیه مبارکه چند نکته علمی نهفته است: 1. ابرهای متراکم که از کلمه «معصرات» معلوم می شود و در اثر بادها و طوفان های دریایی به وجود می آیند. 2. بادها و طوفان ها در چگونگی ریزش باران دخالت دارند. 3. تا ابرها به حد لازم متراکم نشوند، بارش باران امکان ندارد. 🔹امام سجاد(ع) در دعای طلب باران که در صحیفه سجادیه آمده است می فرمایند: بارالها! ما را به وسیله باران سیراب نما و رحمتت را به وسیله بارانت بر ما منتشر ساز، بارانی که از ابرهای رانده شده دانه بریزد... از ابرهایی متراکم، گوارا، آرامش بخش و خروشان، بدون آنکه طول مدت بارش آن ملالت آور و برقش فریبنده و بیهوده باشد.... ❇️توضیح آنکه: معصرات، جمع «معصر» از ماده «عصر» به معنی فشار است و آیه بالا، اشاره به «ابرهای باران زا» دارد. گویی خودش را می فشارد تا آب از درونش فرو ریزد و «اعصار» در لغت به معنی گردباد است که به هنگام وزش باد از دو سوی مخالف تشکیل می شود و به شکل عمودی است که یک سر آن به زمین چسبیده و سر دیگر آن در آسمان است.3 🔹بنابراین معصرات یعنی ابرهایی که به اندازه کافی فشرده و متراکم شده اند و آماده ریزش باران اند. چنانکه گفته اند: ابر حمل آب می کند، سپس باد آن را می فشرد و جاری می سازد؛ مثل آبی که از فشردن لباس و پیراهن جاری می شود.4 «ثجاجا» از ماده «ثج»، به معنی فرو ریختن آب به صورت پی در پی و فراوان است و چون «ثجاج» صیغه مبالغه است، کثرت و فزونی بیشتری را بیان می کند.5 🔹مناطق مختلف زمین و نیز بادهای موسمی که در مناطق مختلف و زمان های گوناگون می وزند باعث تحولات عظیم در زمین می شوند و در اقیانوس ها خروارها آب را به شکل ستون مدوری بلند کرده و بدین وسیله آب دریا را با خود بالا می برند.و در این میان به محض برخورد با محیط سرد، بخار مجاور سرما به تناسب میزان سردی محل عبور، به صورت قطرات باران یا برف و یا دانه های تگرگ به زمین فرو می ریزند. ✅ بنابراین: 1. طوفان ها و گردبادها در تولید باران های سیل آسا دخالت دارد. 2. گردبادها و جریان های جوی، نوع باران را تغییر می دهند. 3. تا بخار آب به مناطق سرد نرسد و هوا از آنها پر نشود، مایع نمی شوند و نزول باران ممکن نخواهد شد.6 🔹باید توجه داشت که این سخن قرآن در برابر برداشت های خرافی جاهلیت که معتقد بودند: زمانی که فرشته ای موکل بر ابرها تازیانه می زند، رعد، فریاد مظلومانه ابر؛ و باران، اشک های آن است، به تبیین علت واقعی و بیان علمی رگبارهای باران پرداخته است. نکته ای که بعد از چهارده قرن با تحقیقات فراوان، محققان به آن رسیده اند. .................... 🔰پی نوشت ها: 1. ترجمه منظوم قرآن، امید مجد. 2. باد و باران در قرآن، ص128. 3. شرح و تفسیر لغات قرآن، ج3 ، ص183 184 . 4. فرهنگ لغات قرآنی، ص 209. 5. شرح و تفسیر لغات قرآن، ج1 ، ص306. 6. خلاصه و برگرفته شده از: اعجاز قرآن از نظر علوم امروزی، ص 87 تا 90. 📚مجله بشارت خرداد و تیر 1379، شماره 17 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۵-۱۲ 📌قضيه حضرت عليه‏السلام الى بايد داشته باشد تا به عاليه برسد. زيرا خداى تعالى به حضرت عليه‏السلام در كودكى و را داد و او را در دل انداخت و را به او عنايت فرمود. زيرا او با بود. يعنى در «عالم ذر» تعهّد تقوى و را با خداى تعالى بسته بود و خدا مى‏دانست كه او به اين عمل مى‏كند. لذا خداى تعالى او را در هر حال در و از همه بديها نگه داشته بود و او جبار كارى طبق تعهّدى كه بسته بود، نبود.  📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۶ – ۱۶ 📌حضرت علیهاالسلام الی اگر دامنش را از بدیها و پاک نگه بدارد، خدای تعالی بهترین را به او عنایت می فرماید. چنان که حضرت علیهاالسلام دامن خود را پاک نگه داشت و را پیشه کرد و همیشه با خدا بود. اگر چه سختی را داد ولی خدای تعالی به او پاکی عنایت کرد که از حرف می زد، خدا بود، خدای تعالی را به او عنایت فرموده بود، مقدمش بود، به او چشمه آب از زیر پای علیهاالسلام بیرون آمد و درخت خشک به او خرمای تازه داد و همین پسر که علیه السلام نام داشت از او و پاکی او در کودکی کرد و دین حضرت علیه السلام تا زمان حضرت اکرم صلی الله علیه و آله مردم را می کرد و دین خدا را به صاحب اصلیش پیامبر صلی الله علیه و آله رساند و به و و مقید بود و را خود قرار داده بود و بالاخره یک فرد بدبختی که جبار باشد، نبود . و اگر الی بخصوص ها بتوانند مانند حضرت علیهاالسلام فقط دستورات خدای تعالی باشند، خدای تعالی به آن ها و عنایت خواهد فرمود. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌فراموشی نعمت ها فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ(سوره انعام آیه 44) پس چون حقایقی را که [برای عبرت گرفتنشان] به آن یادآوری شده بودند، فراموش کردند، درهای همه نعمت ها را به روی آنان گشودیم، تا هنگامی که به آنچه داده شدند، مغرورانه خوشحال گشتند، به ناگاه آنان را [به عذاب] گرفتیم، پس یکباره [از نجات خود] درمانده و نومید شدند. ☘️☘️☘️ 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(143) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑️تفسیر ▫️ختم: ختم در مقابل فتح (آغاز كردن و گشودن شى ء) و به معناى كامل كردن يا رسيدن به پايان آن است. سر اين كه از ختم در زبان فارسى به مهر كردن يا مى شود آن است كه مهر كردن نامه نشانه پايان آن است كه مهر كردن نامه نشانه پايان آن است. نامه آنگاه مهر مى شود كه پايان يافته باشد. صحيفه جان آدمى نيز تا آنجا كه راهى براى نفوذ هدايت در آن باشد و راه توبه به كلى بسته نشده باشد مختوم نيست. اما اگر انسان با سوء اختيار خود راه توبه را كه خداى سبحان بر روى انسان گشوده: انت الذى فتحت بابا الى عفوك و سميته التوبه و تا آخرين مهلت باز است عمدا بر روى خود بست و آن را انكار و استهزا كرد، صحيفه جان او مختوم مى شود و ديگر جايى براى نوشتن حسنات به دست كرام كاتبين در آن نيست. ▫️سمعهم: در قرآن كريم قلب و بصر به صورت جمع و سمع به صورت مفرد به كار مى رود. همچنين سمع بر بصر مقدم مى شود. در اين مورد چند نكته سودمند ذكر مى شود: 1- اين كه لفظ قلوب و ابصار به صورت جمع ذكر شد ولى لفظ سمع، به صورت مفرد شايد اين باشد كه سمع، در اصل مصدر بوده و در آن افراد، تثيه و جمع مانند تانيث و تذكير يكسان است، برخلاف لفظ اذن كه چون مصدر نبوده، در آيه (وجعلنا على قلوبهم اكنه ان يفقهوه و فى اذانهم وقرا) به صورت جمع آمده است. از طرف ديگر، برخى لفظ سمع را اسم جمع و داراى معناى جمع دانسته اند. ▫️صاحب تفسير المنار بعد از نقد و نقض مصدر بودن سمع، به اين كه لفظ بصر هم مصدر است، پس چرا به صورت جمع ياد شده، مى گويد: سر آن به نظر من اين است كه عقل داراى وجوه ادراكى فراوانى است، چنانكه بصر داراى شعب بى شمار است، بر خلاف سمع، زيرا اسماع مردم در ادراك مسموعها يكسان است ؛ يعنى، هم مسموع بيش از يكى نيست و آن خصوص صوت است و هم شنونده ها در ادراك اصوات يكسانند. از اين رو سمع مفرد آمده است. ▫️ليكن اين سخن ناصواب است ؛ زيرا اولا بسيارى از لطايف به كمك حس ‍ سمع به عقل مى رسد كه حس بصر از چنين اعداد و امدادى ناتوان است. از اين رو برخى از محققان، سمع را افضل از بصر دانستند، ولى صاحب المنار، بعد از نقل فضيلت مزبور مى گويد: من درباره فضيلت سخن نمى گويم، آن به خدا و رسول او مربوط است و من موجودى را شرح مى دهم و تناسب لفظى آن را بازگو مى كنم. ▫️اگر به طور دقيق دليل برترى سمع بر بصر روشن گردد، نزديكى سمع به عقل بيش از شباهت بصر به عقل درك مى شود و در سرنوشت بحث ادبى سهم به سزايى خواهد داشت. به هر تقدير، بحث معقول، مسموع و مبصر را بايد از بحث عاقل، سامع و مبصر جدا كرد. در اين كه عاقلها، سامعها و مبصرها متعددند بحثى نيست و تساوى اسماع به معناى وحدت آنها نيست. از اين رو بايد رمز تعدد مصداق با مفرد بودن لفظ را در نكته ديگر جستجو كرد. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سرچشمه 27 #قرآن_شناسی #تفسیر 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الر
: با عنایت به مباحثِ مجموعه ؛به و مطالب نیاز است..... 28 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: ☑️نهم. جريان تفسير قرآن به قرآن فعلاً به عنوان يك منهج و روش مطرح است و مسأله‌ي منبع ديني بودن قرآن، غير از مسأله‌ي منهج تفسيري بودن خود قرآن مي باشد؛ هركدام حكم خاص خود را دارد؛ گرچه در خلال بحث از روش تفسير قرآن به قرآن، از منبع بودن آن استمداد مي شود. 🔹البته منابع مباني احكام دين عبارت از: 1. عقل 2. كتاب 3. سنّت معصومين(عليهم السلام) مي باشد؛ امّا اجماع همان طوري كه قبلاً بازگو شد، به سنّت بر مي گردد و در مقابل سنّت نخواهد بود. 🔹بحث كنوني پيرامون تفسير قرآن به قرآن است؛ مطالب آن عبارت است از: 1.آيا چنين تفسيري حجّت و معتبر است يا نه؟ 2. اگر چنين تفسيري حجّت بود، حجّيت آن فعلي است يا شأني؟ 3. اگر حجّيت آن فعلي بود، آيا اعتبار و حجّيت آن به نحو انحصار است؛ يعني شي ء ديگري در قبال نتيجه‌ي حاصل از تفسير قرآن به قرآن حجّيت دارد يا نه؟ ▪️ امّا مطلب اول، شرح آن اينكه برخي از اشياء اصلاً حجّيت ندارند؛ نظير شهادت فاسق كه هيچ گونه اعتباري در محكمه‌ي عدل مجتهد جامع شرايط قضا ندارد و بعضي از اشياء داراي حجيت اند؛ ليكن به تنهايي به نصاب حجّيت و اعتبار نمي رسد؛ نظير شهادت عدل واحد در محكمه‌ي قضاي اسلامي كه چنين چيزي «في الجمله» معتبر و حجت است؛ نه «بالجمله». ▪️لذا از آن به عنوان اعتبار تأهّلي و حجّيت شأني ياد مي شود؛ يعني اگر شهادت عدل ديگري ضميمه آن گردد، آنچه اهليّت اعتبار و شأنيّت احتجاج داشت، به نصاب فعليّت مي رسد؛ ليكن حجّيت شهادت عدلين، گرچه به نحو استقلال است، ولي به نحو انحصار نيست؛ زيرا حجّتهاي ديگري در قبال حجّيت شهادت عدلين قرار دارد؛ مثلاً گاهي عدلين ديگر در قبال شهادت اين عدلين واقع مي شوند و هركدام حجّت مستقل اند؛ ولي هيچ كدام حجّت منحصر نيستند و همچنين حجّيت امور ديگر، در قبال حجيّت شهادت عدلين؛ مانند علم قاضي، سوگند منكر. ▫️قرآن كريم از آن جهت كه يكي از منابع ديني است، محصول تدبّر در آن و جمع بندي آيات متناسب آن با يك ديگر حتماً حجّت است و هرگز نظير گواهي فاسق مردود نيست كه اصلاً حجّت نباشد. ☘️☘️☘️ ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
✅#توجه: با عنایت به #پیوستگی مباحثِ مجموعه #سرچشمه ؛به #دقت و #مطالعه مطالب #پیشین نیاز است..... #
آیا منهج و روش تفسیر قرآن به قرآن حجت.docx
22.1K
29 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: توجه: این مطلب از کتاب سرچشمه اندیشه ج 1 اقتباس شده و مباحث کتاب تا مورد نهم در صفحه قرآنی رحیق قرار دارد.به دلیل پیوستگی و طولانی و مهم بودن مطلب مورد نهم؛آن را در قالب فایل مستقل تقدیم می کنیم.خادم صفحه قرآنی رحیق ☘️☘️☘️ ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
راز خاتمیت پیامبر اسلام در اعجاز قرآن.docx
23.3K
26 🌿🌿🌿 📌فرازی از مقاله ▫ معجزات پیامبران دیگر از نوع یک حادثه طبیعی بوده است مثل زنده کردن مرده یا اژدهاشدن عصا، و یا شکافته شدن دریا و امثال آنها. اینها هر کدام حادثه ای موقت است. یعنی حوادثی است که در یک لحظه و در یک زمان معین صورت می گیرد و باقی ماندنی نیست. اگر مرده ای زنده شود زنده شدن او در یک لحظه انجام می گیرد و چند صباحی هم ممکن است زنده بماند ولی بالاخره می میرد و تمام می شود. اگر عصایی اژدها می گردد یک امری است که در یک ساعت معین رخ مدهد بعد هم بر می گردد بحالت اولیه اش. ▫ معجزاتی که انبیا گذشته داشته اند همه از این قبیلند. حتی بعضی ازمعجزات خود پیغمبر; مثل آنها که قبلا اشاره کردیم. نیز از جمله این گونه معجزات است. رفتن پیغمبر از مسجد الحرام به مسجدالاقصی یا شق القمر در شبی یا روزی انجام می گیرد و تمام می شود. ▫ ولی برای دین جاودان که می خواهد قرنها در میان مردم باقی باشد، چنین معجزه ای که مدتی کوتاه عمر دارد; کافی نیست. چنین دینی معجزه ای جاودان لازم دارد.و لهذا معجزه اصلی خاتم الانبیاء از نوع کتاب است. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 👈 تنهابا مطالعه 10 صفحه یک کتاب200 صفحه ای را بخوانید. 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سیر و سلوک.خواطر نفسانی .استاد شجاعی 82.mp3
4.28M
(82) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:خواطر نفسانی 🕑 زمان:34دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 طهارت دل ▪️ مگر می‌ شود مردم را با حرف پروراند؟! مگر مردم را با كتاب نوشتن می ‌شود پروراند؟! مگر مردم را با سخنرانی می‌شود پروراند! مردم را با می‌ پرورانند! روحیه‌ ای ذات اقدس الهی به ما داد كه می‌ فهمیم چه كسی پاك است، چه كسی آلوده است، ولو نتوانیم علم به علم داشته باشیم. مگر مردم حرف هر كسی را گوش می ‌دهند، چه ما بخواهیم و چه نخواهیم! شامّه ‌ای كه خدای سبحان به مردم داد آن شامّه, طیب ‌شناس و است. دین هم به ما گفته اگر چوبی عود و عنبر باش كه بعد از سوختنت بویی لااقل نصیب مردم بشود. اگر حیات حیوانی داری مُشك و عنبر باش كه بالأخره بویی به مردم برسد. 📚 سخنرانی عمومی همراه با ذکر مصیبت اهل بیت علیهم السلام
برداشت از آیات ۵۰ – ۴۱ 📌 حضرت ابراهیم علیه السلام بزرگ پیامبران الی باید بکوشد امر به و نهی از را ترک نکند تا خدای تعالی او را از قرار دهد چنان که درباره حضرت علیه السلام در می خوانیم که با پدرش ﴿یا عمویش﴾ را نهی از منکر می کرد و او را به راه راست می نمود و از او می خواست که بندگی را نکند تا مبادی به پروردگار گردد. الی باید با و شیطان سیرتان زندگی نکند و تحت تأثیر آنها قرار نگیرند. الی باید اگر چه مورد تهدید دوستان و نزدیکانش قرار می گیرد برای آن ها از خـدا، طلب کند و سلامتی آنها را از بخواهد که اگر این چنین بود خدا به او و عنایت می فرماید و راه امر به معروف و نهی از منکر را بهتر پیدا می کند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 24: نکات تفسیری آیه 4سوره نازعات فَالسَّابِقَاتِ‌ سَبْقاً و سپس بر یکدیگر سبقت می‌گیرند، ۱ - فرشتگان، در حرکت شتابان خود براى انجام دادن مأموریت هاى الهى، بر یکدیگر سبقت مى گیرند. (فالسبقت سبقًا) «فاء» براى تعقیب بوده و بیانگر این است که فرشتگان، پس از خروج از جایگاه خویش و حرکت سریع به سوى مأموریتشان، درصدد آنند که از یکدیگر سبقت بگیرند. ۲ - برخى از فرشتگان، از برخى دیگر برتراند. (فالسبقت سبقًا) سوگند خداوند بر «سابقات»، نشانه برترى آنان بر ملائکه دیگر است. ۳ - پیشگامى در ارزش ها، خود ارزشى والا است. (فالسبقت سبقًا) ۴ - سوگند خداوند، به فرشتگان پیشتاز (فالسبقت سبقًا) ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom