eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
778 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
نکات جزء ۱۷ سوره انبیا ۱- اگر چیزی را نمی‌دانی از اهل فن بپرس ،پرسش کلید علم و دانایی است (۷) ۲-مرگ حتمی است ،خدا ما را با بدی‌ها و خوبی‌ها کاملاً آزمایش می‌کند (۳۵) ۳- روز قیامت اگر عملت به اندازه دانه خردلی هم باشد به حساب آورده می‌شود. (۴۷) ۴-دنبال خدایی باش که او تو را حفظ کند نه این‌که تو مواظبش باشی از بین نرود. (۶۸) ۵- خودت را به خدا بسپار اگر تو را در آتشم بیندازند، آتش را برایت سرد و سلامت می‌ کند (۶۹) ۶- خودت را به خدا بسپار اگر دشمن برایت نقشه بکشد، خدا آن را برمی‌گرداند (۷۰) ۷- هر وقت گرفتار شدی مثل نوح دعا کن خداوند تو را از اندوه بزرگ نجات می دهد (۷۶) ۸-اگر در دریای مشکلات غرق شدی ،تسبیح خدا کن تو را نجات خواهد داد(۸۸) ۹- در انجام کار نیک سرعت بگیر،خدا را با شوق بخوان،خاشع باش،تا دعایت مستجاب شود(۹۰) ۱۰- مریم پاکدامن بود،خداهم به او پسری داد که نشانه ای معجزه آسا برای جهانیان باشد(۹۱) ۱۱- آینده جهان دست بندگان صالح خداست(۱۰۵) سوره حج ۱۲-کسانی که از روی تکبر مردم را از راه خدا گمراه کنند در دنیا دچار رسوایی و در آخرت دچار عذاب سوزان می‌شوند (۹) ۱۳- اگر خدا را فقط هنگام منافع پرستش کرده، با رسیدن نیکی آرام شده و با آزمایش سخت از او رو برگردانی، در دنیا و آخرت زیان می‌بینی (۱۱) ۱۴- حرمت‌های الهی را بزرگ بشمار «حرمت خدا را نگهدار»(۳۰) ۱۵-نشانه‌های خدا را بزرگ بشمار، این کار حاکی از تقوای دل توست (۳۲) ۱۶-خداوند از کسانی که ایمان آورده‌اند دفاع می کند (۳۸) ۱۷- خداوند خیانت پیشگان بسیار ناسپاس را دوست ندارد (۳۸) ۱۸- هر وقت امکانات و قدرت پیدا کردی اول نماز را اقامه کن بعد زکات بده و امر معروف نهی از منکر کن(۴۱) ۱۹-آنچه در آسمان‌ها و زمین است فقط از آن خداست (۶۴) ۲۰-مردم را همیشه به سوی پروردگار دعوت کن (۶۷) ۲۱- به خدا واقعا معرفت پیدا کن (۷۴) ۲۲- اگر می‌خواهی رستگار شوی، ایمان ،رکوع ،سجده، پرستش خدا و کار نیک انجام بده (۷۷) @feiz114
Al-Ghashiya02.mp3
7.29M
🔅🔅🔅 📌نگاشت8:تفسیر صوتی سوره الغاشیه 📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📼 جلسه دوم ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
تفسير سوره غاشیه جلسه 2.docx
67.7K
🔅🔅🔅 📌نگاشت9:تفسیرمتنی سوره الغاشیه 📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📼 جلسه دوم ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برشی از کتاب گرانسنگ (118) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📈 تفسير ✅صراط مستقيم و سُبُل انحرافي ✔️صراط و سبيل گرچه از نظر معنا به هم نزديك است، امّا در قرآن كريم كلمه‌ي صراط همه جا به صورت مفرد به كار رفته است، برخلاف سبيل كه هم به صورت مفرد و هم به صورت جمع (سُبُل) آمده است: (وأن هذا صراطي مستقيماً فاتّبعوه ولا تتّبعوا السُّبُل)[ سوره‌ي انعام، آيه‌ي 153.]. سرّ تعددناپذيري صراط آن است كه به خدا استناد دارد و راه مستقيم الهي يكي بيش نيست و هر چه بر خلاف آن باشد، «سبيل الغيّ» است؛ اما راههاي انحرافي (سُبُل) فراوان است. اين بزرگراه محفوظ كه يكي بيش نيست از يك سو به خداي سبحان مرتبط است و از سوي ديگر در فطرت يكايك انسانها قرار دارد و هر كس آن را طي كند به لقاي مهر خدا مي رسد. 📂صراط مستقيم، بزرگراهي است كه ورود به آن، ورود به حوزه‌ي امنيّت، سلامت و هدايت است و از اين رو در روايات بر قرآن و امام معصوم (عليه السلام) تطبيق شده است و همچنين در زبان عربي از بزرگراه به اين جهت كه رهرو در آن از گم شدن مصون است، به «امام» تعبير مي شود: (وإنهما لَبِإمامٍ مبين)[ سوره‌ي حجر، آيه‌ي 79. يعني دو شهري كه در حادثه‌ي هلاكت انطاكيه ويران شد، بر سر بزرگراه مكه به شام بود.]. حركت به دنبال قرآن و امام معصوم (عليه السلام) نيز گام نهادن در بزرگراهي است كه يقيناً به مقصد منتهي مي شود و صراط، همين بزرگراه است. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (119) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📈 تفسير ✅صراط مستقيم و سُبُل الهي ✔️قرآن كريم در برابر راههاي انحرافي كه از پيروي آنها نهي شده است: (ولاتتّبعوا السُّبُل) [سوره‌ي انعام، آيه‌ي 153.]، از «سُبل الله» نيز ياد مي كند و وعده‌ي هدايت اهل مجاهدت به سبل مزبور را مي دهد: (والذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا)[ سوره‌ي عنكبوت، آيه‌ي 69.]. سبل الله همان راههاي كوچكي است كه به بزرگراه (صراط) مي پيوندد و اگر سبيلي به صراط منتهي نشد، همان راههاي ضلالتي است كه انسانها از پيروي آن نهي شده اند؛ زيرا به پرتگاه منتهي مي شود. ✔️دستورهاي صحيح اخلاقي، فقهي، حقوقي راههاي فرعي است كه به صراط مستقيم توحيد مرتبط است؛ چنانكه راههاي انحرافيِ اخلاقي و مانند آن سبيلهاي فرعي است كه به شرك مرتبط است. ✔️سُبُل الله كه كثير است از صراط مستقيم كه واحد است جدا نيست و رابطه سبل الله با صراط مستقيم به دو گونه قابل تصوير است: الف: اين كه سُبُل راههايي فرعي باشد كه به صراط مي پيوندد؛ همانند نورهاي ضعيف گوناگون كه به خورشيد منتهي مي شود. ب: اين كه صراط مستقيم با وحدت انبساطي و گسترده اي كه دارد راههاي فرعي (سُبُل) را نيز زير پوشش خود داشته باشد. بر اساس اين تصوير راههاي فرعي نيز در حقيقتْ متن صراط است و از مراحل اصلي آن محسوب مي شود. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت10:نکته ها و پیام های آیات 12تا 16سوره غاشیه فِيهَا عَيْنٌ جَارِيَةٌ*فِيهَا سُرُرٌ مَّرْفُوعَةٌ*وَأَكْوَابٌ مَّوْضُوعَةٌ*وَنَمَارِقُ مَصْفُوفَةٌ*وَزَرَابِىُّ مَبْثُوثَةٌ در آنجا چشمه‌اى جارى است.در آنجا تختهایى است برافراشته. و سبوهایى چیده شده؛و بالشهایى ردیف شده؛و فرش‌هایى گسترده شده. 📝نکته ها 🔹كلمه «عین» به معناى چشمه، بر یك یا چند چشمه قابل تطبیق است و به دلیل آیه 15 سوره ذاریات، چشمه‌هاى بهشتى متعدد است. «ان المتقین فى جنّات و عیون» 🔹«سُرر» و «سرور» از یك ریشه است. سریر به تختى گفته مى‌شود كه براى سرور باشد و كلمه «مرفوعة» نشانه جایگاه بلند تخت‌هاى بهشتى است كه بر صحنه‌هاى دیدنى بهشت اشراف دارد. 🔹«اكواب» جمع «كوب» بر وزن خوب به معناى قدحى است كه دسته ندارد. در سوره واقعه آیات 17 و 18 انواع ظرف‌ها آمده است. «باكواب و اباریق و كأس من معین» 🔹«نمارق» جمع «نمرقة» به معناى بالش و پشتى كوچك است. «زرابىّ» فرش فاخر و زربافت است. 📂پيام ها: ✅ 1- عظمت چشمه‌هاى بهشتى قابل شناخت نیست. «فیها عین جاریة» (كلمه «عین» نكره آمده است. ✅ 2- جایگاه بهشتیان، رفیع و بلند است، نه آنكه روى زمین بنشینند. «سُرر مرفوعة» 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت11:نکته ها و پیام های آیات 17تا 20سوره غاشیه أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ*وَإِلَى السَّمَآءِ كَيْفَ رُفِعَتْ*وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ*وَإِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ‏* آیا به شتر نمى‌نگرند كه چگونه آفریده شده؟و به آسمان، كه چگونه برافراشته شده؛و به كوه كه چگونه برپا داشته شده؛و به زمین كه چگونه گسترده شده است؟ 📝نکته ها: 📂اگر روحیه تفكر در انسان باشد، همه هستى كلاس درس است. یك چوپان در بیابان هم گویى در بزرگترین كتابخانه‌هاى دنیاست؛ زیر پایش زمین است، بالاى سرش آسمان، در اطرافش كوهها و جلوى رویش شترها، و اگر در هر یك دقت كند، اسرار بسیارى را كشف مى‌كند. مثلاً شتر از اسب بیشتر مى‌دود، از الاغ بیشتر بار مى‌برد. در میان حیوانات بعضى براى سوارى، بعضى براى گوشت و بعضى براى شیر مورد استفاده قرار مى‌گیرند، ولى شتر همه چیزش قابل استفاده است. پلك‌هایش در برابر باد و خاك بیابان مقاوم است، در كوهان خود چربى و غذا را ذخیره كرده و در برابر گرسنگى مقاوم است. در بدنش آب را نگهدارى كرده و در برابر تشنگى مقاوم است، راه را مى‌داند، چنان رام است كه صدها شتر تسلیم یك ساربان مى‌شوند، كف پاى او براى ریگزار آفریده شده، گردن او پله سوار شدن و اهرم بار برداشتن و خلاصه به قول عربها، شتر كشتى بیابانهاست. قوى‌ترین، كم خرج‌ترین، پرفایده‌ترین و آرام‌ترین و بردبارترین حیوان است. ▫️پیدایش آسمانها و كوهها و زمین تصادفى نیست، بلكه كاملاً حكیمانه آفریده شده و در جاى خود قرار داده شده‌اند. ▫️در هر نعمتى یك جهتى برجستگى دارد (در شتر، نحوه‌ى آفرینش؛ در آسمان، بلندى؛ در زمین، گستردگى و در كوهها نحوه‌ى نصب شدن). ▫️آسمان‌ها، كرات، مَدار كرات، نظم و حساب آنها كه هر روز گوشه‌اى از عجایب آنها كشف مى‌شود، از عرصه‌هاى همیشگى مطالعه و كشف و تأمّل هستند. 📃كوه‌ها و ریشه‌هاى آنها در دل زمین، مثل میخها و حلقه‌هاى زنجیر زمین را از تزلزل و اضطرابى كه در اثر مواد گداخته درون زمین پدید مى‌آید، حفظ مى‌كنند، برفها را در خود ذخیره نموده و به تدریج روانه مى‌كنند، جلو طوفان‌ها را گرفته و سبب تصفیه هوا مى‌شوند، مخزن انواع معدن‌ها و مواد صنعتى بوده و علاماتى براى مسافران و بسترى براى پرورش بعضى از گیاهان هستند. دیگر كوهها از طریق انواع سنگهاى قیمتى و زینتى مثل عقیق یا سنگهاى عمرانى همچون مرمر در ساختمان‌ها، سرمایه‌اى پایان‌ناپذیر براى بشر هستند و خلاصه در این آیات به مسائل جهان‌شناسى و حتّى تمام مسائلى همچون كشاورزى، دامدارى، صنعت و امور فضایى به نحوى اشاره شده است. 📂پيام ها: ✅1- كسانى كه در كشف حقایق هستى عمیق نمى‌شوند، مورد سرزنش خداوند هستند. «افلا ینظرون» ✅ 2- از محسوسات عبور كنید تا به معقولات برسید. «افلا ینظرون...» ✅ 3- در معاد و نعمت‌هاى ویژه بهشتیان شك نكنید، مگر آفریده‌هاى عجیب خدا را در دنیا نمى‌بینید؟ «افلا ینظرون الى الابل» ✅4- همان گونه كه اصل آفریده‌ها دلیل بر وجود خداست، چگونگى و پیچیدگى آفریده‌ها هم دلیل بر قدرت و علم و حكمت اوست. «كیف، كیف، كیف...» 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۷) _ کارایی ممتاز توبه هیچ ممکن نیست عملی که ما ده، بیست سال قبل انجام دادیم، ما را رها بکند! ممکن است ما یادمان برود، ولی او ما را رها نمی کند. برای اینکه نه نظام، نظام رهاست، نه این عاملش را رها می کند! لذا انسان درگیر عمل خودش است، (کُلُّ امرِئ بِمَا کَسَبَ رَهین)، (کُلُّ نَفس بِمَا کَسَبَت رَهینَه) و مانند آن. عمل را تبدیل می کند. نظیر این که ذات اقدس اله در نظام احسن کود بدبو را به صورت یاس در می آورد. ما تا زنده ایم، جا برای و و هست. توبه یک تحولی در ایجاد می کند. توبه از بین نمی برد، او را تبدیل می کند؛ (یُبَدِّلُ اللهُ سَیّئاتِهِم حَسَنات)، آنوقت انسان طیّب و طاهر می شود. 🔶 ر.ک سوره طور / آیه ۲۱ ، سوره مدّثر / آیه ۳۸ و سوره فرقان / آیه ۷۰ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۲/۰۷/۱۰ https://eitaa.com/rahighemakhtoom @rahighemakhtoom
💢معراج 📂 تعبیرات خود قرآن کریم نسبت به سیر انبیا (علیهم السلام) یکسان نیست، متفاوت است. در سوره مبارکه «اعراف» از وجود مبارک موسای کلیم (سلام الله علیه) که به میقات الهی طبق وعده الهی رفت، در آیه 143 دارد که ﴿وَ لَمَّا جاءَ مُوسی‏ لِمیقاتِنا﴾، آغاز آن با سیر و سلوک خود موسای کلیم شروع می‌شود، فرمود موسی آمد! از آن به بعد ﴿وَ قَرَّبْناهُ نَجِیا﴾؛[1] اما در جریان معراج پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از همان آغاز فرمود خدا او را برد، نه اینکه او آمد؛ این ﴿سُبْحانَ الَّذی أَسْری‏﴾،[2] سرفصل قصّه معراج است، از همان اوّل فرمود خدا او را برد؛ ولی در جریان مناجات موسای کلیم این‎ طور نبود که از اوّل موسای کلیم را برده باشد، از اوّل موسای کلیم، طبق قرارداد و وعده‌ ها و اذن الهی آمد! این گروه را می‌ گویند اینها سالک مجذوب هستند؛ یعنی اوّل یک مقدار راه را باید بروند، بعداً فیض الهی شامل حال ایشان بشود. اینها سالکی هستند که بعداً جذبه الهی نصیب آنها می ‌شود، اینها مشکلی ندارند، برای اینکه آن مقداری که مربوط به خودشان بود به طور عادی راه را رفتند، بعد فیض و جذبه الهی نصیب آنها شد؛ گرچه همه توفیقات با فیض الهی است. 📂 آن مقداری که ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾[3] است، آن قسمت مربوط به روح انسان است؛ مثل الآن! در اینجا درس و بحث که روحانی نیست، ما بدنی داریم که از راه دور و نزدیک به این مسجد می‌ آییم، جایی هم می‌ نشینیم، با وسیله ‌ای هم می ‌آییم، حرف‌ می‌ زنیم، حرف می ‌شنویم، اینها بدنی است؛ اما آن مطالبی که می ‌فهمیم که در مسجد نیست، مربوط به بدن نیست. اینکه ما از آن مرحله ‌ای که ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، بپرسیم آن‎جا بُراق حضور داشت یا نه؟ اصلاً آن‎جا جای بدن نیست تا جای بُراق باشد! الآن صحیح است که از ما سؤال بکنند که شما از منزل تا مسجد با چه وسیله‌ای آمدید؟ می ‌گوییم یا پیاده آمدیم یا با فلان وسیله آمدیم. این جا هم که می ‌نشینیم، یک مکان معینی است که می ‌نشینیم، یک زمان معینی است می ‌نشینیم، حرف ‌می ‌زنیم، حرف‌ می ‌شنویم، اینها بدنی است، اینها درست است؛ اما این مطلبی که می ‌فهمیم، این کجاست؟! این مربوط به بدن نیست. جریان معراجِ حضرت، تا آن‎ جا که مربوط به بدن بود، رفتن بود، امثال آن حالا یا با بُراق بود یا با غیر بُراق بود، امر بدنی و امثال آن است؛ اما از آن بخشی که مربوط به قلب مطهّر حضرت است، فرمود: ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، آن‎جا دیگر جا برای بُراق نیست، جا برای بدن نیست، اصلاً سؤال راه ندارد؛ مثل اینکه درباره خود ما هم این جا سؤال راه ندارد. در عین حال که ما بدن داریم، حرف می ‌زنیم، حرف می ‌شنویم، این مطالب بدنی نیست. در عین حال که حضرت بدن داشت، سیر بدنی و مکانی داشت؛ اما آن مطالب فرمود: ﴿ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی﴾، آن‎ جا دیگر جا برای بُراق و بدن و امثال آن نیست. [1]. سوره مریم، آیه52. [2]. سوره اسراء، آیه1. [3]. سوره نجم، آیه11. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه نجم ـ جلسه 12 تاریخ: 1395/12/24 https://eitaa.com/rahighemakhtoom @rahighemakhtoom
📌درنگ و تامل 📁چشاندن طعم حیات، اساسی‌ترین قضیۀ تربیت است. منتها چون مسئله‌ای کلی است، باید برای کودکان از امور جزئی شروع کرد. مثلاً در درس‌شان مورچه را بررسی کنند و به آنان بگویند: این مورچه، گندم‌ها را به لانۀ خود می‌برد تا توشۀ زمستانی فرزندان خود را آماده سازد؛ اگر با چوب به او بزنیم، احساس درد خواهد کرد. به عنوان مثال، بگوییم: بچه‌ها، آیا می‌دانید درد یعنی چه؟ دست خود را بالا بیاورید تا یک چوب بخورید و درد را احساس کنید. به این وسیله، کودک باید متوجه شود که ایجاد درد برای دیگران چگونه است. کودکان را باید از این مرحله بالاتر آورد تا کم‌کم مفهوم جنگ را درک کنند و چنان‌چه روزی مدرسی در دانشگاه گفت: «جنگ در طبیعت انسان است»، این حرف در او اثر نگذارد. کودک باید از ابتدا حیات و ارزش آن را بفهمد. علی‌بن ابی‌طالب(ع) پس از ضربت خوردن فرمود: «شنیده‌ام ابن ملجم در هیجان است؛ تا زمانی که من زنده هستم، این مرد به هیجان و اضطراب نیفتد!». معنای این سخن آن است که: زندگی با هیجان و اضطراب، خلاف قانون است. بارالها! على(ع) با قاتل خود چه کرد؟! آن هم با شقی‌ترین فرد که بشریت را از یک وجود نورانی محروم ساخت. استاد @rahighemakhtoom
نکات جزء۱۸ سوره مومنون ۱- میخواهی رستگار شوی ؟ نماز خاشعانه بخوان (۲) بهیچ‌وقت وقتت و عمرت را صرف کارهای بیهوده نکن(۳) همیشه بخشنده باش(۴) پاکدامنی خودت را حفظ کن(۵) امانتدار باش(۸) به تعهداتت عمل کن(۸) ۲- اگر ستمگر باشی حتی خدا دعای پیامبر را هم در حقت قبول نمیکند(۲۷) ۳- بگو: پروردگارا ما را در منزلگاهی پربرکت فرود آورد و تو بهترین فرود آورندگانی(۲۹) ۴- تغذیه ات را پاک کن و عملت را صالح کن(۵۱) ۵- اگر مال و فرزندت زیاد شد ،فکر نکنی خدا درهای خیر را با شتاب به روی تو باز کرده ،بلکه خدا دارد تو را امتحان میکند(۵۵-۵۶) ۶- اگر حق از هوای نفس دیگران پیروی کند،اسمانها و زمین و همه کسانی که در آن هستند تباه میشوند(۷۱) ۷- اگر خدا به منحرفان رحم کرده و مشکلاتشان را برطرف کند،در طغیانشان لجاجت میکنند و سرگردان میمانند(۷۵) ۸- خدا منحرفان را دچار عذاب میکند تا بیدار شوند (۷۶) ۹- همیشه بدی را به بهترین روش دفع و بدی را با نیکی پاسخ بده (۹۶) ۱۰-از وسوسه ها و حضور شیطان به خدا پناه ببر (۹۷-۹۸) ۱۱-اگر وزنه ی اعمالت در قیامت سنگین باشد رستگاری و الا سرمایه ی وجود خود را از دست داده ای (۱۰۳-۱۰۲) سوره ی نور ۱۲-هر کس گناهی مرتکب شود گرفتار عذاب میشود و کسی که بخش مهم آن را بر عهده داشته باشد عذاب عظیمی برای اوست (۱۱) ۱۳-وقتی تهمتی را نسبت به مومنی شنیدی به او گمان خیر ببر و بگو این تهمت دروغ است(۱۲) ۱۴-شایعه را نقل نکن و تا یقین نداری سخنی را نقل نکن (۱۵) ۱۵-نقل هر سخنی را کوچک نشمار ، شاید نزد خدا بزرگ باشد(۱۵) ۱۶-اگر اشتباهی را مرتکب شدی دیگر تکرار نکن(۱۷) ۱۷-اگر دوست داری خدا تو را ببخشد دیگران را عفو بکن و از خطای آنها چشم پوشی کن(۲۲) ۱۸-کبوتر با کبوتر باز با باز، بکن با همجنس پرواز (۲۶) ۲۹-به خانه ها ی دیگران بدون انس گرفتن و سلام وارد نشو(۲۷) ۳۰-تا اجازه ندادند وارد خانه ی دیگران نشو(۲۸) ۳۱-اگر صاحبخانه گفت برگرد ،برگرد این رفتار پاکیزه تر است(۲۸) ۳۲-نگاه به نامحرم را کنترل و عفتت را حفظ کن (۳۰-۳۱) ۳۳- خانم؛ جلو نامحرم ،زینتت را آشکار نکن هنگام راه رفتن پاهایت را به زمین نزن تا زینت پایت آشکار نشود.(۳۱) ۳۴-بچه ها در خانه باید حریم والدین را حفظ کنند (۵۸) ۳۵- دختران و زنان جوان را بخاطر در آمد زایی ،وادار به گناه نکنید(۳۳) ۳۶- میتوانی از خانه خودت،پدر،مادر،برادر،خواهر،عمو،عمه،دایی،خاله،دوستت بدون اجازه خاصی غذا بخوری(۶۱) ‌۳۷-وارد خانه میشوی سلام کن،سلام تحیتی از سوی خدا و پر برکت و پاکیزه است(۶۱)@feiz114
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 180 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی @rahighemakhtoom ✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان 🔅🔅🔅 📐 نام آوران فنِّ مقال و متضلّعانِ رشته مقالت، جهت گيري عرض ارادت به ساحت قدس بقيّةالله(ارواح من سواه فداه) را از نظر صائب دورنمي دارند، ولي براي تقريب اين مقصود سامي، نكاتي به عرض حضّار گرامي مي رسد، ▫ شايد فيضي به راقم و فوزي به مستمع، تبرّكي به مجلسْ بان و تيمّني به محفل آرا رسد. هرچند صاحب اصلي همايش غائب و غبار غيبتِ آن شاهد گَرد مِلال بر اين گِردهمايي پاشيده و همگان را بي صبرانه منتظر ظهور آن مِهر سپهر ولايت و زهور آن مُذهره آسمان امامت قرار داد، زيرا امّت را زَهْرَه حضور بي قائد نخواهد بود بر هم زنيد ياران اين بزم بي صفا را مجلس صفا ندارد، بي روي محفل آرا [ديوان آية الله حاج شيد محمد حسين اصفهاني غروي(قدس‌سرّه).] 🔹 به هر تقدير، برخي از آن اصول حياتي به اين صورت تقديم مي شود: 📈 اصل اول. جامعه انساني، سالك به صَوْب كمال برين است، و در عقيده و خلق و عمل كارواني است هدفمند، و تنها مقصود بالذات وي شهود خدايي است كه از او فيض هستي خويش را دريافت كرد و همان مبدأ را منتها و همان آغاز را انجام و همان مصدر را وطن خويش مي داند، و جهان ميهني معناي معقولي جز اين ندارد. 📁 قرآن كريم كه آخرين وحي تشريعي مدوّن است، همان طوري كه خداوند را مصدر همگان معرّفي مي كند، همان حضرت را مقصد نهايي مي داند و پايان سير سائران بشري را لقاي الهي اعلام كرده است: (يا أيها الانسان انّك كادحٌ إلي ربّك كَدْحاً فملاقيه).[ سوره انشقاق، آيه 6.] ◽ تنها تكاپوي انسان به سوي خداست؛ هرچند برخي به جمال وبعضي به جلال الهي مي رسند: «ترسا و پارسا همه را ره به سوي او». در اين سير ملكوتي، اگر انساني بايستد يا كژراهه رود و محبوبي غير از خداوند و اولياي الهي برگزيند، زيان كرده است: جز صورت عشق حق، هر چيز كه من ديدم نيميش دروغ آمد، نيميش دغل دارد[ديوان شمس تبريزي.] 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘☘☘
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 181 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی @rahighemakhtoom ✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان 🔅🔅🔅 📈 اصل دوم. سلوك وقتي به ثمر مي رسد كه داراي مسلك معيّن و مصون از اعوجاج، و نيز داراي راهنمايي آگاه و امين باشد كه از آسيب سهو و نسيان و عصيان منزّه و از گزند جهل و غفلت و طغيان مبّرا باشد، تا سالكان را در كسوت تقوي و به دور از هر گونه طَغوي و تمرّد رهبري كند. 📁 مسلك كامل همان دين الهي است كه از آن به صراط مستقيم ياد مي شود، راهنماي امين همان انسان كاملي است كه از وي به پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم يا امام معصوم(عليه‌السلام) ياد مي گردد؛ پيام قرآن كريم در اين باره چنين است: (إنّما اَنْتَ منذرٌ ولكل قومٍ هادٍ)[ سوره رعد، آيه 7.]. رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم به منظور تبيين ضرورت هماهنگي كامل بين صراط مستقيم و راهنما و رهبر چنين فرمود: «إنّي تارك فيكم الثقلين، كتابَ الله وعترتي».[ بحارالانوار، ج2، ص225.] 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘☘☘
36 🆔 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅ استفاده عقل برهانی در تفسیر قرآن یکی از گرایش‌های تفسیری قرآن کریم؛ عقل و عقل‌گرایی است. در این‌که منظور از عقل‌گرایی در تفسیر چیست، دیدگاه‌های مختلف ارائه شده است.[1] یکی از معانی که برای عقل‌گرایی در تفسیر بیان شده است، تفسیر قرآن با «عقل برهانی» می‌باشد.[2] بدین معنا که مطالب قرآنی با رویکرد اثباتی بر اساس ادله عقلی و منطقی مطرح می‌شود.[3] در این صورت، عقل منبع است و احکام شرعی و حقایق کتاب الهی را کشف می‌کند.[4] عقل برهانی، یکی از منابع علم تفسیر و اصول بررسی و تحقیق برای دست‌یابی به معارف قرآنی، است، البته عقلی که از گزند مغالطهٴ وَهْم و از آسیب تخیّل مصون ‌باشد. اگر عقل برهانی مطلبی را اثبات یا نفی کرد، حتماً در تفسیر قرآن باید آن مطلب ثابت شده، مصون و محفوظ بماند و با ظاهر هیچ آیه‌ای نفی نگردد و مطلب نفی شده، منتفی باشد و با ظاهر هیچ آیه‌ای ثابت نشود؛ چنان‌که اگر آیه‌ای دارای چند احتمال بود و جز یک مُحْتَملِ معیّن همه آنها عقلاً منتفی بود، باید به کمک عقل برهانی آیه مورد بحث را فقط بر همان مُحْتَمل حمل کرد و یا اگر آیه‌ای دارای چند مُحْتَمل بود که یکی از آنها برابر عقل برهانی، ممتنع بود، حتماً باید آن مُحْتَملِ ممتنع را نفی کرد و آیه را بر یکی از مُحْتَمل‌های ممکنْ بدون ترجیح (در صورت نبود رجحان) حمل کرد. [5] طرح این نوع عقل‌گرایی، پاسخ به ادّعای کسانی است که قرآن را خالی از استدلال‌های عقلی می‏دانند. تفسیر‌هایی مانند «المیزان فی تفسیر القرآن» از علامه طباطبائی و «تسنیم» اثر آیت اللّه جوادی آملی؛ دو نمونه از تفاسیر با رویکرد عقلی است.[6] ☘️☘️☘️ پاورقی [1]. ر.ک: علوی مهر، حسین، آشنایی با تاریخ تفسیر و مفسران، ص 358 – 359، مرکزجهانی علوم اسلامی، قم، چاپ اوّل، 1384ش. [2]. رضائی اصفهانی، محمد علی، درسنامه روشها و گرایش‌های تفسیری قرآن، ص 188، مرکز جهانی علوم اسلامی، قم، چاپ اوّل، 1382ش. [3]. آشنایی با تاریخ تفسیر و مفسران، ص 358. [4]. درسنامه روشها و گرایش‌های تفسیری قرآن، ص 205. [5]. جوادی آملی، عبدالله، تسنیم، محقق: اسلامی، علی، ج 1، ص 57 – 58، انتشارات اسراء، قم، چاپ هشتم، 1388ش. [6]. آشنایی با تاریخ تفسیر و مفسران، ص 358. ☘️☘️☘️ 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. ☘️☘️☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۸) _ راهکار جدّیت در دعا ما یک (اَسرعُ الاجابه) داریم و یک (اَفضلُ الدُّعاء). آن دعایی که اجابتش سریع است، همان است که انسان نسبت به دیگران کند. آن دعایی که فاضل ترین و بهترین دعاست، آن است که انسان نسبت به خودش دعا کند؛ خداست، نیازهایش را در میان بگذارد و با خدایش کند، و خدای خود را نزدیک بداند، و بداند؛ و در دعاهای سحر می خوانیم: خدایا! تو های خود را به می دهی، از ما دریغ مدار؛ یک همچنین خدایی است!! اگر بدانیم که کریم است، است، است، دعای ما را رد نمی کند؛ با جِدّ از او می خواهیم. ✅ مراسم احیای شب قدر _ مصلای قدس قم ؛ ۱۳۸۰ @rahighemakhtoom
بخشی از تفسیر آیه ۹۶ سوره اعراف آیت الله العظمی (دام ظله) : خداوند انسان را به عنوان انسان آفرید نه به عنوان مصرف‌کننده، انسان می‌تواند جایی خانه بسازد که گسلی و زلزله‌ای نباشد، گاه کوتاهی در استفاده از فکر و تدبیر انسان است، یک وقت انسان بیراهه می‌رود و مشمول کیفر الهی است بین انسان و اعمال انسان و حوادث جهان رابطه‌ای مستقیم است، اگر انسان بی‌راهه رفت خداوند مهلت می‌دهد تا بازگردد، اگر بازنگشت خداوند او را کیفر می‌کند . @rahighemakhtoom
📌حفظ لسان 📃 ماه [رمضان] که متعلق به خداست، یعنی آثار اسمای حسنای حق در این ماه بیش از ماه های دیگر ظهور می کند، قهراً عروج انسان ها هم در این ماه بیش از ماه های دیگر خواهد بود و تنها انسانی به طرف خدا عروج می کند که طیب باشد، چون ﴿إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ﴾[1] تا انسان طیب نشد هرگز اهل صعود نیست و طیب شدن هم جز به عمل کردن به احکام و آداب عبادات که یکی از آنها روزه است میسر نیست؛ لذا رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) که این ماه را به عنوان «شهرالله» معرفی کرد، آدابی هم برای این ماه ذکر کرد تا انسان با انجام این احکام و آداب به آن اسرار برسد؛ فرمود در این ماه زبانتان را حفظ کنید، نه تنها روز که روزه هستید! آداب روزه نیست، آداب ماه صیام است! روزه دار موظف است زبانش را حفظ کند بحثی در او نیست، اما وقتی شب فرا رسید آیا باید دهان را باز کند و هر چه خواست بگوید یا در این ماه باید زبان را حفظ کند؟! فرمود «وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ»؛[2] زبانتان را حفظ کنید، چیزی جز فراگیری علوم الهی، گفتن و شنیدن معارف دین عبادت نیست. اگر انسان توفیقی داشت، جلسهٴ تفسیری داشت، جلسهٴ حدیثی داشت، جلسهٴ احکامی داشت زهی سعادت! نداشت، امر به معروفی، نهی از منکری، تحلیلات مسائل اسلامی و مانند آن؛ نبود، لااقل ذکر. 📃 یکی از بهترین و مهم ترین کتاب های فقه امامیه کتابی است به نام «جواهر» که مؤلف بزرگوارش در طی سی سال این کتاب قیم امامیه را نوشت. در پایان این کتاب این چنین مرقوم فرمود که خدای متعال این چنین مقرر کرد امشب که شب 23 ماه مبارک رمضان است این کتاب را به پایان ببرم. شب بیست و سوم که از تمام شب های ماه مبارک رمضان افضل است، از شب بیست و یکم و از شب نوزدهم هم افضل است، این فقیه نامور مشغول نوشتن کتاب فقه بود که می گوید خدا را شکر می کنم که خدا این چنین مقدر فرمود که در لیلهٴ قدر در شب بیست و سوم این کتاب شریف به پایان بپذیرد. چیزی بالاتر از عالم و آگاه شدن نیست! علم است که زمینه است برای اینکه انسان را به عقل برساند و انسان عاقل آسوده است، هرگز انسان عاقل در عذاب نیست؛ لذا فرمود در این ماه زبانتان را حفظ کنید «وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ». 📃 امام صادق از پدر بزرگوارش از اجداد کرامش از سیدالشهدا (سلام الله علیه) و سیدالشهدا (سلام الله علیه) هم از امیرالمومنین (علیه السلام) امیرالمومنین هم از رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) چنین نقل می کند که فرمود «مَنْ عَرَفَ اللَّهَ وَ عَظَّمَهُ مَنَعَ فَاهُ‏ مِنَ‏ الْكَلَامِ‏ وَ بَطْنَهُ‏ مِنَ‏ الطَّعَامِ‏ وَ عَفَا نَفْسَهُ بِالصِّیامِ وَ الْقِیامِ»؛[3] حضرت فرمود کسی که خدا را بشناسد مواظب دهان و زبانش هست، دهان را به حرف باطل آلوده نمی کند و هر حرفی را نمی زند. معرفت خدا مستلزم آن است که انسان مواظب دهان باشد و هر حرفی را نزند «مَنْ عَرَفَ اللَّهَ وَ عَظَّمَهُ»؛ کسی که خدا را بشناسد و به عظمتش اعتراف بکند و او را بزرگ بشمارد در پیش خدای عظیم دهان باز نمی کند و هر حرفی را نمی زند «مَنَعَ فَاهُ‏ مِنَ‏ الْكَلَامِ‏ وَ بَطْنَهُ‏ مِنَ‏ الطَّعَامِ‏»؛ دهن را به حرف بد آلوده نمی کند و شکم را هم به غذای حرام آلوده نمی کند. [1]. سوره فاطر, آيه10. .[2]امالي(للصدوق)، ص94. [3]. الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج2، ص237. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 9 تاریخ: 1363 @rahighemakhtoom 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. 🍀🍀🍀
📌 شب مهدی باوران صاحب تجارتخانه‌اى را در نظر بگيريد كه هر روز سرى به دفتر مى‌زند تا ببيند چه معامله‌هايى در آن روز انجام گرفته است؛ آن گاه هفته‌اى يك بار، مطالعه‌اى دقيق روى دفتر انجام مى‌دهد و در آخر ماه نيز مرور و محاسبه دقيق ترى بر تك تك معامله‌ها مى‌كند و سرانجام در هر سال، يك حسابرسى كلّى از وضعيت تجارتخانه اش دارد. ممكن است وضع مردم در برابر امام زمان(عليه السلام) نيز از اين قبيل باشد كه يك مرحله از عرض اعمال، در هر صبح و هر شام انجام مى‌گيرد. كارهايى كه مردم شب انجام داده اند، صبح، خدمت حضرت ولى عصر سلام اللّه عليه عرضه مى‌شود و كارهايى كه از صبح تا شام انجام داده اند، شب به حضور آن بزرگوار ارائه مى‌شود. در مرحله‌اى ديگر، مجموع كارهاى هفتگى را در دو روز دوشنبه و چهارشنبه به حضور امام(عليه السلام) تقديم مى‌دارند و سرانجام در شب قدر، تمام مقدّرات مردم بر وجود مقدّس ولىّ عصر عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف عرضه مى‌شود. منبع :آفتاب ولایت. مهدی باوری علامه مصباح یزدی ☘عزیزان همراه التماس دعا @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۹) _ بهشت، ساختنی است دنیا و و ، از هر کسی بر می آید؛ اما سازی کار هر کسی نیست. بهشت که ساخته نیست! در وجود مبارک (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این معروف هست که وجود مبارک حضرت دید که این ها آجرهایی که (لِبنَهً مِن ذَهَب و لِبنَهً مِن فِضّه)، با آن آجرها دارند این ها و غُرَف مَبنیّه را می چینند؛ گاهی می چینند، گاهی آرام می شوند. منتظر اند، باید بیاید تا اینها بچینند. فرمود: مصالح چه چیزی است؟ عرض کرد: ، ، ؛ هر کار خیری که انسان مومن انجام می دهد، آجر می شود؛ به می دهند؛ اینها غُرَف مَبنیّه را می چینند. پس انسان است در ساختن بهشت. 🔶️ ر.ک وسائل الشیعه / جلد ۷ / صفحه ۱۸۸ و ۱۸۹ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۸۷/۰۲/۲۴ @rahighemakhtoom
. بی‌تردید، عظمت شخصیت امیرالمؤمنین علی(ع) در حد و مرتبه‌ای از اعتلا بود که از توانایی شناخت بیشتر توسط مردم دوران خود، بسیار به دور بود. آنان می‌پرسیدند: این کیست؟ شاید هم برخی از نابخردان که ماهیت انسان در نظرشان، همان جانوران انسان‌نما مانند خودشان بوده است، سؤال را این‌گونه مطرح می‌کردند: این چیست؟ آیا انسانی که ماهیت او در یک جامعه مورد سؤال قرار گرفته و نمی‌داند کیست یا چیست، گمنام نیست؟ عبارتی از جبران خليل جبران در این‌باره نقل شده که بسیار مفید است: «علی‌بن ابیطالب شهید عظمت خود بود. او چشم از این دنیا بربست و اشتیاق به پروردگار در دلش بود. عرب، حقیقت مقام و ارزش او را نشناخت، تا اینکه انسان‌هایی از همسایگان فارس آنان (از همسایگان عرب) که میان جواهر و سنگریزه فرق می‌گذاشتند، برخاستند و تا حدودی او را شناختند. علی‌بن ابیطالب از این دنیا رفت، پیش از آنکه رسالت خود را کامل و وافی به دنیا برساند، ولی من علی را مجسم می‌کنم که در حال تبسم، چشم از این زمین پوشیده است. او مانند آن پیامبران بينا از دنیا رفت که به جوامعی آمده بودند که جوامع آنان نبوده است، و به مردمی مبعوث شده بودند که مردم آن پیامبران نبودند، و در زمانی ظهور می‌کردند که زمان آنان نبوده است. اما برای پروردگار تو در ارسال این رسولان و در زندگی علی در میان آن قوم، رازی نهفته است.» بنابراین، می‌توان قاطعانه گفت: علی‌بن ابیطالب(ع) در زمان خود گمنام و مجهول زیسته است؛ یعنی او را نشناخته‌اند. اینکه بعضی از نویسندگان چیره‌دست دوران ما می‌گویند: فرزند ابیطالب غریب زمان خود بوده است، یکی از روشن‌ترین دلایل همین معناست که شخصیت آن بزرگ بزرگان برای مردم جامعۀ آن روز، خصوصاً برای مردم سرزمینی که علی در آنجا چشم به دنیا گشوده بود، نه تنها مجهول بود، بلکه او را سخت ناراحت کردند؛ به طوری که در موقع وارد شدن ضربت بر سر مبارکشان فرمودند: فزت ورب الكبة؛ سوگند به خدای کعبه! نجات پیدا کردم (به هدفم نائل شدم) جعفری، محمدتقی، ویراست جدید ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه، ج ۷، ص ۲۵۱، چاپ اول، ۱۳۹۸ ☘التماس دعا دوستان خدا اجرتون بده @rahighemakhtoom
نکات جزء۱۹ سوره فرقان ۱-دوست خوب انتخاب کن ،دوست بد در دنیا تو را گمراه و در آخرت گرفتار عذاب خواهد کرد(۲۸-۲۹) ۲- در زندگی قرآن را رها نکن ،در قیامت پیامبر شاکی میشود(۳۰) ۳- نفست را معبود خودت قرار نده(۴۳) ۴- از کافران اطاعت نکن(۵۲) ۵- با آرامش و بی تکبر راه برو(۶۳) ۶- اگر انسان جاهل و بی عقلی با تو حرف زد ،او را سالم ساز(۶۳) ۷- شبانگاه برای خدا سجده کن و قیام نما(۶۴) ۸- خودت را در مقابل عذاب جهنم واکسینه کن(۶۵) ۹- انفاق میکنی،نه اسراف کن و نه سختگیری کن(۶۷) ۱۰- شهادت به باطل نده(۷۲) ۱۱- اگر با کار لهو و بیهوده برخورد کردی،بزرگوارانه و با بی اعتنایی از آن بگذر(۷۲) ۱۲- دعاکن: خدایا از همسران و فرزندانمان مایه روشنی چشم ما قرارده(۷۴) ۱۳- از خدا بخواه الگو و پیشوای پرهیزگاران شوی (۷۴) ۱۴- دعا کن،و الا خداوند ارجی برایت قائل نیست(۷۷) سوره شعراء ۱۵-وقتی وظیفه ات را نسبت به کسی انجام میدهی منت سر او نگذار (۲۲) ۱۶-اگر باور کنی که روزی به سوی پروردگارت باز می گردی از تهدید و برنامه های دشمن نمیترسی (۵۰) ۱۷-در بن بست ها نا امید نباش یقینا خدا هست و تو را هدایت میکند (۶۲) ۱۸-همه چیز دست خداست خلقت،هدایت،اطعام،شفا،مرگ،زندگی ،بخشش گناهان (۷۸-۸۲) ۱۹-از خدا بخواه در میان امت های آینده ذکر خیری از تو قرار دهد (۸۴) ۲۰-روز قیامت مال و فرزند هیچ سودی ندارد ، فقط با قلب سلیم به پیشگاه خدا برو(۸۸-۸۹) ۲۱-فرمان مسرفین ،کسانی که در زمین فساد میکنند و اصلاح نمی کنند را اطاعت نکن (۱۵۱-۱۵۲) ۲۲-کاری نکن که پشیمان شوی چون گاهی حتی با پشیمانی عذاب الهی نازل میشود(۱۵۷-۱۵۸) ۲۳-در زمین نه فساد کن و نه دیگران را فاسد کن (۱۸۳) ۲۴-خویشاوندان نزدیکت را انذار کن (۲۱۴) ۲۵-بال و پر خود را برای مومنان بگستران(۲۱۵) ۲۶-بر خدا توکل کن که عزیز و رحیم است (۲۱۷) ۲۷-از کسانی که گمراهان از آنان پیروی میکنند ، پیروی نکن چون در زندگی سرگردان میشوی (۲۲۴-۲۲۵) ۲۸-از کسانی که سخن میگویند و به آن عمل نمی کنند پیروی نکن(۲۲۶) سوره نمل ۲۹-هر وقت خدا به تو نعمتی داد او را ستایش کن و بگو الحمدالله (۱۵) ۳۰-اگر کسی با تو نامناسب حرف زد ؛تبسم کن و با شکر نعمت های الهی رفتاری که موجب رضایت خدایت انجام بده (۱۹) ۳۱-هر وقت کسی خبری آورد تحقیق کن ببین راست میگویید یا خیر (۲۷) ۳۲-هر وقت خواستی برای کار مهمی تصمیم بگیری اول مشورت کن (۳۲) ۳۳-را نجات از عذاب الهی ایمان و تقوا است (۵۳) ۳۴-مواظب باش هیچ وقت دشمن تو را با کمک مالی فریب ندهد(۳۶) @feiz114
📌استجابت دعا ▪️ روز نوزدهم ماه مبارک رمضان است، فضیلت هایی که برای شب قدر است برای روز قدر هم هست و از طرفی هم سالروز ضربت خوردن امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه افضل صلوات المصلین) است. بحثی که قبلاً مطرح بود مناسب است که با بیانات حکیمانهٴ آن حضرت ادامه پیدا کند؛ بحث دربارهٴ اسرار عبادات بود که برای هر عبادتی سرّی است. وقتی از امیرالمومنین علیه السلام سوال کردند بین آسمان و زمین چقدر فاصله است؟ فرمود : «مَدُّ الْبَصَرِ وَ دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ‏»؛[1] فاصلهٴ بین آسمان و زمین را دو چیز می تواند پر کند و با دو واحد می شود این فاصله را تعیین کرد: یکی نگاه چشم و یکی دعای مظلوم؛ یعنی فاصلهٴ بین آسمان و زمین به اندازه ای است که شما به یک نگاه می بینید «مَدُّ الْبَصَرِ» یعنی پایان دید شما همان آسمان است به مقداری که چشم می بیند این ناظر به آسمان ظاهری، اما دعای مظلوم فاصلهٴ بین زمین و آسمان را یعنی آن سرّ آسمان و باطن آسمان را می پیماید، این راجع به سرّ اوست. همان طوری که در بحث های قبل به عرض رسید هر چیزی یک ظاهری دارد و یک باطنی، فاصلهٴ بین زمین و آسمان یک ظاهری دارد که آن ظاهر را با چشم می توان دید و طی کرد و یک باطنی دارد که آن را باید با عمل دل پیمود، نه با دید بصر! فرمود دعای مظلوم به آسمان می رسد، فاصلهٴ بین زمین و آسمان دعای مظلوم است؛ یعنی دعای مظلوم یقیناً به سماوات می رسد. همان طوری که دید چشم به آسمان ظاهر می رسد، آهِ مظلومانهٴ مظلوم هم به باطن آسمان و سرّ آسمان می رسد. ▪️ امیرالمومنین علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) در جواب آن سوال که بین زمین و آسمان چقدر فاصله است، هم به آسمان ظاهری اشاره کرد و هم به سرّ آسمان که آسمان باطنی است، فرمود: «مَدُّ الْبَصَرِ وَ دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ‏»؛ به مقدار یک نگاه فاصلهٴ بین زمین و آسمان ظاهری است و دعای مظلوم فاصلهٴ بین زمین و آسمان باطنی و معنوی است. ▪️ اگر کسی خواست دعا کند که به باطن آسمان برسد و یقیناً مستجاب بشود، راهش این است که تمام علاقه ها و امیدهایش را که به غیر خدا تعلق گرفته بود قطع کند و هر اندازه که انسان موحّد است دعای او مستجاب است! خدای سبحان دعای موحّد را رد نمی کند. به هر اندازه که انسان موحّد است، به اندازهٴ توحید او دعا مستجاب است. [1] . الغارات (ط - القدیمة)، ج1، ص112. @rahighemakhtoom 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. 🍀🍀🍀 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 15 تاریخ: 1363
برشی از کتاب گرانسنگ (120) (گنجینه آموزه های تفسیری) @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📈 تفسير ✅استقامت و اِستواي صراط ✔️صراط الهي در اين آيه‌ي كريمه به «استقامت» و در آيه‌ي (فستعلمون مَن أصحاب الصّراط السَّوِيّ... ) [سوره‌ي طه، آيه‌ي 135.]به «اِستواء» وصف شده است و هر دو تعبير ناظر به آن است كه صراط الهي هيچ گونه اعوجاجي ندارد و هيچ شيطاني را بدان دسترسي نيست، تا در آن تخلّف يا اختلافي پديد آورد. تخلف آن است كه در يك سلسله، مثلاً، حلقه اي مفقود باشد و اختلاف آن است كه به جاي حلقه‌ي اصلي، حلقه اي كاذب و بدلي قرار گيرد. مقاطع و حلقات صراط مستقيم از هر دو آسيب مصون است؛ يعني نه حلقه هاي آن بريده و گسسته است و نه در جاي حلقات اصيل آن، حلقه اي كاذب و بدلي نشسته است؛ ولي راههاي انحرافي، مبتلاي به هر دو آسيب يا دست كم يكي از آنهاست. ✔️مصونيت صراط مستقيم از دستبرد شيطان، به روشني در قرآن كريم آمده است. شيطان پس از رانده شدن، به خداوند گفت: (ربّ بما أغويتني لأزيِّنَنَّ لهم في الأرض ولأُغوِيَنّهم أجمعين إلاّ عبادك منهم المخلَصين قال هذا صراطٌ عَلَيَّ مستقيمٌ) [سوره‌ي حجر، آيات 41 ـ 39.]؛ خدايا چون مرا گمراه كردي زشتيها را در زمين براي انسانها مي آرايم و همه را به كام گمراهي مي كشانم، مگر بندگان مخلَص تو را كه نسبت به آنان تزيين و اِغوا ندارم. انسان كه زيبا پسند و گرفتار خواسته هاي دل است، فريفته‌ي اين زيباييها شده، از حركت به سوي خدا باز مي ماند. خداوند سبحان در پاسخ فرمود: خود عهده دار حفظ اين راه بوده، به دست تو نمي سپارم. ✔️ممكن است شيطان، سالكانِ صراط مستقيم را مجذوب كرده، از راه باز دارد، اما هرگز توان دسترسي به اصل راه را ندارد؛ زيرا مصاديق صراط مستقيم در جهان عيني همان «دين»، «قرآن» و «پيشوايان معصوم» هستند و اينها از دسترس شيطان مصونند. در همين آيه‌ي كريمه نيز جمله‌ي (إلاّ عبادك منهم المخلَصين) اعتراف به عجز از دستبرد به صراط است؛ زيرا صراط مستقيم مسير همان عباد مخلَص است. ✔️پس، از طرفي شيطان را به صراط مستقيم راهي نيست و از سوي ديگر پيامبر و خدا بر صراطِ مستقيمند. خداي سبحان به رسول خود مي فرمايد: توبر صراط مستقيمي: (إنّك علي صراط مستقيم) و كارهاي خود را نيز بر صراط مستقيم معرفي مي كند: (ما من دابة إلاّ هو آخذ بناصيتها إنّ ربّي علي صراط مستقيم). بنابراين، انحراف مربوط به راهيان است، نه خود راه؛ آن هم راهياني كه به مرتبه‌ي اخلاص (إلاّ عبادك منهم المخلَصين) نرسيده باشند وگرنه شيطان را به حريم پاك وجود مخلَصان راهي نيست. 📝تذكّر: مستقيم بودن صراط، گذشته از مضمون قبلي، مطلب ديگري را كه همان استقامت و پايداري سالك باشد به همراه دارد: (الّذين قالوا ربّنا الله ثم استقاموا). 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم ☘️☘️☘️
برشی از کتاب گرانسنگ (121) (گنجینه آموزه های تفسیری) @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅1 ـ ستايش و خواهش در سوره‌ي حمد همان گونه كه سوره‌ي مباركه‌ي حمد از نظر غيبت و خطاب به دو بخش تقسيم شد[ر.ك ابتداي بحث تفسيري آيه‌ي «إيّاك نعبد»، ص 416.]، از نظر محتوا نيز تقسيم ديگري دارد و آن تقسيم به ستايش و خواهش است؛ بخش اول سوره، ستايش عبد نسبت به مولاست و او را با اوصافي چون «الله»، «ربّ العالمين»، «الرّحمن»، «الرّحيم» و «مالك يوم الدّين» مي ستايد و اين اوصاف را نشانه‌ي محمود بودن او مي داند. بخش دوم كه از آيه مورد بحث آغاز مي شود، خواهش و مسئلت عبد از مولاست و از او هدايت به صراط مستقيم را مي طلبد. 🔅🔅🔅 ✅2 ـ راهيابي يا هدفداري؟ هدايت دو مقابل دارد: يكي «ضلالت» و ديگري «غوايت». هدايتي كه در برابر ضلالت است مربوط به «راه» است. كسي كه راه را به درستي شناخته، آن را درست مي پيمايد، ره يافته و «مهتدي» است و كسي كه آن را نشناخته يا به درستي طي نمي كند گمراه و «ضالّ» است. اما هدايت در برابر غوايت مربوط به «هدف» است و بنابراين، هدايتِ به اين معنا همان هدفداري، و غوايتْ بي هدفي است. «غيّ» و «غاوي» انسان بي هدف است. بر اين اساس كساني كه هدف دارند، ولي راه رسيدن به آن را نمي دانند «ضالّ» و آنان كه مقصد و مقصود را نمي شناسند «غاوي» هستند. هدايتي كه در آيه‌ي كريمه‌ي (اهدنا الصّراط المستقيم) مطرح است، چون از طرفي در برابر ضلالت قرار گرفته است: (... ولا الضّالّين) و از سوي ديگر هدايت به «صراط» است، از نوع اوّل و مربوط به راه و به معناي «راهيابي» است، ليكن قيد استقامت با وصف سالكانِ مخصوص كه بعداً بازگو مي شود، مستلزمِ هدفمند بودن است. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم ☘️☘️☘️