eitaa logo
رهپویان
215 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
697 ویدیو
199 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷تقریر قاعده بسیط الحقیقه بر مبنای وحدت تشکیکی و وحدت شخصی وجود : 📜طرح قاعدهٔ بسیط الحقیقه به دو صورت می تواند باشد:اول بسیط الحقیقه همهٔ کمالات دیگر موجودات را داراست و از نقائص آنها مبرّی است و این گونه طرح با تشکیک در وجود سازگار است. دوم:بسیط الحقیقه و واجب تعالی، همهٔ کمالات را واجد است، به این معنا که خارج از واجب چیزی نیست و هر چه کمال است متعلق به اوست و نه به این معنا که هر چه خوبان دارند او نیز دارد و طرح بسیط الحقیقه در پایان مباحث علیّت و معلولیّت با تقریر دوم آن یعنی وحدت شخصی وجودْ سازگار است. 📘حکی عن رحیق مختوم *شرح حکمت متعالیه، ج10، ص336
برای اونها که میخوان متخصص در یک رشته ی علوم انسانی شوند ، تجربه ای که در گروهی گفته شده ، منتقل میشود👇 "این ایامی که ذهنم درگیر پایان نامه بود ، چون بخشی از موضوعم مرتبط با علوم_تربیتی بود ناچار شدم سرکی به کتب و مقالات مختلف بزنم و در نهایت به چندنکته کلی رسیدم. خلاصه و به زبون خودمونی عرض کنم : 1: زبان و ادبیات دانشگاهی ها با ما حوزیان متفاوته. از طرفی اونها مثل مستشرقها طالب حرف ما نیستن. پس ما باید به سمت زبان آنها ( یعنی کتب و مقالات شون) بریم و با اصطلاحات شون آشنا شیم. 2: در فضای علمی حرف تکراری ممنوعه و برای حرفهای نو، گاهی نیاز به خواندن حرفهای جدید (مقالات جدید اونطرفی ها) داریم. یعنی نیاز به زبان انگلبسی 3: برای اینکه مبنایی و عالمانه پیش بریم، نیاز به شناخت نظرات و مبانی غربی ها داریم (نیاز به فلسفه غرب و...) این نیازها درصورتی است که قراره در زمینه علوم انسانی دانشگاهها کاری کنیم که منجر به تبادل اطلاعات بشه. والا من به سویی و معشوق به سویی، تاکی رسیم به همدیگر..." اگه نقدی بود استفاده میکنم.
هدایت شده از مهدی عبداللهی
کارکرد عقل و شهود در معرفت دینی 💠 گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، نشست علمی «کارکرد عقل و شهود در معرفت دینی؛ با نگرشی انتقادی به دیدگاه‌های سلبی» به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند. 🔸 ارائه‌دهندگان: ▫️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی (دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ▪️حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد) 🔹 دبیر علمی: دکتر مهدی خیاط‌زاده 🔸 زمان: دوشنبه ۱۵ مرداد ، ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱ 🔹 مکان: مشهد مقدس، امام خمینی ۱۴، بازارچه سراب، جنب مسجد حمزه، پلاک ۳۶، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🔸 لینک شرکت در جلسه به صورت مجازی: 🌐 http://irip.ac.ir/u/136 📝 متن خبر: 🌐 https://www.irip.ac.ir/u/14U _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
💢مدرسه تابستانه: فقه تربیتی و روش‌های تربیت 🔸مدرسه مجازی موسسه اشراق و عرفان و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)، فصل چهارم مدارس فقه تربیتی را برگزار می‌کنند. ✅ویژه طلاب سطح 3 و 4، اساتید و پژوهشگران عرصه تربیت (دکتری مرتبط) 🗓تاریخ برگزاری دوره: شنبه 20 مردادماه تا سه‌شنبه 23 مردادماه 1403 ⏰ساعت برگزاری: 8 تا 11:30 (هرروز دو جلسه) 💻به صورت حضوری و مجازی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ♨️مهلت ثبت‌نام: 14تا 20 مردادماه 1403 ✳️برای ثبت نام در ایتا به این آیدی پیام دهید:@hadiajami مدرسه مجازی فقه تربیتی وابسته به مؤسسه اشراق و عرفان 🔹www.eshragh-erfan.com 🔹@feqhe_tarbiati
2024-08-05_19_48_30.mp3
14.26M
🗣 کارکرد عقل و شهود در معرفت دینی (فقط کلام)؛ با نگرشی انتقادی به دیدگاه‌های سلبی 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی (دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) https://eitaa.com/Mabdullahi/1445 ——————————————- چنانچه بیاناتی که استاد وکیلی (حفظه الله) در این نشست ایراد فرمودند در دسترس تان بود، استفاده میکنم. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
پالان گريی به غايتِ خود بهتر ز کلاه دوزي بد از لیلی و مجنون نظامی_گنجوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 معرفی شنیدنی یحیی سنوار به رهبر انقلاب توسط شهید هنیه ( نسخه کامل ) https://eitaa.com/khamenei_ir/27670 —————————————————- ✳️ ببینیم چند خبر سیاسی مهم را : جنبش مقاومت اسلامی حماس انتخاب (حفظه الله) را به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش به جانشینی رهبر شهید اسماعیل هنیه اعلام کرد. سید حسن نصرالله (حفظه الله): ... کارخانه های اسرائیلی در شمال را می‌توان در یک ساعت نابود کرد. ... ایران به ترور شهید هنیه پاسخ خواهد داد. حزب الله هم خود را ملزم می‌داند که پاسخ ترور شهید هنیه را بدهد. و حزب الله به اسرائیل قطعی است. پاسخ ما با تأنی و درنگ خواهد بود یعنی یواش یواش... انتظار یک هفته‌ای اسرائیل، بخشی از پاسخ و مجازات است. سقوط بازارهای سهام جهانی در بحبوحه ترس از رکود اقتصادی ایالات متحده یحیی سنوار مرد شماره یک حماس از امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌گوید : در اینجا پیام تبریک حزب الله لبنان برای انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس میخا کوبی افسر ارشد شاباک: السنوار، فردی زیرک است که هر کاری برای آسیب رساندن به اسرائیل انجام خواهد داد. ژنرال بیتی لاها رئیس سابق اطلاعات زندان‌ها: السنوار ما را خوب می‌شناسد، نقاط ضعف ما را می‌شناسد و روانشناسی جامعه اسرائیل را مطالعه کرده‌ است.
راه‌کارهای نوین در شناخت طبقه راویان.pdf
644.3K
📕مقاله 〽️ "راه‌کارهای نوین در شناخت طبقه راویان" 🖊 سید علیرضا حسینی شیرازی 🖊 محمد لطفی پور 🖇 فصلنامه، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، دوره 21، شماره 1 - شماره پیاپی 61، خرداد 1403، صفحه 111-139 📝 چکیده: 🔸 شناخت طبقه راویان واقع در اسناد احادیث، یکی از بنیادی‌ترین نیازها در فرایند اعتبارسنجی احادیث شیعه است؛ زیرا در ارزیابی احادیث، شناخت طبقه راوی و دست‌یابی به اتصال سلسله راویان سند، تاثیر بنیادین دارد. طبقه راوی به معنای شناخت تقریبی عصر فعالیت‌های حدیثی راوی در دو دوره تحمل (زمان علم‌آموزی و اخذ حدیث) و اداء (آموزش اندوخته‌ها به‌نسل‌های پسین) می‌باشد. دانشیان رجال شیعه در دوران معاصر، برای شناسایی طبقه راویان از راه‌کارهای گوناگون بهره می‌جویند. تجربه نگارندگان در مطالعات پیراحدیثی مرتبط با طبقه راوی، بیان‌گر آن است که این راه‌کارها، نمی‌تواند تمام چالش‌های فراروی شناخت طبقه راویان را، پاسخ‌گو باشد. نوشتار حاضر، با توجه به اطلاعات موجود در منابع رجالی، فهرستی و حدیثی شیعه، سعی در ارائه چهار راه‌کار نوین طبقه‌شناسی دارد که از رهگذر آن، بتوان از بسیاری از چالش‌های باقی‌مانده، گذرکرد. عملکرد برخی از این راه‌کارها در گشودن چالش‌های طبقه‌شناسی سه تن از راویان فعال در عرصه انتقال تراث حدیثی امامیه، یعنی ابراهیم‌بن‌هاشم، محمدبن‌عیسی‌بن‌عبید و محمدبن‌احمد‌بن‌یحیی، به نمایش گذاشته‌شده‌است. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
--مقاله فقه تربیتی در ترازو 4.pdf
632.9K
مقاله : در ترازو؛ ارزیابی نقدها استاد سیدنقی موسوی چکیده: مطالعه، پایش و ارزیابی ایده‌‌های تازه ضروری است و «فقه تربیتی» با هویتی میان‌‌‌‌رشته‌‌ای و به عنوان شاخه‌ای از علم فقه و قلمروی جدید در «تربیت‌‌پژوهی» مراحل رشد و تکامل خود را طی می‌‌کند و لازم است مورد نقد و نظر قرار گیرد. نوشتار حاضر تلاش کرده تا مجموعه اشکالات و نقدهای وارد بر فقه تربیتی را گردآوری، صورت‌‌بندی و ارزیابی نماید. برای این منظور مجموعه اشکالات (روبنایی) ناظر به فقه تربیتی در سه محور کلان طبقه‌‌بندی شد که عبارت‌‌اند از: 1. بی‌‌فایده بودن «فقه تربیتی»؛ 2. آسیب‌‌زا بودن «فقه تربیتی»؛ 3. عدم اولویت «فقه تربیتی». در ادامه، مولف تلاش کرده تا ابتدا تقریرهای گوناگونی در هر محور ارائه نموده و سپس به ارزیابی و پاسخ به آنها بپردازد. در پایان نیز از منظر «آسیب‌‌شناسی» و «آینده‌‌شناسی» نکاتی ارائه شده است. ——————————————- بهترین نوشته ای که تاکنون دیده ام در جهت معرفی فقه تربیتی (و مسیر مطلوبش)👆 ——————————————— 🔸کرسی ترویجی: فقه تربیتی در ترازو؛ ارزیابی نقدها 🎙ارایه دهنده: حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی 🔍 ناقد محترم: حجت الاسلام استاد مجتبی الهی خراسانی ✅ویژه طلاب سطح 3 و 4، اساتید و پژوهشگران عرصه تربیت (دکتری مرتبط) 🗓تاریخ برگزاری: شنبه 20 مردادماه 1403 اطلاعات بیشتر در اینجا —————————————
❓از نظر جنابعالی تعارض بين اين دو (علم و دين) در کجا می‌تواند رخ دهد؟ آیت‌الله جوادی‌آملی: 🔅تعارض منطقی بين علم و دين رخ نخواهد داد، زيرا ، قلمرو معرفت و شناخت حقيقت است و قلمرو ايمان و تسليم شدن نسبت به حقيقت و عملکرد بر اساس آن است. ▫️در قرآن کريم خشوع در برابر خداوند سبحان متفرع بر علم به اوست (إِنَّما يَخشَي اللَّهَ مِن عِبادِهِ العُلَماءُ) و از اميرمؤمنان علی علیه‌السلام است که «أَوَّلُ الدِّينِ‏ مَعرِفَتُهُ‏» ، دين با معرفت خداوند سبحان آغاز می‌شود. 🔹تعارض هنگامی رخ می‌دهد که انسان اراده خود را تسليم حقيقت نکرده و نوری را که به عنوان علم بر او آشکار شده است تبعيت نکند. در اين حال تعارض بين علم و دين نيست، بلکه تعارض بين علم با اعتقاد و ايمانی است که بر مدار علم سامان نيافته و خود را به خطا دين می‌نامد. هنگامی که يک فرد يا گروهی از مدار حقيقت عدول کنند، به تحريف حقيقت می‌پردازند، و يا آنکه اصل مرجعيت و هدايتگری علم را انکار می‌کنند و به جای آنکه ارادۀ خود را تابع علم بگردانند به مخالفت با علم پرداخته و يا آن که علم را تابعی از ارادۀ خود قرار می‌دهند و ارزش معرفتی و روشنگرانه علم را انکار می‌کنند. 📚رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان، ص۳۳ 🖋دکتر مهدی گلشنی https://eitaa.com/hekmateislami/4646
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 دکتر جابری انصاری: ترور؛ تلاش نافرجام رژیم صهیونیستی برای نجات از سه کنج استراتژیک است 🎤 مصاحبه تفصیلی رسانه KHAMENEI.IR با جناب آقای دکتر حسین جابری انصاری درباره ترورهای اخیر رژیم صهیونیستی، شناخت شخصی او از مجاهد بزرگ شهید اسماعیل هنیه و چرایی لزوم خونخواهی جمهوری اسلامی ایران ——————————————— تحلیل و تبیین 👈بخش "تحلیل و تبیین" رسانه KHAMENEI.IR
رهپویان
🔹یکی از سروران در پاسخ به نظر استاد رمضانی (حفظه الله)فرمودن ظاهرا مرادشان این است که قبل از حکمت مت
خب برای اینکه بدانیم در نظر استاد رمضانی (حفظه الله) چیست به پاسخ دوستمون توجه کنین. (بنده از صحت و سقم پاسخ، بی اطلاعم)
درس تحول جلسه روز یکشنبه 14مرداد1403.mp3
28.42M
رابطه فقه و علوم انسانی آیت الله حاج شیخ صادق لاریجانی (دام عزه) 📆مرداد ۱۴۰۳_ مشهد مقدس https://eitaa.com/alfigh_alosul/2288 ---------------------------------- ای که در لابه لای فرمایشات معظم له وجود دارد مغتنم است.
✅ آیت‌الله حائری شیرازی(ره): 🔴 پدر چه کند تا مربی خوبی برای‌ فرزند خود باشد؟ 💠 شرط اول این است که دل همسرش را به دست بیاورد. این سنگ اول تربیت اولاد است. 💠 هر کس توانست همسر خودش را قانع کند به اینکه خدمت‌گزار اوست، به او عشق می‌ورزد و برای سعادت او آرزوی توفیق دارد؛ آن وقت است که می‌تواند نقشۀ تربیتی فرزندان خودش را ترسیم کند. 💠 هر جا پدری در تربیت موفق نشد، مشکل در عدم همکاری با مادر بود! @nooredideh
💢 تهاجم به خاک روسیه؛‌ بزرگترین حملۀ مستقیم به روسیه از آغاز جنگ 🔻 در حالی که ارتش روسیه در هفته‌های اخیر توانسته بود تعدادی از مناطق استراتژیک،‌ روستا‌ها و شهر‌های مختلف را در دونتسک به تسلط خود درآورد، ارتش اوکراین (با حضور قریب به ۲ هزار سرباز اوکراینی) سه‌شنبه در حمله‌ای غافلگیرانه به داخل خاک روسیه نفوذ کرد و به بخش‌هایی از استان کورسک روسیه مسلط شد. که بزرگترین عملیات اوکراین در خاک روسیه از آغاز جنگ در سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود. 💢 مرکز تجمع نظامیان صهیونیست را با پهپاد درهم کوبید 🔻 المیادین اعلام کرد که حزب‌الله لبنان تجمع نظامیان ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی در اطراف پایگاه نظامی «برکت ریشا» را با یک اسکادران پهپادهای انتحاری هدف قرار داده است. 🔻 بر اساس این اعلام حزب‌الله، محل مورد نظر مستقیماً و به صورت دقیق مورد اصابت قرار گرفت و این حمله منجر به آتش‌سوزی و کشته و زخمی شدن نظامیان رژیم صهیونیستی شد.
از چند تا از رفقا خواستم سوالای فلسفی کودکان تون رو برام بفرستین لازم دارم. ممنون از عزبزانی که زحمت میکشن. 👈میدونین نحوه ی واکنش والدین با اینطور سوالات حساسیت بالایی داره. در این عکس چیزایی که به ذهنم رسید رو عرض کردم. (اگر شما هم فرصت کردین سوالات فرزنداتون رو بفرستین ، استفاده میکنم)
◼️ نقل است از امام حسن سلام الله علیه: مَن عَبدَ اللّه َ عَبّدَ اللّه ُ لَهُ كُلَّ شَيءٍ هر كه خدا را بندگى كند خداوند همه اشياء را بنده او گرداند مجتبی (بنا بر روایتی) تسلیت باد🖤
رویکرد تحلیلی به فلسفه اسلامی.mp3
29.97M
💠 رویکرد تحلیلی به فلسفه اسلامی 👤 دکتر 02:10 فلسفه تحلیلی چیست؟ 20:16 سوء فهم‌ها درباره فلسفه تحلیلی 22:45 نسبت فلسفه تحلیلی با فلسفه اسلامی 24:40 نسبت خویشاوندی فلسفه تحلیلی با فلسفه اسلامی 29:24 تفاوت‌های فلسفه اسلامی و فلسفه تحلیلی 34:00 مسائل فلسفه اسلامی و فلسفه تحلیلی 49:00 استفاده فلسفه اسلامی از فلسفه تحلیلی 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات ➖➖➖➖➖➖ از بین اساتید فلسفه تحلیلی، استاد مرواید فضای نزدیکتری به ما دارند. حلقه‌ی علمی با طلاب قم داشتند.
HosseiniNasab-14010325-Karvarzi-Manhaji-Darse-Kharej-Osool-Jalase-01-Thaqalain_IR.mp3
16.95M
🔉کارورزی منهجی درس خارج اصول جلسه اول: معرفی اجمالی مسأله خطابات قانونیه و (در مقابل آن) انحلال (با تمرکز بر تنقیح الاصول امام خمینی ره) استاد حسینی نسب (زید عزه) https://eitaa.com/mfalem/139 ————————— 🟣مقدمه اول : مراحل احکام (دربیان آخوند) : اقتضاء : مصالح و مفاسد : از سنخ "تکوین و هست و نیست" می باشد. انشاء : جعل های خداوند بر اساس علم به مصالح و مفاسد فعلیت : 3 تفسیر دارد : اغلب قمی ها: ابلاغ (فقط اقتضاء را تکوینی میدانند) مرحوم آخوند: اراده خدا به بعث و زجر عباد به واسطه نفس نبوی یا بلوی (در مقابل انشا است و جعل ندارد و تکوینی است) 👉 اشکال امام : اباحه حکم است و فعلیت میخواهد ولی در آن بعث و زجر نیست. مرحوم نائینی و خویی و... (نجفی ها): تحقق شروط عامه و خاصه در مکلف خارجی (فقط اقتضاء را تکوینی میدانند) تنجز : استحقاق عقاب و ثواب : برای جاهل قاصر در شبهه موضوعیه عقابی نیست. اثر وضعی (اقبال و ادبار) برقراره. بعد از آخوند در اینکه اقتضاء و تنجز از مراحل حکم باشد خدشه کردند و گفتند اقتضا مقدمه (و از مبادی) حکم و تنجز اثر حکم است. 🟣مقدمه دوم : متعلق و متعلق المتعلق مثلا در ... سوال : متعلق احکام طبیعت است یا فرد؟ آخوند:طبیعت اما موضوع طبیعی المکلف است یا هر مکلفی جداگانه؟ (ندیدم این سوال را قبل نائینی و اصفهانی) نائینی : انحلال : حکمی که انشاء میشود برای هر مکلفی جعل جداگانه دارد. آقای خویی اینرا پختند. اصفهانی : خطابات : حکم روی طبیعی مکلف رفته و برای همان طبیعی مکلف انشاء میشود. امام اینرا پختند. و...
4_5958685936815442547.mp3
23.23M
🔶پاسخ استاد احمدحسین شریفی (دامت توفیقاته) به سخنان استاد شفیعی کدکنی درباره علوم انسانی اسلامی (صوت اشکالات استاد شفیعی هم پخش میشود) 🔷چند سال پیش استاد شفیعی کدکنی درباره و ورود به این بحث سخنانی را بیان کردند، جناب استاد شریفی در اواخر سال ۱۳۹۹ در این زمینه توضیحاتی را بیان کردند. (بازنشر) 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2829 —————————— ضعفها و نقاط قوت کشور عزیزمان را در لابه لا بشنوید. ممنوع
JQURAN_Volume 56_Issue 1_Pages 107-134.pdf
1.01M
اثبات گستردگی و حاکمیت "نقل لفظ" بر حدیث شیعه در پرتو "کتاب محور" بودن آن نويسندگان: استاد حیدری فطرت (دامت برکاته) آقای علی اکبر انصاری https://eitaa.com/ehya_al_amr/229 ———————————————— از مباحث مبنایی و در
👈یک خانواده ی مومن و تایید شده که تصمیم دارن امسال برای بار اول عازم عتبات شوند، شناسایی شدن. درصورتی که توان بلاعوض ندارین، بنده با ضمانت خودم میتونم قرض الحسنه ی شما رو بصورت اقساط برگردونم خدمت تون. @amin_1409 ۳
استاد وکیلی.mp3
13.56M
✅ صوت های نشست کارکرد عقل و شهود در معرفت دینی؛ با نگرشی انتقادی به دیدگاه‌های سلبی 🎙 صوت استاد عبداللهی پیشتر بارگذاری شده بود. هم اکنون استاد وکیلی 🗓 تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ┄┅══✾☘️🌷☘️✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/isin_ir/4813
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴نگرانی‌ها درباره جایگاه علمی ایران؛ 🔸مسؤولیت دشوار وزیر علوم ✍️احمدحسین شریفی 🔹در رتبه‌بندی شانگهای که از مهم‌ترین و معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها است تعداد ۹ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در میان ۱۰۰۰ دانشگاه‌ برتر دنیا حضور یافته‌اند. [یعنی نسبت به سال گذشته (۲۰۲۳) یک دانشگاه کمتر شده است] این در حالی است که ۱۰ دانشگاه از ترکیه و ۱۲ دانشگاه از عربستان سعودی حضور داشته‌اند! (یعنی ما به رتبه سوم منطقه تنزل کرده‌ایم و عربستان جایگاه نخست را از آن خود کرده است.) توجه داشته باشیم که برترین رتبه دانشگاه‌های ایران مربوط به دانشگاه تهران بوده است که بین ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار گرفته است این در حالی است که دانشگاه King Saud از عربستان سعودی با رتبه‌ی 90 در جایگاه اول دانشگاه‌های کشورهای اسلامی قرار دارد، و دانشگاه قاهره (Cairo University ) از مصر با رتبه 400-301 رتبه دوم را در میان دانشگاه‌های جهان اسلام به دست آورده است. 🔹نکته قابل تأمل این است که از ۹ دانشگاه ایرانی، سه دانشگاه علوم پزشکی (تهران، ایران، شهید بهشتی) و سه دانشگاه صنعتی (شریف، امیرکبیر و علم‌ و صنعت ایران) و تنها سه دانشگاه جامع (تهران، تربیت‌ مدرس و تبریز) حضور داشتند. 🔸در رتبه‌بندی شانگهای تنها آن دسته از دانشگاه‌هایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که دارای برندگان جایزه نوبل، برندگان فیلدز مدال، محققان پراستناد و یا مقالات منتشر شده در نشریات نیچر و ساینس باشند. همچنین دانشگاه‌‌هایی که تعداد قابل قبولی از مقالات نمایه شده در نمایه استنادی توسعه یافته علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی داشته باشند را نیز شامل می‌شوند. 🔻«کیفیت آموزش»، «کیفیت اعضای هیئت علمی»، «برونداد پژوهشی» و «عملکرد سرانه»، چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه‌بندی شانگهای است که توسط شش شاخص زیر ارزیابی می‌شوند: ۱. تعداد فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال؛ ۲.تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا فیلدز مدال؛ ۳. تعداد محققان پر استناد؛ ۴. تعداد مقالات منتشر شده در نشریات نیچر و ساینس؛ ۵. تعداد مقالات نمایه شده در نمایه‌ نامه‌های توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی؛ ۶. و عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه سازمان. 🔻متأسفانه همه شاخص‌های بین‌المللی در چند سال اخیر نشان از افول جایگاه علمی برتر ایران در جهان اسلام دارد. برای بازپس‌گیری جایگاه از دست رفته و جای گرفتن در میان برترین‌های دنیا نیاز به اقدامات جهادی در زمینه‌های مختلف داریم. از آن جمله: ۱. تأمین زیرساخت‌های تحقیقاتی، و به روزرسانی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی؛ ۲. تغییر رویکردها در جذب هیأت علمی؛ (سن ۴۵ سال برای جذب هیأت علمی آن هم با حداقل فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه، یک فاجعه علمی است. معتقدم حداکثر سن برای هیئت علمی شدن باید ۳۰ سال باشد) ۳. اصلاح نگرش‌ها نسبت به وظایف هیأت علمی؛ ۴. اجرای دقیق و بدون تبعیض و بدون مسامحه قوانین و آیین‌نامه‌های بالادستی (آیین‌نامه‌های استخدامی، ارتقاء و ترفیع اعضای هیئت علمی). به عنوان مثال، طبق آیین‌نامه‌های مزبور در همه دانشگاه‌ها، هیئت علمی باید ۱۶۰ ساعت در خدمت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه باشد، اما معتقدم هیچ یک از دانشگاه‌های دولتی در ایران به این قانون عمل نمی‌کنند. و کمتر کسی هم جرئت و توان اجرای آنها را دارد. چون مثل شنا کردن در جهت خلاف جریان آب است و بدون نظارت و پیگیری و جدیت مسؤولان ارشد وزارت عتف و سازمان‌های نظارتی امکان اجرای آن وجود ندارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
♨️🔰 🔴 پذیرش دکتری 1403 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ✅از طریق برگزاری آزمون اختصاصی ✅ویژه طلاب آقا (با مدرک کارشناسی یا ارشد یا پایان نامه مرتبط) ✅رشته های ، ، ، 🔰جزئیات+راهنمای ثبت_نام: https://rihu.ac.ir/fa/page/276 https://eitaa.com/rihu_ac_ir/3832 ———————————— برخی رشته ها در این پژوهشگاه ( ِمعتبر که مناسب دوستداران میتواندباشد)، هر سال ارائه نمیشود و چرخشی است ظاهرا. برخی سالها طلاب خانم هم میگیرند (مراجعه شود به دفترچه های پذیرش سالهای قبل) در اینجا شیوه پذیرش : استاد محوری یعنی...