eitaa logo
رستاخیز | محمدرضا سعادتی
257 دنبال‌کننده
293 عکس
206 ویدیو
28 فایل
محمدرضا سعادتی #طلبه_عصر_انقلاب_اسلامی گردآورنده کتابهای: ●آزادی یعنی آزادی ●پای درس خمینی مشهد ■علاقه مندی هایم: مطالعات مکتب امام (ره) اندیشه انقلاب فلسفه عرفان ادمین: @Mr_saadati14
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 😍 محبت دو طرفه ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
13 book 03-06-05_compressed.pdf
2.57M
📣 متن کامل سخنرانی (دبیر کل حزب‌الله لبنان) در مراسم عزاداری شهادت فرمانده شهید حاج محمد نعمه ناصر (ابونعمه) 🗓 ۱۴۰۳/۰۴/۲۰ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ ✔️ زندگی جهادی شهید حاج ابونعمه: 🔸بشارت نعمت توسط شهدا به بازماندگانشان 🔹علت سخنرانی در مناسبت شهادت فرماندهان 🔸راز روحیه فرماندهان و رزمندگان مقاومت 🔹مسیر جهادی حاج ابونعمه ✔️ وضعیت و جبهه های پشتیبان: 🔸پایبندی حزب الله به طوفان الاقصی از نظر شکل و مضمون 🔹فرسایش جامعه و ارتش اسرائیل توسط جبهه لبنان 🔸شکست اسرائیل در تحقق اهدافش از جنگ 🔹گرفتاری ارتش رژیم در باتلاق رفح 🔸تأثیر پیروزی یا شکست مقاومت در غزه بر روی منافع لبنان ✔️ انتخابات ایران و آینده محور مقاومت: 🔸موفقیت ایران در برگزاری انتخابات 🔹جمهوری اسلامی حامی همیشگی مقاومت ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۲۲) 🌀 چرا به ما گفته اند یادآوری نعمت ها داشته باشیم؟ 🔻 : 🔸...«وَ إِنّى إِنَّمَا أَبتَلِيهِ لِما هُوَ خَيْرٌ لَهُ» ابتلائاتی که به او میدهم خیر اوست؛ چون محبت به او دارم خدای متعال به او بغض ندارد که بخواهد به او بدی بکند، ابتلائات او در زندگی، انواع ابتلائات، همه برای او خیر است، و «أزوی عَنهُ لما هُوَ خَيْرٌ لَهُ»، «أزوی» یعنی دور نگه میدارم، از او منع میکنم، چیزهایی را به او نمی دهم، این هم خیر است «وَ اَنَا اَعلَمُ ما يَصلُحُ عَلَيهِ عَبدى» من بهتر می دانم که چه چیزی به صلاح اوست. «فَليَصبر عَلى بَلائی» با این مقدمه نتیجه می شود که در بلایا و ابتلائات زندگی بندۀ مؤمن باید صبر کند، «وَ ليَشكُر نَعمائی» نعمت ها را هم شکر بکند. 🔹این یادآوری نعمت ها به جهت تسلّی است. ما وقتی یک چیزی را فاقد هستیم یا از دست می دهیم حواسمان متمرکز به همین می شود که این از دست ما رفت، و غصه می خوریم، در حالی که اگر از آن چیز بالخصوص، صرف نظر کنیم، به هزاران نعمتی که ما لطف شده، و عطا شده نگاه کنیم تسلّی پیدا می کنیم. یک چیز از ما گرفته شد، همه اش به این نباید نگاه کرد، باید نگاه کرد به آن چیزهایی که به ما داده شده است، «وَ ليَشكُر» بنابراین برای این است که تسلای دل مؤمن باشد، به خاطر آن چیزی که از او بازداشته شده است، منع شده است. 🔸یک معنا هم این است که همین چیزی را که ما او را از آن بازداشتیم، همین بلایی که به او دادیم این هم نعمت است، چون بر طبق مصلحت اوست، این را به خاطر مصلحت او از او منع کردیم، یا این بلا را به او متوجه کردیم؛ این هم خودش یک نعمت است. «وَ ليَشكُر نَعمائی» می تواند اشاره به این باشد که همین نعمت را هم شکر کند، «وَ ليَرضَ بِقَضائی» خشنود باشد به حکم من، قضاى من. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش سوم: صبر؛ ص ۱۰۵ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
بهترین لحظات عمر.mp3
302.1K
به مناسبت شروع سال تحصیلی حوزه های علمیه ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ ♨️ مواظب باشیم ♨️ 🌿 بهترین ایّام زندگی طلبه ها ❤️‍🔥 کسانی که از طلبگی به جاهای دیگر می روند... ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۲۳) 🌀 در دوگانه های زندگی مانند فقر و غنا، مریضی و سلامتی؛ تکلیف ما چیست؟ 🔻 : 🔸«عَن أَبي عَبدِ اللهِ الصَّادِقِ جَعفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَن جَدِّهِ عَلَيهِمُ السَّلامُ وَالصَّلاةُ قالَ: ضَحِكَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَومٍ حَتَّىٰ بَدَت نَواجِذُهُ». یک روز خدمت حضرت نشسته بودیم، بی مقدمه تبسم کردند، خندیدند، به طوری که نَواجِذ، دندان های دو طرف ثنایای ایشان دیده شد. یعنی حضرت یک تبسم کاملی کردند، بعد فرمودند:«ثُمَّ قالَ اَلا تَسألوني مِمَّ ضَحِکتُ؟» سؤال نمی کنید از من چه شد که خندیدم و تبسم کردم؟ نمی خواهید بدانید؟ «قالوا بَلی یا رَسولَ اللهِ» :گفتند: چرا می خواهیم بدانيم. «قالَ عَجِبتُ لِلمَرءِ المُسلِمِ أَنَّهُ لَيسَ مِن قَضاءٍ يَقضيهِ اللهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ إِلَّا كانَ خَيْراً لَهُ فى عاقِبَةِ اَمرِهِ» فرمودند: وضعیت مؤمن این طور است که هر حادثه ای برایش پیش بیاید، برای عاقبتش خیر است. وقتی کسی مؤمن باللّه شد و شرایط عملیِ ایمان را به جا آورد، هر حادثه ای برایش پیش بیاید، برایش خیر است. اگر فرض بفرمایید این حادثه فقر باشد، برای او خیر است، پیش خدای متعال اجر دارد. اگر این حادثه غنا باشد، باز برای او خیر است؛ برای خاطر اینکه از این غنا به خاطر ایمانش برای تقرب الی الله استفاده می کند. اگر جاه و مقام باشد، برای او خیر است؛ برای خاطر اینکه بر این جاه و مقام خدا را شکر می کند و از آن برای خیر مردم استفاده می کند. اگر خُمول(گمنامی و بی نشانی) و غربت و انزوا باشد، بازهم برای او خیر است؛ برای خاطر اینکه در این انزوا خدا را عبادت می کند. مرض برای او پیش بیاید، برای او خیر است؛ برای خاطر اینکه گناهانی که مرتکب شده -همه ما احتیاج به مغفرت الهی داریم -به خاطر این بیماری ها و به خاطر این گرفتاری ها گناهان بخشیده می شود. اگر صحت و سلامت هم خدا به او بدهد باز برایش خیر است؛ یعنی طبیعتِ مؤمن این طور است که وقتی حادثه ای برای او پیش بیاید چه آن حادثه در چشمِ اهل دنیا حادثۀ خوبی باشد و چه در چشم اهل دنیا حادثه بدی باشد، علی ای حال این حادثه برای او خوب است، چون در هر دو طرف شکر می کند، صبر می کند، از امکانات برای تقرب الی الله استفاده می کند. 🔹خب این حقیقتی است که پیغمبر اکرم فرمودند؛ حقیقتی است که باید به آن توجه داشت، لکن در این حقیقت درسهایی هم هست. شاید عمده این درسها این باشد که بخواهند به ما بگویند اگر حالاتی از حالات دوگانه های دنیایی مثل فقر و غنا مرض و صحت برای شما پیش آمد، تکلیفتان را بدانید! اگر غنا برایتان پیش آمد، بدانید که چه کار باید بکنید. اگر فقر برایتان پیش آمد بدانید چه کار باید بکنید تا برایتان خیر باشد؛ والا اگر فرض کنیم مؤمنی تکلیف خودش را نداند وقتی فقر برایش پیش می آید بنا کند به اظهار ناراحتی و شکایت از خدا و از خلق! این کار اجرش را ضایع می کند. مصیبتی پیش بیاید جزع می کند بی صبری نشان می دهد اجرش را ضایع می کند. در واقع درس است به ما که بدانید این حوادثی که پیش می آید، اینها اقتضائاتی است برای اینکه خاتمه کار شما خیر باشد، اینها اقتضاست، علت تامه برای آن نتایج نیست؛ می توان از اینها برای آن نتایج استفاده کرد. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش سوم: صبر؛ ص ۱۲۳ و ۱۲۴ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌵 علف های وَباخیز 🌵 🕶 نتیجه این تماشا کردن ها، کوری است... ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 پیشنهاد می کنم این دو جلسه از با موضوع: تببین قرآنی وضعیت امروز ما؛ را حتما گوش بدهید. بحث تاریخی و قرآنی بسیار خوبی را مطرح می کنند و نسبت آن را با امروز جامعه و شرایط آن بررسی می کنند که برای جامعه مومنین بسیار ضروری است 👇👇👇
حجت الاسلام عابدینی مراسم آخر صفر.mp3
37.37M
🔊 🗣 حجت‌الاسلام‌والمسلمین 🏷 موضوع جلسه: تببین قرآنی وضعیت امروز ما 📆۱۲ شهریور ۱۴۰۳ 📌 تهران،حسینیه امام رضا علیه‌السلام ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
سخنرانی حجت الاسلام عابدینی.mp3
36.09M
🔊 🗣 حجت‌الاسلام‌والمسلمین 🏷 موضوع جلسه: تببین قرآنی وضعیت امروز ما 📆 ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ 📌 تهران،حسینیه امام رضا علیه‌السلام ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
(۲۴) 🌀 "صبر تمام نمی شود" یعنی چه؟ و چه نتیجه ای دارد؟ 🔻 : 🔸اگر صبر را _که صبر به همان معنای پایداری و ایستادگی و استقامت و عقب گرد نکردن است_ وصل کنیم به آن پایگاه ذکر الهی، به آن منبع لایزال، این صبر دیگر تمام نمی شود، صبر که تمام نشد معنایش این است که این سیر انسان به سوی همه قله ها هیچ وقفه ای پیدا نخواهد کرد. این قله ها که می گوییم قله های دنیا و آخرت هر دو است، قلهٔ علم، قله ثروت، قله اقتدار سیاسی، قلهٔ معنویت، قلهٔ تهذیب اخلاق، قلهٔ قلهٔ عروج به سمت عرش عالی انسانیت. هیچ کدام از اینها دیگر توقف پیدا نخواهد کرد؛ چون وقفه ها در حرکت ما ناشی از بی صبری است. 🔹دو لشکر مادی وقتی در مقابل هم صف آرایی می کنند آن کسی که زودتر صبرش تمام بشود شکست می خورد. آن کسی که دیرتر صبر و مقاومتش تمام بشود پیروز خواهد شد؛ چون با لحظه ای مواجه خواهد شد که طرف مقابل صبر خودش را از دست داده. این مثالِ خیلی ظاهر و بارز عینی اش است؛ در همه میدانها همین طور است. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش سوم: صبر؛ ص ۱۳۳ 📌 پایان بخش سوم: ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
☝️در زندگی کوتاه دنیایی پاسخ به این سئوال خیلی مهم است... ⁉️ چه کاری میکنیم و برای چه آن را انتخاب کرده ایم؟ چه درسی می خوانم و برای چه می خوانم؟ قرار است با اندوخته هایی که از علم و ثروت جمع می کنم چه چیزی را بناء کنیم؟ آیا اصلا به این فکر کرده ایم که حتماً و حتماً باید به دنبال هدف و به پا کردن بنائی باشم؟ یا نه دنیا ما را بازیچه خود کرده است و ما شده ایم مُهره های او؟ طلبه، دانشجو و هر مسلمانی، باید مأموریت خود را تعیین کند، بدون مأموریت قدم از قدم بر ندارد... و امروز که انقلاب اسلامی قرار است انسان ها را به کمال برساند، مأموریت ما باید ذیل اهداف انقلاب تعریف شود. رهبر انقلاب در بیانات روز اربعین فرمودند: برای این هدف باید برنامه ریزی کرد و برای اینکه برنامه ریزی کنیم باید فکر کنیم و برای اینکه فکر و برنامه مان صحیح باشد باید با قرآن مأنوس شد. تا دیر نشده است پاسخ به این سئوال را بدهیم که قرار است در این دنیا ذیل انقلاب اسلامی، چه مأموریتی داشته باشیم و چه چیزی را بناء کنیم؟ پاسخ به این سئوال، هویت و معنابخش زندگی مان است... ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 آجرک الله یا صاحب الزّمان(عج) 🏴 پدر حضرت مهدی به فدایت پدرم ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۲۵) 📌 آغاز بخش چهارم: 🌀 ما معنای شکر را درست نمی فهمیم... 🔻 : 🔸ما عادت کردیم که وقتی می خواهیم خدا را شکر بکنیم، یا دست را بالا کنیم یا سر را به سجده بگذاریم و کلمۀ «شكراً للّه» یا «خدایا شکرت» یا «شکر بر نعمت هایت ای خدا» یا «الحمدللّه» بر زبان جاری کنیم بدون اینکه روح این سخن و روح این شکرانه در کلام ما، در روح ما، در دل ما، در عمل ما، وجود داشته باشد. 🔹ما معنای شکر را درست نمی فهمیم و تا حالا هرچه که خدا را شکر کردیم آن مقداری که به زبان بوده است یا به صورت اعضا و جوارح که خودمان را به سجده انداختیم به نظر من، اینها یا شکر نیست یا اگر هست شکر خیلی ناقصی است. 🔸هر نعمتی از سوی پروردگار عالم برای بنده، شکری را واجب می کند؛ زیرا نعمت های الهی نعمت های ابتدایی است، کسی از خدا طلبی ندارد «يا مُبتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبلَ استحقاقها» همه چیز متعلق به اوست، نیروی ما هم متعلق به اوست، جسم و جان ما هم متعلق به اوست، نعمتی که خدای متعال می دهد تفضلی از طرف پروردگار عالم است و شکر آن بر بنده لازم است، البته وقتی من و شما توفیق شکرگزاری پیدا کردیم خود این توفیق الهی هم یک نعمت دیگر است که آن هم به نوبۀ خود شکری دارد. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش چهارم: شکر؛ ص ۱۳۷ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما نمی دانیم اگر یک لحظه ظهور عقب بیافتد چه برکاتی را از دست می‌دهیم..‌ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
6_144240534542136727.pdf
84.39M
متن کامل سخنرانی در مراسم عزاداری به مناسبت درگذشت مادر گرامیشان 🗓 ۱۴۰۳/۰۳/۰۸ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ ✔️ مناسبت درگذشت مرحومه أم حسن: 🔸زندگی و ویژگی های مرحومه أم حسن 🔹تربیت فرزندان مبتنی بر دین داری و خط سیاسی امام موسی صدر 🔸محله شرشبوک نمونه ای از همبستگی اقوام و مذاهب ✔️ جنایت اسرائیل در رفح: 🔸قتل عام شهروندان در منطقه امن 🔹به چالش کشیدن اراده جامعه جهانی توسط اسرائیل 🔸عدم پشتیبانی جامعه جهانی از مظلومان ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۲۶) 🌀 شُکر، معجونی با سه جزء... 🔻 : 🔸شکر را اگر بخواهیم به صورت معجونی معرفی کنیم این معجون سه جزء دارد: 1⃣ شکر جزء اول شناختن نعمت است که انسان نعمت را بشناسد...البته احصای نعمتهای الهی برای هیچ کس ممکن نیست. «وَ اِن تَعُدّوا نِعمَةَ اللهِ لا تحصوها»، کثرت نِعَم الهی به قدری است که از میزان درک و ظرفیت فهم ما بیرون است اگر انسان بخواهد شکر این نعمتها را بکند، همه عمر را هم که مشغول باشد باز کم می آورد. 2⃣ جزء دوم شناختن مُنعم است که انسان بداند که این نعمت از سوی کیست، آن کسی که این نعمت را به ما داده او کیست؟ قرآن این طور میفرماید که «ما أَصابَكَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ الله» هر حادثه نیکو که به شما می رسد از خداست... این را باید انسان بداند که اگر نداند نمی تواند شکر کند. 3⃣ عنصر سوم این است که انسان آن نعمت را در همان راهی به کار بیندازد که مُنعم از او خواسته است. خدا این نعمتها را داده ما چه کار کنیم؟ اولاً نعمتها را برای چه کسی خلق کرد؟ آیا نعمتها را بی خودی خلق کرده که از بین بروند؟ نه. آیا نعمت ها را برای حيوانات خلق کرده؟ باز هم نه...برای چه کسی آفریده؟ برای انسان. برای انسان آفریده که انسان چه کار کند؟ آیا برای انسان آفریده است تا انسان اینها را بخورد و مثل حیوان زندگی کند؟ ...اینکه خدای متعال نعمتِ دنیا را و روی زمین را و زیرِ زمین را برای انسان آفریده به یک منظور خاصی است از روی هدف خاصی است آن چیست؟... باید در راه تکامل و تعالی انسان به کار افتد این نعمت ها همه و همه باید حرکت کند تا اینکه انسانیت به تکامل [برسد]. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش چهارم: شکر؛ ص ۱۳۸ تا ۱۴۰ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
✏️ یادداشتی پیرامون اقدام دغدغه مندانه و عالمانه در برگزاری «درس مبانی و اصول حکمت عملی» (اخلاق و سیاست) 🔹خوشبختانه حکمت نظری در حوزه های علمیه رواج بسیار خوبی را داشته است و مقام معظم رهبری، در رواج و تمرکز حوزه بر روی فلسفه نقش منحصر به فردی را داشتند که کافی است به بیانات ایشان درباره ضرورت پرداختن به فلسفه اسلامی در حوزه های علمیه رجوع کنیم. 🔸اما متأسفانه رونق خوبی را در حوزه های علمیه ندارند. از ضرورت هایی است که رهبر انقلاب به آن اشاره کرده اند و اگر فلسفه به این سمت خیز بر ندارد هم خودش آسیب می بیند و هم انقلاب اسلامی از لحاظ اندیشه های پشتیبان ناظر به صحنه های اجتماعی، آسیب می بیند. یکی از بهترین کارها برای امتداد فلسفه، رواج حکمت عملی در حوزه های علمیه و دعوت طلاب به سمت آن است. فلسفه اسلامی از این لحاظ از فلسفه غرب عقب افتاده است لذا هر چه سریعتر باید عقب ماندگی در ساحت فلسفه را جبران کنیم و حرکت تضاعفی در آن داشته باشیم. علاوه اینکه در جای خود باید درباره تأثیر حکمت عملی بر نیز بحث کرد که یکی از حلقه های گمشده فقه است. 🔹 مقام معظم رهبری می فرمایند: «نقص فلسفه‌ی ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفه‌ی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفه‌های غربی برای همه‌ی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفه‌ی ما به‌طور کلّی در زمینه‌ی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااین‌که خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا الله» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود می‌آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّصدرا، اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفه‌ی اخلاق، فلسفه‌ی اقتصاد و... . این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچ‌کس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید» (1389/10/29 در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی). 🔹 می فرمایند: «حکمت عملی، عرصه نمود همه مباحث حکمت نظری و علم النفس است و در واقع فلسفه انسان و زندگی است». 🔸الحمدلله (از اساتید صاحب نظر و عمیق در فلسفه و عرفان و از شاگردان ) بسیار هوشمندانه این دغدغه را هدف گرفته اند و قرار است از ابتدای مهرماه درس حکمت عملی را آغاز کنند. این درس هر روز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 11 در مدرس 126 مدرسه امام کاظم(علیه السلام) قم برگزار خواهد شد. توضیحاتی از این درس توسط استاد امینی نژاد در کانال نفحات منتشر شده است که استماع آن مهم و ضروری است. 🔹طلاب و دغدغه مندان، این درس را مغتنم بشمارند. ضروری است طلاب برای این درس، یک دوره کتاب بدایه الحکمه را درس گرفته باشند هرچند اگر مباحث نفس را هم دیده باشند مؤثرتر می باشد. با توجه به ضرورت این درس، ان شاء اللّه مطالبی را با عنوان در کانال رستاخیز بارگزاری خواهم کرد. ✏️ محمدرضا سعادتی؛ طلبه حوزه علمیه قم ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
1.25M
📢 توضیحات پیرامون درس "مبانی و اصول حکمت عملی" ⁉️در پی سئوالات دوستان در مورد این درس، استاد این توضیحات را ارائه فرمودند: 🔻حکمت عملی عرصه نمود نتایج همه مباحث حکمت نظری و علم النفس 🔻تعبیر دقیق فارابی از حکمت عملی به علم انسانی. 🔻اهمیت و جایگاه حکمت عملی در مباحث امتدادهای فلسفه و پیدایش دانش‌های دینی 🔻ضرورت ترویج علم النفس و حکمت عملی در برهه کنونی انقلاب اسلامی 🔻دو شخصیت محوری در حکمت عملی: فارابی و ابن مسکویه 🔻حکمت عملی: فلسفه انسان یا زندگی 🌐 https://eitaa.com/nafahat_eri ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 بیانات رهبری درباره را ببینیم... ⁉️ چرا غربی ها در امتداد فلسفی مسائل اجتماعی، سیاسی و حکومتی خودشان جدّی هستند؟ حتی نوشته اند... راه امتداد فلسفه از همین فلسفه اسلامی با پایه های قدرتمند و عمیق اش هست. حوزه امروز و اساتید محترم فلسفه نقش بسزایی برای این مهم دارند... ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
استادیزدان پناه - حکمت عملی.mp3
16.35M
در این جلسه، به موضوع: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» پرداخته اند. برای آشنایی با کلیات حکمت عملی، استماع این صوت بسیار مؤثر است. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
📢 آقای رئیس جمهور این ها خطاست... 🔻درباره نشست خبری رئیس جمهور محترم دکتر پزشکیان: 1⃣ آقای رئیس جمهور بصورت صریح و شفاف منظورشان از وفاق را توضیح دادند. توضیحی که پُراشتباه و ناراحت کننده بود. وفاق اگر بد معنا و اجرا شود آسیبش تا سالیان سال بر فرهنگ و سیاست کشور باقی می ماند. قرار نیست هر کس هر حرفی می زند بگوید حق با من است، بالاخره حق یکی بیش نیست و صراط مستقیم هم یک صراط بیش نیست. شما با کُشت و کُشتار اسرائیل مخالفید چون حق نیست و ظلم است، پس با فتنه و فتنه گران و کسانی که مُسبّب شهید شدن بسیاری از افراد همچون عجمیان ها و علی وردی ها شدن هم نیز باید مخالف بود چراکه هم به کشور آسیب زدند هم خون افرادی به زمین ریخته شد. آقای رئیس جمهور ملاک حق و باطل روشن است، اصلا چرا عقل و دین، برای حق و باطل، ملاک می گذارد؟ چون قرار است حق یک چیز باشد. هم منابع دینی ملاک را گفته اند و هم کشور ولیّ فقیه دارد که پُرتکرار ملاک ها را فرموده اند و بارها گفته اند خط قرمز، اعتقاد به مبانی انقلاب است، اعتقاد و التزام به قانون است، توصیه هم کردند با اینجور آدم ها نشست و برخاست و مشورت کنید. حالا چطور کسی که در فتنه بوده است، عذرخواهی هم نکرده است، جبران هم نکرده است، باید حق باشد و روی صندلی ای بنشیند که حاصل خون شهداست؟ فتنه حق است یا فتنه گر؟ راه حل مشکل کشور این است که کشور را به آتش و خون بکشیم و بعد هم بگوییم این ها هم می گفتند ما حق هستیم؟ صحنه به همین سادگی تحلیل می شود؟ در آخر نشست هم که گفتید برای رفع حصر کروبی و میرحسین دارید تلاش می کنید. سران فتنه را چرا باید رفع حصر کرد؟ فتنه ۸۸ کشور را به لبه پرتگاه کشاند، و این ها دعوت کننده و مُسبّب بودند. اینها مگر جبران کرده اند که شما برای رفع حصرشان می کوشید؟ انتظار داشتیم در مواضع انقلابی و خطوط قرمز انقلاب همچون رئیسی عزیز شفاف و صریح و بر حق، موضع گیری کنید. حق و باطل بر مدار وفاق نمی آیند و تا حق و باطل هست مبارزه ادامه دارد. اینکه می گویید قرار نیست هر کسی گناه کرد او را دور بیندازیم هم غلط است، گناه اجتماعی به این عظیمی همچون فتنه با گناه های دیگر فرق فاحشی دارد و باید جبران شود. 2⃣ رئیس جمهور گفتند: اگر دولت آمریکا و رئیس جمهورش برادری شان را ثابت کنند، با آنها گفتگو می کنم؛ و در آخر گفتید ما با آنها مشکل نداریم، اگر آنها تحریم و تهدید نکنند با آنها هم برادریم. نمی دانم می دانید چه اثراتی را با این حرفها در داخل و خارج می گذارید یا نه؟ چرا باید برادر باشیم با دشمنی که معلوم است دشمن است؟ چرا با کسی که دستش آغشته به خون میلیون ها انسان است باید گفتگو کنید؟ اگر ترامپ رئیس جمهور شود، چرا باید با قاتل شهید سلیمانی گفتگو کنید؟ خیالتان راحت، تاریخ ایران و دیگر ملت ها، جلوی چشم ماست، آمریکا هیچ وقت برادری اش را ثابت نمی کند، چون طاغوت است و طاغوت هیچ وقت کوتاه نمی آید و همیشه خود را بالا می بیند. طاغوت، عجین شده با ظلم است. خدا رحمت کند را که وقتی این سئوال را از او پرسیدند، در یک کلمه و قاطع گفت: ؛ و بعد از شهادتش همین پاسخ، جزو تعریف های رهبری از او شد. 3⃣ از پیگیری برجام و FATF گفتند. مگر تجربه نکردیم؟ چه سودی برای مان داشت؟ چرا دنبال راه های ضربه خورده گذشته هستیم؟ چرا می خواهیم کشور را معطل این چیزها کنیم؟ باور کنیم راه اقتصاد، از درون ایران حل شدنی است، از جدی گرفتن شعارهای اقتصادی هر ساله رهبری حل شدنی است. با تکیه بر توان داخلی حل شدنی است. نکند دوباره چشم انتظار اینها باشیم و اقتصاد را گره به این مسائل بزنیم. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
نشست حکمت عملی.pdf
11.12M
✏️ متن کامل نشست علمی «چیستی حکمت عملی و ضرورت احیاء آن در جهان معاصر» 📣 کارشناسان: 🌀 محورهای نشست: 1️⃣ چیستی حکمت عملی 2️⃣ امکان تحقق حکمت عملی با توجه به موضوع آن 3️⃣ ضرورت احیاء حکمت عملی 4️⃣ حکمت عملی و شریعت نبوی 5️⃣ حکمت و علوم انسانی ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 نئو فارابی ✏️ یادداشت حجت الاسلام پیرامون اقدام دغدغه مندانه و هوشمندانه در برگزاری درس "مبانی و اصول حکمت عملی" 🔸یکی از ایده های امتداد فلسفه، احیای حکمت عملی است. آوردگاه تمام ابواب حکمت نظری است. 🔹 که سالها سمت مدرسی فلسفه و عرفان نظری در حوزه را دارد و جزء شاگردان استاد یزدان پناه محسوب می شود، امسال درس حکمت عملی را با همین دغدغه امتداد فلسفه آغاز کرده اند که حرکت مبارکی به نظر می رسد. 🔸اساسا یکی از کاستی های فلسفه ما پس از که به حق او را می توان پدر حکمت عملی نامید، افول این بخش مهم از حکمت است که باید به دست بزرگان حکمتی مثل استاد امینی نژاد، تدارک شود. 🔹دنیای مدرن و تمدن غرب، یکی از پیشرانهای جدی فرهنگی اش، امتداد فلسفه به سوی فلسفه های مضاف است. به عنوان نمونه شما کتابهای فلسفه سیاسی از هابز و لاک و روسو و .... را که می خوانید، دانش فلسفه را محصور در کلیات و ذهنیات نمی بینید و پس از فصول ابتدایی که به اصطلاح، امور عامه فلسفه شان محسوب می شود، به سرعت سراغ الگوی کلان حکمرانی در بخشهای بعدی می روند و یک منظومه ای از فلسفه های عام و مضاف را تقدیم خواننده می کنند و پشتیبان جدی طراحی های تمدنی و اجتماعی شان همین متون مرجع در بخشهای مختلف است. 🔸رهبر انقلاب در سال ۹۱ و در دیدار با اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی، یکی از مسائل کلیدی امروز دانش فلسفه را بحث امتداد فلسفه دانستند و در یک افق گشایی ویژه ای مسائل حکومت را منبعی برای تحول در فلسفه های مضاف شمردند: « فلسفه‌های مضاف - مثل فلسفه‌ی علوم انسانی، فلسفه‌ی روان‌شناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که امتداد حکمت ما محسوب میشود؛ منتها تکیه‌ی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعه‌ی اسلامی؛ مثل حکومت. ما وقتی به فلسفه‌های غرب نگاه میکنیم، می‌بینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل میشود. اینها مسائل بنیادی شاخه‌های اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.» 🔹طلابی که بدایه و علم النفس( تکمله نهایه یا بخش نفس اسفار ) خوانده اند، آماده این درس می توانند باشند و استفاده ببرند. 🌐 @tamardom ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 حکمت عملی؛ خط مشی زندگی و نتیجه حکمت نظری 🔻 : 🔸يک مسلک و يک فلسفه زندگی، خواه ناخواه بر نوعی و و درباره هستی و بر يک نوع تفسير و تحليل از جهان مبتنی است. 🔹نوع برداشت و طرز تفکری که يک مکتب درباره جهان و هستی عرضه می دارد، و آن مکتب به شمار می رود. اين زيرساز و تکيه‌‌‌‌‌گاه اصطلاحاً «جهان‌‌‌‌‌بينی» ناميده می شود. 🔸همه دين ها و آيين ها و همه مکتب ها و فلسفه‌‌‌‌‌ های اجتماعی متکی بر نوعی بوده است. هدف هایی که يک مکتب عرضه می دارد و به تعقيب آنها دعوت می کند و راه و روش‌‌‌‌‌هایی که تعيين می کند و بايد و نبايدهایی که انشاء می کند و مسئوليتهایی که به وجود می آورد، همه به منزله نتايج لازم و ضروری جهان‌‌‌‌‌بينی ای است که عرضه داشته است. 🔹حکما حکمت را تقسيم می کنند به و . «حکمت نظری» است آنچنان که هست، و «حکمت عملی» است آنچنان که بايد. اين چنين «بايد»ها نتيجه منطقی آنچنان «هست» هاست، بالاخص آن چنان «هست» هایی که فلسفه اولی و حکمت مابعدالطبيعی عهده‌‌‌‌‌دار بيان آنهاست. 📓 کتاب جهان بینی توحیدی؛ ص ۸ و ۷ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .