eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
709 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
تعیین جانشین از روی بصیرت-@seyedololama.mp3
1.84M
#غدیر 🔺 «قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ»¹؛ تبیین برنامه‌ی #دین و نقش #پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در این برنامه و خصوصیات دعوت آن بزرگوار 🔹 #تسبیح و #تنزیه الهی از هر آن‌چه که در آن #بصیرت نیست 🔸 جدایی #تشیع و #تسنن با تبعیت تشیع از بصیرت و دستورات الهی در تعیین #جانشین پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم 🔺 شرط #تبعیت کامل در جانشین پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم 🔹 ثمرات شوم خانه‌نشینی مولا امیرالمؤمنین #علی علیه‌السلام و خلافت نا اهلان بر اجتماع بشری ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی ___ ۱) [ #یوسف علیه‌السلام:۱۰۸] ۸۷٫۲٫۹ @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیره‌ی امام هادی علیه‌السلام-@.mp3
3.58M
🔺 به مناسبت ولادت امام هادی علیه‌السلام؛ ( ۱۵ #ذی_الحجه ۲۱۲ق) 🔹ذکر گوشه‌ای از سیره‌ی معنوی امام #هادی صلوات‌الله‌علیه ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
32.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ‌بنِ‌أَبِی‌طالِب وَالْأَئِمَّةِ علیهم‌السلام 🔺 علت #شادی و #شکر گذاری در روز عید سعید #غدیر خم؛ مقامات بی‌بدیل مولا امیرالمؤمنین امام #علی صلوات‌الله‌علیه 🔹 «قوله صلی‌الله‌علیه‌وآله: انا الشجرة و فاطمة فرعها و علىّ لقاحها و الحسن و الحسين ثمرتها و شيعتنا ورقها و اصل الشجرة فى جنّة عدن و سائر ذلك فى سائر الجنة»¹؛ قدرشناسی از جایگاه #شیعیان به‌عنوان برگ‌های درخت #نبوت 🔸 مداد العلماء افضل من دماء الشهداء²؛ اهمیت زحمات #علما و ترجیح آن بر خون #شهدا 🔺 تنزل در بشریت با اصالت دادن به #ورزش های روزمره و شادی‌های کاذب 🔹 #خیر_البریة بودن حضرت #علی علیه‌السلام؛ «عن جابر بن عبد اللّه قال: كنا عند النبى صلى‌اللّه‌عليه(وآله)وسلم فأقبل على عليه‌السلام فقال النبى صلى‌اللّه‌عليه(وآله)وسلم: والذى نفسى بيده إن هذا وشيعته لهم الفائزون يوم القيامة، ونزلت: (إِنَّ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ أُولٰئِكَ هُمْ خَيْرُ اَلْبَرِيَّةِ) فكان أصحاب النبى صلى‌اللّه‌عليه(وآله)وسلم إذا أقبل على عليه‌السلام قالوا: جاء خير البرية.»³ ۹۳٫۷٫۱۷ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی _____________ ۱) [ #فضائل_الخمسة ج۱ص۲۰۷] ۲) [ إذا كان يوم القيامة جمع الله عزوجل الناس فی صعيد واحد، و وضعت الموازين فتوزن دماء الشهداء مع مداد العلماء فيرجح مداد العلماء على دماء الشهداء؛ #بحارالانوار ج۲ص۱۴] ۳) [ #فضائل_الخمسة ج۲ص۱۰۴] @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🌹 عید غدیر خم، عید الله الاکبر، بر همگان مبارک‌باد. 🔹 این‌که در روز عید ، هم‌دیگر را در بغل می‌گیریم و می‌گوییم که خدا و خدا که ما را از کسانی قرار داد که حضرت علیه‌السلام را از دست ندادیم و متمسکین به علی ابن ابی طالب علیه‌السلام شدیم؛ این به خاطر این است که با تمام زر و زیورش یک‌طرف، علی علیه‌السلام با تمام و و شرافت‌های انسانی‌اش یک‌طرف. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺(۲۰ ) میلاد حضرت امام موسی کاظم صلوات‌الله‌علیه مبارک‌باد ‌🔹 روایتی از امام بن‌ جعفر (علیهما‌السلام) در وصیت به در جلد ۱ صفحه ۱۳۹ نقل شده است: «یا هشام! إن کان یغنیک ما یکفیک فأدنی ما فی الدنیا یکفیک، و إن کان لایغنیک ما یکفیک فلیس شئٌ من الدنیا یغنیک!… یا هشام! من أراد الغنی بلا مال، و راحة القلب من الحسد، و السلامة فی الدین فلیتضرَّع إلی الله فی مسألته، بأن یکمل عقله» راه نجاتی جز ، خصوصاً در شب‌های وجود ندارد. با و به (علیه‌السلام) باید از خدا خواست که به ما بدهد تا از و دنیایی -که به خاطر آن‌ها را چیزی حساب می‌کنیم- دور شویم. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 امام صلوات‌الله‌علیه: «یا هشام ... فمَن عَقَلَ قَنَعَ بِما یَکفِیه»؛ [ ج ۱ ص ۱۳۹] 🔹علامت آن است که آدم می‌بیند از زیادی بدش می‌آید. یعنی امشب، فردا، یک هفته‌ی دیگر، یک ماه دیگر، خودش، ، الحمدلله دارند، اداره می‌شوند؛ دیگر بیش از آن را بدش می‌آید داشته باشد. نمی‌گذارد بماند. این آدم عاقلی است. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 حضرت علی علیه السلام در اثر سفارشات پیامبر اکرم [به عنوان وصی] به حق معرفی شد. یعنی برای کسی تردید باقی نماند. ❓اما آیا این تردید باقی نماندن، باعث شد که ایشان را بپذیرند؟ نه، همسر خود پیغمبر هم نپذیرفت و زیر بارش هم نرفت. حالا خود پیغمبر گفته روی چشم ما، پیغمبری اش را قبول داریم، آقای ماست، سرور ماست، هزار تا شأن و شئون دارد؛ اما علی کسی نیست که ما بتوانیم با او بسازیم. به این می گویند مانع قلبی، مانع ایمانی. 🔸 هرکسی که در زندگی با نفس خودش نتواند- مثل بنده روسیاه- غلبه کند و بجنگد، این موانع قلبی اش موجود است. 👈 معنای اینکه فرمود: "مرحبا بقومٍ قضوٌا الجهادَ الاصغرَ و بقِیَ علیهِمُ الجهادُ الاکبرُ" این است که اینها توانستند بر خودشان هضم کنند که به جنگ با دشمنان بروند، اما آیا می توانند این هضم دومی را هم انجام دهند که وقتی به آنها گفتند که یتیم ابوطالب، کسی که ثروتی ندارد، کسی که عده زیادی از شما و خانواده شما به دستش به خاک و خون غلتیدند، این باید به جای پیغمبر بنشیند، آیا می توانند این را بپذیرند؟ 🔹 این است که جهاد اکبر اینجا شروع می شود. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ضرورت اسلام‌شناسی 🔹 تا زمانی که برای اتمام نشده و باشیم، تقصیری نداریم چون به ما نگفته بودند ولی از زمانی که بر بنده و شما از روی و ، و و دستورات و خطب و این‌ها اتمام حجت بشود، دیگر چاره‌ای نداریم و باید به اموری ملتزم باشیم. اولش این است که باید باشی که با هر هم‌کلاسی، هر و دبیری، حرفت شد، حرف خودت را بتوانی به‌صورت منطقی و صحیح و عقلانی به گوش آن‌ها برسانی و آن‌قدر به حرف خودت داشته باشی که همان‌جا او را رها نکنی؛ و بگویی: یا حرف مرا بپذیر یا پاسخ منطقی بده به حرف من یا اگر می‌خواهی با بکنی، بیا بکنیم!. جلو بیا که من آماده‌ی خدا هستم، تو هم باید آماده شوی. را خدا به عذاب خودش مبتلا کند. در همین مجلس و در همین میدان. بنابراین شوخی‌بردار نیست؛ بودن، بودن، سینه‌زن بودن، زنجیرزن بودن، رفتن، رفتن، این‌ها همه ممکن است که "لا یبقی من القرآن" بشود که فرمود: «يَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يَبْقَى فِيهِمْ مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ وَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ»؛ ( ح۳۶۹)؛ خط قشنگ، چاپ قشنگ، کاغذهای گران‌قیمت، جلدهای رنگارنگ، ها از این قرآن‌ها خیلی چاپ می‌کنند شاید هم به مسافرها مجانی بدهند که اسم‌شان در ممالک اسلامی پخش شود ولی در درون‌شان جز و لج‌بازی و تیرگی و چیز دیگری نیست. به‌قدری این سعودی‌ها و ها شقی هستند که تقریباً در دویست سال پیش که آن‌موقع نه موتور بود و نه ماشین بود، راه دور از تا را با اسب طی کردند و در صحن مبارک حضرت امام علیه‌السلام ریختند و آن‌جا کشتار کردند. نوشته‌اند ده نفر زوار کشتند!. بعد به داخل حرم رفتند، هاون‌هایشان را بردند در آن‌جا، نشستند به کوبیدن آن چیزهایی که می‌خوردند و می‌کشیدند. هر چه هم در آن‌جا بود غارت کردند. بعد آمدند سراغ . نجفی‌ها چون برج و بارو داشتند، قدری کردند و نگذاشتند آن‌ها وارد شهر بشوند. منظور این است که این‌ها چنین موجودات شروری هستند. الآن هم شرورترین خلق یعنی را با خودشان همراه کرده‌اند. هم اسم می‌برند، هم مسلمین را در حرمین و ادعا می‌کنند و هم این‌طور آدم‌کش و بی‌رحم و بی‌حساب هستند. پس وقتی که زمان ما زمانی شده است که این‌طور وحشی‌گری به نام ، به نام ، به نام اسلام، به نام اسلام این‌طور دارد به این شکل‌ها در می‌آید، ما چه باید بکنیم؟ ما سرگرم این ها بشویم؟ سرگرم این ها بشویم؟ همه‌ی این‌ها را آن‌ها تهیه دیده‌اند برای سرگرم کردن نسل ما که در این ها نیفتد، این دغدغه‌ها به خاطرش نیاید، این دلهره‌های دینی، این عاقبت به‌خیری و این‌ها در دلش وارد نشود؛ مدام چشمش را به این بدوزد که کی توپ را از این میدان به در برد و کی جایزه گرفت و این‌طور چیزها که همه و کودکانه و ترک و رو کردن به و کودکی است. ۸۶٫۳٫۷ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 بیان فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها در آیه‌ی تطهیر 🔹 کردار و هم‌چنین گفتار اکرم (صلی‌الله علیه وآله وسلم) درباره‌ی حضرت (علیهاالسلام) خیلی عجیب است که مثلاً حضرت این‌ها را زیر یک و عبایی جمع می‌کند و دست‌شان را بلند می‌کنند -یک دست‌شان را به این عبا گرفته‌اند که این‌ها زیرش هستند و یک دست‌شان را به آسمان بلند می‌کنند- و می‌گویند: خدایا این‌ها من هستند: «فَأَذهِب عَنهُمُ الرِّجسَ و طَهِّرهُم تَطهيراً». من درباره‌ی این‌ها از تو می‌خواهم، پاکی می‌خواهم؛ آیه نازل می‌شود: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ‌الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»¹. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _____________ ۱) [ :۳۳] @seyedololama
🔺 سال‌روز مباهله‌ی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با مسیحیان نجران؛ ( ۲۴ ۹ق) 🔹 رفتار (صلی الله علیه وآله وسلم) با حضرت سلام الله علیها خیلی عجیب بوده که نمونه‌ی آن در وقتی است که منطقه‌ی که مکانی است بین و و ، به آمدند تا با حضرت در مورد دین‌شان صحبت بکنند. این‌ها خیلی بودند و به خرج می‌دادند، فلذا این لجاجت‌شان باعث شد که آیه‌ی شریفه‌ی نازل شود که در این آیه فرموده: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ»¹؛ با این‌که این‌ها دینی‌شان به این‌جا رسیده که می‌دانند تو پیامبری و بعد از آن‌ها آمده‌ای، اما دست بر نمی‌دارند و چانه‌زنی می‌کنند؛ «فَقُلْ تَعَالَوْا» بگو: بیایید که چاره‌اش به دست من است؛ «نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»؛ این آیه خیلی عجیب است. خیلی!. خیلی دقت می‌خواهد. اگر این‌ها دست از لجاجت‌شان بر ندارند، با آن‌که مطلب را هم می‌دانند، بگو بیایید بکنیم، بکنیم؛ از خدا بر یکدیگر کنیم که خدایا آن‌که در این قضیه نادرستی به خرج می‌دهد و نمی‌خواهد زیر بار برود، تو او را مورد خودت قرار بده!. خب در این‌جا پیامبری که مدعی است که من پیامبرم و دین شما را کرده‌ام و دیگر شما بر دین سابق‌تان باقی نیستید و دین فعلی شما دینی است که من آورده‌ام و اگر به آن نکنید؛ اهل خواهید بود، بی‌دین خواهید بود، نه این‌که دین خواهید داشت و با دین از دنیا خواهید رفت، نه! دیگر چون آن دین منسوخ شد؛ دوره‌اش تمام شده است. حالا اگر شما قبول ندارید و نمی‌خواهید زیر این بار بروید، بیایید تا دعوت کنیم و یک دعوتی انجام بدهیم. نه این‌که من پیغمبرم؛ بیایم، شما هم بیایید و یک دعوتی انجام دهیم، نه. بلکه من از افرادی دعوت می‌کنم، شما هم از افرادی دعوت کنید. چون وقتی دو طرف گروهی شدند، خطرش بیشتر است. خطر از یک نفر بیشتر می‌شود. عزیزان‌تان را جمع کنید، ما هم عزیزان‌مان را جمع می‌کنیم. آن‌وقت این‌جا خداوند عزیزان پیامبر را معیَّن کرده و نگذاشته به دست خودش که هر که را بخواهد، بیاورد بلکه فرموده بگو: پسران‌مان را بیاوریم؛ "أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ". و زن‌هایمان را بیاوریم و جان‌هایمان را بیاوریم. کسانی که به آن‌ها می‌گوییم: ای جان من! عزیز من! عزیزان‌مان را بیاوریم. آن‌وقت برویم کنار در خانه‌ی خدا و بگوییم: خدایا این‌ها این‌طور می‌گویند. آن‌ها هم آن‌طور می‌گویند. هر کدام را تو قبول نداری، لعنت کن و از بین ببر!. پس معلوم می‌شود که یک گروهی در بودند که هم شأن پیامبر و بودند که حدیث هم از همین مقام این‌ها انتزاع می‌شود. آن‌وقت در این آیه "نِسَاءَنَا" فرموده نه "بناتنا" که دختران‌مان را بیاوریم، بلکه فرموده: زن‌هایمان را بیاوریم. زن‌ها؛ چه ، چه زن و . اما در مقام آوردن، حضرت فقط حضرت زهرا (علیهاالسلام) را آوردند و هیچ‌کدام از همسران و اهل حرم و این‌ها را نیاوردند. پس معلوم می‌شود نفرین حضرت به مخالفینِ سرسخت و متعصب و ناجنس، متوقف بود بر این‌که حضرت این کار را بکند و از طرفی عزیزان خودش را به مردم نشان دهد که این‌ها چه کسانی هستند و از طرفی، ناقابل بودن زن‌هایشان را نشان بدهد!؛ چون عبارت آیه "نِسَاءَنَا" است و نساء هم بیشتر در حرم و همسر استعمال می‌شود، ولی آن‌ها را اصلاً قابل ندانست و لذا بعضی از مفسرین مثل ² و غیره می‌گویند از این آیه، دیگر بالاتر چیزی در فضیلت (علیهم‌السلام) نیست. چون این چنین با چند کلمه این‌ها را معرفی کرده و حضرت هم به ایشان می‌گوید که وقتی من دعا کردم و نفرین کردم، شما هم آمین بگویید. این هم در هست که نقل کرده‌اند. معلوم می‌شود که نفرین و دعای پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) که است، آمین گفتنی می‌خواهد که آن باید از طرف افرادی مخصوص باشد که خدا آن‌ها را معین کرده باشد و قول‌شان ردّ نشود و نفرین‌شان هدر نرود. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ______________ ۱) [ :۶۱] ۲)[ ج۱ ص۳۷۰: «... وفيه دليل لا شیء أقوى منه على فضل أصحاب الكساء عليهم‌السلام»] @seyedololama