🔺 محبت امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه سرمایهی نجات
🔹 ... [در دم مرگ] آن چیزی که در دست آدم است #محبت مولا "علی و آل اوست"، که اقلاً با این ردّ شده باشد. و تهیهی این هم جهاد و کوشش و این مسائل را دارد و #فکر میخواهد.
آدم بخواهد حضرت #علی (علیهالسلام) را بشناسد و دوست داشته باشد؛ باید از #توحید شروع کند. چرا؟ برای اینکه تا خدا را نشناسد؛ علی شناخته نمیشود. علی بندهی خداست.
خدا آنقدر خداست که علی #بنده اوست!. و علی واسطهی بخشش اوست و میتوان در خدمت او عمری را گذراند. در خدمت فرزند او خدمتی کرد و به جایی رسید.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
📆 طلب کاغذ و دوات توسط پیامبر صلیالله علیه وآله؛ ( ۲۵ #صفر المظفر ۱۱ ه ق)
🔹 حضرت #پیامبر (صلیالله علیه وآله) در هنگام رحلت میخواستند مسئلهی #غدیر خم را به #وصیت کتبی تأیید کنند، با اینکه در حضور هفتاد هزار #مسلمان یا بیشتر، در غدیر خم بهترین تأییدها را کرده بودند، با وجود اینها میخواستند وصیت را کتبی هم قرار بدهد که مؤکَّد شده باشد. در آنجا #خلیفه_دوم اهل #سنت مخالفت کرد و کلمهای گفت که حالا مریدهایش میخواهند آن کلمه را تفسیر کنند که با گفتهی یک مسلمان بسازد؛ این یک مطلب است که گفت: این آدم تبداری است و تب بر او غالب شده و آدمی که تب شدید دارد، سخنش را چه میگویند؟ هذیان میگویند!.
این یک مطلبی است که در هیچ کجای #تاریخ در هیچ #دینی فکر نمیکنم که پیدا شود، که یک کسی حالا آن شخص، تاجر باشد، زارع باشد، صنعتگر باشد، سرمایهدار باشد و بخواهد دم رفتن، یک وصیتی بکند و جلویش را بگیرند. چنین اتفاقی تاکنون نیفتاده.
و مطلب دیگر اینکه کسانی که از مطالب دینی باخبر نیستند، میگویند حضرت فرمود تا اینکه من یک جملهای بنویسم که #امت را از خطر #انحراف باز دارد؛ مگر حضرت میتوانست بنویسد؟ این را عنوان میکنند در حالیکه این یک مغالطهای بیش نیست. نوشتن سران برای سران، هیچوقت با قلم و دوات که خودشان استعمال کنند نبوده. همیشه کاتب، دبیر و یا افرادی بودهاند که منصوب بودهاند برای همین کار که نامهها را میگرفتند و جواب میدادند و خودشان ضبط و بایگانی میکردند، نه اینکه یک نفر بزرگ و صاحب یک حزب مهم یا یک مملکت، این خودش قلم و دوات جلویش بگذارد و نامهنویسی بکند. چنین چیزی نبوده. از این جهت این #مغالطه است.
در جریان #مباهله هم وارد شده که نامهای است از حضرت #محمد پیامبر خدا، به #اسقف نجران فرستاده شد که بعد از ذکر این مطلب میگویند که ممکن است حضرت پای نامه امضا بفرماید. بنابراین این یک مطلب اینکه هیچوقت سران هیچ دولتی نویسندهی فرمانها و نامهها نیستند. و این خودش یک قسمت خاصی در دربار آنها تشکیلات هست که آنها مینویسند، آنها جواب میگیرند، آنها میخوانند، آنها از رئیس امضا میگیرند.
الآن هم ما دیدهایم در همین تلویزیون خیلی نشان میدهد که وزرایی که میخواهند با هم توافق کنند، روبروی هم نشستهاند و یک نفر هم همراه آنهاست که این مدارک را میگیرد و جلویشان میگذارد، میگوید امضا کنید، نه اینکه خودش بگوید و بنویسید مطالب را. نه، مطالب توافق شده را قبلاً ماشیننویسی میکنند و مینویسند، در شکل یک دفتری که این باید مدرک باشد، مدرک دولتی باشد. بعد میآیند آن را جلوی وزیر میگذارند یا جلوی هر مسئولی که باید امضا کند، او فقط امضا میکند. آنوقت از دستش میگیرند.
بنابراین در قضیهی نامهنویسی، این مغلطه در آن است که بعضیها میگویند حضرت که فرمود من نامه بنویسم که نجات #امت در آن باشد، مگر حضرت چیزی مینوشت؟ پس معلوم میشود این حدیث اصلاً درست نیست! نه، بلکه معلوم میشود که شما در #انحراف هستید، و شما نمیتوانید وارد مطالب تحقیقی اجتماعی بشوید که به علت این است که یا شما #مغرض هستید یا بسیار سادهاید که حرف مغرضین را قبول کردهاید.
۲۴ #ذی_الحجة الحرام ۱۴۳۶=۹۴/۷/۱۶
☑️ حضرت آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
تعیین جانشین از روی بصیرت-@seyedololama.mp3
1.84M
#غدیر
🔺 «قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ»¹؛ تبیین برنامهی #دین و نقش #پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم در این برنامه و خصوصیات دعوت آن بزرگوار
🔹 #تسبیح و #تنزیه الهی از هر آنچه که در آن #بصیرت نیست
🔸 جدایی #تشیع و #تسنن با تبعیت تشیع از بصیرت و دستورات الهی در تعیین #جانشین پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم
🔺 شرط #تبعیت کامل در جانشین پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم
🔹 ثمرات شوم خانهنشینی مولا امیرالمؤمنین #علی علیهالسلام و خلافت نا اهلان بر اجتماع بشری
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
___
۱) [ #یوسف علیهالسلام:۱۰۸]
۸۷٫۲٫۹
@seyedololama
سیرهی امام هادی علیهالسلام-@.mp3
3.58M
🔺 به مناسبت ولادت امام هادی علیهالسلام؛ ( ۱۵ #ذی_الحجه ۲۱۲ق)
🔹ذکر گوشهای از سیرهی معنوی امام #هادی صلواتاللهعلیه
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
32.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلیِّبنِأَبِیطالِب وَالْأَئِمَّةِ علیهمالسلام
🔺 علت #شادی و #شکر گذاری در روز عید سعید #غدیر خم؛ مقامات بیبدیل مولا امیرالمؤمنین امام #علی صلواتاللهعلیه
🔹 «قوله صلیاللهعلیهوآله: انا الشجرة و فاطمة فرعها و علىّ لقاحها و الحسن و الحسين ثمرتها و شيعتنا ورقها و اصل الشجرة فى جنّة عدن و سائر ذلك فى سائر الجنة»¹؛ قدرشناسی از جایگاه #شیعیان بهعنوان برگهای درخت #نبوت
🔸 مداد العلماء افضل من دماء الشهداء²؛ اهمیت زحمات #علما و ترجیح آن بر خون #شهدا
🔺 تنزل در بشریت با اصالت دادن به #ورزش های روزمره و شادیهای کاذب
🔹 #خیر_البریة بودن حضرت #علی علیهالسلام؛ «عن جابر بن عبد اللّه قال: كنا عند النبى صلىاللّهعليه(وآله)وسلم فأقبل على عليهالسلام فقال النبى صلىاللّهعليه(وآله)وسلم: والذى نفسى بيده إن هذا وشيعته لهم الفائزون يوم القيامة، ونزلت: (إِنَّ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ أُولٰئِكَ هُمْ خَيْرُ اَلْبَرِيَّةِ) فكان أصحاب النبى صلىاللّهعليه(وآله)وسلم إذا أقبل على عليهالسلام قالوا: جاء خير البرية.»³
۹۳٫۷٫۱۷
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
_____________
۱) [ #فضائل_الخمسة ج۱ص۲۰۷]
۲) [ إذا كان يوم القيامة جمع الله عزوجل الناس فی صعيد واحد، و وضعت الموازين فتوزن دماء الشهداء مع مداد العلماء فيرجح مداد العلماء على دماء الشهداء؛ #بحارالانوار ج۲ص۱۴]
۳) [ #فضائل_الخمسة ج۲ص۱۰۴]
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
#غدیر
🌹 عید غدیر خم، عید الله الاکبر، بر همگان مبارکباد.
🔹 اینکه در روز عید #غدیر، همدیگر را در بغل میگیریم و میگوییم که #شکر خدا و #حمد خدا که ما را از کسانی قرار داد که حضرت #علی علیهالسلام را از دست ندادیم و متمسکین به #ولایت علی ابن ابی طالب علیهالسلام شدیم؛ این به خاطر این است که #دنیا با تمام زر و زیورش یکطرف، علی علیهالسلام با تمام #جمال و #کمال و شرافتهای انسانیاش یکطرف.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺(۲۰ #ذی_الحجه) میلاد حضرت امام موسی کاظم صلواتاللهعلیه مبارکباد
🔹 روایتی از امام #موسی بن جعفر (علیهماالسلام) در وصیت به #هشام در #بحارالانوار جلد ۱ صفحه ۱۳۹ نقل شده است: «یا هشام! إن کان یغنیک ما یکفیک فأدنی ما فی الدنیا یکفیک، و إن کان لایغنیک ما یکفیک فلیس شئٌ من الدنیا یغنیک!…
یا هشام! من أراد الغنی بلا مال، و راحة القلب من الحسد، و السلامة فی الدین فلیتضرَّع إلی الله فی مسألته، بأن یکمل عقله»
راه نجاتی جز #تضرع، خصوصاً در شبهای #جمعه وجود ندارد. با #گریه و #توسل به #سیدالشهدا (علیهالسلام) باید از خدا خواست که #عقلی به ما بدهد تا از #اوهام و #وساوس دنیایی -که به خاطر آنها #دنیا را چیزی حساب میکنیم- دور شویم.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
#قناعت
🔺 امام #کاظم صلواتاللهعلیه: «یا هشام ... فمَن عَقَلَ قَنَعَ بِما یَکفِیه»؛ [ #بحارالانوار ج ۱ ص ۱۳۹]
🔹علامت #عقل آن است که آدم میبیند از زیادی بدش میآید. یعنی امشب، فردا، یک هفتهی دیگر، یک ماه دیگر، خودش، #خانوادهاش، الحمدلله دارند، اداره میشوند؛ دیگر بیش از آن را بدش میآید داشته باشد. نمیگذارد بماند.
این آدم عاقلی است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 حضرت علی علیه السلام در اثر سفارشات پیامبر اکرم [به عنوان وصی] به حق معرفی شد. یعنی برای کسی تردید باقی نماند.
❓اما آیا این تردید باقی نماندن، باعث شد که ایشان را بپذیرند؟
نه، همسر خود پیغمبر هم نپذیرفت و زیر بارش هم نرفت. حالا خود پیغمبر گفته روی چشم ما، پیغمبری اش را قبول داریم، آقای ماست، سرور ماست، هزار تا شأن و شئون دارد؛ اما علی کسی نیست که ما بتوانیم با او بسازیم. به این می گویند مانع قلبی، مانع ایمانی.
🔸 هرکسی که در زندگی با نفس خودش نتواند- مثل بنده روسیاه- غلبه کند و بجنگد، این موانع قلبی اش موجود است.
👈 معنای اینکه فرمود: "مرحبا بقومٍ قضوٌا الجهادَ الاصغرَ و بقِیَ علیهِمُ الجهادُ الاکبرُ" این است که اینها توانستند بر خودشان هضم کنند که به جنگ با دشمنان بروند، اما آیا می توانند این هضم دومی را هم انجام دهند که وقتی به آنها گفتند که یتیم ابوطالب، کسی که ثروتی ندارد، کسی که عده زیادی از شما و خانواده شما به دستش به خاک و خون غلتیدند، این باید به جای پیغمبر بنشیند، آیا می توانند این را بپذیرند؟
🔹 این است که جهاد اکبر اینجا شروع می شود.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ضرورت اسلامشناسی
🔹 تا زمانی که برای اتمام #حجت نشده و #غافل باشیم، تقصیری نداریم چون به ما نگفته بودند ولی از زمانی که بر بنده و شما از روی #کتاب و #سنت، #آیات و #روایات و دستورات و خطب #نهج_البلاغه و اینها اتمام حجت بشود، دیگر چارهای نداریم و باید به اموری ملتزم باشیم.
اولش این است که باید #اسلام_شناسی باشی که با هر همکلاسی، هر #استاد و دبیری، حرفت شد، حرف خودت را بتوانی بهصورت منطقی و صحیح و عقلانی به گوش آنها برسانی و آنقدر به حرف خودت #یقین داشته باشی که همانجا او را رها نکنی؛ و بگویی: یا حرف مرا بپذیر یا پاسخ منطقی بده به حرف من یا اگر میخواهی #لجبازی با #حق بکنی، بیا #مباهله بکنیم!. جلو بیا که من آمادهی #عذاب خدا هستم، تو هم باید آماده شوی. #دروغگو را خدا به عذاب خودش مبتلا کند. در همین مجلس و در همین میدان. بنابراین شوخیبردار نیست؛ #بسیجی بودن، #هیئتی بودن، سینهزن بودن، زنجیرزن بودن، #عمره رفتن، #مکه رفتن، اینها همه ممکن است که "لا یبقی من القرآن" بشود که فرمود: «يَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يَبْقَى فِيهِمْ مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ وَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ»؛ ( #نهج_البلاغه ح۳۶۹)؛ خط قشنگ، چاپ قشنگ، کاغذهای گرانقیمت، جلدهای رنگارنگ، #سعودی ها از این قرآنها خیلی چاپ میکنند شاید هم به مسافرها مجانی بدهند که اسمشان در ممالک اسلامی پخش شود ولی در درونشان جز #عناد و لجبازی و تیرگی و #شقاوت چیز دیگری نیست. بهقدری این سعودیها و #وهابی ها شقی هستند که تقریباً در دویست سال پیش که آنموقع نه موتور بود و نه ماشین بود، راه دور از #حجاز تا #کربلا را با اسب طی کردند و در صحن مبارک حضرت امام #حسین علیهالسلام ریختند و آنجا کشتار کردند. نوشتهاند ده نفر زوار کشتند!. بعد به داخل حرم رفتند، هاونهایشان را بردند در آنجا، نشستند به کوبیدن آن چیزهایی که میخوردند و میکشیدند. هر چه هم در #ضریح آنجا بود غارت کردند. بعد آمدند سراغ #نجف. نجفیها چون برج و بارو داشتند، قدری #دفاع کردند و نگذاشتند آنها وارد شهر بشوند. منظور این است که اینها چنین موجودات شروری هستند. الآن هم شرورترین خلق یعنی #آمریکا را با خودشان همراه کردهاند. هم اسم #اسلام میبرند، هم #ریاست مسلمین را در حرمین #مدینه و #مکه ادعا میکنند و هم اینطور آدمکش و بیرحم و بیحساب هستند. پس وقتی که زمان ما زمانی شده است که اینطور وحشیگری به نام #دولت_اسلامی، به نام #قرآن، به نام اسلام، به نام #پیامبر اسلام اینطور دارد به این شکلها در میآید، ما چه باید بکنیم؟ ما سرگرم این #فیلم ها بشویم؟ سرگرم این #فوتبال ها بشویم؟ همهی اینها را آنها تهیه دیدهاند برای سرگرم کردن نسل #جوان ما که در این #فکر ها نیفتد، این دغدغهها به خاطرش نیاید، این دلهرههای دینی، این عاقبت بهخیری و اینها در دلش وارد نشود؛ مدام چشمش را به این بدوزد که کی توپ را از این میدان به در برد و کی جایزه گرفت و اینطور چیزها که همه #خرافات و کودکانه و ترک #انسانیت و رو کردن به #حیوانیت و کودکی است.
۸۶٫۳٫۷
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 بیان فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها در آیهی تطهیر
🔹 کردار و همچنین گفتار #پیامبر اکرم (صلیالله علیه وآله وسلم) دربارهی حضرت #زهرا (علیهاالسلام) خیلی عجیب است که مثلاً حضرت اینها را زیر یک #کساء و عبایی جمع میکند و دستشان را بلند میکنند -یک دستشان را به این عبا گرفتهاند که اینها زیرش هستند و یک دستشان را به آسمان بلند میکنند- و میگویند: خدایا اینها #اهلبیت من هستند: «فَأَذهِب عَنهُمُ الرِّجسَ و طَهِّرهُم تَطهيراً». من دربارهی اینها از تو #تطهیر میخواهم، پاکی میخواهم؛ آیه نازل میشود: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَالْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»¹.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_____________
۱) [ #احزاب :۳۳]
@seyedololama
🔺 سالروز مباهلهی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با مسیحیان نجران؛ ( ۲۴ #ذی_الحجه ۹ق)
🔹 رفتار #پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) با حضرت #زهرا سلام الله علیها خیلی عجیب بوده که نمونهی آن در وقتی است که #مسیحیان منطقهی #نجران که مکانی است بین #یمن و #حجاز و #شام، به #مدینه آمدند تا با حضرت در مورد دینشان صحبت بکنند.
اینها خیلی #متعصب بودند و #لجاجت به خرج میدادند، فلذا این لجاجتشان باعث شد که آیهی شریفهی #مباهله نازل شود که در این آیه فرموده: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ»¹؛ با اینکه اینها #دانش دینیشان به اینجا رسیده که میدانند تو پیامبری و بعد از #دین آنها آمدهای، اما دست بر نمیدارند و چانهزنی میکنند؛ «فَقُلْ تَعَالَوْا» بگو: بیایید که چارهاش به دست من است؛ «نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»؛ این آیه خیلی عجیب است. خیلی!. خیلی دقت میخواهد. اگر اینها دست از لجاجتشان بر ندارند، با آنکه مطلب را هم میدانند، بگو بیایید #ابتهال بکنیم، #تضرع بکنیم؛ از خدا بر یکدیگر #نفرین کنیم که خدایا آنکه در این قضیه نادرستی به خرج میدهد و نمیخواهد زیر بار #حق برود، تو او را مورد #لعنت خودت قرار بده!.
خب در اینجا پیامبری که مدعی است که من پیامبرم و دین شما را #نسخ کردهام و دیگر شما بر دین سابقتان باقی نیستید و دین فعلی شما دینی است که من آوردهام و اگر به آن #توجه نکنید؛ اهل #دوزخ خواهید بود، بیدین خواهید بود، نه اینکه دین #نصاری خواهید داشت و با دین از دنیا خواهید رفت، نه! دیگر چون آن دین منسوخ شد؛ دورهاش تمام شده است.
حالا اگر شما قبول ندارید و نمیخواهید زیر این بار بروید، بیایید تا دعوت کنیم و یک دعوتی انجام بدهیم. نه اینکه من پیغمبرم؛ بیایم، شما هم بیایید و یک دعوتی انجام دهیم، نه. بلکه من از افرادی دعوت میکنم، شما هم از افرادی دعوت کنید. چون وقتی دو طرف گروهی شدند، خطرش بیشتر است. خطر از یک نفر بیشتر میشود.
عزیزانتان را جمع کنید، ما هم عزیزانمان را جمع میکنیم. آنوقت اینجا خداوند عزیزان پیامبر را معیَّن کرده و نگذاشته به دست خودش که هر که را بخواهد، بیاورد بلکه فرموده بگو: پسرانمان را بیاوریم؛ "أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ". و زنهایمان را بیاوریم و جانهایمان را بیاوریم. کسانی که به آنها میگوییم: ای جان من! عزیز من! عزیزانمان را بیاوریم.
آنوقت برویم کنار در خانهی خدا و بگوییم: خدایا اینها اینطور میگویند. آنها هم آنطور میگویند. هر کدام را تو قبول نداری، لعنت کن و از بین ببر!. پس معلوم میشود که یک گروهی در #اسلام بودند که هم شأن پیامبر و #قرآن بودند که حدیث #ثقلین هم از همین مقام اینها انتزاع میشود.
آنوقت در این آیه "نِسَاءَنَا" فرموده نه "بناتنا" که دخترانمان را بیاوریم، بلکه فرموده: زنهایمان را بیاوریم. زنها؛ چه #دختر، چه زن و #همسر. اما در مقام آوردن، حضرت فقط حضرت زهرا (علیهاالسلام) را آوردند و هیچکدام از همسران و اهل حرم و اینها را نیاوردند. پس معلوم میشود نفرین حضرت به مخالفینِ سرسخت و متعصب و ناجنس، متوقف بود بر اینکه حضرت این کار را بکند و از طرفی عزیزان خودش را به مردم نشان دهد که اینها چه کسانی هستند و از طرفی، ناقابل بودن زنهایشان را نشان بدهد!؛ چون عبارت آیه "نِسَاءَنَا" است و نساء هم بیشتر در حرم و همسر استعمال میشود، ولی آنها را اصلاً قابل ندانست و لذا بعضی از مفسرین #اهل_سنت مثل #زمخشری² و غیره میگویند از این آیه، دیگر بالاتر چیزی در فضیلت #اهل_بیت (علیهمالسلام) نیست. چون این چنین با چند کلمه اینها را معرفی کرده و حضرت هم به ایشان میگوید که وقتی من دعا کردم و نفرین کردم، شما هم آمین بگویید. این هم در #روایت هست که #سنیها نقل کردهاند. معلوم میشود که نفرین و دعای پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) که #خاتم_انبیاء است، آمین گفتنی میخواهد که آن باید از طرف افرادی مخصوص باشد که خدا آنها را معین کرده باشد و قولشان ردّ نشود و نفرینشان هدر نرود.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
______________
۱) [ #آل_عمران :۶۱]
۲)[ #الكشاف_عن_حقائق_غوامض_التنزيل
ج۱ ص۳۷۰: «... وفيه دليل لا شیء أقوى منه على فضل أصحاب الكساء عليهمالسلام»]
@seyedololama
🔺 استفاده از برکات دعای کمیل
🔹 دعای شريف #کميل که فشردهای از #معارف اسلامی است- جملاتی در اين باره دارد که اگر #انسان در شبهای #جمعه يا در شب #نيمه_شعبان اين دعا را به درگاه خدا عرض کند، خيلی مناسب و به جاست.
🔸 در آن #دعا فرمودهاند:
«وَ اشدُد عَلَی العَزيمَةِ جَوانِحی»؛ خدايا مرا بر #عزم صحيح، #توجه قلبی شديد مرحمت فرما و در تصميم قاطع دل مرا و مطالب قلبی مرا محکم کن، یعنی همهی تصمیمهایی که میگیرم را چهار ميخ به #قلب من وارد کن و عنايت فرما که در اثر #فکر صحيح از قلب من بيرون نرود.
«وَ هَب لِی الجِدَّ فی خَشيتِک وَ الدَّوامَ فِی الاِتّصالِ بِخِدمَتِک»؛ به من جديت و قاطعيتی مرحمت کن در مواظبت و #مراقبت داشتن بر #ترس از #گناه و ترس از مخالفت با خودت.
🔺 بعد از اینکه اين جملات را در دعای کميل عرض کرديم اضافه میکنیم:
«اِرحَم مَن رَأسُ مالِهِ الرَّجاءُ وَ سِلاحُهُ البُکاءُ»؛ خدايا من هيچ چيزی ندارم و فقط #اميدم و آرزويم درِ خانهی تو، به #رحمت توست و چشم طمع به لطف تو دارم و اين سرمایهی من است وإلّا هيچ چیزی از خودم ندارم. من از وقتیکه متولد شدهام تا به حالا هميشه در آبادیهایی که تو آفریدهای، خانه به خانه و کلاس به کلاس، شب به روز و روز به شب رساندهام و هميشه در آب رحمت تو مانند ماهی غلطان و شناور بودهام و از خودم هيچ چيز ندارم.
🔹 بنابراين اميد مندی و مالالتجارهی من و سرمايهی من فقط لطف توست.
«وَ سِلاحُهُ البُکاءُ»؛ و وسیلهای که بخواهم با آن پيشرفت کنم هم ندارم مگر #گريه درِ خانهی تو.
🔸 اين مطالب به اینجا میرسد و معلوم میشود که اين همه شبها و روزهای #جمعه که مردم میگریند، برای اين است که میدانند به جز خداوند کسی اینها را از شب به روز نمیتواند برساند.
👈 چند وقت پيش بود که شنيديم در #اندونزی چه طوفانهای عظيمی شد، در #چين چه #زلزله هایی اتفاق افتاد، چقدر انسانها مفقود شدند، چقدر جنازه زير خاک و سنگ و آوار ماند و بيرون نيامد، چه خانوادههایی دربه در شدند، چه خانههایی به خرابی مبدَّل شد، ساختمانهایی سرنگون شد؛ اين برای چيست؟
❌ همهی اینها #تنبيه خداوند است به خلقش، که شما بیخود مغرور شدهاید، به چه چيزی دل بستهاید؟ شما بايد حواستان به من باشد و اطاعت مرا کنيد.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
🔺 محبت ائمه اطهار علیهمالسلام تنها راه نجات
🔹 حسينی بودن و #فكر حسينی داشتن، ياد #حسين بودن؛ اين وقتی در ذهنها جا گرفت، آدم به جايی میرسد كه در #خواب هم به جای خوابهای متفرقه و دنيوی، خواب #كربلا و خواب #سامرا و #خراسان و #زینب کبری میبیند و چشم او وقتی بيدار میشود #اشک آلود است.
اين راه #محبت است.
وقتی آدم در اين راه قدم نهاد #ائمه (علیهمالسلام) #محبوب انسان میشوند. و همان محبوبها، #محِبِّ انسان هم میشوند، #انسان را دوست دارند و به دادش میرسند.
پس تنها راه #نجات محبت اين خانواده و دوری از #نفاق شد.
۸۸٫۱۰٫۱
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
الحمدلله علی عظیم رزیتی
قسمت اول:
یکی از نعم الهی بر بندگانش این است که حزن و اندوه و شادی و فرح آنها، جزء عبادات قرار بگیرد.
اغلب زندگی در این دو حالت است. یا انسان فرح ناک و خوشحال و مسرور است، یا خدایی نخواسته ناراحت و دل پریشان و در غم و غصه است.
آنگاه هر دوی این دو حالات می توانند عبادت واقع بشوند و مرحوم امام در شرح حدیث اول فرموده اند که انسان قدری تفکر کند در هر شبانه روز که بین من و بین مالک الملوک من باید چگونه باشد.
این چگونگی، تحقیق که بشود به اینجا می رسد که دیگر انسان خوشی و ناخوشی اش جزء بندگی اش قرار بگیرد وگرنه دل انسان با آنچه که به آن سرگرم است خوش است و از آنچه که به آن سرگرم است دور بیفتد، ناخوش می شود.
و این با بندگی نمی سازد. چون همّ و فکر و غم و این چیزهای انسان، زاییده خود انسان است.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
قسمت دوم:
وقتی انسان به چیزی کاملاً متوجه شد، به وسیله او به آن مسرور می شود و از دوری از آن ناخشنود و غمناک می شود. اما اگر آمد و فهمید که وظیفه او با مالک الملوک خودش اموری است که یکی اش این است که بنده او باشد نه بنده خواسته های خودش، بنابراین خشنودی و ناخشنودی او دیگر عوض می شود. زیارت عاشورا در بندگی انسان قرار می گیرد.
یعنی بنده وقتی فهمید که یکی از مقربان درگاه الهی به یک مصیباتی مبتلا شده، آن وقت دل غمین می شود. به چه علتی؟ نه برای خاطر نسبتهای مادی، بلکه برای خاطر اینکه مالک الملوک او مقربانی داشته، آن مقربان در راه بندگی او دچار مصیباتی شدند. دلش می گیرد.
و لذا وقتی که زیارت عاشورا تمام شد سر می گذارد بر سجده و بر این نعمت تشکر می کند و می گوید «الحمدلله علی عظیم رزیّتی».
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
قسمت سوم:
اول این سجده چه عرض می کند؟ «اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم» شاید ترجمه اش گوناگون باشد، اما یک ترجمه اش هم این باشد که خدایا من بر مصائب آنها که بر دل من جا کرده و مرا ناراحت کرده، از تو تشکر می کنم.
این چه شکری است؟ این شکر بر نعم معنوی الهی است.
نعم ظاهری الهی خوب خیلی زیاد است. میوه ها و گوشت ها و آبها، زمین ها و آسمانها همه نعم الهی اند؛ اما نعم معنوی یکی اش این است که آنقدر به من توفیق دادی که خوشی و ناخوشی من هم برای تو شده.
اگر بشنوم ولیّ ای از اولیاء تو مورد توهین قرار گرفته یا خدایی نخواسته مورد ضرب و شتم قرار گرفته، هیچ غصه ای که نداشته باشم غمناک می شوم. پس من بنده تو هستم، پس تو به من توفیق بندگی دادی، و من از وظایف خودم [که] بین خودم و بین توست خشنودم که انجام دادم.
این است که تولا و تبرا یا تولی و تبری از واجبات عقلی، شرعی و بسیار مهم هر انسانی است.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
قسمت چهارم:
هر انسانی که بنده خدا باشد و خودش را بنده خدا حساب کند، خواه ناخواه قلبش پیش کسانی است که از خدا اطاعت می کنند و آنها را دوست می دارد و نمی تواند آنها را دوست نداشته باشد.
برای خاطر اینکه خداوندی را که همه چیز اوست، مالک الملوک اوست، دنیا و آخرت اوست، بندگی شده به [نحو] بالاترین درجات بندگی، و آن بنده ای که به بالاترین درجات، بندگیِ خدا کرده، مورد اهانت قرار گرفته، مورد ظلم و کینه قرار گرفته.
و بنابراین مصیبت آمده در دل این [شخص] جا کرده.
این است که از اینجا به تمرین زیارت و تمرین سینه زنی و تمرین گریستن برمی خیزد که آن کسانی که واقعاً اهل محبتند، بنده خدا هستند. [و] آن کسانی که اولِ کارشان است دارند تمرین محبت می کنند، تمرین عداوت [بر] دشمن خدا می کنند.
بنابراین قرائت زیارت عاشورا، قرائت صد مرتبه لعن و سلام و اینها، مثل نمازِ واجبِ عقلی می شود گرچه نمازِ واجبِ نقلی نیست.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
#محرم
🏴 صلی الله علیک یا اباعبدالله
🔺 کسیکه تا آخرین نفس آنچه را که خدا به او داده، همه را تقدیم خدا میکند و مقام #رضای خدا را برای خود و پیروان خودش تحصیل میکند، دیگر از این بالاتر چیزی فرض ندارد که بگوییم بعداً دستگاهی #نبوتی، #ولایتی، #تربیتی، #فرهنگی بیاید، و افرادی بیایند که مافوق او باشند. این دیگر آخرین کلاسی است که #بشر بتواند طی بکند و راضی به آن باشد.
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#محرم 🏴
🔺 ارتباط #تکوینی، #شیعیان با #ائمه اطهار علیهمالسلام و ظهور #محبت به حضرات معصومین علیهمالسلام در ایام #حزن و #شادی آن بزرگواران
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama