365-day-365-diary.pdf
30.06M
#ویژه_هفته_دفاع_مقدس
📕۳۶۵ خاطره، ۳۶۵ روز
✍ناصر کاوه
📖این کتاب چهار بخش
🔖احترام به والدین
🔖ازدواج آسان
🔖همسرداری
🔖عاشقانه ی شهدا
📎 #دفاع_مقدس
📎 #اربعین
📎 #امام_حسین علیهالسلام
♨️ @shahid_ketabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀جگرم سوخت،آب نیست ؟
✨ ماجرای دست نوشته تکاندهنده شهیدی که هنگام بمباران شیمیایی ماسکش را به یکی از رزمندهها داد..
#الگوی_دفاع_مقدس
#تلنگر
@shahid_ketabi
📍دیدار سرزده با بیش از ۱۰۰۰ خانواده شهید
🔹رهبر انقلاب تاکنون با بیش از هزار خانواده #شهید به صورت سرزده دیدار کردهاند که بخش اندکی از آنها منتشر شده است.
🔹از سال ۶۸ تاکنون تمام صحبتهای رهبر انقلاب در مورد دفاع مقدس که متجاوز از ۱۵۰هزار کلمه است جمعآوری شده است.
⬛️ @shahid_ketabi
4_5850526977991116646.pdf
2M
🔰 به مناسبت فرا رسیدن هفته #دفاع_مقدس،
کتاب مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون دفاع مقدس
#معرفی_کتاب
#آقا
◼️ @shahid_ketabi
.
چرا در دفاع مقدس با دست خالی پیروز شدیم؟
در هشت سال دوره دفاع مقدس نه با صدامحسین عراق که با دنیا جنگیدیم و پیروز میدان شدیم، درحالی که آواکسها و هواپیماهای جاسوسی آمریکا، زیردریاییهای شوروی، توپهای دو زمانه فرانسه، سلاح شیمیایی آلمان و انگلیس، تسلیحات اسراییلی، سربازان مصری و اردنی و پولهای عربستان در خدمت صدام بود.
در جنگ نظامی چرا با دستان خالی به این پیروزی بزرگ رسیدیم؟ متن این بخشنامه که خطاب به فرماندهان نظامی است، کمی از این واقعیت را نمایان میکند.
چرا در جنگ اقتصادی، نمیتوانیم به آن پیروزی برسیم و درجا میزنیم؟ با اینکه خدای جنگ نظامی و جنگ اقتصادی یکی است؟ پاسخ روشن است....
@shahid_ketabi
#امام_خمینی(ره):
این وصیت_نامههایی که این عزیزان مینویسند مطالعه کنید، پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند ،یک روز هم یکی ازاین وصیتنامهها را بگیرید و مطالعه کنید و فکر کنید.
💠💠قسمتی از #وصیتنامه شهید #محمد_ابراهیم_همت:
من متنفر بودم و هستم از انسانهاي سازشکار و بيتفاوت و متاسفانه جواناني که شناخت کافي از اسلام ندارند و نميدانند براي چه زندگي ميکنند و چه هدفي دارند و اصلا چه ميگويند؛ اي کاش به خود ميآمدند. از طرف من به جوانان بگوئيد چشم #شهيدان و تبلور خونشان به شما دوخته است. بپاخيزيد و اسلام را و خود را دريابيد نظير انقلاب اسلامي ما در هيچ کجا پيدا نميشود.
#تلنگر
#شهدا
@shahid_ketabi
رفیقش میگفت:
گاهی میرفت یه گوشهی خلوت،
چفیهاش را میکشید رویِ سرش
و تو حالت سجده میموند!
به قولِ معروف
یه گوشهای خدا را گیر میآورد....🥀
#شھید_مصطفیصدرزاده
#نمونه_خاطره
#شهدا
@shahid_ketabi
🔰 #اطلاعیه | نشر کلمهطیبه(وابسته به مشکات) برگزار میکند
🚨 اولین دوره کارگاهی آموزش خاطرهنویسی شهدا؛ «روایتی دیگر»
🔹دوره «مقدماتی» آموزش علاقهمندان به جمعآوری، نگارش و چاپ خاطرات و سایر آثار شهدا
🔹صفر تا صد نگارش کتب شهدا با نگاهی نو
🔹با حضور اساتید مجرب استانی و کشوری
🔹مراسم افتتاحیه (با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد سرخه):
🔻جمعه مورخ ۱۴۰۰/۷/۹ ساعت ۱۳ الی ۱۵
🔻فرهنگسرای باران سرخه
🔻با سخنرانی جناب حجةالاسلام حاج احمد آقا نطنزی (زید عزه)
🔹زمان برگزاری دوره مهر و آبانماه میباشد و همزمان با برگزاری کارگاه، پروژه برای شرکتکنندگان تعریف میشود.
🔹چنانچه شرکتکنندگان دوره را با موفقیت و پروژه ارائهشده را خاتمه دهند از طرف مجموعه هدایایی دریافت میکنند و مجموعه تلاش میکند آثار ایشان را به بهترین وجه چاپ و منتشر نماید.
👈🏼 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام با شماره ۰۹۳۰۸۴۰۳۴۷۰ تماس یا به صفحات نشر کلمهطیبه مراجعه نمایید.
#نشر_کلمهطیبه
#واحد_تعالی
#واحد_تحقیقات_و_انتشارات
#کارگروه_شهدا
#کارگاه_آموزشی
#روایتی_دیگر
💠نشانی نشر کلمهطییه
🆔 @nashr_kalame_tayyebe
@shahid_ketabi
کتاب «گپوگفت حرفهای»، مجموعه نکات کاربردی برای مصاحبه در #خاطرات_شفاهی انقلاب و دفاع مقدس است.
دوران #دفاع_مقدس گنجینه تمام نشدنی افتخارات #انقلاب_اسلامی ایران است. یکی از توصیههای مستمر و اکید رهبر معظم انقلاب، ثبت و ضبط خاطرات ارزشمند آن دوران است که خود گنجینهای است، از آداب و فرهنگ ایثار و مقاومت و اخلاق و حماسه و عرفان. استخراج این گنج، نیاز به مهارت و تخصصهای لازم دارد که به دلیل تازه بودن این موضوع، کتاب و یا ابزار آموزشی لازم، در دسترس نیست.
اگر دنبال #کتاب خوبی در زمینه کم و کیف مصاحبه هستید، معطل نکنید و این کتاب خوب را که #نویسنده آن رضا مصطفوی است تهیه کنید.
#معرفی_کتاب
#مصاحبه
#شهدا
#آموزش
@shahid_ketabi
غلامرضا و همسرش بلافاصله پس از پایان مراسم عقد به گلزار شهیدان، بهشت زهرا میروند و پیوند خویش را با #شهیدان برای ادامه راهشان مستحکمتر میکنند.
آنها ایمان و آرمان خود را حتی در حلقههای ازدواج خویش نشان دادند. روی حلقههایی که به هم هدیه کردند، به جای هر نگینی، کلمات مقدس و پرمعنای «ایمان، جهاد، #شهادت – تنها ره سعادت» حک شده بود... .
#شهید_غلامرضا_صادقزاده
#نمونه_خاطره
#تلنگر
@shahid_ketabi
کتاب «رؤیای بانه»
خاطرات مستند #شهید_کاظم_عاملو به قلم #حقیر و با مقدمه #مرتضی_قاضی که به زودی از طرف انتشارات #مرز_و_بوم به چاپ خواهد رسید.
این کتاب بازنویسی کتاب#سه_ماه_رویایی و خاطرات شهید عاملو است همراه با اضافات و متن #خلسه شهید در بانه که قطعا نمونه و نظیر آن را ندیده و نخواهید شنید!
#شهید_عاملو
#سمنان
#شهدا
#معرفی_کتاب
#خاطرات
#شهدا
#انتشارات_شهید_ابراهیم_هادی
#مرکز_اسناد_و_تحقیقات_دفاع_مقدس
#شهیدان
#امام_زمان
@shahid_ketabi
گاهی واقعا نمیدانی چه باید بکنی! خوشحال باشی یا بباری؟ همه جا جار بزنی یا بریزی توی خودت؟ و الان هم از آنجور وقتهاست؛
وقتی میشنوی «سعید» بعد از ۳۷ سال برگشته به خاکی که در آن، به دنیا پاگذاشته است. و وقتی دیگر نه خبری از مادر هست و نه پدر!😭
خوش آمدی سعید جان!
ولی چقدر دیر... .
#تشییع_جنازه
#تلنگر
#عملیات_بدر
#شهید_سعید_حسنان
#حقیر
#حسرت_یک_پلاک
#سایر_تالیفات
@shahid_ketabi
گاهی واقعا نمیدانی چه باید بکنی! خوشحال باشی یا بباری؟ همه جا جار بزنی یا بریزی توی خودت؟ و الان هم از آنجور وقتهاست؛
وقتی میشنوی «سعید» بعد از ۳۷ سال برگشته به خاکی که در آن، به دنیا پاگذاشته است. و وقتی دیگر نه خبری از مادر هست و نه پدر!😭
خوش آمدی سعید جان!
ولی چقدر دیر... .
#تشییع_جنازه
#تلنگر
#عملیات_بدر
#شهید_سعید_حسنان
#حقیر
#حسرت_یک_پلاک
#سایر_تالیفات
@shahid_ketabi
خاطرات، تاریخ شفاهی نیستند!
(تفاوت تاریخ شفاهی و خاطرات شفاهی)
متنی که پیش رو دارید بر اساس فراخوان پرسش از صاحبنظران حوزه تاریخ شفاهی شکل گرفت. در آن از نگاه دو کارشناس به موضوع مطرح شده در یکی از پرسشها با عنوان «تفاوت خاطره مکتوب با تاریخ شفاهی» پاسخ داده شده است. این نظرات را در ادامه میخوانید.
به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، موج خاطرهنگاری و ثبت تاریخ شفاهی – به خصوص در حوزههای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس- در دهههای اخیر به اوج رسیده و این روند همچنان ادامه دارد. اما در این میان، به نظر میرسد هنوز وجه تفاوت «خاطره» و «تاریخ شفاهی» مشخص نشده و تعریف دقیقی از این دو مقوله تاریخی، در بین نویسندگان وجود ندارد.
گاهی زندگینامه و خاطرات مربوط به یک شهید، از زبان مادر و نزدیکانش، به قلم داستانی نوشته میشود و آن را به عنوان تاریخ شفاهی به چاپ میرسانند. این در حالی است که ساختار و چارچوب گردآوری و تدوین تاریخ شفاهی، به گونهای دیگر است. سایت تاریخ شفاهی ایران، تفاوت تاریخ شفاهی و خاطرهنگاری را از مهدی ابوالحسنی ترقی و مولود ستوده جویا شده است.
مهدی ابوالحسنی ترقی، فعال حوزه تاریخ شفاهی، به مقاله خود با عنوان «مقایسه تحلیلی خاطرهنگاری با تاریخ شفاهی» در فصلنامه «گنجینه اسناد» اشاره کرد و افزود: «بسیاری از آثاری که تحت عنوان تاریخ شفاهی منتشر میشوند، فقط مجموعه خاطرات هستند.»
وی در تشریح مفهوم «خاطرهگویی»، «خاطرهنویسی» و «تاریخ شفاهی» اظهار داشت: «خاطرهنویسی، فردمحور و بر اساس مونولوگ است. یعنی یک نفر، خاطره میگوید و مینویسد. اما در تاریخ شفاهی، مصاحبه داریم و این به معنای همصحبتیِ دو نفر است. این همصحبتی، با پرسش و پاسخ است. این پرسش و پاسخ، از جنسِ گفتوگوست؛ اما خودِ گفتوگو نیست.»
ابوالحسنی تأکید کرد: «مصاحبه تاریخ شفاهی، ناظر بر تاریخ است. برای مثال در مجموعه تاریخ شفاهی هاروارد، راوی 38 صفحه خاطره تعریف کرده است. این کار را نمیتوان تاریخ شفاهی دانست. این مورد، خاطرهگویی است. چون جریان و روایت تاریخ، در یک گفتوگوی دوطرفه و پرسش و پاسخ است.»
مجری طرح تاریخ شفاهی تاریخ شفاهی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان ادامه داد: «در خاطرهنگاری، راوی گفتههایش را هدایت میکند. اما در تاریخ شفاهی، مصاحبهگر نقطه آغازین را مشخص میکند. برای مثال دکتر عباسعلی ادیب، زندگینامه و خاطراتش را نوشته است، اما وقتی من با او صحبت کنم، قصد بررسی برشی از زندگی او را دارم و ابتدا تا انتهای صحبتهای ما مبتنی بر پرسش و پاسخ خواهد بود.»
مهدی ابوالحسنی ترقی خاطرنشان کرد: «فاعلیتِ خاطره در تاریخ، یک نفر است. اما در تاریخ شفاهی دو نفرند. هر گونه خاطرهنگاری خودنوشت و دیگرنوشت، به صورت روزانه یا یکجا، توسط خود یا دیگری، تاریخ شفاهی نیست.»
وی کتاب «مهتاب خین» را نمونه مناسبی از تاریخ شفاهی معرفی کرد و افزود: «اگر قرار باشد که کتابی با عنوان تاریخ شفاهی منتشر شود، باید در قالب پرسش و پاسخ به چاپ برسد. این استاندارد جهانی است. شکل جمعآوری کتابهایی همچون «دا» بر اساس تاریخ شفاهی است، اما تاریخ شفاهی نام نمیگیرد. تاریخ شفاهی، یک روش است. بهتر است بگوییم: خاطرات فلان شخص که بر اساس روش مصاحبه تاریخ شفاهی گردآوری شده است.»
ابوالحسنی تأکید کرد: «تفاوت خاطره و تاریخ شفاهی، همیشه دغدغه ما بوده است، اما متأسفانه کسی توجه نمیکند و قواعد آن رعایت نمیشود. کتابهایی با عنوان تاریخ شفاهی منتشر میشوند که محتوایشان تاریخ شفاهی نیست.»
نویسنده کتاب «فاتح تپهها» در پایان اظهار داشت: «روایت، بُنمایه و وجه مشترک سنت شفاهی، تاریخ شفاهی و خاطرهگویی است، اما جنسِ هر کدام متفاوت است. روایت تاریخ شفاهی، از فیلتر مصاحبهکننده عبور میکند، راستیآزمایی شده و به چالش کشیده میشود. اما وقتی فردی، خاطره خود را میگوید، مینویسد و منتشر میکند، دیگر چالشی وجود ندارد. گاهی سوژههای نابی وجود داشته که به اشتباه و به بهانه احتمال فوت راوی، فرصتسوزی شدهاند و تخلیه اطلاعات تاریخی، به درستی انجام نشده است. متأسفانه منطق حاکم بر مصاحبههای تاریخ شفاهی، منطقی کاملاً غلط است.»
#تاریخ_شفاهی
@shahid_ketabi
تاریخ شفاهی چه تفاوتی با خاطره دارد؟
مهم ترین مسئله ای که پژوهشگران تاریخ شفاهی با آن مواجه هستند تفاوت بین خاطره و تاریخ شفاهی است. در واقع مرز بین خاطره و تاریخ شفاهی را نمی توانند به خوبی تشخیص داده و یا تفاوتی بین آنها قائل شوند؛ چه بسا مصاحبه کنندگانی که خاطره ثبت می کنند ولی مدعی اند تاریخ شفاهی کار کرده اند. باید دانست خاطره مثل قصه ای است که گاه ممکن است حتی سر و ته هم نداشته باشد؛ در صورتی که تاریخ شفاهی را می توان به یک مقاله علمی تشبیه کرد. مصاحبه کننده باید مصاحبه شونده را بشناسد تا بتواند حقیقت را دریابد. باید او را به چالش بکشد و به او بفهماند باید رویدادها را دقیقاً همانطور که رخ داده تعریف کند نه آنطور که تمایل دارد. شناخت جایگاه راوی(مصاحبه شونده) و حدود احاطه و آگاهی و مشرب وی در تعیین راستی و میزان صحت خاطره اهمیت بسزایی دارد. خاطره نگاهی از منظر شخص و تأثیرپذیری او از واقعیت های بیرونی است. فرق این ذهنیت با واقعیت بیرونی نشان دهنده دخل و تصرف ارادی و غیرارادای در آن است. پس شناخت راوی می تواند تا حدودی از دخل و تصرف گزارش ها بکاهد. تاریخ شفاهی اهتمامی است نظام مند و پژوهشگر تاریخ شفاهی در پی چیستی و رسیدن به پاسخ هایی است که می خواهد از مصاحبه شونده داشته باشد. نحوه سوالات، تحلیل مسائل و به چالش کشاندن موضوعات مصاحبه می تواند مرز بین خاطره و تاریخ شفاهی را تبیین کند. در تاریخ شفاهی به علل چگونگی رخدادها، نقش افراد و عناصر مختلف تجزیه و تحلیل ها بر اساس اسناد و مدارک پرداخته می شود در حالی که خاطره به هرآنچه در ذهن راوی نسبت به یک واقعه می گذرد اشاره دارد.
غلامرضا آذری خاکستر، مقاله «مرز میان خاطره و تاریخ شفاهی در تدوین کتاب های جنگی با نگاهی به کتاب “دا” و نقد محتوای آن»، همایش تاریخ شفاهی ایران، دوره 7، 1390، صص 21-20.
#تاریخ_شفاهی
@shahid_ketabi
تاریخ شفاهی به دنبال مکاشفه است
بیان تفاوتها میان خاطره مکتوب و تاریخ شفاهی، نمایانگر تجربه افراد درحوزهای است که سالها در آن به کاوش پرداختهاند و به یقین نظرهایی نزدیک به هم یا متفاوت از هم پیدا کردهاند. سعید علامیان، نویسنده حوزههای انقلاب و دفاع مقدس، یکی از همین افراد است که خاطره را دارای شاکله و چهارچوب دانست و گفت: تاریخ شفاهی هنوز در مباحث نظری به اجماع نرسیده است و نمیتوان ژانری برای آن تعریف کرد. در واقع علمای این حوزه نظریههای قابل هضم ارائه ندادهاند. در تاریخ شفاهی مورخ یا مصاحبهکننده درباره پدیده تاریخی با گروهی از مطلعان به صورت پرسش و پاسخ به گفتوگو مینشینند. تاریخ شفاهی کار ضبط و تاریخنگاری را انجام میدهد، اما مورخان آن را نگارش تاریخ نمیدانند و علت را اینگونه عنوان میکنند که در تاریخ شفاهی جنبه ادبی اثر بر جنبه تاریخی غلبه دارد.
علامیان با اشاره به اینکه خاطره مکتوب سراغ تکسوژه میرود و موضوع را به صورت خطی دنبال میکند و تا جایی که لازم بداند پیش میرود، توضیح داد: در تاریخ شفاهی، مورخ شفاهی یک پدیده تاریخی را از روایت راویان متعدد دنبال میکند که مجموعه این روایتها را تاریخ شفاهی میگویند. خاطره شفاهی مقدمهای بر تاریخ شفاهی است. تاریخ شفاهی ادعا دارد که فینفسه (به خودی خود) یک رشته نیست و ضمن این که شاخصهای ادبیات را دارد، خود را یک رشته تاریخی و از خانواده تاریخ میداند. این ادعا چندان مورد قبول نیست، زیرا در ادبیات هم به یک معنی ثابت و همهگیر و همهپسند نرسیده است. به عنوان نمونه سرگذشتنامه، خاطرات و حتی یک سند روایی بخشی از ادبیات محسوب میشود. در واقع میتوان اینگونه عنوان کرد که تاریخ شفاهی از خانواده ادبیات و محصول یافتههای خاطره شفاهی است. اما باز هم در بسیاری موارد میبینیم که به تاریخ نزدیکتر است تا ادبیات. اگر معنی خاطره و تاریخ شفاهی را در ادبیات دنبال کنیم، خاطره شفاهی در شاخه ادبیات میگنجد، زیرا در خاطره اصالت با راوی است نه موضوع؛ اما در تاریخ شفاهی اصالت بر موضوع است نه راوی.
وی در ادامه به بیان تفاوتهای تاریخ شفاهی و خاطره پرداخت و افزود: در تاریخ شفاهی اصالت (ریشهدار بودن) پدیده تاریخی اعتبار دارد، اما در خاطرات و خاطرهنگاری مصاحبهکننده با راوی همگام میشود و کمک میکند تا محفوظات راوی به درستی بیان شود. خاطرهنگار به دنبال کشف اشتباهات تاریخی نیست، اما در تاریخ شفاهی مورخ منتقد است و در موضوع کنکاش میکند و ممکن است با مصاحبهشونده دچار تناقص شود و آن را در پانوشت بیاورد.
علامیان در ادامه درباره شیوه نگارش این دو توضیح داد: در تاریخ شفاهی سؤال از متن حذف میشود. در خاطره شفاهی هم سبک حذف سؤال وجود دارد، اما میتوان آن را به متن اضافه کرد، مانند ثبت خاطرات آقای رفیقدوست یا آقای فتحالله جعفری[۱] که شیوه نگارش این کتابها شبیه به تاریخ شفاهی است، ولی سبک نوشتاری عدم حذف سؤال است و لازم بوده در متن بیاید.
وی خروجی کتابهای خاطره شفاهی را جذابتر از تاریخ شفاهی دانست و گفت: به نظر من سیر داستانی کتابهای خاطرات برای مخاطب جذابتر است، زیرا خاطرهنگار سیر ماجرا را با رعایت توالی زمان پیش میبرد، اما در تاریخ شفاهی به دنبال حقایق هستند و میخواهند نیمه تاریک ماجرا را کشف کنند که این امر، خود برای محقق و پژوهشگر حوزه تاریخ جذابتر است.
علامیان درباره معیار و نحوه پرسش و پاسخ در این دو قالب توضیح داد: پرسشهای جذاب و خوب یکی از معیارهای مهم در ثبت خاطرهنگاری و تاریخ شفاهی است و نکته مهم دیگر ارکان سوژه است. یعنی ماجرای راوی چقدر برای خاطرهنگار جذاب و بکر باشد. اگر خاطرهنگار به دنبال موضوعی برود که قبلاً درباره آن چند کتاب چاپ شده، نمیتوان از اثر، انتظار جذب مخاطب را داشت. نکته دیگر نوع مصاحبه است؛ این مهم است که چه کسی مصاحبه را انجام میدهد یا خاطرات را نقل میکند. در گذشته به خاطرات خودنوشت، امتیاز بیشتری میدادند، چون اعتبار بیشتری از خاطره شفاهی داشت. اما معتقدم خاطرهنگار با مطالعه گذشته فرد میتواند گفتوگوی بهتری انجام دهد و به پاسخ سؤالات و نکاتی برسد که فرد آن را مهم نمیدانسته و در خاطرات خودنوشت نیاورده است.
وی ادامه داد: در تاریخ شفاهی قائل به محاوره هستند و متن راوی در قالب نگارش قرار میگیرد و برای قابل خوانش کردن اثر نکات دستوری را رعایت میکنند. خاطره نگاری منکر اسناد نیست، اما به لحن راوی و فادار است و گفته راوی را کم یا زیاد نمیکند، منتهی نعل به نعل هم نیست و یک مسیر داستانی را هم دنبال میکند.
#تاریخ_شفاهی
@shahid_ketabi
گزارشی که پیش رو دارید بر اساس فراخوان پرسش از صاحبنظران حوزه تاریخ شفاهی شکل گرفت. در آن از نگاه دو کارشناس، سعید علامیان و علی ططری به موضوع مطرح شده در یکی از پرسشها با عنوان «تفاوت خاطره مکتوب با تاریخ شفاهی» پاسخ داده شده است. این نظرات را در ادامه میخوانید.
👇👇👇👇👇
«تاریخ شفاهی و خاطرات شفاهی؛ روش یکسان و دستورالعمل متفاوت»
خاطره و تاریخ شفاهی ظاهری نزدیک به هم، اما متفاوت دارند و در برگیرنده مباحثی هستند که به گفته صاحبنظران این حوزهها از فقر مباحث نظری و علمی رنج میبرند و ملاک و معیارهای مناسب و علمی برای تعریف و تمیز دادن از هم ندارند. علی ططری، مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی دلیل این مسئله را نزدیک بودن روش کار خاطره شفاهی و تاریخ شفاهی میداند و در تعریف خاطره مکتوب اینگونه عنوان میکند: خاطره مکتوب، اسمش با خودش است؛ در این حوزه، یک فرد سابقه تاریخی یا رخداد زندگیاش را مکتوب یا ضبط میکند. در اینجا صرفاً یک فرد است که وقایع شخصی را مطرح میکند، اما در تاریخ شفاهی برای نگارش اثر یک فرایند مشخص طی میشود که بخشی از آن تحقیق و پژوهش است. هر چند در ثبت خاطرات هم تحقیق صورت میگیرد، اما تولید تاریخ شفاهی یک واقعه، بر اساس گفتوگو با مجموعهای از افراد که شاهدان و گواهان آن ماجرا یا واقعه بودهاند، انجام میشود.
وی ادامه میدهد: در تاریخ شفاهی قبل از انجام گفتوگوها، پژوهش صورت میگیرد تا مؤلف به ماجرا اشراف پیدا کند و آن را با اسناد و منابع دیگر تطبیق دهد. با وجود این تفاوتها هنوز شاهد هستیم که به دلیل نزدیک بودن خاطره و تاریخ شفاهی، پژوهشگر تمایز و تفاوتی میان این دو قائل نمیشود، در حالی که اصول و روش آنها متفاوت است. خاطره، حافظه یک فرد از جامعه و تاریخ شفاهی حافظه جمعی است. هر دو این موارد با مصاحبه انجام میشوند، اما خاطرات مکتوب، شخص محور است و در تاریخ شفاهی وقایع، رخدادها، محیط جغرافیایی و دیگر موارد با نظارت پژوهشگر بررسی و ثبت میشوند. در واقع، روش کار یکی است، اما دستورالعمل متفاوت است.
نبودِ تعاریف دقیق و مشخص نبودن تفاوتها میان تاریخ شفاهی و خاطرهنویسی به مسئله نبودِ تئوری باز میگردد که ططری در توضیح آن گفت: متأسفانه چالشهایی جدی در مباحث نظری تاریخ شفاهی داریم. تاکنون ۱۲ همایش توسط انجمن تاریخشفاهی ایران در حوزههای مختلف همچون تدوین، تحقیق، آموزش و نحوه مصاحبه برگزار شده است، اما در حوزه نظریهپردازی کمکاری کردهایم و این باعث شده است تا از بحث تئوری خارج نشویم. البته بحث ضعف در تئوری تنها منوط به تاریخشفاهی به عنوان یک علم نوپا نیست. ما در علوم سیاسی هم همین مشکل را داریم و از سال ۱۳۱۱ که علوم سیاسی در ایران تأسیس شد هنوز نتوانستهایم به نظریهپردازی در علوم سیاسی برسیم و آنچه میبینیم، عمدتاً مقالات ترجمه شده کشورهای غربی است که با موقعیت زمانی و مکانی ما جور درنمیآید.
ططری درباره اینکه چگونه میتوان این مشکل را در حوزه تاریخ شفاهی حل کرد افزود: با یک کار خطی نمیتوان در این مسیر جلو رفت، بلکه انجام این امور به برنامهریزی و مطرح شدن آنها در مجامع دانشگاهی نیاز دارد، زیرا هنوز دانشگاههای ما تاریخ شفاهی را به عنوان یک روش علمی نمیشناسند.
وی در ادامه به برگزاری همایشها در حوزه تاریخ شفاهی اشاره کرد و گفت: سالانه همایشهای بسیاری در این زمینه برگزار میشود، اما مهم آن است که چقدر این همایشها به اشتراک گذاشته و به جامعه تزریق میشوند. همایشها بسیار نامرتب برگزار میشوند. در واقع دولتی شدنِ خیلی از مباحث علمی مانند تاریخ شفاهی باعث شده است به کلیّتِ کار آسیب وارد شود. وقتی دولت بودجه داشته باشد، اعتبار خوبی در اختیار پژوهشگران قرار میگیرد و شروع به کار میکنند. وقتی هم که بودجه کم میشود کارها نیمهکاره باقی میمانند؛ پژوهشگر هم کار را رها میکند و به سراغ کار دیگری میرود. تئوریپردازی حاصل یک فرایند و پروسه است تا از آن علم بیرون بیاید. وقتی توجه به این امر در کشور متولی ندارد، نظریه و تئوری هم شکل نخواهد گرفت.
#تاریخ_شفاهی
@shahid_ketabi
🖤🏴 کوچکترین #شهید انفجار روز جمعه در نمازجمعه #قندوز افغانستان
💔 فَبِاَی ذَنب قُتِلَت؟😔
#تلنگر
@shahid_ketabi
نمیخواهم عکسش رو ببینم!
چند روز پیش بچه دار شده بود. دم سنگر که دیدمش، لبه ی پاکت نامه از جیب کنار شلوارش زده بود بیرون.
گفتم:"هان،آقا مهدی خبری رسیده؟"چشم هایش برق زد.
گفت:" خبر که... راستش عکسش رو فرستادن".
خیلی دوست داشتم عکس بچهاش را ببینم. با عجله گفتم:"خب بده، ببینم".
گفت:" خودم هنوز ندیدمش". خورد توی ذوقم.
قیافه ام را که دید، گفت:" راستش میترسم؛ میترسم توی این بحبوحهی عملیات، اگه عکسش رو ببینم، محبت پدر و فرزندی کار دستم بده و حواسم بره پیشش".
نگاهش کردم. چه میتوانستم بگویم؟
گفتم:" خیلی خب، پس باشه هر وقت خودت دیدی، من هم میبینم".
خاطرهای از شهید محمدرضا عسگری/
کتاب پرواز در قلاویزان،ص132
#نمونه_خاطره
#شهدا
#تلنگر
#شهیدان
@shahid_ketabi
🔺میخواستند #محمد_بنا رو با چاقو بزنن!!
#ابراهیم_هادی نگذاشت!
#سلام_بر_ابراهیم
#یادشهدابایکصلوات🌹
@shahid_ketabi
🌹#شهـید_حمــیدرضا_مدنی:
شـــیمیایی بود و برای درمـــــان به
انگلیس اعــزام شد. خـــــون، لازم
داشت. گفت: «خون غـیرمســلمان
بهم تزریق نکنید» تـــوجهی نکردند!!
ولی هرچه زدند، بدنش نپذیرفت! تا اینکه خون یک مسلمان جواب داد. پزشکش مسلمان شد و گفت: «معـجزه است!»
💌 #شهـــــید
#تلنگر
↬@shahid_ketabi
عکس استثنایی از سیودو شهید در یک قاب!
حدود ۲۴ ساعت پس از ثبت این یادگاری، ۳۲ نفر از عزیزانی که در عکس دیده میشوند، در آغازین روز نبرد عملیات کربلای ۵ مظلومانه خلعت شهادت پوشیدند...😞😭
#تلنگر
#اسناد
#شهدا
#نمونه_سند
@shahid_ketabi
💗شهید؛ شفیعی است که در آخرت به درد آدم میخورد
🔻رهبرانقلاب: همین الان هم کسانی که در دنیا هستند، بعضیها که با شهدا اُنس بیشتری دارند، در مشکلات زندگی متوسّل به شهدا میشوند و شهدا جواب میدهند.
🔹در این شرحِحالهایی که ما میخوانیم از خانوادهی شهدا، ازاینقبیل زیاد هست که همسر شهید، پدر شهید، مادر شهید دچار یک مشکلی میشوند، به شهید متوسّل میشوند؛ میگویند «تو که دستت باز است، تو که میتوانی، کمکمان کن»، و او کمک میکند. در برزخ هم همینجور است.
🔹شماها میروید دیگر؛ شماها
هم که ماندنی نیستید؛ من و شما همه رفتنی هستیم؛ ما هم همین عالم برزخ را، همین دالان را، همین وادی را در پیش داریم، به آنجا خواهیم رسید.
🔺وقتیکه رفتید، آنجا گرفتاریها زیاد است؛ اگر انسان آنجا بتواند شفیعی داشته باشد که این شفیع به درد آدم بخورد، خیلی قیمت دارد. این #شهید، شفیع شماها است. ۹۶/۰۳/۲۸
#آقا
#خاطره_شهدا
#شهیدان
#خاطره_نویسی
@shahid_ketabi