☫﷽☫
#تحریر_حم
💎@SMHM212
چالشهای امام
در تشکیل نظام
(بخش ۰۰۳):
قدمت و سبقت چنین دغدغهای به سال ۱۳۵۷ برمیگردد. به زمانی که #رژیم_شاه، سرکوب خونین #ملت_انقلابی را در دستور کار خود قرار داده و پیاپی بدان مبادرت ورزید و متقابلاً #ملت_رشید #ایران هم در قالب مراسم گرامیداشت #چهلم_شهدآء، زنجیرهای گسستناپذیر در انقلاب توفنده خود دنبال کرد.
#سفّاکی رژیم شاهنشاهی بمنظور حفظ و تداوم #حاکمیت_فساد و تباهی #سازمان_یافته اعوان و انصار آن، فرجامی بجز#سقوط_شاه نداشت.
لذا از همان زمان کشتارهای وحشیانه مردم #حق_طلب که طلیعه و نشانههای سقوط #رژیم_شاهنشاهی، پدیدار شد، مطلب #تشکیل_نظام، تبدیل به جدّیّت در تحقق آن و بالتبع کیفیت تشکیل آن گشت.
نشان به آن نشان که، تا آنزمان (نیمه اول ۱۳۵۷) #شعار_ملت؛ #استقلال_آزادی و #حکومت_اسلامی بود و هنوز به شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» تغییر نیافته بود.
چنانکه خود امام هم در کتاب #ولایت_فقیه خود از همین عبارت «حکومت اسلامی» استفاده کرده بودند و حتی یکبار هم از ترکیب «جمهوری اسلامی» یادی نکرده بودند! با مراجعه به کتاب مذکور (انتشارات امیرکبیر/چاپ۱۳۵۷/با همکاری نمایشگاه کتاب قم/چاپ و صحافی چاپخانه سپهر تهران
البته این کتاب مشتمل بر گفتارهای درس خارج امام در نجف در سال ۱۳۴۷ است که در سال ۱۳۴۸ نوشته و برای نخستینبار در سال ۱۳۴۹ در بیروت چاپ شد) میبینم که؛
حضرت امام، حدود ۲۸۰ بار کلمه #حکومت (اعم از موصوف و صفت و مضاف و مضافالیه و...) را به کار برده است که آنرا در حداقل ۶۰ مورد با کلمه #اسلامی (حکومت اسلامی) توصیف کرده است.
عبارات؛
تشکیلات اسلامی/حکومتی صالح
حکومت صالح/صالح و لایق
نظام/انقلاب سیاسی اسلام
حاکمیت اسلام
تنظیم امور جامعه
نظام/نظم اسلام/اسلامی
نظام/حکومت عادلانه اسلام/اسلامی
حکومت عدل عمومی/عدل و قانون
حکومت عدل/عدل اسلامی
حکومت قانون الهی بر مردم
حکومت شرعی/عمومی و سراسری
عدالت اجتماعی/نظام اجتماعی اسلام
ولایت/خلافت/ریاست/فرماندهی/حکومت
حکومت الهی/انبیاء
حکومت مشروطه
دولت حقه اسلامی»
نیز توصیفات دیگری هستند برای مفهوم «حکومت اسلامی» که متعدداً استفاده شدهاند ولیکن عبارت «جمهوری اسلامی» را حتی یک بار هم به کار نبردهاند!
نه تنها این، بلکه کلمه #جمهوری را که فقط ۲ بار استفاده کردهاند، در هر دو مورد آنرا در ردیف حکومتهای مشروطه و نامشروع و مذمومی مثل سلطنتطلبی و شاهنشاهی و... برشمردهاند(!):
۱) «فرق اساسی حکومت اسلامی با حکومتهای مشروطه سلطنتی و جمهوری در همین است. در این که نمایندگان مردم یا شاه در اینگونه رژیمها به قانونگزاری میپردازند در صورتیکه قدرت مقننه و اختیار تشریع در اسلام به خداوند متعال اختصاص یافته است. شارع مقدس اسلام یگانه قدرت مقننه است. هیچکس «حق قانونگذاری» ندارد و هیچ قانونی جز حکم شرع را نمیتوان بمورد اجرا گذاشت. بهمین سبب در حکومت اسلامی بجای مجلس قانونگذاری که یکی از سه دسته حکومتکنندگان را تشکیل میدهد، «مجلس برنامهریزی» وجود دارد.» (ص ۵۳)
۲) «در رژیمهای دنیا (چه سلطنتی و چه جمهوری یا هر شکل دیگر) [هم] اگر رئیس جمهور یا سلطان وقت از دنیا رفت، بر اوضاع دگرگون شد و رژیم تغییر کرد مقامات و منصبهای نظامی بهم نمیخورد.» (ص ۱۲۶)
⁉️ ولیکن چه میشود که معظمله در دیدگاه خود (بعد از حدود ۱۰ سال و از ۲۰مهر۱۳۵۷)، تجدیدنظر نموده و چنان بر ترکیب «جمهوری+اسلامی» تصریح و تأکید میورزند که حاضر نیستند کلمهای از آن، کم یا بر آن، زیاد شود؟!
زیرا که مسئله، صرفاً تأسیس و تشکیل حکومت نیست بلکه پایایی و پویایی آن هم باندازه اصل تشکیل آن، موضوعیّت دارد.
بهترین و کارآمدترین تضمینی که برای تداوم سالم و مطمئن حکومت، پیدا میکند همانا #جمهوریت است. یعنی مردمیسازی حکومت و به تعبیر مقام معظم رهبری؛ مردمسالاری دینی. زیرا که نظام بدون نهضت، فرجام نیک و مطلوبی ندارد و مانائی و زیبائی نهضت را در #حاکمان_نظام نباید جستجو کرد! زیرا که در #اخلاص_مردم، نهفته است ولیکن لازمست که پیاپی جلوهگری نماید.
البته با قاطعیت نمیتوان ادعا کرد که مردمیسازی حکومت یا برافراشتن نظام انقلابی، ابتکاری از جانب امامین انقلاب بود. زیرا که چنین الگوئی از #صدر_اسلام در قالب #بیعت، مطمح نظر و مهبط عمل بوده است.
نشان به آن نشان که؛ پیامبر اعظم(ص) علیرغم آنکه گزینش و انتصاب امیرالمؤمنین علی(ع) بر حکومت را مستند به اراده الهی فرمودند، #بیعت_مسلمین را هم بر تثبیت مطلب افزودند حتی بیعت #زنان را.
زیرا که #آحاد_مسلمین در #موفقیت_پایدار حکومت اسلامی، نقشآفرینی دارند و ضرورت آن در حدی است که باید در عنوان و ساختار تشکیل نظام نیز، بصورت صریح ملاحظه شود تا هرگز راه گم نگردد.
...ادامه دارد.
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۴ بهمن ۱۴۰۲
صفحات مجازی حم در ایتا:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎@SMHM212
چالشهای امام
در تشکیل نظام
(بخش ۰۰۴):
«حکومت اسلامی» یا «جمهوری اسلامی»؟
مسئله این است! (چالشی که ادامه دارد!)
عدول هوشمند از حکومت به جمهوری،
مزیّت جمهوری اسلامی بر حکومت اسلامی
و وقوع بزرگترین انحراف در جمهوری ا.ا.!!
(عدولی ارزشمند و ضامن پیشرفتوتعالی)
در طی ۹ مقالهای که تاکنون تحریر و به محضر #ملت_ایران و #امت_اسلام، تقدیم شد، عرض کردیم که، بزرگترین چالش امام راحلمان در تشکیل #نظام_ولائی خود (و پیشگیری از تبدیل تدریجی آن به رژیمی ویلایی!)، همانا #پایا_سازی و #پویا_سازی نهضت+نظام بود که بعد از سالها خلجان فکری با آن، بالاخره به بهترین راهحل مناسب، نائل گشتند.
اشاره کردیم که با توجه به مفاد درسی امام در موضوع #ولایت_فقیه در سال ۱۳۴۷ حوزه علمیه نجف، چنین دغدغهای حدود ۱۰ سال (تا ۱۳۵۷) طول کشید. ولیکن طبق گزارشی دیگر میبینیم که دغدغه مذکور، از سال ۱۳۲۲ آغاز گشته بود و ۳۵ سال، طول کشید تا جایگاه اصلی خود را پیدا کند:
«امام خمینی(س) در دوران مبارزه و بلکه پیش از آن در سالهای ۱۳۲۲ و ۱۳۲۳ با نگارش کتابهای «کشف اسرار» و «رساله الاجتهاد و التقلید»، «نظریه سیاسی #ولایت_فقیه» و اصل «تشکیل #حکومت_اسلامی» را (به عنوان جایگزینی برای #رژیم_سلطنتی مطرح کرد) نگارش این کتابها و بیان نظریه «تشکیل حکومت اسلامی» فصل جدیدی از زندگی امام خمینی(س) را در دنیای #سیاست نشان داد. پس از تبعید ایشان به #ترکیه در سیزدهم آبان ۱۳۴۳ ایشان با نگارش کتاب «تحریر الوسیله»، همه اداره امور سیاسی در #عصر_غیبت، به جز #جهاد_ابتدایی را از «اختیارات فقهاء» دانست؛ و با تدریس مبانی حکومت اسلامی و ضرورت آن در سال ۱۳۴۸ در حوزه نجف، ثابت کرد که خداوند، ولایتی را که #پیامبر_اکرم(ص) و #امامان_معصوم(ع) دارند، در #دوره_غیبت در اختیار #فقیهان_عادل قرار داده است تا آنان در روزگار غیبت، حکومت را به دست گرفته و با اداره امور #مردم و ایجاد #نظم، #قانون_اسلام را اجرا کنند.»
(سایت پرتال امام خمینی)
فلذا این سؤال، جای بررسی عمیق و دقیقی دارد که؛ با آغاز نیمه دوم سال ۱۳۵۷ و اوجگیری #انقلاب_اسلامی ملت ایران، چه چیزی رخ داد که امام بعد از سالها (۳۵ سال از ۱۳۲۲ لغایت نیمه اول ۱۳۵۷) ناگهان ترکیب #جمهوری_اسلامی را جایگزین عبارت #حکومت_اسلامی فرمودند؟! و حال آنکه، قبلاً #جمهوری را همردیف #رژیم_سلطنتی، قرار میدادند!
تنقیح این مطلب، از آنجایی ضرورت (اهمیتی و اولویتی) دارد که نه تنها چالشی برای امام در #تشکیل_نظام و بالتبع چالشی برای حامیان #حفظ_نظام بعنوان #أوجب_واجبات بلکه دقیقاً متناظر به بزرگترین #انحراف_سیاسی و اعتقادی در جمهوری اسلامی نیز است که بسیاری از #انقلابیون حتی بزرگ را به #ورطه_سقوط، افکند!
فرازی از گزارش مذکور، تأییدی بر بعضی از ادعای ماست:
«بر اساس منابع موجود ایشان نخستینبار در بیستم مهر ۱۳۵۷ در پاریس و در پاسخ خبرنگاران، تعبیر «جمهوری اسلامی» را به کار برد. ایشان در بیان نوع #حکومت_پیشنهادی خود بارها بر جمهوری اسلامی تأکید میکرد. و با این حال و با عنایت به دو رکن مهم حکومت اسلامی، یعنی «محوریت اسلام» و «توجه به رأی و نظر مردم» معتقد بود، شکل نهایی حکومت باید با توجه به شرایط و مقتضیات جامعه، به دست خود مردم تعیین شود. بر همین اساس پس از #پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ایشان #نظام_جمهوری_اسلامی را پیشنهاد کرد و بارها از مردم خواست به «جمهوری اسلامی»، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد رأی دهند.» (سایت پرتال امام خمینی)
چنانکه ملاحظه میفرمایید؛ «شکل نهائی» حکومت اسلامی (که از ۱۳۵۷/۷/۲۰ مشخص شده بود)، «پس از پیروزی»؛ (بدون کلمهای کم و زیاد!) «جمهوری اسلامی» تعیین گردید. ولیکن در ورای تحول «حکومت» به «جمهوری»، چالش عمیقی، برپا بوده که هنوز هم ادامه دارد و اگر تداومی نداشت، شاید در اولویت پردازش بنده، قرار نمیگرفت که در آستانه #انتخابات_ملی ایران، در بستر گرامیداشت #دهه_فجر به سر میبریم!
👌 لازمست ظرافت بیشتری در تحلیل مطلب، بخرج بدهیم؛
آیا واقعاً اراده امام خمینی، تشکیل حکومت «نخبگانی از جنس #فقهاء» بوده است که آنرا در ذیل عبارت «ولایت فقیه»، مورد طرح و پیگیری خود قرار داده بودند؟! و آیا در تغییر عبارت حکومت به جمهوری، قصدشان آن بوده است که #جمهور مردم و #ملت (و امت اسلام) را نیز در حکومت قانونی، شریک فقهاء عالم، عادل و صالح نمایند؟!
برای جواب مناسبتر سزامند است که عبارات #عربی مذکور را به #فارسی، ترجمه کنیم:
حکومت اسلامی = حکمرانی اسلامی
جمهوری اسلامی = مردمیّت اسلامی!
«مردمیّت» چه وجه تمایزی بر «حکمرانی» دارد؟ آیا اساساً مردمیّت، معنا و مفهومی از حکومت، حاکمیت و حکمرانی دارد؟! فتأمل!
..ادامه دارد.
✍سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۵بهمن۱۴۰۲
صفحات مجازی حسینی منتظر در ایتا:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
17.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌اهمیت درس خارج ولایت فقیه امام خمینی در کاخ سفید آمریکا
(درس خارج امام خمینی ، نجف اشرف
سال ١٣۴۶)
📚در کتاب بحران، نوشته حامیلتون جردن، رئیس ستاد کاخ سفید آمده است :
زمانی که آیت الله خمینی در نجف درس ولایت فقیه می گفت هر روز ترجمه می شد و روی میز کارتر رئیس جمهور آمریکا قرار می گرفت، ما می خواستیم بدانیم افکار آیت الله خمینی و نحوه اداره کشور ایران در آینده چگونه خواهد بود....
#ما_ملت_امام_حسینیم
https://eitaa.com/joinchat/910361170C995d479438
☝️از پیامهای وارده☝️
👌 کتاب ولایت فقیه (حکومت اسلامی) مشتمل بر ۱۳ جلسه درسی امام خمینی در نجف اشرف (از ۱ لغایت ۲۰ بهمن ۱۳۴۸) بود که توسط جلالالدین فارسی، نوشته و بعد از تأیید امام، در بیروت چاپ و در سال ۱۳۴۹ منتشر شد.
ترجمه آن برای کارتر در سال ۱۳۵۷ صورت گرفت که در جایگاه ریاست جمهوری آمریکا بود.
سلام
لطفاً با کلیک روی نوشتههای آبیرنگ،
به صفحات مجازی حسینی منتظر بپیوندید:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
گروه هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎@SMHM212
چالشهای امام
در تشکیل نظام
(بخش ۰۰۵):
صیرورتی از حکومت به جمهوریت؛
(عدول یا استبصار؟! و یا #غنی_سازی نظام؟)
اشاره شد؛ عدول امام از #حکومت به #جمهوری، لابد مزیّت خطیری داشته است که معظمله بعد از ۳۵ سال (از ۱۳۲۲)، قلم زدن و سخن گفتن از «حکومت اسلامی تحت امر #ولی_فقیه»، چنین تحولی را در آستانه #پیروزی_انقلاب_اسلامی #ایران، رقم میزنند.
وقوع بزرگترین انحراف در جمهوری اسلامی ایران (که از همان زمان #تشکیل_نظام، آغاز شد و همچنان ادامه دارد!)، بهترین دلیل برای صحّت ژرفاندیشی حضرت امام بود.
یکی از علل ایجاد و تداوم انحراف (پایانپنداری نهضت با مستقرپنداری نظام!) عدم توجه دقیق به معنا و مفهوم #جمهوری بود و است.
آیا جمهوری مد نظر امام (در ترکیب «جمهوری اسلامی» بدون کلمهای کمتر یا بیشتر) همان جمهوری بود که معظمله، قبل از تاریخ ۱۳۵۷/۷/۲۰ آنرا در ردیف حکومتهای مشروطه و سلطنتی و... یاد میکردند؟! یا اینکه امام تعریف خاصی از جمهوری دارند که متمایز از مفهوم سابق و جاری این واژه است؟!
تحلیلگری نوشته:
«در نظر امام خمینی(س) رژیم جمهوری اسلامی مانند دیگر جمهوریهاست؛ با این تفاوت که قانون آن باید #قانون_اسلامی باشد و همین تکیه بر #محوریت_اسلام، نظام جمهوری اسلامی ایران را از دیگر رژیمهای جمهوری جدا میکند؛ بنابراین نظیری در #جهان_سیاست ندارد. همچنین ایشان معتقد بود «جمهوری اسلامی» الهام گرفته از رویه پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) و متکی به #آرای_عمومی_ملت و نتیجه نهضتی اسلامی است که بر اساس #کتاب و #سنت رسول الله(ص) شکل گرفته است. ایشان خاطرنشان کرده است #ملت_مسلمان_ایران، جمهوری اسلامی را میخواهد نه #جمهوری_دمکراتیک و نه #جمهوری_دمکراتیک_اسلامی و نه جمهوری تنها را»
همچنین در فراز دیگری افزوده:
«جمهوری اسلامی ایران، همانگونه که امام خمینی(س) نیز خاطرنشان کرده است، نظامی #الهی و #مردمی است که مردم ایران با اعتقاد دیرینه خود به #دین_اسلام، محتوای #حاکمیت_اسلامی را در #قالب_جمهوری برگزیدهاند و میان #اسلامیت و #جمهوریت پیوندی تنگاتنگ ایجاد کردهاند.» (سایت پرتال امام خمینی)
«جمهوری الهامگرفته از رویّه نَبَوی و وَلَوی و سنت محمدی و علوی»، تعریفی دارد که قاعدتاً آنرا از سایر رژیمهای جمهوری، متمایز میسازد. بنابراین؛ #جمهوری خمینی را باید در سپهر سیاسی متفاوتی، تعریف کرد!
برای تقریب و تفهیم بهتر مطلب، نکته دیگری، قابل توجه و تأمل است. امام در طی ۳۵ سال، در قالب عناوین «حکومت اسلامی»، «ولایت فقیه»، مردم و #علمای_اسلام را به حاکمیتی دعوت میکند که قاعدتاً اگر تحقق یابد، عالیترین قامت برای چنین ردایی، همانا خود امام (بعنوان بهترین مصداق ولیفقیه) است ولیکن ایشان از این عناوین، بیزاری جستهاند و میجویند:
«خاک بر سر من که بخوام #استفاده_عنوانی از شما بکنم. خاک بر سر من که بخوام خون شما ریخته بشود و من استفادهش رو ببرم»!
استفاده عنوانی از «ولی فقیه» و «حاکم اسلام» را امام منزجرانه پس میزند! چرا؟!
اگر شخصی مثل حضرت امام، از پذیرش چنین عنوانی، پرهیز نماید، پس چه کسی دیگر باید این مسئولیت را بر عهده بگیرد؟! آیا امام تعارف میکرد یا اینکه جدی میگفت و نگاه خاصی به قضایا داشت؟!
بهتر است برگردیم به طرح سؤالاتی کلیتر، مقدمتر و کلیدیتر!
۱) آیا امامی که مدت ۳۵ سال از «حکومت اسلامی تحت امر ولایت فقیه»، قلم زد و سخن گفت، در نیمه دوم سال منتهی به #پیروزی_انقلاب، ناگهان از این ادعای خود، عقبنشینی کرد؟! آیا از اسلامی گشتن حکومت منصرف شد یا از ولایت یافتن فقیه؟!
آیا او با دیدن خال لب دوست، از مسجد و از مدرسه بیزار شد؟!
من بخال لبت ای دوست گرفتار شدم
چشم بیمٰار تو را دیدم و بیمار شدم ..
غم دلدار فکنده است بجانم شرری ...
که من از مَسجد و از مَدرسه بیزار شُدم
(سایت پرتال امام خمینی)
۲) آیا در ارزیابی قبلی خود که جمهوری را همردیف سلطنت، منحوس و پلید و حداقل نامشروع قلمداد میکرد، ناگهان طی فرایندی سریع از استبصار به این نتیجه رسیدند که در باره جمهوری، برداشت اشتباهی داشته است و بلکه ضرورت دارد که همان جمهوری را بالا آورد (یا در جایگاه واقعی خود ببیند!) و هدف ۳۵ ساله و بلکه بیشتر خود را در آن متمرکز سازد بدون کلمهای کم یا بیش؟!
بنظر حقیر؛ حضرت امام بعنوان #معمار_کبیر انقلاب و نظام، نه از استدعای ۳۵ ساله خود در امر خطیر تشکیل حکومت اسلامی و ولایت فقیه، دست کشیدند و نه در تعریف جمهوری، به #بصیرت_سیاسی جدیدی دست یافتند.
بنابراین نه عدولی صورت گرفت و نه تغییر و تحولی رخ داد، بلکه قضیه غیر از اینهاست که بنده آنرا «غنیسازی نهضت+نظام» تلقی میکنم که نیازمند توضیح است.
..ادامه دارد.
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۶ بهمن ۱۴۰۲
صفحات مجازی حسینی منتظر در ایتا:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎 @SMHM212
چالشهای امام
در تشکیل نظام
(بخش ۰۰۶):
انقلاب تـــــــــــــــا کـــــــــــــــی؟!
🙏 لطفاً اجازه بدهید قبل از ادامه مبحث، اشاره مستندی به بزرگترین انحرافی داشته باشیم که در طی برخی از پیامهای قبلی مورد اشاره قرار دادیم:
بزرگترین و بدترین انحرافی که در #جمهوری_اسلامی_ایران رخ داد، طرح همین سؤال بود! زیرا ناخودآگاه جوابی میطلبید که در آن لابداً باید سرآمدی برای #خاتمه_انقلاب، تعیین شود!
امام خمینیره، پیوسته در صدد اقامه انقلابی بزرگتر از انقلاب قبلی، بودند. چنانکه تسخیر #لانه_جاسوسی #آمریکا را انقلابی زیادتر از #انقلاب_اول، نامیدند.
سیدالشهدای نهضت+نظام (آیةالله #شهید_بهشتی)، انقلاب را آئینی میدانستند که #تا_ابد» باید باقی بماند.
امام خامنهای نیز در اولین فرازهای بیانیه گام دوم خود، بر همین عبارت (تا أبد) تصریح میکنند که؛ « #انقلاب_اسلامی پس از #نظام_سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان #جوشش_انقلابی و #نظم_سیاسی_اجتماعی، تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریه #نظام_انقلابی تا ابد دفاع میکند.»
ولیکن امثال هاشمی، فریدون و... (علیرغم سوابق انقلابیگری)، پنداشتند که جواب «انقلاب تا کی؟!»، #تا_ابد نیست! آنها #نظام را گورستان #نهضت تلقی کردند! چرا؟!
چرائی این مسئله، نیازمند توضیح است. البته شهید بهشتی، علت آنرا (در همین نماهنگ☝️)، به #ضعف_نفس نسبت دادند. ولیکن تأملات بیشتر و دقیقتری را میطلبد.
...ادامه دارد.
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۶ بهمن ۱۴۰۲
صفحات مجازی حسینی منتظر:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
گروه هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🌹
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎 @SMHM212
♣️ ابعاد وجودی سهگانه ما
(بخش اول):
👌 خاطرم نیست این مقاله (فراتر از فروتر! در نقد یک نماهنگ) را سالها قبل برای اولینبار در واتساپ یا تلگرام (و شاید در بلاگفا!) به اشتراک گذاشتم! بنظرم از این سؤال آغاز شد که کسی از علت کمرونقی جماعات پرسیده بود که جواب مختصری داده بودم. اول جوابیه مذکور و آنگاه مقاله را تقدیم میکنم:
بنظر این حقیر؛ ریشه در #ثقالت و سنگینی و گرایش به حیات مادی و زمینی (اثاقلتم الی الارض؟!) دارد!
#قرآن، ابعاد وجودی ما را در سه ساحت؛ #بشریتی، #انسانیتی و #آدمیتی خلاصه میکند.
(کلمه #بشر را بیشتر از ۳۰ مورد و کلمه #آدم را کمتر از ۳۰ مورد و کلمه #انسان را بیشتر از مجموع آندو به کار برده است)
رفع #نیازهای_بشریتی (کاملا #مادی و #دنیوی و بعبارتی #حیوانی) در اولویت اول این موجود است.
تأمین #نیازهای_انسانیتی (نیمه مادی - نیمه معنوی) در اولویت دوم اقدامات این موجود قرار دارد.
تهیه #نیازهای_آدمیتی (کاملا #معنوی و #ملکوتی) در اولویت آخر این موجود است!
مگر آنکه #تربیت شده باشد به #تربیت_أحسن_الهی» که آنگاه این اولویتها ۱۸۰ درجه جابجا خواهند شد.
معمولا قریب باتفاق انسانها (ولو در لفافه #مذهبی و حتی #حزب_اللهی و باصطلاح #ارزشی بودن!) از چنین تربیتی کمتر برخوردار هستند!
#نماز_جماعت، عمدتا جنبه معنویتی و آدمیتی دارد و لذا مطلوب اول جنبه بشریتی و مادیتی انسانها نیست.
البته مواهبی که شما شمردید (و امور دنیوی را هم در آن مورد لحاظ قرار دادید!)، اگر واقعا محسوس باشد اقدام به اقامه آنرا در اولویت دوم قرار میدهد.
#بشریت میل به #ثقالت دارد بر خلاف #آدمیت که عشق به #هدایت دارد.
لذا تنها راه احیاء و توسعه نماز جماعت همان راهکار قرآنی است؛
۱- بالحکمة
۲- الموعظة الحسنة
۳- جدل أحسن
(جدل حسن هم #پیشرفت و #موفقیت پایداری نخواهد داشت. فلذا فقط #جدل_أحسن، آنهم بعد از بیان #حکمت و انجام #موعظه_نیکو) ...
+ نقادی یک نماهنگ:
⁉️ فراتر از فروتر!
⁉️ نژاد = مذهب ؟!
⁉️ بشریت =/= مذهب؟!
👌 #شیطان که دشمن #انسان است در #قلوب انسانها به أشکال مختلفی #نفوذ پیدا میکند.
👌 یکی از کاربستهای شیطان، استفاده از برخی #جنود_باطنی انسان علیه بعضی جنود باطنی دیگر اوست!
👈 فرضا عواطف و احساسات پاک انسان (با مرکزیت در #قلب) را بر میانگیزد تا افکار و براهین انسان (با مرکزیت در #عقل) را تهی و فاسد نماید!
🌀 اخیرا فیلمی در #فضای_مجازی، منتشر میشود که مثال روشنی از این #تاکتیک_شیطانی است. در فضائی از حاکمیت احساسات، یک جوان یمنی شاغل به تحصیل در یک کشور #اروپایی را میبینیم که بعلت فقر خود و خانواده، سالها از دیدار همدیگر محروم هستند. تا اینکه جمعی از دانشگاهیان میزبان طی برنامهای نوعدوستانه امکان ملاقات آنها (در قالب شوهای نمایشی!) را فراهم میسازند. تا اینجای قصه، همهچیز خوب پیش رفته است ولیکن پایانبخش حاشیه نوشتاری این کلیپ، جملهای هست که بجز بهرهبرداری شیطانی و مصادره آن به زیان انسان چیزی نیست. زیرا ادعا میکند؛ «بشریت فراتر از نژاد و مذهب است.»!
و اما شرح و نقد این شبهه ظریف (اول؛ توجیه مثبت آنگاه نقادی):
الف) توجیه جمله اعوجاجی:
۱. #نژاد و #مذهب را همسان میپندارد. شاید بخاطر اینکه قدر مشترک آنها #تعصب بر عدم همرنگی با دیگران است.
یعنی نژادپرستها بلحاظ تعصبات نژادی، خود را تافته جدابافته از دیگران میدانند و خودبرتربینی نژادی باعث عدم احترام و بالتبع عدم #خدمت به دیگران میگردد.
همچنین #مذهبیون هم بلحاظ مراعات برخی #احکام_مذهبی قاعدتا دارای انضباطی در #روابط_اجتماعی خود هستند که اجازه نمیدهد براحتی با دیگران درآمیزند و با دیگران (کافرین؟) درد مشترک یا احساس مشترکی داشته باشند.
بنابراین ویژگی مشترک نژادیون و مذهبیون، همانا افتراق با دیگران است که ناشی از خودبرتربینی یا کمتربینی دیگران است.
۲. بشریت را در اینجا در مقابل #حیوانیت (هواپرستی) یا بمفهوم آزادمنشی در مقابل جزمیّت و خودخواهی به کار برده است که البته عامیانه است.
در متون مشابهی معمولا از کلمه انسانیت استفاده شده است.
و در موارد دقیقتر از کلمه حُرّیّت بهره گرفته شده است. همچنانکه #امام_حسین(ع) در روز #عاشورا هنگام تقاضای #آب برای إطفاء عطش طفل نوزاد خود یا جلوگیری از حمله به خیام زنان و کودکان خود (حداقل تا زمانی که او زنده است)، مهاجمین را دعوت به حُرّیّت میکند؛
«إن لَم یَکُن لَکُم دینٌ و کُنتُم لاتَخافونَ المَعادَ فَکونوا اَحراراً فِی دُنیاکُم»؛ اگر دین ندارید و از قیامت نمیترسید، لااقل در دنیای خود آزاده باشید. (بحارالانوار/ج۴۵/ص۵۱)
زیرا عربها ادعا داشتند که از #احرار هستند و لذا مرتکب رذالت نمیشوند!
...ادامه دارد.
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
صفحات مجازی حسینی منتظر در ایتا:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎 @SMHM212
♣️ ابعاد وجودی سهگانه ما
(بخش دوم):
👈 بنابراین چیزی (از قبیل؛ بشریت، انسانیت و حرّیت) بنیادیتر از گرایشات و اعتقادات نژادی و مذهبی هم وجود دارد که میتواند تعیینکننده رفتار اجتماعی انسانها باشد و آنان را به همگرایی و رفتار صحیح سوق دهد.
👌 ب) اشکالات قضیه:
۱- بشریت؛
#بشریت در افواه عوام ممکنست در مقابل #حیوانیت و پایبندی به #غرائز_حیوانی و بالتبع عاری از صفات نیک انسانی و نوعدوستی به کار برود ولیکن بنده بعنوان یک محقق #معارف_دینی لازمست توضیح بدهم که؛
در نگاه قرآن کریم؛
بشریت همان حیوانیت است که البته شامل همه مشترکاتی میشود که همه انسانها با حیوانات دارند از قبیل؛ جسم و پیکر و اعضاء و جوارح و نیز غرائزی که موجب حیات و بقای این مخلوق (حیوان ناطق؟!) میگردد.
#بشر از بشره (و جمع آن) بمعنای پوست، مشعر بر کالبد ظاهری این موجود است. در واقع #انسان هم همان مجموعهای از ترکیبات بافتهای حیوانی است که پوستی بر آنها کشیده شده است و آنچه از آن مشهود است پوست و جنبه فیزیکی آنست.
فلذا بهتر است هنگام استفاده از کلماتی که قصد تخطئه حیوانیت و غرائز حیوانی را دارد بجای واژه بشریت از عبارت #انسانیت استفاده شود.
ولیکن انسانیت هم (که در متون مشابه معمولا بعنوان یک «دین کامل» یاد میشود!) عبارت چندان مناسبی نیست.
زیرا ایضا در #معارف_قرآنی؛
بشر (در مقابل #جن و #حیوان و #ملائکه؟) دارای دو بُعد وجودی دیگر هم است که وجوه افتراق این مخلوق از سایر خلائق است.
انسان/انسانیت (از سه ریشه نسیان یا نَوَسان و یا إنس) بر خلاف بشر/بشریت (که جنبه #مادی دارد) دارای جنبه #معنوی است.
به عبارتی؛ بشریت ابعاد سختافزاری و انسانیت ابعاد نرمافزاری ما را تشکیل میدهد.
در نتیجه معمولا بشریت (=حیوانیت) در مقابل انسانیت (=معنویت) است که قاعدتا ترجیح بشریت بر انسانیت، در واقع ترجیح حیوانیت (سبُعیّت و بهیمیّت) بر انسانیت (عقلانیت و فرزانگی) است.
👈 انسان موجودی است که با دیگران و غیر خود و یا هوای نفس خود اُنس میگیرد. جویای انس و پذیرنده انس است و از آنجا که سریعا مأنوس میگردد، انسان نامیده شده است. این موجود حتی با #جمادات و #موهومات یا ترکیبی از این دو هم مأنوس میگردد (و #بت_پرست و #الهه_پرست میشود!) تا آنجا که با آنها همذاتپنداری پیدا کرده و یگانگی میجوید و معمولا دل کندن از آنها را هم بر نمیتابد!
چنانکه هماکنون حتی #ملت_رشید_ایران که داعیه #اسلام_ناب_محمدی(ص) دارد، متاسفانه دارای ماههایی است که اسامی آنها عمدتا یادآور الهههای موهوم نیاکان آنهاست و حتی نظامی ایدئولوژیک مثل #جمهوری_اسلامی_ایران هم جرأت تغییر این اسامی کهنهپرستانه و موهوم را ندارد!
👈 انسان موجودی است که معمولا گرفتار نسیان و فراموشی است و همه چیز را براحتی فراموش میکند. فلذا انسان نامیده شده است.
این تعریف در مقابل تعریف قبلی است و البته شگفتانگیز!
👌 طبق این تعاریف؛ انسان موجودی است که هم اهل أُنس آسان با همهچیز است و در عینحال اهل نسیان و فراموشی همان چیزهایی که با آنها مأنوس گردیده است!
خلاصه: انسان موجودی است که با #خالق خود أنس میجوید ولیکن همزمان #ناسی او میشود در حد «نسیاً منسیّا»!
👈 در وجه تسمیه انسان، انتساب انسان به نوسان هم خالی از وجه نیست!
زیرا این موجود بعد از تعلق #روح بر #جسم، دارای مرتبه وجودی سومی میگردد متفاوت از روح و جسم و لذا #نفس نامیده میشود.
نفس حالتی متغیّر در میزان وابستگی به روح یا جسم است. نفس گاهی به جسمانیت (حیوانیت) گرایش پیدا میکند و مظهر بشریت و پوستینگی و کدورت میگردد و لذا بهیمیت (گوسفندصفتی) و سَبُعیّت (گرگصفتی) میورزد که در این حالت #نفس_أمّاره نامیده میشود آنهم أماره به سوء! (إنّ النفس لَأمّارة بالسوء)
ولیکن این نفس بلحاظ نوسانی که در طبیعت خود دارد گاهی هم به #روحانیت (معنویت) گرایش یافته و مظهر #نورانیت و آدمیّت میگردد فلذا حُرّیت و #عقلانیت و عشقیت میورزد که در این حالت #نفس_مرضیة نام مییابد.
حد فاصل «نفس أمارة» تا «نفس مرضیة»، مراتبی است که به ترتیب از سطح بشریت لغایت آدمیت، عبارتند از:
نفس لوّامة
نفس عاقلة
نفس ملهمة
نفس مطمئنة
نفس راضیة
(قرآن: یآ أیّتها النفس المطمئنة إرجعی إلی ربّک راضیة مرضیة)
بنابراین #انسان همان «نفس»ی است که در مراتب #هفت_گانه خود دائما در #نوسان است.
امروز #اماره است و فردا #لوامه و پسفردا #عاقله و شاید روزی با توجه به الهامات الهی بتواند به مرتبه #مطمئنه و شاید #راضیه و حتی به #مرضیه برسد که #اعلی_علیین است.
و ایضا ممکنست در یک سیر قهقرائی و ارتجاعی پیاپی سقوط کند و تا خود را به #اسفل_سافلین نیافکند، بیقرار باشد.
...ادامه دارد.
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
صفحات مجازی حسینی منتظر در ایتا:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
گروه هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎 @SMHM212
♣️ ابعاد وجودی سهگانه ما
(بخش سوم):
#قرآن_مجید کلمه #بشر را بیش از ۳۰ بار به کار برده است و بیش از دو برابر آن از کلمه #انسان استفاده کرده است.
ولیکن ما را محدود به این دو مفهوم نکرده است، بلکه ساحت سومی هم برای ما منظور داشته است که اشاره به ارزشمندترین بُعد وجودی ماست در قالب کلمه #آدم و مفهوم «آدمیت» که کمتر از ۳۰ آنرا به کار برده است!
👌 #آدمیت همان #نفس_مرضیة است که مقامی بس رفیع و تقریبا دست نیافتنی است!
چنانکه ظریفی گفت: «ملا شدن چه آسان، آدم شدن چه مشکل!»
و دقیق دیگری تکمیل کرد که: «ملا شدن چه مشکل، آدم شدن محال است»!
آدمیت فراتر از انسانیت است همچنانکه انسانیت فراتر از بشریت است.
👈 در بشریت هیچکسی بر دیگری برتری ندارد حتی برگزیدهترین مخلوق خدا که معترف است به «قل إنما أنا بشر مثلکم»!
در بشریت همگان مثل هم هستند ولو اینکه خواص جسمانی انواع تیرهها و نژادها با هم بسی متفاوت باشند؛ از سفید تا سیاه و از کوتاه تا بلند و...
اما در انسانیت بلحاظ «نوسان نفوس»، تفاوتها بسی هست که بلحاظ ناپایداری آنها ایضا نمیتوان ارزیابی دقیقی از آنها به عمل آورد.
ایبسا #عابد و زاهدی که یکشبه و بلکه در یک لحظه سقوط میکند و ایبسا #عاصی و #طاغی که مقبولیت #توبه پیدا کرده و صعود مییابد.
(و المخلصین فی خطر عظیم)!
۲- و اما مذهب؛
مطلقگوئی و کلیگوئی در این حیطه، بسیار ابلهانه است.
زیرا کدام مذهب؟ سؤالی است که #عقل اجازه نمیدهد کسی از جواب دادن بدان بگریزد.
آیا هر مذهبی محکوم است؟! در حالیکه در زمین شاهد #انوع_مذاهب هستیم که بعضا تا ۱۸۰ درجه در مقابل همدیگر قرار دارند.
مذهب علیه مذهب یک واقعیت و بلکه حقیقت است.
به تعبیر قرآن؛ «لکم دینکم و لی دین» که بعد از تأکید و تکرار عجیبی بر مرزبندی #کفر و #ایمان، بیان میشود.
⁉️ محکومیت هر مذهبی به همسانی با نژادپرستی (در حالی که برخی مذاهب از جمله #مذهب_تشیع، آنرا شدیدا تخطئه کرده و میکنند) چه وجهی از خردمندی و درایت دارد؟!
✅ محکومیت همه مذاهب بصورت یکپارچه، نهایت بلاهت و سفاهت است.
و اتفاقا آفرینش صحنهای که بهانه تحریر این مقال گشت، از تأکیدات مصرحه مذهب ماست.
مذهبی که #رسول آن «رحمة للعالمین» است (و البته شمشیری آخته علیه #ظالمین بیرحم #ضد_بشریت و #ضد_انسانیت و #ضد_آدمیت)
بنابراین در انتخاب عبارات و کلمات خود باید بسیار اهل دقت و نظر باشیم تا بخاطر اهمالگوئی، موجب تضییع ارزشهائی نباشیم که در ذات خود آنها را #مقدس و #متعالی میدانیم.
و اینکه حواسمان به #شیطان_لعین (#ابلیس_رجیم) باشد که با سلاح «ارزش علیه ارزش» ما را از #صراط_مستقیم الهی، دور نسازد.
بنابراین بشریت (با مفهوم انسانیت و بلکه آدمیت) نه در مقابل #مذهب_حق است و نه بر مذهب حق برتری دارد.
⁉️ بشریتی که بجز حیوانیت (بل هم أضل) نباشد کی و کجا بر مذهبی که عین آدمیت (عاشق معشوق حقیقی و خادم للعالمین) است، رجحان دارد؟! فتأمل! و السلام
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
+ ابعاد حکمرانی قرآنی؛
(جواب کوتاهی به سؤالی که دو سال قبل (۱۴۰۰) یکی از دوستان راجع به وجاهت برگزاری یک دوره آموزشی در موضوع «حکمرانی قرآنی» توسط یک مؤسسه فرهنگی، پرسید:)
بسمه تعالی
حکمرانی قرآنی
چنانکه مستحضرید؛ #خالق_متعال در قرآن، ما را با سه عبارت؛ «آدم+انسان+بشر» معرفی میکند که نشان از سه بُعدی بودن ما دارد.
در اینجا از استدلال و تعلیل این عبارتپردازی عبور کرده و به ابعاد اجتماعی (محتاج حکمرانی) جامعه سه ساحتی؛ بشریتی، انسانیتی و آدمیتی اشارهای کوتاه میکنیم.
هر جامعهای که #فرصت_خلافت دارد، نیازمندیها و حوائج سهگانهای دارد که عبارتند از:
۱) حوائج و توقعات بشریتی
۲) حوائج و توقعات انسانیتی
۳) حوائج و توقعات آدمیتی
هر حکومتی بویژه از نوع #حکمرانی_قرآنی، ملتزم است تا به اجابت این حاجتها و #توقعات_ثلاثه بپردازد.
اجابت این نیازمندیهای سهگانه، امری کاملا تخصصی است که قاعدتاً متخصصین آن باید تربیت شوند.
امر خطیر #تربیت_متخصصین حکمرانی قرآنی (متخصص در اجابت تمنیّات بشری، نیازمندیهای انسانیتی و حاجتهای آدمیتی جامعه) قاعدتاً رهین معرفتشناسی، برنامهریزی و امکانات ضروری آنست.
البته این امر یک #تکلیف_حاکمیتی است ولیکن در قالب «اُمّة یدعون الی الخیر» هم قابل پیشبرد است و بالتبع «السابقون السابقون؛ اولئک المقربون»!
حال که «مرکز تربیت مدیران قرآنی» تحت پوشش «بنیاد قرآن» مصمم به رِدامندی جبّه «امة یدعون الی الخیر» است، باید مهیای «عزم عظیم»ی گردد.
فلذا باید دید؛ #الزامات_عزم_عظیم چیستند و کدامند؟
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
صفحات مجازی حسینی منتظر در ایتا:
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
گروه هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏
11.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎 @SMHM212
چالشهای امام
در تشکیل نظام
(بخش ۰۰۷):
عدول هدفمند و هوشمند امام
مباحثی در بخش ۰۰۵ سلسله مقالات «چالشهای امام در تشکیل نظام»، ظاهراً موجب بروز دو مورد سوءتفاهم شده و لذا نیازمند توضیح مختصری است:
۱) حضرت امام (رضوانالله علیه)، وقتی که پذیرش عنوان ولایت فقیهی و #حاکم_اسلامی برآمده از نهضت+نظام خونین #ملت_ایران، را برای خودشان پس میزنند، لابداً آنرا برای سایر #فقهاء نیز صلاح نمیدانند!
۲) اگر در امر جایگزینی جمهوری (بجای حکومت و ولایت)، توسط امام، عدولی صورت نگرفت، لابداً امام، اهل عدول نبودند یا نباید میبودند!!
ولیکن آن گفتههای بنده بدین مفهوم نیستند که امام، اهل عدول نبودند. چنانکه در همین فرمایش خود (نماهنگ ضمیمه)، صریحاً اعتراف به #عدول میکنند. زیرا که #مصالح_اسلام و #مسلمین، فراتر از سلیقههای شخصی در «نحوه پیشبرد امر خطیر نهضت+نظام» است.
بله زمانی بوده که معظمله تمایلی به ورود فقهاء و علمای صالح (از جمله خودشان) به #مناصب_حکومتی نداشتند و آنرا به صلاح #ملت و #روحانیت نمیدانستند ولیکن با ملاحظه شرایط خطرناکی که شکل گرفت، ایشان از آن مصلحتاندیشی خویش، عدول کردند به وجوب #مشارکت_میدانی #علمای_صالح در #امور_مملکت.
بنابراین امام هم اهل عدول بودند و هم ورود «روحانیت عالم و عادل و صالح» در «جایگاههای مورد نیاز نهضت+نظام» را #واجب_کفایی میدانستد.
ولیکن در قضیه #جمهوری بجای #حکومت، عدولی در میان نبود و بلکه دلیل آن، غنیسازی نهضت+نظام بود.
...ادامه دارد.
✍️سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۸ بهمن ۱۴۰۲
💠
🆔 @chelcheraaqHM
🎲
✅ چلچراغ معارف و احکام
🙏
☫﷽☫
#تحریر_حم
💎 @SMHM212
شیطانپرستی؛ جنگولکبازی اقلیت؟
یا اشتغال اکثریت؟! مسئله اینست!!
با دیدن چنین نمآهنگهای نفرتانگیزی، قطعاً مشمئز میشویم و بر آنها لعن میفرستیم ولیکن از کجا معلوم که خودمان هم در زمره شیطانپرستهایی نباشیم که در طول تاریخ زمین، #اکثریت #جوامع_بشری را تشکیل دادهاند؟!
عبارت قرآنی «وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا» فقط در ابتدای آیات ۴۰ و ۱۲۸ سورههای انعام و سبأ به کار رفته است که در هر دو آیه به بزرگترین محکمه عالم آفرینش بابت #شیطان_پرستی «اکثریت انسانها» اشاره دارد و اینکه به همین علت (العیاذ بالله)، اکثریت انسانها روانه #جهنم میشوند!
متهمین این دادگاه عظیم و عجیب در ردیف؛
اول؛ ملائکه
دوم؛ جنیان
سوم؛ انسانها
هستند! و موضوع محکمه عبارت از اینست که چرا بجای پروردگار متعال، اکثریت انسانها، #شیطان را پرستیدهاند؟!
و شاکی پرونده خود خدا و قاضی محکمه هم خود خداست!
ملائکه با افشاگری پشتپردهها، موجب تبرئه خود میشوند. فلذا خدای قهار، اکثریت انسانها را تقریباً یکجا به جهنم میریزد. البته آنها را (متناسب با دُمسوزی آنها) تدریجاً از جهنم خلاص کرده و روانه بهشت میسازد.
#قرآن، #گناهان را تعبیر به #ذنوب (جمع ذنب و #ذنب یعنی دُم؛ بِأیِّ ذَنبٍ قُتِلَت؟!) نموده است! زیرا هر گناهی همچون دُم، دنباله «انسانِ مُذنِب» است و تا از بین نرود، صاحبش را به جهنم میکشاند! در واقع؛ جنهم جایگاهی است برای دُمسوزی انسانهایی که (بر خلاف حیوانات) بدون دُم آفریده شده بودند! (رمضان)
✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۹ بهمن ۱۴۰۲
💠
🆔@chelcheraaqHM
🎲
گروه چلچراغ معارف و احکام
🙏