eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
417 عکس
61 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
جزوه طوفان الاقصی نهایی.pdf
1.33M
3⃣ یادداشت‌هایی درباره طوفان الاقصی 📚 مجموعه یادداشت‌هایی که طی چندماه گذشته درباره طوفان الاقصی به نگارش درآمد (بیش از 30 یادداشت)، دراین جزوه تجمیع شده است. 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 چه باید کرد؟ (تأملی درباره آینده و بازسازی جبهه انقلاب و مناسبات اجتماعی) (1) مقدمه 1. امروز باید
📝 چه باید کرد؟ (2) 1) ما معمولاً پس از هر شکست سیاسی، مشغول انواع تحلیل‌ها و آسیب‌شناسی می‌شویم. بعد از مدتی که به شرایط موجود عادت کردیم و درد شکست التیام یافت، برمی‌گردیم به تنظیمات کارخانه و کارهای قبلی. 2) ما معمولا حوصله کارهای بلندمدت و نداریم. لذا به جنس کارهای سیاسی دم‌دستی و کنش‌گری آن‌چنانی دم انتخابات روی می‌آوریم. درحالی‌که تعامل با جامعه و گرفتن نبض آن را نمی‌توان از لایه سیاست و آن هم با هیجان زودگذر دنبال کرد. 3) قبلاً در دوران دولت شهید درباره‌ی مسئله‌ای به‌نام "فرصتِ داشتنِ دولت" نوشتم که جبهه انقلاب در مسند قوه مجریه بود. https://eitaa.com/taalighat/1149 اکنون باید درباره "فرصتِ نداشتن دولت" تأمل کرد. به‌جای حرص خوردن باید دراین مقطع یک فرصت راهبردی دید. فرصت و فرصت 4) سخن از بازسازی جبهه، مناسبات جبهه انقلاب باهم و با جامعه است. گفتگو درباره ابعاد و اضلاع این بحث فراتر از کشش یادداشت‌های فجازی است و برخی نیز غیر قابل انتشار. اما تلاش می‌کنم برخی موارد را به‌مرور تقدیم کنم و باقی موارد را در حلقه مباحثات دوستانه انشالله بحث می‌کنیم. 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 چه باید کرد؟ (2) 1) ما معمولاً پس از هر شکست سیاسی، مشغول انواع تحلیل‌ها و آسیب‌شناسی می‌شویم. بع
📝 چه بايد کرد؟ (3) فرصت نداشتنِ دولت 1⃣ فصل بازگشت به مردم 🔹 اساساً نقطه عزیمت و کانون حرکت او با کانون حرکت و اقدام متفاوت است. انقلاب از آغاز می‌کند و جریان غرب‌گرا از و مسندهای حاکمیتی. پس نقطه عزیمت و تمرکز همت‌ها متفاوت می‌شود. پس "نداشتن دولت" نیز "فرصت" می‌شود. 🔹 همین تفاوت در موجب می‌شود کنش‌گری هریک چه در زمان برخورداری از دولت یا عدم برخورداری متفاوت شود. هرچند جریان انقلابی نیز برخورداری از دولت را فرصت می‌داند و برای آن برنامه‌ریزی نیز دارد اما نبودن در رأس هرم قدرت، او را متوقف نکرده و از کنش باز نمی‌دارد. 🔹 پس امروز که جریان انقلابی در رأس قوه مجریه نیست، وظایفش پایان نمی‌یابد. و باید از این به نفع انقلاب بهره ببرد. عزلت مایه و بازیابی و است و حال که بار اداره را بر دوش نداریم باید درباره مسائل مهم بیاندیشیم و بارهایی که در چنين موقعیتی امکان برداشتن دارد را برداریم. 🔹 بنابراین مهمترین اقدام جریان انقلابی طراحی مناسبات اجتماعی و است. چرا که رأس المال انقلاب مردم اند و با مردم است که انقلاب پدید آمد، می‌ماند و به پیش می‌رود. پیش‌نیاز این امر جبهه انقلاب و اساساً احیای زیست اجتماعی است. 2⃣ فصل بازسازی جبهه 🔹 از سوی دیگر بخشی از فهرست کارهایی که در فرصت نداشتن دولت می‌توان به آن اندیشید عبارتند از: 1. بازیابی هویتی و بازسازی فکری 2. بازسازی ساختاری و قوام درونی 3. امتدادیابی اجتماعی و توسعه 4. شناسایی آسیب‌ها و درمان 5. ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی 6. تلاش برای شناخت بهتر کشور، امر اداره و حکمرانی و گلوگاه مشکلات 7. شناخت راه‌حل‌ها و حل مسئله در مقیاس مقدور 8. بهره‌مندی از دسترسی به نقاط اتصال به حاکمیت (نهادهای ذیل ولی فقیه) و ارتقای عملکرد آن‌ها 9. اتصال به ذهنیت اجتماعی و ایستادن در نقطه پاسخ و اقناع (نقطه تبیین) 10. آینده پژوهی نیازهای انقلاب و ایجاد آمادگی برای آینده‌های محتمل 11. طراحی انسان عصر انقلاب اسلامی و تلاش برای کشف مسیر تحقق آن و تبدیل آن به خواست عمومی 12. تجربه‌نگاری نخبگان انقلابی که در حاکمیت حضور داشتند از زاویه حکمرانی و مسئله برای مماس شدن با مسئله عینیت 13. شناسایی مدیران انقلابی نسل جدید که در دولت شهید رئیسی خوش درخشیدند و بهره‌مندی از ظرفیت آن‌ها 14. خیز بلند برای ساخت ایران قوی براساس همه لوازم ایجابی و سلبی آن 🆔@taalighat
"قالوا بلی" به گریه برای تو گفته‌ایم... ما پای سوختن ز غمت ایستاده‌ایم 🆔@taalighat
✅ دو یادداشت بسیار خوب از حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب‌الله بابایی از اساتيد برجسته علوم انسانی و حوزه مطالعات تمدنی، باعنوان "" که در نقد سخنان اخیر وزیر علوم نگاشته شده است و توصیفی از وضعیت حوزه امروز است و می‌توان آن را ادامه دغدغه یادداشت‌های "حوزه‌ای که نمی‌شناسیم" دانست: https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1575 https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1576 🆔@taalighat
🖤 پیامبر اعظم، وجودی که قدرش را نمی‌دانیم ☘ یادم می‌آید برخی منبری های قدیمی وقتی خطبه ابتدای را می‌خوانند و به نام مبارک رسول‌الله صلی الله علیه و آله می‌رسیدند، به نشانه احترام نیم خیز می‌شدند و سر را به نشانه تعظیم فرود می‌آوردند. این نوع از بروز خضوع و ادب نسبت به پیامبر مکرم اسلام برایم معنای خاصی داشت. یکی از ویژگی‌های قدیمی‌ها بود. قدر نعمت‌ها را می‌دانستند. ☘ ما را نمی‌دانیم. حداقل اندازه عظمتی که او رقم زده است، نمی‌دانیم. پیامبری که از میانه فراگیر در غرب و شرق، اسلام عزیزی را به ارمغان آورد که شاگردان بی‌نظیری چون عمار و و ابوذر و مقداد و حمزه و... تربیت کرد. ☘ ما حتی معنای را درست تبیین نمی‌کنیم، پیامبر خاتم، دین خاتم و اندیشه خاتم، و غالب است، اندیشه بی‌پایان است، دینی است که خدای متعال اراده فرموده: "لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون" پس ما هیچ بن‌بستی در مقابل دنيای و تمدن مادی نداریم. راه عبور از و رهانیدن انسان معاصر از چنگ شیطان مدرنیته، تمسک به ذیل اندیشه آسمانی پیامبر خاتم است. ☘ خاتم ما را به عالی‌ترین که خدای متعال وعده داد بود، می‌برد. نعمتی که ابعاد مهمی از آن در مقابل امم دیگر باز نبود. ☘ ما خود را، امکان تحول و تقرب خود را، امکان رسیدن به مراتب بالای توحیدی را مدیون وجود مبارک و نازنین پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم هستیم ولی او همچنان ناشناخته و است و ما نسبت به وجود مقدسش دچار شده‌ایم. با آنکه آموزه‌های دینی ما فقدان او را چنین عظیم توصیف می‌کند: أُُصِبْنَا بِک یا حَبِیبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ الْمُصِیبَةَ بِک حَیثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْی و حیث فقَدناک... فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ 🆔@taalighat
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏ 🆔@taalighat
وضعیت دارد از به تنزل پیدا می‌کند. وقتی فرقه ایجاد شد، دعوای حیدری _ نعمتی طبیعی است. 🆔@taalighat
درباره ماجرای پناهیان... 1. پناهیان چه گفت؟ یکبار مرور کنیم، گفت: دوقطبی سازی بد است. هرکسی دوقطبی ایجاد کرد با او برخورد کنید. چه کیهان باشد چه جمهوری اسلامی. کجا نسبت ناروایی به کیهان داد؟ گویی کسی بگوید: آقای رئیس قوه قضائیه هرکسی دزدی کرد و به بیت‌المال تعدی کرد با او برخورد کنید. چه پسر رهبری باشد چه پسر خاتمی باشد... بعد یک عده فریاد واسلاماه بلند کنند که تو به پسر رهبری نسبت دزدی دادی! اسلوب این نوع سخن اقتضا می‌کند هردو سر طیف را بیان کند، در وزان جمله شرطیه که تعلیق در آن جریان دارد نه اسناد. 2. اما درباره پناهیان، او کیست؟ وقتی به نگاه میکنم می‌بینم حلقه وصل مردم و دیانت منبری های اثرگذار هستند: طیفی دین خود را از مرحوم کافی گرفتند و طیفی از مرحوم فلسفی. طیفی پای منبر شیخ حسین انصاریان بزرگ شدند و طیفی پای منبر مرحوم فاطمی نیا. اما طی دو دهه گذشته طیف بسیار زیادی از پای منبر پناهیان بزرگ شدند و قد کشیدند. پناهیان برای شان از اسلام گفت، هم از جمال اسلام و هم از جلال اسلام. پناهیان از نماز خوب گفت، از تشکیلات گفت، از تقوا گفت، از اعتکاف گفت، از تربیت دینی گفت و همه با خوانشی جدید و معمولاً رو به جلو... و شد مایه رشد و ارتقاء طیفی از انقلابی‌ها. آغاز ماجرای را شاید خیلی ها به یاد نداشته باشند. چه کسی بیشترین محتوا را درباره این مناسک اجتماعی تولید کرد، بيشترين تبلیغ را کرد، سال‌های سال رفت و آمد، جماعتی از جوانان را با خود برد تا کم‌کم طعم آن را فراگیر کند. همین پناهیان سال‌های سال گفت. از واقعی گفت، وسط ده‌ها از اولین کسانی بود که سینه سپر کرد، فریاد زد، راه تحلیل را باز کرد. همان موقع هایی که بسیاری از منبری های انقلابی در تقیه یا سکوت یا تردید بودند. چقدر مثال یادمان می‌آید اینجا. 3. همه این‌ها یعنی پناهیان بی عیب و ایراد است؟ یعنی همه حرف های او درست است؟ یعنی هیچ نقدی به او وارد نیست؟ خیلی روشن است پاسخ منفی است. مسئله در نقد نیست، مسئله سطح واکنش و جنس واکنش است. بدانیم کسی را نقد می‌کنیم که حداقل دو دهه خطیب و منبری جبهه انقلاب بوده و چند نسل را برای انقلاب رشد داده. حالا نقد کنیم، جدی هم نقد کنیم اما با لحاظ همین نکته. 4. مسئله این است: نقد کنیم هرجا اشکالی بود اما بدانیم چگونه! زدن امثال پناهیان از بیخ و بن، مصداقی از است. خدا از انسان‌های خوشش نمی‌آید، عقوبت می‌کند. آخرین مورد پیش روی مان است. همان‌هایی که امروز علم زدن پناهیان را در دست دارند، چند صباح قبل با همین سبک و سیاق رئیسی را می‌زدند جماعت و اینجا چقدر جای پای پررنگ است. 5. این حجم از حمله به پناهیان برای چیست؟ برخی واقعاً دلسوزانه از سر درد نقد می‌کنند، می‌دانم بچه‌های انقلابی اینگونه اند. اما را می‌شناسم دردشان چیز دیگری است. نقدشان از روی است. نقد کنیم، اما منصفانه و بدون ناسپاسی، همین! 🆔 @taalighat
هدایت شده از تعلیقات
رویکرد جبهه‌ای و الگوی نقد (الگوی مواجهه درون جبهه‌ای) 🔻 این روزها در هر گروه و کانال و پیجی شاهد تضارب آرا در موضوعات مختلف هستیم که بسیار امیدبخش و نشاندهنده پویابودن جامعه است. اما گاهی این تضارب آرا در بین بچه‌های جبهه انقلاب به جدال و خصومت و عناد کشیده می‌شود. یکی دیگری را متهم می‌کند و دیگری بقیه را نفی. این نقطه و بزنگاه است. مسئله‌ها تمام نمی‌شوند و هر روز با مسئله‌ای جدید مواجهیم پس نمی‌توانیم نسبت به تک تک مسائل نسخه بپیچیم بلکه باید اساس و قواعد کلان را تنظیم کنیم. 🔻 موجب رشد است و موجب فشل شدن و نابودی. وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (انفال:46) گفتگو و نقد و آزاداندیشی مثل نان شب برای ما واجب است اما بشرطها و شروطها. 🔻 مختصات رویکرد جبهه‌ای 🔹 ما در چه جبهه‌ای ایستاده‌ایم و نقطه مقابل ما کیست؟ پاسخ به این سؤال الگوی مواجهه ما را روشن می‌کند. گاهی ما همه همت خود را برای نفی و کسی می‌گذاریم که در خاکریز خودی است. همین موجب غفلت از دشمن واقعی و موجب تغییر اولویت می‌شود. رویکرد جبهه‌ای مواجهه و کنش را نشان می‌دهد. 🔹 رویکرد جبهه‌ای نافی آزاداندیشی و گفتگو و نقد نیست، بلکه گفتگو ره ضروری می‌داند اما درعین‌حال و نامسئله را از هم تفکیک می‌کند، و را تعيين می‌کند. 🔹 بعد عاطفی و روحی ما با آنهایی که نگاه شان را نمی‌پسندیم را تأمین و اصلاح می‌کند. رویکرد جبهه‌ای بعد را برجسته می‌سازد تا حتی در نسبت به کسی که نقد دارم، نداشته باشم بلکه سرشار از محبت و اخوت باشم درعین اینکه از باور و نقد متقن خود نیز چشم‌پوشی نمی‌کنم اما در مدل ابراز آن دقت می‌کنم. چراکه ما با طرف مقابل اثر مستقیمی بر او دارد. 🔹 رویکرد جبهه‌ای است نه ، ظرفیت ارتباط و و ولایت در جامعه مؤمنین را افزایش می‌دهد، نقد موجب جدایی و فاصله و کدورت نمی‌شود بلکه چنان پخته و برخاسته از اخوت است که مزید انسجام و پیوندهای برادری است. 🔹 بستر است چرا که و امکان شنیده شدن نقد را فراهم می‌کند چون کسی با موضع و قضاوت پیشینی به سخن و نقد برادرش نگاه نمی‌کند و نقد او را هدیه‌ای برادرانه می‌داند نه اقدامی خصمانه. 🔹 رویکرد جبهه‌ای ندارد تا راحت کند، بلکه دارد. طیف را می‌بیند، مجموع را لحاظ می‌کند، نگاهش تشکیکی است، پس دایره خودی را آنقدر مضیق نمی‌بیند که فقط خودش بماند و دوستانش. 🔹 مخالف است. راحت دیگری را یا خطاب نمی‌کند. درعین صراحت و آزاداندیشی در نقد لطافت نیز دارد. و تقوای در تعبیر و در قلم نیز دارد. پس نه تهمت می‌زند، نه برچسب، نه قضاوت می‌کند بلکه متمرکز بر مسئله، حاق موضوع را نقد می‌کند. 🔹 می‌داند آنقدرها زیاد نیستیم که بخواهيم هر روز با نیش قلم و زبان تعداد جدیدی را از جبهه کم و حذف کنیم. ما بايد ما بمانیم. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
تعلیقات
#لینک 🔻فهرست یادداشت‌هایی باعنوان: "حوزه ای که نمی شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی" 🔹بخش
📝 به‌بهانه آغاز سالتحصیلی جدید حوزه‌های علمیه امروز رسماً سالتحصیلی حوزه‌های علمیه آغاز شد. اطلاعیه برگزاری انواع دروس سطوح عالی و خارج در زمینه فقه و اصول و تفسیر و کلام و فلسفه و عرفان چشم‌نواز است. 1. حوزه سنتی و دروس خارج امروز بیش از 270 درس خارج فقه و اصول به‌صورت رسمی در حوزه علمیه قم دائر است و تعداد دروس خارج غیر رسمی به بیش از این‌ها می‌رسد. هرچند کرونا بر همه نظام‌های آموزشی اثر منفی داشت و حوزه نیز مستثنی نبود اما همچنان دروس اصلی با نشاط و پویایی در حال برگزاری است. اما برخی را آماج نقد قرار می‌دهند غافل از اینکه حوزه سنتی، میراث دار ده قرن مجاهدت‌های علمی فقها و علمای شیعه در طول تاریخ بوده‌اند که سینه به سینه میراث علمی و منهجی و روشی را به این نسل منتقل کردند. این نقش تاریخی را اگر ناديده بگیریم، یعنی از انتقال غفلت ورزیده‌ایم. تکیه بر این میراث عظیم و به تعبیر امام راحل منهج که شیعی است، امکان حضور در عرصه‌های نوپدید را فراهم می‌آورد. آنچه امروزه تحت عنوان فقه معاصر شنیده می‌شود، بدون تکیه به این تراث غنی امکان پدیدآمدن و پیش رفتن نداشت. اما با بهره به‌هنگام از ظرفیت حوزه سنتی، افق‌های نو را پیش روی آن گشود و بسیاری از بزرگان همین طیف به دعوت انقلاب روی خوش نشان دادند و گام در مرحله نخست پرداختن به نیازهای فکری حکومت دینی نهاد. در چنين بستری بود که فقه معاصر متولد شد. نقش محوری، هوشمندانه و درایت راهبردی آیت‌الله در ایجاد چنين پیوندی بین حوزه سنتی و موضوعات جدید در سال‌های اخیر، انکارناپذیر است. این همه به‌معنای عدم انتقاد نسبت به کنش سیاسی بخشی از حوزه سنتی نیست. 2. فقه معاصر، گستره موضوع و انقلاب بنابر آنچه گذشت امروز در کنار دروس خارج فقه با موضوعات عمومی عبادات و معاملات دروس خارج با موضوعات جدید نیز در جریان است. برخی از این موضوعات عبارتند از: ۱. فقه اجتماعی ۲.فقه احیای حقوق عامه ۳. فقه اخلاق ۴. فقه اداره ۵. فقه امنیت ۶. فقه بورس و بازارهای مالی ۷. فقه بیمه ۸. فقه پزشکی ۹. فقه پول ۱۰. فقه پولشویی ۱۱. فقه تربیت ۱۲. فقه جمعیت ۱۳. فقه حریم خصوصی ۱۴. فقه حقوق بشر ۱۵. فقه حکمرانی ۱۶. فقه حکومت ۱۷. فقه خانواده ۱۸. فقه رسانه و احکام آن ۱۹. فقه رمز ارزها ۲۰. فقه روابط بین الملل ۲۱. فقه رؤیت هلال ماه با چشم مسلح ۲۲. فقه شخص حقوقی و شرکت های سهامی ۲۳. فقه عدالت ۲۴. فقه عقود مستحدثه ۲۵. فقه فضای مجازی ۲۶. فقه قانون ۲۷. فقه مالکیت فکری ۲۸. فقه محیط زیست ۲۹. فقه هوش مصنوعی ۳۰. فقه ورزش ۳۱. فقه کارگزاران ۳۲. نظام اقتصادی اسلام ۳۳. فقه هوش مصنوعی این تنوع نشان می‌دهد در واقع است. حوزه‌ای که به نیازهای روز بی‌اعتنا نیست. خود را متعهد به حل مسئله جامعه اسلامی می‌داند. هرچند در آغاز راه باشد. یک آغاز است، و این آغاز نیاز به افزونه‌های جدی دارد. و تحلیل روند موجود لازمه رساندن این مسیر به مرحله دوم است. مرحله‌ای که درک دقیقی از امر دارد و هم را می‌شناسند که انشاالله در یادداشت‌ مستقلی به آسیب‌شناسی فقه معاصر خواهیم پرداخت. 3. مراجع تقلید، چشم و چراغ حوزه اما این سرمایه با حضور ارزشمند و بی‌بدیل پدید آمده است. چندی پیش که سری به مسجد اعظم زدم، از فقدان تدریس حضرات آیات عظام خراسانی، زنجانی و شیرازی دلگیر شدم. چندی پیش بود که مسجد اعظم برای درس این اعاظم مملو از جمعیت می‌شد و امروز کهولت سن مانع از این فیض شده است. الحمدلله که هنوز درس حضرات آیات عظام همدانی، و آملی برقرار است. مراجع ستون‌های حوزه هستند و به واسطه ایشان است که این فیض جریان می‌گیرد. اساتیدی که امروز تکیه بر مسند تدریس خارج دارند، دیروز از دریای علم این اعاظم متنعم بودند. مبادا نسبت به این سرمایه عظیم ناسپاس و قدرنشناس باشیم. 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 چه بايد کرد؟ (3) فرصت نداشتنِ دولت 1⃣ فصل بازگشت به مردم 🔹 اساساً نقطه عزیمت #جریان_انقلابی و کان
چه باید کرد؟ (4) 📝 لزوم توسعه اتصال به اندیشه رهبری 🔻 گمانم اگر رشدی در صحنه فکری می‌بینیم محصول مصرف بخشی از است و اگر کاستی و فقدان و نارسایی هم می‌بینیم نتیجه عدم اتصال به این اندیشه است. 🔻 رصد روش بحث‌ها، سطح بحث‌ها، نوع تحلیل‌ها، نوع برداشت از مسائل همه نشان می‌دهد ما در طول سال کمتر به‌عنوان یک به می‌پردازیم. 🔻 ما فهرستی از مسائل را از منظر آقا مطالعه و جمع‌بندی نکردیم. مسئله انتخابات، مسئله مردم، مسئله ریاست‌جمهوری، مسئله کارآمدی، مسئله عدالت، مسئله پیشرفت، مسئله سیاست‌ورزی و ده‌ها مسئله دیگر همچنان مغفول و و مبنای روشن تحلیل است. 🔻 جوان مؤمن انقلابی تنها زمانی خواهد بود که از این اندیشه تغذیه کند، آن را مصرف کند و زیست خود را با آن سامان دهد، وگرنه انقلابی بودن به یک احساس و حال عاطفی تقلیل خواهد یافت و یک نخواهد بود. 🔻 یکی از اقدامات مهمی که باید در به آن پرداخت به اندیشه رهبری است. اتصال به اندیشه رهبری بسیاری از نارسایی‌های ما را ترمیم خواهد کرد و یک گام اساسی در است. هرچند این کار ظرافت‌های فراوانی دارد. 🔻 اگر طیف وسیعی از جوانان به اندیشه رهبری متصل شوند، با آن بگیرند، از آن تغذیه کنند، شاهد یک اتفاق جدید و شکل‌گیری از جوانان انقلابی خواهیم بود. 🔻 می‌ماند تعیین تکلیف چند مسئله: معنای اتصال به اندیشه رهبری مدل‌های اتصال به اندیشه رهبری روش‌های توسعه اندیشه رهبری ایده‌های عملیاتی موفق منابع اصیل اندیشه رهبری مراجع فکری تبیین اندیشه رهبری و... 🔻 این راه دشواری‌ها و الگوهای توسعه بسیاری دارد. طرح مطالعاتی تلاشی کوچک در این راستا بود و گام‌های دیگری که انشاالله برای تکمیل این چرخه خواهیم برداشت. برادر میرزایی زحمت کشیدند و اطلاعات خوبی از این طرح را در این فهرست ارائه کردند: 🔻🔻🔻 📚معرفی طرح مطالعاتی از توحيد تا تمدن https://eitaa.com/sajjadmirzaei_ir/2625 🆔@taalighat
ای داغدار داغ پدر یابن العسکری داری دوباره دیده ی تر، یابن العسکری ما هم به غربت پدرت گریه می کنیم ما را میان گریه بخر یابن العسکری خسته شدیم، از غمِ دنیای بی امام از این همه بلا و ضرر، یابن العسکری صبر همه تمام شد و شب سحر نشد کی می رسد زمان سحر یابن العسکری دیدی، ندیده در به در و عاشقت شدیم چشمان ماست خیره به در، یابن العسکری ما را که از فراق حرم جان به لب شدیم تا کربلا دوباره ببر یابن العسکری محمدجواد شیرازی 🆔@taalighat
📝 توضیحی درباره یادداشت‌های اخیر ☘ بعد از انتخابات مانند همه شما، من نیز به این فکر بودم که "چه باید کرد؟" و یادداشت‌هایی با همین عنوان تقدیم شد. در این سلسله یادداشت‌ها در حال ساخت اجزای یک واحد هستم: 🔰 تاملی درباره آینده و بازسازی جبهه انقلاب و مناسبات اجتماعی 📝چه باید کرد؟ (1) https://eitaa.com/taalighat/1657 📝چه باید کرد؟ (2) https://eitaa.com/taalighat/1730 📝چه باید کرد؟ (3) فرصتِ نداشتنِ دولت https://eitaa.com/taalighat/1731 📝چه باید کرد؟ (4) لزوم توسعه اتصال به اندیشه رهبری https://eitaa.com/taalighat/1742 🔹 پس این موارد از هم مجزا و غیر مرتبط نیستند. هرچند بخش‌هایی را نیز به‌صورت عمومی نخواهم نوشت، اما در یکی دو جلسه برای اساتیدم ارائه داشتم. 🔹 یادداشتی که در ادامه می‌آید را بیش از دوماه پیش نوشتم اما منتظر شرایط مناسبی بودم تا آن را تقدیم کنم. گمان کنم الان حواشی فروکش کرده و امکان توجه بیشتری فراهم است. 🔹 یادداشت اخیر که در ادامه تقدیم خواهد شد، در ذهن حقیر و چندوجهی دارد، هرچند ظاهراً پیشنهادی جزئی باشد. و با قرار گرفتن در کنار ابعاد مختلف "ایده محوری" ظرفیت رقم زدن امر مهمی را دارد چرا که هم قالب و کالبد اقدام است و ناظر به جنس، محتوا و روح اقدام اجتماعی که نیاز به گفتگو دارد. یادداشت آتی نوعی است... مثل همیشه از نقدونظر دوستان بهره می‌برم 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 توضیحی درباره یادداشت‌های اخیر ☘ بعد از انتخابات مانند همه شما، من نیز به این فکر بودم که "چه بای
چه بايد کرد؟ (5) 📝 از احیای فن‌آوری اجتماعی "جلسات قرآن و حلقه‌های معرفتی" تا ساخت یک جریان اصیل انقلابی 1. گسست اجتماعی، کاهش دسترسی اجتماعی و کاهش تمرکز بر موجب ضعف لایه زیرین و بدنه اصلی انقلاب شده است. از سوی دیگر ما هیچ ارتباط تعریف‌شده و مشخصی که از یک ایده و طرح تغذیه کند، نداریم. در بزنگاه‌هایی چون متوجه می‌شویم چقدر از جامعه دچار شده‌ایم. پس چاره‌ای هم نداریم جز احیای ارتباطات اجتماعی. 2. ما در تاریخ انقلاب تجربیات اجتماعی موفقی داریم که امروز از آن بهره نمی‌بریم. یکی از انقلاب اسلامی است که نقش مهمی در تربیت و ساماندهی نسل انقلابی داشت. بسیاری از خروجی همین جلسات بودند. 3. آیت‌الله مصباح سال 92 پس از شکست جبهه انقلاب در انتخابات ریاست‌جمهوری در جمعی فرمودند بايد الگوی جلسات قرآن و حلقه‌های معرفتی احیا شود تا با تربیت نسل و در کشور بتوانيم نارسایی‌هایی که منجر به انتخاب غلط اجتماعی می‌شود را اصلاح کنیم. 4. امروز باید با این فناوری اجتماعی این ظرفیت اجتماعی را فعال کنیم که هم موجب اصلاح سبک زندگی اجتماعی و انقلابی ما می‌شود و هم زمینه تغییر نرم اجتماعی را فراهم می‌آورد. 5. می‌توان فهرست بلندی از ظرفیت‌های این جلسات تهیه کرد. تربیت محوری، انسان‌سازی، کادرسازی، تربیت براساس مبانی اصیل، ایجاد شبکه ارتباطات انسانی، ایجاد تکیه‌گاه فکری عاطفی برای افراد، ایجاد دسترسی به جامعه، و ده‌ها مورد دیگر از آورده‌های این جلسات است. 6. مشخص و درخواست عاجزانه از طلایه‌داران در سراسر کشور: 🔅 هر طلبه فاضل و هر عنصر مؤمن انقلابی اعم از این که دارای چه عنوان حقوقی و جایگاه اجتماعی است، باید یک تربیتی در شعاع ارتباطات خود از نوجوانان، جوانان و یا حتی بزرگسالان داشته باشد که در آن ترویج می‌شود. 🔅 هریک از ما در هر موقعیت کاری و اجتماعی هستیم، بايد در محله، خانواده، محیط پیرامون و... یک حلقه معرفتی ثابت داشته باشیم. 🔅 داشتن یک حلقه معرفتی _ تربیتی باید به یکی از ما تبديل شود. به‌گونه‌ای که نداشتن حلقه معرفتی به‌عنوانِ یک ضد ارزش و نوعی شناخته شود. باید این جمله به شعار فراگیر انقلابی‌ها تبدیل شود: "هر انقلابی یک حلقه معرفتی" 7. اگر این تولید و ترويج شود و در توسعه یابد، می‌توانیم به یک فراگیر دست یابیم. برای ساخت این الگو نباید معطل شد. بلکه به‌صورت انقلابی و با عبرت از تجربه‌های ناموفق حاکمیتی باید این کار آغاز و دنبال شود. 8. نگارنده متوجه آسیب‌های احتمالی، کثرت در روش و مذاق تربیتی، جهت‌گیری فکری، و نکات متعددی که به ذهن می‌رسد، هست لذا توصیف مختصات این جریان، نحوه تولید، تکثیر و اداره جلسات، آسیب‌های احتمالی، صلاحیت‌های لازم برای تشکیل حلقه، آسیب‌شناسی جلسات قرآن فعلی و... در یادداشتی دیگر انشالله. 9. مسئله احیای جلسه قرآن به‌معنای جلسه قرآن نیست. مسئله اصلی تغییر نگرش ما به جامعه و تعامل با آن است. ما بايد به محیط اجتماعی و اطراف خود توجه کنیم و آن را به‌رسمیت بشناسیم و برای ارتقای آن اقدام کنیم و به‌ساخت کوچک به‌مثابه زیرساخت‌های اجتماعی توجه نماییم. اینکه چگونه می‌توان را در این هسته‌ها اشراب کرد، بخشی از طراحی کلان ماجراست. 10. در ادامه تلاش می‌کنم برخی مدل‌های جدید و در این زمینه را معرفی کنم. اما این که چگونه از این رهگذر می‌توان به جریان جدید اجتماعی رسید، خود در مجالی دیگر جای گفتگوست. 11. تکمله برای دوستان اهل دقت: در این راهبرد، با طیفی از اهداف روبرو هستیم و اهداف به‌صورت تشکیکی تعریف می‌شوند. ➖➖➖➖ پی‌نوشت: _ امروز افرادی از مبارزین قبل از انقلاب که از جلسه داران مؤثر و کانون‌های تربیت نسل آن زمان بودند را می‌شناسم که علی‌رغم سن بالا و کثرت مشاغل و عناوین حقوقی کلان حاکمیتی همچنان جلسه قرآن دانشجویی دارند. یعنی ازاین ضرورت مهم غفلت نمی‌کنند. چگونه ما جوان‌ترها ازاین مسئله غافلیم؟ _ از پرسیدند بعد از بازگشت از سوریه برنامه تان چیست؟ گفت: تصمیمی گرفتم که مطمئنم از چهل سال مجاهدت بالاتره، گوشه‌ای از این مملکت در مسجدی، برای بچه های نوجوان و جوان کارفرهنگی انجام بدهم؛ برای امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) سرباز کنم. 🔻🔻🔻 ✅ یادداشت مرتبط: https://eitaa.com/taalighat/1745 ➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
تعلیقات
چه بايد کرد؟ (5) 📝 از احیای فن‌آوری اجتماعی "جلسات قرآن و حلقه‌های معرفتی" تا ساخت یک جریان اصیل ان
📝 حجت‌الاسلام حمزه وطن فدا ۱. شوق کارهای مهم و اساسی اجازه حضور در میدان های معمولی و موثر را از قاطبه انقلابیون گرفته است. ۲. همچنین روحیه نقد و انتقاد و غرزدن به دولت و دست اندر کاران حکومتی و جمهوری اسلامی، سیاه بینی و سیاه نمایی، روحیه و انگیزه و امید، دست زدن به فعالیت را از بسیاری از انقلابیون ربوده است. ۳. شکاف میان جریان تولید فکر با جریان توزیع و مصرف فکر نیز رکود و قعودی را در بازار فکر بوجود آورده که خرده فعالیت هایی هم اگر هست در سطحی نازل، روزمره و عاری از افکار مترقی انقلابی قرار گرفته است. با این همه رهبرمان می‌گوید: باید، می‌شود و می‌توانیم چون واقعا باید، می‌شود و می‌توانیم... اگر ... بگذارد. 🆔@taalighat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 عقب‌نشینی غیرتاکتیکی در مقابل دشمن موجب خشم الهی است ✏️ رهبر انقلاب: قرآن کریم عقب‌نشینی را در واقع موجب غضب الهی بیان کرده و تبیین کرده؛ وَ مَن يُوَلِّهِم يَومَئِذٍ دُبُرَهُ اِلّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ اَو مُتَحَيِّزاً اِلىٰ‏ فِئَةٍ فَقَد باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللّه؛ اگر چنانچه در مقابل دشمنی که مهاجم به شما است ... عقب‌نشینیِ غیر تاکتیکی کردید ــ گاهی اوقات عقب‌نشینی هم یک تاکتیک است مثل پیشروی، که آن عیب ندارد: اِلّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ اَو مُتَحَيِّزاً اِلىٰ‏ فِئَة؛ تاکتیک این است ــ اگر غیر از این موارد عقب‌نشینی کردید، فَقَد باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللّه. [موجب خشم الهی میشود]. 🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار کنگره‌ی بزرگداشت شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد. ۱۴۰۳/۵/۲۴ 🔸متن کامل بیانات: khl.ink/f/57489
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤 چند خط برای کاگران معدن طبس از وقتی خبر انفجار معدن و کشته شدن را شنیدم، آنچنان غم بر روی دلم نشسته است که نگو... کشته شدن و محبوس شدن حدود 50 کارگر برای ما فقط یک خبر است، فردا هم همه آن را فراموش می کنیم. اما برای من فقط یک خبر نیست، بلکه یک عمیق است. آن انسان شریفی که برای امرار معاش خانواده اش دل به کار می دهد، آن هم کار سخت، عرق می ریزد، زیر زمین، در سخت ترین شرایط، با کمترین حقوق و مزایا و حمایت ها، و ما بی خبر از رنج ها و سختی‌ها و محرومیت‌های او... نام او را چه بگذارم؟ مرد؟ رادمرد؟ جوانمرد؟ با غیرت؟ عزیز خدا؟ حبیب خدا؟ او همه این ها است و شاید بیشتر... اما در چشم او یک انسان ضعیف است که شاید اگر با همان صورتی که از سیاهی ذغال سنگ مکدر شده و غبار بر آن نشسته بیرون بیاید، رغبت نکنند دقیقه ای با او هم کلام شوند و حتی از دست دادن با او فرار خواهند کرد، اما پیامبر خدا این دست را می بوسد. این غباری که بر روی او نشسته، نشانه غیرت است، نشانه عزت است، نشانه مردانگی است و این سیاهی را با هزار چهره بزک کرده و ادکلن های برند اروپایی عوض نمی کنم. وقتی خبر انفجار کارگرها را شنیدم، دلم منفجر شد از بغض و کینه آن هایی بر مسند قدرت و ثروت تکیه زده اند و پا روی شانه مجاهدت های این قشر عزیز می گذارند و بالا می روند. حالم بهم می خورد از آن هایی که در زندگی شان خبری نیست محرومان و از کنار این ها با تبختر و تکبر می گذرند. حالم بهم می خورد از برج های سر به فلک کشیده و زندگی های دنیازده و آن خیابان دوردور و اهل نشستن پشت ماشین های آنچنانی که سر سگ هایشان از آن بیرون زده و از بالا به پایین مردم را نگاه می‌کنند... آن هایی که حرص می زنند عضو این هیئت مدیره و آن شرکت دولتی شوند و از هزاران خدمات و مزایا بهره ببرند و خبر ندارند از رنج های آن کارگری که گاهی در تأمین اولیات زندگی نیز در می ماند و با روی خجلت زده جلوی همسر و فرزندانش می نشیند. من نشستن کنار آن کارگر عزیز با دست های پینه بسته و صورت سیاه و لباس های مندرسش را با نشستن کنار کرور کرور از این آدم های مثلا با پرستیژ و با کلاس عوض نمی کنم. البته این‌ها را سال‌ها در مردم داری، محروم دوستی و تواضع بی‌حد حضرت مقابل مستضعفان دیده بودم. متفاوت بود با مرام غرب‌گراها و دنیاگرایان. او امام محرومان و مستضعفان بود، آن هم نه فقط مستضعفین ایران که او چشم به مستضعفین جهان داشت و البته شاگرد خوب همین مدرسه بود. وقتی از آن مرد بزرگ پرسیدم چرا کار در کشور را شروع کردید، گفت: جنس این ها متفاوت است. این جنس بود که شد بچه های جبهه، از این ها کلی و مجاهد است که بیرون می آید. و کسی هم به کار در این محلات محروم رغبت ندارد. چون نه اسم و رسم دارد نه پرستیژ و دنیا. آری، جنس این ها متفاوت است، شان هنوز مشوب به هزار رنگ و لعاب دنیا نشده و ساده و دلنشین و بی پیرایه اند. اما با محرومین بودن کجای زندگی ما انقلابی هاست؟ با محرومین بودن کجای زیست منِ طلبه است؟ منظور توزیع سبد غذایی نیست، منظورم به کارگران و محرومان است. عشق ورزیدن متفاوت است... ما به طیفی از جامعه کم توجه یا بی توجهیم، این غلط است، این انقطاع از سرمایه های انقلاب است. به خدا نشستن با محرومین و کارگرها برکت دارد. نور می آورد، لطافت می آورد. احساس می کنم خیلی از این ها به خدا نزدیک ترند. اینجاست که قدر را باید دانست. اینجاست که فرق جهادی ها با آن جماعت های مدعی همیشه نق نق کنان معلوم می شود. 🆔@taalighat
و شیعیانش مظلوم اند، اما مقتدر، به برکت حزب‌الله به برکت سال‌ها مجاهدت خاموش و یاران گمنامش... حالا عده‌ای! را چون خودشان قاعد می‌پندارند و درست زمانی که سرداران عزیز وسط معرکه‌اند، از پشت خنجر تحقیر و توهین و تمسخر می‌زنند... امان از 🆔@taalighat
تعلیقات
مرحبا به سیدابراهیم #رئیسی صحبت‌های رئیسی هم در مجمع عمومی #سازمان_ملل متحد و هم در نشست‌های حاشیه‌
☝️ پارسال همین روزها بود که همه گفتیم "مرحبا به سیدابراهیم " به‌خاطرِ آن نطق عزتمندانه در سازمان ملل و امروز با این حجم از اتفاقات غلط، فقط باید گفت: 🆔@taalighat
📍یکی از مهمترین فرازهای کلام آقا امروز هشدار صریح، جدی و عمیق درباره بود. 🆔@taalighat
تعلیقات
📍یکی از مهمترین فرازهای کلام آقا امروز هشدار صریح، جدی و عمیق درباره #نفوذ بود. #دولت_چهاردهم #نفو
✏️ رهبر انقلاب ساعتی پیش در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت: ✏️ آخرین صحبت امروز من این است: من می‌گویم رزمندگان ما، مجاهدان ما برای اینکه پرچم دشمن در مرزهای ما برافراشته نشود، جان خودشان را قربانی کردند، فداکاری کردند. جوانان مبارز و مجاهد خانواده‌های خودشان را داغدار کردند برای اینکه پرچم دشمن در مرزهای این کشور بالا نرود. نمی‌شود ملت ایران قبول کند که همان پرچم‌ها به وسیله ، به وسیله انسان‌های فریب‌خورده در داخل کشور برافراشته بشود. ✏️ این پرچم، پرچم و دشمن و وسوسه‌های خصمانه دشمن نباید در داخل کشور در دستگاه‌های مختلف ما برافراشته شود. باید مراقبت کرد، همه موظفند. در وزارت آموزش و پرورش باید مراقبت کرد، در صدا و سیما باید مراقبت کرد، در باید مراقبت کرد، در و وزارت بهداشت که محل تربیت جوان‌هاست باید مراقبت کرد. آنجا به وسیله رزمندگان ما شکست خورد نباید گذاشت آن دشمن شکست خورده در داخل کشور با انحاء حیله‌ها و ترفندها کار خودش را دنبال کند و انجام دهد. امیدواریم خدای متعال همه مسئولین ما، همه مردان و زنان ما، همه فعالان بخش‌های مختلف ما را با هوشیاری کامل در مقابل توطئه دشمن نگه دارد. ۱۴۰۳/۷/۴ Farsi.Khamenei.ir ➖➖➖➖➖ 🆔@taalighat
📝 تاملی بر تذکر 📌 حمید شب‌بویی بخش1⃣ صحبت های رهبری در دیدار اخیر با پیشکسوتان دفاع مقدس از آن جهت که تاکیدی بر مسئله نفوذ داشتند میان جریان حزب اللهی بسیار دیده شد. شاید بتوان گفت همین تاکید دوباره بعد از مدتها، شاهدی قطعی است بر اینکه روایت موجود از مکتب امام که در بازار رایج شده و میچرخد ناقص است و نیاز به بازتقریر جدی دارد. این باز تقریر، اولین قدمش شکستن حلقه انحصاری فکری در موضوع مکتب امام است. جریان فکری مرسوم به نام مکتب امام با کلیشه های دریافتی خودش، از مکتب امام نسخه‌ای ارائه کرده که اگر حلقه انحصاری آن شکسته نشود باب بازاندیشی و بازتقریری آن باز نخواهد شد و عملا مکتب امامی اصیل که راه نجات بشریت بوده با تحریف رو به رو شده و توانایی رقم زدن یک وفاق و مدیریتی در قامت ایران نخواهد داشت. ، کلیدواژه جدیدی نبود که حضرت اقا بیان فرمودند ولی چرا جبهه انقلاب نتوانسته طرح رهبری در مقابله با نفوذ را با جدیت دنبال کند و درک کند، باعث شد ایشان مجددا تذکر دهند. شاید این بار با کلیدواژه‌ی دیگری در نقطه پاسخ، به نام . به نظر می آید این تذکر برای جبهه باید باب جدیدی در مواجهه با پدیده نفوذ را باز کند. حضرت آقا نگاه بسیار عمیق و دقیقی را در نوع مواجهه با جریان نفاق دارند و اتفاقا با همان نگاهشان وارد صحنه رهبری شده اند و تا اینجا بدون اندکی سستی کار را به خوبی از آب در آورده اند. شاهد این موضوع این که ایشان جزء اولین کسانی است که نظریه نفوذ را اوایل انقلاب در چند نماز جمعه دهه ۶۰ به بحث گذاشته و به نظر می آید به همین دلیل مورد حمله و ترور منافقین واقع میشوند. جبهه انقلاب چون این لایه برایش روشن نیست و براورد ظاهری این است که حس میکند رهبری نکته ای جز تذکر در اینجا ندارند، خودش دست به طراحی میزند و احتمالا ناخواسته کلیدی‌ترین پروژه را با نگاه شخصی و سلیقه ای جلو می‌برد که خطرآفرین است. رهبری، هم برای نفوذ اندیشه ای دقیق و عمیق دارند و هم برای مقابله با آن نسخه ای جامع از بستر مکتب امام؛ این بخش معمولا خیلی زود عبور میشود و برای فهمش تلاشی نمیگردد. از این رو پیشنهاد میشود که با طراحی اجتهادات شخصی باید کاری را انجام داد که اتفاقا بسط ید ولی رقم خورده و ایشان نیز بتوانند فعالانه کنش کنند. اینکه باید برای ولی، بسط ید درست کرد مطلب درستی است اما در چگونگی آن بحث و نقد است. آیا بسط ید به روشی غیر از مطالبه ولی هم رقم میخورد؟ این تفکر در طی 40 سال اخیر تفکر درستی در مواجهه با پدیده نفوذ نبوده و چه بسا خود این نگاه ناشی از همان نفوذ باشد. 🆔@taalighat
تعلیقات
#یادداشت_وارده 📝 تاملی بر تذکر #نفوذ 📌 حمید شب‌بویی بخش1⃣ صحبت های رهبری در دیدار اخیر با پیشکسو
📝 تاملی بر تذکر 📌 حمید شب‌بویی بخش2⃣ آنچه که از طراحی رهبری در مقابله پدیده نفوذ میتوان دریافت، راهبرد مقاوم کردن مردم و آگاه کردنشان به غرض از بحران های نفوذ است.(مراقبت) مراقبت در نگاه رهبری یعنی مستقیم درگیر نشدن و ناکارآمد کردن اهرم نفوذ به صورت همیشگی. نفوذ پدیده ای جریانی است و اتفاقا قدرتی فراتر از دشمن خارجی دارد زیرا که دشمن خارجی نفاق نمی ورزد ولی جریان نفوذ با نفاق حرکت میکند و قابل شناسایی نیست. از این رو خیلی باید بود که کم ترین خسارت را دید. دشمن خارجی رسما به شما میگوید با چه نقطه ای درگیر است اما منافق اینگونه نیست. حضرت آقا معتقدند اگر بتوانیم اینگونه بورزیم حتی میتوان منافق را مومن کرد(از باب فشار اجتماعی). این فشار اجتماعی را اقا در خیلی از بزنگاه های دوران رهبری‌شان به جریانات و احزاب انحرافی وارد کرده و امروز نیز می بینیم همان‌ها از بسیاری از مواضع اصیلشان دست کشیده اند و تقریبا میتوان گفت از اصالت حزبی‌شان چیزی باقی نمانده است. همین الگو را میشود در پروژه های دیگر هم دنبال کرد. با هو و جنجال اتفاقا نفاق پیچیدگی امورش بیشتر شده و قطعا کنار زدنش سخت تر. اینکه آقا، در اقدام اخیر دکتر مخبر را در کنار خودشان برای دنبال کردن بیانیه گام دوم قرار میدهند(اشاره به حکم مشاور رهبری اخیر آقای دکتر مخبر) با همین الگوی توضیح داده شده در مقابله‌ی با نفوذ است. اگر به قضیه کرونا مجددا نگاهی داشته باشیم، میتوان همین مطلب را نشان داد. رهبری در کرونا به گونه ای عمل کردند که غرب‌زده‌ترین نگاه ها در بدنه بهداشت و سلامت، چندین نامه تشکر به رهبری میزدند و در کرونا برای مردمی که اتفاقا جریان خاکستری محسوب میشدند و قدری متمایل به غرب، واضح شد رهبری از همه دلسوزتر به آنهاست و نگاه نخبگانی با انقلابی گری برایشان قابل جمع شد. این عملکرد موجب گردید که راحت‌تر بتوان در آن فضای التهاب‌گون ابراز کرد که واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع. همین جا بودند از جریان انقلابی که چون الگوی مواجهه را اخذ نمی‌کردند، عدم درگیری مستقیم رهبری را ناشی از نقص اطلاعاتی یا بسته بودن دست ایشان برآورد می داشتند، مستقیم وارد درگیری با متولیان اجرایی میشدند و اتفاقا هو و جنجالی راه می انداختند که حل شدن مسئله سخت تر میشد. شاید اگر درست صحنه را تحلیل میکردند متوجه میشدند که بنای رهبری بر عدم درگیری مستقیم بود و مانعی برای اقدامات مستقیم از پایگاه حقوقی شان نداشتند که در بعضی امور اتفاقا نشان هم دادند اما به گونه ای عمل کردند که دربزنگاه متمایل شدن به غرب موضعی رسمی و قاطع گرفتند و با این اوصاف هم دولت از ایشان ممنون بود و هم موضع انقلابی خودشان را به عرصه ظهور کشاندند. این الگو فهم نشد و جبهه مستقیم با دولت درگیر میشد به اسم انقلابی گری. شاید در کنار این تجربه بتوان همین الگو را در قضیه بحران برجام تطبیق داد. وقتی این الگو درست دریافت نشود، خیلی زود به سمتی میرویم که تنها برداشتمان این می‌گردد که رهبری در مورد نفوذ دوباره میدهد بدون اینکه طرح یا نسخه ای برای مقابله با آن داشته باشند. 🆔@taalighat