eitaa logo
تعلیقات
1.1هزار دنبال‌کننده
360 عکس
52 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه علمیه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
📍این میدان جنگ، فرمانده ندارد... 🔻 سال 92 وقتی قرارداد خسارت بار بین ایران و 5 +1 بسته شد، هنوز کسی از اوج فاجعه خبردار نشده بود. وقتی فهمید چه اتفاقی افتاده فراخوان داد و چندتا دوره آموزشی برگزار کرد تا طلبه‌ها مسلط به محتوا شده و در دانشگاه‌ها و مساجد سخنرانی و روشنگری کنند. 🔻 تا جایی که وقتی خبر به معاون وزیر خارجه رسید، اومد قم با حاج مهدی و بچه‌هاش جلسه گذاشت، گفت میخوام ببینم اینا کی هستن، دوره آموزشی نقد ژنو گذاشتند. کار حاج مهدی توی اون مقطع، یک تمام عیار بود و کم‌کم فضای کشور رو متأثر کرد. 🔹🔹🔹🔹 🔻 امروز هزار برابر بیشتر جامعه نیازمند است. و حالا که نهادهای فرهنگی مسئول در خواب زمستانی به سر می برند، باید مثل حاج مهدی ها به دل صحنه زد. 🔻 امروز ، دبیرستان‌ها، بازداشتگاه‌ها همه نسلی از جوانان قابل تعامل و پر از ابهام و سوال دارند که کسی باید به با آن‌ها بنشیند. 🔻 مدیریت این صحنه‌ی آشفته و عملیات می‌خواهد مگر نمی‌بینید آن طرف چه انسجام و چه برنامه منظمی ترتیب داده‌اند؟ آقای کجایی؟ آقای دفتر تبلیغات کجایی؟ آقای معاونت تبلیغ حوزه کجایی؟ آقای در دانشگاه‌ها کجایی؟ آقای دانشجویی؟ فرمانده میدان این کیست؟ چرا همه در انفعال محض هستند؟ 🔻 آهای ، چرا دم انتخابات وسط میدان یقه پاره می‌کنید و امروز ساکتید؟ چرا بین نیستید؟ چرا با مردم حرف نمی‌زنید؟ گیرم دوتا فحش هم شنيديد، کم در آن ساختمان منشوری تکریم شدید، حالا دوتا فحش هم برای بخورید، به‌جایی برنمی‌خورد. 🔻حالا که میدان فرمانده ندارد، لشگر که هست... بسم‌الله... 🆔 @taalighat
❇️ مطالب مرتبط با 🔻🔻 🔹 توصیف حاج مهدی https://eitaa.com/taalighat/34 🔹 نیت خالص https://eitaa.com/taalighat/35 🔹 تکیه‌گاه https://eitaa.com/taalighat/37 🔹 واحد شهدا https://eitaa.com/taalighat/90 🔹 آخرین تصویر https://eitaa.com/taalighat/173
چرا هیچ چیزی سر جای خودش نیست؟ 📌 با گذشت حدود دوماه از اتفاقات اخیر خبری که روزهای گذشته از شورای فرهنگ عمومی کشور در رسانه‌ها منتشر شد به‌شرح زیر است🔻 📝 شورای فرهنگ‌عمومی روزهای «۱۳ شهریور»، «۲۵ دی»‌ و «دومین جمعۀ مهرماه» را به‌ترتیب «روز علوم پایه»، «روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» و «روز بزرگداشت آیین قالی‌شویان» در تقویم رسمی کشور اعلام کرد. 🔻 آقايان در همین کشور زندگی می‌کنند؟ حتی اگر فقط هم داشته باشند، باید تا حدی از اخبار جدید مطلع باشند. شاید هم مشکل از ماست. نه، قطعاً مشکل از ماست. احتمالا این ما هستیم که تعریف درستی از و و کارکردهای شورای فرهنگ عمومی نداریم!!! 🆔 @taalighat
🔹 نگاهی به ابعاد رسانه‌ای و بازتاب بین‌المللی اغتشاشات اخیر (1) 🔻 دستگاه هماهنگ کننده و اخیر، به یک طراحی گسترده و جهانی در حوزه اطلاع رسانی و عمومی دست زده است. اتفاقی که برای ما خیلی شناخته‌شده نیست. تلاش کرد با یک اقدام وسیع، در ایران را با پیام خاصی به دنیا مخابره کند، تا نوعی تصویر جدید از در اذهان جهانيان ساخته شود. 🔻 در بیست سال گذشته تأکید بر وجه مخاطره ایران و جهانی، در دستور کار بود تا کشورها از این ناحیه از ایران احساس خطر کنند. با خروج آمریکا از عملاً این ابزار کارآمدی خود را از دست داد 🔻 زمینه‌ساز انجام اقدامات هماهنگ علیه ایران و عامل مشروعیت بخشی به عملیات‌های خصمانه خواهد بود. آمریکا برای و و حتی گزینه نظامی از یک سو محتاج و از سوی دیگر نیازمند کمک و همراهی دیگر کشورهاست. چرا که قدرت بلامنازع بودن خود را سال‌هاست که از دست داده است. 🔻 این سطح از کنش رسانه‌ای و اجتماعی و درگیر کردن لایه‌های مختلف اجتماعی و نخبگانی با مسئله ایران، در نوع خود بی‌نظیر به‌نظر می‌رسد. وارد فاز جدیدی شده است که تا کنون در این سطح سابقه نداشته است. 🔻 تفاوت‌های مدل جدید را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: 1⃣ مقیاس و گستره توزیع خبر و پیام و تعدد رسانه‌های مشارکت کننده در عملیات 2⃣ نوع و وجهه مخابره شده و تمرکز بر تصویر چهره‌ای جدید از ایران 3⃣ لایه‌های متنوع درگیر شده با مسئله و ایجاد نوعی 📌 در ادامه به برخی از وجوه این رسانه‌ای و شناختی اشاره می‌کنیم... 🆔 @taalighat
نگاهی به ابعاد رسانه‌ای و بازتاب بین‌المللی اغتشاشات اخیر (2) 🔹ترانه شروین، نامزد جایزه جهانی گرمی 🔻 با سرعت کمی تبديل به ترانه عمومی معترضان و ایشان شد. نوع پیام، موسیقی و ساخت همه تداعی‌کننده احساس مشترک بین بخشی از نسل جوان بود. 🔻 دبیر رویداد بین‌المللی موسیقی گرمی اعلام کرد تا کنون 95 هزار درخواست برای نامزدی به‌عنوان اثر برگزیده به دست آن‌ها رسیده است. اما چیست و چه جایگاهی دارد؟ 🔻 (Grammy Award، که در اصل جایزه گرامافون نامیده می‌شود) یا گرمی، یک جایزهٔ موسیقی است که توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط برای شناسایی دستاوردهای صنعت موسیقی ارائه می‌شود. نشان جایزه یک گرامافون طلاکاری‌شده را به تصویر می‌کشد. 🔻 مراسم سالانه اهدای جوایز با اجرای هنرمندان برجسته و اهدای جوایزی که محبوبیت بیشتری دارند، همراه است. از بین سه مراسم بزرگ موسیقی جهان، بزرگ‌ترین آن‌ها است. گرمی به همراه جوایز (برای آثار سینمایی)، جوایز امی (آثار تلویزیونی) و جوایز تونی (تئاتر) یکی از 4 جایزه اصلی سالانه سرگرمی آمریکا محسوب می‌شود. 🔻 تلاش برای معرفی به‌عنوان اثر برگزیده جهانی و دریافت یعنی تلاش دستگاه رسانه‌ای غرب برای توسعه‌ی پیام علیه ایران در مقیاس جهانی، جلب توجه قشر گسترده‌ای به این اثر و محتوا، ایجاد جایگاه اجتماعیِ بین‌المللی، تقویت حس مخاطب ایرانی نسبت به این اثر به‌عنوان سرود اعتراض و... 🆔 @taalighat
❇️ ملت ایران وسط کارزار مبارزه‌ی تمدنی... 📝 رهبر حکیم انقلاب اسلامی: 🔻 خب حالا می‌شود نشست یک گوشه‌اى، از این گوشه آن گوشه عیوبى پیدا کرد، اشکالاتى پیدا کرد، کرد؛ خب بله، معلوم است، اما این را تعمیم نباید داد، نمی‌شود داد، 🔻 آنچه قابل تعمیم است این است: صدق، حرکت، . پس نظام با مبارزه به‌وجود آمد، با مبارزه هم باقى ماند. 🔻 من عرض می‌کنم کار من و شما ادامه‌ى آن است، و بدون مبارزه نمی‌توانید به آن هدفها دست پیداکنید (بیانات در تاریخ 4/3/1393) 🔻 ملّت ایران چه بخواهد چه نخواهد درگیر یک است. 🔻 این هم از اینجا آغاز میشود که ملّت مایل است که مستقل باشد، عزیز باشد، باشد، خودش از امکاناتش استفاده کند؛ و اگر این کارها اتّفاق بیفتد، یک در دنیا خواهد شد؛ با تفکّرات خاص و با جهت‌گیری‌های خاص. این با منافع قدرتهای مسلّط جهانی معارض است؛ لذا نمیخواهند بگذارند این اتّفاق بیفتد؛ مبارزه از اینجا شروع میشود. (بیانات در تاریخ: 12/4/1395) 🆔 @taalighat
نگاهی به ابعاد رسانه‌ای و بازتاب بین‌المللی حوادث اخیر (3) 🔹 بازتاب جهانی و تبدیل آن به موضع ایرانیان 🔻 همواره در جنگ ها، و نقش محوری در و تجمیع اراده‌ها داشته است. در میدان جنگ رجزها به یکپارچگی لشگر و عزم آن‌ها برای مبارزه منجر می‌شد و هم به نقل پیام به طرف مقابل و از موقعیت. 🔻 غرب می‌کوشد را به سرود ملی معترضین تبدیل کند و با ترویج آن در جوامع غربی از یک سو اراده‌های معترضان و اغتشاشگران تقویت کند و از سوی دیگر تصویر موقعیت ایران را در اذهان آن گونه که میخواهد، بسازد. تصویری آشفته، مملو از تاریکی و خفقان و ناراحتی و محدودیت و عقب‌ماندگی که نیاز به یک و منجی برای برهم زدن آن دارد. 🔻 توسعه‌ی نارضایتی و اعتراض به‌وضع موجود تنها با واقعیت میدانی ممکن است و سرود از چنین ظرفیتی برخوردار است. 🔻 در دنیا بازتاب گسترده‌ای داشته است. 🌀 در یک گروه موسیقی حرفه‌ای آن را به‌صورت دسته‌جمعی اجرا کردند. 🌀 در یکی از خوانندگان معروف با زبان ایرانی آن را خواند. 🌀 اجرای آن در کنسرت گروه راک cold play که گلشیفته فراهانی آن را به همراه گروه خواند. 🌀 اجرا در برنامه استعداد یابی THE VOICE که در حال حاضر بزرگترین برنامه استعداد یابی در حوزه خواندگی است. 🌀 اجرای زنده در LA fashion week 🌀 اجرای ورژن انگلیسی و آلمانی و فرانسوی و سوئدی ترانه شروین 🔻 اجرای مردمی آن در دنیا راه‌اندازی شد. ترجمه‌ی آن در کشورهای مختلف و همخوانی آن در دستور کار قرار گرفت. 🔻 همه و همه یعنی استفاده از ابزار هنر و موسیقی برای 2 هدف: 1⃣ تقویت جبهه داخلی برای ادامه اعتراض و 2⃣ ایجاد نسبت به ایران و ارائه تصویری سیاه و تیره و تار از آن به‌منظور بخشیدن به هر علیه جمهوری اسلامی 🆔 @taalighat
نگاهی به ابعاد رسانه‌ای و بازتاب بین‌المللی حوادث اخیر (4) موضع‌گیری واحد سلبریتی ها و چهره‌های معروف بین‌المللی علیه ایران 1⃣ سلبریتی ها و هنرمندان 🔻 یکی از مهم‌ترین وجوه اخیر ایجاد یک جبهه گسترده و متنوع از چهره‌های محبوب جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران بود. طیف گسترده و متنوعی از ها، خواننده‌ها، ، هنرمندان، ، فعالان حقوق بشر، فعالان مدنی بود. 2⃣ فعالان ضد اسرائیل 🔻 قصه زمانی جالب‌تر می‌شود که در این فهرست بلند و بالا اسامی برخی چهره‌های مطرح ضد را نیز می‌بینیم. افرادی که در لایه‌های سیاسی هم‌نظر با جمهوری اسلامی به‌شمار می‌آیند اما اکنون در موضع مخالفت قرار گرفته اند. 3⃣ مبلغین انگلیسی زبان تشیع 🔻 ضلع دیگر اسلام و تشیع در اروپا هستند که سال‌ها سابقه دفاع و ترویج عقاید حقه تشیع و مقابله با شبهات را داشتند، و امروز در برابر ذهن پرسشگر شهروند غربی که گمان می‌کند جمهوری اسلامی را به‌خاطر مسئله کشته است، از مقوله حجاب دفاع کرده و از جمهوری اسلامی تبری می‌جویند. 4⃣ وهابیون و اهل سنت 🔻 در این طیف گسترده حتی و چهره‌های مطرح به‌چشم می‌خورند که با دفاع از اصل مقوله حجاب بین خود و سیاست جمهوری اسلامی در این مقوله اعلام مرزبندی می‌کنند. 💹 تصویرسازی جدید از جمهوری اسلامی در سطح جهان: ❌ در این جمهوری اسلامی نه تنها حکومتی ضد زن، و حقوق انسانی معرفی می‌شود که حتی حکومتی نیز مطرح می‌شود. مسئله از سطح حقوق بشر فراتر می‌رود و تلاش می‌شود تمام جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی آن با نشان دادن چهره‌ای خشن و از بین برود. موضع‌گیری مبلغین برتر شیعی و طیف‌های اهل سنت از این منظر قابل توجه است. 📍 اینجاست که با یک صف بندی جدید و منسجم بین‌المللی در راستای دوره‌ای جدید از روبرو می‌شویم. 🆔 @taalighat
🔻 سخنان قابل توجه علیرضا پناهیان در جمع اساتید و طلاب حوزه درباره حوادث اخیر: 🔹 یکی از عوامل حوادث اخیر جامعه، نارضایتی مردم از وضعیت فعلی است. ریشۀ این نارضایتی دو چیز است: یکی اینکه، فکر می‌کنند مرغ همسایه غاز است و مردم دیگر کشورها وضع بهتری دارند، مثلاً مردم کشورهای غربی را واقعاً خوشبخت می‌دانند درحالی‌که اگر وارد متن زندگی آنها بشوند می‌بینند که این‌طور نیست. 🔹 در این موارد روش قرآن این است که وضعیتِ بد زندگی کافرانه را توضیح می‌دهد و ترسیم می‌کند، گاهی قرآن با مثال‌های عجیبی این مطالب را توضیح می‌دهد که ظاهر زندگی آنها، تو را فریب ندهد، آنها چیزهایی مثل آرامش تو را ندارند. 🔹 ما در توصیف تمدن غرب ضعیف هستیم، مثلاً در بیان اینکه تمدن غرب واقعاً لذت‌بخش، آرامش‌بخش، قدرتمند و سعادتمند نیست. توصیف ما باید طوری باشد که منجر بشود به «كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ‏» (حجرات،7) 🔹 ما می‌خواهیم همه‌چیز را به ایمان مردم واگذار کنیم. مثلاً وقتی می‌خواهیم بگوییم غیبت نکن، می‌گوییم غیبت نکن و الّا خدا تو را عذاب می‌کند! درحالی‌که خودِ خدا این‌قدر حزب‌اللهی نیست، وقتی می‌خواهد بفرماید غیبت نکن، می‌فرماید: آدم‌خور نباش! «أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً» (حجرات،12) غیر از عذاب قیامت، زشتی غیبت، مثل خوردن گوشت برادر مرده است. 🔹 ما نتوانسته‌ایم زشتی‌ها و خرابی‌های تمدن غرب را به مردم نشان بدهیم. حتی بسیاری از مذهبی‌ها و انقلابی‌ها قبول ندارند که تمدن غرب رو به اضمحلال است و پلیدی‌اش را حس نمی‌کنند. 🔹 غرب واقعاً قدرت ندارد. قرآن می‌فرماید: «الَّذينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمالَهُم‏» عمل‌ کافران تباه است؛ یعنی خدا در قرآن، کفر را بی‌عرضه و ناتوان نشان می‌دهد. تنها چیزی که کافران دارند مهلت است، حقیقتی ندارند. 🔹 بسیاری از کلمات‌ ما در نقد تمدن غرب، اشتباه است. مثلاً می‌گوییم « غربی فقط به فکر غرائز انسان است» بله، آنها ادّعای غرائز می‌کنند ولی غرائز را نابود کردند! آنها حتی لذّت شهوانی را هم دارند از بین می‌برند. آنها به‌معنای واقعی عیّاشی نمی‌کنند بلکه با بهره‌گیری غلط از لذت‌های مادی، همین لذت‌ها را هم تباه می‌کنند. 🔹 تا وقتی که در ذهن کسی عمیقاً فرو نریخته باشد، نه معنای ولایت را می‌فهمد و نه معنای حقیقی دین را. اصلاً نمی‌تواند ولایت و دین را فهم بکند چه رسد به اینکه قدرش را بداند! شاید «مرگ بر آمریکا» هم بگوید اما حقیقتش را درک نکرده؛ در طول انقلاب برخی از این افراد را دیده‌ایم که از تندترین نیروهای حزب‌اللهی بودند اما بعداً از ضدّانقلاب‌های درجه‌یک شدند. 🔹 ریشۀ دیگر نارضایتی این است که بعضی‌ها نمی‌دانند ما داریم به سمت یک تمدن عالی حرکت می‌کنیم و این هم یک امر ممکن و شدنی است؛ ما آن را محقق خواهیم کرد چون نرم‌افزارش را داریم. ولی آن را نکرده‌ایم، مثلاً جامعۀ مهدوی را درست توصیف نکرده‌ایم! اگر ما این تمدن را توصیف کنیم، همه آن را قبول می‌کنند. اصلاً لازم نیست درستی آن تمدن را اثبات کنید چون تصور آن آینده حتماً تصدیقش را به‌دنبال می‌آورد. 🔹 یک زمانی بعد از دوم خرداد، برخی می‌گفتند که دورۀ انقلاب و این حرف‌ها گذشته و ما به سوی جامعۀ مدنی می‌رویم؛ یعنی همان جامعه‌ای که می‌گوید. ولی الآن دیگر کسی برای به‌عنوان یک تئوری فکری، آینده‌ای قائل نیست که برای مردم ترسیم بکند. 🔹 همان‌طور که یک زمانی با تفکر کمونیستی مبارزه می‌کردیم و بعد از مدتی این از بین رفت، الان هم می‌شود گفت که تفکرات غربی و غرب‌گرایی هم در حال نابودی است. 🔹 الان دیگر لازم نیست وقت خودمان را برای نقد تمدن غرب، تلف کنیم، به‌جای آن «حقیقت » را به مردم نشان بدهیم. اگر حقیقت تمدن غرب را برای مردم توصیف کرده بودیم الآن بعضی‌ از بچه‌های ما فریب آن تمدن را نمی‌خوردند که حتی برایش تظاهرات کنند. 🆔 @taalighat
سرخوش از باده ی ماییم... (یک تلنگر دوستانه) 🔻 زندگی در هم برای خودش خیلی جالب است. خوشیم برای خودمان. در یک زمین بدون دشمن در حال فتح قلل و وسط میدان خودمان هستیم. 🔻 برای اطلاع از آخرین وضعیت جامعه در حال سعی صفا و مروه از به و از رجانیوز به بدون سانسور و ، وقتی هم فشار روحی بالا می‌زند میریم کانال که با دوتا طنز حالمان بهتر شود. حق داریم خب، روحیه‌ی حساس و لطیفی داریم، دق می‌کنیم با این همه خبرهای بد. 🔻 این کانال، خبر آن یکی را می‌زند بدون لینک به‌عنوان خبر دست اول. یکی تبلیغ دیگری را می‌کند. بعد یکهو می‌بینیم چقدر رشد ممبر داشتیم، می‌گیریم که فتح الفتوح کردیم. بی‌خبر از این که یک ذره خودمان بیشتر دور خودمان جمع شده‌ایم. آخر سر از این همه تحلیل و خبر شبیه هم احساس تکراری بودن پیدا نمی‌کنیم، بلکه حس می‌کنیم چقدر طیف گسترده‌ای از جامعه دارای اند. 🔻 تضارب آرا هم در حد بی‌نظیر، آخرین اقدام هوشمندانه و بصیرت آفرین مدیران انقلابی مسدود کردن کانال امثال مهدی نصیری بود. احیاناً دیسک کمر نگیریم با این همه باری که بر دوش مان سنگینی می‌کند؟ 🔻 زندگی وسط عافیت طلبانه است. داریم برای خودمان تولید محتوا می‌کنیم. از خودمان تحلیل و بازخورد می‌گیریم، به خودمان بازخورد می‌دهیم. کلا درگیر یک دور باطل و یک هستیم. 🔻 خوشمزه تر آنکه ایتا لیست هم دارد. بعد آن کانال اعلام می‌کند ترند شد و این يعنی پایان فتنه و درنتيجه ادامه زندگی دیروزمان. 🔻 رفقا ایتا میدان نیست. ایتا همه واقعیت نیست، ایتا گردی خوب است اما به‌عنوان تفریح سالم. اگر واقعاً ذهن برای‌مان مهم است، اگر دنبال کشف هستيم، باید از این پیله خارج شویم. ❌ رفیق! سوءتفاهم نشه! قائل به شبکه اجتماعی داخلی هستیم، قائل به دورهمی انقلابی ها هستیم، ولی برای کسی‌که دنبال باز کردن چتر اقدام و اندیشه خود بر سر همه جامعه است، کم است، همین! 🆔 @taalighat
جای خالی آیت‌الله مصباح یزدی 🔻 آیت‌الله واقعاً در تاریکی‌ها مصباح و چراغ راه بود. وقتی بالا می‌گرفت و فضا غبارآلود می‌شد، چون چراغی نورافشانی می‌کرد. حداقل برای طیف و جامعه مخاطبین خودش که کم هم نبودند، بود. 🔻 مصباح آنجا که به حضور یک عالم دینی نیاز بود، حاضر بود. یعنی صحنه را راحت خالی نمی‌کرد. بی‌مورد نمی‌کرد که اگر حرف بزنم برای من بد می‌شود یا نه! وظیفه هر چه اقتضا کند، همانجا حاضر می‌شد. 🔻 آغاز قصه اخیر (مهسا امینی) فضای تردید و زد و خورد بین خودی‌ها هم زیاد بود و هنوز آقا صحبت نکرده بودند. به برخی از اساتيد برجسته و پیام دادم که الان صحنه نیاز به تحلیل و حضور شما دارد، پر کنید خلاء امثال آقای مصباح را... ولی برخی کردند جز یکی دو نفر 🔻 به‌محض اینکه لب به‌سخن گشودند، همه صاحب تحلیل شدند. خب عزیز جانم آقا خط شکن و میخواست، آنجا که باید می بودید، نبودید!!! بعد از به میدان آمدن ، به‌صحنه آمدن چه معنا دارد؟ (البته من برای همه این عزیزان احترام قائلم و شاید وظيفه را چیزی دانسته‌اند که من نمی‌دانم) 🔻 آیت‌الله مصباح عزیز به‌موقع انذار می‌داد، به‌موقع می‌داد و به‌موقع از سنت‌های الهی و تطبیق آن بر شرایط سخن می‌گفت. وقتی همه نگران بودند و جبهه دچار اختلال شده بود، با روشنگری ذهن آشفته جبهه را آرام می‌کرد. این خاصیت یک واقعی است. 🔻 امروز دشمن روی خطای محاسباتی جبهه انقلاب و بدنه مردم حساب باز کرده... ...؟ 🆔 @taalighat