eitaa logo
تعلیقات
1.1هزار دنبال‌کننده
342 عکس
49 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9 ❇️ سعه‌صدر، انتقادپذیری واقعی 🔻 حدود پانزده سال پیش بود به دلیل رفت‌و‌آمد و ارتباطی که با و شاگردان داشتم، مواردی از برخی کاستی‌ها در مؤسسه را نزدیک شاهد بودم. همین موجب شد از باب علاقه به رشد و موسسه دست به قلم شوم. 🔻 نزدیک به 10 صفحه در و بررسی حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی مؤسسه نوشتم و از طریق جناب حجت‌الاسلام علی آقا مصباح به دست مبارک آیت‌الله مصباح رساندم. 🔻 چند روز بعد اتفاقی را در راهرو مؤسسه زیارت کردم. پرسیدم یادداشت حقیر را ملاحظه فرمودید؟ ☘ با لبخند ملیح و رویی گشاده فرمودند: بله. بعد کلی تفقد و تشکر کردند سپس ادامه دادند: من واقعاً از شما متشکرم و با بیش از 90 درصد از نکات شما هم موافقم. سن ما بالا رفته و نوبت شما جوان‌هاست. سپرده‌ام علی آقا باشما جلسه بگذارند و برای رفع مشکلات کمک کنید. 🔻 من! طلبه جوانی بودم که در مقابلم یکی از بزرگان و اعلام و استوانه‌های حوزه این‌طور با ، روی باز و ایستاده بود. نقدهای یک را بدون ذره‌ای ناراحتی پذیرفته بود و بالاتر از آن، زمینه حل مشکلات را فراهم کرده بود. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔻 وجوهی از شخصیت روایت نشده است. این حد از و روحیه‌ی حق‌طلبی کمیاب است. اما کجا این بُعد ایشان روایت شده؟ همین امروز اگر از برخی مسئولین حوزوی یا غیر حوزوی انتقاد کنید، یا عصبانی می‌شود یا ساعت‌ها دلیل و توجیه می‌آورد. 🔻 اما با روی گشاده نقد را پذیرفت، بااینکه از یک طلبه کوچک صادر شده بود که سن نوه‌ی ایشان را داشت آن هم نه با تظاهر و تصنع، بلکه به‌عنوان ضمانت اجرا، زمینه رفع نقایص را به‌دست فرد منتقد فراهم کرد. ❌ اما این روزها برخی نخبگان را نمی‌توانی راحت نقد مشفقانه کنی! زود برآشفته می‌شوند و گویی نباید جز تمجید چیزی بر زبان آورد. 🆔 @taalighat
تغییر فرهنگی یا تحول فرهنگی 🔻 این روزها خیلی دوستان می‌پرسند به‌نظرت با انتصاب جدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق شگرفی رخ خواهد داد؟ می‌گویم باید سؤال را چند مرحله عقب‌تر برد. اساسا دستگاه‌های فرهنگی ما چه چیزی را هدف گرفته‌اند؟ مسئله فقط اشخاص نیستند، بلکه مسئله است و سطح اندیشه و . اگر در این‌ها خلاء داشته باشیم دیگر خیلی فرقی ندارد چه کسی مسئول کدام مجموعه فرهنگی باشد. 🔻 هر اقدامی که دارای کمی امتداد اجتماعی باشد، نوعی تغییر فرهنگی است. بسیاری از مجموعه‌ها حتی از ایجاد تغییر فرهنگی هم ناتوان اند. اما مسئله کشور و نياز حیاتی ما است. کلیدواژه‌ی تحول در کلام آقا در سال‌های اخیر پرتکرار بوده و شاید اشاره به کشور این جنس از اقدام را هدف گرفته است. 🔻 اقدامات جزئی، تصمیمات خرد، مسئله‌های زودگذر و ها آن چیزی هستند که روی میز مدیران فرهنگی بیشترین حجم را اشغال کرده‌اند. 🔻 اما اموری چون مقوله متناسب با ایران آینده در مقیاس ، ویژگی‌های نسل آینده، مدل بازسازی دستگاه و سیستم آموزشی تربیتی متناسب با این هدف‌گذاری، تربیت نیروی تربیت کننده نسل، چابک سازی سازمان متناسب با آن، فعال‌سازی سیستم‌های تربیتی در متن نهاد اجتماعی، و ده‌ها سرفصل‌ها دیگر است که اگر دیده شود، تدقیق شود، طراحی شود، و اجرای آن شود، می‌توان گفت یک ضلع از اضلاع رقم خورده است. 🔻 رسیدن به افق‌های بلند برای آینده ایران و تحقق نیاز به است. با افق‌های کوتاه و اهداف کوچک نمی‌توانیم آینده مطلوبی را توقع داشته باشیم. نسبت تک تک فرهیختگان انقلاب با آینده انقلاب و تعریف نقش نسبت به تحقق آن آینده زمینه‌ساز تحول است. اساساً باید را هدف و وجهه همت قرار داد. گام‌های بعدی عبارتند از ادبیات تحول، حوزه‌های تحول، راهبردهای تحول، اقتضائات تحول و... 🔻 اما دور هم نشستن، از بایدها گفتن، اسم روز تعيين کردن، به رئیس این دانشگاه رأی دادن و ندادن، تصویب صدها سند بالادستی که سرنوشت محتوم آن است، تحول که هیچ منجر به تغییر هم نمی‌شود. اگر فقط و فقط یک کلان مسئله به مسئله محوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تبديل شود و دبیر و اعضا آن را هدف بگیرند، می‌توان به آینده شورا امیدوار بود و الا فلا. واینجا سخن بسیار است... 🆔 @taalighat
دهه فجر، دهه مردم، دهه هویت (ضرورت طراحی و تدارک جشن‌ بزرگ ملی) 🔻 بیش از یک ماه پیش بود بسته ای پیشنهادی درباره برای برخی دوستان که مسئولیت های فرهنگی دارند، فرستادم. اینکه چه کردند اطلاعی ندارم اما چند نکته از آن را بیان می کنم. 🔻 مهمترین ویژگی انقلاب، مردمی بودن آن بود. دهه فجر باید باشد. دهه قاطبه مردم. مردم باید انقلاب را آنچنان انقلاب خودشان بدانند و به آن افتخار کنند که با همه وجود در این ایام شادی خود را بروز دهند. اما به مرور زمان دهه فجر جنبه ای نمادین به خود گرفت، و متولی برگزاری مراسمات مربوط به آن شد. با بروز برخی مشکلات اقتصادی به ویژه در دهه اخیر، جنبه مردمی بودن این جشن ها نیز کاهش یافت. عوامل متعدد دخیل در آن را تقریبا همه می دانیم ولی این قطار باید به ریل اصلی خود بازگردد. 🔻 یک ملت نیاز به و عمومی دارد. نیاز به یک موضوع مورد افتخار به صورت جمعی و ملی دارد. این موضوع است که را بین یک ملت تقویت می کند. آن ها همه خود را حول یک موضوع، می بینند. ما مثل نان شب به وحدت ملی محتاجیم. و یک فخر ملی و می تواند یکی از محورهای این وحدت باشد. ملت از بسیاری مسائل خسته و کسل است. پدید آوردن بسترهای شادی ملی به در کشور منجر می شود. 📌 بسیاری از کشورها دارند با اینکه تهی از هویت واقعی است، اما مردم در آن روز واقعاً جشن می‌گیرند اما ما بستری نساختیم که از یک ، مردم لذت ببرند و به آن افتخار کنند. 🔻 عید غدیر، عید مبعث، نیمه شعبان همه مناسبت های عزیزی هستند که باید در مقیاس ملی جشن گرفته شوند اما در این میان را باید ویژه دید. جشن انقلاب باید به اندازه عید نوروز که یک میعاد ملی است، برای ایرانیان ویژه باشد. امروز باید حول انقلاب اسلامی تعریف شود. او خود را بداند. بدون هویت سازی امکان ادامه انقلاب ممکن نیست. ساخت و تقویت این هویت در مقیاس ملی ساده نیست اما باید به عنوان یک مسئله آن را مهم و مورد برنامه ریزی دانست. 🔻 حال گذشته از کارهای بنیادین، امروز و در همین فرصت کوتاه باید کاری کنیم جشن انقلاب برای مردم شادی و نشاط و دلگرمی به ارمغان بیاورد. چند ساده: 🔹در خیابان های اصلی شهر موکب انقلاب و آزادی راه اندازی شود. هیئات به میدان بیایند و شربت و شیرینی بین مردم پخش کنند. 🔹در خیابان های اصلی برنامه های ویژه، شعرخوانی شعرا، اجرای زنده سرودهای ملی و دارای جنبه هویتی و انقلابی، جنگ شادی، آتش بازی برگزار شود. 🔹برای بچه ها برنامه های ویژه کودکان با حضور هنرمندان در میادین اصلی برگزار شود. کودک یک خاطره خوب پیدا کند و آن را مهمان جشن انقلاب باشد. 🔹در میادین اصلی نمایشگاه های خیابانی «راهی که امدیم» برگزار شود با تصاویر و آمار مقایسه ای قبل و بعد از انقلاب 🔹در خیابان های اصلی نمایشگاه های دستاوردهای انقلاب و غرفه هایی با این موضوع دائر شود و غرفه دارها کارشناسان و برجستگان برخی بخش های مربوطه باشند تا بتوانند با نسل جوان با زبان خود او گفتگو کنند و بگویند از راهی که آمدیم. 🔹برای مدارس اردوی «» برگزار کنیم. مدارس از صنایع و زوایای رشدیافته صنعتی و هنری و علمی استان خود بازدید کنند، البته با پیوست محتوایی. این که بر میادین اصلی و خیابان های شهر تأکید می کنم به این دلیل است که باید این اتفاق در متن مردم و در جریان زندگی آن ها رخ دهد. 🔹مسئولین استانی و شهری و ملی و ائمه جمعه در کنار خیابان هر شب در غرفه هایی بنشینند و با مردم گفتگو کنند. انقلاب مردم باید مسئولین از جنس مردم را در خود ببیند. 🔹دولت در این دهه برای مردم خبرهای خوب و هدیه های ملی فراهم کند. حال چطور و چگونه باید فکر کرد.... 🆔 @taalighat
پیروزی می‌کاریم، شکست درو می‌کنیم... (لزوم توجه ویژه به افکار عمومی) 🔻 از ابتدای شروع به کار گفته شد دولت باید بتواند با مردم سخن بگوید و به همزبانی برسد. جبهه انقلاب هنوز زبان مفاهمه با مردم ندارد. همین موجب شده همیشه در موضع انفعال و کتک خوردن هستیم. همیشه باید به شبهات باشیم. چون اجازه تولید شبهه می‌دهیم. چون شبهه را پیش‌بینی نمی‌کنیم، و پیچیده عمل نمی‌کنیم. چون اقدام ملی را از منظر افکار عمومی قرائت نمی‌کنیم. 🔻 دولت جدید از آغاز تا کنون کارهای مهمی را رقم زده اما حتی از جانب انقلابی ها هم محکوم است، چرا؟ چون ندارد. چون برای اهمیت قائل نیست یا ارزش آن را نمی‌داند. 🔻 بسیاری از اقدامات دولت، تحولات بزرگ در کشور بود. پیروزی‌هایی که باید به آن‌ها افتخار می‌کردیم اما باید امروز به اسم شبهه و با سرافکندگی به آن جواب بدهیم. 🔻 توسعه‌ی صادرات غیرنفتی، فعال‌سازی تجارت با کشورهای همسایه و آمریکای لاتین، احیای صنایع فضایی، احیای ، توسعه‌ی بیمه همگانی، اجرای طرح الگوی کشت، عضویت در ، مدیریت کم‌نظیر تولید و توزیع انرژی در شرایط بحرانی، سامانه جامع صدور مجوز، اعلام بدهکاران بانکی، و ده‌ها اقدام دیگر. 🔻 و امروز طرح که اگر پیش از آن با ملاحظه ابعاد مسئله و پیش‌بینی زوایای ابهام آمیز آن توضیح داده می‌شد یک تحول بزرگ را روایت کرده بودیم اما این روزها در باید به این سوال جواب دهیم که چرا چوب حراج به دارایی هایی ملت زده‌اند. یعنی در عمل دولت دارد اموالی را به‌نفع ملت آزاد می‌کند ولی در رسانه باید پاسخ دهد که چرا به ملت ظلم می‌کند. پیروزی می‌کارد و شکست درو می‌کند. 🔻 قرارداد 25 ساله با را به‌خاطر بیاوریم. یک ملی که از آن در یک شکست برداشت شد و به فروش ایران به چین یاد شد. اما همین اقدام در عربستان کاملاً معکوس روایت شد. (بماند که در عمل با تعلل دولت، این ظرفیت هنوز فعال نشده) ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹 پی‌نوشت: آنچه گذشت به‌معنای عدم وجود کاستی، نقد و ایراد به دولت نیست. 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از باب جهاد
خیلی سریع بگم و برم والا این مطلب خیلی جای شکافتن و ریز شدن داره. دیروز آقا، دستور عفو عمومی ای دادند که اگر بخواهیم فقط ایشان را با این دستور بشناسیم یقینا در شناخت او اشتباه کرده ایم و راه به ترکستان خواهیم برد. اگر بخواهیم ایشان را درست بشناسیم- لااقل در این یک مورد- باید از آغاز اغتشاشات مواضع و صحبت‌های ایشان را بررسی کنین و ببینیم تایید کار امنیتی کردن را در حرفه‌ای ایشان در برهه ای و بعد رحجان کار تبیینی کردن بر کار امنیتی در برهه دیگری و حالا عفو مشروط و عمومی در برهه حاضر. این یعنی الگوبرداری از مدل فتح مکه توسط پیامبر عظیم الشان اسلام صلوات الله علیه و آله. و امروز که روز پیروزی نهایی و شکست توطئه است ایشان هم به تأسی از پیامبر شعار الیوم یوم المرحمه را می پذیرد، آنچنان که تا قبل از پیروزی عاقلانه و قاطعانه نپذیرفت. گذشت هنگام قدرت نشان بزرگان انسانیت است و این یک دلیل از هزاران دلیل حقانیت ولی فقیه ماست. خدا نعمت او را بر ما مستدام دارد و ما نیز در قبال او به آرزوهامان برساند.
❇️ کانال باب جهاد، یادداشت‌های برادر فرهیخته و عزیزم آقامهدی سموات (رئیس حوزه هنری استان همدان) 🔻🔻🔻🔻 @babejahad
انقلابی‌های خسته، جمع های پریشان... (نقدی بر گعده های یأس آفرین) 🔻 این روزها در هر جمعی می‌نشینی از انقلابی گرفته تا مردم کف جامعه، بسیاری را در حال و هوای انتقاد و ناامیدی و بدبینی به عالم و آدم و تحليل‌های آفرین می‌بینی. 🔻 مهمانی داشتم که در سطوح کلان مدیریت کشور رفت‌وآمد دارد، با قاطعیت اعلام می‌کرد انقلاب در نفس‌های آخر است. مهمان دیگری داشتیم، چنان انقلاب را تحلیل و نقد کرد که گویی هیچ روزنه‌ی امیدی برای فردای انقلاب قابل تصویر نیست. جلسه‌ای با بزرگی از مسئولین فرهنگی کشور داشتیم چنان از اختاپوس می‌گفت که مملکت به باد رفته است و راه اصلاح مسدود. و ده‌ها و صدها جلسه و نشست عمومی و خصوصی با تم تحلیلی که خروجی آن به آینده است. فأین تذهبون... گاهی خود رفقای انقلابی در ناامیدبودن و ناامیدکردن گوی سبقت را از دیگر می ربایند. 🔻 در بسیاری از گفت‌وشنودهای این روزها اثری از به حق و تواصی به صبر نمی‌بینم. اثری از نمی‌بینم. همان امیدی که در عنصری محوری بود. بخشی از جبهه انقلاب در حالت یأس و است. 🔻 آیا کشور مشکل ندارد؟ دارد. آیا نبايد انتقاد کرد؟ باید انتقاد به‌حق کرد. آیا آسیب‌شناسی لازم نیست؟ بله، لازم است. این‌ها که بدیهی است. سخن بر سر رویکرد کلی ماست. داریم با خودمان، با هایمان و با هایمان چه می‌کنیم؟ جمع و عزم در تعالیم ما عناصر ناموسی تعالی و پیشرفت هستند و خروجی جمع های ما و تفرقه جمع است و بس. 🔻 انتقاد کنیم اما بدانیم کجا، با کی، چطور و با چه هدفی. برخی اوقات انتقاد کردن، یک ژست شده است. به بیشتر دانستن و اطلاعات بیشتر داشتن نسبت به بقیه. پس تحلیل نمی‌کنیم به اسم تحلیل، تفاخر می‌کنیم. اما ما نسبت به آن‌چه گفته‌های ما به‌عنوان اثر بر روی ذهن اطرافیان مان می‌گذارد مسئولیم. 🔻 اگر ما نسبت به جمع نبود، پس چرا فرمودند: و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر... چون جمع مهم است. چون جمع است. چون یدالله مع الجماعه است و این جماعت اگر صاحب عزم شود، پشت آن می‌آید والا به جمعی که فقط نماد اعداد متفرق کنار هم است که جمع نمی‌گویند. 🔻 برای ادامه راه خود به یک یک انسان‌های با امید، واقع بین، تحلیل‌گر و موقعیت‌شناس و عازم نیازمند است. بر حرف زدن هایمان و بر اثر حرف مان بر جمع بیشتر دقت کنیم. نسبتی است بین سخن ما و جمع هایمان و ... 🆔 @taalighat
📚 روایتی از شب روایت (، نمونه‌ای از نوآوری اجتماعی در حوزه معرفی انقلاب اسلامی) 🔻 یک: گاهی پیرامون ما اتفاق‌های مختلف هنری، علمی، اجتماعی و... می‌افتد که عصاره خوش‌فکری اسلامی است ولی از کنار آن ساده می‌گذریم. که بتواند ظرافت‌های کار این جوانان را تشخیص دهد و از آن تقریری خوب ارائه دهد لازم است تا این جنس کارها رشد کند و توسعه و تعمیم یابد. 🔻 دو: در دوره جدید مسئولیت استان همدان اتفاق بدیعی با نام افتاد که نوعی به‌شمار می‌آید. شب روایت، با زبان هنر است. تجربه‌ای متفاوت با آنچه دهه هشتاد تحت عنوان برگزار می‌شد. 🔻 سه: مدل اجرا: شب روایت با قالب‌های مرسوم و تکراری فاصله معناداری دارد. در مدل‌های شب خاطره‌ای، یک سخنران به بیان خاطرات می‌پرداخت اما در شب روایت کسی مجری یا قاری قرآن یا سخنران نیست. همه چیز در و قصه‌ی جذاب اجرا می‌شود. داستان قصه را در قالب‌های مختلف از جمله تئاتر و... پیش می‌برد. حتی قرائت قرآن ابتدای جلسه، یک قرائت رسمی نیست بلکه بخشی از داستان است، اما نقطه آغاز... 🔻 چهار: در پی معرفی ابعاد مختلف انقلاب اسلامی در قالب هنر و با زبان هنر است. چرا که احساس می‌کند امروز جامعه نیاز به ادبیات جدیدی برای بیان حرف های انقلاب دارد. از طرفی موضوعاتی را انتخاب می‌کند که هم موضوع و هم زاویه پردازش آن نو و بدیع است. 🔹 برای مثال در یکی از برنامه‌ها روند ایران در عهد قاجار و پهلوی روایت می‌شود. روی سن نمایش کلاس درسی به پاشده و معلم در حال آموزش فرهنگ غربی است. راوی از او اسمش را می‌پرسد. خود را معرفی می‌کند: میرزا ملکم خان. بعد گفتگو و مناظره‌ای بین راوی و ملکم خان شکل می‌گیرد. سکانس نمایش جلو می‌آید به انقلاب اسلامی می‌رسد و روایت تحولات و دستاوردهای علمی آن و بعد گفتگویی بین یک جوان امروزی با راوی و... فضا کاملاً پویا، زنده و جذاب است و مسئله‌های ذهنی مخاطب از زاویه‌ای دقیق با بررسی می‌شود. 🔻 پنج: شب روایت اما اهداف ضمنی دیگری هم دارد. طراح آن بر این باور است که از یک‌سو زبان بی‌بدیل بیان حرف های مهم در طول تاریخ است و از سوی دیگر هنر در بین طیف خانواده‌های انقلابی مهجور. نشان دادن اثری هنری می‌تواند خانواده‌ها را ترغیب کند فرزندان خود را به سمت هنر انقلابی سوق دهند. ❇️ این قابلیت را دارد که در سطح ملی روایت شود، توصیف و ترویج شود و در کشور تعمیم یابد. این اجتماعی محصول ذهن خلاق برادر عزیز جناب آقای (رئیس حوزه هنری استان همدان) است. خدا قوت اخوی. 📌 لینک مشاهده گزیده یکی از برنامه‌های شب روایت🔻🔻🔻 https://eitaa.com/arthamedan/137 https://eitaa.com/arthamedan/145 🆔 @taalighat
🔹 در حال مشاهده بخش‌هایی از شب روایت با توضیحات آقامهدی سموات در محل حوزه هنری همدان