⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️مصاف کودکان با قتلگاهی به نام #فضای_مجازی (بخش اول)
🔶در #جنگ_رسانهای و فرهنگی، بیشترین اقشاری که در معرض آسیب و تهدید قرار دارند #کودکان و #نوجوانان به شمار میآیند؛ افرادی که اگر به درستی تحت مدیریت و تربیت والدین و مربیان قرار نداشته باشند آیندهی تاریکی در انتظار آنها خواهد بود.
🔷یکی از ابزارها و ترفندهایی که جنگ رسانه ای #دشمن علیه اندیشه اسلامی به راه انداخته است، روی آوری به محتوای فاسد و مبتذل است. محتوایی که تلاش دارد، #هویت_دینی و اسلامی جامعه را تضعیف کرده و افراد جامعه را به سوی #ولنگاری_فرهنگی سوق دهد.
🔷در دنیایی زندگی میکنیم که سربازان جبهه خصم، تا اندرونی خانهها نفوذ کرده و خنجرهای زهرآلود خود را در سینه و قلب هزاران مرد و زن و کودک و نوجوان فروکرده و آنها را به کام مرگ و نابودی کشانده و افراد فراوانی را اسیر زندانهای مخوف و ترسناک خود کردهاند؛ زندانهایی که عاری از هرگونه ترحم و انساندوستی و اخلاقمداری است و طعم شیرین زندگی لذتبخش و آرام را از اسیران خود سلب کردهاند.
💠پیچیدهترین و بیرحمانهترین آرایش نظامی جهان
🔷در دنیای مدرن با پیشرفت شبکههای اطلاعرسانی و دیجیتال، شکل و شمایل جنگها نیز تغییر کرده و چهرهای مدرن و جدید به خود گرفته است. اگر در قرنهای گذشته مصاف کشورها با یکدیگر بیشتر در قالب مواجهههای نظامی صورت میپذیرفت، در عصر کنونی با رونق یافتن #ابزارهای_رسانهای و پیشرفتهای علمی، میدان نبرد آرایش نظامی دیگری را به خود گرفته است؛ آرایش نظامی که بیشتر آن را با عنوان #جنگ_نرم و رسانهای میشناسند.
🔷در این بین مسئولیت خطیر #والدین در حفظ و نگهداری #فرزندانشان باید جدیتر دنبال شود؛ چرا که در آتش #جنگ_رسانهای که ابرقدرت های رسانه ای علیه فرهنگ و اندیشه اسلامی به راه انداخته اند، #کودکان و #نوجوانان در تیررس جبهه معاندین قرار دارند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا؛[تحریم، ۶] ای کسانی که ایمان آوردهاید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید.» #ادامهدارد...
نویسنده: علی بیرانوند
منبع: وبسایترهروانولایت
#جنگ_نرم
#فضای_مجازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️آشنایی با شیوه های #تربیت_دینی (بخش پنجم)
🔶در #آموزش_دینی شیوه ها و فنونی برای #تربیت مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال.
💠روش تربیت غیر مستقیم
🔷از یک جهت، روش های مطلوب تربیتی به دو گونه ی «مستقیم» و #غیر_مستقیم است. با توجه به ویژگی های متربیان، شرایط زمان و مکان، گاه روش مستقیم و گاه روش غیرمستقیم کارایی دارد و این چنین نیست که هماره روش غیر مستقیم کارسازتر باشد. از همین رو، خدای بزرگ در قرآن کریم در مواردی، از روش ها و خطاب های مستقیم و صریح مانند «یا ایها الکافرون»، «یا ایها الناس» و «یا ایها الذین آمنوا» استفاده کرده است و در مواردی از روش ها و #خطابهایغیرمستقیم به حضرت عیسی(ع) فرموده است: «ای عیسی پسر مریم! آیا تو به مردم گفتی که من و مادرم را همچون دو خدا به جای خداوند بپرستید؟» [مائده، ۱۱۶]
🔷همانگونه که در این آیهی قرآن به روشنی می بینیم، خداوند متعال مستقیما به حضرت عیسی (ع) خطاب می کند، اما به طور #غیر_مستقیم می خواهد به پیروان حضرت عیسی(ع) بگوید که اعتقاد آنان به خدا بودن حضرت عیسی و حضرت مریم (ع) شرک و باطل است. باری، آموزش غیرمستقیم وضو به آن پیرمرد از سوی امام حسن و امام حسین (ع) و تاکید فراوان روانشناسان بر این روش، و گفته هایی همچون «الکنایه ابلغ من التصریح؛ #کنایه و #غیرمستقیمگویی از صراحت و مستقیم گویی رساتر است.» و «به در بگو تا دیوار بشنود.»، بر به کارگیری #روشغیرمستقیم در #تعلیم و #تربیت تاکید میورزد.
🔴الف) استفاده از شعر، قصه، خاطره، شرح حال دیگران، معما، فیلم، نمایش و مانند آن میتوانند از مصادیق #روشهایغیرمستقیم #تربیتی به شمار آیند. ب) نتیجه گیری از مطالب مطرح شده در روش های غیرمستقیم، به عهدهی خود مخاطبان و فراگیران قرار داده شود. ج) گاه مربیان و پدران و مادران می توانند #مسائل_تربیتی را به صورت #غیر_مستقیم و به وسیله ی اشخاص دیگری و نه به وسیله ی خودشان، به فراگیران انتقال و آموزش دهند. #ادامهدارد...
منبع: وبسایتراسخونبه نقل ازمرکزمطالعاتشیعه
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️سعادت و لذت در قرآن (بخش دوم)
🔶يكی از مباحث مهم علم اخلاق مقوله #سعادت و #لذت است، و اينكه سعادت چيست؟ و لذت كدام است؟ مقوله ای است كه ذهن علمای اخلاق را به خود مشغول داشته است. در اين نوشتار به تعريف #سعادت و #لذت از منظر #قرآن_کریم پرداخته ميشود.
🔷واژه #فلاح به معنای #رستگاری به كار ميرود؛ رستن از گرفتاریها و رنجها و موانع و رسيدن به هدف و مطلوب انسان، در راه رسيدن به مقصد و #هدف خود، پيوسته با موانع و گرفتاریها و دشمنانی درگير است، ولی با #تلاش و #جهاد ميتواند، اين گرفتاریها را بر طرف سازد و موانع را از سر راه برداشته به هدف و مطلوب خويش نايل شود كه در اين صورت ميگويند: #رستگار شد، يعنی رست و رها شد، يا راحت شد و بر دشمن چيره گرديد. در چنين مواردی از واژه #فلاح استفاده ميشود. #قرآن_کریم نيز در مواردی واژه #فلاح را بكار برده است. از آن جمله، روزی كه بنا بود ساحران فرعون، به دستور وی در برابر موسی خودنمايی و عرض اندام كنند.
🔷قرآن نقل میکند كه فرعون برای تشويق و دلگرمی به آنان گفت: «وَقَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلَى؛ [طه،۶۴] امروز آن كسی كه چيره شود رستگار خواهد شد»، و به جای پيروزی و چيره شدن بر خصم، واژه #افلح را بكار ميبرد، چنانكه در زمينه معنوی نيز، درباره كسانی كه از رنج و گرفتاری دنيا رهيده و در صحنه ديگری به آسودگی وارد ميشوند، از همين واژه #افلح استفاده شده و به آياتی بر ميخوريم؛ مانند اين آيه كه میفرمايد: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى؛ [اعلی،۱۴] هر آينه پاكان رستگار شدند. و آيهای كه ميفرمايد: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا؛ [شمس،۹] هر كه در پاكی آن (نفس) كوشيد رستگار شد»؛ و در آيه اول سوره مومنون ميفرمايد: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ؛ هر آينه اهل ايمان رستگار شدند».
🔷آری #تزكيه و #تهذيب_نفس برای رسيدن انسان به #فلاح و #رستگاری نه تنها موثر است، بلكه #راهمنحصربهفرد خواهد بود. چنانكه در آيات ديگری بعنوان #نتيجه_عبادات و غايت كارهای شايسته انسان مطرح شده، و همراه با كلمه لعل بكار برده شده است؛ مثل آنجا كه ميفرمايد: «وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ [جمعه،۱۰] بسيار خدا را بياد آريد، شايد #رستگار شديد»، و آيهای كه ميفرمايد: «وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ [ال عمران،۱۳۰] از خدا پروا کنید تا رستگار شويد». در اين گونه موارد كه خداوند ميخواهد مردم را وادار به #تقوا، به ذكر خدا، به اجتناب از معاصی كند، با استفاده از جمله «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» بيان ميفرماید كه #هدفنهايیانسان #فلاح است و به انسان می آموزد كه برای رسيدن به آن بايد اين كارهای خوب را انجام دهد، و آن كارهای زشت را ترك كند. #ادامهدارد...
نویسنده: آیتاللهمصباحيزدی (اخلاق در قرآن)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگوییبهشبهات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🔷شهید حاج #قاسم_سلیمانی :
🔸انقلاب ما به دوران #نبوت خویش رسیده و ما باید آمادگی خود را بالا ببریم.
🌹🍃🌹🍃
@shahidNazarzadeh
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️مصاف کودکان با قتلگاهی به نام #فضای_مجازی (بخش دوم)
🔶در #جنگ_رسانهای و فرهنگی، بیشترین اقشاری که در معرض آسیب و تهدید قرار دارند #کودکان و #نوجوانان به شمار میآیند؛ افرادی که اگر به درستی تحت مدیریت و تربیت والدین و مربیان قرار نداشته باشند آیندهی تاریکی در انتظار آنها خواهد بود.
💠نگاهی اجمالی به مختصات و پیچیدگی #جنگ_نوین؛ با نگاهی اجمالی به مختصات و پیچیدگی #جنگ_نرم و آرایش نظامی حاکم بر آن میتوان به تفاوتهای ماهوی آن با سایر جنگها پی برد.
1⃣گستردگی میدان نبرد و قتلگاهی به نام فضای مجازی
🔷یکی از تفاوتهای اساسی #جنگ_نوین با جنگهای نظامی را میتوان در #گستردگی_میدان_رزم آنها مشاهده کرد. نوعاً در جنگهای نظامی، میدان محدودی متأثر از لطمات جنگ شده و مناطق دیگر از آسیبهای آن دور میمانند. این در حالی است که در #جنگ_نوین و #رسانهای نوعاً #مناطق_فراوانی آلودهٔ آثار و تبعات شوم جنگ شده و تقریباً منطقهٔ امن و آرامی را در جامعه و معرکه جنگ نمیتوان مشاهده کرد.
🔷چنانکه وجود گوشی های هوشمند و #بشقابهای_مسموم و زهرآلود #ماهوارهای در محیط خانواده، این #آسیب و تهدیدها را هزار چندان می نماید. #گوشیهای_هوشمندی که در غفلت و سهلانگاری والدین، زمینه ذبح ناجوانمردانه کودکان را فراهم کرده و خوشبختی و سعادت واقعی را از آنها سلب کرده است.
2⃣تلفات و خسارتهای مرگبار و جبران ناپذیر
🔷دومین تفاوت #جنگ_نوین با جنگ های نظامی و رایج دنیا را میتوان در #میزان_تلفات و #سنگینی_خسارتها مشاهده کرد. با کمی دقت و تأمل در میزان خسارتهای برجای مانده از جنگ سخت، متوجه خواهیم شد که در این جنگها نوعاً به زنان و کودکان و سالخوردگان آسیب کمتری وارد شده و بیشتر به مردان جنگی و کسانی که در میدان نبرد حضور دارند، آسیب وارد میشود.
🔷این در حالی است که در کارزار #جنگ_نوین و رسانهای حتی کودکان و زنان و سالخوردگان نیز در امان نبوده و همه آنها در معرض آماج #شدیدترین #بمبارانهای_رسانهای و میکروبی #دشمن قرار دارند. بمبهای میکروبی و ویروسی که #فکر و #روح و اندیشه و #عملکرد_افراد را نشانه گرفته، به طوریکه نه فقط حیات مادی و دنیوی #کودکان و نوجوانان، بلکه #حیات_اخروی #همه_اقشار جامعه انسانی را در معرض فنا قرار داده و سعادت واقعی را از جامعه انسانی سلب مینمایند. #ادامهدارد...
منبع: وبسایترهروانولایت
#جنگ_نرم
#فضای_مجازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️رونمایی از کالا با جلوهگری زنان (بخش اول)
🔶اگر #غرب در جهت #منافع_سرمایهداری و لیبرالیسم از زیبایی و فریبندگی #زن برای #عرضهمحصولاتتجاری خود بهره ببرد، جای تعجب نیست، اما نگاه شیء انگارانه به زن از سوی صاحبان سرمایه و شرکتهای تبلیغاتی در #ایران چه توجیهی دارد؟
🔷در اینکه تحول ساختاری اجتماع دارد #جامعه را به سوی #مصرفگرایی پیش میبرد، شکی نیست، زیرا تبلیغات دیداری و شنیداری رسانههای رسمی و مجازی، بیلبوردها، اتوبوسها، مراکز خرید و دیوارهای شهر، همهجا را پرکردهاند، تا سبکی متفاوت از رفتار، تفکر، روابط انسانی، تغذیه و پوشش را در سطح جامعه رواج داده و زندگی ایرانی و اسلامی ما را دستخوش تغییر کنند.
💠چرا حضور #زنان در #تبلیغات_تجاری اهمیت دارد؟
🔷امروزه که رقابت تنگاتنگ میان صاحبان سرمایه، برای جذب مخاطب و افزایش افزوده و فروش هرچه بیشتر محصولات برقرار است و #مبلغانتجاریغرب هم از دیرباز، #زنان را بهعنوان اهرم تبلیغی مؤثر برای اقناع مخاطب، جهت خرید کالا، میدانستند، #فرهنگتجاریخود را به نام «تجدد و تمدن» به خورد جوامع دیگر داده و آن را نمادی از مدرنیته معرفی میکنند.
🔷از سوی دیگر، زنان چون نگاه تنوعطلب و دقیقتری نسبت مردان دارند و بیشتر مجذوب تغییرات میشوند، با استقبال از #دیدگاه_غرب، که با #شعار_آزادی و #حضور_بانوان در عرصههای اجتماعی، و نیز حمایت از حقوق اجتماعی زنان، توانستند، بر از خودبیگانگی زنان، سرپوش بگذارند، به میدان آمدند و برخی هم با #تبرج و #خودنمایی، با بیحرمتکردن و کاستن ارزش زن مسلمان، به عرصه تبلیغات وارد شدند، تا فروشندگان و تولیدکنندگان و تجار بتوانند برای گرمی بازارها از آنها بهره ببرند. #ادامهدارد...
نویسنده: صدیقه شریفی
منبع: تبیان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از خبرگزاری فارس
رهبر انقلاب در حکمی حجتالاسلام محسنی اژهای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند
@Farsna
تبیین
رهبر انقلاب در حکمی حجتالاسلام محسنی اژهای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند @Farsna
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی
🔹جناب حجتالاسلام غلامحسین محسنی اژهای دامت تأییداته، اکنون که آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافتهاند، با تشکر فراوان از خدمات ارزندهی ایشان در مدت مسئولیت قضائی و کارنامهی افتخارآمیزی که در پایهگذاریِ اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشتهاند، جنابعالی را که علاوه بر صلاحیتهای قانونی، برخوردار از تجربهی گرانبها و شناخت عمیق و سابقهی درخشان در امر قضا میباشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوهی قضائیه منصوب میکنم.
🔹انتظار اینجانب، اولاً: اهتمام جدّی به مأموریتهای اساسی دستگاه قضاء در قانون اساسی است، یعنی گسترش عدالت، و احیاء حقوق عامّه، و تأمین آزادیهای مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزهی قاطع با فساد.
🔹ثانیاً: ادامهی رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه. ثالثاً: گسترش فناوریهای نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی.
🔹رابعاً: گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیتها، و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی و اداری. خامساً: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف. سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است.
@Farsna
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️
☄
⭕️ #افکار_عمومی در جامعههای دیروز و امروز (بخش دوم)
💠ریشه افکار عمومی در نظامهای ارزشی جامعه
🔷 #عمومیتافکارمردم یک جامعه، نشانه بستگی فرد و جمع، به یک سری ارزشهاست. وقتی کشوری مورد هجوم دشمن قرار میگیرد، یکیک افراد ملت و جمع آن، برای دفاع از خود، آماده رفتن به میدان جنگ میشوند، و جنگ به یک #نظام_ارزشی تبدیل میگردد. در این حال همگان از قواعد آن پیروی میکنند و #ارزشهای_اساسی در جامعه، سرچشمه شرکت افراد آن جامعه، در #افکار_عمومی و زمینه و بستر آن میشود. احساس یاری به همنوع، دفاع ملی، نیاز به امنیت، سرکوب دشمن، و دهها احساس دیگر، #ارزشهای_پایه یک جامعه و #تفکر_اجتماعی مردم آن را تشکیل میدهند.
🔷این ارزشها که ناشی از وجدان جمعی مشترک است، به واسطه #افکار_عمومی حراست میشوند. قضاوت در مورد افکار عمومی یک قوم یا ملت، با توجه به این ارزشها صورت میگیرد. هرچه #ارزش_جمعی ریشه دارتر باشد، افکار عمومیای که براساس آن شکل گرفته، پایدارتر و عمیقتر خواهد بود. به این ترتیب، #افکار_مردم میتواند به عنوان شاخصی برای تشخیص ماهوی شخصیت اجتماعی آنها به کار بیاید. با مطالعه نوع افکار و شدت و ضعف آن و اشکالی که به خود میگیرد، میتوان به تمایلات عموم پی برد و دریافت، چگونه #افکار_عمومی با #وجدان فردی و جمعی ارتباط پیدا میکند،
🔷و چگونه روابط بین انسان شخصی، و انسان اجتماعی مسلم میشود و فرایند دوگانهی شخصی کردن و اجتماعی کردن متبلور میگردد. پس #افکار_عمومی، تنها، عقیده عمومی در مورد یک موضوع یا پدیده نیست، بلکه همانگونه که در بالا آمد، گویای #یکنیاز در #برقراری_ارتباط با جمع نیز هست، و از اینرو فرد و جمع را در قضاوت خود، هوشیار و متعهد میسازد و مسئولیت فردی و گروهی را بارور مینماید. میگویند #ارزشیکجامعه به #کیفیتافکارعمومی آن جامعه بستگی دارد، یا به عبارت دیگر هر #جامعه_شایسته، همان افکار عمومیای است که داراست.
🔷ارزش افکار عمومی در یک جامعه، ارزش تمامی آن جامعه است. چنانچه #افکار_مردمانی به خاطر جنایتهای پیدرپی یک جانی تهییج بشود، بیشک این مردم به بیگناهی و عشق و محبت پایبندند؛ و برعکس چنانچه در کشوری، بین حقوق زن و مرد، خودی و بیگانه، سیاه و سفید، کوچک و بزرگ و فقیر و ثروتمند، تفاوت و تبعیض وجود داشته باشد، شایستگی، انسانیت و مدنیت در آن کشور جایی ندارد، لذا #افکار_عمومی پدیدهای است که آحاد مردم را از طرفی، و جمع ملتی را از طرف دیگر، در برابر یک مسئله اجتماعی ملزم و متعهد میسازد و مسئولیت همگان را میطلبد. #ادامهدارد...
📕کتاب افکار عمومی (ژودیت لازار، ترجمه مرتضی کُتبی)
منبع: تبیان
#افکار_عمومی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️ #حجاب و حرمت نگاه به نامحرم در قرآن (بخش اول)
🔶«مفهوم حجاب»؛ #حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، #وسیله_پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن، صورت گیرد.
💠ابعاد حجاب در قرآن
🔷 #حجاب، به معنای #پوششاسلامیبانوان، دارای دو بُعد #ایجابی و #سلبی است؛ ۱) بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن؛ ۲) بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است. این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد، تا #حجاب_اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمیتوان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
🔷اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع، از وصول به گناه را حجاب بنامیم، #حجاب میتواند #انواعواقسام متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن #حجاب_ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می تواند از لغزش ها و گناه های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید. علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی میکند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شدهاند.
💠هدف حجاب
🔷هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، #قرببهخداوند است که به وسیلهی #تزکیه_نفس و #تقوا به دست میآید. «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ؛ [حجرات، ۱۳] بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با #تقواترین شماست». «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛ [جمعه،۲] اوست خدایی که میان عرب امّی (قومی که خواندن و نوشتن هم نمی دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت، تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد و کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن که پیش از این، همه در ورطهی جهالت و گمراهی بودند. از قرآن کریم استفاده میشود که هدف از تشریع حکم الهی، #وجوبحجاباسلامی، دستیابی به #تزکیه_نفس، طهارت، #عفت و پاکدامنی است.
💠حجاب با پوشش مناسب
🔷«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا؛ [احزاب، ۵۹] ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مؤمنین بگو خود را بپوشانند، تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند و خداوند بخشنده مهربان است». جلاب یعنی پوشش سراسری، یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد، در سوره نور، آیه شریفه ۳۱ نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است. #ادامهدارد...
تنظیم: رهنما (گروه دین و اندیشه تبیان)
منبع: تبیانبهنقلاز پایگاهاینترنتیانهار
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️ويژگیهای #حكومت_مهدوی (عج) (بخش سیزدهم)
🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی #امام_مهدی(عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر امام مهدی(عج) را ترسيم نموده است.
💠عدالت اقتصادی
🔷از نقاط بسيار برجسته در حكومت جهانی #امام_مهدی (عج) #عدالت_اقتصادی است؛ ثروت به طور #عادلانه در ميان مردم تقسيم میشود و هر كس از آن سهم خويش را دريافت میكند. ابتدا رواياتی در اين باب: « ...و يقسم المال صحاحاً؛ [بحارالانوار، ج۵۱، ص۸۱] ...و (امام عصر) اموال را #بطور_صحيح در ميان مردم تقسيم میكند». « ...و يقسم المال بالسويه؛ [همان، ص۸۴] ...و او مال را به طور #مساوی در ميان مردم تقسيم ميكند».
🔷« ...يقسم المال صحاحاً فقال رجل ما صحاحاً؟ قال: بالسويه بين الناس؛ [همان، ص۹۲] ثروتها را به گونه ای #درست تقسیم میکند، کسی پرسید: معنای #تقسیم_صحیح ثروت چیست؟ فرمود: بطور مساوی میان مردم». «اذا قام قائمنا قسّم بالسويه و عدل فی الرعيه؛ [همان، ج۵۲، ص۳۵۱] چون #قائم ما قیام کند، بطور مساوی تقسیم میکند، و در میان خلق خدا به #عدالت رفتار مینماید».
🔷« ...يجمع اليه اموال الدنيا من بطن الارض و ظهرها، فيقول للناس: تعالوا الی ما قطعتم فيه الارحام و سفكتم فيه الدماء الحرام و ركبتم فيه ما حرم الله، فيعطی شيئاً لم يعطه احد كان قبله؛ [همان] ... (امام مهدی) #تماماموالدنيا از دل زمين (منابع و اموال زير زمينی و گنجها) و روی زمين، (نزد امام) جمع میشود. آنگاه حضرت خطاب به مردم میفرمايند: اينها همان چيزهایی هستند كه به خاطر آن قطع رحم كرديد، خون يكديگر را به زمين ريختيد، محرمات الهی را برای رسيدن به آن مرتكب شديد، اينك بياييد و از اين اموال آنچه میخواهيد، برای خود برداريد، و به قدری به اشخاص عطا می كند كه احدی قبل از او چنينی اعطایی نداشته است.
🔷« ...اذا قام قائمنا اضمحلّت القطائع فلا قطائع؛ [همان، ص۳۰۹] وقتی #قائم (عج) ما خاندان، قيام كند همه قطايع مضمحل و نابود میگردد و قطايعی نخواهد بود». (قطايع عبارت است از زمينهای مرغوبی كه سلاطين و مستكبران و طاغوتها آنها را به زور از صاحبانش گرفته و به تيوّل خويش درآورده اند). اين بود رواياتی چند در رابطه با #عدل_اقتصادی كه از شاخه های اساسی #عدل در دنيا است. #ادامهدارد...
نویسنده: علیمحمدیخراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات وپاسخگوییبهشبهات
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️آشنایی با شیوه های #تربیت_دینی (بخش ششم)
🔶در #آموزش_دینی شیوه ها و فنونی برای #تربیت مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال.
💠روش تربیت الگویی
🔷یکی از ویژگیهای انسان، #فضیلت_خواهی و کمال گرایی اوست. از این رو، هر گاه فضیلت و کمالی را در الگوهایی مانند شخصیت های دینی، سیاسی، اجتماعی، هنری و ورزشی می بیند، در پی #الگوبرداری از آنان در زندگی فردی و اجتماعی خویش بر می آید. به گفتهی مولانا: هر هنر که استاد بدان معروف شد/ جان شاگردان بدان موصوف شد/ پیش استادی که آن نحوی بود/ جان شاگردش ازو نحوی شود؛
🔷بنابراین یکی از روش های موثر در تعلیم و تربیت فراگیران #روش_الگویی است؛ و نکته ی مهم تر برای مربیان، معلمان، پدران و مادران این است که به متربیان و فراگیران، در تشخیص فضیلت ها و کمال ها و مصادیق آن، #جهت دهند و یاری رسانند، تا در دام بت ها و مدها و الگوهای نامناسب گرفتار نشوند، بلکه به سوی #الگوهای_شایسته و مناسب رو آورند. اقبال لاهوری چه خوش گفته است: عاشقی آموز و محبوبی طلب/ چشم نوحی، قلب ایوبی طلب/ کیمیا پیدا کن از مشت گلی/ بوسه زن بر آستان کاملی
🔷باری، خداوند بزرگ در #قرآن_کریم #روش_الگویی را نیز مورد توجه قرار داده؛ هم #الگوهای_پسندیده مانند: پیامبر اکرم(ص) [سوره احزاب، آیه۲۱] و حضرت ابراهیم(ع) و یاران او [سوره ممتحنه، آیه۴] و زن فرعون [سوره تحریم، آیه۱۱] را معرفی می کند، و هم الگوهای ناپسند مانند زن حضرت نوح(ع) و زن حضرت لوط(ع) [سوره تحریم، آیه ۱۰] را به همین منظور نشان می دهد. امام مهدی(عج) نیز در حدیثی جالب می فرمایند: «دختر پیامبر خدا (حضرت فاطمه زهرا س) برای من الگویی شایسته است.» [۱]
🔴الف) #همه_مربیان به معنای عام، با اعمال و رفتار پسندیدهی خویش می توانند #الگوهای_شایستهای برای متربیان خود باشند. ب) با توجه به نیازها و استعدادهای گوناگون متربیان، مربیان باید #الگوهای_مناسب در ابعاد و رشته های مختلف را به آنان نشان دهند و از یک بعدی نگری بپرهیزند. ج) مربیان باید از معرفی الگوهای متضاد و متعارض به شدت خودداری ورزند، زیرا این امر ممکن است به انکار اصل الگوبرداری و انکار خود الگوها از سوی متربیان منجر شود و این زیانی است بس بزرگ. #ادامهدارد...
منبع: وبسایتراسخونبه نقل ازمرکزمطالعاتشیعه
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️مصاف کودکان با قتلگاهی به نام #فضای_مجازی (بخش سوم)
🔶در #جنگ_رسانهای و فرهنگی، بیشترین اقشاری که در معرض آسیب و تهدید قرار دارند #کودکان و #نوجوانان به شمار میآیند؛ افرادی که اگر به درستی تحت مدیریت و تربیت والدین و مربیان قرار نداشته باشند آیندهی تاریکی در انتظار آنها خواهد بود.
💠سلاح کشتارجمعی از جنس رقص و آهنگ
🔷با اندکی دقت و تأمل در طرح و ایدههایی که جبهه #جنگ_رسانهای و #جنگ_نرم #دشمن، در مصاف با جامعه و اندیشه اسلامی از آن بهره میجوید، با ابزارآلات لهو و لعب آشنا میشویم، که مخرب تر از بمب های اتمی و میکروبی بودهاند؛ چرا که #دامنه_وسیعی از #جامعه_انسانی را تحت تأثیر خود قرار می دهد. در واقع #جبهه_دشمن تلاش دارد با بهرهگیری از این ابزار و #ترویجفرهنگغربی و لهو و لعب، #هویت_دینی و اسلامی افراد را هدف گرفته و روحیه #ولنگاری و #بیقیدی را در جامعه گسترش دهد.
🔷این در حالی است که پیشتر در منابع روایی، آثار مسموم و مخرب لهو و لعب و آلات موسیقی روشن شده است؛ چنانکه در منابع روایی از امام صادق (ع) این موضوع اینچنین نقل شده: «اسْتِمَاعُ اللَّهْوِ وَ الْغِنَاءِ ینْبِتُ النِّفَاقَ كَمَا ینْبِتُ الْمَاءُ الزَّرْعَ؛[۱] گوشدادن به موسیقی و #غنا نفاق را میرویاند، همانطور که آب، زراعت را میرویاند.»
🔷شاید در نگاه برخی افراد، روی آوری به #غنا و موسیقی و #رقصوآهنگ، موضوع کماهمیت و ناچیزی به نظر برسد، ولی اگر اندکی روند تأثیر گذاری این موارد بر روح و جان انسانی و نوع عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد، کمترین تأثیر شیوع و گسترش این آلات در جامعه، #بیقیدی و تضعیف بن مایه های فکری و فرهنگی است، که اساس و هویت یک جامعه انسانی را تشکیل می دهد. در واقع، جبهه #دشمن با ترویج فرهنگ غربی تلاش دارد، ارزش ها و #اصول_اخلاقی را در جامعه سست کرده و جامعه انسانی را به سمت و سویی که خود می پسندد، بکشاند. #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] وسائل الشیعة، ج۱۷، ص۳۱۶
منبع: وبسایترهروانولایت
#جنگ_نرم
#فضای_مجازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش سیزدهم)
💠درسی از رسول خدا(ص)
🔷در كتاب تحف العقول آمده است: «جاء الرجل بلبن و عسل لشربه فقال(ص): شرابان يكتفي باحدهما عن صاحبه لا اشربه و لا احرمه و لكني اتواضع لله، فانه من تواضع لله رفعه الله و من تكبر وضعه الله و من اقتصد في معيشته رزقه الله و من بذر حرمه الله و من اكثر ذكر الله آجره الله؛ [۱]
🔶مردی شير و عسل برای پيامبر(ص) آورد تا بنوشد، فرمود: دو نوشيدنی كه يكی از ديگری كفايت ميكند، من آن را نخورم، و حرام هم نميكنم، ولی برای خدا تواضع ميكنم؛ زيرا هر كه برای خدا تواضع كند، خدايش بالا برد و هر كه تكبر كند خداوند او را خوار سازد، و هر كه در زندگی #ميانه_روی كند، خدايش #روزی دهد، و هر كه #زياده_روی كند، خداوند او را بی نصيب گرداند، و هر كه خدا را بسيار ياد كند خدايش جزا دهد».
🔷نكاتی كه در اين حديث شريف است، مستلزم بحثی مفصل و هر كدام راه گشای سعادت دنيا و آخرت است، اما مناسب با اين مقال آن است كه پيامبر اکرم (ص) ميفرمايند: «#رعايت_اقتصاد و #ميانه_روی در معيشت، باعث #ازدياد_روزی و نزول بركات الهی است، و فردی كه رعايت #اعتدال ميكند، دچار فقر و تنگدستی نميشود، و برعكس كسی كه طريق #اسراف و #تبذير پيش گيرد، دچار محروميت ميشود و خداوند چنين بنده ای را به #سختی_معيشت مبتلا ميسازد.
🔷امام صادق (ع) میفرمایند: «چهار دسته هستند كه دعايشان مستجاب نميشود:
🔶اول كسی كه در خانه می نشيند و ميگويد: خدايا به من روزی بده! و در طلب روزی تلاش نميكند، در جواب او گفته ميشود: «الم آمرك بالطلب؟» آيا تو را به طلب روزی دستور ندادم؟؛
🔶دوم كسی كه از همسر خود ناراحت است و او را نفرين ميكند، ميفرمايند: «الم اجعل امرها عليك» آيا امر او را به دست تو قرار ندادم؟؛
🔶سوم كسی كه #مالی داشته و آن را #ضايع كرده است، ميگويد: «اللهم ارزقنی» خدايا به من روزی بده! ميفرمايند: «الم آمرك بالاقتصاد؟» آيا تو را به #اقتصاد و #ميانهروی و اعتدال در خرج امر نكرديم، و «الم آمرك بالاصلاح؟» آيا به تو دستور اصلاح در مال را نداديم؟
🔶چهارم كسانی كه از مال خود بدون شاهد به ديگران وام دهند و بعد وام گيرنده منكر شود، خداوند ميفرمايد: «الم آمرك بالشهادة؟» آيا به تو دستور نداديم شاهد بگيری؟ [۲]
🔴ملاحظه ميفرماييد كه با وجود #اسراف و شاهد نگرفتن در پرداخت وام، دعا فايده ای ندارد. #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] تحف العقول، موعظه ۸۲ از مواعظ النبی (ص)
[۲] اصول كافی، ج۲، كتاب دعا، ص۲۷۵
نویسنده: محمدرضا عطايی - مجله مشكاه، ش ۵۵
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات
#اسراف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد