eitaa logo
تفسیر آسان قرآن
251 دنبال‌کننده
604 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بنام خدا.إن شاء الله هر روز دو صفحه از قرآن به همراه صوت وتفسیر آسان وکاربردی گذاشته خواهد شد.خلاصه تفسیر حاج آقا قرائتی ارتباط با مدیر @kh8514
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 561 1* در آیات قبل فرمان داد كه خود را از آتش دوزخ حفظ كنید، «قوا انفسكم...» در این آیه، یك از راههاى آن را توبه واقعى مى‌داند. «توبوا الى اللّه» 2* توبه باید به درگاه خدا باشد، نه افشاى گناه نزد بندگان. «توبوا الى اللّه» 3* یكى از تكالیف مؤمن، توبه از گناه است. «یا ایّها الّذین آمنوا توبوا...» 4* توبه باید خالصانه و صادقانه باشد نه لقلقه زبان. «توبةً نصوحا» 5* توبه، زمان و مكان خاصّى ندارد. «توبوا الى اللّه توبةً نصوحا» 6* پذیرش توبه، از شئون ربوبیّت است. «عسى‌ ربّكم ان یكفّر عنكم سیئاتكم» 7* ناپاكى و پلیدى در بهشت جاى ندارد؛ اول پاك شدن، سپس وارد بهشت شدن. «یكفّر... یدخلكم» 8* نتیجه توبه دو چیز است: محو گذشته «یكفّر عنكم سیئاتكم» و تأمین آینده. «یدخلكم جنّات» 9* ایمان به پیامبر كافى نیست، همراهى و تبعیّت از آن حضرت لازم است. «و الّذین آمنوا معه» 10* در قیامت نیز تكامل هست. مؤمنان در آن روز به فكر تكمیل نور خود هستند. «ربّنا اتمم لنا نورنا» 11* جنگ و جهاد، باید زیر نظر رهبر الهى باشد. «یا ایّها النّبى جاهد الكفّار» 12* اسلام دین جامع است. در جاى خود رأفت دارد و در جاى خود سخت‌گیرى و خشنونت. «و اغلظ علیهم» 13* زن مى‌تواند الگوى فساد یا صلاح، در طول تاریخ باشد. «ضرب اللّه مثلاً... امرأة نوح و امرأة لوط» 14* زن در عقیده و عمل آزاد است. وابستگى خانوادگى و اقتصادى و اجتماعى او را مجبور نمى‌كند. «كانتا تحت عبدین من عبادنا... فخانتاهما» 15* جریان كفر و نفاق، حتى در خانه انبیا نفوذ مى‌كند. «فخانتاهما» 16* در نظام خانوادگى دینى، سرپرستى و مدیریّت با مرد است. «كانتا تحت عبدین» 17* در آیات قبل، دو نمونه زن بد (همسر نوح و لوط) معرّفى شد و در آیات 11 و 12، دو نمونه زن خوب معرّفى مى‌شود. (همسر فرعون و حضرت مریم) هنگامى كه آسیه، (همسر فرعون) معجزه حضرت موسى را دید، به او ایمان آورد و فرعون، به كیفر این كار، دست و پایش را به زمین میخكوب كرد و او را زیر آفتاب سوزان قرار داد. هنگامى كه آسیه آخرین لحظه‌هاى عمر خود را مى‌گذرانید، دعایش این بود، «ربّ ابن لى عندك بیتاً فى الجنّة»(تفسیر مجمع البیان) لازم نیست الگو، پیامبر یا امام معصوم باشد و لازم نیست سابقه توحیدى داشته باشد. زن فرعون، نه معصوم بود و نه موحّد، بلكه با دیدن معجزه موسى‌ ایمان آورد. در معرّفى الگو و تجلیل از شخصیت‌ها، فرقى میان زن و مرد نیست. قرآن به پیامبرش دستور مى‌دهد كه یاد ابراهیم را زنده نگه دار: «واذكر فى الكتاب ابراهیم»( مریم، 41) و یادآور مریم باش: «واذكر فى الكتاب مریم»( مریم، 16) چنانكه در این آیه، همسر فرعون را معرّفى مى‌كند. «ضرب اللّه مثلاً للّذین آمنوا امرائة فرعون» 18* همسر فرعون ثابت كرد بسیارى از شعارهایى كه در طول زمان، جزو فرهنگ مردم شده، غلط است و باید آن را عوض كرد. مى‌گویند: خواهى نشوى رسوا، هم رنگ جماعت شو، امّا او گفت: من هم رنگ جماعت نمى‌شوم و رسوا هم نمى‌شوم. مى‌گویند: یك دست صدا ندارد، امّا او ثابت كرد كه یك نفر نیز مى‌تواند موج ایجاد كند. مى‌گویند: زن شخصیّت مستقل ندارد، امّا او ثابت كرد زن در انتخاب راه مستقل است. مى‌گویند: با مشت نمى‌شود به جنگ درفش رفت، امّا او ثابت كرد حق ماندنى است و اگر مشت روى آهن اثر ندارد، روى افكار عمومى در تاریخ اثر دارد. مى‌گویند: با یك گل بهار نمى‌شود، امّا او ثابت كرد اگر خدا بخواهد با یك گل بهار مى‌شود. مى‌گویند: فلانى نمك خورد و نمك‌گیر شد، همسر فرعون نان و نمك فرعون را خورد، ولى از عقیده او متنفّر بود و مى‌گفت: «نجّنى من فرعون» خدایا! مرا از فرعون نجات بده. 19* حرف اول را اراده انسان مى‌زند، نه چیز دیگر. «ضرب اللّه مثلاً... امرائة فرعون» 20* مبارزه با طاغوت، با دعا منافاتى ندارد. «ربّ... نجّنى من فرعون» 21* اطاعت زن از مردم در عقیده لازم نیست، بلكه گاهى باید موضع بگیرد. «نجّنى من فرعون» 22* روابط خانوادگى مرز دارد و همین كه به انحراف و كفر رسید باید تغییر كند. «نجّنى من فرعون» 23* تنها زنى كه نامش در قرآن آمده، حضرت مریم است كه 31 مرتبه در دوازده سوره از او نام برده شده كه 12 بار آن به صورت عیسى‌بن‌مریم است و یك سوره قرآن، به نام اوست. 24* ارزش زن به پاكدامنى اوست. «مریم بنت عمران الّتى احصنت فرجها» 25* گام اول را باید انسان بر دارد، آنگاه الطاف الهى سرازیر مى‌شود. «احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا» 26* فرزند پاك از دامان پاك برمى‌خیزد. «احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_562 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام ابراهیم سعیدی حیدری
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 562 1* امام صادق‌علیه السلام ذیل آیه 2 فرمود: مراد عمل بیشتر نیست، بلكه مراد بهترین عمل است و آن انجام عمل است همراه با خشیت الهى و نیّت صادق و نیكوكارى.(كافى، ج 2، ص 16) 2* تمام قدرت‌ها و حكومت‌ها از بین رفتنى هستند، تنها حكومت خداوند ابدى است. «بیده الملك و هو على كلّ شى‌ء قدیر» 3* مرگ به معناى فنا و نابودى نیست، بلكه امرى وجودى است كه آفریده شده و آن انتقال از این دنیا به دنیاى دیگر است. «خلق الموت» 4* آفرینش مرگ، آزمایشى براى ظهور صبر، و آفرینش حیات، آزمایشى براى ظهور شكر است. «خلق الموت والحیاة لیبلوكم» 5* آفریده‌ها همه هدفمندند و هیچ چیز، عبث آفریده نشده است و خداوند انسان را براى تكامل انتخابى آفریده است. «لیبلوكم» 6* جوهره انسان در لابلاى گرفتارى‌ها و تلخ و شیرینى‌ها روشن مى‌شود. «خلق الموت والحیاة لیبلوكم» 7* آزمایش الهى براى مشخص شدن علم خداوند نیست، زیرا او همه چیز را از قبل مى‌داند؛ بلكه براى آن است كه عملى از ما صادر شود. «لیبلوكم ایّكم احسن عملاً» (مثل استادى كه معلومات شاگردش را مى‌داند، ولى او را امتحان مى‌كند تا استحقاق نمره شاگرد جلوه كند.) 8* ملاك عمل، كیفیّت است نه كمیّت. «أحسن عملاً» (نه «اكثر عملاً») 9* به خوب بودن كار، قانع نباشیم، باید بهترین كار انجام شود. «احسن عملاً» 10* عزّت و قدرت خداوند همراه با رأفت و رحمت است. «العزیز الغفور» 11* از شكست در آزمایش‌هاى الهى مأیوس نشوید، كه او بخشنده است. «الغفور» 12* نظام موجود، نظام احسن است و در نظام آفرینش، هیچ نقص و كمبودى وجود ندارد. «ماترى فى خلق الرّحمن من تفاوت» 13* خداشناسى باید بر اساس نظر و دقت باشد، تا ایمان انسان به عظمت هستى و قدرت آفریدگار بیشتر شود. «فارجع البصر... ثمّ ارجع البصر» 14* براى كسب معرفت، یك بار دیدن و نظر كردن كافى نیست. «فارجع البصر... ثمّ ارجع البصر كرّتین» (در این آیه كلمه «ترى» دو بار و كلمه «بصر» سه بار همراه با لفظ «كرّتین» تكرار شده است.) 15* خداوندى كه كار خود را محكم و حكیمانه انجام داده است، از دقّت نظر دیگران نگران نیست، بلكه دیگران را به بازدید دعوت مى‌كند. «فارجع البصر... ثم ارجع البصر» 16* عذاب جهنم، همراه با تحقیر است: «القوا فیها»، گوش‌خراش است: «سمعوا لها شهیقا» و همراه با سؤال توبیخ است. «سئلهم خزنتها» 17* ریشه تكذیب، عدم تعقّل است. «كذّبنا... لو كنّا نسمع او نعقل» (تعالیم اسلام مطابق با عقل است، اگر تعقل مى‌كردیم مؤمن مى‌شدیم.) 18* روحیه لجاجت به جایى مى‌رسد كه گمراهان، به پیامبران الهى نسبت گمراهى مى‌دهند، آنهم گمراهى بزرگ! «ان انتم الاّ فى ضلال كبیر» 19* اعتراف به گناه در دنیا ممكن است سبب عفو شود، ولى در آخرت هرگز. «فاعترفوا بذنبهم... اصحاب السّعیر» 20* كفّار در قیامت هم شكنجه جسمى مى‌شوند: «اصحاب السعیر»، هم شكنجه روحى. «سُحقاً» (دور بودن از رحمت الهى) 21* در شیوه تربیت باید توبیخ بدان و تشویق خوبان در كنار هم باشد تا مورد مقایسه قرار گیرد. (آیات قبل سخن از كیفر دوزخیان بود و این آیه از بهشتیان سخن مى‌گوید.) «انّ الّذین یخشون ربّهم» 22* خشیت از خداوند زمانى كارساز است كه دائمى باشد. «یخشون» فعل مضارع و نشانه استمرار است. 23* پاك شدن از گناهان، زمینه دریافت الطاف الهى است. «لهم مغفرة و اجر كبیر» 24* تقوا و خشیت واقعى آن است كه انسان در درون خود نیز از خدا پروا داشته باشد، وگرنه تقواى ظاهرى، تظاهرى بیش نیست. «یخشون ربّهم بالغیب» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_563 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام علی عباس حسین پور
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 563 1* ریا و نفاق را كنار بگذاریم كه خدا به باطن‌ها آگاه است. «علیم بذات الصدور» 2* ایمان به علم خداوند، بهترین عامل بازدارنده از نفاق و نهان كارى است. «اسرّوا قولكم اواجهروا به... الا یعلم...» 3* كامیابى‌هاى دنیا نباید سبب غفلت از قیامت شود. «كلوا... و الیه النشور» 4* تاریخ گذشته، چراغ راه آیندگان است. «كذّب الّذین من قبلهم» 5* نعمت‌هاى الهى بر اساس رحمت است. «ما یمسكهنّ الاّ الرّحمن» 6* در اینجا به عوامل بدبختى انسان اشاره شده است: غرور، لجاجت، سركشى و فرار از حق. «عُتوّ» به معناى استكبار و تجاوز از حق و «نفور» به معناى اظهار تنفّر و گریز از حق است 7* تنها خداوند روزى رسان است. هم در دنیا روزى مى‌دهد: «خلقكم ثمّ رزقكم»(روم، 40) هم در برزخ روزى مى‌دهد: «بل احیاءٌ عند ربّهم یرزقون»(آل عمران، 169) هم در قیامت روزى مى‌دهد. «یرزقون فیها بغیر حساب»(غافر، 40) 8* یكى از راههاى توجّه به نعمت‌هاى خداوند، احتمالِ گرفته شدن نعمت‌ها است. «ان امسك رزقه» 9* با این‌كه شكر ما در برابر نعمت‌هاى خداوند بسیار كم است، ولى خداوند نعمت هایش را از ما نمى‌گیرد. در دعاى ماه رجب مى‌خوانیم: «یا من یعطى الكثیر بالقلیل» اى خدائى كه در برابر عمل و شكر كم، عطاى بسیار مى‌كنى. 10* هر دانستنى ارزش نیست، (اگر زمان قیامت را بدانیم براى گروهى كه به آن زمان نزدیك‌ترند، سبب وحشت و اضطراب و براى گروهى كه با آن فاصله طولانى دارند، سبب غفلت و فراموشى مى‌شود.) «انّما العلم عنداللّه» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_564 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام محسن شریفیان
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 564 1* كفر در دنیا، سبب روسیاهى در آخرت است. «سیئت وجوه الّذین كفروا...» 2* زمین متشكّل از بخش‌هاى نفوذپذیر ونفوذناپذیر است. اگر تمام قسمت‌هاى آن نفوذناپذیر بود، آبى ذخیره نمى‌شد و اگر تمام زمین نفوذپذیر بود، زمین به صورت باتلاق در مى‌آمد. 3* در برابر كفّار، دو عامل ایمان و توكل وسیله نجات شماست. «آمنّا... توكّلنا» 4* ابتدا زیربناى اعتقادى خود را محكم كنید و بعد به تهدید دشمن بپردازید. «آمنّا... توكّلنا... فستعلمون...» 5* نقش قلم از نقش زبان، شمشیر، درهم و دینار، شهرت و فرزند بیشتر است. زیرا قلم تجربه قرنها را به هم منتقل مى‌كند و فرهنگ را رشد مى‌دهد. افراد را با قلم مى‌توان خواب یا بیدار كرد. ملّتى را مى‌توان با قلم، عزیز یا ذلیل كرد. قلم یك فریاد ساكت است. قلم سند رسمى است. قلم گزارشگر تاریخ است. سوگند به قلم، نشانه فرهنگ و تمدن است. تكیه بر قلم، تكیه بر سند و استدلال است. رابطه با قلم رابطه با علم است. در میان تمام صداها، سه صدا امتیاز دارد: صداى قلم دانشمندان، صداى پاى مجاهدان و صداى چرخ ریسندگان. آرى، امّتى عزیز است كه علم و قدرت و اقتصادش پویا باشد و اگر امروز بخواهیم این سه صدا را نقل كنیم، باید بگوییم: صداى چاپخانه، توپخانه و كارخانه، یعنى قدرت فرهنگى، نظامى و اقتصادى. قلم‌ها و نوشته‌ها، حافظ علومند. در حدیث مى‌خوانیم: «قیّدوا العلم بالكتابةِ»(بحارالانوار، ج‌2، ص‌52.) كسى به قلم و نوشته سوگند یاد مى‌كند كه در تمام عمرش یك سطر ننوشت: «لا تخطّه بیمینك»(عنكبوت، 48). به قول حافظ: نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت‌ به غمزه مسئله‌آموز صد مدرّس شد 6* سوگند به قلم به جاى سوگند به بیان، تشویق سوادآموزى و مقام دانش پژوهى است. (مبارزه با بیسوادى و ترغیب به نوشتن و خواندن از برنامه‌هاى اولویّت دار اسلام است.)(والقلم و ما یسطرون) 7* اگر از پاداش مردم چشم پوشى كنیم، به پاداش هاى پایدار الهى مى‌رسیم. «َلاجراً غیر ممنون» 8* آینده حقایق را روشن مى‌كند. «فستبصر و یبصرون» 9* نسبت گمراهى به دیگران و یا ادعاى هدایت براى خود كارساز نیست. خداوند است كه گمراه واقعى و هدایت یافته واقعى را مى‌شناسد. «هو اعلم بمن ضلّ عن سبیله و هو اعلم بالمهتدین» 10* براى نجات مردم، دشمن را با تمام ابعادش معرفى كنید. 11* آنچه مورد انتقاد است سازش از موضع ضعف است كه نامش مداهنه است ولى كوتاه آمدن از موضع قدرت كه نامش مداراست مانعى ندارد، نظیر پدرى كه به خاطر رعایت حال كودكش آهسته راه مى‌رود. 12* اخلاق نیكو همراه با دافعه و پرهیز از منحرفان است. «لعلى خلق عظیم فلا تطع المكذّبین» (آرى معناى حُسن خلق، سازش با افراد فاسد نیست.) 13* به سوگند مخالفان اعتبارى نیست و هر چه بیشتر سوگند خورند بى اعتبارتر است. «لا تطع كلّ حلاف» 14* از نقشه‌هاى دشمن غافل نشوید. دشمنان تلاش مى‌كنند تا شما را به سازش بكشانند. «ودّوا لو تدهن...» 15* به دشمن امتیاز ندهید، حتّى اگر آنان با دادن امتیاز، چراغ سبز سازش را روشن كردند. «ودّوا لو تدهن...» 16* عقب نشینى از اصول، خواسته دشمن است. «ودّوا لو تدهن» (تسامح و تساهل نسبت به اصول ممنوع) 17* سازش با دشمن، به منزله اطاعت از اوست. و مراد از اطاعت نكردن، همان سازش نكردن است. «فلا تطع... ودّوا لو تدهن فیدهنون» 18* فرومایگى درونى و برخوردارى از امكانات بیرونى، دو عامل فتنه و فساد است. «مهین... ذا مال و بنین» 19* دارا بودن ثروت و نیرو كفّار نمى‌تواند دلیل سازش باشد. «لو تدهن... ان‌كان ذا مال و بنین» 20* خط اول مخالفان انبیا، سرمایه داران بى درد هستند. «ذا مال و بنین ... قال اساطیر الاولین» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_565 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام رضا داروئیان
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 565 1* كیفر تحقیر كننده، تحقیر شدن است. «سنسمه على الخرطوم» 2* گناه، سبب محرومیّت است. امام باقر علیه السلام فرمود: «انّ الرجل لیذنب الذنب فیدرء عنه الرزق»(تفسیر نورالثقلین) مردى كه گناه مى‌كند، به همان میزان از رزق الهى محروم مى‌شود. چنانكه در روایت آمده است: گاهى انسان به خاطر گناه از نماز شب محروم مى‌گردد.(تفسیر مراغى) 3* آزمایش یكى از سنّت‌هاى الهى است. «انّابلوناكم كما بلونا» 4* طرح‌هایى كه به محروم كردن فقرا بینجامد ناكام است. «اقسموا...و لا یستثنون... فاصبحت كالصریم» 5* نیّت بد، اگر همراه با برنامه‌ریزى و انجام اقدامات مقدماتى باشد، كیفر دارد. «و لا یستثنون... فاصبحت كالصریم» 6* حرص و بخل، سبب زیادت سرمایه و كامیابى نمى‌شود. «لا یستثنون... فاصبحت كالصریم» 7* رسیدگى به مساكین مستحب نیست، بلكه واجب است، زیرا خداوند به خاطر ترك مستحب كسى را كیفر نمى‌دهد. 8* رسیدگى به فقرا، مخصوص فقراى مؤمن نیست. در این ماجرا سخنى از ایمان و كفر فقیران نیست بلكه سخن از بخل و حرص بعضى و گرسنگى و فقر دیگران است. 9* در دعا و گفتگو با خداوند كلمه «ربّنا» را زیاد بكار ببریم. در این آیات چند بار این كلمه تكرار شده است. «ربّنا انّا كنّا ظالمین... عسى ربّنا ان یبدلنا... اِنّا الى ربّنا راغبون» 10* از فواید حوادث تلخ، بازگشت به خویشتن است. «فلما رأوها قالوا انّا لضالّون» 11* حرف حق را بگویید، گرچه در اقلیّت باشید. «قال اوسطهم الم اقل لكم...» 12* در تحلیل و بررسى ناگوارى ها به كوتاهى‌هاى خودمان اعتراف كنیم و خداوند را منزّه بدانیم. «سبحان ربّنا انّا كنّا ظالمین» 13* ندادن حق دیگران، ظلم به خویش و طغیان به دیگران است. «انّا كنّا ظالمین - انّا كنّا طاغین» 14* در برابر خداوند، به ضعف و زشتى عمل خود اعتراف بیشترى كنیم. «انّا كنّا ظالمین - انّا كنّا طاغین» (چنانكه على‌علیه السلام در دعاى كمیل مى‌گوید: «معتذراً نادماً، منكسراً مستقیلاً، مستغفراً منیباً مقراً مذعناً معترفاً») 15* هیچ وقت براى بازگشت به خدا دیر نیست. «انّا الى ربّنا راغبون» 16* شكستن دل فقیر، كیفر دنیوى و اخروى دارد. «كذلك العذاب و لعذاب الآخرة» 17* كیفر و پاداش، بر اساس عدالت است. «افنجعل المسلمین كالمجرمین» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_566 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام مسعود اکبری
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 566 1* ذلّت قیامت فراگیر است. «ترهقهم ذلّة» 2* كسى كه خشوع انتخابى در برابر خدا را نپذیرد، در آن روز خشوع و ذلّت اجبارى را خواهد پذیرفت. «خاشعة... ترهقهم ذلّة» 3* تكذیب قرآن، كیفرى بس بزرگ دارد، زیرا خداوند مى‌فرماید: آنان را به من واگذار. «فذرنى و من یكذّب بهذا الحدیث» 4* زود قضاوت نكنید و هر رفاهى را نشانه سعادت ندانید. (حیوانات را به چراگاه مى‌برند و آنها فربه مى‌شوند، ولى پایان كارشان كشتارگاه است.) «سنستدرجهم من حیث لا یعلمون» 5* خداوند در قرآن، حدود بیست مرتبه پیامبرش را به صبر دعوت كرده است زیرا ارشاد مردم صبر و مقاومت لازم دارد. 6* سؤال: مراد از «نعمت پروردگار» كه یونس دریافت كرد چه بود؟ پاسخ: هم نعمت مادى به او رو كرد، زیرا او غرق نشد و ماهى او را بلعید، در شكم ماهى زنده ماند و سپس او را بیرون آورد. و هم نعمت معنوى كه توفیق عذرخواهى و پذیرش توبه او باشد، زیرا هیچ توبه و اطاعتى از انسان سر نمى‌زند مگر با توفیق الهى. 7* به طور طبیعى، مردم از عالم دینى كه هدف مادى داشته باشد فرار مى‌كنند. «فهم من مغرم مثقلون» 8* رهبر جامعه نباید در هیچ شرایطى امّت را رها كند. «لا تكن كصاحب الحوت» 9* به جاى آنكه افراد را به خاطر یك لغزش طرد كنیم، آنها را تدارك كنیم، ضعف‌ها را برطرف و آنگاه به آنان مسئولیّت دهیم. «تداركه نعمة من ربّه... فاجتباه ربّه» 10* چشم زخم‌ پیامبر فرمود: «انّ العین حقّ و انّها تُدخل الجمل والثور التّنور» چشم زخم حق است و به قدرى كارساز است كه شتر و گاو را داخل تنور مى‌كند.(بحار الانوار، ج‌63، ص 17.) چشم زخم لازم نیست از دشمن باشد. گاهى دوست از دوست خودش به خاطر داشتن كمالى تعجب مى‌كند و لذا در حدیث داریم كه اگر از دوست خود چیزى دیدید كه تعجب كردید، خدا را یاد كنید تا بلاى چشم زخم دفع شود و چه بسیارند كسانى كه به وسیله چشم زخم هلاك شده و جان داده‌اند.(بحارالانوار، ج 95، ص 127) البتّه حق بودن شورى چشم به این معنا نیست كه ما به بعضى افراد سوءظن داشته باشیم و آنان را متهم به چشم شورى كنیم. و یا كوتاهى‌هاى خودمان را در موارد مختلف به‌حساب چشم زخم بگذاریم. در روایات مى‌خوانیم: صدقه، دعا، خواندن سوره‌هاى ناس و فلق و امثال آن مى‌تواند مانع تأثیر چشم زخم شود. 11* كینه دشمن جدى‌ست، باید به هوش بود. «و ان یكاد الّذین كفروا لیزلقونك» 12* لبه تیز حمله دشمن رهبرجامعه اسلامى است. «لیزلقونك» 13* چشم زخم یك واقعیّت است. «لیزلقونك بابصارهم» 14* قرآن، وسیله غفلت زدایى است. «ان هو الا ذكر» 15* قرآن، محدود به زمین و زمان خاصّى نیست، كتابى است جهانى و جاودانى براى همه ملت‌ها. «ذكر للعالمین» 16* قیامت، روزى بس بزرگ و هولناك است. «الحاقّة ما الحاقّة» 17* تمام كیفرها در قیامت نیست، كیفر اقوامى در همین دنیاست. «فاهلكوا بالطّاغیة» 18* تكذیب، مقدّمه طغیان و طغیان، سبب نابودى است. «كذّبت... فاهلكوا بالطاغیة» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_567 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام حسن قالیباف