eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 استاد متوفای ۱۳۴۹ و مدفون در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) ✍ ایشان در حدود سالهاى ۱۳۰۰ و ۱۳۰۱ شمسى به تهران آمد و در جديد حجره‏ اى اختيار نمود. در اين زمان، يك دوره شرح اشارات، شفا و كليات قانون را در نزد ميرزا طاهر تنكابنى شاگردى كرد و نجات و تمهيد القواعد ابن تركه را نيز بر وى قرائت نمود. در خدمت آقا شيخ حسين نجم ‏آبادى، فقه و اصول تحصيل كرد و قسمت مهمى از قواعد الاحكام علامه حلى را به سيره قدما خواند. تحرير اقليدس و قسمت الهيات اسفار را نزد ميرزا مهدى آشتيانى و شرح چغمينى را نزد اديب پيشاورى فراگرفت. در آغاز ورود به تهران، معاشرت و ارتباط علمى و ادبى وى بيشتر با اديب پيشاورى، ميرزا محمد قريب معروف به شمس‏ العلماى گَرَكانى، ميرزا لطفعلى صدرالافاضل، ميرزا رضاخان نايينى، شاهزاده افسر و ذكاءالملك محمدعلى فروغى بود امّا پس از آن كه علامه محمد قزوينى به ايران آمد، با او حشر و نشر دايمى پيدا نمود. در سال ۱۳۱۰ استاد تفسير قرآن و ادبيات عربى در مدرسه سپهسالار گرديد. پس از تشكيل دانشكده علوم معقول و منقول در سال ۱۳۱۳ به سمت معاونت آنجا برگزيده شد و رياست مؤسسه وعظ و خطابه نيز به وى محوّل گرديد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 فهرست کتاب 📚 شرح مجاهدت و مبارزه علمای تهران با محوریت در دو قرن اخیر در این کتاب از حدود ۳۰۰ سند و تصویر استفاده شده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📖 برشی از کتاب روایت آیت‌الله جوادی آملی از دوران تحصیل در همراه با تصویر کارت تحصیل ایشان اصل این کارت در مرکز اسناد حوزه و روحانیت قم نگهداری می‌شود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۲۳ اسفند سالروز درگذشت آیت‌الله 💡خصوصیات کمتر روایت شده آیت‌الله کاشانی آیت‌الله : «روبه‌روی یک مغازه خیاطی بود که فردی به اسم مهدی آنجا را اداره می‌کرد. من با این آقا مهدی آشنا شده بودم و گاهی گپ و گفتی با هم داشتیم. یک روز آقا مهدی از من پرسید که آیا دلم می‌خواهد آیت‌الله کاشانی را ببینم؟ من از خدا می‌خواستم و واقعا برای دیدن ایشان اشتیاق زیادی داشتم. بالاخره یک روز به منزل ایشان در پامنار رفتیم. ایشان داشتند خارج مکاسب تدریس می‌کردند. لحن ساده و بیان شیوای ایشان، شوق من برای استفاده از محضرشان را دوچندان کرد. درس که تمام شد، رفتم و خود را معرفی کردم و ایشان با گرمی و صمیمیت از من استقبال کردند. این اولین ملاقات من با مرحوم آیت‌الله کاشانی بود. بعد هم دیگر رفت‌وآمدهای من به منزل ایشان ادامه پیدا کرد... همه‌جور آدمی، از لشکری و کشوری می‌آمد. در خانه ایشان به روی همه باز بود. در همین مراوده‌ها بود که با خلق کم‌نظیر و سعه صدر منحصربه‌فرد ایشان آشنایی بیشتری پیدا کردم و از بحث‌های اخلاقی و دروس حوزوی ایشان بهره‌مند شدم. ایشان با اینکه سال‌ها بود که با درس و بحث فاصله داشتند، اما از چنان حضور ذهن و سرعت انتقالی بهره‌مند بودند که گویی شب قبل درباره این مباحث مطالعه و تحقیق کرده‌اند. ایشان مطالب علمی را چنان روان و شیوا بیان می‌کردند که حتی فردی هم که دروس حوزوی نخوانده بود، متوجه می‌شد و بهره می‌برد.» 📷 سید مرتضی مستجابی در حضور آیت‌الله کاشانی 📚خاطرات آیت‌الله مستجابی ص۷۳ و ۷۴ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
استاد در محضر استاد در وصف استاد خود آیت‌الله می‌فرمود: حضرت آیت‌الله سید رضی شیرازی چه در ادبیات، چه در فقه و اصول و چه در فلسفه عمیقاً وارد هستند (بودند). نه اینکه به طور سطحی چیزی را خوانده و از آن رد شده باشند؛ چون بعضی ها اول یک کتاب را می‌خوانند و آخرش را نه. ولی آیت‌الله شیرازی این کتب درسی را به تدریج نزد استادان بزرگی نظیر مرحوم شعرانی، مرحوم آملی، مرحوم رفیعی و... به درستی و با دقت خوانده بودند و در به اصطلاح مشار بالبنان بودند... استفاده من از ایشان و ارتباط هم با این بزرگوار در مروی قریب به ۸ الی ۹ سال طول کشید. حاج آقای شیرازی نبوغ داشت و دارای استعداد قوی بود و به علاوه زحمت زیادی کشیده بود. نبوغ هم با زحمت زیاد انسان را به مقام عالی می رساند، بالخصوص اینکه اگر انسان با کتاب‌های درسی قدیم مأنوس باشد و آنها را بخواند و تدریس کند، مثل مطول، قوانین، کفایه، رسائل و مکاسب. ایشان در هر سه جهت فقه اصول و فلسفه قویا کار کرده و در همه آنها به اندازه کافی زحمت کشیده اند و در یک کلمه جامع منقول و معقولند. 📚برگرفته از: زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی آیت الله سید رضی شیرازی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 آیت‌الله متوفای ۱ فروردین ۱۳۴۷ش ✍ سید محی‌الدین طالقانی پس از طى مقدمات در زادگاه خود طالقان، در سن شانزده سالگى به تهران آمده و ادبیات و سطوح را از مرحوم و مرحوم آیت‏‌اللَّه حاج (پدر آیت‌الله ) خوانده و در سال 1342 ق مهاجرت به قم نموده و مدت ۹ سال از محضر مرحوم آیت‏‌اللَّه خوانسارى و آیت‏‌اللَّه العظمى حائری یزدی بهره‏‌مند گردیده، و در علم اخلاق نیز از مرحوم آیت‏‌اللَّه حاج بهره‌برد. 🍃سید محی‌الدین باجناق استاد خود شیخ مهدی حکمی گردید به این نحو که هر دو آنان با دختران آیت‌الله سید ابوالحسن طالقانی ازدواج کردند.🍃 🔹در شوال ۱۳۵۱ق با درگذشت مرحوم آیت‏‌اللَّه حاج سید ابوالحسن طالقانى، آیت‌الله سید محی‌الدین طالقانی براى انجام وصیت ابوالزوجه خود به تهران آمد و پس از انجام وصایا مجددا به قم بازگشت. 🔹در آن موقع جماعتى از محترمین تهران به قم آمده و از مرحوم آیت‏‌اللَّه حائرى خواستار بازگشت آیت‌الله طالقانی به تهران شدند و آن مرحوم هم وى را ملزم به رفتن به تهران نمودند و ایشان نیز به تهران بازگشت و به انجام وظایف دینی در (همان مسجد ابوالزوجه خود) مشغول گردید تا آنکه در سال ۱۳۴۷ش در سن ۸۲ سالگی دارفانی را وداع گفت. ▫️فرزند ایشان یعنی آیت‌الله نیز از علمای محترم تهران و از همراهان دایی خود آیت‌الله سید محمود طالقانی بود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷تصویری از مسجد عالی سپهسالار در ماه رمضان 💠گزارشی از برنامه مساجد تهران در ۱۳۰۵ ق: مسجد مبارکه ناصری بعد از نماز، میرزا محمدرضا واعظ همدانی به منبر رفته از توحید و خداپرستی بیان کرده و روضه خوانده مردم متفرقه گردیدند. دیروز قریب به هزار نفر متجاوز مرد و زن در آنجا بودند. اجناس زیاد از هر قبیل برای فروش آنجا آوردند. به این واسطه اجماع زن در آنجا بیشتر است. 🔹مسجد مرحوم بعد از نماز، حاجی میرزا لطف الله ذاکر به منبر رفته از احوالات و شئونات حضرت امیرالمومنین علیه السلام بیان کرده و روضه خوانده بود. زنها در این مسجد زیاد اجماع دارند و در وقت موعظه خیلی داد و فریاد می‌کنند به طوری که تا واعظ به آنها بد نگوید ساکت نمی شوند و اغلب نزاع و زد و خورد می نمایند. 🔹 بعد از نماز جناب حاجی ملاعلی [کنی]، حاجی ملا باقر واعظ به منبر رفته از توحید و احادیث و اخبار دینیه بیان کرده و روضه خوانده مردم متفرق گردیدند. امروز به اندازه‌ای در آنجا جمعیت بود که تا نزدیک درختهای صف بسته بودند. 🔹مسجد جناب میرزا عیسی بعد از نماز جناب حاجی شیخ هادی [نجم‌آبادی]، آقا شیخ زین العابدین به منبر رفته از توحید و خداپرستی بیان کرده بود. امروز به اندازه‌ای در آنجا جمعیت بود که لاعلاج دیوار طرف خلوت مسجد را خراب کرده بودند که برای مردم وسعت باشد. 📚گزارش‌های نظمیه از محلات تهران ج۲ ص۷۲۶ 🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
از شاگردان ، ، و مشهور به بود. وی حلقه وصل حکمت از طبقه اساتید خود به حکمای طبقه بعدی است. به عنوان مثال نقل کرده‌اند که عمده تحصیلات در علوم عقلی از محضر مرحوم فاطمی قمی بوده است. (منتخب معجم الحکما ص۳۳) 🔹میر سید محمد فاطمی در زمان رضاخان مقام ریاست شعبۀ چهارم دیوان عالی کشور را عهده‌دار بود و در کنار مرحوم ، و دیگران، به نگارش و تدوین نخستین قانون مدنی کشور پرداخت. 🔹یکی از آثار خیر این حکیم، بنای در زادگاهش شهر مقدس قم است. 🍁میر سید محمد فاطمی قمی در تاریخ ۱۰ رمضان ۱۳۶۴ق برابر با ۱۳۲۴ش دار فانی را وداع گفت و در قم به خاک سپرده شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
در مساجد تهران چنان بود که جمعیت زیادی از مردم در نماز جماعت و پای منبر وعاظ شرکت میکردند. از آنجا که مراکز دولتی هم تقریبا به صورت تعطیل درمی‌آمد، رجال حکومتی هم در این مجامع حضور می‌یافتند. برخی از اهل منبر از این فرصت استفاده کرده و به نقد حکومت و بیان مشکلات مردم می‌پرداختند. 🔹از آن جمله است که آخوند در آن به منبر می‌رفت. 🔸مرحوم دربندی در یکی از روزهای ماه رمضان سال ۱۳۰۵ق از روی منبر رو به طرف ناظم خلوت که در مجلس بود نموده گفته بود: «جناب ناظم خلوت! روز گذشته امین‌السلطان را در خواب دیدم به من فرمودند: من خیلی میل دارم پای وعظ شما بیایم ولی نمی‌گذارند. از خواب بیدار شدم متفکر بودم، تا امروز چند نفر آمدند نزد من اظهار داشتند که دکان خبازی مال مرحوم صنیع الملک بسته است می‌خواهیم باز کنیم جناب امین‌السلطان قدغن کرده است. شما از قول خدمت جناب امین‌السلطان عرض کنید مانع نشوند بگذارند دکان را باز کنند تا آه و ناله عقب سر ایشان نباشد.» (گزارش‌های روزانه نظمیه ج۲ ص۷۳۲) 🔹وی در یکی از روزهای ماه رمضان سال ۱۳۰۷ق ضمن مواعظ خودگفت: «این ملیجک بازی چه است؟! اسلام را ضایع کردند. زن مسلمان را به فرنگ چرا میفرستند؟! امین اقدس [یکی از زنان ناصرالدین شاه] را به فرنگ چرا فرستادند؟! کور شد، [به] جهنم! شوکت اسلام را چرا میشکنند؟!» پس از این سخنان، ملا فیض الله به دستور امین السلطان بازداشت و زندانی میشود. (شرح حال رجال ایران، ج5، ص334) 📷 در ماه رمضان سال ۱۳۱۵ق 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀به مناسبت شهادت در شب نیمه به ضرب گلوله 🔹مرحوم استاد درباره شهید اسلامی می‌نویسد: «بی‌گمان اگر اسلامی رشتۀ تدریس علوم حوزوی را ادامه داده بود، با آن پیشینه و پشتوانۀ علمی و اجتماعی و نیز فصاحت بیان و روانی قلم (و بیفزایید: سیمای علمایی!) که داشت، به لحاظ ترقی علمی اجتماعیِ دینی، آینده‌ای بس روشن در انتظارش بود و چه‌بسا به جایگاه رفیع مرجعیت دست می‌یافت. منتها، زمانی که از یک سو، ایمان و عقیدۀ مردم مسلمان و شیعۀ کشورش را در تندباد حملات و شبهه‌افکنی‌های امثال و و و جولانِ کانونها و سیاست‌های مروج فساد و فحشاء، شدیداً در معرض خطر دید و عرصۀ منبر را نیازمند وجود خطیبانی یافت که هم از آگاهیهای عمیق و کلان دینی بهره‌مند، هم به قدرت استدلال مجهز باشند و هم از تهدید و تبعید و قتل و زندان ارباب قدرت نهراسند و در صورت لزوم، به کام شیر روند و از ساحت دین دفاع کنند، کرسی تدریس در حوزه را که به‌اصطلاح «مَن به الکفایه» در آن وجود داشت، به اهلش واگذاشت و شغل شاغلش را ایراد خطابه در مساجد و محافل دینی و نگارش کتاب در تبیین معارف اسلامی و پاسخ به شبهات دین‌ستیزان و تاراجگران عقاید، قرار داد و درواقع، مرجعیتش را فدای انجام وظیفه کرد. به قول خود: «دیدم که در این زمان، اسلام و تشیع غریب‌اند و دشمنان، غدار و وجود من در سنگر منبر، سودمندتر، پس کرسی تدریس رها کردم و به منبر شدم.» 📚منبع: «مقاله غوطه زد به خود فرهاد» به قلم استاد منذر 🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷خاندان معظّم لواسٰانی بیت آیةاللّه علّامه حاج میرزا حسن لواسانی سال ۱۳۳۱ خورشیدی حضرات آیات و حجج اسلام : حاج سید علی ابن ابوالقاسم لواسانی (ره) حاج میرسیداحمد لواسانی (ره) حاج میرزا سیدمصطفی لواسانی (ره) حاج میرزا سید جعفر لواسانی (ره) سید عبدالکریم لواسانی مستشار دیوان عالی(ره) حاج سید زین العابدین لواسانی (ره) حاج میرزا سید حسن لواسانی (ره) حاج سید محمدصادق لواسانی (ره) حاج سید علاءالدین واعظ لواسانی (ره) حاج سید محمد شریعت لواسانی (ره) حاج سید مهدی کطائیان (ره) حاج سید کاظم بن محمود لواسانی (ره) حاج سید محمدکاظم بن علامه لواسانی (ره) حاج سید علی بن علامه لواسانی (مدّظله) حاج سید مهدی بن مصطفی لواسانی(مدّظله) حاج آقا سید محمدرضا لواسانی (مدّظلّه) در تصویر مشاهده میشوند. 🔹خاندان معظّم لواسانی از بیوت قدیمهٔ دارالخلافهٔ طهران و از خاندانهای خوشنامِ عِلمی در حوزه های نجف ، کربلا ، سامراء ، قم ، مشهدالرّضوی ، مدینةالنّبی و طهران ، بوده و هستند. ✨ارسال شده توسط آقای مجتبی شریفی 🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🎥 مستند خوب ان شاء الله از امشب در ۵ قسمت پخش خواهد شد. حوالی ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه ۳ 🔹دیدن این مستند را از دست ندهید! 🔹در این مستند علاوه بر گفتگو با تعدادی از شاگردان و ملازمان آیت‌الله حق‌شناس، فیلمهای آرشیوی دیده نشده‌ای از ایشان برای نخستین بار پخش خواهد شد! 🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷دیدار آیات میرزا خلیل کمره‌ای و سید محمود طالقانی با محمد انورسادات در حاشیه کنگره قدس، ۱۳۳۸، مصر. 🔸: یکی از اقدامات مهم در همان اوان در حمایت از فلسطین صدور اعلامیه به همراه آیت الله طالقانی و آیت الله میرزا خلیل کمره‌ای در اعتراض به رسمیت شناختن اسرائیل توسط حکومت پهلوی بود. ما این اعلامیه را با عنوان و به زبان فارسی در سال ۱۳۳۱ منتشر کردیم... میرزا خلیل کمره‌ای کتابهای چندی راجع به مسئله اسرائیل و همچنین موضوعاتی از تاریخ صدر اسلام از جمله واقعه عاشورا نوشته و بعدها هم به اتفاق برخی رجال برای یکی از اجلاس مؤتمر اسلامی در فلسطین یا اردن از طرف محمد سعید رمضان دعوت شده بود. همراهان وی در این سفر عبارت بودند از: آیت الله طالقانی، مهندس بازرگان، صدر الاشراف رئیس مجلس سنا و همینطور یک قاضی از دادگستری و چند نفر دیگر. البته من هم برای این اجلاسیه دعوت داشتم ولی دولت از جمع ده نفره‌ی مدعوین فقط به من گذرنامه نداد. من همان اعلامیه را ترجمه کرده و برای قرائت توسط میرزاخلیل کمره‌ای به اجلاسیه مذکور فرستادم... در این مقاله از وزارت امور خارجه ایران خواستم که رسمیت «دوفاکتو» را از اسرائیل پس بگیرد.. این اقدام ما باعث شد که مرحوم مصدق و وزیر خارجه‌اش، رسمیت دوفاکتو را به هم بزنند تا اینکه بعد از کودتا دوباره شاه و زاهدی همان دوفاکتو را پذیرفتند. 🔹[دوفاکتو: شناسایی دولتی که عملا بر اثر غلبه قهری و کودتا قدرت را به دست گرفته است.] 📚منبع: تلخیص از اسناد و خاطرات شیخ مصطفی رهنما ص۴۸ و ۴۹ 🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🔹پس از پیروزی انقلاب، بر سر شهرنو بزرگترین مرکز فساد و فحشا در پایتخت چه آمد؟ 👇👇👇👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹پس از پیروزی انقلاب، بر سر شهرنو بزرگترین مرکز فساد و فحشا در پایتخت چه آمد؟ 🔸استاد می‌فرمایند:. اوایل انقلاب مردم به شهرنو حمله کردند و آنجا را به آتش کشیدند که آقای طالقانی موضع‌گیری سختی کردند و حق هم داشتند. چون دلیلی نداشت آنجا را به آتش بکشند. مرحوم که دادستان وقت انقلاب بود بنده را به دفتر خودشان دعوت کرد و پرسید: درباره این قلعه چه‌کار کنیم؟ گفتم: اگر بودجه به من بدهید، مشکل آنجا را حل می‌کنم. ایشان هم۳۰۰ هزار تومان که آن زمان پول زیادی بود در اختیارم گذاشت. بنده هم با آقای محمدی گیلانی مشورت کردم، ایشان فرمودند: بروید، من هم شما را کمک می‌کنم، ولی کار به شکلی انجام بگیرد که خلاف شرع نشود. گفتم اگر بخواهد خلاف شرع نشود، ما باید یک آماری از خانه‌های آنجا بگیریم، خانمها را و به خصوص جوانها را بخواهیم و با آنها صحبت کنیم. صاحبخانه ها را بخواهیم و با آنها صحبت کنیم. آمار خانه‌ها را گرفتند که ۱۱۲۰ خانه در آن چهاردیواری قلعه بود و کل این خانه‌ها محل زنا بود. یعنی هر اتاق در اختیار یک زن یا یک دختر قرارداشت. قرار شد خانه‌ها را از آنان بخریم که آن‌وقت هر خانه‌ای در آن منطقه، ده تا بیست هزار تومان قیمت داشت. پول زیادی را آقای گیلانی و قدوسی در اختیارم گذاشتند و همه حاضر به فروش خانه‌هایشان بودند، چون نمی‌گذاشتند کسی در آنجا به راحتی زندگی کند. پول تمام خانه‌ها را دادیم و سندها را به نام دادستانی انقلاب منتقل نمودم. سندها را هم خودم امضا کردم. تمام خانم‌هایی که دلشان می‌خواست به خانواده‌هایشان برگردند، به شهرستان‌ها برگرداندیم و آنهایی که می‌خواستند ازدواج کنند،‌ برای نجات این افراد گرفتار خیلی‌ها حاضر به ازدواج با آنها شدند. مخارج ما [برای حمایت مالی از این افراد] خیلی سنگین بود. لذا به آقای محمدی گیلانی عرض کردم: مردم در حد لازم پول داده‌اند، ولی کار گسترده‌ای است. ایشان یکبار حضور امام خمینی ره رفته و داستان را تعریف کردند. امام فرمودند: آقای انصاریان مجاز هستند که برای نجات آنها از سهم امام خرج کنند. به نظرم این یکی از فتواهای ویژه امام بود. 📖خاطرات استاد حسین انصاریان، سوره مهر، ص۳۰۹ و ۳۱۰ همراه با تلخیص. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
در آغاز در قالب فعالیت میکرد و در استقرار داشت. در آن دوره نخست، عمده اساتید این دانشکده را تعدادی از علمای تهران تشکیل می‌دادند و در واقع این دانشکده شعبه‌ای از بود. اما در زمان این دانشکده دچار دگرگونی‌هایی شده بود که گزارش زیر گویای آن است: «بی‌مذهب ترین دانشگاه‌ها در آن سالیان برخلاف نامی که بر آن گذاشته بودند دانشکده الهیات بود. یعنی از نظر حرکت‌های سیاسی و مذهبی جزو بدترین دانشکده‌ها به شمار می‌آمد. در دانشکده الهیات آقای به عنوان رئیس جریان چپ و سردمدار در دانشگاه فلسفه تدریس می‌کرد. معمولاً او مذهب را مورد تمسخر قرار می‌داد و به دلیل برخورد خودمانی با دانشجویان برای خود محبوبیتی فراهم آورده بود. خیلی مظلوم بود. آقای آریان‌پور توی دانشکده راه می‌رفت و آن مرحوم را مسخره میکرد. اما حضور شهید مطهری مانع بزرگی برای آقای آریان پور به شمار می‌آمد؛ چرا که هرگاه شهید مطهری تدریس می‌کرد آنچه را که آریانپور بافته بود ایشان پنبه می‌کرد. آریانپور خودش بارها گفته بود بدشانسی من این است که این شیخ اینجاست. البته تعابیر بسیار موهن و ناپسندی را هم برای مرحوم مطهری به کار می‌برد. ساواک ۳بار مانع از کار مرحوم مطهری شد. چند بار هم کلاس درس ایشان را در دانشکده به حالت تعطیل درآورد و اجازه حضور در کلاس را به مرحوم مطهری نداد.» 📚خاطرات هادی غفاری ص۴۴ و‌۴۵ 🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️انا لله و انا الیه راجعون آیت‌الله در سحرگاه ۲۹ ماه رمضان در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت. ▪️ایشان تحصیلات علوم دینی را همراه با برادرش حاج آقا نصرالله شاه آبادی از آغاز کرد و از محضر علامه شعرانی و علامه رفیعی قزوینی و دیگر اساتید بهره برد و از موفق به دریافت لیسانس شد و سپس به نجف رفت. آیت‌الله شاه‌آبادی پس از بازگشت به ایران، سالیان طولانی به امر تعلیم و تربیت به ویژه دانش آموزان اشتغال داشت. 🎥 لحظاتی از حضور آیت‌الله نورالله شاه‌آبادی در منزل عارف عظیم الشأن آیت‌الله میرزا عبدالکریم حق‌شناس 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بیانات آیت‌الله حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی در وداع با ماه مبارک رمضان 🌙 🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷سال ۱۳۲۷/ آیت‌الله کاشانی در حال حرکت برای ✍در سال‌های دهه ۲۰ و اوایل دهه ۳۰، نمازهای عید فطر در تهران باشکوه خاصی برگزار می‌شد. مردم شهر همراه با علما از خانه در پامنار حرکت می‌کردند و جمعیت کثیری از مردم نماز عید را به امامت ایشان اقامه می‌کردند. بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ و شهادت شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام در سال ۳۴ فشارها بر اجتماعات بزرگ دینی همچون نماز عید فطر بیشتر شد و علما تنها اجازه داشتند در داخل مساجد به اقامه نماز عید بپردازند. در آن زمان آیت‌الله حاج شیخ علی اکبر برهان از علمای مطرح تهران بود که گاه نسبت به رؤیت هلال ماه سوال حکم می‌کرد و نماز عید فطر را نیز اقامه می‌فرمود. 📚به گزارش زیر از کتاب «عالم ربانی» ص۱۲۳ بنگرید: «در آن سال‌ها... خیابان تیردوقلو بیابان بود. آنجا را فرش میکردند برای نماز عید فطر. صبح جمعیت زیادی از می‌آمدند. یک سال که آیت‌الله برهان در حال خواندن نماز بودند و فردی هم داشت دعا را میخواند در میان تکبیر بود که نظامی‌ها رسیدند. وقتی دیدند که جمعیت نماز میخوانند، یک نفر از مأموران را فرستادند. آمد و مفاتیح را پاره کرد و ایشان را از آن بالا پایین کشیدند. جمعیت هجوم آوردند و نماز به هم خورد و ایشان را با پای پیاده بردند. میخواستند ببرند داخل ماشین پلیس که بزرگان محل نگذاشتند. ایشان با پای برهنه به مسجد آمدند و نماز عید را در داخل مسجد خواندند. به‌طور کل بعدها هم نگذاشتند که آقایان در بیرون شهر نماز بخوانند و در همان مساجد نماز خوانده می‌شد.» 🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️۴ اردیبهشت ۱۳۳۲ درگذشت حکیم شرق میرزا مهدی آشتیانی 📽 قسمتی از بیانات آیت‌الله در کنگره بزرگداشت استادش آیت‌الله 💠پیرامون مبارزات کلامی و فلسفی مرحوم آقا میرزا مهدی با توده‌ای‌ها در زمان 🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠هجرت از حوزه طهران تا مدینةالنّبی (ص) ✍آیة اللّه حاج سیّد محمّد لواسانی فرزند آیت‌الله میر سید احمد لواسانی از دانش آموختگان حوزه علمیه طهران و سپس نجف بود. پس از گذراندن مقدمات در طهران برای ادامه تحصیل به نجف أشرف مشرف شد و از خواص شاگردان آیات عظام سید ابوالقاسم خوئی و سید علی بهشتی گردید. سپس جهت ادای تکلیف و نشر معارف حَقّه بجای والد مرحومش عازم مدینة النّبی شد. ایشان در شهر مدینه، شصت سال مجاهدت در راه تربیت انسان‌ها و ترویج تشیع داشتند و ملجأ شیعیان مدینه بودند و منزل و حسینیه ایشان نیز در آن شهر پناهگاه زائران شیعه و محل تجمع ارادتمندان اهل بیت(ع)در طول سال و خصوصاً در ایام حج بود؛ چراکه پدر وی احیاگر سنت عمره بوده و ایشان نیز طبعاً در حفظ این سنت همچون پدرشان کوشا بودند. آیةاللّه لواسانی سالها به اقامه نماز و نیز فعالیت های تبلیغی شیعی در مدینه اهتمام داشت و با زحمات فراوان توانست «مهدیه» تاسیس نماید. آیت اللّه حاج سید محمد لواسانی از افراد مورد اعتماد علماء و بازاریان طهران و مورد وثوق مراجع نجف و قم بوده و اجازات و وکالتهای متعددی از مراجع داشت. ایشان سرانجام در محرم سال ۱۴۳۵ ق دعوت حق را لبیک گفت و باوجود محدودیتهای ایجاد شده از سوی آل سعود، پس از تشییع باشکوهی بر دستان شیعیان، در شهر جدة - مقبرة النزهة بخاک سپرده شد. 🖌به قلم: آقای مجتبی شریفی 🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🤝دعوت به همکاری 📚به یک پژوهشگر در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی نیازمندیم. 🔸شرایط: ساکن تهران داشتن فراغت نسبی برای فعالیت پژوهشی دارا بودن سابقه تحصیلی یا تجربه مطالعاتی و پژوهشی در زمینه تاریخ انقلاب و تاریخ معاصر 🔹لطفا در خصوصی پیام دهید 🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
▪️انا لله و انا الیه راجعون ✨آیت‌الله سید رسول موسوی تهرانی از مفاخر حوزه تهران و اساتید معظم حوزه علمیه قم دار فانی را وداع گفت. 🔹قسمتی از مصاحبه با این استاد عالیقدر: «وقتی آقای مجتهدی آمدند تهران، اون موقع شغل بنده زرگر بود. شنیدیم یک آقایی آمدند و جوانها دورشان جمع شدند و درس می‌گویند ابتدا یک مسجد کوچکی بود نزدیک . ما رفتیم اونجا. دو سه هفته‌ای هم بیشتر نشد اونجا بودیم، ایشان منتقل شدند به این مسجد. همین مسجد ملا جعفر که ایشان هم امام جماعت شدند و هم درسشان می‌آمد اونجا. ما هم دیگه اینجا منتقل شدیم. من شب و روز درس می خواندم. صبح، عصر، شب. البته من پیش ایشان اونقدری درس نخواندم. یک مقدار مقدمات، یک مقدار سیوطی، یک مقدار مغنی. بقیه درس ما و بود و بیت آقایان، مثلا بیت آقای بتولی و آقای حاج سید هاشم آقا حسینی و حاج محمد تقی جعفری (علامه جعفری) بود. بیشتر درس ما منزل آقای [حاج شیخ حسین] کنی، بعضی از بزرگان حوزه، بود. ولی چون (آقای مجتهدی) کسی را نداشت، قحط الرجال بود، دو سال نشد که من شدم مدرس رسمی مسجد. البته اون موقع مسجد بود ما هم تو مسجد می خوابیدیم. اصلا اتاقی هیچی نبود. من و با هم در شبستان می‌خوابیدیم. منتها ایشان صبح که می‌شد می‌رفت می‌خوابید. شب بیدار بود. ما تازه اول کارمون بود، روزی چندتا درس من می‌گفتم. این تدریس ادامه داشت تا ۱۵ سال من اونجا درس می گفتم. 📷 تصویر: آیت‌الله سید رسول موسوی در آغاز طلبگی، نشسته در سمت راست آیت‌الله مجتهدی 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✨نمایی از تشییع پیکر پاک آیت‌الله سید رسول موسوی تهرانی ۱۴۰۲/۲/۷ ؛ قم المقدسه 🔹ارسال شده توسط مخاطبان تاریخ حوزه تهران 🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran