eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
60 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 مرحوم آیت‌الله در کنار مرحوم ✍ نگارنده به‌خاطر دارم در ماه صفر سال ۱۳۸۱ از مرحوم آیت‌الله شنیدم که می‌فرمود: «من هر وقت سیدی را می‌بینم صلوات می‌فرستم. این کار نور چشم را زیاد می‌کند. به‌خاطر تقید به این کار، الان که هشتاد سال دارم خودم میتوانم بدون نیاز به عینک، سوزن را نخ کنم.» ✨یک شب فرمودند: «من وصیت کرده‌ام مرا در جوار بی‌بی حضرت فاطمه معصومه (س) یا در جوار امام رضا علیه السلام دفن کنند. یک نفر هم با مزاح به من گفت: شما بمیر، ما یه جایی دفن می‌کنیم. من هم جواب دادم شما هرجا دفن کنید نگرانی ندارم. چون ملائکه نقّاله مرا به وادی‌السلام نجف خواهند برد.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۵ آذر (۱۳۸۳ش) سالروز رحلت آیت‌الله ✍ آیت‌الله حاج شیخ على سعادت‌پرور (پهلوانى تهرانى) فرزند حاج عبدالله پهلوانی تهرانی در سال 1305 ش در یکی از محلات قدیمی تهران متولد شد. 🔹از آنجا که مدارس جدید آن روزگار وضعیت تربیتی مناسبی نداشت، ایشان و برادرشان به رفت و خدمت مرحوم آقا به فراگیرى کتب رایج آن زمان مثل فرائد الأدب و گلستان سعدى پرداخت. در همین مسجد قرائت و تجوید قرآن و مقدارى از علم هندسه را نیز فراگرفت. ✨این دو بزرگوار پس از آموزش‌های مکتبی از محضر در مسجد امین الدوله و مرحوم على‌اکبر_برهان در استفاده کرد و پس از آن به قم رفت. 🔹آیت‌الله سعادت‌پرور از ملازمان آیت‌الله وامام خمینی و از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا پایان عمر، مدافع نهضت اسلامی بود و از یاران نزدیك مقام معظم رهبری به شمار می‌آمد. 📖ایشان در مقدمه کتاب سر الاسراء، امام خمینی و علامه طباطبایی را دو حجت الهی برای مردم زمان خود می‌داند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویری از آیت‌الله سعادت‌پرور در جمع شاگردان. سمت چپ ایشان استاد ارجمند حضرت ✨پیام رهبر معظم انقلاب در پی وفات آیت الله : آقاى حاج شیخ حسن آقاى پهلوانى تهرانى، دامت برکاته، با تأسف و تأثر، خبر رحلت برادر بزرگوارتان عالم عامل و عارف پارسا و پرهیزکار مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقاى حاج شیخ على آقا پهلوانى تهرانى را دریافت کردم. آن بزرگوار، عمر طیّب و طاهر و همراه با تلاش مبارکى را در تعلیم و ترویج معارف الهى و توحیدى گذراندند و نمونه‌اى از صفا و اخلاص بودند. امید است لطف و فضلِ الهى، و مغفرت و رحمتى که به بندگان صالح خود وعده فرموده است، شامل حال این بنده پاک و بى‌آلایش باشد. اینجانب به جنابعالى و خانواده محترم و مکرم ایشان صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم. و السلام علیکم و رحمة الله سیدعلى خامنه اى. ۸۳/۹/۷ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🥀 به مناسبت رحلت (س) ✍ سالهای ۷۹ تا ۸۱ توفیق استفاده از محضر عالمی ربانی داشتم که در حوالی میدان خراسان تهران سکونت داشت. مرحوم از علمای اهل معنای تهران که سالها در ملازمت مرحوم بود و آنگاه که در سال۸۱ دار فانی را وداع گفت یکصد سال داشت و در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) دفن گردید. ✨ از قول مرحوم مظفری نقل شده: به قصد زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) به همراه حاج ملا آقاجان با مینی‌بوس از تهران به قم می‌رفتیم. ✨در میانه راه جایی که جز بیابان چیزی به چشم نمی‌خورد، حاج ملا آقاجان از راننده خواست نگه‌دارد. راننده توقف کرد و‌ چند لحظه دو بانوی مجلل که روبندی بر چهره داشتند سوار شدند. من از دور شاهد گفتگوی مؤدبانه حاج ملا آقاجان با یکی از آن بانوان بودم. کمی که مسیر طی شد، مجددا حاجی از راننده خواست نگه‌دارد. چون مینی‌بوس توقف کرد، آن دو بانوی بزرگوار پیاده شدند. به حاج ملا آقاجان عرض کردم: این بانوان مجلل چه کسانی بودند؟ ✨فرمود: حضرت فاطمه معصومه (س) و یکی دیگر از بانوان از اولاد ائمه(ع) که با آن حضرت در حرم مدفون‌اند. برای به استقبال از ما تشریف آورده بودند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 متن کتاب المآثر و الآثار باب دهم ص۱۴۳ ✍ صاحب جواهر بر روی منبر درس بر مقام اجتهاد چهار نفر شهادت داده بود که یکی از آنها می‌باشد که در آن زمان ۲۹ سال داشته است. 🔹میرزا عبدالرحیم پس از وفات صاحب جواهر در درس شرکت کرد و پس از وفات شیخ اعظم اولین کسی بود که در حوزه نجف به تدریس کتاب شیخ پرداخت. ✨میرزا عبدالرحیم نهاوندی پس از سی سال اقامت در نجف اشرف، در سال ۱۲۹۱ق، به قصد زیارت مشهد مقدس رضوی(ع)، به ایران سفر کرد. او پس از یک سال اقامت در مشهد، هنگامی که در مسیر بازگشت، از تهران گذر می‌کرد، مورد استقبال علمای بزرگ دارالخلافه، از جمله حاج ملا علی کنی قرار گرفت که از او خواستند در تهران رحل اقامت افکند و عموم مردم، به‌ویژه جویندگان علوم و معارف دین را از آموزه‌های ارزشمند خود بهره‌مند سازد. 💠میرزا عبدالرحیم این پیشنهاد را پذیرفت و در تهران سکونت یافت. این مدرّس عالیقدر تا زمان وفات خود یعنی ربیع‌الثانی ۱۳۰۳ق به مدت دوازده سال کرسی تدریس در در اختیار داشت. 📖 اعتمادالسلطنه می‌نویسد: «میرزا عبدالرحیم مجتهد نهاوندی، ساکن طهران، در فقه و اصول از فحول بود و به مدرسۀ فخریۀ دارالخلافه تدریس می‌نمود و به وظیفۀ این منصب معاش می‌گذرانید. در تقوا و عدالت وی احدی را مجال تأمل نبود.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡: ✍ در گذشته چنین بود که برای تقویت علمی و معنوی از برخی علمای بزرگ دعوت می‌کردند تا با اقامت در این شهر بر وزانت حوزه آن بیفزایند و طلاب علم و عموم مردم از محضر ایشان استفاده کنند. در شرح حال دیدیم که از وی میخواهد در دارالخلافه طهران رحل اقامت افکند. یعنی در شهری که همان موقع علمای شهیری چون حاجی کنی‌، ، ، و... در آن حضور داشتند، با این حال به هنگام عبور عالمی بزرگ از تهران، سر راه او می‌نشینند و وی را متقاعد می‌سازند که در تهران بمانند. درحالیکه میرزا عبدالرحیم همان موقع حوزه درسی قابل اعتنایی در نجف داشت و به گفته تذکره نویسان در آن سفر خانواده‌اش او را همراهی نمی‌کردند و دو سال بعد توانستند از نجف به تهران بیایند. یعنی میرزا چنان مشغول امور شد که حتی نتوانست برای آوردن خانواده‌اش به نجف برود. متن کامل:👇👇👇👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡 حوزه طهران: ✍ در گذشته چنین بود که برای تقویت علمی و معنوی از برخی علمای بزرگ دعوت می‌کردند تا با اقامت در این شهر بر وزانت حوزه آن بیفزایند و طلاب علم و عموم مردم از محضر ایشان استفاده کنند. در شرح حال دیدیم که از وی میخواهد در دارالخلافه طهران رحل اقامت افکند. یعنی در شهری که همان موقع علمای شهیری چون حاجی کنی‌، ، ، و... در آن حضور داشتند، با این حال به هنگام عبور عالمی بزرگ از تهران، سر راه او می‌نشینند و وی را متقاعد می‌سازند که در تهران بمانند. درحالیکه میرزا عبدالرحیم همان موقع حوزه درسی قابل اعتنایی در نجف داشت و به گفته تذکره نویسان در آن سفر خانواده‌اش او را همراهی نمی‌کردند و دو سال بعد توانستند از نجف به تهران بیایند. یعنی میرزا چنان مشغول امور شد که حتی نتوانست برای آوردن خانواده‌اش به نجف برود. 🔹این امر نه یک‌بار که در طول این دویست سال، بارها اتفاق افتاده است. علمای گذشته در عهد سلطنت و طاغوت چه درکی از ضرورت حضور در دارالخلافه و تقویت داشتند که با پشت پا زدن بر ریاست و مرجعیت در مراکزی چون نجف و قم و از دست دادن توفیق مجاورت امیرمؤمنان(ع) و دیگر مشاهده مشرفه، در تهران اقامت می‌گزیدند؟ 🔹حوزه عاصمه چه اهمیت ویژه‌ای داشت که بر خود لازم می‌دیدند در جهت تقویت آن جان‌فشانی کنند؟ 🔹دیدگاه نخبگانی چون حاج ملاعلی کنی در رأس مرجعیت، مبارزه با استعمار و مقابله با طاغوت بودند در این زمینه چه بود که از علما و مدرسین بزرگ دعوت می‌نمودند در این شهر اقامت گزینند؟ 💡 برای حوزه تهران: اکنون که متأسفانه حوزه تهران نسبت به گذشته، دوران ضعف خود را سپری می‌کند آیا بهتر نیست به همان راهبرد پسندیده علمای سلف تمسک کرد؟ ما بر این عقیده‌ایم ضرورتی که در زمان حکومت طاغوت باعث حضور علما و حکمای بزرگ در دارالخلافه طهران می‌شد امروز و در دوران حکومت اسلامی بیش از پیش احساس می‌شود تا با تقویت حوزه عاصمه، بر مناسبات حوزه و حاکمیت و حوزه و مردم افزوده شود. آیا چنین ضرورتی احساس نمی‌شود که با بازگشت یا هجرت مدرسین مبرز فقه و حکمت و علمای طراز انقلاب اسلامی به حوزه تهران و مراکز جمعیتی پایتخت، حوزه راهبردی عاصمه شیعه در جایگاه قوت خود قرارگیرد؟ جایگاهی که وجود در گام دوم انقلاب بسیار حیاتی است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 پوستری از تصاویر نمایندگان اولین دوره 🔹سه تن از نمایندگان صنف طلاب : ▪️شماره۱۳: حاج (ایشان از کثرت تدریس و شدت تسلطش بر کتاب به شهرت داشت) ▪️شماره۱۴: (از خاندان معروف سادات اخوی که بعدها نیز مسؤولیتهای دولتی داشت) ▪️شماره۱۵: (از حکمای معاصر و مدرسین مبرز که چند دوره نمایندگی داشت) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۱۰ آذر سالروز شهادت ✍ لقب مدرّس را به سهولت به کسي نمي‌دادند، ايشان اين لقب را از زمان تدريس در اصفهان داشت که حجتي بر فضل و مهارت او در تدريس بود. ويژگي که در مجلس شورا به نحو احسن به جذاب کردن نطق‌هايش کمک مي‌کرد.  آيت‌الله مدرّس پس از آمدن به تهران ضمن حضور در مجلس شورا به تدريس فقه و اصول در ( فعلی) پرداخت و جلسات درسش را در ایوان زیر ساعت در مدرسه سپهسالار برگزار می‌کرد. ✨او به همه اعلام کرد: «کار اصلی من، تدریس است و سیاست، کار دوم من است.» مدتی بعد هم تولیت این مدرسه علمیه را برعهده گرفت. آیت‌الله مدرس با این هدف که طلاب علوم دینی از اوقاتشان استفاده بیشتری ببرند و با جدیت بیشتری به درس و مباحثه بپردازند، برای اولین بار طرح امتحان طلاب را به مرحله اجرا درآورد. 🍃مدرس براي برقراري نظم در مدرسه زحمت بسيار کشيد. براي اداره آن، نظامنامه‌اي ترتيب داد که بايست طبق آن عمل مي‌شد. به موقوفات مدرسه هم شخصاً رسيدگي مي‌کرد و توانست درآمد موقوفات را افزايش داده و مدرسه و حجره‌هايش را مرمت کند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 فرمایشات درباره 🍂آيت‌الله مدرس 10 آذر 1316 هجری شمسی، هنگام غروب، توسط مزدورانی به نام‌های جهانسوزی، مستوفيان و حبيب‌الله خلج (معروف به شمر) در کاشمر به شهادت رسيد. آنها ابتدا چای سمی به اجبار به او دادند و چون دیدند از اثر سم خبری نیست، عمامه سید را در حین نماز از سرش برداشته، بر گردنش انداختند و آن فقیه بزرگوار را به شهادت رساندند. ✨ می‌فرمایند‌: «...مدرّس آمد به تهران. آنجا هم یک خانه مختصری اجاره کرد و من منزل ایشان مکرر رفتم، خدمت ایشان (رضوان‌الله علیه) مکرر رسیدم...» 🔹امام درباره درس مرحوم مدرس می‌گفتند: «...این آدم (مدرّس) می‌آمد در مدرسه سپهسالار درس می‌گفت، من یک روز رفتم درس ایشان. مثل اینکه هیچ کاری ندارد و فقط طلبه‌ای است دارد درس می‌دهد.این طور قدرت روحی داشت. در صورتی که آن وقت در کوران مسائل سیاسی بود... از آنجا (پیش ما) رفت مجلس. آن وقت هم که می‌رفت مجلس، یک نفری بود که همه از او حساب می‌بردند...» 🔹امام خمینی، شهید مدرّس را الگویی برای تمام تاریخ این سرزمین به شمار آورده و فرمودند: «مدرّس حالا هم زنده است. مردان تاریخ تا آخر زنده هستند. لذا سعی کنید مثل مرحوم مدرّس را انتخاب کنید.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 با لباس طلبگی به مناسبت سالگرد شهادت میرزا کوچک خان جنگلی ✍ میرزا کوچک خان اوایل دوران طلبگی خود را در واقع در حد فاصل چهارراه سرچشمه و سه راه امین حضور سپری کرد. 🕌 بانی و‌ واقف این مسجد_مدرسه معروف به جواهري است که از ادبا و فضلاي تهران بوده و ‌کتاب ‌ جواهر الاخلاق وی در سال ۱۳۲۴ق چاپ سنگی شده است. 📜بنای این مدرسه به پس از سال ۱۳۰۵ق برمی‌گردد. زیرا در نقشه قدیمی تهران مربوط به این سال، نامی از این مدرسه نمی‌بینیم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran