eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📣📣📣📣📣 🔴پذیرش دانشجو دانشکده هدی ویژه خواهران طلبه 🏢دانشکده هدی از طریق آزمون اختصاصی در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد. 📆زمان ثبت نام :۱۱تیرماه لغایت ۲۵ مرداد ماه ✍زمان آزمون :جمعه ۵شهریور 🌐ثبت نام از طریق درگاه Enlist.jz.ac.ir 🕹تخفیفات شهریه : 🛑رشته های معارفی ⬅️ ۵۰٪ درصد 🔰رشته علوم قرآن و معارف اسلامی 🔰شیعه شناسی با گرایش کلام ، 🔰رشته فلسفه و کلام اسلامی می‌باشد. 🛑برای سایر رشته ها ⬅️ ۲۰٪ درصد 🔰روانشناسی اسلامی (مثبت گرا) 🔰روانشناسی عمومی 🔰فقه و حقوق خانواده 🔰حقوق خصوصی 🔰حقوق جزا و جرم شناسی 🔰مدیریت آموزشی می باشد تلفن تماس : 02532925104📞 📞 09916691190 ♦️آن دسته از طلاب در حال تحصیل که دارای مدرک دانشگاهی هستند با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل حوزوی امکان شرکت برای آزمون را دارا می باشند . ♦️پذیرش دانشجویان بین الملل از طریق مصاحبه و بدون آزمون می باشد . ♦️جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سایت دانشکده بخش پذیرش ، به نشانی زیر مراجعه فرمایید. Hu.jz.ac.ir🌐 🆔 @hudauniversity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
افشاریه بنیان گذار سلسله پادشاهی ، قلی از طایفه افشار است. این طایفه از قبایل  بودند که در روی کار آوردن  نقش داشتند. گروهی از ایل افشار را  اسماعیل صفوی ( ۹۰۷-۹۳۰ق.) به منطقه و در شمالی کوچاند.   نادر در به خدمت حاکم آن شهر علی بیگ پیوست و با شجاعت و کاردانی، اعتماد وی را به دست آورد و دختر او را به همسری گرفت.  و پس از مرگ پدر همسرش در سال ۱۱۳۶ق. جانشین وی شد.   در این هنگام، اصفهان به دست افغان‌ها سقوط کرده و شاه تهماسب دوم صفوی ( ۱۱۳۵-۱۱۴۵ق.) برای دستیابی به قدرت و با همراهی طایفه قاجار، عازم مشهد شده بود تا پس از سرکوب ملک محمود سیستانی، قصد اصفهان کند. شاه تهماسب با دیدن شجاعت‌های نادر، با اعطای حکم حکمرانی ابیورد به وی موافقت کرد.  سپس او به عنوان سپهسالار تهماسب کارهایی کرد که شهرت بسزا به دست آورد و توانست سلسله‌ای جدید تاسیس کند. شکست محمود سیستانی و تصرف مشهد در سال ۱۱۳۹ق.  و شکست دادن افغان‌ها در هرات در همان سال و نیز چیره شدن بر نیروهای اشرف افغان در سه نبرد دوست دامغان، خوار در کوه‌های البرز و خورت و تصرف به سال ۱۱۴۲ق.  تهماسب را بر تخت سلطنت نشاند.   این اقدامات در کنار پیروزی بر عثمانی و بازپس گیری زمین‌های اشغال شده،  شهرت و محبوبیت فراوان نادر را همراه داشت. نادر که در پی بهانه‌ای برای برکناری بود، شکست سخت او از عثمانی و واگذاری زمین‌های آزاده شده به آن‌ها را دستاویزی برای برکناری وی ساخت. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
اوضاع ایران در دوره برآمدن امیدهایی فراوان برای  همراه داشت. تلاش‌های نادر رهاوردهایی چون کوتاه کردن دست از ایران، تثبیت مرزها و عقب راندن همسایگان متجاوز، بهبود اوضاع اقتصادی، و نجات کشور از هرج و مرج برآمده از انحطاط را در بر داشت و آینده‌ای روشن برای ایران ترسیم کرد. افزون بر تلاش‌های سیاسی ـ نظامی، نادر در زمینه مذهبی نیز تکاپوهایی داشت. فعالیت‌های مذهبی وی تا پیش از سلطنت با باورهای بیشینه جامعه شیعی ایران همخوانی داشت.  مزار امامان شیعه و اهدای نذری‌های فراوان به مکان‌های مذهبی .  پرداخت هزینه فراوان برای تعمیر و توسعه  علوی و# عتبات عالیات  نسبت دادن فتوحات و پیروزی‌ها به عنایات ائمه  و اختصاص نقش مهرها به شعارهای خاص    را می‌توان از سیاست‌های مذهبی وی برشمرد. اما با توجه به عواملی چون میل به حکومت بر همه اقوام ساکن در قلمرو خود، همسایگی ایران با کشورهای  مذهب مانند و افغان‌ها، بیم از بازگشت به عرصه قدرت،   نقش ویرانگر اختلاف‌های مذهبی در جامعه،   بهره گیری عثمانی‌ها از اختلاف‌های مذهبی برای انگیزش نیروها بر ضد ایران  و ضرورت دلجویی از جمعیت سنی مذهب وفادار به در سپاه  وی از همان اوان سلطنت، سیاست مذهبی دیگری را در پیش گرفت. نادر تلاش‌های مذهبی جدید خویش را در دو جهت متمرکز کرد. از یک سو کوشید با محدود کردن بخش فقهی  تشیع و ممنوع ساختن مانند برگزاری مراسم  امام  علیه‌السلام،  # سب و لعن مخالفان از جانب شیعیان   که به زعم وی اختلاف برانگیز و از بدعت‌های اسماعیل صفوی بود   و اجباری کردن اعتقاد به  راشدین،   نظر  سنت را به خود جلب کند. از سوی دیگر تلاش کرد تا عثمانی‌ها را وا دارد که  جعفری را کنار  چهارگانه اهل سنت به رسمیت بشناسد. نادر تلاش برای دستیابی به این اهداف را از همان لحظه تدوین عهدنامه مغان آغاز کرد و تا واپسین لحظات عمر پی گرفت. اما هیچ گاه نتوانست به آرزوهای خود جامه عمل بپوشاند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تلاش‌های افشاریه درباره حج  اوضاع حج و حاجیان تسلط دولت عثمانی بر حجاز و رقابت با صفویه، وضعیتی بس دشوار را برای حاجیان ایرانی رقم زده بود و این مشکلات به ویژه در دوره ضعف و فترت حکومت، نمودی بیشتر می‌یافت. با توجه به اهمیت ویژه جنبه سیاسی حج، دولت عثمانی نهایت سعی خود را در بی اعتبار کردن کاروان‌های حاجیان ایران به کار می‌برد. مشکلاتی فراوان برای حاجیان پدید می‌آورد؛ از تعیین  الحاج خاص ایرانی و ایجاد تشکیلات منظم جلوگیری می‌کرد؛ از ایرانیان مالیات‌ها و باج‌های گوناگون می‌گرفت؛ و برای تامین امنیت راه‌های مکه همکاری نمی‌کرد. حاجیان ایرانی در دوره افشاریه سه راه برای رسیدن به  پیش رو داشتند: نخست راه دریا که از مسیر بندرهای جنوب ایران به  جده پیموده می‌شد. دو راه دیگر که در عراق قرار داشتند، عبارت بودند از: راه زبیده که از  آغاز می‌شد و به فرمان زبیده، همسر  الرشید عباسی، آباد شده بود و نزدیک‌ترین راه زمینی به مکه به شمار می‌رفت. دیگری به  شام معروف بود که از بغداد آغاز می‌شد و بسیار دورتر از راه زبیده بود. راه زبیده متروک بود؛ زیرا در ریگزار قرار داشت و در مسیر آن، میان قبایل بادیه نشین ستیز جریان داشت و حاکمان عثمانی برای تامین امنیت آن همکاری نمی‌کردند. از این رو، حاجیان مجبور بودند راه شام و منازل هفتاد و شش گانه آن را بپیمایند که آن نیز به علت دوری مسافت و هجوم راهزنان و اعراب بادیه نشین، خطرهای بسیار داشت. نادر با درک صحیح از جایگاه  نزد  و با عنایت به نقش تبلیغی فرا منطقه‌ای آن، از همان آغاز حکومت برای سامان دادن به این اوضاع کوشید. در همایش مغان آن گاه که بر محدود ساختن آیین  تاکید کرد، در برابر تعهد نمود تا دو نکته را به تایید حکومت عثمانی برساند. بر مبنای یکی از این تعهدها، باید در  کنار مقامات چهارگانه که از دوران  به پیروان هر یک از# فرقه‌های اهل سنت برای خواندن نماز به روش خود اختصاص داده شده بود،   مقامی نیز به پیروان  جعفری واگذار می‌شد. بر پایه تعهد دیگر، حاجیان ایرانی باید هر ساله از راه شام رهسپار مکه می‌شدند و گماشتگان دولت عثمانی باید با ایشان مانند  مصر و شام رفتار کرده،   از گرفتن مالیات‌ها و باج‌های غیر معمول مانند «دورمه» خودداری می‌کردند.  دولت عثمانی به بهانه قدمت مقامات چهارگانه برای فرقه‌های اهل سنت و ایجاد مشکل در صورت رفت و آمد حاجیان ایرانی از راه شام، دو خواسته نادر را نپذیرفت و پیشنهاد کرد که حاجیان ایرانی از راه نجف و به ریاست امیر الحاج ایرانی رهسپار حج شوند. نادر این پیشنهاد را به شرط تامین  و لوازم  پذیرفت.   پس از این رویداد،  مخصوص نادر به سال ۱۱۵۴ق. همراه کاروانی از راه  راهی  معظمه شد.   نادر در نامه‌ای که از برای عثمانی فرستاد، درخواست کرد تا راه زبیده که ویران و متروک شده بود، برای عبور حاجیان ایرانی آماده شود و عثمانی امنیت آن را تامین کند و به  جماعت ایرانی اجازه دهد تا در مقام  به نام نادر خطبه بخواند.  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 شـهادټـــ جـانسـوز نـهـاݪ گـلشـن دیـن، نـور دیـده زهـرا، سپـهـر دانـش و بینـش، امـام محمـد بـاقـر ‌«عݪیـہ‌اݪسـلام» ټسلیـټ بـاد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرح انديشه مهدويت از سوي امام باقر (ع)  نویسنده:  غنوي امير  چکیده:   اين نوشتار در ادامه مقالات گذشته و تاملي در چگونگي طرح آموزه هاي مهدويت از سوي امام باقر(ع) و کيفيت ارائه معارف مهدوي از سوي ايشان است؛ بياناتي که با توجه به اهداف کلي دعوت ديني، فرصت ويژه صادقين در آموزش معارف ديني، نيازهاي عصر سقوط امويان و ظهور عباسيان شکل گرفته است. بررسي محورهاي مورد تاکيد در اين بيانات و تامل در نسبت آن ها با اهداف کلي و نيازهاي هر عصر مي تواند از يک سو طرح کلاني را نشان دهد که در اين شکل از تعليم و تربيت تعقيب شده است و از سوي ديگر، تاثير تربيتي و اخلاقي هر يک از آموزه هاي مهدوي را نمايان تر کند. اين پژوهش بر تحليل محتوايي روايات صادره از امام باقر(ع) تکيه دارد و مي کوشد با توجه به شرايط عصر صدور، آثار آموزه هاي مهدوي بر شيعيان را معلوم نمايد؛ از اين رو با تعيين محورهاي مورد تاکيد در سخنان آن امام، همراه با ارائه نمونه اي از آن و تامل در نسبت اين سخنان با شرايط مخاطبان، تلاش دارد به حکمت و جهت طرح هر يک از آموزه ها دست يابد. ارائه نمونه از سخنان امام باقر (ع) در اين نوشتار با توجه به توضيحات مقالات پيشين، محدودتر بوده و کثرت روايات آن حضرت ما را ناچار از گزارش کليات و پرهيز از ذکر جزئيات کرده است. از پيش فرض ها و روش هاي اين مجموعه مقالات، پيش تر در نوشتاري ديگر گفت وگو کرده ايم. مقاله حاضر، روشنگر اين سخن است که تعليم آموزه هاي مهدوي در اين برهه از تاريخ ائمه (ع) افزون بر ارائه معارف مهدوي و آخرالزماني به نکاتي مهم در تربيت مخاطبان توجه دارد و نوعي زمينه سازي براي جلوگيري از آفات بحث مهدويت و جلوگيري از انحرافات را متناسب با عصر ائمه نخستين دنبال مي کند. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=216269 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاثیر امام محمد باقر (علیه السلام) بر حدیث شیعه نویسنده: نوروز امینی چکیده: از دانش های اختصاصی اسلام است که توسط مسلمانان ابداع شد و سامان یافت. نقش ائمه شیعه، به ویژه صادقین، در بالندگی آن، بسیار مهم است. این نوشتار، تلاش های امام باقر را در این حوزه بررسی کرده است که با فعالیت های فرهنگی ایشان، تحولی عظیم در فرهنگ شیعه به وجود آمد؛ شاگردان ائمه و احادیث منقول از ایشان فزونی و فرهنگ پرسشگری و مراجعه به اهل بیت رواج یافت و اصحاب ائمه از نظر علمی و فرهنگی ارتقا یافتند. اقدامات میدانی امام باقر در حوزه حدیث چشمگیر و زمینه ساز جهش عظیم حدیث در دوران امام صادق شد؛ اقداماتی نظیر نشر حدیث پیامبر، عرضه حدیث، ترغیب به حدیث پژوهی، تربیت محدثان زبده ای چون گروه اول اصحاب اجماع، تاثیرگذاری بر محدثان اهل سنت و معرفی غالیان از مهم ترین آن هاست. ایشان با تبیین مسائلی چون حجیت کلام اهل بیت، لزوم دقت در سماع، پرهیز از اعتماد به روات ضعیف و لزوم مراجعه به ثقات، ابداع مشیخه نویسی، تبیین اصول نقد متن حدیث و پرهیز از انکار شتاب زده حدیث، زمینه مساعدی را برای برجای نهادن میراث حدیثی بی نظیر در حوزه های تفسیر، عقاید، فقه، اصول، اخلاق و سیره فراهم ساختند. کلیدواژگان: امام باقر ، حدیث شیعه ، علوم حدیث ، قواعد حدیث ، راویان حدیث -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در قرآن و تاریخ: 🌱از آیات قرآنی چنین برمی آید که ، بر یاری کردن مؤمنان و کسانی است که خالصانه در راه خداوند تلاش می کنند؛ چنان که می فرماید: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْکمْ وَ یثَبِّتْ أَقْدامَکمْ» ؛ «ای کسانی که ایمان آورده اید! اگر خداوند را یاری کنید، خداوند نیز شما را یاری می کند و گام هایتان را استوار می گرداند». این سنّت، نه در آخرت که در همین زندگانی دنیوی جریان دارد: «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا»؛ «ما فرستادگان خود و کسانی را که ایمان آورده اند، در زندگانی دنیا حتما یاری می کنیم». 🌱جنگ بدر، مصداق محک زدن این وعده های الهی بود؛ چرا که گروهی اندک، تنها به انگیزه یاری دین خدا و مقابله با مشرکان- با کمترین تجهیزات و فقط با پشتوانه ایمان خود- راهی صحنه نبرد شدند و خداوند نیز با نزول امدادهای غیبی خود، آنان را یاری و پیروزشان کرد. این امدادها به حدی بود که در جنگ های بعدی با این وسعت، کمتر شاهد آن می باشیم و از این رو شاید بتوان گفت که: نزول آنها تابعی از کیفیت انگیزه و نیز چگونگی توکل مؤمنان بر خداوند باشد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
نزول امداد: 🌱در مورد چگونگی نزول امدادهای الهی در جنگ بدر، تذکر این نکته لازم است که گرچه اراده خداوندی- طبق آیه «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیئاً أَنْ یقُولَ لَهُ کنْ فَیکونُ»- عین تحقّق مراد است؛ اما سنت الهی بر این جریان دارد که هر امری را از راه اسباب خاص خود، به انجام رساند تا قانون مندی نظام هستی را خدشه دار نسازد. البته اسباب و علل، منحصر به علل مادّی نیست و نزول امدادهای غیبی نیز جزو سلسله علل حوادث به شمار می آید که می توان با توجّه به آیات قرآنی، به صورت ضابطه مند از آن بهره گرفت. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
نزول باران مصداقی از : در آغاز صف آرایی دو سپاه، دسترسی مسلمانان به آب، با دشواری هایی همراه بود. از طرف دیگر عدّه ای از مسلمانان، به واسطه خواب، دچار جنابت شده و از جهت روانی، خوش نمی داشتند که با این حالت، به نبرد بپردازند و احیانا به شهادت برسند. در اینجا بود که خداوند در شب هفدهم، باران پربرکتی فروفرستاد . خداوند با نزول آیه «وَ ینَزِّلُ عَلَیکمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیطَهِّرَکمْ بِهِ وَ یذْهِبَ عَنْکمْ رِجْزَ الشَّیطانِ»، به این الهی اشاره می کند. همچنین گفته شده است: نزول باران باعث شد تا زمین رملی محل استقرار مسلمانان، سفت و محکم شود و برعکس زمین زیرپای مشرکان به صورت گل آلود و باتلاقی درآید.این امر یکی از علل پیروزی مسلمانان به شمار می آید. تنظیم:سرکار خانم لیلا همايون فر -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
ای حسین .. این کوفه پر از عابد و زاهد شده امّا برگرد که مسلم به خدا یار ندارد
متن سخنرانی ارزشمند علامه مصباح پیشنهاد دانلود به مناسبت روز عرفه. التماس دعا https://mesbahyazdi.ir/node/4866
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷درگذشت عالم كبير "علامه طبرسي" مفسر شهير قرآن كريم(548 ق) ابوعلي فضل بن حسن طبرسي در سال 468 ق به دنيا آمد. پس از فراگيري مقدمات در مشهد مقدس به تحصيل ادبيات عرب، قرائت، تفسير، حديث، حساب و جبر، فقه، اصول وكلام پرداخت و در آن علوم متبحرگرديد. علامه در حدود 54 سال در مشهد بود و سپس راهي سبزوار شد و به تدريس و تاليف همت گماشت. قطب الدين راوندي، ابن شهر آشوب، ضياءالدين راوندي و... از جمله شاگردان او به شمار مي‏آيند.همچنين اسرار الامامه، تاج المواليد و كنوز النجاح ازتاليفات اوست. از ميان ده‏ها كتاب او، تفسير كبير مجمع البيان، به عنوان سرآمد تفاسير، مطرح گرديده است. او همچنين فقيهي وارسته و عالمي آگاه بود و محل مراجعه‏ي مردم واقع مي‏شد. سرانجام امام مفسّران، پس از نزديك به هشتاد سال عمر با بركت درروز عرفه‏ي سال 548 ق بدرود حيات گفت. بعضي، مسموميت توسط بدخواهان را عامل درگذشتِ وي گفته‏اند. بدنش را به مشهد منتقل كرده و در جوار حرم امام رضا(علیه السلام) به خاك سپردند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔷شهادت حضرت "مسلم‏ بن عقيل" نماينده‏ ي امام حسين(علیه السلام) در كوفه(60 ق) مسلم بن عقيل كه از شخصيت‏هاي برجسته وبا تقواي زمان خود به شمار مي‏رفت، براي ارزيابيِ ميزان وفاداري مردم كوفه به امام حسين(علیه السلام) به اين شهر رفته بود. زيرا مردم كوفه، طيِ هزاران نامه، از امام حسين براي رفتن به اين شهر و قيام عليه حكومت ستمگر يزيد بن معاويه، دعوت كرده بودند. مردم كوفه اگرچه در ابتدا به گرمي از مسلم بن عقيل استقبال كردند، اما هنگامي كه عبيداللَّه بن زياد كه مردي سنگدل و بي‏رحم بود بر كوفه حاكم شد، كوفيان، فريبِ وعده‏هاي دروغين او را خوردند و به خاطر ترس و جهل، دست از حمايت امام، كشيدند و مسلم را تنها گذاشتند. در پيِ آن، مسلم به دست عُمّال ابن زياد گرفتار آمد و به دستور آن حاكم پليد، فرستاده‏ي امام حسين(علیه السلام) را از بالاي داُرالاماره به پايين انداختند و او را به شهادت رساندند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸روز عرفه(روز نيايش) روز نهم ذي‏الحجه به عنوان روز عرفه از اعياد بزرگ اسلامي به شمار مي‏رود، گرچه به اسم عيد ناميده نشده است. در اين روز خداوند تبارك و تعالي بندگان خود را به عبادت و اطاعت خود فراخوانده، و سفره‏ي جود و احسان خود را براي بندگان خود گسترانده است. شيطان در اين روز خوار و حقير و خشمناك است. از ظهر روز نهم ماه ذي‏الحجه، زائران خانه‏ي خدا در صحراي عرفات وقوف مي‏كنند و براي اين وقوف، فضايل بسياري ذكر شده است. در غروب اين روز، زائران، از عرفات به مشعرالحرام مي‏روند و خود را براي ساير مناسك پر شكوه حج آماده مي‏كنند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا