eitaa logo
ساندویچ فلسفه
8.9هزار دنبال‌کننده
119 عکس
115 ویدیو
20 فایل
🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 👥گروه t.me/philosophy_Sandwich_Group 👤مدیر @Philosophy_Sandwich_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۵ 🧩 لذت‌گرایی (واقع‌گرایی) ۲ 1⃣ لذت‌گرایی حسی آریستیپوس این نظریه بر این نكته تأكید دارد كه هر چیزی كه دارای لذت حسی باشد، ذاتاً خوب است. و ارزش هر چیز دیگری تنها و تنها با همین معیار سنجیده می‌شود. 🔻 معرفت‌شناسی آریستیپوس آریستیپوس در معرفت‌شناسی، دیدگاهی شكاكانه اتخاذ كرده‌ است؛ كه با دیدگاه اخلاقی او درباره لذت حسی و آنی كاملاً سازگار است. حاصل عقیده او، این جمله است كه «ما فقط به احساس‌های خود می‌توانیم اطمینان داشته باشیم». و به تعبیر دیگر، «تنها احساس‌های ما به ما معرفت یقینی می‌دهند. اما درباره اشیاء فی نفسه، حواس نمی‌توانند هیچ آگاهی یقینی به ما بدهند، و هم‌چنین هیچ معرفت یقینی نسبت به احساس‌های دیگران نداریم. بنابراین، احساس‌های شخصی باید پایه و اساس برای رفتار عملی باشند».‌ 🔻 لذت جسمانی یا غیر جسمانی؟ ۱. بسیاری از اندیشمندان و مورخان فلسفه، و حتی فیلسوفانی مانند جان لاك، بر این عقیده‌اند كه آریستیپوس سعادت را در لذت جسمانی می‌دانست. ۲. ‌برخی دیگر از نویسندگان بر این باورند كه ‌آریستیپوس‌ و سایر كورنائیان لذت را تنها به معنی لذات حسی نمی‌فهمیدند، بلكه بر لذات عقلانی نیز تأكید داشتند. ۳. برخی دیگر از نویسندگان گفته‌اند: آریستیپوس و پیروانش، افزون بر لذت، فضیلت را نیز دارای ارزش ذاتی می‌دانند و این با لذت‌گرایی حقیقی حسی و جسمانی ناسازگار است. ✍ نقد و بررسی ۱. نقص در معرفت‌شناسی ‌این دیدگاه، حاكی از نوعی حس‌گرایی افراطی است. و این سخن كه «ما نمی‌دانیم كه عسل شیرین است و گچ سفید است و آتش می‌سوزاند و خنجر آهنین می‌برد»؛ بلكه صرفاً احساس‌هایی از آنها را می‌دانیم، از نوعی شك‌گرایی نسبت به عالم واقع حكایت می‌كند.‌ ۲. غفلت از پیامدها ‌چه بسیارند لذات آنی و زودگذری كه منشأ آلام و بلایای فراوانی در آینده می‌شوند. چنان‌كه افراط در میگساری موجب انواع بیماری‌های جسمی و روحی می‌شود. و چه بسیارند آلام و رنج‌های فعلی و موقتی‌ای كه سرچشمة آسایش و راحتی در آینده می‌شوند. مانند عمل جراحی. ۳. مخالفت با فهم متعارف از اخلاق ‌این نظریه، در حقیقت معنایی جز نفی اخلاق ندارد؛ زیرا معنایی كه عموم مردم از اخلاق می‌فهمند این است كه برخی از صفات و افعال انسانی ممدوح و پسندیده‌اند و برخی دیگر مذموم و ناپسند. و وظیفه هر انسانی این است كه از طرفی، در پی كسب صفات پسندیده و انجام فضایل اخلاقی باشد و از طرف دیگر، در اجتناب از صفات نكوهیده و پرهیز از انجام كارهای مذموم از هیچ كوششی دریغ نكند. هر چند كه برای اتصاف به فضایل و اجتناب از رذایل اخلاقی ممكن است متحمل رنج‌ها و سختی‌هایی شود. ۴. نادیده گرفتن لذت‌های اخروی ‌انحصار در لذات دنیوی و غفلت از لذات اخروی، باعث شده است كه از شناخت لذات كامل‌تر و خالص‌تر و پایدارتر اخروی باز مانده و به لذات حسی و محدود و مقطعی این دنیا دل خوش دارند. ۵. نادیده گرفتن سایر ابعاد وجودی انسان ‌یكی دیگر از اشكالات این دیدگاه آن است كه این لذات آنی و زودگذر همگی مربوط به غرایز است. در حالی كه انسان، منحصر در غرایز نیست. حالات و شؤون وجودی آدمی بسیار فراتر از دایره تنگ و محدود غرایز است. انسان افزون بر غرایز، دارای ویژگی‌های دیگری چون عواطف و عقل نیز هست. ۶. عدم ارائه راه حل برای موارد متزاحم مادری كه بخواهد از بچه‌اش پرستاری كند و به ندای عاطفه مادرانه ‌خودش گوش فرادهد به ناچار می‌بایست، در مواردی، از یك سری لذت‌های غریزی‌اش مانند خوابیدن دست بكشد. راحتی خود را سلب كند. هر چند با ارضاء عاطفه مادرانه‌اش لذتی به دست می‌آورد؛ اما روشن است كه برای به دست آوردن این لذت باید لذت یا لذت‌های دیگری را از دست بدهد. خوب در این موارد چه باید كرد. ملاك خیر و شر در اینجا چیست؟ 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۱۱-۱۲۷ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
مجموعه‌ی ساندویچ فلسفه به مناسبت پایان سال و مروری بر مطالب قبلی فهرستی از آنچه تا کنون منتشر شده است را در ذیل ارائه می دهد. 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎥 فهرست خردنمامادی‌گرا محال است نفی خدا کند.چطور می‌گید عالم تصادفی ساخته شده؟چرا خدا را نمی‌بینیم؟انتقادات شرودینگر به طبیعت‌گراییچرا عالم بدون شر خلق نشد؟فلسفه غیبت امام دوازدهمفلسفه نوروز و آداب و رسوم اجتماعیاگر خدا هست چرا دعا‌های ما مستجاب نمی‌شود؟نظر بزرگترین فیلسوف تاریخ بشریت درباره آزادیبرابری زن و مرد در اسلام و غربدلیلی بر یگانگی خداوندتبیینی از وجود رابطی معلولآیا بی‌ربطی وجود دارد؟فلسفه‌ی هستی و این زندگی، عشقهغدیر سرآغاز یک فلسفه سیاسیعلوم در کشور ما خیلی سطحی پیش می روندزن در نگاه فیلسوفان غربیمردم عادی چه نیازی به فلسفه دارند؟طباطبایی من را موحد کردفلسطین و ظلمی عدالت‌نمااعتقاد به خدا در ۵ دقیقه به تقریر جرالد شرودرچه‌کار داریم با عقائد مردم؟مسئله صدق ماهیت در خارجمحکی بدیهیات اولیهنظریه علم دینی علامه مصباحامتداد میراث فلسفه اسلامیفروش الحاد به اسم علمما با آخرین مراحل متافیزیک غربی ...سه دوره شک‌گراییتاریخچه و تعریف اگزیستانسیالیسمقلاده‌ای به‌نام داروینیسمشروع فلسفه با نفس‌شناسیریچارد داوکینز؛ ملحد یا یهودی؟پشت نقاب دموکراسیپارادوکس پلورالیسممی‌گویید تناقض محال نیست، ...شوق پروازطبیعت‌گرایی روش‌شناختیجریانات زیرزمینی ذهن فیزیکدان‌هاسه مرحله فکر بشر از دیدگاه آگوست کنتبا نفی علوم غیر تجربی ریشه‌ی علم تجربی ...جنگ غزه و ذات متافیزیک غربیظلمی به اسم تساوی حقوق زن و مردفقط علم تجربی علم نیست!انیشتین و دین جهانیتوحش ناشی از نگاه فیزیکالحقیقت انسان در اگزیستانسیالیسمآنچه علوم تجربی اثبات نمی‌کند...آیا حکومت بدون ایدئولوژی داریم؟ 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🎙 فهرست خردنواحرکت توسطیه و حرکت قطعیهمسأله شرفرق وجود رابط، وجود رابطی، عین الربطجبر و اختیارفیزیک کوانتوم و اصل علیتتاریخچه شکل گیری نظریه فرگشتاعتباری بودن قضایای ارزشیتوضیح دو نگاه به ذهن در علوم شناختیدیدگاه‌ها درباره زمان و مکانارتباط رنج و رشددو تقسیم در هوش مصنوعینقش نیت در ارزش‌ اخلاقیعلم شهودی به محسوساتبنیاد علوم انسانی غربطبیعت‌گرایی روش‌شناختی و رابطه علم و دینتاریخچه‌ای مختصر از رابطه علم و دیننقد مقاله فلسفه اسلامی؛ هستی و چیستیچیستی علوم شناختیفلسفه اعتقاد به قضا و قدراصالت وجودتاریخچه فلسفه علم تبیین اصالت وجود از دیدگاه آیت الله مصباحهویت‌های بنیادین عالم طبیعتقوام حکمت متعالیهعلامه و مارکسیسم، داروینیسم و ماتریالیسمحرکتاحیاء دین و فلسفه در غربتشخص و انسان‌وارگی خداآفرینش خدا و هستی؟شرور و قدرت الهیحدوث و قدم عالمطبیعت‌گرایی و خدا‌گراییرابطه نفس و بدنروش‌شناسی حکمت متعالیهتحلیل فلسفی‌ عرفانی از غیبتخداباوری و مسئله شرّهستی‌شناسی حقوقاختیار و شبهه ضرورت علّیعلم تفصیلی خدا قبل از آفرینش (ابن عربی)دستگاه معرفت‌شناسی کانتمقوله کیف از دیدگاه آیت الله مصباح یزدیمعاد جسمانینقد فلسفی فرگشتوحدت یا دوئالیسم نفس و بدنواقع‌بینی در فلسفه علمرویکرد تحلیلی به فلسفه اسلامیمدرنیته و علت غایینسبت خدا با مکانشناخت مقوله متیارزش علوم حصولیاعتباریات علامه طباطباییدیدگاه مرحوم اصفهانی در تحلیل باید اخلاقیامکان جهان زامبی و عقل‌گرایی موجهاتیتغییر در متافیزیک تحلیلی و نظریه حرکت جوهریچیستی و نحوه وجود فرهنگ 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📨 فهرست خردنامهآزادی 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات