eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
755 عکس
177 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
💠افق فقه حکومتی مرحوم امام و آیت الله العظمی خامنه ای ذیل مبحث فقه الغنا 🆔https://eitaa.com/albayann/810 💠آیا انقلاب اسلامی حرف نوئی دارد؟ 🆔https://eitaa.com/albayann/775 💠اهمیت نظام اصولی در دستگاه استنباطی مجتهد 🆔https://eitaa.com/albayann/770 💠 استنباط فقه الخمینی توسط شیخ اعظم و آخوند با تحلیل امام و علامه طباطبایی 🆔https://eitaa.com/albayann/748 💠نگاه و ابتکار حضرت امام ره در فقه 🆔https://eitaa.com/albayann/795 💠لوازم ورود به فقه نظامات چیست؟ 🆔https://eitaa.com/albayann/778 💠نفی بدلیت و شمولیت از نگاه اطلاق در دیدگاه حضرت امام 🆔https://eitaa.com/albayann/746 💠ملاک مسئله اصولی از نظر شیخ اعظم و آخوند خراسانی 🆔https://eitaa.com/albayann/728 💠جامع در مرکب اعتباری۱ 🆔https://eitaa.com/albayann/652 💠جامع در مرکب اعتباری۲ 🆔https://eitaa.com/albayann/689 💠فقه الخمینی به چه معناست1؟ 🆔https://eitaa.com/albayann/675 💠فقه الخمینی به چه معناست 2؟ 🆔https://eitaa.com/albayann/398 💠مقدمه انسان شناسی تقسیمات حکمت ۱ 🆔https://eitaa.com/albayann/631 💠مقدمه انسان شناسی تقسیمات حکمت ۲ 🆔https://eitaa.com/albayann/664 💠اگر در حوزه فقه الخمینی شکل بگیرد چه اتفاقاتی به وجود می آید؟ 🆔https://eitaa.com/albayann/640 💠اجتهاد در حوزه و در فضای فقه الخمینی 🆔https://eitaa.com/albayann/606 💠معنای قانون فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست إلا هی» 🆔https://eitaa.com/albayann/603 💠نقش شهید مطهری در فقه الخمینی 🆔https://eitaa.com/albayann/592 💠در اعتباریات علیت منتفی است. 🆔https://eitaa.com/albayann/561 💠مفهوم اصالت الوجود در بیان صدرا 🆔https://eitaa.com/albayann/529 💠اشکال حضرت امام به گزاره های علم فقه 🆔https://eitaa.com/albayann/521 💠تاثیر علامه و امام خمینی در برخورد با تمدن غربی 🆔https://eitaa.com/albayann/492 💠جهان بینی فقیه 🆔https://eitaa.com/albayann/466 💠آشنایی با مبانی حکمت متعالیه بخش اول 🆔https://eitaa.com/albayann/465 💠آشنایی با مبانی حکمت متعالیه بخش دوم 🆔https://eitaa.com/albayann/476 💠کارکرد حداقلی و حداکثری فلسفه به چه معناست؟ 🆔https://eitaa.com/albayann/447 💠فقیه نظام 🆔https://eitaa.com/albayann/435 💠تحلیل معنای حق از نظر ملا صدرا 🆔https://eitaa.com/albayann/371 💠آیا تحول بدون فقه الخمینی امکان دارد؟ 🆔https://eitaa.com/albayann/314 💠دو تحول اساسی توسط حضرت امام 🆔https://eitaa.com/albayann/311 💠خطاب وحیانی و مسئله نسخ 🆔https://eitaa.com/albayann/277 @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ⁉️برای به وجود آوردن نرم افزار تمدن دینی چه باید کرد؟ 🔹دو آسیب اساسی در این مسیر چیست و چه مشکلاتی ایجاد می کند؟ 🔸بینش تمدن سازی که حضرت آقا می فرمایند باید به وجود بیاید طبق چه مبنایی است؟ ❓روشن فکری بیمار خروجی مشترک کدام دیدگاه ها به اسلام است؟ ❗️روشنفکری در ایران چگونه به وجود آمد؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به پاسخ این سوالات را می پردازند. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🏴حسین ابن علی یک صیرویت و شدن است. 🔰 استاد آیت الله فرحانی: ▪️حسین ابن علی یک نماد و جریانی است که می خواهد جامعه و تاریخ را با ولایت اهل بیت پیوند بدهد. 🔹بنده تحقیقات مفصلی در مهدویت کردم یکی از فصلهای این تحقیق « ولایت، عاشورا و مهدویت» است. به نظر من داستان بزرگ حسین ابن علی داستان پیوند ما با “غدیر و مهدی” است. 📌 فَأسْالُ اللهَ الّذِی أکْرَمَ مَقامَکَ ، وَأکْرَمَنِی بِکَ ، أنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ إمام مَنْصُور؛ )مع امام مهدی( “حسین ابن علی می خواهد من و تو را به وجود مقدس امام عصر پیوند دهد. حسین ابن علی در سبک زندگی اسلامی یک” شُدن” است. حسین ابن علی می خواهد تو را تبدیل به علی اکبر، مسلم ابن عوسجه، به ابالفضل العباس کند خواهران را تبدیل به زینب کبری کند این یک “شُدن” است. حسین ابن علی (عاشورا) یک شدنی است که یک طرفش می شود تاسوعا و یک طرفش می شود اربعین. ⁉️تصمیم بگیریم، ببینیم می خواهیم وارد گردونه بشویم؟ زینبی که عاشورا را درک کرد با زینبی که قبل از عاشورا بود فرق داشت، عباسی که عاشورا را درک کرد با عباس قبل از عاشورا فرق می کرد. عباس شُد! زینب شد! @albayann
مجلس عزای سیدالشهدا(علیه السلام) به سخنرانی: استاد آیت الله فرحانی زمان: از شب سوم محرم به مدت ۵ شب مکان: مشهد مقدس؛ هیئت جوانان آستان قدس رضوی @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🏴ارزش اشک و عزاداری بر اباعبدالله ▪️ استاد آیت الله فرحانی 🔹امام صادق (ع) فرمود مسمع می خواهم بشارتت دهم حالا که به یاد عطش حسین ما اشک می ریزی مطمئن باش..... @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ⁉️اهل بیت چگونه ما را اصلاح می کنند؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 🔹امام صادق (ع) در منا مُحرم بودند و گدایی خدمت ایشان آمدند..... ❗️ چقدر شما حاضری در محرم و صفر رفاقت خود را با خدا و امام زمانت بیشتر کنی؟ 🏴 حسین ابن علی “قانون صیرورت” اسلام است آمده تحولی در ظاهر و باطن ما ایجاد کند آمده مسأله ولایت و مهدویت را در تاریخ حل کند. 🔺راه اول رفاقت با خداست. @albayann
🏴گزارش تصویری سخنرانی دهه اول محرم ☑️مشهد؛ هیئت جوانان آستان قدس رضوی @albayann 🔻🔻🔻🔻
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔹نگاه تربیتی سیدالشهداء(ع) به اصحاب و محبین خود ▪️ تربیت حسینی راه توحید و اتصال به ذات اقدس اله 🔸نقش ارتباط و توجه به حضرت ولی عصر(عج) در این نظام تربیتی @albayann
🏴من از زیارت ناحیه خوب دانستم شکسته ست کسی شیشه غرور تو را ◾️صلی الله علیک یا مظلوم @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 💠اهمیت و‌جایگاه توحید عملی ⁉️اولین آیات توحیدی قرآن در چه زمینه ای است؟ 📌سوره حمد کدام توحید را مقدم کرده است؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻 💠اهمیت و‌جایگاه توحید عملی 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 🔹توحید عملی یعنی توحید در عبودیت که در قدم اول این توحید عملی را منقسم می کنند به توحید عملی فردی و توحید عملی اجتماعی و نشان می دهند که توحید در بندگی خدا فقط فردی نیست و شامل توحید عملی اجتماعی هم می شود. اولین نتیجه این نگاه به توحید ؛ ضرورت ایجاد حکومت است. 🔸ما وقتی آیات قرآن کریم را بررسی میکنیم، اولین نگاه قرآن به توحید با زوایه دید توحید اجتماعی است. و اولین جایی که منعکس شده است در سوره حمد می باشد. 👈🏻این سوره از توحید نظری شروع می کند: الحمد الله رب العالمین و مالک یوم الدین. در اینجا امام(ره) می فرمایند خداوند الان هم مالک است خدا مالک همه است. اما دنیا لیلة الدین است لکن اخرت یوم الدین است. یعنی اینجا مالکیت خدا ظاهر نیست ولی در قیامت مالکیت خدا ظاهر است . آن روز صدا می زنند لمن الملک؟ ندا می رسد لله الواحد القهار(16غافر) 📌امام(ره) نظرشان این است که الان هم لمن الملک؟ الان هم لله الواحد القهار. این یعنی توحید نظری قرآنی. یعنی در دنیا همه مقهور هستند و قهار فقط خدای متعال است! ▪️لذا سوره حمد با توحید نظری شروع می شود و صفات خداوند را بیان می کند تا می رسد به ایّاک نعبد و ایّاک نستعین که مربوط به توحید عملی می شود. آن هم توحید عملی که مربوط به اجتماعی است نه فردی لذا توحید عملی در بُعد اجتماعی ریشه اش یک مبنای قرآنی است. حضرت آقا مقاله روح توحید نفی عبودیت غیر خدا را در فضای این اندیشه قلم زده اند. @albayann
💠حاج آقا روح الله، مظهر نوآوری علمی و تبحر در فقه و اصول، فیلسوف و معلم اخلاق/ محفل درسی او دلهای جوان، مشتاق، کوشا را جذب می کرد 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۸/۰۳/۱۴ @albayann
💠حاج آقا روح الله، مظهر نوآوری علمی و تبحر در فقه و اصول، فیلسوف و معلم اخلاق/ محفل درسی او دلهای جوان، مشتاق، کوشا را جذب می کرد 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۸/۰۳/۱۴ 🔹من از سال ۳۷ شروع میکنم؛ سالی که خودم به قم رفتم و اوّل‌بار امام را از نزدیک دیدم؛ البته قبل از آن در مشهد شنیده بودیم که در قم یک مدرّس و استاد بزرگی هست که جوان‌پسند و برجسته است. 🔹طلبه جوانی که به قم وارد میشود، دنبال استاد میگردد. استادی که طلّاب جوان و مشتاق را در وهله اوّل به خود جلب میکرد، همین مردی بود که آن روز در میان شاگردانش به عنوان «حاج‌آقا روح‌اللَّه» شناخته میشد. مجموعه جوانان فاضل و درسخوان و پُرشوق در محفل درس او جمع بودند. ما در چنین فضایی وارد قم شدیم. 🔹او مظهر نوآوری علمی و تبحّر در فقه و اصول بود. بنده قبل از ایشان استاد بزرگی را در مشهد دیده بودم - یعنی مرحوم آیةاللَّه میلانی - که از فقهای برجسته بود. در قم هم همان وقت رئیس حوزه علمیه قم - که استاد امام هم بود؛ یعنی مرحوم آیةاللَّه العظمی بروجردی - حضور داشت؛ بزرگان دیگری هم بودند؛ اما آن محفل درسی که دلهای جوان و مشتاق و کوشا و علاقه‌مند به استعدادهای خوب را جذب میکرد، درس فقه و اصول امام بود. 🔹یواش یواش از قدیمیترها شنیدیم که این مرد، فیلسوف بزرگی هم هست و در قم درس فلسفه او، درس اوّل فلسفه بوده است؛ لیکن حالا ترجیح میدهد که فقه تدریس کند. 🔹شنیدیم که این مرد، معلّم اخلاق هم بوده است و کسانی در درس اخلاق او شرکت میکردند و او به تقویت فضایل اخلاقی در جوانان همّت میگماشته است. در خلال درس در طول سالها، این را ما از نزدیک هم مشاهده کردیم. 🔹اما تا این‌جا شخصیت این مرد بزرگ - که باطن او سرشار از خصوصیات ناشناخته بود - برای اکثر مردم در آن روز فقط به عنوان یک استاد عالم و شاگردپرور و یک تهذیب‌کننده اخلاق طلّاب و شاگردان شناخته می شد. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ⁦🖊️⁩عادل کافر 📌اسلام، فقط عبارت از احکام فرعیه نیست؛ فرعند این ها، اساس، چیز دیگر است، نباید ما اصل را فدای فرع بکنیم؛ و بگوییم که اصل، از اساس بیخود [است و] اگر هم اصلی بگوییم، یک اصلی که خلافِ واقع است بگوییم. 📌یکی از آقایان می گفت که ظاهراً مرحوم آقا شیخ محمد بهاری [یک وقتی که ] اسم یک کسی آمد، گفت: «عادل کافری است». گفتیم: «خوب، عادل است یعنی چه؟ کافر است یعنی چه؟» گفت: «اما عادل است، برای اینکه روی موازین عمل می کند؛ هیچ معصیت نمی کند؛ اما کافر است، برای اینکه آن خدایی که او می پسندد، خدا نیست، آنکه او می پرستد اصلًا خدا نیست.» 📌در روایات ما هم هست که لَعَلَّ که نَملَه خیال کند برای خدا دو تا شاخ است این حبِّ نفس است. معلوم می شود در نمله هم این هست.‏‏ 📚تفسیر سوره حمد @albayann
14.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ⁉️از علم اسلامی یا علم دینی چند معنا متصور است؟ ⁉️ نقص فلسفه ما در چیست؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تحلیل و تبیین آیه يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلًا [نساء ایه پنجاه و نهم ] ⁉️رابطه این آیه با بحث ولایت فقیه چگونه است؟ ⁉️از آیه چه شئونی برای پیامبر به دست می آید؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
🔺🔺🔺🔺 💠تحلیل و تبیین آیه يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلًا [نساء ایه پنجاه و نهم ] 🔰 استاد آیت الله فرحانی: حضرت امام(ره) در بحثهای ولایت فقیه نظرشان این است که در این آیه (اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم...) اطیعوا اول ناظر به شأن مرجعیت دینی پیامبر است چون آیه فرموده است خدا را اطاعت کنید یعنی در بخش احکام وظایفی را که خداوند فرموده است مورد اجابت قرار گیرد به این معنا که اطاعات کنید رسول را در احکام خدا! 🔸و همچنین حکمی که در اطیعوا اول آمده است ارشادی می باشد نه مولوی! ملاکی تفکیک حکم ارشادی و حکم مولوی را در اصول ذیل نظر صاحب فصول فرا گرفتیم که اطیعوا الله نمی تواند مولویت داشت باشد به این دلیل که تسلسل پیش می آید و این اطیعوا الله ارشاد به حکم عقل است. 🔹بعد می فرمایند اطیعوا دوم برای رسول خداست چون او زعیم است باید دستورش را اطاعت کنید و این امر دوم دیگر وجوب مولوی دارد و ارشادی نمی باشد. 👈🏻ما دو اطیعوا داریم که یک جنس نیستند یکی ارشاد به حکم عقل است چون نمی تواند مولوی باشد و دیگری مولوی است که وجوب اطاعات را به حکم خدا برای زعیم درست می کند یعنی حرام است رفع خصومت شما جای دیگری صورت بگیرد. لذا ما دو شأن جدای از هم داریم که یکی مربوط به مرجعیت دینی و دیگری شأن زعامت و رهبری و اجراست. 📌پس ما یک بار داریم با شأن مرجعیت داریم کار می کنیم و یک بار با شأن زعامت که خداوند فرموده است اطیعوا الله و اولی الامر منکم و چون در اینجا اطاعات مطلق است به اطلاقه واجب است که از رسول و اولی الامر اطاعت شود. ▪️استاد بزرگوار در این صوت به صورت تفصیلی به این مطلب می پردازند. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔹دغدغه سبقت وقرب خداوند را از دست ندهیم. 🔸اگر پیوند معنوی را تقویت کنیم، ادب حضور درست میشود... 👤 استاد آیت الله فرحانی @albayann
💠جهاد علمی و معنوی؛ نیاز مهم طلبه عصر انقلاب 🔸در بیان رهبر معظم انقلاب @albayann