eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
214 دنبال‌کننده
589 عکس
29 ویدیو
70 فایل
☑️ حرف‌های رایگان یک آدم 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
#دقت #روش #روش_شناسی #تحقیق #روش_تحقیق 📚 روش تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث؛ #دکتر_پاکتچی؛ ص29 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 دعای توسل 🌷 [ #دعا #نمودار #نموداری #توسل #روایت #حدیث #دعای_نموداری]
💠 یه بابایی بود، کل محرم و صفر رو کامل پیرهن مشکی می‌پوشید؛ اما قد ارزن سگی‌اش عوض نمی‌شد. مثل اون نباشیم. 🌐 @aliebrahimpour_ir
✅ راه آسان #زیارت_امام_حسین 🔸 «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ» [ #حدیث #روایت #شب_جمعه #زیارت_از_راه_دور] 🌐 @aliebrahimpour_ir
. باسمه . 🎬 سینمایی🎬 . « » ✳️عنوان: «سارا و آیدا» نقطه‌ای تباه در پرونده‌ای سفید . [نسخه ] . ▫️علی ابراهیم‌پور▫️ 💠از «کتاب قانون» گرفته تا «حوض نقاشی»، کارنامه‌ی پر و پیمانی برای ساخته و او را در ژانر اجتماعی صاحب‌سبک کرده؛ «سارا و آیدا» هم گرچه در همان اجتماعی است، به هیچ وجه توقع مخاطب را برآورده نمی‌کند. 💠میری، شبیه همان دو راهیِ اخلاقی‌ای را در «سارا و آیدا» تصویر کرده که مجری طرحش ،همایون اسعدیان، در فیلم اخیرش (یک روز بخصوص) ساخته! این دو راهی برای سارای فیلم (غزل شاکری) ساخته می‌شود. او باید پول هنگفتی جور کند تا مادر بازنشسته‌ی فرهنگی‌اش را زندان نیاندازند. دوستش آیدا (پگاه آهنگرانی) اما، می‌خواهد روحیه‌ی سارا را حفظ کند و یاری‌اش دهد و برای همین دست به دامن نامزدش سعید (مصطفی زمانی) می‌شود. او پول را می‌دهد ولی از سارا می‌خواهد مدارک یک مناقصه بزرگ را از شرکتش بدزدد و به او بدهد و دوباره برگرداند. این کار را می‌کند؛ پشیمان می‌شود؛ آیدا به کمکش می‌آید و مدارک را می‌گیرد ولی تصادف می‌کند و می‌میرد و تقصیرها به گردنش می‌افتد. سارا هم در دقیقه آخر می‌گوید که کار خودش بوده و تمام!! فیلم‌نامه در همین حد تباه است! 💠 سناریو از حد یک ایده -که همانا روایتی از یک رفاقتِ عمیقِ دخترانه باشد- جلوتر نرفته. شدیدا چالش‌های داستانی دارد. فیلم تقریبا بی تعلیق است! اگر بیننده‌ای فیلم را تا آخر ببیند، از روی مرام خودش است؛ نه درام فیلم. از نیمه فیلم به راحتی آخر داستان را می‌شود حدس زد. کاراکترها شدیدا تیپیکال‌اند. سارا دختر مهربان و آرام ؛ آیدا خوش‌قلب و بازیگوش؛ سعید دو روی قالتاق! با همین چند ویژگی ساده کاملا می‌توانید داستان را در ذهنتان خلق کنید و مطمئن باشید داستانی که در ذهنتان ساخته‌اید، همانی است که روی پرده نمایش داده شده؛ بدون خلاقیت خاصی در پرداخت یا بیان. اصلا سارا و آیدای فیلم آیا واقعا رفاقتی عمیق دارند؟ اگر رفاقتی عمیق دارند چرا سارا مشکلی که سعید برایش ایجاد کرده را اول از همه با آیدا در میان نمی‌گذارد؟ در رابطه عمیق، چنین برخوردی قابل هضم است؟ 💠علاوه‌بر این، اتفاقاتی در فیلم‌نامه می‌افتد که مخاطب حیران می‌ماند! بدون هیچ دلیل مشخصی رابطه سارا با نامزدش (علیرضا) صریح و شفاف نیست یا مثلا آمدن گاه‌وبی‌گاه سعید به در خانه‌ی سارا! خصوصا این آخری آنقدر تکرار می‌شود که شک می‌کنیم کارگردان واقعا فیلم را برای سینما ساخته یا تلویزیون. نماها ساده و ابتدایی فیلم هم این شک را تقویت می‌کند. به خاطر تمام این مشکلات است که دوست داریم تصویرمان از مازیار میری، همان تصویری که قبل از «سارا و آیدا»یش داشتیم، باقی بماند. 💠 ارزش دیدن دارد، نه به عنوان یک اثر فاخر سینمایی؛ به عنوان یک فیلم معمولی که بخواهید تفریحانه ببینید و اندکی هم ذهنتان را قلقلک بدهد. همین و فقط همین. //پایان// [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
🎬 #انتشار متن مجروح [] #نقد_فیلم سینمایی « #سارا_و_آیدا » 🔺سایت « #جوان_آنلاین » 🗓تاریخ نگارش: 5مهر1396 🗒تاریخ انتشار: 6مهر1396 🌐 http://www.javanonline.ir/874079 🌐 @aliebrahimpour_ir
✅ تصویر کامل مطلب در سایت 🎬 #انتشار متن مجروح [] #نقد_فیلم سینمایی « #سارا_و_آیدا » 🔺سایت « #جوان_آنلاین » 🗓تاریخ نگارش: 5مهر1396 🗒تاریخ انتشار: 6مهر1396 🌐 http://www.javanonline.ir/874079
🎬 #انتشار متن مجروح [] #نقد_فیلم « #سارا_و_آیدا » 🔺 #روزنامه #جوان 🗒انتشار: شماره۵۲۰۰، 5شنبه ، 6مهر، ص6. 🌐 @aliebrahimpour_ir
🔰 نسخه کامل ص6 (فرهنگ‌ و هنر) #روزنامه #جوان 🔰 پنجشنبه، 6مهر96 - شماره 5200. ✅ در این صفحه، متن مجروح [] #نقد_فیلم سینمایی « #سارا_و_آیدا »، نوشته علی‌ابراهیم‌پور به چاپ رسیده است. 🌐 @aliebrahimpour_ir
روزنامه جوان، شماره۵۲۰۰، 5شنبه ، 6مهر، ص6.pdf
304.6K
🔰 نسخه PDFباکیفیت ص6 (فرهنگ‌ و هنر) #روزنامه #جوان 🔰 پنجشنبه، 6مهر96 - شماره 5200. ✅ در این صفحه، متن مجروح [] #نقد_فیلم سینمایی « #سارا_و_آیدا »، نوشته علی‌ابراهیم‌پور به چاپ رسیده است. 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 « / » 🌷 ✅موضوع: «سارا و آیدا»، فیلم جدید سینمایی آقای مازیار میری 🏷 عنوان نگارنده: «سارا و آیدا» نقطه‌ای تباه در پرونده‌ای سفید ⛔️عنوان : یک فیلم کاملا معمولی از یک فیلمساز معمولی 🖌 علی ابراهیم پور 🗓تاریخ نگارش: 5مهر1396 📇تعداد واژگان متن اصلی: 440 🗒تاریخ انتشار: 6مهر1396 ❎نکته: این، نقد قوی‌ای نیست. یک گزارش مختصر است. به قدرت نقد‌های چاپ‌شده‌‌ی قبلی نیست. از لحاظ محتوا خودم اگر به قبلی‌ها 18 بدهم، به این 14 می‌دهم. 📎توضیح: ▫️مقدمه1و2: اساسا راغب هستم اگر متنی می‌نویسم، کمک‌کار جریان انقلاب اسلامی باشد. به همین خاطر هم نشریات انقلابی در اولویتم هستند. از طرفی مراودات مختلف با نشریات متفاوت، خودش به تنهایی یک تجربه مفید است و آدم می‌تواند محکشان بزند. ▫️مقدمه3: قبل‌ترها یکی‌دوروز را متمرکز گذاشتم و با اکثر روزنامه‌ها تماس گرفتم. لیست خوبی از شماره‌ها و ایمیل‌ها درست کردم برای ارتباط نویسنده‌ها با روزنامه‌ها. بعدها اگر فرصت شد شاید در اختیارتان قرار دادم. ▫️1⃣: همان موقع‌ها با روزنامه تماس گرفته بودم، آی‌دی تلگرامش را داد و گفت از آن طریق برایش مطلب بفرستم که اگر خوب بود کار کنند. شبی که متن را نوشتم، با برخورد نسبتا نامناسبی گفت اصلا ارتباط اینطوری با مخاطبین ندارن و فرد باید رزومه بفرستد و... . حرف قبلی‌اش را یادآورش شدم و تقاضا کردم ابتدا متن را ببیند و بعد نظر بدهد. طوری جواب داد انگار خودش نبوده! دغدغه‌ام را نسبت به تقویت نشریات انقلابی گفتم و گفتم جاهای دیگری هستند که متن را کار کنند. گفت بدهید. خداحافظی کردم. این شد تجربه صفحه سینمای روزنامه . ▫️2⃣: برای سردبیر فرهنگی روزنامه جوان فرستادم. پیشتر نقد 5عصر را هم برایش فرستاده بودم؛ با اینکه تاکید کرده بودم جواب بدهد، جوابی نداده بود. گفتم قبلی را که جواب ندادید، این یکی را ببینید و باز تاکید کردم که راغبم به تقویت نشریات جریان انقلابی. گفت ساعت5عصر را نقد نمی کنند چون کار مدیری است. گفتم همین حرف شما را هم زد (ولی بسیار چابک‌تر و در عرض یک هفته جواب رسمی داد) ولی چاپ کرد. گفت اونها نواصولگران! متن را فرستادم. بدون اینکه بخواند گفت کار می‌کنند. گفتم شما اول بخوانید و بعد نظر بدهید. قرار شد برای پنجشنبه کار کنند. ▫️3⃣: پنجشنبه متن را در روزنامه پیدا کردم. مبهوت شدم. 😳 تیتر و پاراگراف اول کاملا تغییر کرده بود و محتوا شده بود ضد آن چیزی که من نوشته بودم. تغییر تیتر در نشریات مرسوم است؛ ولی تغییر محتوا بدون هماهنگی نویسنده، کاری شدیدا است. نمی‌دانم چرا روزنامه‌ای مثل جوان، باید با شخصی مثل لج داشته باشد و خوشش نیاید؟ واقعا تحریفی که روی پاراگراف اول من انجام دادند، بی‌انصافی است. مازیارمیری را مگر می‌شود کسی دیده باشد و تحسین نکند؟ واقعا یک طنز صرفا معمولی نیست. کاری بد و زشتی کردند. خیلی ناراحت شدم. ▫️جالب اینجاست که در پاراگراف یکی‌مانده به آخر نوشته‌ام: «به خاطر تمام این مشکلات است که دوست داریم تصویرمان از مازیار میری، همان تصویری که قبل از «سارا و آیدا»یش داشتیم، باقی بماند.» آن آقای تحریف‌کننده اینقدر حواسش نبوده وقتی پاراگراف اول را داغان کرده، اینجا را هم باید ویرایش می‌کرده! خب اگر همه‌ی کارهای میری معمولی است و این کار جدیدش هم معمولی، پس چه معنا دارد تصویرمان از میری قبل و بعد این اثر تغییر کند؟ اضافه شدن عددی مساوی میانگین به یک مجموعه عدد، که میانگین آن را تغییر نمی‌دهد؛ جاهل! ▫️بعدا با دبیرسرویس فرهنگی‌اش گفتم جریان را. گفت اتفاقا اینطور تغییرات جزو اصول حرفه‌ای‌شان است. خوب شد معنای کار را هم فهمیدیم! بیچاره بویی از حق نویسنده بر متنش نمی‌داند. بیچاره ما و بیچاره جریان انقلاب اسلامی. این هم شد تجربه کار ما با روزنامه ! 😶 💠مطالعه‌ی نسخه و مجروح نشده : 🔰 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/195 💠 لینک‌های مربوط به انتشار: ♻️ http://www.javanonline.ir/874079 (سایت ) 🗞 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/198 (ستون ص6 روزنامه جوان) 📥 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/200 (دانلود ص6 شماره 5200 ) 🌀 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/197 (تصویرکامل مطلب در سایت) 🔹پ.ن: مثل همیشه، از شنیدن نظرات دوستان همراه، خوش‌حال خواهم شد.☺️🙏💐 🔹پ.ن2: از دو دوست عزیز و البته گم‌نامم کمال تشکر را دارم که مهربانانه قبل از انتشار، متن را خواندند و کمک و همراهی‌ام کردند.😌 [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
مختار: «ناریه! غرورم را زخمی کنی، عشقم را سر می‌برم...» [💭 #دیالوگ ] [🎬 #فیلم #مختارنامه ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
☑️ جدول تمایز و 📙 منبع : اصول و فنون پژوهش، دکتر ،‌ ص83 [ | | | ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
✅ دقت در سه اصطلاح: «مشکل» [difficulty]، «مسئله» [problem] و «پرسش» [question]. ☑️ مقدمه ▪️سه اصطلاح ، و از کلیدواژه‌های اساسی هر تحقیق و پژوهشِ انسانی‌اند. فرقی نمی‌کند که این تحقیق از نوع آکادمیک باشد یا تحقیقات روزمره عرفی. گاهی در نگاه ابتدایی، تحقیق و پژوهش را منحصر در پایان‌نامه و مقالات علمی-پژوهشی می‌دانیم و این اصطلاحات را هم منحصر در مباحث مربوط به آن؛ اما واقعیت آن است که تک‌تک فعالیت‌های انسانیِ انسان -خصوصا قالب‌های مختلف - با این مسئله در ارتباط است. ▪️شاید در مرحله‌ی اول،‌ دقت و بازخوانی این سه اصطلاح، صرفا کاری لغوی و اعتباری محسوب شود؛ بدین معنا که چه فرقی می کند بین مشکل با مسئله و بین مسئله با سوال و پرسش فرق ایجاد کنیم؟ اگر اصطلاح‌شناسی ما در حد ارائه‌ی تعریف لغوی باقی بماند، این اشکال وارد است و ایجاد فرق معنایی بین این واژگان جز فایده‌ی لغوی و کتاب‌خانه‌ای، سودی ندارد. اما هدف اساسی از این بازخوانی و اصطلاح‌شناسی، ایجاد دقت و تمایز در زاویه‌ی دید ماست. به‌عبارتی، این تفاوت معنایی، در نوع مواجه و پژوهش ما اثر عملی دارد. ☑️فرق و : ▪️مشکل [difficulty] را مردم، اعم از متخصص و غیرمتخصص می‌بینند؛ زیرا سطحی‌ترین و ظاهرترین نمود پدیده، مشکل و رخنه است. وجود تنش، عدم تعادل، ابهام و... علائم بروز مشکل است. اما مسئله [problem] را تنها می‌توانند رصد کنند و با فراتر رفتن از ظاهر (مشکل)، آن را در ژرفا بنگرند. ▪️مشکل امری کلی، مبهم، نامعین و به همین دلیل، تحقیق ناپذیر است. وقتی دردی را در موضعی از بدن احساس می‌کنیم، با مشکل مواجه شده‌ایم؛ اما این مشکل، فراگیر و کلی است. و بسیاری از امور را شامل می‌شود. لذا متمایز و مشخص نیست و بررسی آن محتاج طرح این پرسش است که «مسئله من دقیقا چیست؟» مراجعه به متخصص در چنین مواقعی برای یافتن صورت مسئله و در نتیجه، بررسی، آزمایش و معالجه است. ▪️عبور از مشکل به مسئله گام مهمی است که با ابزارهای منطقی و صورت‌بندی مسئله و تحلیل دقیق مشکل به دست می آید. مسئله باید به‌گونه‌ای صورت‌بندی گردد که به وضوح کامل، تعین خاص و متمایز بودن و قابلیت بررسی برسد. ▪️جدول زیر، تمایز مشکل و مسئله را به‌خوبی نشان داده‌است. ☑️ تمایز و ▪️مراد از مسئله [problem] در تحقیق، غیر از پرسش [question] در برنامه آموزشی است. پرسش لزوما مسبوق به مطالعه نظام‌مند نیست؛ بلکه مواجه دانش‌آموز یا دانشجو با امر مبهمی است که قبلا جواب یافته است و ابهام صرفا به مقام یادگیری متعلق است. اما مسئله در گام نخست، معضلی است مسبوق به مطالعه‌ی نظام‌مند که پاسخ به آن، نه به آموزش که به پژوهش محتاج است. ▪️مسئله برخلاف پرسش، محفوف به مطالعه‌های نظام‌مند است: مطالعه سابق که سبب طرح مسئله می‌شود و مطالعه لاحق که سبب حل آن می‌گردد. ▪️مثلا «چرا سیب افتاد و ماه نمی‌افتد؟» زمان نیوتن مسئله بود و زمان ما پرسش. ▪️پس به طور خلاصه می‌توان گفت، پرسش مربوط به مقام یادگیری و آموزش است و مسئله مربوط به مقام تحقیق و بعد از مقام مطالعه است. 📊 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/206 [جدول تمایز مشکل و مسئله] 📚منابع: ▫️ مطالعات دینی، ، ص141 ▫️اصول و فنون در گستره دین‌پژوهی، احد فرامرز قراملکی،‌ ص 82-83 🌐 @aliebrahimpour_ir
Ma Hichim.mp3
1M
☑️ «ما هیچیم» ◾️خدایا! ▪️ما بندگان ضعیف هستیم؛ ▪️ما بندگانی هستیم که نداریم؛ ▪️ و هرچه هست تویی. ▪️ما اگر چنانچه خلاف می‌کنیم، نادانیم؛ ▪️تو بر ما ببخش. [ | | | ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
💠 می‌گویند: «لذتی که در بخشش است، در انتقام نیست.» من اما می‌گویم: «لذتی که در تعطیلی کلاس هست، حتی در بخشش هم نیست!» 🌐 @aliebrahimpour_ir
✅ رابطه و در فیلم 🎥 1⃣«فرم خودش مستقلا معنا دارد.» این نظر خصوصا تا قبل از طرح نظریات پست‌مدرن، دیدگاه غالبی بوده و البته هنوز هم هست. مطابق این نظر، مفهوم چیزی نیست که در دل فیلم ریخته شود؛ بلکه اساسا مفهوم و محتوا از فرم است که انتقال داده می‌شود. برای هر پلانی که برداشت می شود، فقط‌وفقط یک میزانسنِ صحیحِ منطبق بر فرم وجود دارد. برای هر برداشت، تنهاوتنها یک نما و زاویه دوربین صحیح است. هر زاویه ای غیر از آن زاویه، خطای کارگردان است و در رساندن آن مضمون فیلم، اختلال ایجاد می کند. 2⃣در مقابل -خصوصا در عصر جدید- نگاه متصلب و سفت‌وسخت به فرم ندارند. می‌گویند نماهای مختلف، می تواند مفهوم واحدی را برساند. افراد مختلف، می توانند دلایل مختلف برای تفاوت میزانسن‌های‌شان داشته باشند! نگاه تند قائلین به این نظر، به ضدفرم می‌گراید. یعنی کارگردان هیچ اعتقادی به فرم ندارد. هرطور ذوق کند، برداشت می کند و به عنوان اثر هنری ارائه می دهد. [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
دلم بدجوری به حال چشم‌هایم سوخت. غیر از آن سنگینی بارش‌های دلتنگی همیشگی، مجبور شد از ترس اینکه نتواند باز هم ببیندش، منت‌کشی دلم را بکند. دل باید جلوی پاها را می‌گرفت تا نَدَوَند و جلوی دست‌ها را، تا نگیرند. حالا تازه اول کار بود؛ سنگینی کار دست‌وپا هم، به دوش چشم‌ها افتاد. چشم‌ها باید با پرتاب نگرانی به اطراف، فریاد می‌زدند؛ بلکه پاهای برای دویدن و دست‌های برای گرفتن، پیدا بشود. او، آن طرف خیابان، زمین خورده بود، و من بدجوری دلم به حال چشم‌هایم می‌سوخت... [1396.8.10 - بامداد2:10] 🌐 @aliebrahimpour_ir
گوشه‌ای از کمک‌های یک دوست بسیار عزیز و دقیق، 🌹 برای یادداشت اخیرم... 🔹پ.ن: از جمله آن افرادی است که همیشه در آخر گزارش‌هایم، به صورت گم‌نام تشکر می‌کنم ازشان... خدایا، این عزیزان را از ما نگیر🙏 🌐 @aliebrahimpour_ir
(به‌جای ) هیچ‌کس به خوبی ما ها، نمی‌تواند ببیند، جنازه‌های پهن‌شده این یاکریم‌های ساده‌ را که آنقدر ماشین از روی‌شان رد شده که با کاردک هم نمی‌شود جمع‌شان کرد! حتی گاهی نمی‌شود تشخیص داد واقعا یاکریم‌اند یا بچه گربه. هیچ‌کس؛ البته به جز عابرها... [1396.8.13 - 14:30] 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 📕 اصول و روش نگارش دانشگاهی؛ 👤 سیدعلی اصغر سلطانی؛ 📇 نشر دانشگاه علوم انسانی مفید. 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/224 [👈🏻معرفی] 🌐 @aliebrahimpour_ir
🔸🔶 ، قدم اول نگارش صحیح 🔶🔸 🌸 با جمله و و انواع قالب‌های نوشتاری مثل مقاله و گزارش و متن ادبی و... در کلاس‌ها و کتاب‌های ادبیات فارسی و نویسندگی ویرایش آشنا شده بودم. در ویراستاری و ، هرچند می‌گویند نگاه ما به پاراگراف هم محتوایی است و هم ظاهری، ولی عموما بیش از آنکه یک نگاه محتوایی باشد، نگاهی صوری و ظاهری است. یعنی می‌گوییم هر پاراگراف یک بسته مستقل محتوایی از کل متن است و در همین حد بسنده می‌شود. هیچ‌گاه توضیح داده نمی‌شود فرق پاراگراف‌ها چیست و واقعا چه طور می‌شود پاراگراف‌ها را بسط داد؟ در مقابل نگاه صوری و ظاهری به پاراگراف تقویت می‌شود و همیشه دقت می‌کنیم که پاراگراف‌هایمان طولانی نباشد تا متن را از خوش‌خوان‌بودنش نیندازد. 🌸 در میان منابع مرسوم و متداول نویسندگی، مثل کتاب « » استاد حسینی ژرفا یا کتاب « » استاد احمد سمیعی بیشتر تمرکز بر همان قالب مرسوم است. تنها فردی که روی جنبه‌ی محتوایی پاراگراف‌نویسی تمرکز کرده، جناب آقای دکتر سیدعلی‌اصغر سلطانی است. در این زمینه، دو کتاب نوشته‌اند. یکی قدیمی و یکی جدیدتر. قدیمی‌تر همین است و جدیدتر . 🌸 تعبیر نگارش «دانشگاهی» در این عنوان، به معنای نگارش «علمی» است. ایشان در این دو اثر کوشیده، با نگاهی محتوایی، الگویی ارائه دهد تا هرکسی که علاقه‌مند دست به قلم شدن و نوشتن درباره‌ی موضوعات مختلف است، بتواند به این مهم دست پیدا کند. 🌸 الگوی این کتاب برای نویسنده این است که برای اینکه بتوانی منسجم و بنویسی، باید منسجم و ساختارمند بیندیشی! این الگو معتقد است، نوشتن به‌مثابه‌ی یک هنر است. در این هنر، نویسنده می‌خواهد مطلبی را به مخاطب انتقال دهد و این انتقال اگر می‌خواهد صحیح و سالم باشد، باید از قواعد هنری اش تبعیت کند. یا دانشی است که این قواعد را دور هم جمع کرده است. 🌸 رتوریک در نگارش، دو مطلب عمده را توصیه می‌کند و شیوه‌هایش را می‌آموزد: 1.سازماندهی محتوا؛ یعنی کدام مطلب ابتدا و کدام مطلب انتها بیاید. نتیجه‌ی سازماندهی محتوا، ساختار پیدا کردن نوشتار است. 2.راهکارهای بسط یک مطلب؛ بدین معنا که نویسنده مطالب ذهنی‌اش را چه طور بگوید؟ در این قسمت روش‌هایی مثل توصیف، استدلال، مقایسه، مثال، مقابله و... آموزش داده می‌شود. 🌸 مخاطب این کتاب، بعد از شناخت کلی جمله و بند، را تمرین می‌کند. پاراگراف، در این الگو، نقش اساسی دارد. کسی که بتواند پاراگراف خوب بنویسید، به راحتی می‌تواند یک مقاله کوتاه بنویسد و کسی که بتواند یک مقاله کوتاه بنویسد، به راحتی می‌تواند یک فصل و در نتیجه یک کتاب یا پایان‌نامه بنویسید. 🌸 برای پاراگراف نویسی، اجزای مختلف یک پاراگراف (جمله موضوع، جمله پشتیبان، جملات پشتیبانِ پشتیبان و جمله نتیجه) معرفی شده، سپس قدم به قدم راه‌های بسط جملات آموزش داده می‌شود. ✅ این دو کتاب به هرکسی که علاقه‌مند مقاله‌نویسی و یادداشت‌نویسی و نگارش علمی است، قابل توصیه است. ☺️ ✳️شناسنامه کتاب‌ها: 📓اصول و روش نگارش دانشگاهی؛ سیدعلی اصغر سلطانی؛ نشر دانشگاه علوم انسانی مفید. 📘نگارش دانشگاهي، پاراگراف نويسي؛ سيد علي اصغر سلطاني؛ نشر لوگوس. [ ] ♻️ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/223 🌐 @aliebrahimpour_ir
✴️ کلاس ✴️ ▪️یک دوره مختصر و مفید، مرکز برایمان گذاشته با حضور خودِ آقای سلطانی. ▪️بهانه‌ی خوبی شد برای من که فرصت نمی‌کردم سرو‌ته این کتاب را درست‌وحسابی ببینم. ▪️تاحالا، 4 جلسه‌اش گذشته. خوب پیش می‌رود. ▪️عمده‌ی زمان هر جلسه، به خواندن تمرین‌های بچه‌ها می‌گذرد. 20دقیقه پایان کلاس هم، درس جلسه‌ی بعدی داده می‌شود. ▪️تمرکز ما تا حالا در کلاس، روی نوشتن گذشته. تمرین‌هایی که در خانه انجام می‌دهیم هم، همین است. در واقع تلاش می‌کنیم جمله‌به‌جمله را با وسواس کنار هم بچینیم تا یک پاراگراف درست‌وحسابی از دلش در بیاید. ✅ نظر من درباره‌ی این کتاب و این مدل: 🔸نگاه اولیه‌ام مثبت است. این مدل جواب می‌دهد. کسی که دنبال نوشتن است، اگر قدم‌به‌قدم جلو بیاید، حتما نوشتنش تغییر می‌کند و بهتر می‌شود و این بهتر‌شدن را هم خودش لمس می‌کند. 🔸تنها نقطه ضعف این مدل تا اینجا، نگاه شدیدا محتوایی به پاراگراف است. البته باید تا آخر دید، ولی نگاه ما در این مدل به پاراگراف، خیلی خشک است. گاهی پاراگراف‌ها خیلی طولانی می‌شود و این مخاطب را در خواندن با چالش مواجه می‌کند. حتی اگر این مشکل واقعا وجود داشته باشد، اما اصل رویکرد صحیح است. آخرش هم دست نویسنده باز است برای تغییرات صوری و ظاهری‌ای که دوست دارد. 😉 ✅ تمرین‌ها: 🔸چون از فضای نوشتن دور نبودم، نوشتن تمرین‌های کلاس برایم کار آنچنان مشکلی نیست. عمده‌ی وقت من برای تمرین‌ها، سر موضوع و سوژه خرج می‌شود! 🔸خیلی مصر هستم، پاراگراف‌هایی که به عنوان تمرین می‌نویسم، موضوعات خوب و با دیدگاه خودم باشند. برای همین احساس می‌کنم انتشارشان خالی از لطف نیست.☺️ 🔻البته یک نکته را هم بد نیست بگویم: در نوشتن این پاراگراف‌ها، عمده تمرکز، روی بودن پاراگراف‌هاست. گاهی عامدا مجبوریم بعضی از لغزش‌های نگارشی و زبانی را مرتکب شویم تا وضوح ساختار باقی بماند. لذا اگر احیانا مشکل زبانی در متن‌ها بود، بگذارید به پای همین مسئله! اما از لحاظ محتوا تلاش کرده‌ام، پاراگراف‌های مفید و منسجمی باشند و یک مطلب درست‌وحسابی را ارائه دهند. 💪 🔹با هشتگ‌های به‌مرور منتشرشان می‌کنم. 😃 🌐 @aliebrahimpour_ir