📌 اختلاف در روش ( #روش_شناسی )
📔 مبانی #علوم_انسانی_اسلامی، احمد حسین شریفی، ص376
[ #برش | #ازکتاب |#نکته ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
کار مانیست #شناسایی #راز_گل_سرخ
کار ما شاید این است
که در #افسون_گل_سرخ #شناور_باشیم
پشت دانایی اردو بزنیم
دست در جذبه یک برگ بشوییم و سر خوان برویم...
👤 #سهراب / #شعر_نو
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #فرهنگ و افسران آن!
🔰1.مطابق قواعد #فلسفه_اسلامی، قوه خیال، مُدرِک است؛ یعنی اینگونه نیست که سازندگی محض باشد. لذا شخصی که در فضای اسلامی #تنفس کرده و با منش دینی #زندگی کرده و تربیت شده و تجربه ی معرفتی دینی داشته، وقتی #تخیل میکند، محصول خیالش نیز، امتداد همان تجربهی سابق منشی، تربیتی و معرفتی است.
🔰2. #آقارضامیرکریمی عزیز -که چند روز پیش هم در پیج اینستا دربارهاش نوشته بودم- امشب مهمان #خندوانه بود. از #جشنواره_بین_المللی_فیلم_فجر گفت. از یک کار بسیار بزرگ فرهنگی که شاید خیلی به چشم عموم نیاید! اینکه مثلا این برنامه به تنهایی هم گردهمآیی هنریست و هم برنامهای آموزشی و هم انتقال تجربه و هم برنامهای برای صدور #انقلاب_اسلامی و هم مقابله با #ایران_هراسی. از چیزهای دیگر هم گفت. مثلا خاطرهی بامزهی جنگش را تعریف کرد و کلی صحبت دیگر!
🔰3. بحث از وضعیت اقتصادی شد. گفت مشکل را در بیپولی نمیبینم. مشکل جای دیگریست. سرمایهگذاری هم بشود، باز آب از آب تکان نمیخورد. گفت مشکل در #فرهنگ است. فرهنگ کار کم شده. اینکه فرد احساس کند باید فعالیتی انجام دهد که به دیگران سود می رساند. همه دنبال کندن و رفتن مسیر در یک شب هستند! شاهد هم آورد:جنگ را سلاح ما شکست نداد؛ فرهنگ با هم بودنمان شکست داد. گفت «هرکسی در هر #نقطه ای هست، باید بایستد و شروع کند.» شاهد هم آورد: امام حسین (ع) یک نه گفت در برابر همه! ایستاد.
🔰4. رامبد پرسید بچه بودی، از جیب پدرت پول برمیداشتی؟ گفت واقعیتش نه! ما خانواده متوسطی بودیم، اما پدرومادرمان ما را #قانع بزرگ کردند. هیچوقت چشم حسرت به بالاتر از خودمان یا چشم حقارت به پایین تر از خودمان نداشتیم.
🔰5. رامبد پرسید: چرا فیلم هایت را مردم دوست دارند؟ گفت مردم #امید را دوست دارند؛ #خوش_بینی را دوست دارند؛ در شرایط مساوی، گرایششان به امید بیشتر از ناامیدی است. من از بچگی عادت کرده ام به افراد #احترام بگذارم. کارگردان که کار میکند، باید شخصیتی که میسازد را باور داشته باشد. به او احترام بگذارد. این احترام به شخصیت را، مخاطب هم دریافت میکند.
🔰6.گفت یک جمله بگم؟ گفت بگو. گفت: حوزه #فرهنگ را جدی بگیریم. وقتی فیلم میبینیم، همان حس کتاب خواندن را داشته باشیم. حالا که کتابخوانی کم شده،لااقل فیلمهای مستقل خوب را ببینیم که واقعیت را بهتر نشان میدهد.
🔰7.به عقیدهی من، دالّ مرکزی فیلمهای #آقارضا، معمولا تمرکز بر #خانواده همراه با #طمانینه است. مسیری که هرچند با گره افکنی، در آن چالش ایجاد شده، اما رو به آرامش میرود.
🔰8. «در جمهوری اسلامی، هر جا که قرار گرفتهاید، همانجا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همهی کارها به شما متوجه است.» (۱۳۷۰/۱۲/۰۵)
🔰9. امروز به بابی در وسائلالشیعه (ج5،ص9) برخوردم با عنوان: «بَابُ اسْتِحْبَابِ إِظْهَارِ الْغِنَى -وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ حَاصِلًا- إِذَا ظُنَّ فَقْرُهُ» = یعنی خوب نیست مومن، اظهار بیپولی کند. حتی باید اظهار غنی بودن کند. مومن شده با سیلی صورتش را سرخ نگه میدارد اما حالت گدایی به خودش نمیگیرد.
🔰10. خداروشکر آدمهای درجه یکی هستند که از شنیدن تحلیلها و حرفهایشان لذت ببریم. آدمهایی که بهجای ادا و اطوارهای صدمنیکغاز عالمانهطور، سلوک تربیتی دینی داشتهاند و آن را حفظ کرده و #امتداد میدهند.
🔰11. با قدری تمرکز و البته انصاف، نتیجهگیری از شمارههای یک تا ده، کار مشکلی نیست.
🔹پ.ن: خدا ما را از شر حالت عالمانهی برج عاج نشینی نجات داده و حفظ نماید.🙏
🗓 نگارش در: 1396/2/5 - به مناسبت حضور رضا #میرکریمی در #خندوانه
[ #یادداشت #یادداشت_آزاد #احب_الصالحین_و_لست_منهم #رضا_میر_کریمی #میر_کریمی ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
الإمام الحسين عليهالسلام:
يَابنَ آدَمَ، إنَّما أنتَ أيّامٌ، كُلَّما مَضى يَومٌ ذَهَبَ بَعضُكَ.
داداش جون!
باور کن تو همين روزهايى هستی که داره میگذره...
هر روزى كه بره، یه تیکه از تو رفته...
[ #روایت | #حدیث ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌 نقش تجربیات و سلوک معرفتی در #سوژه یابی ✅ [مطابق قواعد حکمت اسلامی] سلوک رفتاری و معرفتی و تجربه
📌 نقش تجربیات و سلوک معرفتی در سوژه یابی
(علی ابراهیمپور)
🔸کسی که اندکی دست به قلم برده باشد، با مقوله سوژه و سوژهیابی آشناست. فرقی هم نمیکند نویسنده، داستاننویس باشد یا نمایشنامهنویس یا یادداشتنویس یا هرگونهی ادبی-قلمی دیگر! عموما در ابتدای راه، سوژههای متعددی در آستین نویسنده وجود دارد؛ اما به مرور قلک ایدهها و سوژهها تمام میشود. نویسنده میماند و حرفهایی که بدون سوژه نمیتواند بزند یا ذوق و هنری که بستر بروز پیدا نمیکنند. پس بایستی مسیر اصلی سوژهیابی را شناخت و عوامل دخیل در او را درک کرد.
🔸 چنانکه محققین این عرصه گفتهاند -و بنابر تجربهی شخصی من و شما، حق نیز همین است- فکر اولیه و سوژه، از مواجههای آگاهانه با رویداد و اتفاقی شروع میشود و در ادامه به موضوعی پخته و آمادهی نوشتن تبدیل میگردد.
🔸 نکتهی اساسی، آن است که چگونه از برخورد با رویدادی واحد و یکسان، افراد مختلف به سوژههای متعدد دست مییابند؟ بنابر اصول و قواعد #حکمت_اسلامی (نظیر قاعدهی سنخیت و قاعدهی الواحد) دستیابی به معلول متعدد، ریشه در علل متعدد دارد. اگر علت یکسان باشد، ثمر و نتیجه نیز لاجرم همگون است. پس مواجهه با رویداد، تمام علت سوژهیابی نیست. چهبسا فرد یا افرادی پس از مواجه با رویدادی، اصلا به سوژهای منتقل نشوند! پاسخ این تفاوت را بایستی در درون نهاد ناآرام انسان دانست.
🔸 انسانی که با رویدادی مواجه میشود، درونش فعل و انفعالات و افعالی اختیاری و بعضا کماختیاری صورت میگیرد که نتیجه آن دستیابی به #سوژه است. این پرش ذهنی از رویداد به سوژه که کار قوهی تخیل انسان است، در ظاهر اتفاقی کوتاه و کمزمان است، اما ریشههایی عمیق در باطن انسان دارد. مطابق قواعد حکمت اسلامی، تخیل جنبهی ادراکی دارد. تخیل بافندگی محض نیست؛ تخیل امتداد شخصیت قبلی انسان است. و شخصیت اگر نگوییم چیزی نیست جز معجونی از تجربیات عرفی و زندگی و مطالعات علمی و سلوک درونی، قطعا برآمده از آنهاست.
🔸 ازاینرو توجه به #تجربه (به معنای عام که شامل تجربیات عادی و مطالعه و تفکر و... میشود) برای نویسنده بسیار مهم است. این مساله نه فقط در سوژهیابی، در تمامی مراحل خلق، اثرگذار است. چهبسا نویسندهای با هدف و دغدغهای نیکو کار نوشتن را آغاز میکند اما به نتیجهی برعکس میرسد! چراکه سلوک و تجربههای قبلیاش، او را هدایت و جهت دادهاند، نه دغدغههای ظاهری اجباری. عالم درون انسانی، عالم عجیبی است. دستکمش نگیریم...
#یادداشت
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #بلا_دیده
.
🔰همیشه جزو سوالات ذهنی ام بود که وقتی می بینیم شخصی بیمار است یا به بلایی دچار شده، چه باید بشویم؟ #خوشحال بشویم یا #ناراحت باشیم؟ سوالم مدتها بی جواب بود.
✅از طرفی حس فطری «علاقه به #سلامتی » باعث می شود که انسان #خوشحال باشد که چنین مشکلی ندارد و از طرف دیگر بابت این خوشحالی ممکن است احساس #خودبزرگ بینی و #خودبرتربینی برای فرد ایجاد شود. از طرف دیگر نوع نگاه من، می تواند شخص مقابل را آزار بدهد.
🔶امروز (14/02/1396؛ 06:57 ب.ظ) توفیق شد، این سه #روایت شریف را در کتاب #میزان_الحکمه دیدم. فوق العاده به #وجد آمدم. خصوصا روایت سوم که تعبیر «لا اسخر و لا افخر» دقیقا پاسخ این سوال ذهنی ام بود.
خلاصه:
🔸1.خوشحال شدن و شکرگزاری نه تنها بد نیست، #خوب است.
🔸2.این خوشحالی را باید منتسب به خدا کرد و نعمت را از خدا دانست و #اعمال_عقیده کرد. (با خواندن دعاهایی که خود حضرات فرمودند.)
🔸3.نباید جوری رفتار کرد که مخاطب بفهمد و #ناراحت شود.
.
✅2136. #پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: إذا رأيتُمْ أهلَ البلاءِ فاحمَدوا اللَّهَ ولا تُسْمِعوهُم، فإنَّ ذلكَ يَحْزُنُهُم ؛ هرگاه بلازدگانى را ديديد خدا را شكر كنيد، اما نه چنان كه آنها بشنوند؛ زيرا ناراحت مىشوند.
✅2137. امام #باقر عليه السلام: تقولُ ثلاثَ مرّاتٍ، إذا نَظَرتَ إلى المُبتلى مِن غيرِ أنْ تُسمِعَهُ:الحمدُ للَّهِ الّذي عافاني مِمّا ابتلاكَ بهِ ولو شاءَ فعلَ. مَن قالَ ذلكَ لَم يُصِبْهُ ذلكَ البلاءُ أبداً؛ هرگاه بلازدهاى را ديدى به گونهاى كه او نشنود سه بار بگو: سپاس و ستايش خدايى را كه به بلاى تو گرفتارم نكرد كه اگر مىخواست مىتوانست چنين كند. هر كس اين جمله را بگويد هرگز به آن بلا دچار نمىگردد.
✅2138. امام #صادق عليه السلام: إذا رأيتَ الرَّجُلَ قدِ ابْتُلِي وأنْعَمَ اللَّهُ علَيكَ فقُلْ: اللّهُمَّ إنّي لا أسْخَرُ ولا أفْخَرُ، ولكنْ أحمَدُكَ على عَظيمِ نَعْمائكَ علَيَّ ؛ هرگاه ديدى مردى به بلايى دچار است و خداوند به تو نعمت ارزانى داشته، بگو: خدايا! مسخره نمىكنم و به خود نمىبالم امّا تو را به سبب نعمتهاى بزرگى كه به من دادهاى سپاس مىگويم.
.
🔹پ.ن: منبع روایت ميزان الحكمة، ج2، ص68-69 است.😃
🔹پ.ن2: اگر برایتان مفید بود، منتشر کنید... 😊☺️
.
[ #اسلام #سبک_زندگی #دعا #روایت #حدیث ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌 #بلا_دیده . 🔰همیشه جزو سوالات ذهنی ام بود که وقتی می بینیم شخصی بیمار است یا به بلایی دچار شده، چه
📌 سه روایت دربارهی نحوه برخورد با شخص بلادیده
🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/47
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 نکته #نگارشی
🔸« #نقطه_نظرات » #گرته_برداری از زبان انگلیسی و فرانسوی است. در زبان فارسی باید به جای آن از #نظر، #نظرگاه، #دیدگاه و... استفاده کنیم.
📔 فرهنگ درستنویسی سخن، دکترحسن انوری، انتشارات سخن، ص340.
[ #برش | #ازکتاب |#نکته ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌تلاوت #قرآن ؟
🔸1.خدا در سوره بقره، آیه121 میفرماید: «الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ؛ كسانى كه به آنان كتاب دادهايم و آن را چنان كه بايسته است #تلاوت مىكنند، اينانند كه به آن ايمان دارند، و كسانى كه به آن كفر ورزند، خود زيانكار خواهند بود.»
🔸2. در این آیه، یک حصر وجود داره: کیا ایمان دارند؟ فقط اونایی که #کتاب میخونن! 🤔
🔸3. این #حصر، نکتهی خیلی مهمی داره! یعنی مسیر از تلاوت قرآنه. البته این، بدینمعنانیستکه با تلاوت کار تمومه؛ روایات، ابعاد قضیه رو روشن کردن. اما اون چیزی که قطعی میشه برداشت کرد، اینه که «نفسِ تلاوت» اهمیت داره. هرچند منزلگاه محض نباشد، یگانه گذرگاه است.
🔸4. بهترين اعمال در شبها و روزهاى ماه مبارك رمضان #تلاوت قرآن است؛ زيرا قرآن در ماه مبارك رمضان نازل شده است و در حديث آمده است كه: هر چيزى را بهارى است و بهار قرآن ماه رمضان است.
🔸5. تلاوتمان را نیت یکی از #ائمه کنیم. اینکار علاوه بر اینکه #توفیق و #موفقیت تلاوت کامل ما را تضمین میکند، به تلاوت #برکت میدهد. ثوابش را #ذخیره میکند. (زاد المعاد، صفحه 109) - در روایات هم آمده که پاداش چنين كسى آن است كه در روز قيامت در سايه آن بزرگواران باشد. (اقبال، صفحه 110)
🔸6. برنامه های تلاوت معمولی جزءخوانی که معمولا به صورت ترتیلاند، یکساعتهاند. اگر زمانش را ندارید، تلاوتهای #تحدیر را توصیه میکنم. (تحدیر روشی از تلاوت قرآن است که قاری در آن علیرغم رعایت کردن قواعد تجوید، از سرعت در خواندن نیز بهره می برد، از این رو در زمان یکسان نسبت به ترتیل و تحقیق تعداد آیات بیشتری تلاوت می شود.به دلیل سرعت بالا در تلاوت از این روش برای مجالس ختم قرآن کریم نیز می توان بهره برد.) تلاوتهای تحدیر را با یک #سرچ_ساده میتوانید از اینترنت دانلود کنید.
🔸7.داشتن یک تفسیر ساده و دمدستی مفید است. آیههای مختلف را که میبینید، سوال برایتان پیش میآید، سریع نگاه میکنید و #لذتش را میبرید... ترجمه قرآنبراساسالمیزان، #قرآن_حکیم (کار مجموعهی آیتالله مکارم) یا تفسیر #نور یا #نمونه برای اینکار خوبند. فایلهای پیدیاف و نرمافزارهای رایگان همهشان در اینترنت ریخته!
🔸8 .«قدر اين ماه رمضان را بدانيم؛ سال گذشته در همين ماه رمضان كسانی از دوستان ما بودند،اما امسال #نيستند. "بسا تیر و دیماه و اردیبهشت/ بیاید که ما خاک باشیم و خشت"...»
🗓 نگارش در: 1396/3/25 - ابتدای ماه مبارک #رمضان
[ #انس_با_قرآن #تلاوت_قرآن #ماه_رمضان ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
✅#راه_میانبر و #تحجر ⁉️
🔸#تحجر را با حفاظت بر اصول و ارزشها #اشتباه_نكنيد. #اصول_حوزوى بايد حفظ بشود؛ اين غير از تحجر است.
🔸معناى تحجر اين است كه ما نيازهاى ضرورى و لازم را براى حركت علمى خودمان نديده بگيريم؛ اين، معناى تحجر است.
🔸اگر چيزى براى پيشرفت علمى شما لازم است، بايد آن را فراهم كنيد. اگر راهى #ميانبر، يا بىخطر، يا پربارتر است، بايد آن راه را شناسايى كنيد، بعد هم وسايل حركت از آن راه را فراهم كنيد. برو برگرد ندارد! اگر دو پا را در یک کفش کردید و گفتید: «نه آقا، من #همیشه_از_این_طرف_رفتم، حالا هم از این طرف میروم»، طبیعی است که خراب خواهد شد و #ضربه میخورد. تحجر در حوزهها نبايد باشد.
🗓بیانات #آقا در دیدار طلاب حوزهی علمیهی مشهد - 1376/4/22
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#یادداشت - #مقاله 📌 موضوع: بررسی چرایی تأکیدات رهبری بر تنظیم و اجرای #سندتحول #بنیادین 🖌 تیتر انتخ
#گزارش #یادداشت #مقاله
🔰الحمدلله بعد از یکهفته کار بهشدت متمرکز، نوشتن این مقاله-یادداشت تموم شد. موضوع و قالب سختی نبود، جمعبندی و ساختاردهیاش یکم کار بُرد. مقاله-یادداشت مفصل: 4479کلمه.
✅موضوع: بررسی چرایی تأکیدات مقاممعظمرهبری بر تنظیم و اجرای #سندتحول #بنیادین آموزشوپرورش
✅تیتر انتخابی من: «این از اوایل انقلاب، جزو #آرزوها بود...»
✅توضیح و معرفی:
🔸این مقالهی بسیار کاملی شد. من برای این کار، کل بیانات امام دربارهی شورایعالیانقلابفرهنگی و همچنین کل بیانات آیتالله خامنهای از سال 68 تا سال 96 در دیدار با معلمین و مسئولین آموزش و پرورش و در دیدار با شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطالعه کردم. یک حجم بسیاربسیار انبوه! تقریبا تمام نکات موجود در این بیانات که مرتبط با موضوع بودند، در متن منعکس شده. لذا جملهبندیها دقیق و حسابشده هستند.
🔸تمام تلاش من در این متن این بوده که در یک خط روایی، #جریان تحول رو توضیح بدم. کسی که این خط روایی رو از اولش طی کنه، شناخت موطن امروز براش بسیار آسان هست. یعنی در این متن نشون دادم بحث نوسازی و تحول سیستم آموزشی از کجا آغاز شد (سال59) و چه مسیر پرفراز و نشیبی داشته و کل کشور چقدر تجربه و زحمت و توان صرف کرده تا امروز به چیزی بهنام سندتحولبنیادین دست پیدا کرده. لذا شناخت این مسیر نشون میده این جمله آقا یعنی چی؟ «اینجا ایران است، اینجا جمهوری اسلامی است. نظام آموزشی ما را چهار نفر بنشینند در یونسکو بنویسند! چرا؟ این همان مسئلهی #استقلال است. (۹۶/۳/۱۷)»
.
🔹پ.ن: قرار است در نشریه #رسائل چاپ شود مثل اینکه.😃
.
✅بخشهایی از متن:
🔶مقدمه: مقاله حاضر «چرایی تأکیدات مقاممعظمرهبری بر تنظیم و اجرای سند بنیادین تحول آموزشوپرورش» را در 3فراز بررسی میکند. در فراز اول با بیانی روایی-گزارشی، با هدف تبارشناسی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، دغدغهی تحول نظام آموزشی بررسی میشود. در فراز دوم دلایل و لوازم تحول بنیادین از منظر مقاممعظمرهبری طرح میگردد. در فراز پایانی، دغدغههای بعد از تدوین سند تحول و راهکارها و لوازم اجرایی آن اشاره خواهند شد. در فراز اخیر، به تناسب بحث، به «ابلاغ سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش» نیز اشاره میشود.
🔶سخن آخر: نظام جمهوری اسلامی بعد از 38سال و پس از تجربهها و افتوخیزهای فراوان توانسته نخبگان و نوابغاش را برای اجرای بنیادین انقلاب فرهنگی در یکی از مهمترین عرصهها -یعنی آموزشوپرورش- بسیج کند و با تلاشهای فراوان به موطنی دستیافته است که با در دستداشتن سندهای پخته و عمیق و بومی، به استقلال فرهنگی -که سختترین نوع استقلال است (15/ 02/ 1372) - دست یابد. در این میان وادادگی فرهنگی و دستدرازی به سوی سندهای #بیگانه چه معنا و موجودیتی دارند؟
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#گزارش #یادداشت #مقاله 🔰الحمدلله بعد از یکهفته کار بهشدت متمرکز، نوشتن این مقاله-یادداشت تموم شد.
☑️ #مقاله «این از اوایل انقلاب، جزو #آرزوها بود...» نوشته علی ابراهیمپور.
🔘 پنجمین شماره ماهنامه #رسائل؛ (اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب) ویژه تیر۱۳۹۶. [(96.5.19) در گیشه]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
☑️ #مقاله «این از اوایل انقلاب، جزو #آرزوها بود...» نوشته علی ابراهیمپور. 🔘 پنجمین شماره ماهنامه #ر
🔲«حاشیهای بر سند 2030» دومین پرونده این ماهنامه است.
🔳 #مقاله حقیر با موضوع «چرایی تأکیدات مقاممعظمرهبری بر #سندتحول» در همین پرونده در صفحات 150 الی 155 چاپ شده است.
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🔲«حاشیهای بر سند 2030» دومین پرونده این ماهنامه است. 🔳 #مقاله حقیر با موضوع «چرایی تأکیدات مقاممعظ
🔴پنجمین شماره ماهنامه #رسائل؛ (اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب) ویژه تیر۱۳۹۶ به سردبیری مسعود معینیپور با قیمت 10000تومان منتشر شد.🔊
⭕️این ماهنامه با آثار و گفتارهایی از: سید احمد مددی موسوی، علی لطیفی، موسی حقانی، طاهره همیز، مهدی فیض و علی ذوعلم همراه است. شماره جدید رسائل شش پرونده با نامهای «جریان شناسی حجاب»، «حاشیهای بر سند 2030؛ فرهنگ کنشگری و واکنشگری»، «انسان خمینی»، «تاریخ علم»، «رصد» و «کتاب؛کالبد جاودان اندیشه» را در بردارد.
1⃣ پرونده نخست رسائل با عنوان "جریان شناسی حجاب" میکوشد تا مساله حجاب را با رویکردی اجتماعی، مورد نقد، کنکاش و جریان شناسی قرار دهد.
2⃣ "حاشیهای بر #سند 2030" دومین #پرونده این ماهنامه، فارغ از نگاههای سیاسی به دنبال پاسخگویی به این سؤال کلیدی است که چرا #اسناد_راهبردی_کلان برای اداره نظام #آموزش_و_پرورش در خارج از کشور نگاشته شده است. ( 🔔 )
3⃣ موضوع سومین پرونده "انسان خمینی" است که به بررسی هویت اجتماعی، دغدغهها و پروژههای فکری نسلی از فرزندان امام خمینی(ره) همچون مرحوم «روح الله نامداری» پرداخته است.
4⃣ پرونده پایانی رسائل با عنوان "تاریخ علم" میکوشد جایگاه و کارکردهای تاریخ علم و همچنین تطورات معنایی آنرا در علوم، بررسی نماید. در این پرونده موضوع تاریخ علم در تمدن اسلامی و انواع مواجهه آن با علم مدرن در تاریخ معاصر بررسی شده است.
◀️ بسته "رصد" میکوشد نگاهی گذرا به تحولات و جریانات درون و برون حوزوی که نسبتی با نهاد دین و حوزه دارند داشته باشد. در این بسته تحولات و جریانات مجامع و نهادهای علمی حوزوی و همچنین جریان فکری شخصیتهای اثرگذار و تطورات علمی و کنشگریهای اندیشمندان و پژوهشگران نسبت به موضوعات و مسائل معاصر رصد شده است.
◀️ بسته "کتاب" نما و نمایشی از مواجهه و کنش علمی و تألیفی جبهه انقلاب در مقابل مسئلههای اجتماعی است. در این بسته کتابها، کنشگران و بازیگران حوزه کتاب با عنوان "کتاب، کالبد جاودان اندیشه" ارائه شده است.
📰🗞 علاقهمندان میتوانند این نشریه را از روزنامهفروشیها و گیشههای معتبر سراسر کشور تهیه و یا با شماره تلفنهای ۰۲۵۳۷۷۴۸۳۰۱- ۰۹۱۹۲۹۵۰۷۹۹ تماس حاصل فرمایند.
🌐 @RasaelMags
✅ پ.ن: مقالهی بنده در موضوع «بررسی چرایی تأکیدات مقاممعظمرهبری بر تنظیم و اجرای #سندتحول #بنیادین آموزشوپرورش» با عنوان «این از اوایل انقلاب، جزو #آرزوها بود...» در پرونده پروندهی دوم این شماره، در صفحات 150 الی 155 چاپ شده است.
🌐 @aliebrahimpour_ir
#یادداشت - #مقاله جدید
✅موضوع: بررسی نقش #علامه_طباطبایی در جریان #انقلاب_اسلامی با تاکید بر نقش #فکری
✅تیتر انتخابی من: «رهبرِ فرهنگیِ انقلابِ اسلامی»
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#یادداشت - #مقاله جدید ✅موضوع: بررسی نقش #علامه_طباطبایی در جریان #انقلاب_اسلامی با تاکید بر نقش #فک
#مقاله - #یادداشت
🔰جزو آخرین کارهایی که در دقایق پایانی سال 95 در قم انجام دادم، نوشتن این یادداشت بود. از خوب حادثه، شیرینترین یادداشتی بود که در سال 95 نوشتم. هرچند بهعلت کمبود وقت و استرس تحویل، شدیدا از لحاظ روحی در فشار بودم، اما لذتبخشترین موضوع و شیرینترین یادداشتم شد. چسبید! ☺️😊
✅موضوع: بررسی نقش #علامه_طباطبایی در جریان #انقلاب_اسلامی با تاکید بر نقش #فکری
✅تیتر انتخابی من: «رهبرِ فرهنگیِ انقلابِ اسلامی»
✅توضیح و معرفی:
🔸علامه #طباطبایی را کسی نیست نشناسد. مهمترین اثر علامه، تفسیر المیزان است که بیحساب نیست اگر بگوییم جزو اعجازهای علمی قرن است! مثلش نیامده و نخواهد آمد! این حرف من نیست؛ حرف کارشناسهای این زمینه است، مثل شهید مطهری. غیر از تفسیر، علامه عجوبهی فلسفه هم هست. جریان #فلسفه اسلامی با علامه تحول مییابد. علامه سردمدار جریان #نو_صدرایی در حکمت اسلامی است. در استخوانداری و وزانت علمی علامه شکی نیست. اما گاهی شبههای دربارهی نسبت علامه و انقلاب مطرح میشود. بعضیها هم سوء استفاده میکنند و سعی میکنند علامه را مصادره کنند.
🔸در این یادداشت، بر اساس تئوری #جریان، جایگاه علامه در ایجاد و بقای #جریان_انقلاب_اسلامی مشخص شد و شواهد و نتایجش ارائه گردید. این موضوع قابلیت تبدیل به یک مقالهی علمی-پژوهشی را دارد. به نظرم یادداشت قوی و پختهای شد، تا اساتید و محققان چه نظری بدهند...
.
🔹پ.ن: فکر میکنم در ویژهنامهی «علامه طباطبایی» جامعهالمصطفی برای طلاب خارجی کشورها قرار بود به زبانهای مختلف ترجمه و منتشر شود.😃
.
🖋علی.ا
.
✅بخشهایی از متن:
🔶جمعبندی: در مجموع به نظر میرسد در عین ارتباط نزدیک و صمیمی علامه طباطبایی و امام #خمینی ، در فرآیند انقلاب اسلامی، متناسب با روحیات شخصی و مقتضیات زمانی، تقسیم مسئولیت نانوشتهای بین این دو شخصیت شکل میگیرد. امام خمینی، رهبری #سیاسی_اجتماعی را بر عهده میگیرند و علامه طباطبایی، رهبری #فکری_فرهنگی را عهدهدار میشوند.
🗓 نوشته 1395/12/24
🌐 @aliebrahimpour_ir
#گزارش #یادداشت #روایت_داستانی
📌 موضوع: زندگی #علامه_طباطبایی از زمان بازگشت از نجف به تبریز و کوچ از تبریز به قم تا رحلت.
🖌 تیتر انتخابی من: «صبر و شکوفایی»
🗓 نوشته 1396/1/20
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#گزارش #یادداشت #روایت_داستانی 📌 موضوع: زندگی #علامه_طباطبایی از زمان بازگشت از نجف به تبریز و کوچ
#گزارش #یادداشت #روایت_داستانی
🔰اولین یادداشت سال 96. ظاهر کار خیلی آسان نشان میداد، روی همین حساب هم قبول کردم. ولی افتاد مشکلها! چالش اولم بیان روایی و داستانی بود. چون مدتی متن روایی-داستانی ننوشته بودم و تمرکزم رو نگارش علمی بود، برام سخت بود. از یکی از دوستان قلمبهدست خواستم که زحمتش را برعهده بگیرد، قبول نکرد. البته با یکم تمرکز حل شد و خودم انجامش دادم. چالش دوم، بحث محتوا بود. از زندگی علامه خصوصا در فراز اولی که به من سپرده شده بود (دوران اقامت در تبریز) و خصوصیات خانوادگی و شرایط زندگی در نجف، گزارشات کامل و دقیقی وجود ندارد. 😔 من برای پیدا کردن اسم یکی از دختران علامه، مدتها جستوجو کردم تا بتوانم اسمها را ردیف کنم! ☺️😊
🔰ماحصل این تلاش، این شد که توانستم یک روایت بر اساس نقلهای موجود برای علامه #بسازم. یعنی نقلهای جملهجمله و پراکنده را با مصیبت، مثل یک قالی به هم دوختم و بافتم تا به یک پیکرده تبدیل شد.
🔰به نظرم متن خوبی شد. بعد از پایان متن، واقعا دربرابر شخصیت بزرگ علامه، به خضوع و خشوع افتادم. یک #انسان و #مرد به تمام معنا. یک #دردمند؛ یک #خادم بزرگ و #دوستداشتنی.
❌نکته مهم❌⬅️ کار اینچنینی برای علامه نشده. خیلی از زوایا پنهان است. خوب است حالا که هنوز بعضی از فرزندان علامه در قید حیاتاند، فکری شود. بگذرد، راه جبران نیست. 🚫 دوستانی که دستشان به جایی میرسد، یک فکر و تاملی کنند. بعید است کار خیلی هزینهبری باشد، در عوض احیای یک شخصیت بزرگ تاریخساز معاصر است.🛑
📌 موضوع: زندگی #علامه_طباطبایی از زمان بازگشت از نجف به تبریز و کوچ از تبریز به قم تا رحلت. (بازخوانی دو فراز از زندگی علامه طباطبایی)
📍تیتر انتخابی من: «صبر و شکوفایی»
🔹پ.ن: نمیدانم کجا قرار شد چاپ شود.😃
🔹پ.ن2: متن را برای بعضی از دوستان نزدیکم فرستادم؛ افتخار ندادند بخوانند و نظر بدهند.😶
🖋علی.ا
✅بخشی از متن:
🔸سال 1314. روابط ایران و عراق تیره شده است. رضاشاه دستور داده تا از خروج ارز از ایران جلوگیری شود. چندماهی است که مسافر ایرانی به عراق نرفته و حاج میرزا باقر قاضی، کفیل سیدمحمدحسین و سیدمحمدحسن، برای ارسال پول و مستمری زمینهای تبریز به دو برادر، با مشکل مواجه شده است. دو برادر خودشان را به استفاده از سهم امام و شهریه عادت ندادهاند و به هیچ وجه از بیتالمال استفاده نمیکنند. بی خرجی میمانند. دیری نمیگذرد که اندکْ پسانداز هم تمام میشود. بهناچار گاهی از دوست و آشنا قرض میگیرند و گاهی از این دکان و آن مغازه نسیه میکنند تا اموراتشان بگذرد. نامهنگاریهای مکرر به تبریز هم مشکلی را حل نمیکند و راهی برای ارسال پول پیدا نمیشود. دو برادر کاملا مستاصل میشوند.
فشار بر سیدمحمدحسینِ سیوسهساله، آنقدر زیاد است که ناچار میشود تا اثاثیه منزل را یکیک بفروشد و خرج کند. کمکم هرچه بودونبود فروخته میشوند؛ از ظروف و لباسها گرفته تا کتابها.
سیدمحمدحسین، درمانده از وضعیت...
🗓 نوشته 1396/1/20
🌐 @aliebrahimpour_ir