eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
212 دنبال‌کننده
567 عکس
29 ویدیو
67 فایل
☑️ حرف‌های رایگان یک آدم 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
ارائه 📌عنوان: « ترمینولوژی "«تولید» علم"» (امکان‌سنجی کاربرد استعاره صنعت درباره «علم» از منظر بینارشته‌ای) ششمین بین المللی کمیسیون فلسفه و علوم انسانی اسلامی 1 دی 1400 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی @aliebrahimpour_ir
چکیده «ترمینولوژی "«تولید» علم"» @aliebrahimpour_ir
📌علم تولیدشدنی است یا کشف‌کردنی؟ 🍀 بعضی‌ها اصرار دارند بگویند علم کشف‌کردنی است و تعبیر تولید علم، یک مسامحه است و از کم‌آگاهی فرد مایه می‌گیرد. از همان زمانی که «تولید علم» به عنوان یک شعار و هدف توسط رهبری مطرح شد، این چالش هم کمابیش مطرح شد و می‌شود. 🍀 کلاس خط‌مشی‌گذاری فرهنگی دوره ارشد، همزمان بود با خواندن یادداشتی که دکتر در کانال تلگرامی‌اش درباره همین مسئله مطرح کرد: «علم تولید کردنی نیست، کشف کردنی است» (انتشار در تاریخ 10اسفند1397 - 1مارس 2019 در کانال تگرامی (t.me/jafarian1964/11870) و بازنشر در سایت مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در تاریخ 1397/12/11) 🍀 این همزمانی، سوژه‌ای شد تا یادداشت کلاسی‌ام را در همین‌رابطه بنویسم: آیا تعبیر « » مسامحه دارد؟ این تعبیر نادرست است؟ اگر ما در مرحله دستورکار سیاستگذاری، واقعا با واژگان نادرستی، خط‌مشی علمی را نام‌گذاری کنیم، با توجه به هویت فرهنگی‌ای که عناوین دارند، طبیعتا نمی‌توانیم توقع داشته باشیم خط‌مشی به درستی اجرا شوند. اما اگر این عنوان نادرست نیست، پس لازم است خود این چالش را موضوع مطالعه قرار بدهیم و نگذاریم با تبلیغ غلط درباره‌ی این عنوان، اصل سیاست را تحت شعاع قرار بدهند. البته چنین مطالعه‌ای باید دقیقا از همان منظری باشد که ناقد مطرح می‌کند. 🍀 در آن یادداشت، سعی کردم نشان بدهم تعبیر تولید علم، از منظر علوم مختلف، اولا غلط نیست و استعاره‌ای جاافتاده است، ثانیا از منظر برخی از آن‌ها، کاملا معنای حقیقی دارد. آن یادداشت همان زمان منتشر شد. (eitaa.com/aliebrahimpour_ir/496) 🍀 اینک بعد از دو سال، با پیراسته‌سازی و تلاش برای افزایش اتقان، آن سیاهه‌ها را تبدیل به مقاله‌ای علمی کردم. این مقاله می‌خواهد نشان بدهد: « » هم مثل « » یک استعاره است! و دو استعاره در ساحت علم هستند و در حد استعاره‌بودنشان هیچ‌کدام بر دیگری ترجیح ندارد!! چرا یک فرد باید به خودش اجازه بدهد یک استعاره را به نفع دیگری حذف کند؟! متفکر آگاه، هر دو (بلکه هر سه-چهار و...) استعاره را می‌شناسد و از هر کدام بهره می‌گیرد! ✅ مثالی هم آوردم: یک «🌳میوه» را تصور کنید. آیا این 🌳 سرمایه محسوب می‌شود یا خیر؟ قطعا بله و از این حیث می‌شود از منظر اقتصادی به آن نگاه کرد! در عین حال، یک پدیده و شیء زیباست و می‌شود از منظر زیبایی‌شناسانه به آن نگاه کرد. این درخت شاید ارث پدر صاحب درخت باشد و ازاین‌حیث می‌شود از منظر فرهنگی و اجتماعی به آن نگاه کرد. در این حال، هوا را تمیز می‌کند و از منظر محیط‌زیستی می‌شود به آن نگاه کرد. هیچ‌کدام از این حیثیت‌ها مانع و تضادی با دیگری ندارد. بنابراین اینکه کسی بگوید علم تولید کردنی نیست، کشف‌کردنی است؛ همانقدر سطحی است که کسی بگوید «میوه مالیت دارد، نه لذت» یا «میوه تولید کردنی نیست، روییدنی و خلق‌کردنی است» و قس‌علی‌هذا! 💠مقاله « "«تولید» علم"» (امکان‌سنجی کاربرد استعاره صنعت درباره «علم» از منظر بینارشته‌ای)، برای کمیسیون فلسفه و علوم انسانی اسلامی ششمین بین المللی ارسال شده و باذن‌الله بعد از ارائه، منتشر خواهد شد. @aliebrahimpour_ir
کمیسیون فلسفه و روش شناسی علوم انسانی اسلامی چهارشنبه 1 دی ماه 1400 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) لینک دسترسی مجازی: http://iwo.ir/falsafe1400 مجمع عالی علوم انسانی اسلامی @icihch
اگر فکر می‌کنید ساختن اتوبوسی کار آسانی است و نیازمند تخصص نیست؛ اگر می‌خواهید بفهمید که حتی بازیگر معروف بدون کارگردانی و متن نمی‌تواند بازی ارائه دهد؛ اگر می‌خواهید نمونه‌ی کاری را ببینید که سرمایه‌گذار، پول داده تا خودش نقش اول باشد؛ اگر می‌خواهید نمونه تمرین فیلم‌سازی ببینید که تا شبکه خانگی هم آمده؛ این افتضاح را (پلکان مرگ) را ببینید که هنوز بعد از دوسال، وقتی داشتم فایل‌های اضافه سیستم را پاک می‌کردم، سکانس‌به‌سکانسش یادم مانده؛ از شدت اعجاب! @aliebrahimpour_ir 1400.09.15
نه اینکه یک اثر خارق‌العاده باشد؛ نه. ولی احمدرضا معتمدی برای ساخت سوءتفاهم زحمت کشیده؛ یک ایده‌ی خرج کرده که یکم مخ را به کار می‌گیرد و آخرش هم یک ضربه می‌زند. درجه یک نیست؛ ولی آنقدری برایم جالب بود که شش ماه فایلش را نگه دارم تا حتما همین دو خط را برایش بنویسم. @aliebrahimpour_ir
💥یک عکس جالب 👈از راست: نفر سوم آیت الله العظمی سبحانی، نفر ششم شهید مفتح و نفر نهم شهید باهنر سفر تبلیغی به پالایشگاه نفت آبادان، سال 1341 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir
: چهره شهید باهنر را ببینید؛ یک جوان حدودا ۳۰ساله؛ مثل تمامی این طلبه‌های جوان در حال تحصیل در حوزه قم. قطعا فکرش را نمی‌کرد کمتر از ۲۰ سال بعد، نخست‌وزیر این مملکت می‌شود! این نیروی بالقوه‌ی خیلی از رفقای دور و اطراف من است که مع‌الاسف با بهانه‌ی ناامیدی و روزمرگی هدر می‌رود. خدا عاقبت همه‌ی ما را ختم به سعادت پرتوفیق و عافیت کند. @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۰.۱۰.۲۲
: گزارش مفصل را کامل و دقیق خواندم. حدود ۱ساعت و نیم وقت گرفت. نویسنده، قلم روان و روایت زیبایی دارد ولی محتوای گزارش آنچنان -به‌اندازه‌ی طول و تفصیلش- عمیق نیست. اساسا سوژه آنقدر عمیق نیست که گزارشش بخواهد عمیق باشد. پسرکی یک گوشه‌ای سفره‌ای درست کرده و از روی دست بزرگ‌ترها سرمشق کرده. وقتی ما سیستم سلبریتی‌ساز هستیم و با آن عشق می‌کنیم. چرا نباید سهیلی، سهیلی شود؟ فرهیخگان فکر کرده با نقل دردودل ناشر و مولف و تاکید روی غیرقانونی‌بودن چاپ ۲۰جلد کتاب بدون فیپا، -که اتفاقا فیپا هم داشته- خراشی روی کسی می‌افتد؟ با این گزارش قشنگ و جذاب و پرهزینه، در خدمت بزرگی به مهرشادجان کرد. پ.ن: گزارش را اینجا بخوانید: http://fdn.ir/67653 @aliebrahimpour_ir 1400.10.23
⚡️اندیشه و نظر را با دستورالعمل نمی‌توان ساخت ⚡️وقتی فلسفه در غربت است، صدرا هم غریب می‌ماند. بسیار غریب‌تر از غربت کهکی‌اش. ✔️رضا داوری اردکانی در گفتگو با ایکنا🔻 🔹سال‌هاست که تعبیر تولید علم و فکر رایج شده است ولی اینها کالای تولیدی نیستند و اگر کالای تولیدی تقلیدی باشند به درد مصرف روز می‌خورند و به کار کشور نمی‌آیند. تعبیر تولید فکر، اندیشه، نظر و علم مشکل بحث و نظر را بیشتر می‌کند؛ زیرا تولید فکر و علم کاری غیر ممکن است، مگر آنکه مقاله‌سازی را تولید علم بدانند، زیرا تولید و ساختن چیزی با مواد و مصالح موجود بر طبق دستورالعمل معین است و اندیشه و نظر را با دستورالعمل و با مواد موجود نمی‌توان ساخت. 🔹وضع فکر و نظر در زمان کنونی چندان خوب نیست و به خصوص که سیاست فرهنگ و علم هم به این وضع هیچ وقعی نمی‌گذارد و شاید از آن خبری هم نداشته باشد. گویی ما به خرد و تفکر پشت کرده‌ایم. فضل و علم داریم اما به ندرت فکر می‌کنیم. زمان هم زمان تفکر نیست. 🔹اندیشه‌ها و نظرهای نویسندگان و دانشمندان کشور ما کمتر نو و بدیع و در بهترین صورت مطالب مفید آموزشی است. در فلسفه هم سخنان گذشتگان را تکرار می‌کنیم یا به نقل و شرح آراء صاحب‌نظران اروپایی و آمریکایی می‌پردازیم. اما در علوم و مهندسی اگر از میان انبوه مقالات تولیدی، آثار معدودی پیدا شود که به کار تکنولوژی زمان بیاید من از آن خبر ندارم. اما به هرحال آنها نه تعلقی به کشور دارند و نه در ذیل نظر و اندیشه قرار می‌گیرند. 🔹ما برنامه‌ای نداریم و نمی‌دانیم و نمی‌پذیریم که دائر کردن این همه دانشگاه و «تولید» این همه فارغ‌التحصیل (تربیت و تولید مهندس در حدود سه برابر معدل جهانی، تولید فارغ‌التحصیل فلسفه سه برابر کشور آلمان و ...) پیشرفت نیست. نشانه رها کردن کارها و مایه بر هم خوردن تعادل و آشوب در جان‌ها و پریشان شدن افکار است. البته هیچ شخص و گروه خاصی مسئول این امر نیست، بلکه همه مردم و در وهله اول دولتمردان و دانشمندان و نویسندگان و اصحاب رسانه‌ مسئول هستند. اینها حتی اگر نتوانند مانع این سیر شوند لااقل باید به آن فکر کنند و مخصوصاً روزنامه‌نگاران باید خطرهای این وضع و حال را متذکر شوند. 🔹اگر مراد از علم بومی علمی است که به کار توسعه کشور بیاید ما علم را بومی نکرده‌ایم. علم همچنان غریب است و به حال تبعید در حجره پژوهندگان و در نشریات پراکنده در سراسر جهان به سر می‌برد. علم جدید بالذات کارساز است و اگر نتواند در کارسازی دخیل و شریک شود صورت اطلاعات بی‌مصرف پیدا می‌کند. علم کشور وقتی پیشرفت می‌کند که برنامه‌ای برای توسعه وجود داشته باشد و علم مددکار توسعه باشد. علم تکنولوژیک نمی‌تواند از تکنولوژی دور و جدا بماند. 🔹فلسفه هر چه باشد راه علم را نمی‌بندد حتی اگر فلسفه‌های موجود به پیشرفت علم مددی نرسانند قوت و قدرت آن را ندارند که در برابر علم بایستند و راه آن را سدّ کنند. اگر علم پیش نمی‌رود از آن روست که پژوهش است و پژوهش شرایط خاص می‌خواهد و در هر هوایی رشد نمی‌کند و بسط نمی‌یابد. پژوهش علمی به خرد خاص نیاز دارد و تا آن خرد ره‌آموزش نباشد در راه پیشرفت قرار نمی‌گیرد. خردی که گفته شد در نظم‌بخشی و کارسازی جهان جدید دخیل است و نظم نیز با آن درونی جامعه می‌شود. نظم را از خارج بر جامعه و بر شئون آن نمی‌توان تحمیل کرد. جامعه‌ها هم مثل افراد و اشخاص جان و روحی دارند که به ارگانیسم و اعضایشان توان عمل و هماهنگی می‌دهد و حافظ و ضامن زندگی و دوام آنست. وجود فلسفه و رونق آن نشانه فهم و درک و رغبت و علاقه به دانستن است و اینها به حوزه علم و پژوهش هم سرایت می‌کند. کاش فلسفه صدرایی در کشور ما نفوذ داشت و اگر داشت شاید در باب علم و توسعه هم بهتر می‌توانستیم فکر کنیم. وقتی فلسفه در غربت است، صدرا هم غریب می‌ماند. بسیار غریب‌تر از غربت کهکی‌اش‌‌. t.me/namehayehawzavi/4912
باز مصاحبه/یادداشتی از دکتر درباره فکر و اندیشه و باز نقد تعبیر علم ! (eitaa.com/aliebrahimpour_ir/951) جالب اینکه همین دوشب پیش، ارزیابی دوم مقاله 《 تولید علم》 را برایم فرستادند که اولین جمله ارزیاب چنین است: "مکتوب فوق به عنوان یک مقالۀ علم-پژوهشی توصیه . زیرا: الف- مسألۀ انتخاب‌شده، مسأله‌ای و جدّی . همچنین مسأله که ذاتاٌ ماهیتی ژورنال دارد تا حدّی misplaced شده است." طبیعتا من با ارزیاب هم‌نظر نیستم. ورای اینکه اصلا مقاله مدنظر علمی هست یا نه، این مسئله مهم است که: چرا جمعی از ، اینچنین قضاوتی دارند؛ یعنی دغدغه‌ی علمی جمع مقابلشان را غیرعلمی، غیرمهم و غیرجدی می‌دانند؟ مگر ما همه با هم در یک زمینه فرهنگی زیست نمی‌کنیم؟ من نمی‌گویم همه با هم موافق باشیم، حتی نمی‌گویم همه نظرات هم را علمی بدانیم، اما چرا یکدیگر را به عنوان اهل‌علم به رسمیت نمی‌شناسیم؟ گاهی فکر می‌کنم چیزی که امروز به عنوان مبانی، فلسفه و در بین ما رواج دارد، آنقدر اصالی و خودمختار شده که امید خیلی کمی می‌شود به فرشی و عملیاتی‌شدنش داشت. فلسفه علم، باید ناظر به مسائل علم موجود باشد، نه نقاشی‌های ذهنی آرمانی. در این‌باره باید بیشتر گفت و نوشت. پ.ن: معرفی مقاله ترمینولوژی : eitaa.com/aliebrahimpour_ir/944 @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۰.۱۰.۲۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نهاد علم را چه کسی مدیریت می‌کند؟ گفتگوی رسانه اندیشه و آگاهی فکرت با دکتر سیدجواد میری؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 📺 گفتگو را اینجا تماشا کنید 🔰نهاد علم در ایران دستخوش تغییرات فزاینده‌ای شده و بی‌تردید توانمندی، توسعه و استقلال واقعی کشورها نسبت مستقیمی با توانایی آن‌ها در تولید علم و توسعه علمی-تحقیقاتی دارد. سوال اصلی این است که مدیریت این نهاد در کشورمان به دست مدیران علمی است یا مدیرانی غیرعلمی؟! بخش اول این گفتگو را در لینک زیر ببینید: ⭕️fekrat.net/?p=6226 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
💢 مصاحبه منتشر نشده با مرحوم سید عباس موسویان؛ 📚 ما در جمهوری اسلامی ایران واقعا بانکهایی داریم که میزان صحت معاملات آنها از مثل بازار قم بالاتر است. یعنی بانکهایی وجود دارد که واقعا زحمت می‌کشند، منابع بانک واقعا در خدمت اقتصاد هست و طبق قوانین و مقررات و موازین شرعی رفتار می‌شود. منتهی همه بانکها اینطور نیستند. 📚 بحث آموزش شرط لازم است ولی شرط کافی نیست. بخشی از مباحث مثل صوری شدن معاملات و باطل شدن معامله به خاطر عدم قصد جدی معامله، آنها را حل می‌کند اما همه مسائل را نه. منتهی اگر یک مقدار ریشه‌ای‌تر بررسی کنیم، بانک ذاتاً ربوی نیست، بانک یک ابزار و وسیله است. بستگی دارد که شما آن وسیله را برای چه هدفی و برای چه معاملاتی استفاده کنی. 📚 در صنعت بانکداری ما عمدتا گزارش پلیسی حاکم است. گزارش پلیسی اصطلاحا به این می‌گویند که مثلا شما از مسئول راهنمایی رانندگی اتوبان قم تهران بپرسید که امروز ۲۰ فروردین در اتوبان چه خبر بود؟ ایشان می‌گوید که ما در مجموع ۲۰ تا تصادف داشتیم، از این تصادفات ۲ نفر فوت کردند، ۵ نفر مجروح. این را نمی‌گوید که از این جا ۲۰ هزارتا ماشین به سلامت رفتند و هیچ مشکلی هم نبود. آنها به مقصد رسیدند، در کنارش ۲۰ تا تصادف هم داشتیم. مستقیم به آن ۲۰ تصادف اشاره می‌کند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=26698 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🌺 از امروز، استاد امینی نژاد دوره تدریس را آغاز کرده‌اند که در واقع یک‌دوره فشرده و روان مباحث و فلسفی است. 🌼 هر روز، یک‌ساعت به ظهر در مدرسه امام کاظم ع. ☘ هیچ یک از طلاب -با هر نوع ذوق و گرایش علمی اعم از علوم‌انسانی، اخلاقی، تبلیغی، فقهی، کلامی، معارفی و...- از دانستن این سطح از مباحث نفس و معاد بی‌نیاز نیست. 🌟 پخش زنده هم می‌شود. رفقا، غنیمت بدانند. توضیحات تکمیلی👇 https://eitaa.com/nehayeh/625 @aliebrahimpour_ir
میلاد مادر - سلام الله علیها یک روایت نورانی در ایام دیدم: عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ أَطْفَالَ شِيعَتِنَا مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ تُرَبِّيهِمْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ.(بحار، ج۵: ۲۸۹) یعنی حضرت زهرا مسئولیت تربیت اطفال شیعیان را می‌پذیرند. برای همه مادری می‌کنند. این روایت را که دیدم خیالم راحت‌تر از قبل شد در قبال . حالا حس می‌کنم مسئولیت مهمم این است که اسما را بسپارم دست حضرت. اما مهمتر از اسما، راستش، خودمم. از حضرت می‌خواهم تربیت من را هم بر عهده بگیرند. لاحول و لاقوه الا بالله. الحمدلله. پ.ن: روز مادر، اول از همه با بزرگ‌مادر عالم -حضرت زهرا- و بعد مادر و همسرم مبارک باشه. ۱۴۰۰.۱۱.۳ - یکشنبه، روز میلاد. حرم @aliebrahimpour_ir
🌟 پیشنهاد خرید کتاب🌟 ⚡️فرصت ویژه ⏰در ساعات پایانی نمایشگاه مجازی کتاب، 📚 آخرین نسخه‌های چاپ اول کتاب روش‌شناسی جریان‌شناسی را با قیمت قدیم، تخفیف ۲۵درصد و ارسال رایگان، دریابید! ✅لینک خرید از نمایشگاه مجازی👇 https://book.icfi.ir/book/386591/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AB%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C ✅لینک خرید از سایت انتشارات کتاب طه با 25 درصد تخفیف👇 ketabtaha.com/product/ktp-0032124/ معرفی بیشتر کتاب👇 @currents_studies
📌 وحشت تنهاشدن ✨ اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِینَ بِهِبَتِک، وَ اکفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِینَ بِصِلَتِک حَتَّی لَا نَرْغَبَ إِلَی أَحَدٍ مَعَ بَذْلِک، وَ لَا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِک. ✨ خدایا؛ ما را با خودت از بخشش دیگران بی‌نیاز کن، و با پیوندمان به خودت، دیگران را دور کن، تا با وجود عطای تو از دیگری چیزی نخواهیم و با احسان تو از احدی نهراسیم. 🔖 ؛ 🌐 @aliebrahimpour
😩 عاجزترین مردم 😩 امیرالمومنین علی علیه‌السلام: أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اکْتِسَابِ الاِْخْوَانِ، وَأَعْجَزُ مِنْهُ ، مَنْ ضَیَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ. 🤝 از رفاقت‌هاتون مراقبت کنید.🌹 ؛ حکمت ۱۲ @aliebrahimpour_ir
ساعت ۱۲ پیامک آمده برای ساعت ۱۳ جلسه‌ای است؛ خلق‌الساعه، ابتدابه‌ساکن، بدون موضوع، بدون معرفی، طلبکارانه توقع حضور به موقع هم دارد... من درخواست و توقعی برای حضور در جلسه‌ای نداشته‌ام؛ ولی سیستم اصرار دارد. لحظه‌به‌لحظه به ما ثابت کند که ما احترامی نداریم! چرا؟ یعنی مرکز می‌زنند، آدم‌هایی دور هم جمع می‌شوند که با کارها و رفتارشان به اسم نخبگان نان بخورند و در عمل طلبه‌های بیچاره را به تمسخر بگیرند. نخبه، فقط زینت‌المجالس جلسات و زینت‌الالفاظ سخنان آقایان است. خب مترسک بگذارید! داستان غم‌انگیزی است... از خواهم گفت... @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۰.۱۱.۲۰
: مدح و ذم فضیلت، یکی از مهمترین عناصر فرهنگ کنشگران علوم اسلامی است که نقش پشت‌صحنه بسیار مهمی در علم دارد. به گمانم، جمله دوم بسیار کلیدی‌تر از جمله اول است. مدح خود، طبیعی است؛ اما دشواری قبول‌کردن فضل دیگران، که اتفاقا با پوشش ادله شرعی‌عرفی‌عقلی نیز انجام می‌شود، مسئله است. پیشتر هم اشاره کرده بودم که ما عموما اثبات خود را در می‌جوییم. مشکل اینجاست، این به عنوان یک عنصر نانوشته فرهنگ علم، پذیرفته و پی‌درپی بازتولید می‌شود. جرعه‌ای از دریا (آیت‌الله شبیری)، ج۳، ص۶۴۱ @aliebrahimpour_ir
📌 فرق در فلسفه و جامعه ✅ بر روی این برپا شده: اگر نیاز به صورت واقعی در جایی برقرار شود، عالم مدد و کمک می‌کند که این نیاز برآورده شود. 📙 : گریز از ایمان و گریز از عمل، استاد ، ص۲۰ @aliebrahimpour_ir
📌دانش تبلیغ دین حاج‌شیخ بعد از عمری آمده در حوزه‌علمیه‌قم (مدرسه امام کاظم ع) کلاس دانش تبلیغ دین برگزار می‌کند. نه فقط محض ماجراجویی بعد از نماز عشاء نشستم و در کلاس امشبش شرکت کردم؛ که خودش را هم دوست دارم؛ هرچند این چندسال اخیر خیلی جاده‌خاکی زد و آبروریزی؛ اما سالیانی پامنبری ثابتش بودیم و مهمتر اینکه ریشش را در این مسیر حسابی سفید کرده؛ حرمتی دارد بالاخره. حالا بعد از عمری، شاید دیده این تجربه‌اش را اگر بخواهد واقعا هدر ندهد، باید به طلاب انتقال بدهد و نکته مثبتش را در این دیدم که محیط آزاد حوزوی را برگزیده، نه محفل‌های از پیش تعیین‌شده را. این اول از همه برای خودش مفید است که در محیط علمی با بدنه طلاب مستشکل قمی درگیر شود و از بن‌بست‌ها و پیله‌های ذهنی رها می‌شود. زمینه‌ای هم است که خودش را به عنوان یک حوزوی اصیل فاضل نشان بدهد که البته در دیالوگ‌ها و رفت‌وبرگشت‌ها نشان داد از فضل و دقت‌های حوزوی کم‌بهره نیست؛ ای‌کاش زودتر این کار را می‌کرد و ای‌کاش حداقل این مباحثه‌ها را ادامه دهد. استفاده کردم. خدا بر توفیقات او و ما بیفزاید. @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۰.۱۲.۲ دوشنبه
💠 یعنی کار را نبیند و کارساز ببیند. نباید ترک عمل کرد، بلکه باید عمل . : شرح ملاهادی سبزواری بر مثنوی، ج۳: ص۱۶۶. @aliebrahimpour_ir
📌مغز و معده 😳این ترکیب را ببینید: تک‌تک، به غایت، فاضل، نامدار و محترم؛ اما این افراد حتی نمی‌توانند برای صرف ناهار هم دور یک میز با هم بنشینند؛ حتی یک مفهوم واحد هم بین‌شان اشتراک در معنا ندارد: نه عقل، نه جامعه، نه تاریخ، نه انقلاب، نه عدالت، نه اسلام و نه حتی توحید! بله، حتی در معنای توحید هم با هم اشتراک ندارند! (اغراق نمی‌کنم؛ از روی اطلاع می‌گم!) 🧠🗣با این حال، این افرادی که نمی‌توانند در یک اتاق با هم باشند و حتی در یک مفهوم هم مشترک نیستند، قرار است دور میزِ ذهنِ طلبه/دانشجو جمع شوند و محتوا ارائه دهند! 🐑گمانم این است اگر ذهن افراد، صفحه کاغذی بود، آن را مچاله شده، از دهن برّه بیرون بکشی، بگذاری در جیب شلوار در ماشین‌لباس‌شویی، بعد بازش کنی و مشتی میخ و پونز در آن فرو کنی، آنقدری آسیب نمی‌بیند که ذهن مخاطبان این دوره! 🍲اگر این دوره را مثلا دانشگاه تهران برگزار می‌کرد، ذهنم را درگیر نمی‌کرد؛ اما چرا جمعی طلبگی با دغدغه‌ی انقلاب‌اسلامی به چنین فاجعه‌ای اقدام می‌کند؟ پُز روشنفکری؟ کسب درآمد؟ خودبرندسازی؟ مانور ماخیلی‌باحالیم؟ یا انتقال تلاطم‌های ذهنی‌خود به شاگردان؟ 🔹️پ.ن۱: این لیست در حال تکمیل است! 🔹پ.ن۲: به‌راستی خودِ این اساتید عقلانیت اجتماعی، هنگام قبول تدریس در این دوره، از اسامی سایر اساتید کسب اطلاع کرده‌اند؟ درباره حداقل برخی از آنها عمیقا متعجبم! 🔹️پ.ن۲: اگر میکس‌شده‌ی کباب‌بناب و شیربرنج‌پرچرب و عسل‌طبیعی و لواشک‌‌کیوی‌اعلا و دوغ‌کفیر و آب‌کرفس‌تازه و نوتلا اصل و آب‌برگه میل کردید، حتما منتظر حاد هم باشید. 🌷 @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۰.۱۲.۸