#پیام_شما
📝سلام
برای استفاده علمی از استاد در سطح ۱ باید چکار بکنیم؟
🔰سلام علیکم
برنامه سیر علمی طلبه ۴ تا ۶
۱ . یک دور فقه شرح لمعه بر اساس روش حافظه محور کار شود .
(یعنی تمام مطالب فقهی به شکل نموداری به ذهن سپرده شود .)
این برنامه یکی از شروط فهم عمیق کفایه است
۲ . فلسفه شهید مطهری پس از اتمام دوره منطق خوانده شود .
۳. موجز را با تمرکز بر دیدگاه های امام خمینی کار شود
۴ . کتاب اصول فقه علامه مظفر را با تمرکز بر قواعد فلسفی و منطقی به کار برده شده در علم اصول کار شود .
#روش_تحصیل
@adminalmohkamat
المحکمات
📙رنسانس فلسفی : آری یا خیر ؟ ✍نوشتاری از #استاد_موالی_زاده 6⃣گفتار شش از مقاله فقه و فلسفه : تضا
📙ترانه سفسطه و برهان صدیقین
✍️نوشتاری از استاد موالی زاده
📚گفتار 7️⃣ از مقاله(فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف؟)
♦️دیدگاه امتداد حکمت 3
🔹امتداد حکمت در جهان بینی توحیدی ، به معنای امتدادِ توحید در برنامه زندگی بشری خواهد بود . نخستین گام در امتداد حکمت ، توحید است اما نه توحید تعبدی و نه توحید انّی که از راه مطالعه طبیعت و نگاه به شگفتی های جهان مادی کشف شود و نه توحید پیره زنان ، بلکه توحید شبه لمّی که از راه برهان صدیقین شناخته شود . «بک عرفتک و انت دللتنی علیک»
💢شهید مطهری می گوید :
« از نظر ما اگر توحيد را با اصول استدلالى و عقلى بشناسيم ، از همان راه لمّى می توانيم انسان و تاريخ و جامعه را نيز بشناسيم ولى كسانى كه ... توحيد را صرفاً از راه مطالعه طبيعت مىخواهند كشف كنند و بس، نمی توانند انسان و جامعه را از توحيد استنباط كنند و مجبور می شوند فلسفه تاريخ را و جامعه شناسى را و انسان شناسى را از مكتبهاى ديگر گدايى كنند. »
🔸بله ، تنها توحید عرفانی و فلسفی می تواند علوم انسانی را اسلامی کند . توحیدی که نه تنها سرسلسله هستی شناسی باشد بلکه در راس هرم شناخت شناسی هم جای گیرد .
توحیدی که بر اساس گفته علامه طباطبائی ، پس از خاموش کردن ترانه سفسطه ثابت می شود و پس از آن می توان به شناخت مظاهر و نمودهای آن در سراسر گیتی پرداخت .
علامه طباطبایی در حاشیه اسفار ج 6 تصریح می کند که سفسطه و شک گرایی با اصرار بر واقعیت های خاص دفع نمی شود بلکه تنها راه نفی سفسطه ، استناد به واقعیتی است که نفی آن موجب اثبات آن خواهد بود که همان واجب الوجود می باشد .
آیت اله جوادی آملی این تقریر از برهان صدیقین را از مختصات علامه دانسته که به واسطه آن ، توحید نخستین مساله فلسفه بشمار می رود .
🔹از این رو ، اندیشه و فکر بشر از توحید آغاز می گردد و پس از آن به انسان و جامعه و حکومت امتداد می یابد و چارچوب کلی حرکت در عرصه های اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی در راستای عدالت و توحید را تعیین می کند تا در سایه عقل و وحی ، قوانین شرعی مورد نیاز اداره اجتماع در قالب فقه منظومه ای استنباط گردد .
توحیدی که بنابر گفته علامه ، عنصری از عناصر همه تعلیمات می باشد . همانگونه که بدون اصل استحاله اجتماع نقیضین ، یقینی رخ نمی دهد ، بدون توحید هم هیچ گونه گزاره ای پدید نمی آید .
⬅️ متاسفانه در حال حاضر ، نقش توحید در فقه تنها انگیزشی است و عمدتا در باب عبادات به عنوان شرط صحت بشمار می آید در حالی که باید به نقش محتوایی توحید در فقه و قوانین شرعی پای بند بود .
ارتقاء نقش توحید در فقه ، سبب تغییر جهت گیری فقه از مساله محور بودن به منظومه محور بودن می گردد و اینگونه ، در عرصه های اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی جامعه ، کارآمدتر می شود .
🖇ادامه دارد ...
#امتداد_حکمت
#تولید_علم
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_منظومه_ای
@almohkamat
🔰محقق نایینی:
💢غفلت فقهاء از مبانی معرفتی دین از نگاه محقق نائینی
💠«با اينكه از مثل يك كلمۀ مباركۀ «لا تنقض اليقين بالشّك» آن همه قواعد لطيفه استخراج نموديم، از مقتضيات مبانى و اصول مذهب ، غافل (شده) اصلا در اين وادى داخل نشديم و ديگران (غربی ها) مبدأ طبيعى آن چنان ترقّى را از سياسات اسلاميّه اخذ و به وسيلۀ جودت استنباط و حسن تفريع، فروع صحيحه بر آن مرتّب، و به نتايج فائقه نائل شدند . »
📚بر گرفته از کتاب تنبيه الأمة و تنزيه الملة؛ ص: 91
#محقق_نایینی
#اصول
#المحکمات
@almohkamat
🗂#فهرست
📝#مجموعه_آثار_نوشتاری با موضوع سلسله بحث های غرر آیات
🖊 استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده
📚مقدمه
🆔https://eitaa.com/almohkamat/237
📚رابطه مُلک و ملکوت در قرآن (تطابق عوالم)
🆔https://eitaa.com/almohkamat/246
📚"کن فیکون" در عالم امر و ملکوت
🆔https://eitaa.com/almohkamat/250
📚تجسم اعمال در ملکوت
🆔https://eitaa.com/almohkamat/258
📚فلسفه ضمیر غائب در تبیین توحید ذاتی در قرآن
🆔https://eitaa.com/almohkamat/265
📚توحید عوام و توحید خواص
🆔https://eitaa.com/almohkamat/284
#تفسیر_المیزان
#غرر_آیات
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
🖊پدر علوم انسانی اسلامی
🔸سه ابداع ایشان که در شکل گیری علوم انسانی اسلامی
⁉️پژوهشگران حوزه علوم انسانی اسلامی با سه پرسش اساسی مواجه هستند
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده
#علامه_طباطبایی
#علوم_انسانی_اسلامی
@almohkamat
المحکمات
🖊پدر علوم انسانی اسلامی 🔸سه ابداع ایشان که در شکل گیری علوم انسانی اسلامی ⁉️پژوهشگران حوزه علوم ان
🖊پدر علوم انسانی اسلامی
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده
🔹«علامه طباطبائی» اندیشمندی اسلامی است که بر پایه قرآن و سنت به پی ریزی علوم انسانی اسلامی پرداخت بی آنکه محتوایی ارائه دهد که با اندیشه غربی ، «ترکیب مزجی» یا «جمع مکسر» شود.
🔸سه ابداع ایشان که در شکل گیری علوم انسانی اسلامی نقش بسزایی دارند عبارتند از :
1 ـ توسعه نگاه توحیدی در حوزه عمل
2 ـ توسعه نگاه اجتماعی در حوزه دین
3 ـ توسعه نگاه اعتباری در حوزه ادراک
⁉️پژوهشگران حوزه علوم انسانی اسلامی با سه پرسش اساسی مواجه هستند که پاسخگویی بدان ، شرط اصلی حرکت به سمت علوم انسانی اسلامی است :
1️⃣با توجه به فضای الحادی و مادی حاکم بر علوم انسانی غربی ، چگونه می توان فضای علوم انسانی را توحیدی کرد ؟ و از «وحدت وجود» ، قاعده «بسیط الحقیقه»و مبانی حکمت صدرایی که بیشتر در حوزه عبادت و عرفان بکار می رود ، چگونه می توان دستگاه فلسفی اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی پی ریزی کرد و آن را در خدمت علوم انسانی نهاد ؟
2️⃣با توجه به فردی بودن اکثر قرائت های موجود از دین و مذهب از یک سو ، و از سوی دیگر با توجه به کارکرد اصلی علوم انسانی که بیشتر در حوزه اداره اجتماع در عرصه های مختلف می باشد ، چگونه می توان از منابع دینی ، علوم انسانی اسلامی را استخراج کرد ؟
3️⃣علوم انسانی غربی با کنار گذاشتن کشف واقعیت آن هم به نحو یقین منطقی از راه برهان ، میزان ارزش گذاری علوم را رفع نیازها و احتیاجات بشری می داند . لذا ، همه ادراکات خود را اعتباری و نسبی پنداشته که تا آن میزان ارزش دارد که مساله ای را حل کند ،اگر چه در برابر مساله ای دیگر که توان حل آن را ندارد ، بی ارزش باشد .
❓حال پرسش اینجاست ، چگونه می توان با منطق و فلسفه اسلامی که تنها ادراکات حقیقی یقینی برهانی مطابق با واقع را ارزشمند می داند و تنها دغدغه اش کشف واقعیت است و رفع نیاز مادی بشری را طفیلی علوم می داند ، می توان علوم انسانی ایجاد کرد و نام «اسلامی » را بر آن نهاد ؟
📌چگونه می توان میان «تجربه» ارسطویی که بر اساس برهان عقلی یقینی شکل می گیرد و «تجربه» غربی که ظن آور است و تنها با استقراء ناقص در راستای حل مساله پیش می رود ، سازگاری ایجاد کرد ؟ آیا با استقراء ناقص ظن آور ، علوم انسانی اسلامی را بنا نهیم ؟ در این صورت چه تفاوتی با علوم انسانی غربی پیدا می کنیم ؟ و اگر بخواهیم به تجربه برهانی بسنده کنیم ، دستاوردهای کمی نصیبمان خواهد شد .
💠این سه پرسش یا بهتر است بگوییم سه معضل ، با مطالعه و پژوهش در سه نوآوری علامه طباطبایی قابل حل خواهد بود تا راه برای گسترش علوم انسانی اسلامی هموار گردد .
#علامه_طباطبایی
#علوم_انسانی_اسلامی
@almohkamat
🗂#فهرست
📝#مجموعه_آثار_نوشتاری با موضوع سلسله بحث های
فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟
✍️ استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده
🖊مقدمه
🌐https://eitaa.com/almohkamat/222
🖊سه دیدگاه در خصوص نسبت میان فقه و فلسفه
🌐https://eitaa.com/almohkamat/226
🖊ماهیت اعتباری فقه : ضد فلسفه یا ... ؟
🌐https://eitaa.com/almohkamat/238
🖊جمع مکسّر فقه و فلسفه ...
🌐https://eitaa.com/almohkamat/247
🖊فلسفه سودمندتر و فقه کارآمدتر
🌐https://eitaa.com/almohkamat/252
🖊رنسانس فلسفی : آری یا خیر ؟
🌐https://eitaa.com/almohkamat/266
🖊ترانه سفسطه و برهان صدیقین
🌐https://eitaa.com/almohkamat/287
🖊قهرمان اسفار اربعه
🌐https://eitaa.com/almohkamat/299
#امتداد_حکمت
#تولید_علم
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_منظومه_ای
@almohkamat
📌#فهرست
📌#مجموعه_آثار_و_بیانات استاد سید فرید موالی زاده
💢سلسله بحث های مسأله حجاب
🌐https://eitaa.com/almohkamat/241
💢سلسله بحث های «جامعه و تاریخ»
🌐https://eitaa.com/almohkamat/251
💢سلسله بحث های غرر آیات
🌐https://eitaa.com/almohkamat/290
💢سلسله بحث های
فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟
🌐https://eitaa.com/almohkamat/293
💢سلسله بحث های مکتب اصولی امام خمینی
🌐https://eitaa.com/almohkamat/300
💢سلسله بحث های محرم
🌐https://eitaa.com/almohkamat/413
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
May 11
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود ج 10.mp3
12.53M
#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
⁉️ملکیت اعتباری مصداق ادعایی کدام حقیقت است؟ مقوله اضافه یا مقوله جده یا اضافه اشراقی ؟
🔹بیان دیدگاه علامه طباطبایی در نقد آراء آخوند ،محقق اصفهانی و محقق نائینی در ماهیت ملکیت
🔹بیان عالی آیت اله خویی در تبیین فلسفی نسبت نفس با قوای خود
🔹ثمرات فراوان فقهی بحث از ماهیت ملکیت اعتباری در حل مصادیق معضله و مستحدثه ملکیت
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه دهم/چهارشنبه 1402.09.01
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
🖊حجاب و عشق
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده
6️⃣نوشتار ششم از سلسله بحث های «مساله حجاب»
🔸یکی از آسیب های اصلی بی حجابی و برهنگی در نگاه اسلام شناسانی همچون رهبر انقلاب ، متلاشی شدن کانون خانواده هاست ؛ زیرا «خانواده با «عشق» زنده است اگر عشق به جنس مخالف در صد جای دیگر تامین شود ، آن پشتوانه استحکام خانواده از بین خواهد رفت »(07/02/77)
📌خداوند متعال «عشق» را در باطن انسان نهاد تا همچون اکسیری مس وجود انسان را طلا کند «اکسیر عشق بر مسم افتاد و زر شدم» .
🔹نوع انسان عشق را از میل به جنس مخالف خود آغاز می کند :
«تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت
از سمک تا به سمایش کشش لیلی برد »
صدر المتالهین این مرحله را «عشق لطیف» می نامد و ابن سینا «عشق عفیف» ، که منشاء آن جمال و زیبایی چهره یار و «زلف و خط و خال و ابرو»ی نیکو ، تناسب خیره کننده اندام و رفتارهای همراه با ناز و کرشمه از سوی محبوب می باشد که هر آنکه دارای قلبی لطیف و ذهنی صاف و طبعی رقیق باشد آن را تجربه می کند .
🖇البته قلب های با قساوت و خالی از احساس ، در این شرائط تنها نگاهی شهوانی و حیوانی پیدا می کنند و از درک چنین احساس عاشقانه ای محروم می مانند .
🖊عشق و هوس
عشق و هوس هر دو از امیال روحی انسانند که در تضاد با همند و با هم جمع نشوند اگر چه هر دو با معاشرت با جنس مخالف افروخته گردند .
🔰شهید مطهری می گوید : «عشق ، عمیق و دائمی و متمرکز کننده و یگانه پرست است ولی هوس ، سطحی و گذرا و پخش کننده نیرو و تنوع طلب و هرزه صفت می باشد .»
🔹هوس مردان با دیدن زیبارویان خودنما ، و هوس زنان با دیدن عاشق پیشگان دروغین ، شعله ور می شود و این هوس سرکش « میکده را حمام می کند» و قوه عشق مقدس را سرکوب می کند ؛ زیرا تنوع و تعدد هرزگی سبب فوران هوس می گردد اگر چه عشق به شرط یگانکی معشوق به اوج می رسد .
📌نفس انسان نیازمند معاشرت با جنس مخالفش است که اگر با هوس سیراب گردد ، از عشق ورزی بیزار می شود اما اگر قوه هوس خاموش بماند ، آنگاه «با دل بی نقش نرد عشق می بازد».
🔸از این رو ، اسلام که به دنبال گسترش عشق عفیف است ، حجاب را تشریع کرد تا راه را بر هوس ببندد و عشق پاک بتواند بدون مانع در میان زنان و مردان در حریم خانواده شکوفا گردد . «خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً »(روم/21)
⬅️مردانی که در سطح جامعه با بانوان محجبه با پوشش شرعی روبرو می شوند ، آتشفشان هوس حیوانی آنها فوران نخواهد کرد و هیچ نقشی بر دلشان نمی نشیند و جان آنها تشنه عشق ورزی به آن یگانه معشوق خود خواهد بود .
#حجاب
#عشق
#هوس
@almohkamat