🔴جواز نقل روایت به معنی از نظر شهید ثانی
🔸(و من لا يعلم مقاصد الألفاظ و ما يحيل معانيها) و مقادير التفاوت بينها (لم) يجز له أن (یرو) يَ الحديث (بالمعنی) بل يقتصر على رواية ما سمعه باللفظ الذي سمعه، بغیر خلاف.
🔸(ف) أما (إن علم بذلك (جاز) له الرواية بالمعنى، على أصح القولين؛ لأن ذلك هو الذي تشهد به أحوال الصحابة و السلف الأولين، و كثيرا ما كانوا ينقلون معنى واحدة في أمر واحد بألفاظ مختلفة، وما ذاك إلا لأن معولهم كان على المعنى دون اللفظ؛ ولأنه يجوز التعبير بالعجمية للعجمي فبالعربي أولى.
🔹و في صحيحة محمد بن مسلم قال، قل لأبي عبد الله : أسمع الحديث منك فأزيد وأنقص؟ قال: «إن كنت تريد معانیه فلا بأس».
🔹و عن داود بن فرقد قال، قلت لأبي عبد الله : إني أسمع الكلام منك فأريد أن أرويه كما سمعته منك فلا يجي. قال: «فتتعمد ذلك؟» قلت: لا، فقال: «تريد المعاني» قلت: نعم، قال: «فلا بأس».
🔹و في خبر آخر عنه (ع) حين سئل: أسمع الحديث منك فلعلّي لا أرویه کما سمعته؟ فقال: «إذا حفظت الصلب منه فلا بأس، إنما هو بمنزلة تعالَ، هلمّ، و اقعد، و اجلس»؟
🔸و قيل : إنما تجوز الرواية بالمعنى (في غير الحديث النبوي)؛ لأنه أفصح من تطق بالضاد، وفي تراكيبه أسرار و دقائق لا يوقف عليها إلا بها كما هي؛ فإن لكل تركيب من التراكيب معنئ بحسب الفضل والوصل و التقديم و التأخير، لو لم يراع لذهب مقاصدها، بل لكل كلمة مع صاحبتها خاصية مستقلة، كالتخصيص و الاهتمام و غيرهما، وكذا الألفاظ التي ترى مشتركة أو مترادفة إذا وضع كل موضع الآخر فات المعنى الذي قصد به، ومن ثم قال: «نضر الله عبدأ سمع مقالتي فحفظها و وعاها، و أدّاها كما سمِعها. فرب حامل فقهٍ غير فقیه، و رب حامل فقهٍ إلى من هو أفقه منه»؛
🔸و لا ريب أنه أولى، و إن كان الأصحّ الأول؛ عملا بتلك النصوص. و هذه المحذوراث تندفع بما شرطناه، وإن بقي مزايا لا يفوت معها الغرض الذاتي من الحديث.
🔸و هذا كله في غيرالمصنفات (والمصنفات لا تغير) أصلا، وإن كان بمعناه؛ لأنه يخرج بالتغيير عن وضعه و مقصود مصنفه؛ ولأن الرواية بالمعنی رخص فيها؛ لما في الجمود على الألفاظ من الحرج، و ذلك غير موجود في المصنفات المدونة في الأوراق.
🔸(و) ينبغي أن (يقول عقيب) الحديث (المروي بالمعنى، والمشكوك فيه) هل وقع باللفظ أو المعني: («أو كما قال») ونحوه من الألفاظ الدالة على المقصود؛ لما فيه من التحرز من الزلل، من حيث اشتمال الرواية بالمعنى على الخطر، وقد روي فعل ذلك من الصحابة عن ابن مسعود، وأبي الدرداء، وأنس (رضي الله عنهم).
📚شهید ثانی، الرعایه لحال البدایه، موسوعه شهید ثانی ج2 ص479
#رجال #درایه #علم_الحدیث
@almorsalaat
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 آغاز درس مکاسب پایه ۸ (فقه ۳)
🔰 از شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰
🔺 برای ثبت نام، این درس را با مشخصات زیر میتوانید انتخاب کنید:
⭕️ نام مدرس: سید محمد هاشمی
کد استاد: ۱۴۱۳۲
ساعت و مکان: ۹ تا ۱۰ صبح مدرسه مصلی
🔺 به علت وضعیت فعلی کلاسها به صورت مجازی برگزار میشود
📣 برای ورود به گروه درسی لینک زیر را کلیک کنید:
https://eitaa.com/joinchat/2232811583C0050f30390
@ofoqemobin
#مناجات
صَبْراً عَلى قَضائِکَ یا رَبِّ لا إِلهَ سِواکَ، یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ، مالِىَ رَبٌّ سِواکَ، وَ لا مَعْبُودٌ غَیْرُکَ، صَبْراً عَلى حُکْمِکَ یا غِیاثَ مَنْ لا غِیاثَ لَهُ، یا دائِماً لا نَفادَ لَهُ، یا مُحْیِىَ الْمَوْتى ، یا قائِماً عَلى کُلِّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ، احْکُمْ بَیْنی وَ بَیْنَهُمْ وَ أَنْتَ خَیْرُ الْحاکِمینَ
🔹بخشی از مناجات اباعبدالله در روز عاشورا
@almorsalaat
1.5M
#مشاوره_مجازی
⁉️#سوال_شما: سلام بر استاد گرامی. سوالی داشتم از خدمتتون. این روزها سوالاتی به ذهنم میرسد که ظاهرا یک پا در اصول ، یک پا در بلاغت و یک پا در مغنی دارند.
مثلا یک سوال این است که: لو، آیا فقط ماضویه وضع شده و در مضارعیه هم استعمال میشود به غرض بلاغی یا خیر هم در حالت ماضویه و هم مضارعیه وضع شده است ؟ اگر برای یکی وضع شده، غرض بلاغی استعمال در دیگری چیست؟ اگر برای هردو وضع شده پس فرق معنایی لو مضارعیه با ان شرطیه چیست ؟ اصلا از کجا باید فهمید که عرب لو یا سایر ادوات مثلا حروف جر با آن تعداد معنی (مثلا باء ۱۴ معنی) را برای کدام معنا وضع کرده و برای کدام نکرده ؟ آیا علامات شناخت معنای حقیقی از مجازی از جمله اطراد و تبادر و غیره ... در اینجا بکار می آید ؟ اگر آری مثلا تبادر چگونه در مورد حرف لو اجرا میشود است ؟
ممنون میشم راهنمائی بفرمائید و راهکار رسیدن به جواب در اینگونه سوالات را یه بنده آموزش دهید.
✅#پاسخ_مشاور: حجت الاسلام مقدسی را بشنوید.
#ادبیات_کاربردی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
#مجموعه_جلسات: انسان شناسی قرآنی
🔰استاد علی فرحانی
👈 ارائه شده برای اساتید دانشگاه قم
🔹سال 94-95
🔸تعداد: 8 جلسه
✅ استاد در این جلسات بر اساس آیات قرآن پس از تبیین هرم هستی، به جایگاه انسان در هستی می پردازند و انسان شناسی قرآنی را تبیین می نمایند.
📌 لینک دانلود👇👇👇
🆔 http://ostadfarhani.ir/maaref/ensandarghoran/
#معارف #تفسیر
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️#فلسفه| مجموعه جلسات مبانی حکمت متعالیه
🎙استاد علی فرحانی
🌀ارائه شده در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در موسسه اسراء (آیت الله جوادی آملی)/ ۲۴جلسه
📋معرفی مختصر جلسات👇
eitaa.com/almorsalaat/1026
🔈صوت جلسات👇
ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/mabani-hekmat-esra-97/
📝متن پیاده شده جلسات👇
soda96.ir/matn-mabani-hekmat/
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
#آیه
🔹وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
سوره لقمان آیه ۱۷
@almorsalaat
053-mohandesi-amoozeshi-kotobe-darsi-v-olgooye-jahadi-tahsile-elm-v-teknikhaye-tahsile-elm@almorsalat.mp3
14.44M
🔉🔉 #حتما #حتما #بشنوید
👈مهندسی آموزشی کتب درسی و فقدان آن در حوزه علمیه
👈الگوی جهادی تحصیل علم در حوزه
👈تکنیک های عملی کسب دارایی علمی
🎙استاد علی فرحانی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔹در تدریس الموجز و اصول الفقه استاد، سعی شده است که مهندسی آموزشی رعایت شود.
🔹در سطوح عالی می توان به جای یادگیری نظام فکری شیخ انصاری و آخوند، نظام اجتهادی و فقهی امام خمینی (ره) را خواند. مقلدین نظام فکری امام خمینی (ره) بر سایر نظامات فکری تفوق دارند.
🔹باید بتوانیم در مدت زمان کم، دارای قوت علمی بالا بشویم. برای این کار باید به صورت #جهادی درس بخوانیم. هم بخوانیم و هم سریع بخوانیم.
🔹آسیب شناسی نظام آموزشی حوزه و نگرانی نسبت به آینده علمی طلاب حوزه های علمیه
📌 ۸ مهر ۹۸
#حوزه_علمیه
#مهارت_های_تحصیل_علم
#پای_درس_استاد #هدایت_تحصیلی
@almorsalaat
#یاداشت| عنایت ویژه شهید ثانی (ره) به «کتاب الصلاه» در آثار خود
در بین آثار شهید ثانی (ره) موضوعی که به چشم می خورد این است که ایشان عنایت زیادی به «کتاب الصلاه» داشته اند و حجم معتنابهی از آثار خودشان را به این موضوع اختصاص داده اند.
در ادامه فهرست آثاری از ایشان که در آن ها به موضوع صلاه پرداخته اند، ذکر می شود:
1- کتاب «الروضه البهیه» شرح کتاب «اللمعه الدمشقیه» اثر شهید اول (ره): کتاب لمعه یک دوره کامل فقه است که شهید ثانی (ره) آن را شرح کرده است. دومین کتاب آن «کتاب الصلاه» است و در واقع یکی از حجیم ترین بخشهای الروضه است.
2- کتاب «المقاصد العلیّه» شرح کتاب «الالفیه» اثر شهید اول (ره): کتاب الفیه در مورد واجبات نماز است که شهید ثانی (ره) به شرح آن پرداخته است.
3- کتاب «الفوائد الملیّه» شرح کتاب «النفلیّه» اثر شهید اول (ره): کتاب نفلیه در موضوع مستحبات نماز است که شهید ثانی (ره) به شرح ان پرداخته است.
4- کتاب «روض الجنان» در شرح «ارشاد الاذهان» علامه حلی (ره): کتاب ارشاد الاذهان یک دوره کامل فقه است که شهید ثانی (ره) کتاب الطهاره و کتاب الصلاه آن را شرح کرده است.
5- کتاب «حاشیه القوائد»: کتاب «قواعد الاحکام» اثر علامه حلی (ره) و یک دوره کامل فقهی است که شهید ثانی (ره) از ابتدا تا کتاب المتاجر را حاشیه زده است. یکی از این کتب، کتاب الصلاه است.
6- کتاب «مسالک الافهام» در شرح «شرائع الاسلام» اثر محقق حلی (ره): کتاب شرائع یک دوره کامل فقهی است که شهید ثانی آن را شرح کرده است و یکی از این کتب، کتاب الصلاه است.
7- کتاب «حاشیه الشرائع»: شهید ثانی (ره) علاوه بر شرح شرائع، حواشی ای هم بر آن دارد که به جداگانه چاپ شده است. یکی از کتبی که ایشان حاشیه زده است، کتاب الصلاه است.
8- کتاب «حاشیه مختصر النافع»: کتاب مختصر النافع اثر محقق حلی (ره) و یک دوره کامل فقه است که شهید (ره) آن را حاشیه زده است. یکی از کتبی که حاشیه زده شده، کتاب الصلاه است.
9- کتاب «التنبیهات العلیّه علی وظائف الصلاه القلبیّه»: این کتاب در موضوع آداب قلبی نماز است.
10- کتاب «صلاه الجمعه»: این رساله، بحثی فقهی در موضوع صلاه جمعه است که شهید (ره) آن را مستقلا نگاشته است.
✍️محسن ابراهیمی
#فقه
@almorsalaat
#تقریر|خلاصه ادله مشهور و شیخ انصاری (ره) در موضوع و حکم معاطات بر اساس کتاب مکاسب
▫️شیخ انصاری (ره) در کتاب البیع پس از بررسی معنای بیع، وارد در کتاب معاطات می شود. در ابتدای کتاب معاطات ایشان موضوع و حکم معاطات را از نگاه مشهور بیان و سپس قول مختار را تبیین می کنند.
🔹قول مشهور و شیخ در موضوع معاطات
▫️جناب شیخ (ره) معتقدند که خاصه و عامه، موضوع معاطات را «تعاطی به قصد تملیک» می دانند. خود ایشان نیز این دیدگاه را قبول می کنند. ایشان در تبیین این مدعا و رد قول صاحب جواهر که مدعی است که مشهور، قائل به قصد اباحه هستند، علاوه بر استشهاد به عبارات متعددی از فقها که دلالت بر قصد تملکیک در معاطات دارد بیان می کنند که انچه در بین عامه مردم وجود دارد، قصد تملیک است و فقها نیز همان موضوع رایج بین مردم را مورد بررسی قرار می داده اند.
🔹قول مشهور در حکم معاطات
▫️مشهور فقها معتقدند که معاطاتی که به قصد تملیک است، افاده اباحه تصرف می کند و با تلف یکی از ثمن و مثمن، معامله لازم می شود. شیخ این قول را نمی پذیرد. در مقابل مشهور محقق کرکی قائل به ملکیت متزلزل است و همچنین به دلیل ناسازگاری قول مشهور در «قصد تملیک» و «افاده اباحه»، ظاهر قول مشهور را تاویل می برد و می فرماید که ایشان نیز قائل به ملکیت متزلزل بوده اند. جناب شیخ در اثبات اینکه مشهور قائل به اباحه هستند، عبارات متعددی از فقها را بیان می کنند.
▫️از عباراتی که شیخ از فقها بیان می کند و همچنین از جمع بندی ای که شیخ در پایان بحث انجام می دهند، ادله و مبانی زیر را می توان برای قول مشهور بیان کرد:
🔸اسباب حصول ملک، توقیفی هستند و در چنین سببی در شریعت وجود ندارد. لذا کانّ عقدی وجود ندارد. اما افاده اباحه اجماعی است.
🔸در عقد بیع، ایجاب و قبول لازم است و از شروط صحت بیع، ایجاب و قبول است، در نتیجه ملکیت حاصل نمی شود.
🔸اجماع بر اینکه معاطات بیع نیست و به تبع افاده ملکیت ندارد. این نگاه استفاده از آیه احل الله البیع را منتفی می کند.
🔸شهره محققه تا زمان محقق ثانی بر قول به اباحه.
🔸اصالت عدم ملک. به این معنی که اگر شک داریم که ملک حاصل شده است یا نه، اصل (استصحاب) بر عدم حصول ملک است.
▫️یکی از اشکالاتی که به قول مشهور شده این است که برخی از تصرفات همچون وطی جاریه، نماء، توریث و ... متوقف بر ملک است و اباحه تصرف جائز نیست. شیخ جوابی را که به این اشکال بیان می کند این است که یا می توان گفت که ایشان این تصرفات را جائز نمی دانند و یا اینکه قائل به ملکیت آناًما قبل از تصرف هستند. جناب شیخ عباراتی از فقها را در تایید این جواب ذکر می کنند. البته خود شیخ ملکیت آناما را در تصحیح این تصرفات قبول ندارد.
🔹قول شیخ (ره) در حکم معاطات
▫️در مقابل مشهور، محقق ثانی (ره) اولین کسی است که قائل شده است که معاطات افاده ملکیت می کند. شیخ علاوه بر اینکه ادله قول مشهور را پاسخ می دهد، این قول را می پذیرد و ادله ای برای آن بیان می کند:
🔸آیه احل الله البیع: حلیت در این آیه به معنای صحت است و دلالت بر صحت بیع دارد. از انجایی که این آیه به معنای عرفی آن حمل می شود و معاطات نیز عرفا بیع است، در نتیجه بر اساس این آیه، معاطات صحیح است و در نتیجه افاده ملک می کند.
🔸سیره مستمره: ایشان یکبار این دلیل را در ابتدا بیان می دارند و سپس آن را رد می کنند. اما در نهایت در جمع بندی ادله دوباره آن را در ضمن ادله قول به ملک ذکر می کنند.
🔸اجماع مرکب: به این صورت که می توان با برخی ادله صحت معاطات در هبه و اجاره را اثبات کرد و سپس بگوییم که در بین فقها یا برخی قائلند که معاطات مطلقا صحیح نیست و اینکه قائلند مطلقا صحیح است و تفاوتی بین هبه و صلح با بیع وجود ندارد.
🔸اجماع: محقق ثانی با تاویل بردن «اباحه» در کلمات فقها به «ملک متزلزل»، ادعای اجماع بر این قول را بیان می کنند.
▫️مرحوم شیخ در نهایت، بر اساس مبنای تراکم ظنون، در وزن کشی ادله قائلین به اباحه و ادله حصول ملک، ادله ملک را ترجیح می دهند و حصول ملک را می پذیرند.
✍️محسن ابراهیمی
#فقه #مکاسب
@almorsalaat
♨️مخالفت مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی با برخی تحولات در حوزه
🔹مرحوم آقا سيّد حسن تهامى كه از شاگردان خوب مرحوم ميرزا و همعرض و همقران با آقاى خويى و آقاى ميلانى و ملاى حسابىاى بود، مىگفت كه ما ده، دوازده نفر شديم كه اسم آقاى خويى و آقاى ميلانى و مرحوم آسيّد على مدد قاينى و خودش و چند نفر ديگر را مىآورد و بعد از اينكه مرحوم ميرزا فوت كرد، چند صباحى دور و بر مرحوم آسيّد ابو الحسن رفتيم و گفتيم كه ترتيبى به حوزه داده بشود؛ طلبهها از مسائل جديد مطلع بشوند و احياناً زبان خارجى بخوانند؛ آن وقتهايى بود كه تازه اين افكار اروپاييها راه افتاده بود و به همه جا مىآمد.
🔹ايشان مىگفتند كه جلسهى اول مرحوم سيّد از حرف ما استقبال كرد؛ اما جلسهى دوم كه براى نتيجهگيرى رفتيم، به نتيجه نرسيديم! ايشان مىگفتند كه بين بيرونى و اندرونىِ سيّد اتاق كوچكى بود كه اتاقِ نشستن خود ايشان بود؛ ديديم در باز شد و درحالىكه عبا روى دوشش نيست و دكمههاى قبايش را هم نبسته است پيدا بود كه براى نشستن نيامده بود وارد جمع ما شد؛ ما بلند شديم و احترام كرديم؛ گفت نه، من داخل نمىآيم؛ خواستم همين قدر بدانيد كه اين وجوهاتى كه من مىدهم، ملك شخصى من است؛ براى اينكه من قبلاً قرض مىكنم و شهريه را مىدهم؛ بعد كه وجوهات مىآيد، قرضم را ادا مىكنم؛ بنابراين آن وقتىكه اين شهريه داده مىشود، ملك شخصى من است كه داده مىشود و من راضى نيستم كه جز فقه و اصول، طلبه به كار ديگرى اشتغال داشته باشد و بخواهد شهريه بگيرد. اين را گفت و در را بست و رفت! حالا در اين فاصلهى يك هفته، ده روز چه كسى خدمت ايشان رفته بود و چه گفته بود، آدم نمىداند.
🔹اين قضيهى آسيّد ابو الحسن، زمانى است كه اوج نفوذ ماركسيسم در دنياست؛ همان زمانى است كه آشيخ جواد بلاغى در نجف به تنهايى مشغول رد افكار دهريون و مادّيون بود. بنده اطلاع دارم البته اطلاع شخصى نيست؛ ثبت شده است كه جوانان طلبهى نجف؛ كسانى كه حتّى از بيوت مهم اهل علم و از بيت صاحب جواهر و امثال اينها برخاسته بودند، به بغداد رفتند و براى سوسياليستها شعر گفتند!
🔹بر آسيّد ابوالحسن كه اشكالى وارد نيست او فقيه و مجتهدى بود كه تكليفش را مىدانست و برطبق تكليفش عمل مىكرد؛ اشكال شرعى بر او وارد نيست اشكال بر مجراى امور بود؛ امور اينطورى جريان پيدا كرده بود. بله، امروز واقعاً هيچ عذرى پذيرفته نيست.
📚رهبر معظم انقلاب 1370/12/2
#کلام_ولی #حوزه_علمیه #تحول
@almorsalaat
#درخواست_همکاری در تهیه جزوه مکتوب #طلبه_موفق
با سلام خدمت همراهان گرامی
همانگونه که مستحضرید یکی از مباحثی را که استاد در جلسات مختلف در سالهای گذشته تبیین کرده اند، مباحث #روش_تحصیل و #برنامه_ریزی است.
مباحث ایشان بحمدلله تابحال کارآمد بوده و بنده و خیلی از دوستان دیگر، آنها را تجربه کرده و مفید دانسته اند و میتواند در تعمیق و تسریع آموزش مطالب حوزوی و تدبیر زندگی طلبگی به میزان قابل توجهی موثر باشد.
در کانال المرسلات سعی شده که صوت این بیانات تنظیم شود و تحت عنوان #طلبه_موفق ارائه شده است.
اما صوت مشکلات خود را دارد. برخی صوت ها کیفیت خوبی ندارد. برخی از مطالب تکراری است. همچنین صوتی بودن مطالب مرور کردن آنها را با سختی مواجه می کند.
قصد داریم که این صوت ها را #پیاده و #تنظیم و سپس به صورت یک جزوه در اختیار شما قرار دهیم.
دوستانی که مایلند در این امر خیر #مشارکت کنند، هر مقدار که میتوانند به آدرس زیر #واریز کنند.
👇👇
https://idpay.ir/almorsalaat
همچنین اگر دوستانی همه یا برخی از این صوت ها را پیاده کرده اند، در اختیار ما قرار دهند که هزینه اضافی انجام نشود.
ممنون از شما.
محسن ابراهیمی @ebrahimi845
@almorsalaat
📝#نگاهی_به_دریا| لزوم تحصیل عرفان و معنویات اسلام در بیان حضرت امام
🎙استاد علی فرحانی
◽️یکی از مسائلی که حضرت امام بسیار بر روی آن تاکید دارند معنویات اسلامی بلکه عرفان اسلامی است. حضرت امام بارها در عبارات مختلف خود اعم از نوشتارها و دیدارها تاکید میکنند که هدف نهایی همان عرفان اسلامی است، همان وصول انسان به لقاءالله است.
◽️ایشان در تیرماه 1366 در جلسه ای که با اعضای مجلس خبرگان داشته اند تصریح می کنند:
◽️«عرض من اين است كه تمام تشكيلاتى كه در اسلام از صدر اسلام تا حالا بوده است، و تمام چيزهايى كه انبيا از صدر خلقت تا حالا داشتند و اولياى اسلام تا آخر دارند، #معنويات_اسلام است، #عرفان_اسلام است، معرفت اسلام است، در رأس همه امور اين معنويات واقع است.»
◽️ایشان بار دیگر در نامه به گورباچف، بر اهمیت و لزوم تحصیل معارف اسلامی تاکید کرده و می فرمایند:
◽️«ديگر شما را خسته نمىكنم و از كتب عرفا و بخصوص محيى الدين ابن عربى نام نمىبرم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى قم گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر ز موى #منازل_معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد.»
◽️از این رو حضرت امام حتی علوم متعارفه را تنها وسیله ای در این راه می بینند. و در چهل حدیث می فرمایند اگرچه علم به تنهایی فایده ای ندارد اما حق این است که همین علوم بذر مشاهدات است و وسیله ای برای شروع سیر استکمال انسانی است از این رو انسان باید وارد حجاب اصطلاحات و علوم بشود تا آنها را فرا گرفته و بعد با ارتیاضات علمی و عملی بتواند این حجاب را خرق کرده و مراتب بالاتری از کمال را کسب کند.
◽️از همین جا است که باید گفت اگرچه الاسلام هو الحکومه و بسط عدالت در جامعه بشری مطلوب اسلام است اما هدف نهایی نیست. لذا امام می فرمایند با اینکه مطلوب نهضت اسلامی و انقلاب، برقراری عدالت است اما هدف نهایی فراهم کردن شرائط برای وصول انسان ها به لقاءالله است.
◽️ایشان در همان دیدار سال 66 بر این مطلب صحه گذاشته و می فرمایند: «تشكيل حكومت براى همين است، البته اقامه عدل است، لكن غايت نهايى معرفى خداست و عرفان اسلام.»
◽️جالب اینکه تحصیل معارف، ثمرات اجتماعی قابل توجهی هم دارد. یکی از ثمرات اجتماعی آن از بین رفتن اختلافات اساسی در جامعه است، امام در این رابطه می فرمایند:
◽️«از اين جهت، ما بايد عمده توجهمان به عرفان اسلامى باشد ... اگر انسان معارف اسلامى را داشته باشد و حقيقتاً مؤمن به معارف اسلامى باشد، ديگر اختلاف پيدا نخواهد شد بين دستجات؛ اختلاف اساسى. البته اختلاف رأيى هست، اما اختلاف اساسى كه بخواهد اين دسته، دسته ديگر را محكوم كند يا فرض كنيد كه توهين كند آن دسته، دسته ديگر را، اين براى اين است كه ما ضعيفيم در ايمان.»
❇️البته باید توجه داشت که در نگاه حضرت امام، تثلیثی به نام حقیقت و طریقت و شریعت وجود ندارد یعنی در نگاه ایشان و همچنین مرحوم علامه، حقیقت عین طریقت است و هر دوی آنها عین شریعت اند به همین خاطر هم مرحوم امام و هم مرحوم علامه هیچ گاه از دستورات شرع دست نکشیده بلکه تنها راه لقاءالله را #تعبد به شارع مقدس می دانند. از این رو عرفان در نگاه حضرت امام نه تنها هیچ تضاد و تقابلی با شرع ندارد بلکه کاملا منطبق بر آن است.
◽️یکی از سوالات قدیمی که هنوز خیلی ها جواب قانع کننده ای برای آن ندارند مساله چگونی جمع کردن بین تکالیف اجتماعی و وصول به لقاءالله و کمالات است. یعنی هنوز در خیلی از اذهان دوگانه تکلیف و مقامات عرفانی وجود دارد این در حالی است که امام رضوان الله علیه در نظام فکری خود به زیبایی این مساله را حل کرده است.
◽️امام با همین عرفان و با همین معنویت توانست تحولاتی را رقم بزند که توسط هیچ یک از اجلاء عرفاء قبل از ایشان محقق نشده بود. ایشان توانست با همین نگاه طریق شهادت را ترسیم کند و آن همه انسان هایی که طالب حق بودند را به مقامی برساند که در وصف ان گفته شده است: الشهید #ینظر_الی_وجه_الله.
✅غرض این است که باید عرفان امام شناخته شود بلکه به طور کلی باید اسلام از نگاه امام شناخته شود که البته ثمرات شناخت این نگاه بسیار بوده و برکات زیادی را به دنبال دارد. رزقنا الله و ایاکم!
✍تقریر از: احسان چینیپرداز
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد
#نگاهی_به_دریا #عرفان
@almorsalaat
🔈صوت بیانات استاد👇👇
044-erfan-ghayate-tashkile-hokoomat.mp3
3.77M
🔊#نگاهی_به_دریا| لزوم تحصیل عرفان و معنویات اسلام در بیان حضرت امام
🎙استاد علی فرحانی
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد
#نگاهی_به_دریا #عرفان
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
💢 متن پیاده شده صوت های اصول فقه مظفر (ره)
🔰استاد علی فرحانی
💠محدوده: از ابتدای کتاب تا ابتدای اجتماع امر و نهی
🔴 این جزوه پیاده شده صوت های اصول مظفر استاد علی فرحانی است که در سال 87-88 در مدرسه علمیه حقانی تدریس شده است. این جزوه توسط کانال صدا (@soda96) تهیه و ارائه شده است.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
⬇️لینک دانلود #متن 👇
https://b2n.ir/matne-osul-fegh-1
⬇️لینک دانلود #صوت 👇
http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/osulefiqh-mozafar/osul2-haghani-87-88/
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #اصول
@almorsalaat
#حوزه_علمیه| اشکال نظام حوزه در آموزش ادبیات و علم اصول
🌀 در حوزههای علوم دینی، #ادبیات عرب خوانده میشود اما با متد غلطی. نتیجتاً طلاب علوم دینی پس از سالها تحصیل ادبیات عرب با آنکه قواعد زبان عرب را یاد میگیرند خود زبان عرب را یاد نمیگیرند، نه میتوانند با آن تکلم کنند و نه میتوانند از عربی فصیح استفاده کنند یا به عربی فصیح بنویسند.
🌀افراط در مباحثه و شیوع علم #اصول در عین این که یک نوع قدرت و هوشیاری در اندیشه طلاب ایجاد میکند، یک نقص دارد و آن این است که طرز تفکر طلاب را از واقعبینی در مسائل اجتماعی دور میکند و به واسطه این که حتی منطق تعقلی ارسطویی نیز به قدر کافی تحصیل و تدریس نمیشود، روش فکری طلاب بیشتر جنبه جدلی و بحثی دارد، و این بزرگترین عاملی است که سبب میشود طلاب در مسائل اجتماعی واقعبینی نداشته باشند.
📚شهید آیتالله مطهری، ده گفتار، ص۲۹۳
#اندیشه_مطهر #ادبیات_کاربردی #اصول_فقه
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♦️#تدریس| الموجز فی اصول الفقه
🎙استاد علی فرحانی
🌀تدریس این کتاب از بهترین و پرمحتواترین تدریسهای استاد محسوب می شود. به نحوی که بعضا برخی از طلاب درس خارج این صوت را استماع کرده و بهره برده اند.
🌀کسانی که میخواهند سیر درسی خود را با استاد علی فرحانی شروع کنند، پس از استماع مجموعه طلبه موفق، خوب است که این جلسات را کار کنند.
📝معرفی تدریس الموجز
🔊لینک دانلود صوت جلسات
📖لینک دانلود متن پیاده شده جلسات
#پای_درس_استاد #اصول
@almorsalaat
المرسلات
#متن_تدریس های استاد علی فرحانی 💠 تدریس الموجز eitaa.com/almorsalaat/3959 💠تدریس اصول فقه پایه۵ ei
باسلام
دوستانی که متن پیاده شده تدریس های استاد را تهیه می کنند، توجه داشته باشند که مطالعه متن ها به تنهایی کافی نیست. چون متن ها خام هستند و ویرایش نشده اند. لذا در برخی موارد فهم مطلب مشکل می شود.
اما اگر متن ها همراه با استماع صوت مطالعه شوند، هم سرعت را بالا می برند و هم اینکه جهت مرور مطالب و تقریرنویسی بسیار مناسب هستند.
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری: « سلام خدا بر تو ای اباعبدالله»
✅حضرت آیتالله بهجت:
🔸«السَّلَامُ مِنَ اللَّه عَلَیْکَ یَا ابَاعَبْدِالله؛ سلام خدا بر تو ای اباعبدالله!» یعنی چه؟
اینطور تعبیرات زیاد است؛ «سَلَامٌ عَلَى آلِ یَاسِین؛ سلام بر آل یاسین».
محل و مَحمل این عبارات چیست؟
🔸 یعنی مأذون هستم به اینکه «تحیّةالله» و «سلامالله» را بدهم به اباعبدالله علیهالسلام؛ [یعنی] میدانم خداوند راضی است که من تحیات او را بدهم به اباعبدالله علیهالسلام؛ نه اینکه [تحیت و سلام خدا را] بدهم به خودم و بعد، از جانب خودم تحیت کنم به اباعبدالله علیهالسلام؛ نهخیر!
اَظهَر(آشکارتر) در این عبارت این است که «تحیةالله» بهمنزلۀ «هبةالله» (هدیۀ الهی) و بهمنزلۀ «مواهبالله» است. من مأذون هستم که مواهب الهیه را به مقربین درگاه خدا بدهم. پس باید یک یکی موارد را نگاه کنیم ببینیم اظهر در محملش چیست؟
@bahjat_ir
@almorsalaat
#معرفی_تدریس| بدائه النحو
🎙مدرس: محسن ابراهیمی @ebrahimi845
📌تدریس این کتاب به صورت مجازی از روز شنبه 1400/6/27 آغاز و صوت آن در کانال دروس مجازی المرسلات بارگذاری خواهد شد👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#ادبیات_کاربردی #مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
ما هم سربازیم!
در عملیات مسلم بن عقیل #شهید_همت دچار خونریزی معده شد و مدام خون بالا میآورد. بهناچار منطقهی نظامی را ترک کرد و چند نفر همراه با او به بیمارستان اسلامآباد غرب رفتیم. جلوی در بیمارستان بهدلیل ازدیاد بیماران و مراجعان ما را راه نمیدادند. یکی از همراهان به دهانش آمد که سردار را معرفی کند و با تشر به مسؤولی که راهمان نمیداد بگوید میدانید چه کسی را در این بحبوحه جنگ جلوی در بیمارستان معطل کردهاید... که همت جلوی او را گرفت و به آن مسؤولی که جلوی ما را گرفته بود، گفت: ما هم سربازیم برادر. از منطقه آمدیم. مثل همهی بیمارها. ببین جایی برایمان پیدا میشود؟ بعد از چند ساعت معطلی، بالاخره تختی در بخش عمومی اورژانس بیمارستان به همت دادند. وضعیت از نظر اصول نظامی اصلا مساعد نبود. بیم ترور شدن حاج همت را داشتیم. ایشان از ما میخواست او را روی تخت بیمارستان در اورژانس عمومی کنار دهها بیمار دیگر رها کنیم و برویم. هر چه کردیم نتوانستیم ایشان را قانع کنیم که خود را به مسؤولان بیمارستان معرفی کند و از آنها بخواهد یک اتاق خصوصی در اختیارش بگذارند. هر بار که این درخواست را تکرار میکردیم شهید همت میگفت: ما هم سربازیم.☝️
👤 راوی: سرتیپ امیر رزاقزاده؛ از همراهان و همرزمان شهید همت
📰 منبع: روزنامه جامجم 99/11/07
#جنگ_انسان_ساز #شهادت
@ketabjan_com
@almorsalaat
🌀گروه هم اندیشی طلبگی المرسلات
♦️شما نیز میتوانید در این گروه عضو شوید و در مباحث طلبگی شرکت کنید.
⬇️لینک عضویت گروه
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
@almorsalaat
02- جایگاه و ارزش انواع جهان بینی.pdf
521.2K
📝#متن_گفتار| جایگاه و ارزش انواع جهان بینی
🎙استاد علی فرحانی
🌀متن تنظیم شده برخی جلسات درسی استاد
#فلسفه #حکمت #پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
#اصول| #مجموعه_جلسات اصولِ #فقه_فرهنگ
🎙استاد علی فرحانی
🔸14 جلسه
📌این جلسات در تابستان 1400 در مرکز جامع ولی امر در قم با موضوع اصول #فقه_فرهنگ برگزار شد. از آنجایی که تبیین این مباحث با تکیه بر نظریات امام خمینی (ره) بوده است، این مجموعه جلسات در کنار مجموعه جلسات امتیازات نظام اجتهادی امام خمینی (ره) eitaa.com/almorsalaat/3856 جهت آشنایی با نظام اصولی ایشان توصیه می شود.
⬇️لینک دانلود جلسات👇👇
https://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/osul-fegh-farhang-1400-markaze-jamee-vali-amr-ayatollah-araki/
#پای_درس_استاد #در_مدرسه_امام_خمینی #فقه #اصول #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat