#علوم_انسانی_اسلامی
#کلام_ولی
📌ابواب عملی فقه را یک بار دیگر باید شروع به استنباط کنیم/ باید باب مستقلی به نام «سیاسات» داشته باشیم و برای آن اصالت قائل شویم
🔰مقام معظم رهبری
💢در زمینه ی تعلیم و تعلم چطور؟ اداره ی دانشگاه ها چطور؟آموزش علوم گوناگون چطور؟
1⃣این فنون گوناگون را چقدر درس بدهیم؟
2⃣چون از بیت المال داریم خرج میکنیم که این دانشگاه را اداره می کنیم. آیا جایز است ما این را صرف و خرج کنیم به علومی که مثلا شبهه است. احتمال هست که اینها مفید نباشد یا استفاده ی حرام از آنها مثلا بشود.
3⃣در دانشگاه ها روش اداره ی دانشگاه ها و حکومت اخلاقیات و رسوم و عادات در دانشگاه ها به چه شکل باید باشد؟ اسلام حکمی ندارد در این باب؟
5⃣در باب جنگ با کی جنگ را شروع کنیم؟ با کی شروع نکنیم؟
6⃣اگر شروع کردند تا چه حد باید جواب بدهیم؟
💢خب، شما ملاحظه کنید در فقه خودمان، علمای بزرگ ما که واقعا بعضی از آنها از لحاظ فکری نابغه اند، آدم وقتی نگاه میکند، آن دقت های فکری ای را که مثلا شیخ انصاری یا محقق قمی یا صاحب ریاض و دیگران در کتاب هایشان دارند، آدم حیرت می کند. این چه مغزی بوده، این مغز و این فکر در مسائلی که وارد شده تا گاو و ماهی[کنایه از راه دور] پیش رفته، تمام جزئیات را در مسئله، این عالم پیدا کرده.
💢خب شما همین فروع علم اجمالی را نگاه کنید. در علم اجمالی دارد که یک خلل در این نماز به وجود آمده، نمی داند که در فلان رکعت است یا فلان رکعت، در رکن است یا در غیر رکن است، در این نماز است یا در نماز قبلی است و همینطور و همین طور. صد فرع، فروع علم اجمالی است. مدام نشسته این عالم، فکر کرده، یک فرضی را تصور کرده و فرموله کرده، حکمش را طبق فرمول های مشخص فقهی پیدا کرده است.
💢اگر ما بخواهیم مسائل مربوط به #سیاست_خارجی، به #سیاست_زراعی، به #سیاست_صنعتی، به #سیاست_اقتصادی در داخل کشور، در خارج از کشور، #سیاست_نظامی، #سیاست_اداری، #سیاست_فرهنگی و تعلیم و تربیت و غیره و غیره، اگر بخواهیم درباره ی همه این ها اینجور دقت بکنیم، که باید هم بکنیم، شما ببینید چقدر کار لازم است.
💢لذاست بنده عرض میکنم، ما باید #ابواب_عملی_فقه را که مربوط به #اداره_زندگی_مردم است، یکبار دیگر شروع کنیم، اینها را بحث کنیم و استنباط کنیم. چه ابواب معاملات را، چه ابواب سیاسات را.
💢اصلا سیاسات را در اسلام، ما باید بابش را باز کنیم. امر به معروف ، نهی از منکر، جهاد، حکومت اسلامی که همان مسئله ی ولایت است و بعضی دیگر از این چیزها را اسمش را می گذاریم ابواب سیاسات؛ عبادات، معاملات، سیاسات. و ابواب سیاسات را برایش اصالت قائل بشویم و بحث کنیم و در بیاوریم.
📚گزیده بیانات 4/1/1365
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌علت عدم جریان معاطات در نکاح و طلاق/لزوم صیغه و لفظ در نکاح ناشی از #اجماع و #تسالم_اصحاب و نیز سائر ادله لفظیه است
🔰محقق خوئی رضوان الله علیه
💢وبما بيّنا ظهر فساد توجيه عدم جريان المعاطاة في النكاح بتقوّم مفهومه باللفظ، إذ لا فرق بينه وبين سائر العقود من هذه الجهة، كما ظهر فساد توجيه المحقّق النائيني من أنّ النكاح والسفاح متقابلان، فإنّ الوطء قبل إيجاد علقة الزوجية يكون مصداقاً للزنا، فكيف يتحقّق به مضادّه وهو النكاح، إذ فيه:
1⃣ أوّلاً: أنّه أخصّ من المدّعى، لأنّه إنّما يقتضي عدم تحقّق النكاح بخصوص الوطء ولا يقتضي عدم تحقّقه بسائر الأفعال، وقد ذكرنا أنّ المراد بالمعاطاة هو العقد المنشأ بالفعل مطلقاً ولم نعتبر فيها فعلاً خاصّاً، فيمكن إبراز النكاح بفعل آخر غير الوطء من إشارة أو كتابة أو نحوهما.
2⃣وثانياً: أنّ تقابل النكاح والسفاح ليس من جهة اعتبار اللفظ في مفهوم النكاح، وإنّما هو من جهة أنّ النكاح عبارة عن الوطء عن استحقاق شرعي باختلاف الشرائع والسفاح عبارة عن الوطء بغير استحقاق، ومن الظاهر أنّ الوطء المبرز لاعتبار العلقة الزوجية ليس وطئاً عن غير استحقاق، فلا يكون مصداقاً للزنا.
💢هذا كلّه مع قطع النظر عن الأدلّة الشرعية وأمّا بحسب الأدلّة الشرعية فظاهر قوله تعالى: «إِلاّٰ عَلىٰ أَزْوٰاجِهِمْ» عرفاً اختصاص حلّ الوطء بما إذا تأخّر عن الزوجية إلّاأنّ هذا حكم شرعي لا ربط له بمعقولية تحقّق النكاح بالوطء.
💢والحاصل أنّه من حيث القاعدة لا فرق بين النكاح وغيره من العقود، إلّا أنّه يستفاد اعتبار اللفظ فيه من #الاجماع و #تسالم_الأصحاب، ومن قوله (عليه السلام) في نكاح المتعة «فإذا قالت نعم فأنت أولى الناس بها» فإنّ مقتضاه اعتبار خصوص هذا اللفظ، وقد رفعنا اليد عن الخصوصية للقطع بعدم اعتبارها، وأمّا أصل اللفظ فلا وجه لنفي اعتباره، هذا كلّه في النكاح.
📚موسوعه محقق خوئی. جلد 36. ص 154
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
☀️ اعمال شب نیمه شعبان
✅شب #نیمه_شعبان از با عظمت ترین شبهای تمام سال است که گاهی به عنوان یکی از لیالی قدر نیز معرفی می شود. این شب اعمال بسیار زیادی دارد برخی از این اعمال بر اساس کتاب شریف اقبال در ادامه می آید:
ادعیه و زیارات:
🔺 قرائت دعای کمیل
🔺قرائت دعای «اللهم بحق لیلتنا هذه و مولودها ...» (اقبال الاعمال)
🔺زیارت مخصوص حضرت سید الشهداء (ع) در نیمه شعبان
نمازها:
🔅4رکعت (بین مغرب و عشاء)
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (10) در روایت دیگر: توحید (11)
👈بعدازنماز: یا رب اغفر لنا (10) + یا رب ارحمنا (10) + یا رب تب علینا (10) + توحید (21) + بگوید: سبحان الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء و هو علی کل شیء قدیر (10)
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (100)
👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ رَبِّ لَا تُبَدِّلِ اسْمِي وَ لَا تُغَيِّرْ جِسْمِي رَبِّ لَا تُجْهِدْ بَلَائِي رَبِّ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ فِيكَ و بعد هر دعایی دوست داشتی انجام بده.
🔅2رکعت (پس از نماز عشاء)
🔺رکعت اول:حمد(1)+کافرون(1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+توحید(1)
👈بعدازنماز:سبحان الله (33) + الحمدلله (33) + الله اکبر (34) + دعای مذکور در اقبال (ج 3 ص 315) + در سجده: یا ربُّ (۲۰) یا الله (7) + لا حول و لا قوه الا بالله (7) ما شاء الله لا قوه الا بالله (7) + لا قوه الا بالله (10) + صلوات + درخواست حاجت از پروردگار (این سجده به دو روایت دیگر نیز با قدری تفاوت در اقبال نقل شده است)+ دعای «الهی تعرض لک فی هذا اللیل ...»
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (250) (در برخی روایات 50 توحید هم پذیرفته شده)
👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذابِكَ خائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ، رَبِّ لٰا تُبَدِّلْ اسْمِي، رَبِّ لٰا تُغَيِّرْ جِسْمِي، وَ لٰا تُجْهِدْ بَلائِي، وَ لٰا تُشْمِتْ بِي أَعْدائِي، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَ أَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذابِكَ.وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا أَنْتَ، جَلَّ ثَناؤُكَ لٰا احْصِي مِدْحَتَكَ وَ لٰا الثَّناءَ عَلَيْكَ، أَنْتَ كَما أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما يَقُولُ الْقائِلُونَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذٰا وَ كَذا. (در روایت دیگر در اقبال دعای دیگر هم آمده است ج 3 ص 319)
🔅100 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)
👈بعدازنماز: آیت الکرسی (10) + حمد (10) + سبحان الله (100)
🔅2 رکعت (بعد از نماز عشاء) (این عمل در واقع سه نماز هم پیوسته است):
🔺رکعت اول:حمد(1)+سه آیه اول سوره بقره (1) + آیت الکرسی (1) + سه آیه آخر سوره بقره (1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس (7) + فلق (7) + توحید (7)
👈 بعد از سلام نماز: 4 رکعت:
🔺رکعت اول: حمد (1) + یاسین (1)
🔺رکعت دوم: حمد (1) + دخان (1)
🔺رکعت سوم: حمد (1) + سجده (1)
🔺رکعت چهارم: حمد (1) + ملک (1)
👈 بعد از سلام نماز: 100 رکعت:
🔺هر رکعت: حمد (1) + توحید (10)
پیامبر می فرماید: اگر بعد از این نماز دعا کند مرا در آن شب ببیند، می بیند.
🔅نماز مخصوص نیمه شعبان در کربلا ( اقبال ج 3 ص 347)
🔸 میلاد حجه بن الحسن العسکری سلام الله علیه بر تمام مومنان و آزادگان مبارک باشد🔸
#نیمه_شعبان
@ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙#طلبه_موفق| هیچ وقت کتابی را برای یاد گرفتن درس ندادم/ اساسا تدریس نباید برای یادگرفتن استاد باشد/ تدریس، یک وظیفه است و نباید با تحصیل اشتباه گرفته شود/ تحصیل نباید متوقف بر تدریس باشد
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این جلسه به مناسبت سوال یکی از طلاب در مورد لزوم تدریس، نکات مهمی را بیان کردند حتما بشنوید.
📚گزیده تدریس کتاب الفائق. مدرسه امیرالمومنین. 9/12/1401
#طلبه_موفق
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📸 رهبر انقلاب: دفاع مقدّس موجب شد که هرکدام از جوانان معمولی و عادی ما که در این بوتهی آزمایش، بیشتر حرکت کردند و پیشرفت کردند، در مقامات انسانی و علوّ مرتبهی انسانی بالاتر بروند.
🔹️ این شخصیّتهای برجسته و مهم، همّتها، خرّازیها، شما خیال میکنید چگونه بودند؟ شهید همت که واقعاً یک #اسطوره است یا شهید خرّازی که یک اسطوره است، جوانهای معمولی بودند؛ جنگ بود که اینها را تبدیل کرد به این شخصیّتهای برجسته و بزرگ و حقیقتاً ماندگار. ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
🌷 ۱۷ اسفند؛ سالروز شهادت شهید محمد ابراهیم همت
🗓 عکس: حضور بر یادمان #شهید_همت؛ گلزار شهدای بهشت زهرا. بهمنماه۱۳۹۴
💻 Farsi.Khamenei.ir
#شهید
#ایام_راهیان_نور
📌شهید نظر میکند به وجه الله/ انسان بزرگترین حجاب خودش است
🔰امام خمینی (ره)
✳️در روايتى از رسول اكرم- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- نقل شده است كه براى #شهيد هفت خصلت است كه اوّلى آن عبارت است از اينكه اول قطرهاى كه از خون او به زمين بريزد تمام گناهانى كه كرده است آمرزيده مى شود.
✳️ آخرين خصلتى است كه مى فرمايد (و مهمترین نیز هست) مى فرمايند كه- به حسب اين روايت- كه #شهيد_نظر_میكند_به_وجه_اللَّه و اين نظر به وجه اللَّه راحت است براى هر نبى و هر شهيد.
❇️ شايد نكته اين باشد كه حجاب هايى كه بين ما و حق تعالى هست و وجه اللَّه است و تجليات حق تعالى هست، تمام اين حجابها منتهى مى شوند به حجاب خود انسان.
❇️#انسان_خودش_حجاب_بزرگى_است كه همه حجابهايى كه هست، چه آن حجابهايى كه از ظلمت باشند و آن حجابهايى كه از نور باشند منتهى مى شود به اينكه حجابى كه خود انسان است.
ما خودمان حجاب هستيم بين خودمان و وجه اللَّه و اگر كسى فى سبيل اللَّه و در راه خدا اين حجاب را شكست، و آنچه كه داشت كه عبارت از حيات خودش بود تقديم كرد، اين مبدأ همه حجابها را شكسته است، (چون)خود را شكسته است، خودبينى و شخصيت خودش را شكسته است و تقديم كرده است.
✳️ چون براى خدا جهاد كرده است و براى خدا دفاع كرده است از كشور خدا و از آئين الهى و هر چه داشته است در طبق اخلاص گذاشته و تقديم كرده است، اين حجاب شكسته مى شود.
✳️شهدا، شهدايى كه خداى تبارك و تعالى و در سبيل خداى تبارك و تعالى و راه خداى تبارك و تعالى جان خودشان را تقديم مى كنند، و آنچه كه در دستشان است و بالاترين چيزى است كه آنها دارند تقديم خدا مى كنند، در عوض خداى تبارك و تعالى اين حجاب كه برداشته شد، جلوه مى كند براى آنها، تجلى مى كند براى آنها.
✳️چنانچه براى انبيا هم، چون همه چيز را در راه خدا مى خواهند، و آنها خودى را نمى بينند و خود را از خدا مى بينند، و براى خودشان شخصيتى قائل نيستند، حيثيتى قائل نيستند در مقابل حق تعالى. آنها هم حجاب را برمى دارند.
#در_مدرسه_امام_خمینی
#اخلاق_و_عرفان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊#دفاع_مقدس| عرفان دفاع مقدس، شهید آوینی ها لازم دارد/ خاطرات استاد از أیام راهیان نور و مناطق عملیاتی و عظمت شهداء رضوان الله علیهم
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس کفایه. موسسه امیرالمومنین. 16/12/1401
#راهیان_نور #شهداء
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️وصایای عارفانه
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۰/۸/۱
❇️یک جوان #شانزده هفده سالهی مجاهد فی سبیلالله در آن سالهای استثنائی جنگ واقعاً یک برقی بود که در تاریخ زد و تمام شد و آن آثار عظیمی داشت. یک جوان می نشست یک #وصیت مینوشت که وقتی من این وصیتنامهها را میدیدم مثل اینکه یک #عارف بزرگ آنرا نوشته، گاهی که ما این کتابها و این نوشتههای بزرگ عرفا را نگاه میکردیم رنگ و بوی سخن این شهداء رنگ و بوی سخن آن #عرفای_واصل را داشت، در حالی که من یقین دارم اینها اسم آن کتابها را هم نشنیدهاند و آن مطالب را از زبان هیچکس نشنیدند، بلکه جوشش درون خود اوست و شکوفایی آن گل وجود بنیآدم و آن حقیقت انسانیت است که با ایثار تحقق پیدا میکند.
❇️ من وقتی به این خاطرات نگاه میکردم، میدیدم از روزی که مثلاً از تهران رفته و شروع به نوشتن خاطرات کرده، اول یک آدم عادی است، منتها احساسات او را کشیده به طرف جبهه و از خاطرهاش میشود فهمید ۱۰، ۲۰ روز به شب عملیات مانده ناگهان عوض شده و اصلاً در لحن کلام، و نوشتن یک نوری و یک تپشی وجود دارد که این همان ایثار است. یعنی خودش را آماده کرده و دارد میرود جلو و میدرخشد.
#کلام_ولی #شهداء
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌تفاوت معجزات فعلی و قولی/ قرآن، سرسلسله معجزات قولی است/ معجزات فعلی متناسب با عوام و معجزات قولی متناسب با خواص است
🔰علامه حسن زاده (ره)
💢معجزات قولى علوم و معارف و حقائقى است كه به تعبير حضرت وصى عليه السلام در خطبه اشباح نهج البلاغه از ملائكه اهل امانت وحى از حظائر قدس ملكوت بر مرسلين نازل شده است #سر_سلسله_معجزات_قولى , قرآن مجيد است و معارف صادر از اهل بيت عصمت و وحى و منطق صواب و فصل خطاب , چون نهج البلاغه و صحيفه سجاديه و جوامع روائى , تالى آن و مرتبه نازله آنند هر چند كه #بيانگر_اسرار و بطون و تاويلات قرآنند
💢معجزات فعلى موقت و محدود به زمان و مكان و خلق الساعه و زود گذرند , و بعد از وقوع فقط عنوان تاريخى و سمت خبرى دارند ,به خلاف معجزات قولى كه در همه اعصار معجزه اند و براى هميشه باقى و برقرار
💢#معجزات_فعلى براى #عوام است كه با #محسوسات آشنايند و با آنها الفت گرفته اند و خو كرده اند و پاى بند نشات طبيعت اند و به ماوراى آن سفرى نكرده اند , اين فريق بايد با حواس ادراك كنند و به خصوص بايد با چشم به بينند تا باورشان آيد
💢اينان از نيل به بهجت و وصول به لذت روحى و سير در #ديار_فسيح_معقولات و مرسلات بى بهره اند و حتى عبادات را به اميد حور و قصور خيال قاصرشان انجام مى دهند و از ذوق عبادت احرار و عشاق ناكام اند و بالاخره عوام اند خواه در صنايع و حرف مادى ورزيده باشند و خواه نباشند
💢امير ( ع ) فرمود :
ان قوما عبدوا الله رغبه فتلك عباده التجار , و ان قوما عبدوا الله رهبه فتلك عباده العبيد , و ان قوما عبدوا الله شكرا فتلك عباده الاحرار
💢خواص را كه قوه عاقله و متفكره پيكر مدينه فاضله انسانى اند علوم و معارف بكار آيد اين طايفه, معجزات قولى را كه مائده هاى آسمانى و مادبه هاى روحانى اند طلب كنند , نكته سنج و زبان فهم و گوهر شناسند و مى دانند كه #كالاى_علم كجائى و چگونه كالائى است
💢 و به تعبير خواجه در شرح اشارات :
الخواص للقوليه اطوع و العوام للفعليه اطوع
💢اصولا انسان با حفظ موضوع و عنوان انسان , همان علوم و معارف و شوق و عشق به آنها و اعمال صالحه و اخلاق حسنه است , و گرنه سرمايه مادى خاك است كه بر باد است چه خود طفل خاكباز است كه التراب ربيع الصبيان، عاقل مستسقى آب حيات كمال مطلق است چنانكه عارف محو در مطالعه جمال حق.
📚وحدت از دیدگاه عارف و حکیم. ص 21
#کلام_بزرگان
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊#فقه| در نظام اجتهادی شیخ اعظم، علامه حلی و محقق کرکی و شهید ثانی جایگاه بسیار مهمی در وثوق شیخ به حجت دارند/ اختلافات جدی شیخ اعظم با صاحب جواهر در فقه/ جایگاه مهم صاحب جواهر در نظام برخی بزرگان همچون آیت الله بهجت/ در نظام اجتهادی حضرت امام، #محقق_حلی(صاحب شرایع) جایگاه بسیار مهمی دارد/ در نظام اجتهادی مقام معظم رهبری، #حاج_آقا_رضا_همدانی این چنین جایگاهی دارد.
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس مکاسب. جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 94.
#فقه #مکاسب
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌پیشروان حقیقی روشنفکری در حوزه علمیه
📌توصیف فضای حوزه علمیه در ۲۰سال قبل از انقلاب
🔰رهبر معظم انقلاب ۶۴/۹/۲۶
🔅بنده از وقتی رفتم قم ... سال سیوهفت، من تازه از مشهد رفته بودم ... آن روزها هنوز مبارزهی سیاسی قوی و عمیقی در حوزه نبود. و انقلاب و نهضت روحانیت هنوز شروع نشده بود، اما مبارزهی برای گسترش فکر اسلامی و مبارزه برای پیدا کردن مفاهیم جدید در اسلام وجود داشت.
🔅مبارزه بود، این هم یک مبارزه بود. چون یک عدهای با همین هم مخالفت میکردند، چه در داخل حوزهها و چه در بیرون از حوزهها، واقعاً یکی از دشوارترین مبارزهها همین بود که اسلامشناسان، آگاهان به معارف الهی و قرآنی گفتگو کنند تا آفاق جدید زندگی را، تا جهاد را، تا سیاست را، تا جامعه را، تا نظام اجتماعی را، تا انسان را و زندگی انسان را در قرآن و در اسلام پیدا کنند. و این چیزی بود که آن روز متخصصین فرهنگ دین و معرفت دینی به آن اهتمام زیادی نداشتند.
🔅یک عدهای تلاش میکردند و این افکار جدیدی را که در دنیای اسلام مطرح شده بود، آنها را یاد بگیرند و در قرآن جستجو کنند. و روایح زندگیبخش قرآنی را درک کنند. یک عدهای با این مخالفت میکردند، هم در بیرون از حوزهها، آن درسهایی که با بیداری روحانیت و بیداری پرچمداران دین و فقه مخالف بودند، هم در داخل حوزهها، آن کسانی که دیدگاههای وسیعی آنچنانکه شایستهی معرفت اسلامی بود نداشتند.
🔅پیشروان این حرکت، همین عدهی معدودی بودند که اسم آنها در صدر سلسلهی شهدای انقلاب ما هم به صورت افتخارآمیزی ثبت و ضبط است. البته علمای بزرگ اسلام و آگاهان از معارف عمیق اسلامی هیچ وقت غافل از معارف انسانساز و جامعهساز و جهانساز اسلام نبودند. یعنی همان وقت ما در میان چهرههای بزرگ، روشنفکرترین روحانیون را مشاهده میکنیم. هم مرحوم آیتالله بروجردی یک روحانی روشنفکر و آگاه بود، هم در میان مؤلفین و محققین مرحوم علامهی طباطبائی یک چهرهی آشنا به مسائل جدید اسلامی بود و آگاه از مفاهیم نو اسلامی بود. و شاید از همهی اینها روشنبینتر و کیستر در مفاهیم و معارف اسلامی و آمیختهتر از لحاظ روحی و فکری با روح و محتوای انقلابی اسلام امام عزیزمان بود، که از دوران جوانی با نهضت اسلامی، با نهضت اجتماعی بر مبنای اسلامی خو گرفته بود، در این باره کتاب نوشته بود، برای این هدف والا تلاش کرده بود، برای تحقیق نظام حوزه با این هدف زحمت کشیده بود، و حتی ترکیب تمرکز ریاست حوزه به وسیلهی مرحوم آیتالله بروجردی را با دوستانشان داده بودند. اینها بود اما حقیقت اینکه جو و فضای عمومی حوزه اینجوری نبود.
🔅حوزهها علیرغم وجود یک چنین مشعلداران روشنگریها و روشنفکریهای اسلامی، در آن سطحی و حدی که مناسب زمان بود در زمینههای روشنفکری واقعاً نبودند.
🔅یک عدهای بودند افراد فاضل، مؤمن، روشنبین، آگاه، جوان، فعال، نترس، با محرومیتهای خاص حوزه بساز و از خیلی چیزها پرهیزنکن که خیلیها پرهیز میکردند. و اینها در حقیقت پیشروان حقیقی حرکت فکری جدید حوزهاند.
🔅این شهدای عزیزی که ما از اوّل انقلاب تا حالا داریم جزو اینهایند. مرحوم شهید مطهری از این جمله است، مرحوم شهید بهشتی، مرحوم شهید مفتح، مرحوم شهید باهنر، و شگفتا که پیشروترین عناصر روشنفکری انقلابی حوزهها اولین شهدای هنگام به ثمر رسیدن این انقلاب را هم تشکیل دادند و این نشانهی صداقت این دلها و زبانها و حقانیت این راه است.
#کلام_ولی #حوزه_علمیه
#علوم_انسانی_اسلامی #اندیشه_مطهر
#در_مدرسه_امام_خمینی #در_محضر_علامه
@almorsalaat
#معرفی_کنید
✅کانال #علمی_تخصصی علوم دینی از #مقدمات تا #اجتهاد (@almorsalaat)
1⃣منبع نشر آثار و دورس استاد علی فرحانی
2⃣طرح مباحث تخصصی #فقه، #اصول_فقه، #رجال، #فلسفه_اسلامی، #فلسفه_غرب، #منطق، #عرفان
2⃣تبیین عمیق و دقیق منظومه فکری حضرت امام، مقام معظم رهبری ، علامه طباطبایی، شهید مطهری
4⃣الگوی تولید علوم انسانی و تمام مباحث مرتبط به آن
4⃣#مشاوره_تحصیلی_مجازی
5⃣تبیین #مهارت_های_تحصیل_علم
💢کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌تفاوت #اخلاق با #عرفان/ شناخت عرفانی، مکانیزم بسیار عالی دارد/ اینها از معارف اسلام است
🔰شهید مطهری
🌀بعضى سؤال كردهاند كه مكانيزم شناختى را كه اهل عرفان منبعش را قلب و ابزارش را تزكيه نفس مىدانند بيان نكرديد، آيا واقعاً اين شناخت مكانيزم دارد يا به منزله رفع مانع كردن از شناختهاى ديگر است؟
🌀چون سؤال درست و معقولى است و به مطلب ما هم مىخورد جواب عرض مىكنم:
🌀مسأله تزكيه نفس دو نقش دارد: يك نقش اين است كه انسان اگر تزكيه نفس كند عقلش روشن بينتر مىشود. مثلًا اگر در يك سالن گرد و غبار باشد، بيشتر از چند متر جلوى پايمان را نمىتوانيم ببينيم، اگر بخواهيم ببينيم به نور و هوا احتياج داريم. يك اثر تزكيه نفس اين است كه فضا را براى عقل صافتر مىكند ولى نقش تزكيه نفس تنها اين نيست، خود قلب هم به انسان الهام مىكند.
🌀و اما پرسيدهاند مكانيزمش چيست؟ سؤال خوبى است. فقط به عنوان يادآورى نكتهاى را عرض مىكنم:
🌀يكى از مسائل بسيار ظريف و يك نوع روانشناسى بسيار عالى و لطيف، نوعى اخلاق به اصطلاح امروز ديناميك است كه عرفا اين نوع اخلاق را به نام «سير و سلوك» ذكر كردهاند و اين همان مكانيزمى است كه آقايان مىخواهند بدانند و فوقالعاده با ارزش است.
🌀از مسائلى كه فرنگيها در معارف شرقى فوقالعاده به آن اهميت مىدهند اين مسئله است، آنجا كه عرفا با يك نوع- به قول اقبال لاهورى- «تجربه درونى» (كه تعبيرى بسيار عالى است) مكانيزم پيشرفت كار قلب و دل را به عنوان «منازل و مراحل» بيان كردهاند.
🌀در اخلاق فلسفى، اخلاقى كه همه فيلسوفان گفتهاند، همين قدر گفته شده است كه براى انسان، ايثار فضيلت است ولى خودخواهى و استيثار رذيلت است؛ شجاعت، اخلاق ولى جبن و تهوّر ضد اخلاق است؛ سخاوت، خوب ولى بخل و اسراف بد است؛ صبر و خويشتندارى، خوب ولى جزع و فزع و بيتابى كردن بد است، و از اين قبيل مسائل.
🌀انسان يك كتاب اخلاق از كتب علماى اخلاق را كه بخواند مىبيند مجموعهاى از امور را توصيه و مجموعه ديگرى را منع كردهاند: آنها بد است و اينها خوب.
🌀آنگاه انسان خودش را مثل اتاقى مىبيند كه هيچ دكورى ندارد، در و ديوارش خالى محض است، ولى مقدار زيادى دكور و زينت آلات گذاشتهاند و مىگويند اگر مىخواهى اينجا مزيّن شود، اينها را نصب كن. فلاسفه چنين خيال كردهاند كه نفس و روح انسان موجودى است كه مجموعه اين فضائل بايد در آن وجود داشته باشد.
🌀ولى آنها (عرفا) گفتهاند مسأله اينطور نيست؛ تو مانند يك نهال در حال حركت و تحوّل هستى، دارى [مسيرى را] منزل بعد از منزل طى مىكنى؛ اگر مىخواهى مراحل انسانيت را طى كنى بايد از منزل اول شروع كنى و ده منزل را طى كنى (براى فواصل كمتر صد منزل مىگويند و براى فواصل نزديكتر هزار منزل).
🌀مثلًا اولين منزل تو «يقظه» (بيدارى و آگاهى) است، منزل دوم تو «توبه» است، منزل سوم «انابه» است، منزل چهارم «تفكر» و منزل پنجم «محاسبه» است.
🌀همين طور منزل به منزل بيان مىكنند و انسان را تا آنجايى كه خودشان معتقدند مىبرند .
🌀بنابراين در پاسخ به اين سؤال كه آيا [شناخت عرفانى] مكانيزمى دارد يا نه، بايد گفت: مكانيزم بسيار عالى دارد. اينها جزء نفايس و ذخاير معارف دنياى اسلام است. گو اينكه امروز يك اخاخ كردن و يك تف تف كردن در بين خود ما پيدا شده است، ولى فرنگيها اكنون قدر اينها را بهتر از ما مىدانند.
🌀اگر منازل عرفان را در نظر بگيريم، شناخت چند مرحلهاى است (ده مرحلهاى است و به يك حساب صد مرحلهاى و به حساب ديگر هزار مرحلهاى) ولى به يك حساب ديگر تك مرحلهاى است، چون همه از يك منبع يعنى «دل» برمىخيزد و منابع متعدد ندارد.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج13، ص: 391
#راه_مطهر
#شهید_مطهری
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
#فهرست مجموعه دروس، جلسات و سخنرانی های استاد علی فرحانی
💢دروس منطق
👈(المنطق، جمع بندی منطق، برهان و عرض ذاتی، برهان شفا)
eitaa.com/almorsalaat/1351
💢دروس فلسفه
👈(بدایه، نهایه، شواهد، اشارات، مبانی حکمت، تبیین هماهنگی نظام فلسفی امام و علامه)
eitaa.com/almorsalaat/1348
💢دروس اصول فقه
👈(الموجز، اصول الفقه، رسائل، کفایه، مناهج، تعادل و تراجیح امام خمینی، آشنایی با نظام اجتهادی امام خمینی، اصول فقه فرهنگ، اعتبار و عقلا)
eitaa.com/almorsalaat/1355
💢دروس فقه
👈(لمعه و مکاسب، لاضرر امام خمینی، اجتهاد و تقلید امام خمینی)
eitaa.com/almorsalaat/1352
💢مجموعه جلسات انسان شناسی در قرآن
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/ensandarghoran/
💢مجموعه بیانات اخلاقی و عرفانی استاد
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/akhlagh/
💢مجموعه جلسات تدریس منیة المرید
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/elme-ghabl-az-tazkie/
💢مجموعه جلسات #طلبه_موفق (روش تحصیل و برنامه ریزی)
eitaa.com/almorsalaat/4489
💢مجموعه جلسات مرتبط با علوم انسانی اسلامی
eitaa.com/almorsalaat/2146
💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون امام خمینی (ره)
eitaa.com/almorsalaat/4613
💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون علامه طباطبایی (ره)
eitaa.com/almorsalaat/2411
💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون شهید مطهری (ره)
https://eitaa.com/almorsalaat/4643
💢سایر سخنرانی ها و مجموعه جلسات موضوعی
eitaa.com/almorsalaat/4540.
@almorsalaat
#فلسفه
#شهید_مطهری
📌کانت ملاک افعال اخلاقی را مشروط نبودن دانسته است/ مراد او غرض تحصیلی است/ در برخی افعال، غرض حصولی وجود دارد نه غرض تحصیلی
🔰شهید مطهری
🌀بحثى مطرح است كه معيار در فعل اخلاقى چيست؟
🌀 معيارهاى بسيارى گفتهاند. حرف معروفى است از كانت كه گفته است: فعل اخلاقى آن است كه مشروط نباشد و فعل غير اخلاقى فعلى است كه مشروط باشد. هنگامى كه يك فعل را فاعل انجام مىدهد در صورتى كه فلان شىء بر آن مترتب شود و گرنه، نه؛ اين همان مشروط بودن به غرض است. حتّى آن سلسله افعالى كه به ظاهر اخلاقى است در صورتى كه مشروط باشد ديگر اخلاقى نيست. مثلًا اگر احسان كند براى اينكه او را مدح كنند يا تظاهر به جود كند تا متّصف به صفت احسان شود يا خير را براى كسب فضيلتى انجام دهد ... فعل او اخلاقى نيست. منتها شيخ مىگويد امكان ندارد كه فعل انسان معلّل نباشد.
🌀امّا كانت، فعلى را كه براى هيچ غرضى نباشد و مشروط به هيچ شرطى نباشد ممكن مىداند؛ مىگويد احسان براى خود احسان، خود معنى عين غرض است ...
🌀امّا اين حرف كانت درست نيست. افعال فكرى انسان هميشه با غرض است ولى انسان يك سلسله افعال شعورى غير فكرى هم دارد. در افعال حسابگرانه به نظر مىرسد كه حق با شيخ است؛ نمىشود كه هيچ غرضى وجود نداشته باشد. ولى نوع ديگر افعال شعورى در انسان هست كه مىتوانيم آنها را افعال عاشقانه يا عشقى تعبير كنيم.
🌀نسبت اين دو نوع فعل به يكديگر مانند نسبت مفعول له تحصيلى و مفعول له حصولى است. در علم نحو مىگويند كه ما دو نوع مفعول له داريم:
1⃣مفعول له تحصيلى، مانند ضربته للتّأديب.
2⃣مفعول له حصولى، مانند ضربته لكذبه، كه البتّه اين هم بالأخره برمىگردد به نوع تحصيلى.
🌀در افعال عشقى، فكر و حساب در كار نيست، غلبه حبّ است. در غلبه حبّ ممكن است كه نفس وجود چيزى سبب حركتى بشود، نظير آنچه كه در تقاليد وجود دارد كه روان شناسان آن را «محاكاة» مىنامند.
🌀در روح انسان حالتى است كه گاهى تحت تأثير فرد يا افرادى كه برايش عظيم و بزرگند قرار مىگيرد كه چنان او را پر كردهاند كه ديگر مجال فكر كردن ندارد. در اين حال، حركات آن فرد بزرگ در اين شخص منعكس مىشود. اگر از او بپرسى كه چرا چنين مىكنى؟ مىگويد چون او اينطور است.
🌀غرضى كه شيخ و كانت از آن سخن مىگويند قطعا غرض تحصيلى است. در افعال عشقى غرض تحصيلى وجود ندارد، غرض حصولى وجود دارد؛ مثل عشق به ذات حق كه يك غايت حصولى است.
🌀اگر اين مطلب پذيرفته شود كه در انسان غايت هست امّا غايت حصولى، آن وقت خيلى از اشكالها حل مىشود ... امّا حرف كانت در اخلاق عقلى است نه در اخلاق عرفانى، لذا حرفش درست نيست زيرا در كارهاى عقلى امكان اينكه غرض تحصيلى وجود نداشته باشد، وجود ندارد.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (درسهاى اشارات، نجات، الهيات«شفا»)، ج7، ص: 375
#فلسفه
#شهید_مطهری
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️مقدمه مهم کتاب الانسان بعد الدنیا در مورد تفسیر آیه به آیه
🔰علامه طباطبایی (ره)
🌀هذه رسالة في المعاد نشرح فيها بعون اللّه سبحانه، حال الإنسان بعد حياته الدنيا على ما يقوم عليه البرهان، و يستخرج من الكتاب، و يكشف عنه السنة. غير أنّا آثرنا فيها الاختصار و الاقتصار على كلّيات المعاني، فإنّ المسلك الذي نستعمله من تفسير الآية بالآية، و الرواية بالرواية، بعيد الغور، منيع الحريم، وسيع المنطقة، لا يتيسّر استيفاء الحظّ منه في رسالة واحدة، يقاس فيها النظير بالنظير، و الشبيه بالشبيه، و الأطراف بالنسب، و يؤخذ بها الجار بالجار، و ستقف إن شاء اللّه العزيز على صحّة قولنا هذا.
🌀و من الإنصاف أن نعترف أنّ سلفنا من المفسّرين و شرّاح الأخبار أهملوا هذا المسلك في استنباط المعاني و استخراج المقاصد، فلم يورثونا فيه و لا يسيرا من خطير، فالهاجم إلى هذه الأهداف و الغايات على صعوبة منالها و دقّة مسلكها، كساع إلى الهيجاء بغير سلاح، و اللّه المستعان.
#در_محضر_علامه
#معارف #تفسیر
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙#علم_رجال| اجتهاد در علم رجال متوقف بر مبنای فقیه در حجیت خبر واحد است/ اشاره ای به طرق اجتهاد در علم رجال/توثیق سهل بن زیاد توسط بزرگانی همچون آیت الله بهجت و آیت الله سبحانی/ابراهیم بن فضل در کتب رجالی «مجهول» است
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این جلسه به مناسبت اشاره مرحوم شیخ به روایت ابراهیم بن فضل در کتاب النکاح (ناظر به مسأله جواز تقدم قبول بر ایجاب در عقد نکاح) نکات رجالی مهمی را بیان میکنند. #حتما_بشنوید
📚مکاسب؛ جلد سوم؛ موسسه دارالهدی. سال 94
#رجال #فقه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊#اخلاق_و_عرفان| مناجات شعبانیه در بیان حضرت امام و مقام معظم رهبری
🎙مقام معظم رهبری
#معارف
#رجب_شعبان_رمضان
#اخلاق_و_عرفان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 #تدریس| صوت و متن پیاده شده تدریس اصول فقه فرهنگ
🎙استاد علی فرحانی
💠اصول فقه فرهنگ
🔴سال 1400، مدرسه عالی حوزوی ولی امر (عج)
📝لینک دانلود #متن 👇
🌐 m-soda.ir/product/matn-osulfarhang/
🔈لینک دانلود #صوت 👇
soda96.ir/O2Bp
#پای_درس_استاد_فرحانی
#اصول #فقه_فرهنگ
#علوم_انسانی_اسلامی
#جزوه
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🟣 المرسلات #مقدمات تا #اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊#اخلاق_و_عرفان| اللهم إن لم تغفر لنا فی ما مضی من شعبان فاغفر لنا فی ما بقی منه/ همین الان که صحبت میکنیم خیلی ها در حال ارتزاق از ملکوت عالم اند/ انشاءالله خداوند تمیم نعمت کند
🎙استاد علی فرحانی
#معارف
#رجب_شعبان_رمضان
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#رسائل
#استصحاب
#شیخ_اعظم_انصاری
📌#تدریس #اصول: #استصحاب رسائل شیخ اعظم
🔰استاد علی فرحانی
یکی از دوره های #بسیار_پر_محتوای تدریس رسائل استاد علی فرحانی، تدریس استصحاب رسائل ایشان در سال 1387 است. استاد در این سال تدریس استصحاب رسائل را از ابتدا شروع کردند و در طول 90 جلسه، تا انتهای امر سادس استصحاب (مساله اصل مثبت) را تدریس کردند.
⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇
https://b2n.ir/rasael6
💢💢💢💢💢💢
🌀ویژگی های مهم این تدریس:
❇️تبیین تمام دقائق استصحاب مبتنی بر مبانی متعدد در این بحث
🌀اگرچه استصحاب نسبت به سائر مباحث اصولی از جهت دلیل و اقوال دچار تکثر زیادی نیست اما مباحث آن عمدتا مباحث تصوری و راجع به «مطلب ما» هستند و حجم وسیعی از مباحث استصحاب را به خود اختصاص داده اند. لذا است که تصور صحیح استصحاب، مقوماتی دارد که بدون آنها، فهم استصحاب ممکن نیست.
🌀 به همین خاطر استاد هم در این جلسات مفصلا به تبیین مقومات تصوری استصحاب پرداخته و بر همین اساس نکات زیر را در ضمن این سلسله جلسات به بهترین نحو تبیین میکنند:
1⃣تبیین اصطلاح حکم ظاهری و واقعی در علم اصول و بررسی استصحاب از این منظر
2⃣تفاوت شبهه حکمیه و شبهه موضوعیه و کیفیت جریان استصحاب در هر یک
3⃣تفاوت شک در مقتضی و شک در رافع و کیفیت جریان استصحاب در هر یک
4⃣تفاوت اماره بودن یا اصل عملی بودن استصحاب مبتنی بر دلیل دال بر استصحاب و ثمرات آن در فقه
5⃣تفاوت بین امارات مجعوله و امارات غیر مجعوله و حجیت یا عدم حجیت اصل مثبت استصحاب از این منظر (با فرض اینکه استصحاب اماره است)
6⃣اصل عملی بودن یا قاعده فقهیه بودن استصحاب و بررسی تفاوت این دو در بیان شیخ اعظم
7⃣بررسی حجیت استصحاب در شک در مقتضی و شک در رافع، مبتنی بر دلیل حجیت بخش استصحاب
8⃣علت اختصاص حجیت استصحاب به شک در رافع در بیان شیخ اعظم
9⃣تحلیل دقیق و مفصل عبارت «لا تنقض الیقین بالشک» در نگاه شیخ اعظم و مرحوم مظفر و آخوند خراسانی
0⃣1⃣تفاوت ظن نوعی و ظن شخصی عند العقلاء در فضای اماره بودن استصحاب
1⃣1⃣تفاوت جریان استصحاب با جریان اطلاق ازمانی دلیل اجتهادی مبتنی بر اصل عملی بودن استصحاب
2⃣1⃣کیفیت جمع بین ارکان استصحاب خصوصا جمع بین وحدت موضوع با شک، مبتنی بر تعدد حاکم
3⃣1⃣علت عدم جریان استصحاب در احکام عقلیه از منظر شیخ اعظم
4⃣1⃣تبیین دقیق قاعده یقین (شک ساری) و توضیح مفصل تفاوت آن با استصحاب
5⃣1⃣چیستی اصل مثبت و بررسی حجیت و عدم حجیت آن مبتنی بر اماره بودن و اصل عملی بودن استصحاب
6⃣1⃣تحقیق ماهیت #اعتبارات_شرعیه و مساله تفکیک حقیقت از اعتبار به مناسبت عبارات شیخ ذیل اصل مثبت
7⃣1⃣استصحابات عدمی و رابطه آن با استصحاب وجودی
8⃣1⃣تفکیک بین حجیت لغوی و حجیت اصولی و بررسی حجیت استصحاب از این منظر
9⃣1⃣تبیین دقیق و بسیار مفصل استصحاب کلی و اقسام سه گانه آن از منظر شیخ و تحقیق ماهیت کلی در بیان بوعلی و رجل همدانی و تاثیر آن در بحث اصولی
0⃣2⃣تحقیق مفصل دلالت روایات زراره بر استصحاب
❇️تمرکز بر متن کتاب و شرح دقیق مقصود شیخ
🌀یکی از ویژگی های اساسی تدریس استاد که در این جلسات هم به وضوح متبلور است، تفسیر دقیق مرام نویسنده آنهم مبتنی بر تک تک کلمات خود آن نویسنده است. لذا است که استاد ضمن تقریر تفسیر مختارشان از عبارات شیخ و تبیین چگونگی استخراج این تفسیر از متن ایشان، به تفسیر شروح از عبارات شیخ اشاره کرده و صحت و سقم این تفسیرها را هم نشان میدهند.
❇️مرور دقیق الموجز و اصول فقه
🌀استاد در ضمن هر بحث از مباحث استصحاب، سهم کتبی همچون الموجز و اصول فقه مرحوم مظفر را که متعلم در گذشته خوانده است معلوم کرده و دقت و ارزش علمی هر یک از این کتب را در هر بحث مشخص میکنند.
❇️رسائل، متن تولید و متن تاسیس مدرسه اصولی است
🌀همانطور که بارها استاد معظم میفرمایند رسائل مرحوم شیخ مانند کفایه مرحوم آخوند، متن تولید نظریه و متن تاسیس مدرسه اصولی جدید است. ایشان همین مطلب را به حمل شایع در این بخش از رسائل نشان داده و در هر بحثی، منشأ نظریاتی که توسط اصولیین بعدی تولید شده است را در عبارات شیخ اعظم نشان میدهند.
❇️کیفیت بالا و انسجام اصوات
🌀دو ویژگی تحسین برانگیز این مجموعه صوتی این است که هم جلسات بدون افتادگی، ضبط شده و انسجام مباحث حفظ شده است و هم کیفیت اصوات بسیاربالا است لذا تمام مطالب استاد و حتی سوالات سائلین هم به راحتی قابل استماع است.
🔰احسان چینی پرداز (@Ehsan1244)
#اصول
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢حوزه/ برخی خیلی زودتر و حتی قبل از انقلاب اسلامی، این زلزله را حس کردند و برخی تاکنون این زلزله را متوجه نشده اند. آنهایی که متوجه شدند، شروع به بازسازی کردند. شاید در ابتدا چنان تصور می شد که فقط ساختمان ها خراب شده و می توان با همان مصالح و با همان مهندسین و با همان روش ها، بازسازی کرد. شروع به ساختن کردند؛ اما دیدند که نمی شود.
📌یادداشت را از اینجا مطالعه کنید👇
https://hawzahnews.com/xc9yp
✍️نویسنده: حجة الاسلام محسن ابراهیمی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌#نوروز 1402
💢نوروز 1402 را به شما مخاطبین ارجمند و تمام شیعیان اهل بیت عصمت علیهم السلام تبریک عرض میکنیم.
💢از درگاه خداوند مسألت داریم بهار و نوروز امسال ما را معطر به نام و ذکر و توجه أبی عبد الله قرار بدهد. بمنه و توفیقه.
💢رزق سالمون با پسر زهراء است
💢سالی که نکوست از بهارش پیدا است
📝هیئت تحریریه المرسلات
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📝 پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲
🔻تأکید رهبر انقلاب در پیام نوروزی ۱۴۰۲ بر گشایش در زندگی مردم
💫 #مهارتورم_رشدتولید