#نکات_اخلاقی
#سخن_بزرگان
#امام_خمینی
💠 توصیه های امام خمینی (ره) به روحانیون:
🔹 امروز سعی کنید زندگیتان از #زی آخوندی تغییر نکند. اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید، بدانید که دیر یا زود مطرود می شوید؛ برای اینکه مردم می گویند ببینید آن وقت نداشتند که مثل مردم زندگی می کردند، امروز که دارند و دستشان می رسد از مردم فاصله گرفتند.
🔸 اول کار این است که ما خودمان را #تهذیب کنیم؛ به طوری که ما وقتی که اسم خودمان را «#روحانی» گذاشتیم؛ الهی باشیم، روحانی باشیم. عرضه بکنیم خودمان را به دنیا، بگوییم که ما اشخاصی هستیم که روحانی هستیم و #مربی جامعه هستیم. اگر از مربی جامعه خدای نخواسته یک وقت، یک چیز خلاف دیدند خوب، چه خواهد شد؟ این خواهد شد که خدای نخواسته اگر زیاد شد، خوب روحانیت شکست می خورد. شکست روحانیت، شکست #اسلام است.
🔹 علاوه بر اینکه اخوت اسلامى بین همه قشرها باید باشد، روحانیون یک #تکلیف فوق اینها دارند. اگر یک روحانى پایش را کج بگذارد مى گویند «روحانیین این طورند»، نمى گویند فلان آدم... اگر یک روحانى خداى نخواسته، یک خطایى بکند... مى گویند #روحانیون این جورى اند، مسئولیت، یک مسئولیت بزرگى است که یکى اگر پایش را غلط بگذارد این طور نیست که پاى خودش حساب بشود، پاى روحانیت اسلام حساب مى شود، شکست #روحانیت اسلام است.
📚 ر.ک: صحیفه نور، امام خمینی
🏴 سالروز ارتحال حضرت #امام_خمینی بر طلاب و روحانیون گرانقدر #تسلیت باد.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_رجالی
#وجوه_عامه 7
💠 اساتید و شاگردان جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی
🔹 تقریب استدلال:
مرحوم نجاشی در مورد دو تن از روات (جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی) مینویسد: «روی عن الثقات و رووا عنه» (شماره 304 و 933) یعنی او از ثقات روایت کرده و ثقات هم از او. یعنی تمام مشایخ و تمام شاگردان این دو نفر ثقه هستند.
🔸 البته مشخص است که در مورد شاگردان و راویانی که از این دو بزرگوار روایت کردهاند نمیتوان این قاعده را پذیرفت؛ زیرا از حیث صغروی قابل اثبات نیست. یعنی اینکه فلانی شاگرد یکی از این دو بزرگوار است اول کلام است و قابل اثبات نیست؛ چون شاید دورغ میگوید و اثبات وثاقت با این وجه دوری میشود. اما نسبت به مشایخ و مروی عنه های جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی به طور عام میتوان گفت تمام مشایخ این دو بزرگوار ثقه هستند.
1️⃣ اشکال اول (محقق خویی): منظور از این عبارت «روی عن الثقات کثیراً» است. به قرینه اینکه از امام معصوم ع ضعفا نقل روایت میکردند، چه برسد به روات معمولی.
🔺جواب: اولاً نقل از ثقه فضیلت نیست که با امام ع مقایسه شود. ثانیاً هر کسی از امام ع سوال می کرد امام ع پاسخ می فرمود. یعنی وظیفه امام بیان احکام است حتی برای فساق؛ بر خلاف این افراد که میتوانند بگویند: من از غیر #ثقه روایت نمی کنم و به غیر ثقه هم روایت نقل روایت نمیکنم.
2️⃣ اشکال دوم: با توجه به عبارت «یروی عن الضعفاء» نجاشی در مورد ابن خالد برقی که قطعاً به معنای این است که کثیراً از #ضعفاء روایت میکرده، ولی مروی عنه ثقه هم دارد، احتمالاً «روی عن الثقات» نیز به معنای کثیراً باشد، که در این صورت در میان مروی عنه های این افراد، روات ضعیف هم خواهد بود.
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی #عندلیب (دام عزه) در مدرسه شهیدین
👈 نکات #رجالی بیشتر را در این کانال ببینید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#حوزه_های_علمیه
💠 آیت الله #علیدوست :
🔹 #سفید_نمایی حوزههای علمیه به این معنی که همه چیز در حوزه علمیه مطلوب است و مشکلی نیست #اشتباه است، ولی #سیاه_نمایی و بد نمایی به مراتب بدتر است.
🔸 به نظر میرسد که امروز #فشار_اجتماعی بیشتر از #فشار_اقتصادی بر طلاب و روحانیت وارد میشود که امید داریم برطرف شود.
🔹حوزههای علمیه امروز از نظر مجموعه مسائل سیاسی و حکومت امکانات و سخت افزاری، از منظر علمی و نرم افزاری و برنامه ریزی آموزشی، اصلاً قابل قیاس با دورانهای گذشته حوزههای علمیه نیست، اما نسبت به این وضعیت مطلوب، گزارشهایی که واصل شده، وضعیت خوبی را نشان نمیدهد و بیش از این خوب نبودن، #بدنمابودن حوزههای علمیه در حال گسترش است.
🔸وقتی اساتید، مسئولان مربوطه، مدیران اجرایی قصد داوری نسبت به حوزههای علمیه را دارند، دچار یک #حجاب_معاصرتی میشوند. کمیّت و کیفیت پژوهشهای حوزههای علمیه با ۴۰ سال گذشته اصلا قابل قیاس نیست. متأسفانه این میزان زیاد پژوهشهای خوب نه در #رسانه_ملی، نه در رسانههای جمعی و نه در جامعه بیان نمیشود و یک بد نمایی نسبت به حوزههای علمیه صورت میگیرد.
🔹 اساتید و مدیریت باید مراقب آن باشند که باعث بی انگیزگی طلاب جوان نشوند؛ امروز در حوزه علمیه شاید با #فرار_مغزها روبرو نباشیم، ولی باید به شدت نسبت به امر #فرسایش_مغزها و ظرفیتها حساس باشیم.
📚 بیانات معظم له در نشست ماهانه مدیران مدارس علمیه استان اصفهان (1401/3/15)
👈 نکات #علمی بیشتر را در این کانال ببینید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین
#معرفی_مجلات
#شهیدین
💠 شماره 17 دوفصلنامه علمی اطلاع رسانی #نگاه به همت معاونت پژوهش مدرسه شهیدین (ره) منتشر شد.
✅ جهت دانلود فایل تک تک مقالات این شماره و شماره های قبلی به سایت مدرسه مراجعه شود:
🌐 http://shahidain.ir/fa/research/magazine/negah
👈 اطلاعیه های علمی بیشتر را در این کانال ببینید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین
#نکات_فقهی
#لاضرر
💠 مقتضای قاعده لا ضرر
🔹 هر چند برخی تصور میکنند که قاعده «لا ضرر» تنها #نفی حکم ضرری میکند و نمیتواند حکم #وجودی مانند ضمان و... را اثبات کند. اما این تصور صحیح نیست؛ زیرا ظاهر قاعده «لاضرر» این است که شارع هیچ #موقفی ندارد که از آن به مکلّفین ضرر برسد؛ چه موقف موجب ضرر، موقف #وجودی باشد؛ یعنی جعل حکمی موجب ضرر گردد و چه موقف #عدمی باشد؛ یعنی جعل نکردن حکمی موجب ضرر گردد.
🔸 اگر شارع مقدس اتلاف مال مردم را تحریم نکند، این عدم تحریم یک موقف #ضرری است و با وجود چنین موقفی از او پذیرفته نیست که بگوید: «هیچ ضرری در اسلام وجود ندارد.»؛ زیرا به سبب ممنوع نکردن اتلاف مال دیگران، مردم به یکدیگر زیان وارد میکنند و منشأ این زیان عدم حکم شارع به حرمت این کار است.
📚 برکرفته از درس خارج فقه استاد محمدتقی #شهیدی (دام عزه)
👈 نکات #فقهی بیشتر را در این کانال ببینید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (19)
🔻 آداب مختص به استاد (آداب استاد نسبت به طلاب)
3️⃣ ادب سوم: اینکه #استاد اجازه ندهد که طلبه به غیر #وظیفه اش مشغول شود:
قال الشهید الثاني:
🔹 «صد المتعلم أن يشتغل بغير الواجب قبله و بفرض الكفاية قبل فرض العين و من فرض العين إصلاح قلبه و تطهير باطنه بالتقوى و يقدم على ذلك مؤاخذته هو نفسه بذلك ليقتدي المتعلم أولا بأعماله ثم يستفيد ثانيا من أقواله».
🔸 یعنی: «استاد اجازه ندهد که شاگرد قبل از انجام واجبش (وظیفه اش) به کار غیر واجبی مشغول گردد
و یا قبل از انجام واجب عینی به واجب کفایی بپردازد.
و یکی از واجبات عینی طلبه، #اصلاح قلب و تطهیر باطن است.
در این راه #استاد ابتدا خودش را #مؤاخذه نماید تا شاگرد به او اقتدا نماید و اول از اعمالش و سپس از سخنانش بهره بگیرد».
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 196
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از طریق کانال #درمسیراجتهاد 👇دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فقهی
💠 مرجعیّت #عرف در تشخیص مصادیق:
1️⃣ مبنای اول (مرحوم امام و آیتالله مکارم): هم در تشخیص #مفهوم و هم تشخیص #مصداق، عرف #ملاک است. (كتاب البيع (للإمام الخميني) 1: 354؛ بحوث فقهیة هامّة (آیتالله مکارم) 375)
2️⃣ مبنای دوم (آیتالله خویی، شهید صدر و آیت الله تبریزی): عرف تنها #مرجع در تشخیص #مفاهیم است و تشخیص #مصداق باید بر اساس دقّت علمی و عقلی انجام گیرد و رجوع به عرف در اینجا صحیح نیست؛ زیرا شاید عرف در تشخیص مصداق خطا کند. (موسوعة الإمام الخوئي 1: 232؛ بحوث في علم الأصول 3: 52؛ استفتائات جديد (تبريزى) 1: 403)
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد محمدتقی #شهیدی (دام عزه)
👈 نکات #فقهی بیشتر را در این کانال ببینید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین
#نکات_فقهی
#اطلاقات_قرآنی
💠 استناد به عمومات و اطلاقات قرآنی مانند: «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» و «تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ» برای اثبات مشروعیت عقود جدید مثل #بیمه و #بورس و....
🔹 در مورد عقد و تجارت چند احتمال وجود دارد:
1️⃣ احتمال اول: عقد و تجارت بودن در نظر #متعاملین
در این وجه، همین که مشتری و بایع ـ که قرارداد انجام میدهند، ـ این معامله را عقد و تجارت میدانند، کافی است که عمومات شامل معامله و عقد جدید شود.
🔺البته واضح است که این احتمال صحیح نیست؛ زیرا هر خریدار و فروشنده ای -و لو اینکه دزد باشد- ادعای عقد و تجارت بودن معامله را دارد.
2️⃣ احتمال دوم: عقد و تجارت بودن در نزد شارع
در این وجه، موارد جدید مثل بیمه و بورس و.... شبهه مصداقیه عمومات خواهد بود، که مشهور اصولیون تمسک به عام در شبهات مصداقیه را جایز نمی دانند.
🔺 البته از آنجا که طبق نظر مشهور، معاملات، تأسیسی نیست و #امضایی است، این احتمال قابل پذیرش نیست.
3️⃣ احتمال سوم: عقد و تجارت بودن در نزد #عقلا و عرف
در این وجه، شرعیت معامله مبتنی بر عرفی و عقلایی بودن آن معاملات است.
🔺 یعنی وقتی معاملهای مورد قبول عقلا ـ بما هم عقلا ـ باشد، شارع مقدس نیز مطابق آیات فوق آن را امضا میکند. لذا میتوان با این اطلاقات، مشروعیت معاملات جدید را #اثبات کرد.
📌 ارسالی از استاد حسن صادقیان
📚 تقریرات درس خارج فقه استاد آیتالله علی #عندلیب (زید عزه) در مدرسه شهیدین
👈 نکات #فقهی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_رجالی
#روش_شناسی
💠 در مورد اعتبار روایات، سه #منهج کلی وجود دارد:
1️⃣ منهج اول: روش قدما 👈 #کتاب محور
🔺غالب #قدما، نگاه راوی شناسانه به روایات نداشتهاند، بلکه نگاهشان کلی بوده و حدیث را به صحیح و ضعیف تقسیم میکردند. قدما نسبت به روایات میگفتند: اگر صدور روایت از معصوم #احراز شد، حکم به اعتبار آن خواهد شد؛ لذا نگاه قدما به راوی شناسی، کبروی بوده است.
2️⃣ منهج دوم: روش متأخرین (علامه حلی به بعد) 👈 #راوی محور
🔺مرحوم علامه #حلی در خلاصه الاقوال سبکی جدید را ارائه داده است و این سبک (اعتماد به اسناد) از زمان علامه حلی باب شد و تا دوره شیخ بهایی، حرکت فقها به همین روش بود که #سند_محور بودند.
3️⃣ منهج سوم: روش متأخری المتأخرین 👈 اعتماد به کتاب، سند و #قرائن
🔺 مرحوم شیخ #بهایی منهجی را تأسیس کرد که به #قرائن در توثیق روات اعتماد کند و همزمان مرحوم استر آبادی هم سه کتاب رجالی نوشت که مبسوط آن منهج المقال است. ایشان نیز قرائن را در اعتبار حدیث دخیل میدانست.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد محمدحسن #ربانی بیرجندی در نشست «روش شناسی اعتبار سنجی محتوایی حدیث با تاکید بر توقیعات»
👈 نکات #رجالی بیشتر را در این کانال ببینید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#عبادات
#فقه_واصول
💠 حضرت آیتالله العظمی #بهجت (رحمه الله)
🔹 #نماز هایی که ما میخوانیم به نماز #علمای بزرگ شباهت ندارد؛ نماز آنها و کیفیت نیت و خلوص و حال و #حضور آنها گفتنی و توصیف کردنی نیست.
🔸 در صورتی که آنان در علوم متوغل بودند و شبانهروز غرق در مباحث #فقه و اصول بودند، به گونهای که گویی وقت آنها مستغرق در درس و بحث و مطالعه است و خیال میشد که برای عبادت و نماز حال و وقت ندارند، ولی با این حال در نماز عجایب و غرایب بودند و نماز آنها، #نماز بود.
🔹 خدا کند طریقه #سلف صالح خود را عالماً و عامداً در علم و عمل ترک نکنیم.
📚ر.ک: در محضر بهجت، ج۳، ص ۵۲ (@misbahulfiqahe)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از طریق کانال #درمسیراجتهاد 👇دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#تحول_در_حوزه
#رسائل_کفایة
#فقه_معاصر
💠 تغییر و تحولی مهم در #کتب_درسی فقه و اصول حوزه:
✅ حضرت آیت الله #شب_زنده_دار (دام عزه):
🔹پیشرفت علم اصول به ید اساطین علم اصول، پخته و منسجمتر شده است، از این جهت وقت آن رسیده کتابهایی که برای آموزش بهتر هستند انتخاب شوند و فرصت طلاب و فضلا بیجا هزینه نشود.
🔸مبحث قطع رسائل همان فکرهای اولیه شیخ اعظم است که برای تدریس از انسجام و دستهبندی برخوردار نیست، لذا با مصوب شورای عالی حوزه، بحث «قطع» و «تعادل و تراجیح» رسائل #حذف میشود و دیگر الزامی برای خواندن آنها نیست و مبحث «ظن» و مبحث «اصول عملیه» از کتاب رسائل در پایه هفتم خوانده میشود.
🔹برای اولین بار رسماً #حلقه_ثالثه شهید صدر بهعنوان بدیل #کفایه الاصول پذیرفته شده و فضلایی که مایلاند میتوانند بهجای کفایه، حلقه ثالثه را بخوانند و امتحان بدهند.
🔸مباحثی که شهید صدر در حلقه ثالثه عنوان میکند با آنچه پیشرفت علم اصول اقتضا میکند، هماهنگتر است و شخص را زودتر وارد فضای علم اصول میکند و به فرد برای فهم مطالب و تطبیق این علم توانایی بیشتری میدهد.
🔹از مکاسب شیخ اعظم مواردی غیرمهم حذف شده و برای مطالعه قرار داده شده است. میدانیم همه مباحثی که در مکاسب طرح شده، از وزن علمی برخوردار نیست. بجای این مباحث، کتاب #الشخص_الاعتباری جایگزین میشود.
🔸این کتاب را همان لجنهی علمی «#الفائق » نگاشته که یکی از موضوعات بسیار مبتلابه جامعه بشری است.
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
#روش_شناسی_امام_خمینی
💠 دیدگاه متفاوت امام خمینی (ره) به سه مسأله در بحث امضای سیره
1️⃣ مسأله تصریح به امضا:
امام خمینی نگاه مصدرگونه به #سیره عقلا دارد. به عبارت دیگر در پاسخ به این سوال که آیا شارع باید نسبت به امضای سیره #تصریح کند؟ اصولیونی همچون مرحوم #نائینی در معاملات به این نظر مایل شدهاند که باید از جانب شارع، تصریح به امضا شود، ولی مرحوم امام میگوید نیازی نیست.
:
2️⃣ مسأله احتمال ردع:
امام خمینی احتمال ردع را مضر نمیداند. به عبارت دیگر در پاسخ به این سوال که آیا ما باید احراز عدم ردع کنیم یا خیر؟ پاسخ امام این است که همین که #احتمال عدم ردع باشد کافی است. پس احتمال ردع ضرری به حجیت سیره نمیزند.
3️⃣ مسأله تبعیت از سیره:
امام معتقد است اگر به سیره رجوع میکنیم باید #تابع باشیم، یعنی نباید آن را بد تفسیر کنیم یا نگاه مخلوط و مشوش به آن داشته باشیم. به عبارت دیگر بر عناوین اعتباری که شارع از اعتبارات عقلا گرفته، ارزش افزودهای نگذاریم و آنچه در اعتبارات است عیناً بگیریم. به عنوان نمونه، در اصول کلاسیک چیزی به نام #تتمیم_کشف وجود دارد. مرحوم امام میگوید این مراجعه به عقلا است اما نه در جهت فهمِ آنچه عقلا میگویند، بلکه در جهت تحمیل بر عقلا و اساسا عقلا چنین چیزی را نمیگویند و قبول ندارند.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد احمد #مبلغی (دام عزه) در نشست علمی «سنخشناسی نقدهای امام خمینی(ره) به محقق نائینی»
👈 نکات #اصولی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین قم